ورزش و سلامت

Sarp

مدیر بازنشسته
چگونه شکمی خوش‌فرم داشته باشیم؟

چگونه شکمی خوش‌فرم داشته باشیم؟

در صورتی که تغذیه صحیح باشد نه تنها چربی در بدن ذخیره نمی‌شود، بلکه ناراحتی‌های گوارشی هم بهبود یافته و دچاز گاز معده نخواهید شد.
اگر می‌خواهید به ایده‌آل خود برسید باید از خوردن قندهای مضر که تنها اشتها را افزایش می‌دهند خودداری کنید.
قند با گلیسمی پایین را انتخاب کنید تا حد ممکن سعی کنید از مصرف قندها با گلیسمی بالا خودداری کنید. این قندها به شدت محرک ترشح انسولین هستند و می‌توانند سبب چاقی در ناحیه شکم و پهلوها شوند، راه‌‌حل بسیار ساده است.
سعی کنید مصرف شکلات، مربا، دسرهای شیرین و نوشابه‌های گازدار را کنار بگذارید و به جای نان سفید، نان سبوس‌دار و به جای سیب‌زمینی، حبوبات یا برنج را جایگزین کنید و مصرف سبزیجات که قند با گلیسمی بسیار پایین دارند را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

با چربی‌های خوب و پروتئین آشتی کنید فکر نکنید چربی‌ها دشمن ما هستند.سعی کنید آن دسته از چربی‌ها که مضر هستند را از برنامه غذایی خود حذف کرده یا مصرف آن را کاهش دهید و در عوض مصرف چربی‌های خوب را افزایش دهید.
چربی های موجود در سس‌ها و مواد سرخ‌شده برای بدن و تناسب اندام مضرند.
سعی کنید غذاهای خود را بخارپز یا آب‌پز کنید و به غذای خود یک قاشق روغن زیتون اضافه کنید.
در رابطه با پروتئین هم سعی کنید آن دسته که چربی‌ اشباع کمتری دارند را انتخاب کنید.
برای مثال، به جای گوشت قرمز، مصرف ماهی، گوشت سفید یا قسمت‌های کم‌چرب گوشت قرمز را انتخاب کنید.
میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید میوه‌ها و سبزیجات غنی از فیبر هستند و در ضمن آنکه سیر کننده‌اند سبب دفع راحت می‌شوند.
میزان گلیسمی آنها پایین است و به همین دلیل سبب چاقی نمی‌شوند. در صورتی که شما مبتلا به دردهای شکمی هستید توصیه می‌شود میوه و سبزیجات را به صورت خام مصرف نکنید.
پختن آنها به هضم بهتر آنها کمک می‌کند. در ضمن برای آنکه به مصرف آنها عادت کنید می‌توانید بعد از پختن آنها را با حبوبات مخلوط کرده و به شکل سوپ یا پوره درآورید.
پروبیوتیک‌ها را به برنامه غذایی خود اضافه کنید در صورتی که دچار مشکلات هضم هستید، یبوست دارید یا به فاصله چند روز اسهال و بعد دچار یبوست می‌شوید بهتر است پروبیوتیک‌ها را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.
پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفید برای دستگاه گوارش هستند که سبب ایجاد تعادل بین باکتری‌های خوب و بد در دستگاه گوارش می‌شوند.
پروبیوتیک‌ها به شکل مکمل‌های غذایی وجود داشته و در موادی مانند ماست یافت می‌شوند.
از شکم‌تان مراقبت کنید در صورتی که تغذیه خوبی داشته باشید و استرس را از خود دور کنید، شکم شما به تدریج حالت طبیعی پیدا می‌کند اما باید به این نکته توجه کرد که معمولا شکم جزو آندسته از اندام‌هایی است که کمتر مورد توجه و مراقبت قرار می‌گیرد. برخی از ورزش‌ها به ماهیچه‌ای شدن تدریجی شکم کمک می‌کند. ماساژ دادن شکم در جهت عقربه‌های ساعت نیز ورزش خوبی است.

تحرک داشته باشید نکته‌ای که نباید آن را از نظر دور کرد این است که تحرک و ورزش بیش از ۴۰ دقیقه سبب می‌شود بدن از ذخایر چربی بدن استفاده کرده و در ضمن ماساژی طبیعی برای دستگاه داخلی شکم به حساب می‌آید و می‌تواند دفع را آسان کند. هیچ نیازی به انجام ورزش‌هایفوق‌العاده شدید نیست. حتی پیاده‌روی بیش از ۴۰ دقیقه اگر به طور مرتب انجامشود مفید خواهد بود.
خوب تنفس کنید بهترین ورزش برای ماهیچه‌ای کردن عضلات شکم و دور کردن استرس از خود تنفس صحیح و شکمی است. پس هرازچندگاهی در هر حالتی که هستید نفس عمیق کشیده و تا جای ممکن شکم خود را از هوا پر کنید بعد تمام هوای موجود را به شدت خالی کنید. این نوع نفس کشیدن را برای ۵ دقیقه ادامه دهید و در عین حال به مسایل مثبت و تصاویر زیبا فکر کنید.
 

Sarp

مدیر بازنشسته
10 تمرین برای تقویت عضلات و مفاصل

10 تمرین برای تقویت عضلات و مفاصل

سرعت سوخت‌وساز در بدنتان افزایش می‌یابد و سلول‌های عضلانی‌تان به انسولین واکنش بیشتری نشان می‌دهند و بنابراین میزان قند و انسولین خونتان کاهش می‌یابد؛

بدن ما بیش از 600 عضله و 200 استخوان دارد و این یعنی 800 دلیل برای پرداختن به تمرین‌های قدرتی! عضلات، کالری‌ها را سریع‌تر از بافت چربی می‌سوزانند و بنابراین هر چه توده عضلانی‌تان بیشتر و میزان چربی بدنتان کمتر شود...

در نتیجه خطر ابتلا به دیابت کاهش می‌یابد ورزش‌های قدرتی میزان کلسترول خون را به حد مناسب می‌رساند- و برخلاف عقاید قدیمی- کارکرد قلب و میزان فشارخون شما هم بهبود پیدا می‌کند. عضلات قدرتمندتر فشار بر مفاصل را کاهش می‌دهند و در افراد مبتلا به آرتریت،‌ به‌خصوص آرتریت زانو (با تقویت عضله چهارسر ران) درد را کاهش می‌دهند.

بررسی‌ها نشان داده‌اند تمرین‌های مقاومتی با شدت متوسط به همان اندازه تمرین‌های با وزنه با شدت زیاد یا حتی بیشتر از آنها، می‌توانند به سلامت شما کمک کنند. اما پیش از آنکه ورزش‌های قدرتی را شروع کنید، بهتر است یک چکاپ عمومی انجام دهید. اگر بیماری قلبی یا عوامل خطرساز برای بیماری قلبی یا فشارخون بالا دارید، قبل از شروع تمرینات قدرتی باید از پزشک‌تان اجازه بگیرید.

برای انجام ورزش‌های قدرتی در سطح پایه می‌توانید از وزن بدن خودتان استفاده کنید. در مراحل بعدی می‌توانید سراغ دمبل وزنه‌های تغییریابنده و وزنه‌های قوزک پا بروید. همچنین از ماشین‌های ورزش مقاومتی که در باشگاه‌های ورزشی موجودند، می‌توان استفاده کرد. نوارهای کششی هم برای انجام این ورزش‌ها به‌کار می‌روند. تمرین‌های قدرتی‌ای را که این هفته در صفحه «تناسب اندام» می‌خوانید، می‌توانید با یک وزنه 2 کیلوگرمی شروع کنید و 6 تا 8 بار آنها را انجام دهید و بعد به تدریج وزن وزنه را به 3 و بعد 4 کیلوگرم برسانید.

1.پرس نظامی
(برای تقویت بازوها، شانه‌ها و بخش بالایی پشت)
بایستید؛ به طوری که پاها‌ اندکی فاصله داشته باشند. با هر دستتان در ارتفاع شانه‌تان یک دمبل نگه دارید. در حالی که کف دست‌هایتان به سمت خارج از بدنتان قرار دارد، به آرامی دمبل‌ها را بالا ببرید تا بازوی‌هایتان کامل باز شود، ‌بعد به آرامی دمبل‌ها را به سطح قفسه سینه بازگردانید. 8 تا 10 بار این حرکت را تکرار کنید.

2.بلندکردن وزنه از پهلو
(برای تقویت عضلات بازوها، شانه‌ها و بخش بالایی پشت)

در حالی که ایستاده‌اید و پاهایتان اندکی از هم فاصله دارد، با هر دستتان که در کنار بدن قرار دارد، یک دمبل را نگه دارید. بازوهایتان را صاف نگه دارید، بعد به آرامی دمبل‌ها را بالا ببرید تا زمانی که اندکی بالاتر از سطح شانه‌هایتان قرار بگیرند. به آرامی دمبل‌ها را پایین بیاورید. این حرکات را 8 تا 10 بار تکرار کنید.

3.پارو زدن به سمت بالا
(برای تقویت بازوها،‌شانه‌ها و بخش بالایی پشت)
بایستید و پاهایتان را به اندازه عرض شانه‌ها از هم دور کنید. با هر دستتان یک دمبل را بگیرید؛ به‌طوری‌که کف دست‌هایتان به سمت ران‌هایتان باشد. به آرامی دمبل‌ها را به سطح شانه‌ها بالا بیاورید؛‌ بعد با اجازه دادن به آرنج‌ها که به سمت بیرون حرکت کنند، دمبل‌ها را با دست‌هایتان به هم نزدیک کنید. به آرامی دمبل‌ها را پایین بیاورید و به سطح ران‌ها بازگردانید. این حرکت را 8 تا 10 بار تکرار کنید.

4.پیچش
(برای تقویت عضلات بازو، شانه‌ها و بخش بالایی پشت)
در حالی که بازوهایتان به راحتی در دو طرف بدنتان قرار گرفته‌اند،‌ بایستید یا بنشینید. با هر دست‌تان یک دمبل را بگیرید و آنها را به سطح بخش بالایی قفسه‌سینه‌تان برسانید؛ در حین این حرکت، بازوهایتان را نزدیک به پهلوهایتان نگه دارید، وزنه‌ها را به آهستگی پایین بیاورید و این حرکت را تکرار کنید. در حین انجام این حرکت به‌طور متناوب موقعیت دست‌هایتان را عوض کنید، ‌ابتدا کف دست‌هایتان رو به جلو باشد و بعد کف دست‌هایتان رو به عقب (پیچش معكوس).

5.نیمه چمباتمبه
( برای لگن و ساق‌ها)
در حالی که پاهایتان به اندازه عرض شانه‌ها از هم فاصله دارد،‌ بایستید. یک دمبل را در هر دستتان نگه دارید؛‌ به طوری که بازوهایتان در کنار بدنتان و کف دست‌هایتان رو به جلو باشد. در حالی که بازوهایتان را به‌طور مستقیم رو به پایین نگه می‌دارید،‌ به آرامی زانوهایتان را خم کنید و باسنتان را 20 سانتی‌متر پایین بیاورید. به آرامی به وضعیت ایستاده بازگردید. این حرکت را 8 تا 10 بار تکرار کنید.

6.بازکردن مفصل لگن
(برای لگن و ساق پا)
یک وزنه قوزک پا بپوشید،‌ با فاصله 20 سانتی‌متر پشت یک صندلی محکم بایستید. با استفاده از پشتی صندلی برای حفظ تعادل، تنه‌تان را با زاویه 45 درجه به جلو خم کنید، بعد ساق پای راست‌تان را به سمت عقب باز کنید. به آرامی کف پایتان را روی زمین پایین بیاورید. این حرکت را برای هر پا 8 تا 10 بار تکرار کنید.

7.بلند کردن جانبی ساق پا
(برای لگن و زانوها)
در حالی که وزنه قوزک پا دارید،‌ پشت یک صندلی محکم بایستید و از پشتی آن برای حفظ تعادل استفاده کنید. به آرامی ساق پای راست‌تان را از پهلو بلند کنید تا زمانی که کف پایتان 20 سانتی‌متر از زمین فاصله گیرد. در حین این حرکت، زانویتان را راست نگه دارید ‌و بعد به آرامی کف پایتان را به روی زمین بازگردانید. این حرکت را 8 تا 10 بار برای هر پا تکرار کنید.

8..باز کردن زانو
(برای لگن و ساق پا)
در حالی که وزنه قوزک پا دارید، روی یک صندلی محکم با پشتی عمودی بنشینید؛ به‌طوری‌که زانوهایتان 20 سانتی‌متر از هم فاصله داشته باشند و یک حوله کوچک زیر بخش پایینی ران‌هایتان بگذارید. به آرامی پای‌ راست‌تان را از زمین بلند کنید تا زمانی که ساق پایتان به طور مستقیم در جلویتان قرار گیرد. پایتان را به آرامی به روی زمین بازگردانید. این حرکت را برای هر پا 8 تا 10 بار تکرار کنید.

