[ ورزش های قدرتی ] بدنسازی

وضعیت
موضوع بسته شده است.

ecmn_ec

عضو جدید
كراتين چيست؟

كراتين را چطور بايد مصرف كنيم؟

عوارض جانبي كراتين چيست؟

بهترين كراتين كدام است؟

مقاله زير به اين پرسشها پاسخ ميدهد

1- كراتين ميكرونايزد:

اين نوع كراتين همان كراتيم مونوهيدرات است منتهي به صورت بسيار ريز تر در امده شده است

يعني در واقع مولكولهاي كراتين به قطعات كوچيكتر شكسته ميشود . با كوچيكتر شدن دامنه هاي

كراتين سطح مخصوص ان 20 برابر بيشتر ميشود با افزايش سطح مخصوص جذب كراتين بسيار

افزايش پيدا ميكند و ناراحتي گوارشي نيز كاهش پيدا ميكند .

فوايد:

* مانند كراتين مونوهيدرات است منتهي با سطح مخصوص بيشتر

* از كراتين مونوهيدرات تاثير بيشتري دارد

* بسيار خالص تر از كراتين مونوهيدرات است

معايب:

* قيمت ان از كراتين مونوهيدرات بيشتر است

* احتياج به دوره بارگيري ندارد

2- كراتين اتيل استر:

به طور مختلف به ان cee ميگوييم . cee يك ملكول كراتين است كه يك استر به ان چسبيده

است .ملكول كراتين معمولي يك كلول دوقطبي است كه اين باعث ميشود كراتين جذبش در بدن

كمتر شود . وجود ملكول استر باعث ميشود كه بيش از 99 درصد از كراتين در بدن جذب شود

به همين علت ديگر احتياج به دوره بارگيري نخواهد بود . اين نوع كراتين بيشترين درصد

جذب را در بدن دارد . يعني هنوز كراتيني توليد نشده است كه جذب ان بيشتر از اين نوع كراتين

باشد.

فوايد :

* به علت جذب بالا بيشترين تاثير را در بدن دارد .

* بدن تمامي افراد به اين نوع كراتين جواب خواهد داد

* هيچ گونه عوارض جانبي ايجاد نميكند

* احتياج به دوره بارگيري ندارد

معايب:

* طعم بد ان ، اگر چه به صورت پودر باشد ،‌ گرچه *.ع كپسولي ان نيز وجود دارد كه ديگر ان طعم

بد را ندارد .

* قيمت بالاي ان نسبت به كراتين معمولي

3- كراتين سرم :

اين نوع كراتين جنجالي ترين و بحث انگيزتيرن نوع كراتين است .كه تا به حال معرفي شده است . بعضي

از افراد نتيجه مصرف ان را بسيار عالي گزارش كردند و بعضي افراد هم هيچ نتيجه اي از مصرف ان نگرفته اند

اين نوع كراتين در اب حل ميشود . من مصرف اين كراتين را به كسي توصيه نميكنم .

فوايد:

* به علت اينكه به راحتي جذب ميشود احتياجي به دوره بارگيري ندارد

* به راحتي قابل مصرف است فقط كافي است كه يك قطره از ان را روي زبان بچكانيد

* معمولا با امينو اسيدها وويتامين هاي ديگر حل ميشود

معايب:

* بسياري از شواهد نشان ميدهد كه سرم هيچ فايده اي براي بدن ندارد

* كراتين در اب ناپايدار است واگر براي مدت طولاني مصرف نشود تبديل كه كراتينين ميشود

كراتينين يه ماده بي فايده در بدن است كه باعث فشار زياد به كليه ها ميشود

*بسيار گران است

4- كراتين جوشان:

اين نوع كراتين باسديوم و شكر و يك سري مواد شيمايي تركيب شده است كه در مايعات توليد حباب ميكند.

اين نوع كراتين طمع بهتري دارد و جذب ان هم خوب است .

فوايد:

*جذب بسيار بيشتر

* طمع بهتر

معايب:

* بسيار بسيار گران است

* حاوي شكر وسديوم است اين دو ماده از جمله موادي هستن كه بدنسازان بايد در مصرف ان احتياط كنند

* تاثير بالايي روي بدن ندارد

5- كراتين سيترات :

كراتين سيترات نوع ديگري از كراتين است كه با ملكولهاي ديگر تركيب شده است تا جذب ان افزايش پيدا كند . اگرچه اين نوع كراتين بهتر از مونوهيدراته ولي در اب حل ميشود اما براي تاثير به مقدار بيشتري از اين نوع كراتين احتياج داريم .

فوايد:

* قابل حل است و بهتر جذب ميشود به همين دليل ناراحتي گوارشي ايجاد نميكند

معايب:

* به ميزان بيشتري براي تاثير نسبت به كراتين معمولي نياز دارد (soldan)​
 

ecmn_ec

عضو جدید
آشنایی با مکمل غذایی کراتین



کریئتین (CREATINE) نوعی ماده مرکب است که هم میتواند در بدن تولید شود یا به عنوان یک مکمل غذایی مورد استفاده قرار گیرد. نام شیمیایی کریئتین، متیل گوانیدین * استیک اسید (METHYL GUANIDINE-ACETIC ACID) و فرمول شیمیایی آن به قرار شکل روبرو است. لازم به ذکر است که در کشور ما این ماده را گاهی به اشتباه کراتین نامیده میشود، در حالی که کراتین (KERATIN) ماده شاخی موجود در مو و ناخن است.

کریئتین از سه آمینو اسید ساخته شده است: آرگینین (ARGININE)، گلیسین (GLYCINE) و متیونین (METHIONINE).


کبد ما قادر است که این سه آمینو اسید را ترکیب کرده و کریئتین تولید کند. مقدار کریئتین در بدن بسته به حجم عضلات و وزن بدن، متفاوت است. اما به طور متوسط یک فرد 80 کیلویی در حدود 120 گرم کریئتین در بدن خود ذخیره کرده است.


اعتقاد بر این است که 95 تا 98% کریئتین موجود در بدن هر شخص، در عضلات و 2 تا 5 درصد باقیمانده در بخشهای دیگری از قبیل مغز، قلب و **** ها ذخیره میشود.


کریئتین چه کاری انجام میدهد؟

آنچه کریئتین در بدن ما انجام میدهد هنوز به طور صد در صد اثبات نشده و تا حد زیادی در حد نظریه است، اما مواردی که در بیشتر تحقیقات بر آن تاکید شده است، از این قرارند :


1. فراهم کردن انرژی اضافه برای ماهیچه ها

قبل از پرداختن به این مورد، ابتدا اشاره ای به مبحثی در زیست شناسی خواهیم داشت. در بدن ما ماده مرکبی به نام ATP (آدنوزین تری فسفات * ADENOSINE TRI PHOSPHATE) وجود دارد که در واقع ماده ای محتوی انرژی است.


بدن در صورت لزوم میتواند به سرعت انرژی مورد نیاز خود را از واکنش ATP تامین کند. در بدن منابع دیگر انرژی مانند کربوهیدراتها و چربی نیز وجود دارند اما تبدیل آنها به انرژی زمان بیشتری لازم دارد.


هنگامی که شما یک فعالیت شدید بدنی مانند وزنه برداری یا دویدن سریع انجام میدهید، عضلات فعال شده و به یک منبع فوری انرژی نیاز پیدا میکنند. این انرژی فوری از ATP تامین میشود.


هنگامی که ماهیچه ها ATP را مصرف میکنند، یک روند شیمیایی ایجاد میشود که نتیجه آن تجزیه ATP به ADP (آدنوزین دی فسفات * ADENOSINE DI PHOSPHATE) و یک فسفات غیر آلی است. تحت این شرایط انرژی مورد نیاز بدن در روند این تبدیل آزاد میشود.


متاسفانه بدن ما دارای ذخیره پایان ناپذیر ATP نیست و در حقیقت ماهیچه ها تنها به اندازه انرژی مورد نیاز برای 10 تا 15 ثانیه ATP دارند. کریئتین یا دقیقتر بگوییم کریئتین فسفات (CP) ، در این مرحله وارد عمل میشود، CP قادر است با ADP بدون استفاده واکنش ایجاد کرده و آنرا به منبع انرژی یا همان ATP تبدیل کند. در نتیجه شما با داشتن ATP بیشتر در بدن، سوخت بیشتری برای فعالیت خواهید داشت.