9.بلند کردن پاشنه در پلکان
(برای لگن و ساق پا)
روی پله پایینی یک پلکان بایستید، دستگیره پلکان را برای حفظ تعادل نگه دارید. پنجه‌های پاهایتان را روی پله قرار دهید به طوری که پاشنه‌های پاهایتان از پله بیرون بزند. به آرامی پاشنه‌های پاهایتان را بلند کنید و وزنتان را روی پنجه‌های پا‌‌هایتان بیندازید. به وضعیت اول بازگردید. این حرکت را 8 تا 10 بار تکرار کنید.

10.دراز و نشست با زانوی خمیده
(برای شکم و تنه)
در حالی که زانوهایتان خم شده است، ‌روی پشتتان دراز بکشید. کف پاهایتان را به صورت صاف روی زمین بگذارید و در حالی که دست‌هایتان را پشت سرتان قلاب کرده‌اید، بازوهایتان را در روی قفسه‌سینه‌تان خم کنید. پشتتان را بلند کنید تا زمانی که آرنج‌هایتان به زانوهایتان برسد. به آرامی خودتان را به روی زمین بازگردانید. این حرکت را 8 تا 10 بار تکرار کنید.
 

ricardo

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تناسب‌ اندام هوازی

تناسب‌ اندام هوازی





جنبه‌ های مختلف تناسب ‌اندام هوازی با اطلاعاتی که درمورد تست ‌ها و تمرینات محتلف و امثال این ارائه می‌شود، مدنظر قرار می‌گیرد. اینکه فرد چطور باید وارد این فعالیت شود هم مسئله پراهمیتی است.

تناسب ‌اندام یا سلامتی که از راه فعالیت ‌ها و تمرینات هوازی به دست می‌آید را تناسب ‌اندام هوازی می‌نامند. واژه هوازی (ایروبیک) صفتی است که معمولاً به چیزی که به هوا نیاز دارد مرتبط است. بعد از تعریف تناسب‌ اندام هوازی می‌توانیم به سراغ اطلاعات مربوط به تمرینات و تست‌های آن برویم. با افزایش بیماری‌های قلبی-عروقی در دنیای مدرن امروز، نیاز به مراقبت بیشتر از تناسب ‌اندام هوازی خود امر مهمی است. فعالیت‌های مختلف که تحت تمرینات قلبی-عروقی دسته‌ بندی می‌شوند شامل دویدن، شنا کردن، دوچرخه‌ سواری و امثال این می‌شود. این تمرینات (و شدت، تکرار و طول ‌مدت آنها) باید برحسب سطح تناسب ‌اندام فرد انجام گیرد.

چطور می‌توان تناسب ‌اندام هوازی را تقویت کرد؟

در زیر به بررسی تست‌های لازم برای تعیین تناسب‌ اندام هوازی و تمریناتی که برای تقویت سطح تناسب ‌اندام انجام می‌گیرد، می‌پردازیم. داشتن اطلاعات درمورد تست‌های مختلف و استفاده از آن ر انجام تمرینات بسیار مفید است.

تست‌های تناسب ‌اندام هوازی

تست‌های تناسب ‌اندام هوازی برای تعیین سطح تناسب ‌اندام با استفاده از تمریناتی مثل دویدن نرم یا پیاده ‌روی انجام می‌گیرد. معمولاً در چنین تمریناتی از فعالیت راه رفتن 5/1 مایل با سرعت متوسط و ثابت استفاده می‌شود.

تست راه‌رفتن: فعالیت راه رفتن یکی از بهترین تمرینات هوازی به شمار می‌رود. فرد نباید دو ساعت قبل تست چیزی بخورد. یک سطح صاف برای دویدن و دو نرم انتخاب می‌شود. برای انجام تست نیاز به کرونومتر (گام‌ شمار) است. زمانی که برای تمام کردن فاصله 5/1 مایل لازم است توسط کرونومتر ثبت می‌شود. اگر مقدور نباش که 5/1 مایل را با دویدن/دویدن نرم تمام کرد، فرد می‌تواند با فعالیت‌های هوازی با شدت کمتر مثل راه‌ رفتن آن را تمام کند.

شنا کردن: تست شنا کردن که 12 دقیقه طول می‌کشد هم یکی از تست‌های استاندارد است. شنا کردن بهترین ورزش هوازی برای کم کردن وزن است. کسانیکه به طور مرتب شنا می‌کنند باید این فعالیت را ادامه دهند. تست شنا برای افراد مبتلا به آرتروز شانه مطوب نیست. شنا کردن برای 12 دقیقه متوالی برای مبتدیان آسان نیست، حتی اگر به‌طور مرتب ورزش کنند. در تست اصلی، فرد باید تعداد دورهایی که طی 12 دقیقه تکمیل می‌کند را بشمارد. برحسب تعداد دورهایی که طی این مدت انجام شود، سطح تناسب‌اندام فرد تعیین می‌شود.

تست دوچرخه‌سواری: تست دوچرخه برای تعیین سطح تناسب ‌اندام طی دوچرخه‌ سواری استفاده می‌شود. فعالیت دوچرخه زدن باید برای 6 دقیقه با یک مقاومت مشخص ادامه یابد. توصیه می شود که ضربان قلب در هر دقیقه ثبت شود. برای محاسبه اکسیژن مصرفی می‌توان از نوموگرام استفاده کرد.

تمرینات تناسب ‌اندام هوازی

براساس تعریف ارائه شده از کالج پزشکی ورزشی امریکا (ACSM)، تمرین هوازی فعالیتی است که شامل حرکات ریتمیک و مداوم گروه‌های عضلانی بزرگ بدن می‌شود. قلب و ریه‌ ها باید بالاتر از سطح عادی فعالیت کنند. تعیین ضربان قلب هدف قبل از شروع هر تمرین هوازی مفید است. ضربان قلب هدف افراد از لحاظ دامنه محاسبه می‌شود. برای محاسبه این دامنه از فرمول زیر استفاده می‌شود:

ضربان قلب مینیمم = )سن – 220) × 60/0

ضربان قلب ماکسیمم = )سن – 220) × 90/0

عددی که توسط این فرمول‌ها به دست می‌آید باید ضربان قلب هدف شما درنظر گرفته شود. برخی از نمونه‌های فعالیت هوازی برای حفظ سطح تناسب‌اندام عبارتند از: ایروبیک دنس، پیاده ‌روی، دو نرم، دویدن، دوچرخه‌ سواری، شنا، پله ‌نوردی، طناب زدن، اسکیت، اسکی و از این قبیل.
 

ricardo

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نکاتی برای کاهش وزن

نکاتی برای کاهش وزن

10 نکته تمرینی عالی برای ارتقاء وضع تناسب‌اندام و سلامتیتان :


1. تمرینات کاردیو درکنار تمرینات بدنسازی

اگر لازم است تمرینات کاردیو را همراه با تمرینات بدنسازی انجام دهید، بهتر است تمرینات هوازی و کاردیو را برای بعد تمرینات بدنسازی و وزنه بگذارید. اینکار باعث می‌شود بعد از اینکه با وزنه‌ها پروتئین عضلاتتان را تجزیه کردید، با تمرینات هوازی خون را حسابی به عضلاتتان پمپاژ کنید.


2. تمرین کردن در صبح

یک تحقیق جدید نشان داده است که بعد از یکسال، 75 نفر از کسانیکه صبح‌ها تمرین می‌کرده‌اند بیشتر به برنامه‌تمرینی و سلامتی‌ خود پایبند مانده‌اند. درحالیکه این آمار برای کسانیکه عصرها تمرین می‌کرده‌اند 25 نفر بود. زود ورزش کردن تحرک و پویایی شما را بیشتر کرده و انرژی بیشتری به شما می‌بخشد و باعث می‌شود مثل پایان روز که خسته هستید دیگر بهانه‌ای برای ورزش نکردن نداشته باشید.


3. تمرین کردن در خانه

یک تحقیق جدید که در دانشگاه فلوریدا انجام گرفت مشخص کرد که کسانیکه در خانه ورزش می‌کرده‌اند وزن بسیار بیشتری نسبت به آنها که در باشگاه تمرین می‌کردند پایین آوردند. دلیل آن؟ وقتی در خانه تمرین می‌کنید احتمال بهانه آوردن برای ورزش کمتر می‌شود. وقتی باشگاه در خانه‌تان باشد دیگر جای هیچ بهانه‌ای نمی‌ماند.


4. تمرین کردن در فضای باز

هر کاری که در فضای باز انجام دهید عناصر را وارد بازی می‌کند. باد، کوه و بقیه متغیرها به‌اضافه تغییر منظره که یکنواختی تمرین را از بین می‌برد. اینکه فقط به دیوار خیره شوید و تمرین کنید اصلاً جالب نیست. به همین دلیل توصیه می‌شود که برای تغییر حال‌ و‌ هوا حداقل یک جلسه از برنامه تمرینی هفتگیتان را در خارج از باشگاه یا خانه و در فضای باز انجام دهید.


5. تردمیل یا دوچرخه ثابت؟

تردمیل خیلی بهتر است. دستگاه‌هایی که در حالت ایستاده روی آن تمرین می‌کنید همیشه کالری بیشتری می‌سوزاند.


6. تمرین کاردیو اینتروال یا طولانی و یکنواخت؟

بهترین روش ایجاد اینتروال‌های زمانبندی شده است که به دنبال آن زمانی را با شدت متوسط ریکاوری کنید. با این روش تمرین یک و نیم برابر کالری بیشتری در همان مدت زمان می‌سوزانید. علاوه‌ براین، 75-125 کالری بیشتر هم بعد از تمرین می‌سوزانید. همچنین یادتان باشد که تمرینات هوازی طولانی و با شدت یکنواخت به بالا بردن متابولیسم شما کمک می‌کند. توصیه ما این است که 75 درصد از مواقع تمریمات اینتروال و در 25 درصد از موراد تمرینات هوازی طولانی با شدت یکنواخت انجام دهید تا هم فایده بیشتری ببرید و هم احتمال آسیبدیدگی را در خودتان کاهش دهید.


7. یک ست یا سه ست؟

یک ست کافی نیست! توصیه برای آنهایی که تازه شروع کرده‌اند این است که یک ست انجام دهند و بعد که تمرینات به خوبی برایشان جا افتاد تعداد ست‌ها را به حداقل 3-2 ست برسانند. در یک تحقیق مشخص شد که افراد باتجربه که ست‌های بیشتری انجام می‌دهند درمقایسه با آنها که فقط یک ست انجام می‌دهند، قدرت بسیار بیشتری به دست آوردند. سه ست بهتر از یک ست است.


8. تمرینات کششی قبل از تمرین یا بعد از آن؟

تحقیقات نشان می‌دهد که حرکات کششی به ‌طور موقت سیگنال‌های عصبی را خاموش می‌کند که زمان واکنش‌دهی بدن و قدرت عضلات را پایین می‌آورد. تحقیقات دیگری هم نشان داده است که انجام تمرینات کششی در قبل از تمرین خطر آسیب دیدگی را کاهش نمی‌دهد. بهترین زمان برای انجام حرکات کششی درطول تمرینات بدنسازی است. همه حرکات را با 5 دقیقه گرم کردن عضلات شروع کنید تا انعطاف‌پذری آنها را بالا ببرید. اینکار گردش خون را در عضلاتتان بیشتر کرده و باعث می‌شود واکنش‌پذیری بیشتری داشته باشند. توصیه ما این است که حرکات کششی را بین ست‌ها یا پس از پایان ست‌های یک حرکت انجام دهید.


9. وزنه‌های آزاد یا دستگاه‌های بدنسازی؟

بهترین انتخاب وزنه‌های آزاد است. وزنه‌های آزاد شما را قوی‌تر می‌کند چون ازآنجایی که باید ثبات و تعادل بدنتان را هم حفظ کنید، فشار بیشتری به عضلاتتان وارد می‌کنند. اگر تازه‌کار هستید و مربی‌خصوصی ندارید، بهتر است که با دستگاه‌های بدنسازی شروع کنید اما با گذشت زمان قوی‌تر شدن حتماً کارتان را با وزنه‌های آزاد ادامه دهید. بهترین راهکار برای بالا بردن قدرت بهبود شکل بدن استفاده از دمبل و هالتر و انجام تمریناتی است که در آن از توپ‌های بدنسازی استفاده می‌شود یا حرکات در حالت ایستاده یا روی نیمکت انجام می‌شوند.


10. قهوه یا کربوهیدرات؟

کربوهیدرات بهتر است. بدن شما درست مثل ماشینتان می‌ماند و برای اینکه خوب کار کند به سوخت خوب هم نیاز دارد. وقتی تمرین می‌کنید، بدنتان برای ادامه کار نیاز به سوخت دارد. کافئین عضلاتتان را برای استفاده از ذخیره چربی بدن تحریک می‌کند اما عوارض‌جانبی زیادی مثل سردرد، تپش‌قلب و لرزش را به دنبال دارد. خیلی‌ها هم با مصرف کافئین دچار رفلکس اسید می‌شوند و این یعنی بدنشان با کافئین سازگاری ندارد. قبل از تمرین کربوهیدرات خوب و کیفیت بخورید تا انرژیتان را تامین کند و حتماً پس از تمرین هم دوباره به بدنتان سوخت‌رسانی کنید.

اگر این 10 نکته تمرینی را رعایت کنید، مطمئن باشید به سطح بسیار بالاتری از تناسب‌اندام و سلامتی دست پیدا خواهید کرد.

 

ali561266

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
آب کردن شکم در 6 هفته

آب کردن شکم در 6 هفته


تعجب نکنید واقعا می‌توانید ظرف 6 هفته چربی‌های شکمتان را آب کنید به شرط آنکه مطالب ذکر شده در زیر را کاملا مطالعه کرده و مو به مو رعایت کنید. پس اگر به سلامتی بدن و زیبایی آن اهمیت می‌دهید این مطلب را بخوانید تصمیم جدی بگیرید و از همین فردا شروع کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.

در بیشتر آقایان و خانم‌هایی که مشکل چربی شکم دارند، یک باور غلط مشترک وجود دارد و آن باور این است که فکر می‌کنند برای از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو، باید حرکات ورزشی مربوط به این نواحی را انجام دهند در حالیکه کاملاً اشتباه است. شما برای از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو باید از تمرینات هوازی استفاده کنید. مثل تمرینات دویدن، پیاده روی تند، دوچرخه ثابت ، تردمیل و...

البته انجام ورزش‌های شکم نیز لازم است اما در درجه دوم اهمیت قرار دارد. در واقع برای آب کردن چربی‌های شکم باید 3 کار را همزمان انجام داد که در ادامه مطلب بیشتر آنها را توضیح میدهیم.

شرط اول: رژیم غذایی

هرگاه اسم رژیم می آید ممکن است در ابتدا چیز سختی به نظر برسد در صورتی که اصلا اینگونه نیست. منظور از رژیم، نخوردن نیست که کاری سخت باشد بلکه رژیم یعنی درست خوردن. لازم نیست خیلی رژیم سفت و سختی را رعایت کنید، چراکه در این برنامه 6 هفته‌ای برای آب کردن شکم از ورزش هم استفاده می‌شود. پس صرفاً کارهای زیر را ظرف این 6 هفته انجام دهید:

اول: سرخ کردنی و روغن را به مدت 6 هفته فراموش کنید.

دوم: از هر نوع ماده قندی مصنوعی مثل آب نبات، قند و شکلات پرهیز کنید.

سوم: مصرف مواد نشاسته‌ای مثل نان، برنج، سیب‌زمینی و... را در حد توان به حداقل رسانده و مصرف آب را به حداکثر برسانید.

چهارم: هنگام گرسنگی سعی کنید بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده کنید.

شرط دوم: ورزش هوازی

ورزش‌های هوازی اثرات بسیار مفیدی در سلامت قلب و عروق دارند وهمچنین باعث از بین بردن چربی‌های بدن می شوند. ما در این برنامه 6 هفته‌ای بیشتر نیازمند اثرات چربی‌سوزی آنها هستیم.

در این 6 هفته کافی است شما حداقل هفته‌ای 5 روز به مدت یک ساعت ورزش‌های هوازی انجام دهید. اگر در ابتدای کار روزی یک ساعت برایتان دشوار است از روزی 15 دقیقه شروع کنید و هر یک تا دو روز یکبار مقدار آن را 5 تا 10 دقیقه افزایش دهید تا به روزی یک ساعت برسید. از تمام ورزش‌های هوازی به منظور چربی‌سوزی در این برنامه 6 هفته‌ای می‌توان استفاده کرد ، اما ورزش‌هایی که کارایی بهتری برای چربی‌سوزی شما دارد عبارتند از: پیاده روی خیلی تند، دویدن آرام، تردمیل و دوچرخه‌ثابت.

شرط سوم: تمرینات شکم

هدف این قسمت از برنامه این است که عضلات شکم شما فرم زیبایی بگیرند و قوام آنها افزایش یابد. بنابراین وقتی چربی‌های شکم شما (توسط رژیم غذایی وبرنامه ورزشی هوازی) آب شدند، عضلات زیر آنها فرم یافته و زیبا می‌شوند و این همان چیزی است که بنام عضلات 6 تکه ای شکم یا Six Packs نامیده می‌شود. پس برای قوام گرفتن و زیبا کردن عضلات شکم هفته‌ای 4 نوبت و در هر نوبت تمرینات زیر را انجام دهید:

1. دراز و نشست: روی زمین به پشت دراز بکشید در حالیکه دست‌هایتان پشت سر است، از کمر خم شده و تا حدی بالا بیایید که آرنج‌تان به زانوهایتان که خم هستند بخورند. این حرکت را هر جلسه 3 نوبت و در هر نوبت حداقل 20 تکرار انجام دهید.

2. پا دوچرخه: روی زمین دراز بکشید، دست ها پشت سر، زانو خم و ساق موازی با سطح زمین باشد. سپس حرکاتی شبیه به دوچرخه سواری را در هوا با پاها انجام دهید. این حرکت را نیز هر جلسه 3 نوبت و هر نوبت 3 دقیقه انجام دهید.

3-بالا آوردن پاها در حالت خوابیده: در حالت خوابیده به پشت پاهایتان را به صورت مستقیم بالا بیاورید تا حدی که استخوان باسن از زمین بلند شود. سپس به آرامی پاها را به موقعیت اول برگردانید. این حرکت را نیز هر جلسه 3 نوبت و در هر نوبت حداقل 20 تکرار انجام دهید.



با انجام دقیق برنامه‌های بالا مطمئن باشید که ظرف 6 هفته و چه بسا کمتر، چربی‌های شکم را به میزان زیادی از دست خواهید داد و این موضوع را به وضوح در سایز دور کمر شلوارتان مشاهده خواهید کرد.

شاید بسیاری از شما عزیزان از دست دادن چربی شکم و پهلو برایتان بیشتر از جنبه زیبایی مهم باشد اما چیزی که اهمیت بیشتری دارد مسئله سلامتی است تا زیبایی. اگر شما چربی‌هایتان را از بین نبرید رفته‌رفته و با افزایش سن نه تنها از بین بردن آن ها سخت‌تر می‌شود بلکه خطر ابتلا به بیماری‌های زیادی مثل دیابت، فشار خون، بیماری قلبی، سرطان و... در شما افزایش می‌یابد. پس از همین فردا شروع کنید، اراده به خرج دهید، مصمم و جدی باشید تا به نتیجه برسید.
 

abolfazl2010

عضو جدید
چگونه از پوکی استخوان پیشگیری کنیم؟

چگونه از پوکی استخوان پیشگیری کنیم؟

کارشناسان معتقدند که برای سلامت استخوان‌ها باید از رژیم غذایی متعادل و مناسب برخوردار بود.

به نقل از ایسنا رژیم غذایی متعادل رژیمی است که مصرف شیر و فرآورده‌های آن، استفاده از سبزی‌ها و میوه‌ها، مصرف گروه گوشت، ماهی و تخم مرغ، حبوبات و … در آن به میزان مناسب در نظر گرفته شده باشد.




- شیر و فرآورده‌های آن: شیر از جمله منابع غنی کلسیم است. لبنیات مانند ماست، دوغ، پنیر و کشک نیز سرشار از کلسیم هستند. خوشبختانه فرآورده‌های کم چرب نیز به اندازه فرآورده‌های پرچرب از کلسیم برخوردارند. پس بهتر است از لبنیات کم چرب استفاده شود تا از اضافه وزن نیز جلوگیری شود. مصرف روزانه ۲ تا ۳ سهم (هر سهم معادل یک لیوان) شیر لازم است. در صورت عدم تحمل شیر، ماست و پنیر و کشک جایگزین‌های خوبی برای شیر هستند. یک لیوان ماست یا دو قطعه پنیر (به اندازه دو قوطی کبریت) تقریبا معادل یک لیوان شیر، کلیسم دارند.

توجه کنید افرادی که نمی‌توانند از مواد غذایی حاوی کلسیم استفاده کنند یا غذاهای کلسیم‌دار به مقدار کافی نمی‌خورند باید با تجویز پزشک قرص کلسیم دریافت کنند.

- سبزی‌ها: برخی سبزی‌ها مانند جعفری، کلم بروکلی، اسفناج، ریحان و نعناع حاوی مقادیر بیشتری کلسیم هستند. اما به طور کلی توصیه می‌شود روزانه ۳ تا ۵ سهم از انواع سبزی‌ها مصرف کنید. (یک سهم سبزی شامل نصف لیوان سبزیجات پخته یا یک لیوان سبزی خام است).

میوه‌ها: سعی کنید روزانه ۲ تا ۴ وعده میوه مصرف کنید. (یک عدد سیب متوسط یا یک عدد موز، یا یک بشقاب کوچک انگور را معادل یک وعده میوه محسوب کنید.)

توجه کنید در صورتی که قسمت عمده روز را خارج از منزل می‌گذرانید و امکان استفاده از انواع میوه‌ها برای شما وجود ندارد، می‌توانید از برگه خشک شده میوه‌ها مانند برگه هلو و زردآلو، آلبالو و انجیر خشک استفاده کنید. اما در مصرف میوه‌جات خشک شده اعتدال را رعایت کنید؛ چرا که محتوای قند آنها به دلیل فشرده و بدون آب بودنشان بالاتر است.

- ماهی، تخم مرغ، گوشت و سویا: سعی کنید حداقل هفته‌ای ۲ بار ماهی مصرف کنید. در صورتی که بیماری خاصی مانند چربی خون بالا و … ندارید سعی کنید دل، جگر، قلوه و تخم مرغ را در حد اعتدال مصرف کنید. انواع گوشت‌های کم چربی را در حد اعتدال در برنامه غذایی خود قرار دهید. سویا به دلیل داشتن ترکیباتی مشابه استروژن می‌تواند از برداشته شدن کلسیم از استخوان‌های شما پیشگیری کند، لذا سعی کنید سویا را در برنامه غذایی روزانه خود وارد کنید.

- حبوبات: سعی کنید انواع حبوبات مانند عدس، نخود و لوبیا قرمز را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

- شیرینی‌ها: شیرینی را به مقدار کم مصرف کنید؛ چرا که بسیاری از آنها حاوی مقادیر بالایی چربی هستند. بنابراین سعی کنید از دسرهایی که منبع خوب کلسیم هستند و در ترکیبات آنها شیر یا ماست به کار رفته مانند انواع بستنی‌های کم چرب یا ماست‌های میوه‌ای استفاده کنید.

- نوشیدنی‌ها: روزانه ۵/۱ تا ۲ لیتر یعنی حدودا ۶ تا ۸ لیوان آب و مایعات بنوشید.

به توصیه‌های زیر توجه کنید:

- بهتر است دوغ را جایگزین نوشابه کنید.

- مصرف زیاد قهوه موجب پوکی استخوان می‌شود. در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

- سعی کنید چای کمرنگ مصرف کنید؛ چرا که برای سلامت استخوان مفیدتر است.

- از مصرف بیش از حد گوشت، نمک و الکل خودداری کنید.

- در فصل زمستان که کمتر از خانه خارج می‌شوید و کمتر در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرید، باید مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین «د» را افزایش دهید.

- با افزایش سن از توانایی پوست برای ساختن ویتامین «د» کاسته می‌شود. بنابراین لازم است در افراد مسن از دارو برای تامین مقادیر کافی ویتامین «د» استفاده شود.


منبع: www.edcoan.ir
 

Diba1982

عضو جدید
شاید ظاهر اندام ( مخصوصا در مورد خانم ها ) در روابط زناشویی بی تأثیر نباشه اما مطمئنا شرط لازم و کافی نیست و عوامل مهمتری هم وجود دارند ....
به هر حال خوش اندام بودن در درجه اول واسه خود شخص ، مفیده ! اولین تأثیرش هم اینه که فرد خوش اندام می تونه اعتماد به نفس بالایی داشته باشه که خود این ویژگی در روابط زناشویی هم تأثیر فوق العاده ای داره .
 

m_ghadimi@yahoo.