2. افزایش حجم عضلات

تحقیقات نشان میدهد که دلیل اصلی افزایش حجم عضله با کریئتین، جذب آب بیشتر در سلولهای ماهیچه ای است. اما اینکه چنین خاصیتی تا چه حد فایده دارد، هنوز مشخص نیست.


3. به تاخیر انداختن تولید اسید لاکتیک

آخرین تحقیقات حاکی از آن است که کریئتین میتواند در طی تمرینات ورزشی تولید و بالا رفتن میزان اسید لاکتیک را به تاخیر بیاندازد. اسید لاکتیک ماده ای است که در طی فعل و انفعالات پیچیده شیمیایی آزاد میشود و موجب حس سوزش در عضلات میگردد. دلیل این امر، به هم پیوستن کریئتین و یون هیدروژن است که حاصل آن تاخیر در تولید اسید لاکتیک خواهد بود. این نظریه همچنان در حال بررسی است.


4. بالابردن میزان سنتز (ساخته شدن) پروتئین

اطلاعات موجود بر این موضوع دلالت میکنند که کریئتین بدن را در حالت آنابولیک (فرایندی در سوخت و ساز که در طی آن مواد مرکبی چون پروتئین، از ترکیب مواد ساده تولید میشوند) بیشتری قرار میدهد و در نتیجه پروتئین بیشتری در بدن تولید میشود، هرچه تولید پروتئین بیشتر شود، عضلات بیشتر تقویت میشوند.


در میان 4 مورد ذکر شده، خاصیت اول به اثبات رسیده و سه خاصیت دیگر همچنان مورد بررسی هستند.


آیا وجود 120 گرم کریئتین در بدن کافی است؟

آنچه موجب شده است کریئتین به عنوان یک مکمل غذایی مورد توجه قرار گیرد این است که بدن هنگام ورزش مقدار زیادی کریئتین مصرف میکند. اگر شما از مکمل کریئتین استفاده کنید، طبعا انرژی بیشتری نیز خواهید داشت زیرا چرخه تولید ATP زمان بیشتری ادامه خواهد یافت.

متاسفانه ذخیره کریئتین ماهیچه ها محدود است. یک شخص عادی به ازای هر کیلوگرم از وزن خود 3.5 تا 4 گرم کریئتین دارد و به محض استفاده از این ذخیره، باید مدتی استراحت کند تا بتواند مجددا به فعالیت بپردازد. ماهیچه ای انسان میتوانند تا 5 گرم کریئتین (در یک کیلوگرم) را در خود نگه دارند، پس با افزودن کیرئیتین خوراکی به رژیم غذایی میتوان ذخیره عضلانی را افزایش داد و از فواید آن سود جست.

چه بر سر کریئتین اضافه خواهد آمد؟

کریئتین اضافه بر میزان مورد استفاده برای بدن، به ماده ای با نام کریئتینین (CREATININE) تبدیل میشود که ماده ای زاید بوده و از بدن دفع میشود.

چه زمانی میتوانیم از مکملهای کریئتین استفاده کنیم؟

این پرسش ظاهرا ساده به نظر میرسد و با توجه به موارد ذکر شده، پاسخ باید "قبل از ورزش" باشد. اما عوامل مختلفی در رسیدن به پاسخ صحیح دخیل هستند. حتا شکل کریئتین مورد مصرف شما (پودر، مایع، آدامس و...) در اینجا نقش مهمی دارد. به علاوه اگر از مکملی استفاده میکنید که دارای مواد دیگری غیر از کریئتین است هم، باید مورد توجه قرار گیرد. پس بیایید با دقت بیشتری به این پرسش بپردازیم.

• تحقیقات علمی درباره زمان مصرف کریئتین چه میگویند؟

بیشتر تحقیقات انجام شده به این ترتیب بوده که پودر کریئتین مونوهیدرات (CREATINE MONOHYDRATE) قبل از تمرین ورزشی به داوطلبان داده شده است. در بعضی موارد، در طی انجام فعالیت، کریئتین در 4 وعده 5 گرمی و در تعداد دیگری از آزمایشات، در دو وعده مساوی، قبل و بعد از ورزش در اختیار افراد قرار گرفته است.

در اینجا به دو مسئله مهم برمیخوریم: اول آنکه تحقیقات بسیار مختصری انجام شده که در آن کریئتین فقط "بعد" از ورزش به داوطلبلان داده شود. دوم اینکه زمان دقیق مصرف کریئتین چندان مورد حساسی نیست و تا زمانی که شما کریئتین لازم را برای عضلات خود تامین کنید، مشکلی وجود ندارد.

• کریئتین چه مدت در جریان خون باقی میماند؟

هنگامی که شما کریئتین را به صورت پودر مصرف میکنید، بین یک تا یک و نیم ساعت در جریان خون شما خواهد بود. ماهیچه ها زمانی کریئتین را مورد استفاده قرار میدهند که آنرا در درون خود جذب کرده باشند. پس اگر شما مشغول ورزش هستید و ذخیره کریئتین ماهیچه های خود را مصرف کرده اید و در جریان خون خود کریئتین قابل استفاده داشته باشید، عضلات شما میتوانند مجددا سوخت گیری کرده و به کار ادامه دهند.

یک نکته مهم در اینجا وجود دارد، اگر عضلات شما کاملا از کریئتین اشباع باشد و شما در حال فعالیت نباشید، پس از یک ساعت و نیم، کریئتین به کریئتینین تبدیل شده و از بدن دفع میشود.

• پس، اگر کریئتین به صورت پودر باشد باید آنرا قبل از ورزش مصرف کنیم؟

توصیه ما این است، پودر را یک ساعت قبل از شروع ورزش مصرف کنید. دلایل ما از این قرارند، حدود یک ساعت زمان لازم است تا کریئتین وارد جریان خون شود و پس از آن شما 1.5 ساعت وقت دارید که از آن استفاده کنید. به این ترتیب اگر شما یک ساعت ورزش کنید، باز هم تا نیم ساعت پس از آن عضلات شما میتوانند کریئتین از دست رفته را ذخیره نمایند.به این ترتیب شما به بهترین شکل از کریئتین استفاده کرده اید. شما قبل از ورزش، در طی آن و بعد از اتمام فعالیت خود، کریئتین لازم را برای عضلات خود فراهم کرده اید.

• چرا بر روی بطری محتوی کراتین نوشته شده است بعد از ورزش مصرف شود؟

دلیل مهم این توصیه میتواند وجود مواد دیگری غیر از کریئتین در این مکمل غذایی باشد. بسیاری از کارخانه های سازنده کوشش میکنند کریئتین را با افزودن مکملهای دیگر غنی تر نمایند و این مواد پس از ورزش تاثیر بسیار بهتری دارند. پس از ورزش، زمان بسیار مناسبی برای مصرف یک مکمل پروتئینی است زیرا بدن در حالت آنابولیک قرار دارد. مصرف کریئتین پس از ورزش نیز، کار نادرستی نیست، زیرا در این زمان عضلات آنرا به خوبی جذب خواهند کرد. اما فراموش نکنید که در طی ورزش نیز بدن به کریئتین نیاز دارد.

• بالاخره اگر کریئتین فقط بعد از ورزش مصرف شود چه خواهد شد؟

نگران نباشید، شما همچنان از بسیاری خواص کریئتین بهره مند خواهید شد. به احتمال زیاد کریئتینی که پس از ورزش در روز مثلا شنبه مصرف میکنید، در ورزش روز یک شنبه مصرف میشود.زیرا علی رغم اینکه کریئتین تنها 1.5 ساعت در جریان خون باقی میماند، اما پس از جذب شدن در عضلات میتواند تا چند روز قابل استفاده باقی بماند. با این وجود باز هم توصیه میکنیم کریئتین را قبل از ورزش مصرف کنید.