عضو جدید
فواید ورزش صبحگاهی

فواید ورزش صبحگاهی

ورزش مجموعه فعاليتهاي بدني وامور جسماني است كه باعث سلامتي ونشاط مي‌شود. عمده‌ترين ثمره پرداختن به ورزش دست‌يابي به سلامت جسماني ورواني است. درتامين سلامت و تندرستي منظور كردن ورزش وفعاليتهاي جسماني به عنوان يك ضرورت دربرنامه‌هاي روزمره از اهميت ويژه اي برخوردار است.
ورزش صبحگاهي در شروع فعاليت آموزشي مدارس مي تواند عامل مهمي درايجاد نشاط وشادابي وتامين سلامت جسم وروح دانش‌آموزان باشد. اين برنامه با توجه به ويژگيهاي خاص دختران در 3 بخش گرم‌كردن، پياده كردن هدف وبازگشت به حالت اوليه طراحي مي‌شود.انجام اين برنامه درابتدا با افزايش تدريجي ضربان قلب توام است كه به آستانه تحريك براي افزايش استقامت عمومي مي رسد وسرانجام به حالت اوليه بر مي گردد.اجراي ورزش صبحگاهي به طور منظم وروزانه مي تواند نقش بسيار مهمي دركسب آمادگي جسماني، رواني ونشاط وشادابي دانش آموزان داشته باشد. انجام فعاليت مداوم اثرات مثبتي بر بافت استخواني دارد. يافته هاي پژوهشي بيان داشته اند كه ورزش دررشد طولي استخوان تاثيري ندارد يا تاثير آن بسيار كم است همچنين برآرايش سلولهاي استخواني نيز بي تاثير است اما تاثير فعاليتهاي ورزشي در افزايش تراكم ورشد عرضي استخوان با افزايش مواد معدني درآن تاييد شده است وبي تحركي وحذف فشار مكانيكي از استخوان ها باعث كاهش مواد معدني وكاهش استحكام آنها مي شود. مرحله زوال استخواني دردختران، پس از سن 11 تا 14سالگي شروع مي شود، بنابراين دوران پيش از بلوغ مرحله بسيار مهمي در رشد استخواني آنهاست. استحكام استخوانها به تراكم موادمعدني درآنها ونحوه آرايش سلولهاي استخواني بستگي دارد.
اجراي برنامه ورزشي روزانه موجب ارتقا سطح آمادگي قلبي عروقي مي شود و نياز به صرف وقت زيادي ندارد درچنين برنامه اي لازم است كه ضربان قلب تا 140 بار در دقيقه افزايش يابد وپنج روز درهفته استمرار يابد.يك برنامه تمريني مشتمل بر سه نوبت انقباضهاي ايزومتريكي 6 ثانيه اي وبه مدت 5 هفته روزانه برعضلات گردن، اندامها ويا تنه موجب كاهش16 تا 24 ميليمتر جيوه فشار سيستولي و 20 تا 24 ميليمتر جيوه فشار دياستولي شده است.هنگام ورزش سيستم ترشحي همانند سيستم عصبي، اثرات مثبتي برواكنش بدن نسبت به هر فعاليت خاص دارد وهماهنگي مكانيسم هاي مختلف بدن، ازجمله مكانيسم توليد انرژي براي اجراي فعاليت كمك مي كند. واكنش‌هاي سيستم ترشحي با توجه به متغيرهاي هر ورزش خاص و حالتهاي فيزيولوژيكي ورواني مختلف تغيير مي يابد. رابطه بين سطح انتظار يك فرد وتوانايي واقعي او در امر اجراي فعاليت، روي سطح استرسي كه بايد تحمل كند اثر مي گذارد.
فوايد مربوط به نرمشهاي روزانه فقط به كاهش خطر بيماريهاي قلبي عروقي خلاصه نمي‌شود، بلكه با تقويت سيستم ايمني بدن، باعث بالا رفتن سطح بهداشت رواني، بهبود كيفيت عمر را به دنبال خواهدداشت.
انجام چند حركت ساده ومنظم آن هم درچند دقيقه بدن را در مقابل عوارض جسمي زيادي مصون مي دارد. يك برنامه ورزشي مناسب چگونگي تناوب وتكرار تمرينات، شدت تمرينات و در نهايت مدت زمان اجراي تمرينات را در بر مي گيرد:
1-تناوب تمرينات حداقل 5 روز درهفته.
2-شدت تمرينات به قدري كه به نفس نفس بيفتد. اين به آن معناست كه تعداد ضربان قلب شما حداقل به 60 درصد حداكثر ضربان قلبتان افزايش يابد.
3-مدت اجراي تمرينات، حداقل تا 10دقيقه باشد تا براي بدن مفيد واقع شود.
نرمش مداوم باعث انبساط خاطر وشادابي مي شود، بيشتر افسردگي ها دركودكان در دوران ابتدايي ودر نوجوانان در دوره راهنمايي ودبيرستان است. اين افسردگيها بيشتر زاييده حوادث نامطلوب زندگي است كه معمولاً نياز به دارو و درمان ندارند و اگر عوامل ايجاد كننده آن برطرف شوند خود به خود درمان مي شوند.
تمرينات بدني و ورزش يكي از راههاي علاج وتسكين فشارهاي رواني است. از آنجا كه فشارهاي رواني مي توانند باعث بروز خستگي شوند، تمرينات بدني موجب بالارفتن قدرت عضلاني مي شوند وخون بيشتري درآنها جريان مي يابد واز ميزان خستگي و دردهاي عضلاني ناشي از فشارهاي رواني مي كاهد، همچنين تمرينات بدني با افزايش سطح آندروفين خون موجب بالا رفتن نشاط و شادابي در افراد مي‌شوند، بنابراين دانش آموزان قابليتهاي بيشتري براي فائق آمدن برمشكلات رواني را پيدا مي‌كنند. دانش آموزاني كه اقدام به فعاليت منظم مي‌كنند هدفمند واميدوار شده وتغييرات زيادي را دراهداف زندگي خود به وجود مي‌آورند.
نتيجه گيري:
ورزش مهمترين عامل در از بين بردن افسردگي‌ها ويا پيشگيري از به وجود آمدن اين نوع بيماريها است. ثابت شده است كه نرمشهاي مداوم روزانه موجب كاهش اضطراب، افسردگي، تنظيم وتعديل ميزان استرس وحتي تغييرات شخصيتي(پيدايش ديد مثبت تري نسبت به زندگي) مي شود.
منابع مقاله
:
-طب ورزشي، ويلمور.
-فيزيولوژي فعاليت بدني، ا
 

aryana.sh

عضو جدید
کاربر ممتاز
فواید دوچرخه سواری

فواید دوچرخه سواری

امروزه مزایای تحرك و فعالیت های بدنی روزمره بركسی پوشیده نیست. تجربه نشان داده است كه افراد فعال، از زندگی سالم تر و شاداب تری برخوردارند، ضمن این كه مقاومت آنها در مقابل تنش های روانی و بسیاری از بیماریها بیشتر است.
توسعه تكنولوژی و پیشرفت ماشین آلات، در كنار تمامی مزایای خود، باعث شده است كه زندگی افراد، كم تحرك تر و ساكن تر شده و این عدم تحرك و فعالیت عضلات و ماهیچه ها كه منجر به سست شدن آنها می شود، عواقب ناگواری به همراه خواهد داشت. در صورتی كه به راحتی می توان از بروز این آسیب ها جلوگیری كرد.خوشبختانه امروز با تغییر نگرش ایجاد شده و احساس نیاز به داشتن زندگی سالم تر و شاداب تر، تعداد افرادی كه به ورزش كردن روی آورده اند، روز به روز، رو به افزونی است.در اینجا نكته با اهمیت اینست كه با توجه به تفاوت های اساسی افراد از نظر قدرت، استقامت و انعطاف پذیری بدنی لازم است ابتدا هر فرد نیازهای خود را بشناسد و به تدریج زیربنای مناسبی برای فعالیت های ورزشی متناسب با شرایط شخصی خود فراهم آورد. در این مقاله به ورزش دوچرخه سواری و مباحث پیرامون این فعالیت مفرح پرداخته ایم .دوچرخه سواری یكی از ورزش هایی است كه دسترسی به آن آسان بوده و می تواند جایگزین مناسبی برای استفاده ممتد از خودرو باشد.
...
ضمن اینكه استفاده از دوچرخه موجب كاهش آلودگی هوا با توجه به عدم مصرف سوخت می شود.
دوچرخه سواری یك تمرین و ورزش هوازی است كه به استقامت قلب و عروق كمك می كند. این ورزش یك فعالیت منظم است كه می تواند تأثیر به سزایی در تناسب قسمت بالای پا و مچ پا داشته باشد و به تقویت ماهیچه های اطراف زانو و پشت ران، مفاصل زردپی لیگافتها، ماهیچه های چهارسر ران، همتسرینگ ولگن كمك می كند.
بیشتر فعالیتهای ورزشی كه دارای ضربه های موزون و هماهنگ هستند مانند دویدن و دوچرخه سواری، می توانند منجر به كارآیی منظم سیستم قلبی و تنفسی شوند. بسیاری از افرادی كه می دوند از دوچرخه سواری به عنوان یك ورزش تكمیلی استفاده می كنند. ضمن اینكه دوچرخه سواری به انجام فعالیت های كششی نیز كمك می كند.
...
دوچرخه سواری یك تمرین و ورزش هوازی است كه به استقامت قلب و عروق كمك می كند. این ورزش یك فعالیت منظم است كه می تواند تأثیر به سزایی در تناسب قسمت بالای پا و مچ پا داشته باشد و به تقویت ماهیچه های اطراف زانو و پشت ران، مفاصل زردپی لیگافتها، ماهیچه های چهارسر ران، همتسرینگ ولگن كمك می كند

دوچرخه سواری نه تنها می تواند اوقات فراغت شما را در تابستان پر کند، بلکه راهی عالی برای ارتقاء فیزیک و اندامتان نیز به شمار می رود. برخی از بهترین فوایدی که با دوچرخه سواری می توانید به بدنتان برسانید، بالا بردن مصرف اکسیژن بدن، تقویت قدرت عضلانی پاها، تقویت توانایی بدن برای جلوگیری از ساخت اسید لاکتیک و کاهش درصد چربی بدن می باشد. از دیدگاه قدرتی، دوچرخه سواری به دویدن بعنوان یک ورزش قلبی-عروقی ارجحیت دارد چون در دوچرخه سواری شما بطورمداوم علیه یک مقاومت در حال ورزش هستید. چند نکته مهم هست که باید برای تنظیم یک برنامه دوچرخه سواری در تابستان به یاد داشته باشید تا بیشتری نتیجه را از تمریناتتان به دست آورید
تنوع تمرینات
یکی از مهمترین عواملی که در تمرین دوچرخه باید در نظر داشته باشید، تنوع است. اگر هر روز همان تمرین همیشگی و تکراری را انجام دهید، به مرور زمان دیگر نتیجه نمی گیرید. اگر هر از گاهی برنامه تان را تغییر دهید، بدنتان خیلی بهتر به تمرینات پاسخ می دهد و حوصله تان هم از تمرین سر نمی رود.

اضافه کردن یک تا دو جلسه "تمپو" به شما کمک میکند پایه خوبی برای تمرینات دوچرخه سواری خود در تابستان بسازید. در این تمرینات (تمرینات تمپو) شما 20 تا 25 دقیقه به طور یکنواخت با شدت بالا دوچرخه می زنید. این روش به بدنتان کمک می کند به تحمل اسید لاکتیک عادت کند بنابراین وقتی تصمیم می گیرید که شدت تمرینتان را افزایش دهید، سریع خسته نمی شوید. این تمرینات همچنین به شما کمک میکند سرعت متوسط خود را بالا ببرید و درنتیجه عملکردتان هم تقویت شود.
یک جلسه در هفته را باید به تمرینات با مدت زمان طولانی تر اختصاص دهید. اینکار به شما کمک می کند استقامت قلبی-عروقی خود را افزایش دهید. اینکار نه تنها برای سلامتیتان خوب است، بلکه استراحتی از تمرینات شدتی روزهای دیکر برای بدنتان فراهم می کند. هدفتان این باشد که مداوم و پیوسته با شدت متوسط تا 45 دقیقه یا یک ساعت رکاب بزنید. هیچ نیازی به تکرار دوباره در این جلسات نیست، مگر اینکه برای یک مسابقه استقامت تمرین می کنید. استقامت بیشتر با مشکلاتی برای ریکاوری همراه خواهد بود و شما از سایر تمریناتی که باید روی آن متمرکز شوید، دور می کند.
آخر اینکه، اضافه کردن یک تا دو جلسه تمرینات اسپرینت هم راه بسیار عالی است چون درواقع همین تمرینات است که سطح فیتنس شما را بالا می برد. 30 ثانیه تا یک دقیقه با سرعت بسیار بالا رکاب بزنید بعد تا دو تا سه برابر زمان اسپرینت، ساتراحت کنید. این پروسه را 6 تا 12 مرتبه تکرار کنید و بعد بدن را سرد کنید.
استراحت مناسب
عامل دیگری که باید در نظر داشته باشید، استراحت است. اگر می خواهید در کارتان پیشرفت داشته باشید، مطمئناً استراحت عامل بسیار مهمی خواهد بود. چون اگر اجازه ندهید که بدنتان از تمریناتی که انجام داده است، ریکاور شود، هر جلسه تمرینی فقط فیبرهای عضلانیتان را نابود خواهد کرد.


 

aryana.sh

عضو جدید
کاربر ممتاز
یکی از مهمترین عواملی که در تمرین دوچرخه باید در نظر داشته باشید، تنوع است. اگر هر روز همان تمرین همیشگی و تکراری را انجام دهید، به مرور زمان دیگر نتیجه نمی گیرید. اگر هر از گاهی برنامه تان را تغییر دهید، بدنتان خیلی بهتر به تمرینات پاسخ می دهد و حوصله تان هم از تمرین سر نمی رود

درکنار روزهای تعطیلی که در برنامه تان وجود دارد، هر تمرین ورزشی دیگر مثل بدنسازی یا سایر ورزشهایی که در خلال این تمرینات انجام میدهید را نیز در نظر داشته باشید. اگر آن تمرینات توانایی زیادی از شما می گیرد، حتماً باید اجازه دهید بدنتان از آن تمرینات هم ریکاور شود و بعد به تمرین دوچرخه تان برگردید.
دوچرخه بزنید تا سالم بمانید
اگر به دنبال یک فعالیت جدید برای اوقت فراغت تابستان خود هستید، دوچرخه سواری را امتحان کنید. دوچرخه سواری فواید زیادی برای سلامتی شما دارد و علاوه بر این راهی عالی برای چربی سوزی و جلو راندن بدن از رکودهایی است که از تمرینات قبل دچار آن شده است. پس دوچرخه بزنید تا سالم و متناسب بمانید.



 

saba2810

اخراجی موقت
هر روز ۱۵ دقیقه با پیلاتس

هر روز ۱۵ دقیقه با پیلاتس



سال 2008 | 128 صفحه | ISBN: 9780756633578 | 4,9 MB




توضیحات : آیا شما نیز ازجمله افرادی هستید که نیاز به ورزش داشته اما فرصتی برای این کار ندارید؟ مشکلی نیست! سری جدید کتاب‌های تناسب اندام “۱۵ دقیقه” تمامی ابزارهایی را که شما برای ورزش منظم در زندگی نیاز دارید به شما ارائه خواهد داد.
پیلاتس سیستم ورزشی است که در سال ۱۹۲۰ توسط ژوزف پیلاتس پایه گذاری گردید و متشکل از ورزش‌هایی است که تمرکز روی پیشرفت انعطاف و قدرت در تمام اندام‌های بدن دارند بدون اینکه عضلات را حجیم کنند یا آن ها را از بین ببرند.

این روش تمرینی از حرکات کنترل شده ای تشکیل شده است که بین بدن و مغز هارمونی فیزیکی ایجاد کرده و توانایی بدن افراد را در هر سن بالا می‌برد.
این کتاب فوق‌العاده شامل چهار طرح دقیق همراه با جزئیات کامل به‌منظور آموزش گام به گام پیلاتس به مخاطب می‌باشد. برای اینکه شما بتوانید هرچه بهتر و ساده‌تر این آموزش‌ها را درک و یاد بگیرید تمام بخش‌های کتاب به عکس‌های دقیق و رنگی مصور می‌باشد.
بایستی هر روز یکی از چهار راهکار را برای یک بخش خاص از بدن انتخاب کرده و انجام دهید. با به‌کارگیری دقیق این آموزش‌ها بدنی سالم قوی و منعطف خواهید داشت.





دانلود کتاب های ورزشی
منبع :بر بال های کتاب


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مطالعه کتاب یعنی تبدیل ساعت‌های ملالت‌بار به ساعت‌های لذت‌بخش . "شارل دو مونتسکیو"
ستون تمدن، کتاب و مطبوعات است. "پلو تارک"
خواندن کتابهای خوب، در حکم مکالمه با انسانهای شرافتمند گذشته است. "دکارت"
 

""elahe""

عضو جدید
کاربر ممتاز
چه کنیم تا کمر باریک و خوش اندام شویم!؟

چه کنیم تا کمر باریک و خوش اندام شویم!؟

چه کنیم تا کمر باریک و خوش اندام شویم!؟ این مسئله، دغدغه بسیاری از دختران و زنان است. بیشتر آقایان میانسال هم به دنبال راهی هستند تا شکم خود را کوچک کنند، ولی در غذا خوردنشان تغییری ندهند.
آیا امکان پذیر است؟ راه حل چیست؟
با خوردن غذاهایی که محتوای کالری آنها بیش از نیاز بدن ما باشد، این کالری اضافی به صورت چربی در مناطق سینه، شکم، باسن و ران ها جمع شده و گاه به صورت گره هایی در زیر پوست احساس می شود. نظریات متفاوتی در مورد چگونگی انباشته شدن چربی وجود دارد. بعضی از دانشمندان عقیده دارند این چربی ها به صورت ساده در بین بافت های پیوندی ذخیره می شوند که در سایت علمیDrMirkin.com به این مطلب اشاره شده است و دیگران بر این عقیده اند که چربی ها به صورت گلوله هایی هستند که علاوه بر چربی، دارای آب و مواد زائد می باشند و محیط مناسبی برای رشد میکروب ها به شمار می روند که به آسانی و با رژیم های لاغری معمولی نیز تحلیل نمی روند. در تأیید این ادعا می توانید به مطالبی که در سایتcellasan.nu در رابطه با سلولیت (Cellulit) یا "چربی اضافی" آورده شده، مراجعه کنید.
چاقی های موضعی حتی در سنین 13 یا 14 سالگی هم دیده می شوند، ولی با شروع قاعدگی در زنان و ترشح بیشتر هورمون استروژن و پروژسترون، بیشتر بروز می کنند.
مسأله ارث در ایجاد چاقی موضعی تأثیری ندارد، بلکه این شرایط زندگی و زیاده روی ما است که آن را به وجود می آورد.
کسانی که به صورت بی رویه از قرص های ضد بارداری، آرام بخش، مسکن و قرص های ضد اشتها مصرف می کنند، پس از مدتی ممکن است دچار چاقی موضعی شوند.
اما چگونه چاقی موضعی را از بین ببریم؟ یا به عبارتی کمر باریک شویم.
بر اساس کتاب "درمان چاقی موضعی"، شش اصل برای درمان چاقی موضعی وجود دارد.
1- رژیم غذایی مخصوص
2- دفع مواد زائد
3-تنفس صحیح و رساندن اکسیژن
4-ورزش
5-ماساژ
6-آرامش روانی
اکنون به ترتیب به توضیح این موارد می پردازیم:
اول : رژیم غذایی درست
یک رژیم لاغری با کالری معین + حذف مواد غذایی مضر
غذا باید سریع الهضم باشد. نکته اساسی در لاغر شدن « اراده » است . اراده در « نه » گفتن به غذاهای خوشمزه....

مواد غذایی که باید بخوریدمقدارغذاهایی که باید تا حد امکان محدود شود
شیر و ماست کم چربی2 لیوان در روزشکر و قند (حتی المقدور محدود شود )
پنیر کم چربی و کم نمک ( پنیر لیقوان پرچربی است)روزانه 30 گرمانواع و اقسام شیرینی ها خصوصاً شیرینی خامه ای
دوغ کم نمک بجای نوشابهغذاهای سرخ کرده
میوه ها (انواع مختلف)
ترجیحاً به صورت خام و با پوست
3 تا 4 عدد روزانهشکلات، نوشابه، ژله
میوه های خشک شده مثل برگه، انجیر خشک و کشمشتا 10 عدد روزانهروغن حیوانی
سبزی ها:
سبزی خوردن ، سبزی های سالادی و سبزیجات پخته
5-3 پیش دستی در روزکره و خامه (به میزان کم مفید است ولی بیش از نیاز نباید مصرف شود)،
سس مایونز و کچاپ
گوشت های (گوسفند، گوساله و مرغ بدون چربی)روزانه 150-100 گرمسوسیس و کالباس
انواع ماهیهفته ای 1 یا 2 مرتبهسیب زمینی سرخ کرده و چیپس
جگرهر هفتهنمک و ادویه
برنجروزانه تا 10 قاشقخیار شور و ترشی های شور
نان(سنگک و بربری بهترین نان هاست)

بیسکویت سبوس دار
روزانه 4 تا 6 کف دست بدون محاسبه انگشتان دستماهی دودی، پیتزا،بادام، پسته و فندق شور، ماهی تن با روغن و دیگر کنسروها که دارای روغن و نمک زیادی هستند.

قهوه و چای بیش از اندازه


نیاز انرژی یک فرد عادی به طور متوسط 2000 کیلو کالری در روز است. در افرادی که دچار مشکل چاقی هستند، رژیم لاغری مناسب بر اساس 1500 کالری تنظیم می شود که فرد حداقل 2 کیلو گرم در ماه کاهش وزن پیدا کند.
نمونه غذایی یک روز بر اساس 1500 کالری :
صبحانه: 1 لیوان شیر+ 2 کف دست نان سنگک (4 لقمه متوسط) + 30 گرم پنیر (یک قوطی کبریت) + 2 عدد گردو
ساعت 10: 1 عدد سیب+ 1 عدد خیار ( یا 2 عدد میوه فصل ) چای و چند عدد توت خشک
ناهار: یک سیخ جوجه کباب که دارای 5 تا 6 تکه گوشت است + 10 قاشق برنج که بدون روغن پخته شده است + 1 لیوان دوغ+ 1 پیش دستی سبزی خوردن+ 1 کاسه ماست
عصرانه: چای و 2 عدد بیسکویت ساقه طلایی (سبوس دار)
شام: 1 عدد تخم مرغ پخته به همراه 1 قاشق مربا خوری کره + 1 کف دست نان + سالاد یک کاسه بزرگ + 1 قاشق مربا خوری روغن زیتون، آب لیمو، فلفل و نمک خیلی کم + 1 کاسه ماست یا 1 لیوان دوغ
توصیه های رژیم لاغری:
* ورزش خصوصاً پیاده روی یکی از راه های مفید سوزاندن انرژی است، پس آن را ترک نکنید.
*از خوردن غذاهای آماده در خارج از منزل بپرهیزید، زیرا نمی دانید در غذا چه وجود دارد. مثلاً چه میزان روغن برای پخت غذا به کار رفته است. حتی المقدور از غذاهایی بخورید که محتویات آن مشخص است مثل کباب برگ به جای کباب کوبیده.
* بهترین راه پخت گوشت و مرغ برای کسانی که رژیم دارند، کباب کردن و بریان کردن در فر یا مایکروفر است. بدین طریق برای پخت، روغن اضافه نمی کنید.
* آب پز و سفت کردن تخم مرغ نیز بهترین طریقه پخت آن است.
* سبزیجات متنوعی در ایران در دسترس ما وجود دارد. خانواده هایی که عادت دارند در کنار غذا سبزی خوردن میل کنند، همیشه میزان بالایی ویتامین، املاح و فیبر دریافت می کنند. دریافت فیبر موجب کاهش جذب چربی غذا می شود، پس سعی کنید این عادت خوب را ترک نکنید. در عین حال کنار گوشت کباب شده تا می توانید گل کلم پخته، اسفناج پخته، هویج و سیب زمینی پخته میل کنید. ماست و اسفناج از دسرهای مطبوع و راهی مناسب برای مصرف سبزیجات هستند .
سبزیجات دارای کمترین میزان کالری هستند و کالری آنها حتی یک سوم میوه هاست. از این رو مصرف زیاد آنها علاوه بر فواید بسیار تغذیه ای، موجب سیری و مصرف کمتر غذا می شود .
* یک سالاد خوب و لذیذ، پیش غذای بسیار مناسبی است. سالادی که از کاهو، کلم برگ یا گل کلم، فلفل سبز، گوجه فرنگی، ذرت پخته، خیار و جعفری ریز شده + 1 قاشق ماست و 1 قاشق مربا خوری روغن زیتون + نمک و فلفل کم و سرکه تهیه شده باشد، بهترین و سالم ترین نوع سالاد است. از مصرف سس مایونز با سالاد اجتناب کنید.
برای شستن سبزیجات آنها را برای مدت طولانی در آب نخیسانید و برای پخت از مایکروفر یا بخار پز استفاده کنید، پخت را با مقدار کمی آب در ظرف بسته انجام دهید.
در صورت تمایل 1 حبه سیر در سالاد خود رنده کنید و از فواید ضد عفونی کننده و تصفیه کننده آن بهره مند شوید.
*در بین روغن های خوراکی، روغن مایع ذرت و آفتابگردان بهترین روغن ها هستند. البته در صورتی که در برابر حرارت زیاد قرار نگیرند. مثلاً برای سرخ کردن مواد غذایی، روغن مایع مناسب نیست.
روغن حیوانی دارای کلسترول و روغن های اشباع است که موجب افزایش کلسترول خون و گرفتگی عروق خواهد شد، پس از مصرف آن بپرهیزید .
* مصرف جوانه گندم، پودر جوانه گندم و ماء الشعیر بسیار مفید است .
* اگر در بین روز احساس ضعف شدید کردید، اصلا جای نگرانی نیست. بهترین راه این است که یک قاشق مربا خوری عسل بخورید که قند آن سریع جذب شده و موجب بالا رفتن قند خونتان شود. ( حداکثر 2 تا 3 قاشق مربا خوری در روز )
* مصرف نمک را به حداقل برسانید، برای درمان چربی اضافه بدن این نکته بسیار ضروری است .
* روزانه حداقل 8 لیوان آب مصرف کنید. هر چه با غذا مایعات مصرف نکنید بهتر است. از 2 ساعت پس از غذا تا وعده غذای بعدی هر ساعت 1 لیوان آب یا آب میوه بخورید .
یک نکته:
مصرف ید می تواند در رفع چربی های موضعی یاری رسان باشد. منابع غذایی ید عبارتند از:
ماهی و میگو، تربچه، هویج، گوجه فرنگی، اسفناج، نخود فرنگی، توت فرنگی، قارچ، ترب، کاهو، سیب زمینی، موز، کلم، زرده تخم مرغ، سیر و پیاز، لوبیا، تره فرنگی، انگور، گلابی و چای
منبع:
http://www.tansazan.blogfa.com
 