• کریئتین در اشکال مایع، سرم، نوشیدنی گازدار و آدامس چگونه باید مصرف شود؟

کریئتین در چنین حالاتی بسیار سریعتر جذب میشود. به همین دلیل ما باز هم توصیه میکنیم که آن را قبل از ورزش، اما این بار تنها 20 دقیقه قبل از ورزش مصرف نمایید. کریئتین همچنان تا یک و نیم ساعت در جریان خون باقی خواهد ماند، اما ورود آن به خون تنها 20 دقیقه طول خواهد کشید.

• آیا در روزهایی که ورزش ندارید هم باید کریئتین مصرف کنید؟

این هم پرسش ساده ای به نظر میرسداما رسیدن به یک پاسخ صریح برای آن مشکل است. بعضی شواهد بر این موضوع دلالت دارند که کریئتین میتواند در ترمیم عضلات مفید واقع شود. اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد، پس مصرف کریئتین در روزهای عادی هم مفید است.

اما برای رسیدن به پاسخ قطعی، به تحقیقات بیشتری نیاز هست. از آنجای که ممکن است نتیجه این تحقیق تا مدتها اعلام نشود، تصمیم گیری با خود شما است. اگر احساس میکنید کریئتین در روزهای عادی موجب ترمیم و رفع خستگی عضلاتتان میشود، از آن استفاده کنید و در صورتی که هنوز متقاعد نشده اید، تنها در روزهایی که ورزش دارید آنرا مصرف نمایید.

یک روش میانه این است که در روزهایی که ورزش نمی کنید، به اندازه نصف مقدار کریئتین روزهای ورزش خود کریئتین مصرف کنید تا هم جبران انرژی از دست رفته شده باشد و هم بیش از حد نیاز از مکمل استفاده نکرده باشید.
 

ecmn_ec

عضو جدید
خواص پیاز


پیاز به عنوان ماسک ضد چروک صورت:

از پیاز می توان به عنوان یک داروی ضدعفونی کننده استفاده کرد. مالیدن آب پیاز به صورت از ایجاد لکه ها جلوگیری می نماید.

از مخلوط آب پیاز و عسل به عنوان یک ماسک ضد چروک می توان استفاده کرد.

پیاز حاوی ویتامین C، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، گوگرد و اسید فولیک و مقدار کمی آهن، مس و روی است که تاکنون تحقیقات زیادی برای اثبات خواص آن صورت گرفته است.

پیاز و پوکی استخوان
مصرف پیاز در پیشگیری از پوکی استخوان بسیارمؤثر است؛ زیرا پیاز با جلوگیری از کاهش مواد معدنی به ویژه کلسیم موجود در سلول‌های استخوانی از بروز پوکی استخوان جلوگیری می نماید.

محققان دانشگاه برن سوئیس، ماده ای در پیاز شناسایی کرده اند که از کاهش حجم استخوان و پوکی آن جلوگیری می نماید. این ماده در پیش گیری عدم کاهش مواد مصرفی ـ به ویژه کلیة سلول های استخوانی ـ تأثیر زیادی دارد.

با مصرف پیاز قند خون و کلسترول پایین می آید

پزشکان قدیم از پیاز به دلیل داشتن الیاف و ویتامین ها و موادآلی به عنوان داروخانه ای کامل نامبرده اند.

بوی پیاز میکروب های مضر را از بین می برد.

پیاز سبب کاهش قند خون می شود.

از ابتلا به سکته جلوگیری می نماید.

سبب فعال شدن قلب و کاهش کلسترول می شود

گردش خون را تقویت می کند.

به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، تنش و نگرانی را از بین می برد.

الیاف غذایی آن دستگاه گوارش را تقویت می نماید.

پیاز از سرطان ریه جلوگیری می نماید
مواد موجود در پیاز خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد. مواد «فلاونوید» از دچار شدن به انواع بیماری ها جلوگیری مینماید و باین ماده به وفور در پیاز وجود دارد.

* پیاز برای شادابی پوست بسیار مفید است. زیرا خون را تصفیه می کند و در نتیجه رنگ چهره زیباتر و جذاب تر می گردد.

پیاز حاوی مقادیری گوگرد اس که سبب افزایش رشد موهای سر می شود. پیاز به دلیل داشتن آهک، دندانها را محکم می کند و باعث استحکام استخوان بندی بدن می شود. بنابراین خوردن پیاز در کودکان مبتلا به نرمی استخوان و سالمندان بسیار مفید می باشد.

اگر سرما خورده اید، چند پیاز را قاچ کنید و در نقاط مختلف خانه قرار دهید. پیاز مانند یک دستگاه تصفیة هوا را از میکروب ها پاکسازی می کند و از ابتلای سایر اعضای خانواده به این بیماری جلوگیری می کند.

اگر خارج خانه غذا می خورید،همراه با غذایتان پیاز مصرف کنید، زیرا ماده ای در پیاز وجود دارد که از مسمومیت غذایی حاصل از خوردن گوشت مانده جلوگیری می نماید.

اگر فردی به دلیل مصیبت وارده دچار حملات عصبی شده است ، پیازی را به دو نیم کنید و جلوی بینی او بگیرید.

پیازچ*
متخصصان علوم تغذیه فرانسه دریافته اند که پیازچه ادرار آور است زیرا ۸۵ در صد آن از آب تشکیل شده است.

در پیازچه ۲۴۳ میلی گرم پتاسیم و ۴ میلی گرم سدیم و ۲۷ گرم کالری وجود دارد.

بخش سفید رنگ پیازچه حاوی مواد قندی است که در ادرار کردن تأثیر می گذارد و بخش سبز آن ویتامین«ث» دارد که دستگاه دفاعی بدن را تقویت می نماید. و ۲ میلی گرم ماده کاوتین پیازچه به بازسازی سلولهای بدن کمک می کند.

همچنین پیازچه به دلیل داشتن ماده گلوکوزین که مشابه هورمون انسولین است، قند خون را تنظیم می نماید.

با خوردن نصف پیاز متوسط به طور روزانه ۳۰ درصد از مقدار کلسترول بد خون را کاهش می‌دهدو سبب افزایش کلسترول خوب خون می گردد. پیاز منبع غنی نوعی اکسیدان است که از بروز سرطان در افراد جلوگیری می‌کند.

گیاه خوراکی از بیماری آب مروارید در چشم جلوگیری می نماید. به همین علت مصرف آن به افراد مسن توصیه می‌شود.
 

ecmn_ec

عضو جدید
فرمول محاسبه مقدار کالری مورد نیاز روزانه بدن

بدن انسان جهت انجام فعالیتهای روزمره و طبیعی که در اصطلاح به آن سوخت و ساز پایه (متابولیسم پایه) اطلاق می گردد نیاز به یک حداقل انرژی دارد؛ این حداقل انرژی در سنین مختلف و از شخصی به شخص دیگر متغیر بوده و به مقدار زیادی به وزن بدن فرد بستگی دارد؛
در زیر فرمول محاسبه مقدار کیلو کالری مورد نیاز روزانه بدن به تفکیک ****ت آورده شده است:

۸۵۰ + وزن * ۶ ،۳۶ = برای آقایان
۵۸۰+ وزن * ۳۱،۱ = برای خانمها

به عنوان مثال یک فرد ۷۰ کیلو گرمی که هیچ گونه فعالیت ورزشی ندارد روزانه به حدود ۳۴۰۰ و ۲۸۰۰ کیلو کالری (به ترتیب برای آقایان و خانمها) انرژی نیاز دارد که بایستی از طریق مواد غذایی وارد بدن گردد؛توجه شود که متابولیسم پایه زنان از مردان کمتر است و به همین دلیل برای یک وزن برابر،خانمها به مقدار کیلو کالری کمتری نیاز دارند؛
حال اگر چنین فردی روزانه فعالیت ورزشی یا فعالیتهایی علاوه بر کارهای روزمره اش انجام دهد در این حالت بدن وی به مقدار انرژی بیشتری نیاز داشته و این افزایش بیشتر از نیاز معمول بایستی به طریقی جبران گردد؛دو راه برای این جبران وجود دارد: خواه افزایش مقدار کالری مورد نیاز روزانه، خواه استفاده از ذخایر انرژی بدن
 

ecmn_ec

عضو جدید
نوشابه های انرژی زا


نوشابه های انرژی زا در واقع نوشیدنی هایی هستند که افزودنی هایی از قبیل محرک های مجاز، ویتامین ها (خصوصا ویتامین B) و مواد معدنی که تولید انرژی می کنند، در آنها به کار رفته است. دیگر مواد متشکله این نوشیدنی ها اغلب کافئین، گیاه گوارانا (guarana)، دانه قهوه، ساخارین، کراتین و ... هستند.


در برخی از آنها ممکن است مقدار زیادی گلوکز یا شکر نیز به کار رفته باشد. این نوع از نوشیدنی ها بیشتر در میان جوانان، دانش آموزان، افراد پر تحرک و ورزشکاران طرف دار دارد. برای اینکه این نوشیدنی ها هر چه بیشتر به نوشابه های عادی شبیه شوند، به اغلب آنها اسانس و رنگ اضافه می کنند.

تاریخچه
Jolt Cola ( نوشابه ای با میزان کافئین بسیار زیاد) به عنوان اولین نوشابه انرژی زا از سال 1980 در آمریکای شمالی به بازار آمد، در این نوشابه درصد کافئین و شکر بیشتر از حد معمول بود و خریداران آن اغلب جوانان، افراد پر تحرک و متخصصین بودند.

هر چند خریداران می دانستند این نوشابه صد در صد سالم نیست، اما همین که به آنان امکان می داد ساعات بیشتری از روز را کار کنند برایشان کافی بود. بعدها این نوشابه درمیان افرادی که کارهای فنی انجام می دادند رایج شد.

امروزه در بین متخصصین کامپیوتر، هکر ها و به طور کلی افرادی که ساعت ها مقابل کامپیوتر می نشینند و کمتر می خوابند، بیشترین مصرف را داراست. Jolt Cola هنوز به عنوان یک نوشابه انرژی زای شناخته شده در سراسر دنیا به فروش می رسد. در حال حاضر Red Bull هفتاد درصد از بازار فروش این نوع نوشابه ها را در دست دارد.

در کشور ژاپن قدمت این نوشابه ها به سال 1960 برمی گردد، در آن زمان این نوشیدنی در بطری های دارو به فروش می رسید. آن دسته از کارگران ژاپنی که مجبور بودند شب ها بیدار بمانند از آن استفاده می کردند.

لازم به ذکر است که اوایل قرن 21، افزیش تعداد و نوع این نوع نوشابه ها، بازار نوشابه های الکلی را تحت تاثیر قرار داد.

متفاوت با نوشابه های ورزشی
نوشابه های انرژی زا با نوشابه های ورزشی (sports drinks) متفاوت هستند. اکثر نوشابه های انرژی زا شکر و کافئین فراوان دارند، در حالیکه نوشابه های ورزشی برای متعادل کردن میزان مواد قندی، آب و مواد مغذی مصرف می شوند و درصد به کار رفته این مواد در آنها معادل مقداری است که در بدن موجود است.

آیا این نوشابه ها اعتیاد آور است؟
تنها مواد اعتیاد آوری که در این نوشابه ها وجود دارند، کافئین و گیاه گوارانا (guarana) است که مصرف زیاد و طولانی مدت شان باعث می شود به آن ها عادت کنیم (درصد این مواد در نوشابه های انرژی زا تقریبا با مقدارشان در قهوه برابراست ، البته میزان کافئین در انواع مختلف قهوه ها بسته به میزان برشته شدن دانه هایش، متفاوت است). ازآنجائیکه ترک این مواد کار سختی نیست و سردرد از اصلی ترین عواقب آن است، اعتیاد به نوشابه های انرژی زا معمولا جنبه روانی دارد.(مجله علمی ورزشی)
 

ecmn_ec

عضو جدید
گول نوشابه های رژیمی را نخورید
نوشابه های رژیمی به جای قند معمولی، دارای قندهای (شیرین کننده) مصنوعی هستند که فاقد کالری می باشند.
اخیرا یکی از تحقیقات نشان داده است که مصرف نوشابه‌های گازدار رژیمی نه تنها موجب کاهش وزن نمی‌شوند، بلکه افزایش وزن را نیز به دنبال خواهند داشت.
این یافته‌ها نتیجه 8 سال کار "شارن فاولر" و همکارانش در سان آنتونیو می‌باشد.
گروه فاولر 1550 فرد 25 تا 64 ساله را به مدت 8 سال تحت بررسی قرار دادند. در این مطالعه، به تعدادی از افراد نوشابه های رژیمی و به عده ای دیگر نوشابه گازدار معمولی دادند. از 622 نفر شرکت کننده‌ در این مطالعه که در شروع بررسی وزن طبیعی داشتند، حدود یک سوم شان، دچار اضافه‌ وزن یا چاقی شدند.
نوشابه‌های رژیمی بیشتر، افزایش وزن بیشتر
فاولر می گوید: " بر اساس این مطالعه دریافتیم که همه نوشابه های گازدار معمولی موجب چاقی می شوند که این طبیعی است. ولی آنچه ما را بسیار متعجب کرد این بود که مصرف کنندگان نوشابه های رژیمی، بیشتر از افرادی که نوشابه های معمولی می خوردند، دچار اضافه وزن شدند."
نوشابه
خطر اضافه وزن یا چاقی برای کسانی که به طور منظم نوشابه معمولی می‌خوردند، بر اساس مقدار نوشابه مصرفی به شرح زیر بود:
26 درصد برای نصف قوطی در روز
4/30 درصد برای نصف تا یک قوطی در روز
8/32 درصد برای یک تا دو قوطی در روز
2/47 درصد برای بیشتر از دو قوطی در روز
این مقدار برای کسانی که نوشابه‌های رژیمی می‌خوردند، به ترتیب زیر بود:
5/36 درصد برای تا نصف قوطی در روز
5/37 درصد برای نصف تا یک قوطی در روز
5/54 درصد برای یک تا دو قوطی در روز
1/57 درصد برای بیشتر از دو قوطی در روز
هم لیوان و هم بشقاب
فاولر متوجه شد مطالعاتی از این قبیل، ثابت نمی ‌کند که نوشابه‌های رژیمی موجب چاقی می ‌شوند. اما او گفت این داده ها نشان می‌ دهد ارتباطی بین مصرف نوشابه های رژیمی و چاقی وجود دارد.
پیتزا و نوشابه رژیمی
لِسلی بونسی متخصص تغذیه این گونه می ‌گوید:"شما نباید فقط به آنچه که می نوشید توجه کنید، بلکه باید به آنچه که در بشقاب غذایتان وجود دارد نیز، توجه داشته باشید."
بونسی می‌گوید: "مردم اغلب اوقات مصرف نوشیدنی‌های رژیمی را با اجرای رژیم های لاغری صحیح اشتباه می‌گیرند، یعنی برای کاهش وزن یا جلوگیری از چاقی به جای نوشابه های معمولی، نوشابه های رژیمی می خورند، در حالی که مشکل اصلی چاقی مردم، مصرف نوشابه‌ها نیست، بلکه مقدار و نوع رژیم غذایی آنهاست."
شما نمی ‌توانید هر نوع و هر مقدار غذایی که می خواهید بخورید و ادعا کنید که چاق نخواهید شد، چون نوشابه رژیمی مصرف می کنید.
اگر شما هیچ کار دیگری برای لاغر شدن انجام ندهید (مثل ورزش کردن و اجرای رژیم لاغری) و فقط نوشابه‌های رژیمی را به جای نوشابه‌های معمولی، مصرف کنید، وزنی از دست نخواهید داد.
بدن ما گول نمی خورد
مطالعات جدید نشان می دهد موش‌های آزمایشگاهی که با قندهای مصنوعی (بدون کالری) تغذیه می‌شدند، نسبت به آنهایی که با قند معمولی تغذیه می‌شدند، اشتیاق بیشتری به خوردن داشتند.
بر اساس این مطالعات فاولر می گوید: "وقتی شما چیزی می خورید که مزه آن مانند غذاهای پُرکالری (مثل قند و شکر) می ‌باشد، اما کالری ندارد(مثل قند مصنوعی)، بدن شما به دنبال آن کالری بالاست، اما چیزی دریافت نمی‌کند."
بونسی می‌ گوید: "بدن ما باهوش تر از آن است که فکر می ‌کنیم. مردم فکر می‌ کنند که می ‌توانند بدن خود را فریب دهند، ولی اینگونه نیست. اگر شما آن مقدار کالری را که به بدن خود قول داده‌اید، به آن نرسانید، احتمالا بدن ‌تان این عمل را با درخواست کالری بیشتر، تلافی خواهد کرد. در حقیقت به نظر می‌ رسد که مصرف نوشابه‌ های رژیمی، موجب تحریک اشتها می‌ شود، در نتیجه بیشتر خواهید خورد."
مریم مرادیان نیری- کارشناس علوم تغذیه(sadbarg)
 