""elahe""

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوزاندن چربی

سوزاندن چربی

۱- روزانه ۱۰ تا ۲۰ درصد از كالری غذایی را به غلات سبوس دار و حبوبات و برنج، ۷۰ درصد را به پروتئین گیاهی و ۱۰ درصد را به پروتئین حیوانی اختصاص دهید.
۲- تا می‌توانید از بلغور جو، نان چاودار و غلات سبوس دار استفاده كنید.
۳- گوشت قرمز را به صورت تكه‌های خیلی كوچك بدون چربی و اغلب كباب شده مصرف كنید.
۴- مصرف لبنیات پرچرب را كاهش دهید.
۵- روزانه ۵ تا ۱۰ وعده غذایی از میوه و سبزیجات تازه استفاده كنید تا با تامین انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی مورد نیاز بدن شما را در برابر انواع بیماری‌ها ایمن نگه دارد.
۶- آهسته و جویده غذا بخورید و سعی كنید در حین غذا خوردن آرام و شاد باشید.
۷- تعادل غذایی را فراموش نكنید. تنها زمانی كه گرسنه هستید آن هم در حجم كم غذا مصرف كنید.و با بالا بردن وعده های غذاییتان متابولیسم خود را افزایش دهید.
۸- مهم‌ترین توصیه محققان همان است كه ما با این ضرب المثل می‌شناسیم؛ صبحانه را تنها بخور ناهار را با دوستت تقسیم كن و شام را به دشمنت بده.
برای چربی سوزی باید اصلی‌ترین وعده غذایی شما صبحانه باشد نه شام.
۹- در صورتی كه سالم هستید و علائم هیچ گونه بیماری در شما دیده نمی‌شود بد نیست گاهی اوقات از این رژیم غذایی استفاده كنید. رژیمی موسوم به رژیم سوپی كه می‌تواند در عرض یك هفته، پنج كیلو از وزن بدن شما بكاهد، رژیم توصیه شده تنها بر مبنای خوردن سبزیجات و حبوبات است، از كدو گرفته تا چغندر و شلغم. این رژیم در درجه اول باعث می‌شود سموم بدن دفع و سپس چربی‌های اضافه كاهش یابد ضمن آنكه مقداری چربی، پروتئین و مواد مغذی برای انجام فعالیت‌های روزانه و تامین انرژی در بدن را نگه می‌دارد. به خاطر داشته باشید رژیم فوق یك رژیم دوره‌ای است و شما تنها چهار بار در یك سال (هر سه ماه یك بار) می‌توانید از آن برای تصفیه بدنتان استفاده كنید.
۱۰-حتما از چای سبز و مکملهای چربی سوز مانند (rez zed) استفاده کنید
(از مصرف افدرینها بشدت پرهیز نمایید و به عنوان جایگزینها از مثلا ال کارنتین بهره بگیرید)
زماني كه كاهش وزن را هدف خود قرار مي‌دهيد، چند اشتباه خيلي رايج وجود دارد كه ممكن است به احتمال زياد مرتكب آنها شويد. توصيه مي‌كنيم اگر مي‌خواهيد وزن خود را كم كنيد ابتدا اين چند نكته را مطالعه كنيد و آنها را مد نظر داشته باشيد. از دست دادن چربي اضافه بدن كار مشكلي نيست. بلكه تنها به زمان، تلاش و تعهد نياز دارد.

اشتباه اول: خيلي زود- خيلي زياد

سوخت چربي در بدن زمان مي‌برد، شما نمي‌توانيد ناگهان همه را ببريد و دور بيندازيد. اگر شما سعي كنيد چربي زيادي در مدت زمان كوتاه از دست دهيد، شكست خواهيد خورد و دلسرد خواهيد شد و احتمالا رژيم خود را خواهيد شكست. يك طرح چربي سوزي حداقل بايد 12 هفته به طول بيانجامد، بنابراين از ابتدا اين آمادگي ذهني را داشته باشيد.

اشتباه دوم: مصرف كربوهيدرات در ساعات پاياني روز

اگر مي‌خواهيد چربي از دست بدهيد، در نيمه دوم روز (يعني بين ساعت 6 الي 12 شب) نبايد از كربوهيدراتها استفاده كنيد. اگر ساعت 8 صبح از خواب بر مي‌خيزيد مصرف كربوهيدراتها را از ساعت 4 بعدازظهر به بعد متوقف كنيد.

اشتباه سوم: عدم اختصاص وقت براي آماده كردن وعده‌هاي غذايي

اگر مي‌خواهيد رژيم بگيريد، پس همه كارها را درست انجام دهيد. برنامه غذايي روز بعد را شب قبل آماده كنيد اگر قرار است چيزي را طبخ كنيد، پس آنرا آماده كنيد. اگر چنين كاري نكنيد، شايد در نهايت هرچه در دسترستان باشد را مصرف كنيد كه معمولا چاق كننده است.

اشتباه چهارم: عدم انجام تمرينات به شكل منظم

براي سوزاندن چربي شما نياز داريد كه تمرين كنيد. توصيه مي‌شود 4 جلسه در هفته، هر نوبت حدود 35 دقيقه به تمرين هوازي بپردازيد. فعاليت‌هاي هوازي به ورزشهايي مثل دوچرخه‌سواري، دويدن، شنا كردن و غيره اطلاق مي‌شود. براي كسب بهترين نمايش تمرينات هوازي را صبح با معده خالي انجام دهيد.

اشتباه پنجم: تكيه بيش از حد به داروها

مكمل‌هاي چربي سوزي معجزه نمي‌كنند، بلكه بخشي از فرآيند چربي سوزي را بر عهده دارند و سرعت مي‌بخشند، شما بايد همزمان با مصرف آنها به تمرين بپردازيد و روي رژيم غذايي خود حساس باشيد. در حالي كه مكمل‌هاي چربي سوز نتيج خاصي را مشاهده نكرديد علت را در رژيم و تمرين جستجو كنيد، نه اينكه ميزان مصرف دارو را افزايش دهيد.

اشتباه ششم: عدم اجراي تمرينات با وزنه

تمرينات با وزنه نه تنها به شما كمك مي‌كنند كه ظاهر و فيزيك بهتري داشته باشيد، بلكه باعث افزايش سوخت و ساز بدنتان نيز مي‌شوند كه در نتيجه چربي سوزي در بدنتان افزايش مي‌يابد. يك برنامه تمرين با وزنه 3 روزه برايتان كفايت مي‌كند.

اشتباه هفتم: عدم مصرف پروتئين كافي

پروتئين‌ها بلوك‌هاي ساختماني عضلات هستند كه مي‌توانند بدنتان را عضلاني و آري‌تر از چربي جلوه دهند به شرطي كه تمرينات با وزنه را انجام دهيد.

اشتباه هشتم: انجام يك شيوه به دفعات

اگر تمرينات خود را به شكل دوره‌اي عوض نكنيد، در نتيجه نهايتاً خسته خواهيد شد و احتمالاً رژيم و تمرين را به طور كامل كنار خواهيد گذاشت. بدون ايجاد تنوع بدن به آنچه انجام مي‌دهيد عادت مي‌كند و بنابراين بعد از مدتي ديگر شاهد نتيجه نخواهيد بود.

اشتباه نهم: توجه بيش از حد به ترازو

در دوران چربي سوزي حتي يكبار هم خود را وزن نكنيد، چرا كه چنين كاري مي‌تواند موجب دلسردي و نااميديتان شود. اگر در جريان چربي سوزي تمرينات با وزنه هم انجام دهيد به طبع كمي حجم عضلاني به دست خواهيد آورد، بنابراين شايد شاهد كاهش وزن نباشيد اما در واقع چربي از دست داده‌ايد و عضله اضافه كرده‌ايد.

اشتباه دهم: تسليم شدن

مشغول هر كاري كه هستيد، دلسرد نشويد، چرا كه چند وقت بعد از آن پشيمان مي‌شويد كه چرا معتمد و پايبند نمانديد. اگر بي نتيجه مانديد و كاهش وزن نداشتيد، از راه ديگر امتحان و تلاش كنيد تا برايتان تنوع و سرگرمي باشد.

منبع:
http://www.tansazan.blogfa.com
 

aryana.sh

عضو جدید
کاربر ممتاز
وزن کم کردن:

دربارۀ رابطۀ دوچرخه سواری و کاهش وزن مطالعات اندکی انجام شده است

از گذشته تا کنون، در زمینۀ اضافه وزن و کاهش وزن، دوچرخه سواری نسبت به پیاده روی کمتر مورد توجه محققان قرار گرفته است. باید گفت که محاسبۀ مصرف انرژی که برای پیاده روی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نسبتاً آسان است: برای هر کیلومتر مسافت طی شده، یک کیلو کالری به ازای هر کیلوگرم وزن مصرف می‌شود.
 

aryana.sh

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای کم کردن وزن و کوچک کردن شکم، دوچرخه سواری را امتحان کنید
سال گذشته، یک گروه از محققان تونسی از این عادت (مطالعه بر روی تأثیر پیاده روی در کم شدن وزن) فاصله گرفتند و تحقیقی بر روی سه گروه از بزرگسالان که اضافه وزن داشتند (42% تودۀ چربی)، انجام دادند. سن مهم است ! در واقع تحقیقات نشان می‌دهند که هر چه چاقی مفرط زودتر ایجاد شود، خطر گسترش بیماری های مرتبط به اضافه وزن از جمله دیابت، بیماری های قلبی عروقی، آرتروز، سرطان و... بیشتر خواهد شد.
 

aryana.sh

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحقیق، در اولین گروه جوانان 18 ساله ای را مورد مطالعه قرار داد و ساعت های ِ
دوچرخه سواری
را برای آنها تجویز کرد و کاهش وزن آنها را با گروه دوم (باز هم 18 ساله ها) که تحت درمان با یک رژیم کم کالری و شدید قرار داشتند، مورد مقایسه قرار داد. در سومین گروه، آنچه که اهیمت ویژه داشت همراه کردن رژیم غذایی و
دوچرخه سواری
با هم بود. شایان ذکر است که تمرین
دوچرخه سواری
4 بار در هفته و هر بار به مدت یک و نیم ساعت و با شدت معمولی انجام شده است. این مطالعه دو ماه طول کشید.
.
.
.
گروهی که وزن کم کرده، دقیقاً همانی نیست که شما فکر می‌کنید !
نتیجۀ اقدامات: جوانان اولین گروه (همان هایی که فقط
دوچرخه سواری
می‌کردند) طی این دو ماه، فقط دو کیلوگرم وزن کم کردند. واضح است که کاهش وزن گروه اول کمتر از کاهش وزن گروه دوم (افرادی که فقط رژیم داشتند) بوده است، افراد گروه دوم به طور میانگین 5 کیلوگرم کم کردند. بدون هیچ تعجبی، بهترین امتیازها متعلق به گروهی است که
دوچرخه سواری
و رژیم غذایی را با هم همراه کردند و توانستند به طور میانگین در 6.2 کیلو گرم وزن کم کنند. اگر فقط به اعداد توجه کنیم، نتیجه می‌گیریم که ورزش تأثیر اندکی بر لاغر شدن می‌گذارد. اما مؤلفان این پژوهش فقط به منحنی تغییر وزن اکتفا نکردند، آنها توجه ویژه ای نیز به تغییرات ترکیب بدن داشتند.