ecmn_ec

عضو جدید
نوشابه انرژی زا و محتویات آن

ابتدا به تاریخچه ای در رابطه با نوشابه های انرژی زا خواهیم پرداخت.
Jolt Cola (نوشابه ای با میزان کافئین بالا) بعنوان اولین نوشابه انرژی زا در سال 1980 در آمریکای شمالی به بازار آمد که در آن. درصد کافئین و شکر بیشتر از حد معمول بود و خریداران آن اغلب جوانان و افراد پرتحرک بودند. هر چند خریداران نوشابه های انرژی زا می داستند که این نوشابه ها صددرصد سالم نیستند اما همین که به آنها این امکان رامی داد که ساعات بیشتری از روز را با انرژی به کار بردارند برایشان کافی بود.

ترکیبات نوشابه های انرژی زا:

1. کافئین: نوشابه های انرژی زا بطور متوسط حاوی 60 تا 80 میلی گرم کافئین هستند که بطور نمونه نوشابه های کولا حاوی 50 میلی گرم و یک فنجان قهوه حاوی 60 تا 90 میلی گرم کافئین می باشد. کافئین علاوه بر اینکه یک محرک است. بعنوان یک چربی سوز نیز به حساب می آید و در بیش از 60 گیاه یافت می شود. این ماده در گیاهان نقش آفت کش را دارا بوده و باعث *** یا فلج شدن حشراتی که از گیاهان حاوی کافئین تغذیه می کنند ، می شود.
کافئین یک محرک برای سیستم عصبی مرکزی است و بطور موقت باعث رفع خواب آلودگی می شود. از سایر اثرات کافئین بر روی بدن می توان به رفع خستگی، افزایش تمرکز، اتساع عروق خونی. افزایش عملکرد جسمی و ذهنی، افزایش استقامت و ادرار آوری. شل کردن عضلات صاف نایچه ها و افزایش اسید معده اشاره نمود.
نکته جالب در مورد کافئین این است که این ماده اثر داروهای تجویز شده برای تشکیل سردرد را تا 40 درصد افزایش می دهد. اما با توجه به اثرات مثبت کافئین بر روی بدن باید در مصرف آن اعتدال را رعایت نمود زیرا مصرف بیش از اندازه کافئین باعث ایجاد وابستگی به کافئین با کافئینیسم می شود که علایمی نظیر اضطراب، تحریک پذیری، انقباض عضلات، عصبی بودن، بی خوابی، تپش قلب و زخم معده را به همراه دارد.

2.تائورین: تائورین از گروه آمینو اسیدهای غیر ضروری است. آمینو اسیدهای غیرضروری آمینو اسیدهایی هستند که بدن نیازی به دریافت آنها از محیط خارجی نداشته و خود توانایی ساختن آنها را دارد. البته ساخت تائورین در بدن، بسته به شرایط آن متفاوت است و در بعضی از مواقع مثلاً در زمان استرس، خستگی و بیماری ها نیاز بدن به تائورین افزایش می یابد و در آن هنگام بدن قادر نخواهد بود این ماده را به اندازه کافی و مورد نیاز تولید نماید.
از جمله نقش های تائورین در بدن می توان به ساخت بافت عضلانی اشاره نمود. تائورین از اجزای اصلی صفرا است که به منظور هضم چربی ها، کنترل کلسترول خون و جذب ویتامین های محلول در چربی به آن نیاز داریم. تائورین به همراه روی برای سلامتی چشم ها و حس بینایی لازم است. تائورین نقش سم زدایی از بدن را دارد، زیرا بعنوان یک آنتی اکسیدان نیز محسوب می شود. همچنین این ماده باعث کاهش فشار خون در بدن شده و برای درمان اضطراب، بیش فعالی، فعالیت ضعیف مغز، صرع و آب رسانی به مغز نیز مفید است. مصرف تائورین موجود در نوشابه های انرژی زا باعث تحریک سیستم عصبی، افزایش انرژی، رفع خستگی، نشاط آوری، افزایش استقامت و رفع استرس می شود. برخی از پژوهش ها حاکی از آن است که تائورین احتمال مصرف الکل را در مصرف کنندگان افزایش می دهد.

3. عصاره گوارانا: گوارانا از گیاهان منطقه آمریکای جنوبی است. این گیاه نیز از جمله گیاهان حاوی کافئین است. عصاره این گیاه خاصیت محرک سیستم عصبی مرکزی، افزایش گوش بزرگی، افزایش انرژی، چربی سوزی و ادرارآوری را دارد.

4. عصاره جین سینگ : یک گیاه آسیای شرقی است که مصرف آن باعث افزایش مقاومت بدن نسبت به استرس، تقویت حافظه، تقویت سیستم ایمنی و عصبی و افزایش شادابی و انرژی، رفع خستگی کاهش قند خون و کاهش عوارض پیری می شود. عوارض مصرف بیش از حد آن شامل بی خوابی، تهوع، سردرد، اسهال، افزایش یا کاهش فشار خون می شود. البته میزان جین سینگ در نوشابه های انرژی زا کمتر از آن است که موجب این عوارض گردد.

5. عصاره جینگو بیلو یا Ginko Biloba: یک گیاه بومی کشور چین است که اثرات مصرف آن شامل بهبود یادگیری و حافظه، بهبود تمرکز، بهبود گردش خون، ضدافسردگی، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدسرطانی دارد.

6. ال- کارنتین (l-Carnitine) : یک نوع آمینو اسید است که توسط کبد تولید می شود و در متابولیسم چربی ها نقش دارد.

7. Glucuronolactine : یک نوع کربوهیدارت است که بطور طبیعی از متابولیسم گلوکز در کبد ساخته می شود و یک محرک بوده و در تقویت حافظه افزایش تمرکز و رفع خستگی مفید است.

8. قندها (Sugars): نوشابه های انرژی زا حاوی مقادیر زیادی از قندهای طبیعی و یا شیرین کننده های مصنوعی هستند.

9. متیل زانتین ها (Metul Xanthines): یک الکالوتید است که بعنوان محرک سیستم عصبی فعالیت می کند.

10. ویتامین های گروه B: این ویتامین ها در متابولیسم و افزایش سطح انرژی بدن نقش دارند.

11. اینوسینول (Inositol): یکی از اشکال ویتامین B است.

12. آنتی اکسیدان ها: ویتامین های A.B.C و سلنیوم بعنوان آنتی اکسیدان ممکن است در نوشابه های انرژی زا وجود داشته باشند.

13. کراتین: یک اسید آمینه است که در بدن انسان در طی سوخت و ساز پروتئین تولید می شود و انرژی مورد نیاز عضله را تأمین می کند.

14. طعم دهنده ها و رنگ های غذایی
 

ecmn_ec

عضو جدید
توجه توجه نوشابه دندان را حل می‌کند!!!



دكتر فرين ميزانيان:
لطفاً يك پرس چلوكباب با يكدوغ، نه ببخشيد با يك نوشابه بياوريد.
* آقا لطفاً يكپيتزاي مخصوص خانواده با يك نوشابه خانواده؛ نارنجي باشدلطفاً.
* يك كيك بدهيد با يك نوشابه قوطي...
ما، نوشابه‌خورتر ين ملت دنيا هستيم. مي‌گويند42 ليتر درسال براي هر نفر. اين در حالي است كه ميانگين سرانه مصرفنوشابه در جهان 10 تا 12 ليتر است. مصرف زياد نوشابه خطراتزيادي از قبيل چاقي، افزايش احتمال ابتلاي به ديابت وبيماري‌هاي قلبي و بيماري‌هاي معده و نيز پوكي استخوان رابه‌دنبال دارد. يكي از خواص ديگر نوشابه آن است كه اينتركيب، به شدت اسيدي است و مصرف مداوم آن باعث ايجاد نوعيسايش در دندان‌ها به نام سايش شيميايي يا به قولدندانپزشك‌ها erosion مي‌شود.
در آمريكا طي سال‌هاي 2004و2005 روي 900 نوجواني كه بهمدرسه راهنمايي مي‌رفتند پژوهشي بلندمدت انجام شد و نتيجهآن‌كه اخيراً منتشر شده حاكي از آن است كه 30درصد ايننوجوان‌ها، به سايش شيميايي دندان ناشي از مصرف مداومنوشابه دچار شده‌اند.
ميناي دندان، خارجي‌ترين و درعين حال مستحكم‌ترينقسمت‌هاي بافت دندان است. اين تركيب همچنين يكي ازسخت‌ترين مواد موجود در كره زمين محسوب مي‌شود. اما اگراين لايه به‌طور مرتب مورد حمله مواد اسيدي قرار بگيردشسته شده و به‌صورت شيميايي دچار سايش و تحليل مي‌شود،به‌اين اتفاق در اصطلاح « سايش شيميايي دندان» گفتهمي‌شود. با از بين رفتن يا نازك شدن ميناي دندان كه در اثرسايش شيميايي اتفاق بيفتد دندان حساس مي‌شود و در مواجههبا انواع تحريك‌هاي محيطي از جمله گرما، سرما و مواد ترش وشيرين احساس درد خواهد كرد. مينا لايه محافظت‌كننده و عايقدندان محسوب مي‌شود.
جداي از اين علامت ( حساسيت دندان‌ها به محرك‌هايمحيطي) علائم ديگري نيز وجود دارد كه مي‌توان به كمك آنهاسايش شيميايي در دندان‌ها را حدس زد. يكي از مهم‌ترينعلامت‌ها، ايجاد برجستگي‌ها و فرورفتگي‌هاي ي در سطح دنداناست. به عبارتي با شروع سايش شيميايي در دندان، مينا درمناطقي از دندان‌ها از بين رفته و سطح ميناي باقيمانده رويدندان از سطح صاف و صيقلي يك دندان سالم به يك سطح پر ازبرجستگي و فرورفتگي تبديل مي‌شود.
اين اتفاق در سطح جونده دندان‌ها هم اتفاق مي‌افتد و باشسته شدن مينا از اين نواحي اين لبه‌هاي برنده به سطوحيصاف تبديل مي‌شوند. با پيشرفت سايش، ظاهر دندان‌ها تغييرمي‌كند. عاج دندان رنگي زرد‌تر و تيره‌تر از مينا دارد ودرنتيجه دندان‌هايي كه دچار سايش شده‌اند به رنگي تيره‌تراز رنگ‌هاي طبيعي ديده مي‌شوند. نواحي طوق دندان (ناحيهاتصال دندان‌ها به لثه) نيز يكي از ديگر نواحي مستعد برايسايش‌هاي شيميايي هستند. در اين نواحي سايش‌هاي شيمياييبه‌صورت ايجاد يك ضايعه« كاسه‌اي شكل» ديده مي‌شوند.
عوامل ايجاد‌كننده سايش‌هاي شيميايي
هر بار كه شما غذايي ترش يا اسيدي مي‌خوريد يا نوشابه‌و آبميوه‌هاي اسيدي مي‌نوشيد، ميناي دندان شما براي چندلحظه شسته شده، نرم‌تر از قبل مي‌شود و مقداري از موادمعدني خود را از دست مي‌دهد. در همين حال بزاق دهان شماشروع به فعاليت كرده به آهستگي محيط دهان را از حالت اسيديبه حالت خنثي در مي‌آورد و ميناي دندان فرصت خواهد يافت تامواد معدني از دست رفته خود را دوباره بازسازي كند.
اگر محيط دهان مرتب به حالت اسيدي دربيايد؛ يعني شمايكي از افرادي باشيد كه به‌طور دائم از خوراكي‌هاي اسيدياستفاده مي‌كنيد، بزاق دهان و ميناي دندان شما فرصتي برايايجاد تعادل و بهبود وضعيت مواد معدني از دست رفته نخواهنديافت. به عبارتي ذرات كوچك از ميناي دندان به مرور زمانشسته مي‌شود و با گذشت زمان لايه‌اي از ميناي دندان از بينخواهد رفت.
ميزان اسيدي بودن مواد را با عاملي به‌نامPH، مشخصمي‌كنند. كم شدنPH و رفتن اين عدد به سمت صفر نشان دهندهبالارفتن ميزان اسيديته آن ماده است. در جدول، مقداراسيديته گروهي از مواد اسيدي نشان داده شده است.
اسيديته مواد يادشده در اين جدول بالاست و افرادي كهبه‌صورت عادتي از يك يا چند نوع از اين مواد استفادهمي‌كنند، در معرض خطر سايش شيميايي هستند. طبق اطلاعاتموجود در جدول، نوشابه‌هاي گازدار بعد از سركه و آبليمو،در گروه مواد بسيار اسيدي قرار مي‌گيرند.
جداي از مواد خارجي كه با ورود به دهان و ايجاد خاصيتاسيدي، باعث سايش شيميايي دندان‌ها مي‌شوند، عواملي نيزممكن است به‌صورت داخلي دندان‌ها را تحت سايش شيميايي قراردهند. تمام بيماري‌هايي كه به بازگشت اسيد از معده به مريو سپس به دهان منجر شوند، مي‌توانند سايش شيميايي دندان‌هارا ايجاد كنند.
«ريفلاكس مري-معده» يكي از اين بيماري‌هاست كه مبتلايانبه آن در اصطلاح ترش مي‌كنند يا سوزش سر دل دارند و بهعبارتي اسيد از معده به مري و در موارد شديد به دهان بازمي‌گردد: تكرار و عدم‌درمان اين بيماري موجب تماس مداوماسيد معده با دندان‌ها شده و سايش شيميايي آنها را موجبمي‌شود.
استفراغ‌هاي مداوم و كلر كه دائماً اسيد معده را بهدهان برمي‌گرداند از ديگر عوامل ايجاد‌كننده سايش‌هايشيميايي دندان است. افرادي كه به بي‌اشتهايي عصبي دچارهستند، از اين گروه‌اند. آنها معمولاً پس از صرف غذا بهاستفراغ دچار مي‌شوند. اين عوامل به‌عنوان زمينه‌هاي خطرساز براي ايجاد سايش‌هاي شيميايي دندان‌ها شناخته شدهاند:
* مصرف مداوم آب مركبات( بيش از 2‌وعده در روز)
* مصرف مداوم نوشابه‌هاي گازدار( بيش از 4‌تا6 وعده درهفته)
* اختلالات بلع و استفراغ‌هاي مكرر
* دندانقروچه
* مصرف نوشابه‌هاي ورزشي و انرژي‌زا( بيش از يكبار در هفته)
* مصرف مرتب سركه
* وجود علائم ياسابقه ريفلاكس معده به مري
راه‌هاي جلوگيري
براي مقابله با سايش‌هاي شيميايي دندان اين نكات رارعايت كنيد:
1 * حتي‌المقدور از ميزان مصرف مواد اسيديو اسيدزا كم كنيد: مواد اسيدي بايد به سرعت نوشيده شوند واز مصرف جرعه جرعه آن بپرهيزيد. استفاده از ني كمك مي‌كندتا خطر سايش‌هاي شيميايي كمتر شود. همچنين بيماري ريفلاكسخود را با كمك پزشك درمان كنيد.
2 * مكانيسم دفاعي دهان خود را تقويت كنيد: بزاقدهانتان را افزايش دهيد. بزاق به خنثي كردن محيط دهان كمكمي‌كند. هرچه مقدار بزاق بيشتر باشد، محيط دهان زودتر بهحالت خنثي برمي‌گردد. بزاق مملو از كلسيم و فسفر است. اينمواد باعث مي‌شوند كه ميناي دندان مستحكم و قوي باقيبماند. مي‌توان به كمك آب نبات‌ها و آدامس‌هاي بدون شكر،بزاق دهان را تحريك به ترشح كرد.
3 * به كمك « فلورايد» استحكام و مقاومت دندان‌هاي‌ت� �نرا بالا ببريد: روزانه از محلول دهان شويه فلورايد استفاده كنيد. از فلورايدتراپي� ��هاي حرفه‌اي در مطب دندانپزشكي لااقل 2 بار در سال براي استحكام دندان‌هاي‌ت� �ن بهره ببريد.
4 * محيط دهانتان را خنثي كنيد: اگر احساس مي‌كنيد سوزشسردل داريد يا ترش مي‌كنيد، مي‌توانيد از قرص‌هاي بدوننسخه‌اي كه براي رفع اين مشكل وجود دارند استفاده كنيد تااز ورود اسيد معده به دهانتان جلوگيري كنيد. بعد از مصرفخوراكي‌هاي اسيدي، تكه‌اي پنير بجويد و آن را براي چندلحظه در دهانتان نگه داريد. پنير حاوي كلسيم و فسفر فراواناست و به بازسازي مجدد ميناي دندانتان كمك مي‌كند.
5 * عوامل ساينده را كاهش دهيد: از مسواك نرم استفادهكنيد و به آرامي مسواك بزنيد. هرگز بلافاصله بعد از مصرفمواد اسيدي مسواك نزنيد. آب كشيدن دهان د راين مواقع بهتراز مسواك زدن دندان‌هاست.
 