آنها متوجه شدند که تمام جوانانی که برنامۀ ورزشی را نیز پیگیری می‌کردند، عضلات ران ها و ساق هایشان قوی شده است. به طور میانگین، 46.4 تا 47.1 کیلو گرم از توده های بدنی شان بدون چربی شده بود. وزن ِ روی ترازو معیار چندانی مناسبی برای ارزشیابی ترکیبات بدنی نیست. در واقع، جوانان اولین گروه سه کیلو چربی کم کرده بودند و یک کیلو عضلۀ قوی به بدن شان اضافه شده بود. و این درحالی است که عضله، بافت بسیار گران بهایی در طراحی [مصرف] انرژی است. کسانی که این تودۀ ماهیچه ای را به واسطۀ استفاده از دوچرخه به عنوان وسیلۀ حمل و نقل به دست می‌آورند، برای خودشان سوخت و ساز پایۀ بیشتری نسبت به کسانی که پیاده روی را به عنوان راهی برای لاغری انتخاب می‌کنند، تضمین کرده اند.

منبع : گروه سلامت سیمرغ
 

sanam89401

اخراجی موقت
تغذیه ورزشکاران؛ سوخت‌و‌ساز انرژی و ورزش

تغذیه ورزشکاران؛ سوخت‌و‌ساز انرژی و ورزش



سال2007 | 288صفحه | ISBN: 9780849379505 | 2,98MB

دانلود کتاب

معرفی: برای بازسازی بدن به‌طوری که موجب قدرت، استقامت و سرعت بیشتری شود، نیازمند عادات غذایی بی‌عیب مبتنی‌بر واقعیت است نه مد زودگذر.این شیوه‌ها باید با توجه به نیازهای خاص و تا حد زیادی با توجه به سن، جنسیت و شدت ورزش تشخیص داده شوند.این کتاب یک بررسی به‌روز از متابولیسم انرژی و ورزش در رابطه با تغذیه‌ی ورزشکاران، ارائه می‌دهد. این ویرایش توسط تیم Ira Wolinsky و Judy Driskell که همچنان در حال بالا بردن اعتبارشان به عنوان کارشناسان برجسته‌ی تغذیه ورزشکاران هستند، نوشته شده است…


دانشگاه واقعى، جایى است که مجموعهاى از کتاب در آن جمع آورى شده باشد. "کارلایل"
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بایدها و نبایدهای ورزش برای بیماران آسم

بایدها و نبایدهای ورزش برای بیماران آسم

[h=1] بایدها و نبایدهای ورزش برای بیماران آسم

[/h]
» سرویس: ورزشي - علم ورزش
کد خبر: 91092111808
سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۹




یک متخصص پزشکی ورزشی معتقد است با این که ورزش می‌تواند عامل محرک تشدید علائم بیماری آسم باشد، اما نباید افراد مبتلا به این بیماری را از ورزش و فعالیت‌های بدنی منع کرد.
دکتر شهرزاد خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار علم ورزش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: ورزش می‌تواند یکی از عوامل محرک تشدید علائم آسم باشد، اما هرگز به این بیماری توصیه نمی‌شود کنند؛ چون ورزش نه تنها ضرری برای این افراد ندارد، بلکه باعث تقویت سیستم‌ تنفسی و ایمنی آنها شده و مهم‌تر از همه وزن بدن را کنترل می‌کند که در کنترل آسم هم موثر است، اما آنچه که درباره ورزش بیماران آسمی اهمیت دارد این است که این افراد قبل از آغاز ورزش باید بیماری خود را با دارد تحت کنترل داشته باشند و با توصیه پزشک خود ورزش کنند.
وی درباره بیماری آسم گفت: آسم در نتیجه‌ تضعیف مجاری تنفسی اتفاق می‌افتد که محرک‌های مختلفی باعث به وجود آمدن آن می‌شود. این محرک‌ها می‌تواند شامل هوای سرد، آلودگی هوا، دود سیگار و فعالیت‌های بدنی باشد. به دنبال این محرک‌ها راه‌های تنفسی افراد مختل شده و فرد دچار ایمنی آنها شده و مهم‌تر از همه وزن بدن را کنترل می‌کند که در کنترل آسم هم موثر است، اما آنچه که درباره ورزش بیماران آسمی اهمیت دارد این است که این افراد قبل از آغاز ورزش باید بیماری خود را با دارو تحت کنترل داشته باشند و با توصیه پزشک خود ورزش کنند.
وی درباره بیماری آسم گفت: آسم در نتیجه‌ تضعیف مجاری تنفسی اتفاق می افتد که محرک‌های مختلفی باعث به وجود آمدن آن می‌شوند. این محرک‌ها می‌تواند شامل هوای سرد، آلودگی هوا، دود سیگار و فعالیت‌های بدنی باشد. به دنبال این محرک‌ها راه‌های تنفسی افراد مختل شده و فرد دچار تنگی تنفس می‌شود. از علائم دیگر این بیماری می‌توان به خس خس سینه، سرفه و خستگی زودرس اشاره کرد. آسم معمولا در سنین کودکی و زیر 20 سال اتفاق می افتد و در مردان بیشتر از زنان است.
خسرو به نبود محدودیت در ورزش و فعالیت این بیماران اشاره و تصریح کرد: افراد مبتلا به آسم می‌توانند از فعالیت‌های ورزشی هوازی، قدرتی و کششی استفاده کنند. البته این فعالیت‌ها باید در زمان طولانی و با شدت کمتر صورت بگیرد. ورزش‌هایی مثل والیبال و ژیمناستیک که به صورت منقطع انجام می‌شوند و شدت آن کم است، می‌تواند برای این بیماران مفید باشد. اما ورزش‌هایی مثل فوتبال، دو استقامت و بسکتبال که زمان و شدت فعالیت آنها طولانی است کمتر در این بیماران تحمل می‌شود. از ورزش‌های مفید دیگر برای بیماران رسمی می‌توان به شنا (به شرط عدم حساسیت به کلر موجود در آب) و دوچرخه‌سواری با زمان کمتر و استراحت بیشتر بین فواصل بازی اشاره کرد.
وی ادامه داد: یکی از مواردی که باید بیماران آسمی جدی بگیرند ورزش نکردن در هوای سرد است. هوای سرد و خشک علائم بیماری را تشدید می‌کند و بهتر این است این بیماران از ورزش در هوای سرد، ارتفاع بالا و کوهپیمایی بپرهیزند. گرم کردن پیش از شروع ورزش و سرد کردن بعد از آن هم باید مورد توجه قرار بگیرد. این افراد بیشتر از افراد معمولی به این موضوع اهمیت بدهند و به صورت ناگهانی فعالیت خود را متوقف نکنند. علاوه بر این باید اسپری آبی رنگ خود را حین ورزش همراه داشته باشند که در صورت بروز مشکل بتوانند از آن استفاده کنند و اگر می‌خواهند در هوای سرد ورزش کنند دور دهان و بینی خود را بپوشانند تا از ورود هوای سرد جلوگیری شود.
این متخصص پزشکی ورزشی همچنین به آسم ورزشی در ورزشکاران اشاره کرد و گفت: گاهی بعضی از ورزشکاران حین انجام ورزش دچار علائم آسم می‌شوند، ولی بیرون از زمین مشکلی ندارند. از این افراد باید پیش از ورزش تست ریوی گرفته شود یا میزان افت عملکرد ریوی شان هنگام ورزش مشخص شود. پس از تست ریوی، پزشک برای آنها داروهایی را تجویز می‌کند که پیش از شروع مسابقه مصرف کنند تا علائم آسم در حین ورزش کنترل شود.
خسروی با بیان این مطلب که اگر عامل محرک آسم شناخته شود، بهتر می‌توان آن را کنترل کرد، اظهار کرد: بعضی از بچه‌ها که در زمین چمن فوتبال بازی می‌کنند به ذراتی که در چمن است حساسیت دارند و این ذرات وارد مجرای تنفسی آنها شده و آسم را تشدید می‌کند که در این صورت باید آنها را از بازی در زمین‌های چمن منع کرد. بعضی از افراد هم به کلر موجود در آب استخر حساسیت‌ دارند که باید از شنا کردن در این مکان‌ها بپرهیزند. البته گاهی هم علائم بیماری در فرد وجود دارند. مثلا کودکی که در مدرسه فعالیت ورزشی می‌کند و نمی‌تواند پا به پای بچه‌های دیگر فعالیت کند و دچار خستگی می‌شود، مشکوک به ابتلا به آسم است، هر چند علائم این بیماری را نداشته باشد. خانواده‌ها باید در این زمینه هوشیار باشند و به خصوص کسانی که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارند برای تشخیص و درمان آن اقدام کنند.

خسروی در پایان خاطر نشان کرد: بیماران و به خصوص کودکانی را که مبتلا به آسم هستند را نباید به هیچ وجه از ورزش و فعالیت منع کرد. این مساله از لحاظ جسمی و روانی به آنها آسیب می‌رساند و باعث انزوا، افسردگی و بی‌انگیزگی آنها می‌شود. اگر این افراد را از جمع جدا کنیم احساس متفاوت بودن و ناتوانی می‌کنند و علاوه بر به خطر افتادن سلامت جسمی، از نظر روحی هم دچار مشکل می‌شوند؛ به همین علت باید آنها را تشویق کرد که با مشاوره با پزشک خود و رعایت شرایط بیماری‌شان ورزش را جدی بگیرند. بسیاری از قهرمانان ملی و المپیک که دچار این بیماری بوده‌اند، با غلبه بر آن به پیشرفت و موفقیت رسیده‌اند.
 

n*@*f*@*s

عضو جدید
کاربر ممتاز
ورزش‌هایی برای پشت میز

ورزش‌هایی برای پشت میز

[FONT=&quot] اگر به علت ساعت‌های طولانی کار اداری دچار مشکل حفظ تناسب اندام هستید، انجام این تمرین‌ها در محل‌ كار، شیوه‌ای عالی برای به حرکت درآوردن بدنتان در پشت‌میزتان است[/FONT][FONT=&quot].