ecmn_ec

عضو جدید
تغذيه قبل از فعاليت ورزشي


غذاهاي قبل از مسابقه چه تأثيري بر كارآيي ورزشكار دارد؟

هيچ ماده غذايي وجود ندارد كه بتوان در روز يا ساعات قبل از مسابقه مصرف نمود و بدين ترتيب عادت غذايي غلط در زمان تمرين راجبران كرد.همان گونه كه رسيدن به بالاترين ميزان آمادگي جسماني ماهها زمان مي برد، رسيدن بدن به وضعيت مطلوب تغذيه اي نيز ماه ها طول مي كشد. تغذيه مناسب در طول زمان تمرين به شما كمك خواهد كرد كه سخت تر تمرين كنيد. حجم عضلات را افزايش دهيد و ذخاير انرژي مورد نياز براي بهترين كارآيي در رقابت را اندوخته نماييد. به غذاي قبل از مسابقه به عنوان آخرين مرحله از رژيم غذايي زمان تمرين نگاه كنيد و به يك ماده جادويي كه كارآيي شما را از متوسط به عالي افزايش مي دهد.

آيا تغذيه قبل از مسابقات براي همه ورزشكاران يكسان است؟

اگر چه ممكن است خواهان اين باشيد كه دقيقاً بدانيد چه زمان، چه چيز و چه مقدار بخوريد، ولي هيچ توصيه اختصاصي براي همه ورزشكاران وجود ندارد. هيچ رويه يكساني نيست كه براي همه افراد مناسب باشد. شما لازم است كه خودتان پيدا كنيد چه غذايي براي شما مطلوبتر است. به عنوان مثال برخي از دونده ها مي توانند در مدت يك ساعت قبل از يك مسابقه بزرگ غذا بخورند. حال آنكه ديگران در صورتي كه نزديك به فعاليت شديد غذا بخورند، مبتلا به كرامپهاي معده مي شوند. برخي از ورزشكاران دوست دارند غذاي كم حجمي بخورند تا معده و اعصاب خود را آرام كنند. تعدادي ديگر احساس ضعف و بدحالي مي كنند. تجربياتي را طي ماه ها تمرين خود بدست آوريد تا به بهترين برنامه و نوع غذا براي خود پي ببريد. البته اين امر نياز به آزمون و خطا دارد. بنابراين اجازه ندهيد تا آخرين روزهاي قبل از يك مسابقه بزرگ اين تجربيات وقت شما را بگيرد.

مصرف غذاي پيش از مسابقه چه زماني انجام مي شود؟

زمان مصرف غذاي پيش از مسابقه به حجم آن و زماني از روز كه مسابقه برگزار مي شود، بستگي دارد. پروتئين و چربي كندتر جذب مي شوند. بنابراين غذاهاي محتوي پروتئين و چربي بايد زودتر از غذاهاي پر كربوهيدرات مصرف گردند. هضم غذاهاي پر حجم زمان زيادي طول مي كشد، حال آنكه غذاهاي كم حجم و مايع سريعتر هضم مي شوند.

غذاي قبل از مسابقه ترجيحاً بايد داراي چه موادي باشد؟

براي آنكه بهترين كارآيي را داشته باشيد همچنين لازم است كه بخوبي مايعات دريافت كنيد. تمام وعده هاي غذايي قبل از مسابقه بايد محتوي ميزان زيادي نوشيدني (آبميوه،آب و نوشابه ورزشي) باشند.

بهترين برنامه غذايي مناسب براي ورزشهاي صبح و عصر براي هر ورزشكار چيست؟

مسابقاتي كه صبح برگزار مي شوند: به هنگام آماده شدن براي يك مسابقه در صبح، شب قبل از مسابقه غذاي كاملي را كه سرشار از كربوهيدراتها� �ت، مصرف نماييد. با خوردن يك ميان وعده پر كربوهيدرات به هنگام خواب، غذاي شب را تكميل نماييد. صبحها به قدري زود بيدار شويد تا بتوانيد يك صبحانه يا ميان وعده سبك مصرف كنيد. بسته به زماني كه قبل از مسابقه فرصت داريد، مي توانيد مقداري پروتئين و چربي در غذاي خود بگنجانيد. به عنوان مثال دونده اي كه براي مسابقه 10 صبح آماده مي شود، مي تواند يك كاسه محتوي غلات، يك ليوان آبميوه و موز(كه حدوداً 400-300 كالري را تأمين ميكند) را در ساعت 30/7 يا 8 صبح بخورد.
در مسابقاتي كه بعد از ظهر برگزار مي شوند: يك صبحانه مفصل بخوريد(به عنوان مثال كلوچه،ميوه،ش� �ر يا ماست كه حدوداً700 كالري دارد.) بسته به زمان مسابقه ناهار ممكن است عبارت از يك ميان وعده سبك حاوي 300 كالري (به عنوان مثال يك قطعه نان و يك تكه ميوه و يا يك غذاي با حجم متوسط شامل پروتئين و چربي و به ميزان700-500 كالري باشد (مثال يك ساندويچ،ميوه و چوب شور)

در مسابقاتي كه عصر برگزار مي شوند، قبل از مسابقه عصر، يك صبحانه و ناهار مفصل سپس يك ميان وعده پر كربوهيدرات سبك دو ساعت قبل از رقابت مصرف كنيد. خوردن شام را به پايان مسابقه موكول نماييد.
 

ecmn_ec

عضو جدید
جلو گیری از افت حجم عضلانی و ورزنی بعد از دوره


مبحث این هفته ی ما در مورد افت وزن و همچنین حجم عضلانی است که در طول دوره ی حجم کسب شده و مدتی بعد از دوره ی حجمی شاهد افت در عضلات خود می شود . در ورزشکارانی که مصرف استروئید داردند این افت فاخش تر از افت ورزشکارانی است که دوره های حجم ان ها با کمک رژیم غذائی و همچنین استفاده از مکمل های غذائی استفاده می کنند . در دوره های حجم استروئید حجم به طور غیر معقولی اضافه شده و بعد از قطع مصرف شاهد افت تدریجی عضلات می شود . دلیل این امر این است در زمان مصرف استروئید ها آب احتباس شده در زیر عضلات بعث افزایش حجم ظاهری بدن می شود و بعد از اتمام مصرف استروئی ها اب محتبس شده کم کم از بین رفته و باعث شل شدگی عضلات و افت حجمی ان می شود . در ورزشکارانی که رژیم غذائی و فقط استفاده از مکمل های ورزشی می کنند به این خاطر افت کم تری شاهد هستیم که احتباس اب در ان ها بسیار کم تر از مصارف استروئیدی می باشد و حجم عضلانی عضلات ماندگار تر می باشد .