[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]این حرکت‌ها شامل تمرین‌هایی برای ایجاد کشیدگی و تقویت بدن هستند و همه آنها را می‌توانید روی صندلی‌تان هم انجام دهید[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT]​
[FONT=&quot]البته نمی‌توانند جای تمرین‌های معمولی قدرتی را بگیرند، اما راهی برای فعال‌کردن بدن در مواردی است که امکان دور شدن از میزکارتان را ندارید[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]ذکر این نکته ضروری است که اگر دچار آسیب، بیماری یا عارضه زمینه‌ای هستید، باید پیش از انجام این تمرین‌ها با پزشکتان مشورت کنید. صندلی‌تان باید وضعیت ‌پایداری داشته باشد و اگر چرخ‌دار است، آن را به یک دیوار تکیه دهید و مطمئن شوید از جایش تکان نمی‌خورد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]وسایل مورد نیاز عبارتند از: صندلی و یک دمبل با وزن کم تا متوسط. به جای دمبل می‌توانید از یک بطری آب نیز استفاده کنید. (تصاویر زیر شاید مرتبط با متن کنار آن نباشد و به طور کلی حرکات ورزشی پشت میز کار را بیان می کند[/FONT][FONT=&quot]).[/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]تمرین‌های کششی برای مچ، ساعد و کمر[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]1- کشش مچ:[/FONT][FONT=&quot] بازویتان را جلوی بدنتان باز کنید، به‌طوری که کف دستتان رو به جلو باشد و با دست دیگر، انگشتان این دست را در چنگ بگیرید. آرام انگشتان دستتان را به سوی خودتان بکشید تا ساعدتان تحت کشش قرارگیرد و 20 تا 30 ثانیه در این حالت بمانید. همین حرکت را با دست دیگرتان تکرار کنید.[/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]2- کشش مچ و ساعد:[/FONT][FONT=&quot] دست‌هایتان را جلوی سینه‌تان به یکدیگر فشار دهید، به‌طوری که آرنج‌هایتان خم شوند و به موازات زمین قرار بگیرند. آرام مچ‌هایتان را به چپ و راست خم و این حرکت را 10 بار تکرار کنید.[/FONT]​
[FONT=&quot]ذکر این نکته ضروری است که اگر دچار آسیب، بیماری یا عارضه زمینه‌ای هستید، باید پیش از انجام این تمرین‌ها با پزشکتان مشورت کنید[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]3- حرکت کششی کمر:[/FONT][FONT=&quot] راست بنشینید و دست چپ را روی صندلی پشت مفصل لگن چپتان قرار دهید. آرام، تنه‌تان را به سمت چپ بپیچانید و برای این کار از دست راستتان کمک بگیرید تا میزان کشش بیشتر شود. 20 تا 30 ثانیه در این حالت بمانید. همین حرکت را با پیچاندن بدن به سمت راست تکرار کنید. [/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]تمرین‌های کششی برای پایین‌تنه[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]1- خم‌ کردن مفصل لگن:[/FONT][FONT=&quot] راست روی صندلی بنشینید و شکمتان را تو بدهید و ‌پای چپتان را در حالی‌که زانویتان را خم کرده‌اید، چند سانتی‌متر بلند کنید. 2 ثانیه در این حالت بمانید و ‌پایتان را ‌پایین بیاورید و این حرکت را 16 بار انجام دهید. همین حرکت را با ‌پای دیگرتان تکرار کنید.[/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]2- باز ‌کردن ساق ‌پا:[/FONT][FONT=&quot] راست روی صندلی بنشینید و شکمتان را تو بدهید و ساق ‌پای چپتان را به حالت کشیده درآورید تا در سطح لگن قرار گیرد و عضله چهارسر پشت ران کشیده شود. 2 ثانیه در این حالت بمانید، ‌پایتان را ‌پایین بیاورید و این حرکت را 16 بار انجام دهید. این حرکت را با ‌پای راست به همین صورت تکرار کنید.[/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]3- کشش بخش داخلی ران:[/FONT][FONT=&quot] راست بنشینید، شکمتان را تو بدهید، یک حوله لوله‌شده، بطری سفت آب یا چیزی مشابه این‌ها را بین زانوهایتان بگذارید. با زانوهایتان روی حوله یا بطری فشار بیاورید، فشار را کم کنید و دوباره افزایش دهید. این حرکت را آهسته 16 بار تکرار کنید.[/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]تمرین‌های کششی با صندلی[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]1- نیم‌خیز شدن روی صندلی:[/FONT][FONT=&quot] روی صندلی‌تان بنشینید. بعد به حالت نیم‌خیز درآیید، به‌طوری كه لگنتان بالای صندلی قرار داشته باشد و با دراز‌کردن بازوهایتان تعادلتان را حفظ کنید. 2 تا 3 ثانیه در این حالت بمانید. بعد کاملا بلند شوید و بایستید. این حرکت را 16 بار تکرار کنید.[/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]2- دیپ روی صندلی:[/FONT][FONT=&quot] صندلی را در جایی محکم و بی‌حرکت کنید. در حالی که روی صندلی نشسته‌اید، دست‌هایتان را در کنار مفاصل لگنتان بگذارید. لگنتان را به سوی جلوی صندلی حرکت دهید. آرنج‌هایتان را خم کنید و بدنتان را از روی صندلی ‌پایین بیاورید تا حدی که آرنج‌هایتان زاویه 90 درجه پیدا کنند. با فشار به عقب و بالا، به حالت اولتان بازگردید. این حرکت را 16 بار تکرار کنید.[/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]3- نیم‌خیز روی یک ‌پا:[/FONT][FONT=&quot] صندلی‌تان را در جایی محکم و بی‌حرکت کنید و یک ‌پایتان را اندکی جلوتر از ‌پای دیگر بگذارید. [/FONT]​
[FONT=&quot]در حالی‌که از دست‌هایتان برای حفظ تعادل استفاده می‌کنید، با فشار آوردن به بالا، روی یک ‌پا به حالت نیم‌خیز درآیید، به‌طوری که تنه‌تان درست در بالای صندلی قرار داشته باشد و ‌پای دیگرتان روی زمین تکیه کند[/FONT][FONT=&quot]. بدنتان را ‌پایین بیاورید و حرکت را تکرار کنید. در هر بار حرکت، 5 تا 10 سانتی‌متر از روی صندلی بلند شوید و این حرکت را 12 بار انجام دهید. حرکت را به همین صورت با ‌پای دیگرتان تکرار کنید.[/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]تمرین‌های کششی برای بالاتنه[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]1- بالا‌بردن بازو از جلو برای پرس عضله سه سر:[/FONT][FONT=&quot] راست روی صندلی بنشینید و شکمتان را به تو بدهید و یک بطری پر از آب را با دست چپتان بگیرید. بطری را تا سطح شانه‌تان بالا آورید، مکث کنید و بعد به بالا‌ بردن بطری به سمت بالای سرتان ادامه دهید. هنگامی که بازو به نزدیکی گوشتان رسید، آرنج‌تان را خم کنید و بطری آب را به پشت‌ سر بالا ببرید و عضله سه سر پشت بازویتان را منقبض کنید. بازویتان را راست کنید و بطری را ‌پایین بیاورید و این حرکت را با هر دست، 12 بار تکرار کنید.[/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]2- حرکت جلوی بازو برای تقویت عضله دو سر:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] در حالی‌که راست نشسته‌اید و شکمتان را تو داده‌اید، بطری آب را با دست راستتان بگیرید و با خم‌کردن آرنج، آن را به سمت شانه‌ ببرید و این حرکت را 16 بار تکرار کنید. همین حرکت را با دست چپتان انجام دهید.[/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]تمرین‌های کششی برای عضلات شکم[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]1- خم شدن از پهلو:[/FONT][FONT=&quot] یک بطری آب را با دو دست بگیرید و با کشیدن بازوهایتان، آن را بالای سر ببرید. آرام تا جایی که می‌توانید با منقبض‌کردن عضلات شکم، از پهلو به سمت چپ خم شوید. از حالت خم‌شدگی خارج شوید و تنه را به خط میانی بازگردانید. همین حرکت را از سمت راست انجام دهید و 10 بار آن را تکرار کنید (هر خم شدن به سمت راست و چپ یک حرکت محسوب می‌شود).[/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]2- پیچش عضلات شکم:[/FONT][FONT=&quot] بطری آب را با دو دستتان بگیرید و آن را در سطح قفسه‌سینه نگه دارید. در این حالت، مفاصل لگن و زانوهایتان باید رو به جلو باشند. بعد آرام تا جایی که می‌توانید تنه‌تان را به سمت چپ بپیچانید تا در عضلات شکمتان احساس انقباض کنید. دوباره تنه‌تان را به حالت اول بازگردانید. پیچش تنه به چپ را برای 10 بار تکرار کنید. این حرکت را به سمت راست نیز تکرار کنید. این نرمش را با فشار بیش از حد انجام ندهید تا به پشتتان آسیب نرسد.[/FONT]​
[FONT=&quot]بخش سلامت تبیان[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]
[/FONT]​
[FONT=&quot]منبع : هفته نامه سلامت - دکتر علی ملائکه [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]
 

khadijeh22

اخراجی موقت
سلام آیا دوچرخه ثابت هم خواص داره استفاده کنیم برا ما که مقدور نیست از دوچرخه معمولی استفاده کنیم لطفا در مورد دوچرخه ثابت توضیح بدید تو چه محیطی استفاده کنیم ازش در ضمن آیا این درسته که دوچرخه ثابت باعث میشه باسن بزرگ بشه ؟ لطفا روشی رو توضیح بدید که کوچک کننده باسن باشه
باتشکر
 

western1

کاربر فعال
ممنون از کتاب مفید و ارزنده شما منم دانلودش کردم عالی بود
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بهترين كاري كه ميتونين براي كوچيك كردن شكم انجام بدين دويدن نرم (نه خيلي آروم) و حداقل 2-3 كيلومتر در روزه
 

♫ ♫ (。◕‿◕。) ♫ ♫

عضو جدید
کاربر ممتاز
10 فایده مهم دویدن برای سلامتی

10 فایده مهم دویدن برای سلامتی


دویدن ورزش ساده است که نیاز به امکانات زیادی ندارد، انجام آن تنها نیاز به اراده و پشتکار دارد. انجام مداوم این ورزش فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد.

جام کشکول؛ پایگاه اینترنتی انرژیکا، فایده اصلی و مهم دویدن را برشمرده است. می‌دانیم که ورزش برای سلامتی بسیار مفید است. از میان تمام ورزش‌ها، دویدن یکی از متداول‌ترین آن‌هاست که برای تناسب اندام و قوی‌شدن بدن توصیه شده است. آشنایی با فواید این رشته شاید به تنهایی گویای این باشد که چرا دوومیدانی را مادر ورزش‌ها نامیده‌اند.

دویدن 10 فایده مهم برای سلامتی دارد:

1- وزن بدن را کنترل می‌کند

خیلی از افراد برای کنترل وزن بدن‌شان می‌دوند. هنگامی که می‌دوید کالری‌های ذخیره شده در بدن را می‌سوزانید بدین ترتیب چربی‌های بدن برای جبران انرژی از دست رفته سوزانده می‌شود. دویدن یکی از ورزش‌های موثر در سوزاندن کالری است. یک دونده در هر ساعت حدود 50 کالری می‌سوزاند.

2- ساختن ماهیچه‌ و استخوان

رابطه مستقیم بین فعالیت و ساختن استخوان و ماهیچه وجود دارد. با زندگی ساکن از میزان ماهیچه‌ها و استخوان‌های بدن کاسته می‌شود. یکی از راه‌حل‌های این مشکل، دویدن است که تاثیر زیادی بر استخوان و ماهیچه‌ها دارد. دویدن باعث تراکم استخوان می‌شود و ماهیچه‌ها را قوی می‌کند.

3- تاثیرات قلبی عروقی و خونی

با دویدن ضربان قلب منظم‌تر می‌شود و فشار خون کاهش می‌یابد. همچنین دویدن میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد و احتمال لخته شدن خون در رگ‌ها و حملات قلبی را کم می‌کند.

4- کاهش استرس

دویدن استرس را کاهش می‌دهد و احساس عصبانیت و نارضایتی را کم می‌کنند. دویدن به مدت طلواین باعث می‌شود نگرانی‌های خود را فراموش کنید و آرام‌تر شوید. دویدن باعث مثبت‌گرایی و خوش‌اخلاقی می‌شود.

5- بالابردن اعتماد به نفس

افرادی که می‌دوند، اعتماد به نفس بالاتری دارند. با کم کردن وزن، افزایش حجم ماهیچه‌ها و سالم‌تر شدن، اعتماد به نقس نیز افزایش می‌یابد.دویدن به طور مداوم احساس بهتری نسبت به خودتان را ایجاد می‌کند.

6- کند شدن روند پیری

همان طور که اشاره شد، دویدن باعث محکم‌تر شدن ساختمان عضلانی و استخوانی بدن می‌شود. بدین شکل بدن در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر می‌شود و دیرتر نشانه‌های پیری مشاهده می‌شوند.

7- افزایش اراده

دویدن به طور مداوم آسان نیست. به همین دلیل خیلی از افراد پس از مدتی دویدن، این عادت را کنار می‌گذارند. با ادامه دویدن و غالب شدن بر تنبلی، اراده افزایش می‌یابد.



8- بالا رفتن ایمنی بدن

دویدن میزان گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد. این گلبول‌ها برای ایمنی بدن ضروری هستند. همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه دیابت و پوکی استخوان می‌شود.

9- بالا رفتن هماهنگی بدن

با وجود اینکه دویدن ورزش ساده است، هماهنگی اعضای بدن را زیاد می‌کند. به خصوص اگر این دویدن در زمینی با موانع کوچک انجام شود.

10- خواب بهتر

اینکه چه قدرت و چطور می‌خوابیم به سلامتی مربوط است. بعد از یک ورزش شدید مانند مانند دویدن بدن شما نیاز به استراحت و تجدید قوا دارد. بعد از دویدن بدن خسته می‌شود و می‌توان خوابی عمیق داشت. دوندگان معمولا سریع‌تر به خواب می‌روند و خواب عمیق‌تری نسبت به افراد عادی دارند.

 

Similar threads

بالا