چرا بازهم در هر دو مورد شاهد افت می باشیم :

اگر شما به عنوان یک بدنساز حرفه ای این ورزش را دنبال می نمائید باید دانسته باشید که یک پرورش اندام کار حرفه ای در یک سال ورزشی خود حدود 6 تا 8 ماه را در حجم طی می نماید و در نزدیکی مسابقات در حدود 5 تا 4 ماه و کمر را در رژیم تفکیک به سر می برند.

نکته کلیدی افت حجم را می توان از همین برنامه ریزی بدست اورد !!! ورزشکاری که دوره ی حجم خود را چه با استفاده از مکمل ها چه با اسفاده از استروئید ها شروع به بارگیری می نمایند در رژیم خود خیلی اصولی عمل می کنند . مثلا مکمل ها و مینرال ها را در سر وقت مصرف کرده و وعده های غذائی خود را افزایش داده , برنامه ریزی بیشتری در خواب خود و استراحت قرار می دهد .

عمده ورزشکارانی مرتکب این اشتباه هستند که به خیال خود یک مدتی تمرین می کنند بعد از ان یک دوره حجمی می روند و به افزایش حجم خود بهبود می دهند . و دوباره همان تمرین قبل را پی را پیگیری کرده و بعد از گذشت مدتی با یک دوره ی حجمی عضلات خود را افزایش می دهد . این گونه ورزشکاران با گذشت 10 سال از دوره ی ورزشی خود باز هم همان حجم اولیه خود را خواهند داشت شاید کمی بزرگ تر و با استیل ورزشکارانه تری شوند اما به طور طبیعی نمی توانند حجم مورد علاقه ی خود را به دست اورند .

پس چگون به افزایش حجم عضلانی خود به طور مستمعر بیافزائیم ؟

بعد از هر دوره حجم مشاهده می شود که ورزشکاران نصبت به نوع غذا و خواب خود بی اعتنا تر از موقع حجم می شود و یکی از بزرگترین موانع رشد بعد از حجم هم همین غذا و نوع خواب می باشد . بعد از دوره ی حجم که مصرف مکمل ها و یا خدائی نکرده استروئید ها قطع می شود . میزان قدرت حجم از 10 تا 40 روز بعد از حجم در بدن باقی می ماند . وقتی با این قدرت قبلی وزنه زده شود ولی میزان غذا یا همان یا کمتر شود به طبع با عث کاهش حجم عضلانی می شود .

راه کار ها چیست ؟

بعد از دوره ی حجم باید میزان کالری بدن با غذا ها نصبت به دوره ی حجم کمی افزایش یابد تا کمبود مکمل های اصلی یا استروئید را بعداز قطع انها جبران نماید . مصرف اب و شیر و ماشعیر هم بعد از پایان دوره برای پاکسازی دستگاه گوارشی و ریکاوری انها لازم می باشد . میزان خواب هم بدون تداخل مثل انجام دوره باشد (بهترین زمان خواب که هرمون تستسرون را در بدن فعال می سازد ساعات 9تا 3 صبح می باشد ) بعد از پایان دوره ها از مکمل غذا های فرعی بستگی به نوع بدن باید استفاده شود. مثلا در افراد استروئیدی مصرف کراتین و امینو توصیه می شود تا حجم انها را تثبیت نماید . در افراد که بدن متعادل و کم اب تری دارند از گلوتامین و کراتین و پرتئین استفاده می شود . و در افراد کمه بدن خشک تری دارند از پرتئین و کربو استفاده می شود .

پس با رعایت دو معیار افزایش میزان کالری بدن نصبت به دوره ی حجم و آشامیدن آب و خواب مناسب هم حجم بدنی خود را نگهه دارید هم به طور مستعمر ؟آن را افزایش می دهید .
 

ecmn_ec

عضو جدید
پرتقال از نظر شيميايي پرتقال را منبع غني ويتامين ث مي‌دانند و جالب آنكه پوست آن در بسياري موارد حتي مغذي‌تر از پرتقال است‌.
كارشناسان مؤسسه ملي سرطان آمريكا معتقدند موارد سرطان معده در آمريكا تقريبا كم است، زيرا در تمام ماه‌هاي سال پرتقال و مركبات در دسترس همه قرار دارد و بيشتر مردم آن‌ها را مصرف مي‌كنند‌.
ويتامين ث يكي از عوامل مهم مهار كننده سرطان است به طوري كه اين ويتامين را دشمن نيرومندي بر عليه يكي از عوامل شناخته شده سرطان‌زا يعني نيتروزامين‌ه ا مي‌شناسند.
مصرف زياد پرتقال علاوه بر پيشگيري از سرطان معده در پيشگيري از انواع ديگر سرطان‌ها نيز مؤثر است. از جمله سرطان مري در اشخاصي كه زياد پرتقال مي‌خورند، پنجاه درصد كمتر از اشخاصي است كه آن را كمتر مصرف مي‌كنند و يا اصلا نمي‌خورند‌. همچنين ميزان ابتلا به سرطان لوزالمعده در مصرف كنندگان پرتقال در پايين‌ترين حد قرار دارد.
محققان دريافته‌اند كه پرتقال و ساير مركبات در پايين آوردن كلسترول خون نيز مؤثرند و اين خاصيت مديون وجود پكتين يا ماده اليافي پوست و ورقه‌هاي نازك ما بين پره‌هاي پرتقال است‌. در مواردي كه هدف كاهش كلسترول و تامين سلامت شريان‌ها باشد، براي استفاده از حداكثر نيروي درماني پرتقال توصيه مي‌شود كه پرتقال را با لايه سفيدرنگ زير پوست و لايه‌هاي نازك داخل پرتقال كه حاوي پكتين هستند مصرف كنيد‌.
پيشگيري از عفونت‌هاي ويروسي از خواص ديگر پرتقال است كه در عصاره آن وجود دارد. ‌دانشمندان اين خاصيت را فقط به دليل ويتامين ث موجود در آن نمي‌دانند، بلكه معتقدند كه ممكن است يك تركيب ناشناخته ضدويروسي نيز در عصاره پرتقال موجود باشد‌.
لازم است بدانيد كه يك ليوان آب پرتقال، داراي 120 ميلي گرم ويتامين ث يعني دو برابر مقدار توصيه شده در روز است و علاوه بر آن داراي مقاديري كلسيم، پتاسيم، نياسين و اسيد فوليك است‌. آب پرتقال سرشار از الياف فيبر است به ويژه اگر با گوشت ميوه مصرف شود. آب پرتقال هر اندازه كه سردتر باشد و در يخچال نگهداري شود ويتامين ث آن بيشتر حفظ خواهد شد.

آب پرتقال صحيح چگونه به دست مي‌آيد؟

پرتقال را پوست كنده البته مانند پوست كندن يك سيب، يعني پوست دوم سفيد رنگ روي آن بماند و بعد به قطعات كوچك ببريد و در آب ميوه‌گيري بيندازيد، درست مثل زماني كه مي‌خواهيد آب هويج بگيريد. آب پرتقال شما بايد شيري رنگ باشد و نه كاملا نارنجي (از ديدگاه طب نتروپت و درمان‌هاي طبيعي). افرادي كه فشار خونشان بالاست و براي كنترل آن دارو مصرف مي‌كنند، به احتمال زياد به دليل استفاده از داروهاي ضد فشار خون و يا

براي بالا بودن سديم در بدنشان، پتاسيم آنها از حد طبيعي پائين‌تر آمده و مشكلاتي در وضع سلامت آنها به وجود مي‌آورد. اين بيماران بايد به طور مرتب پتاسيم خونشان را مورد آزمايش قرار داده و كاملا زير نظر باشند. البته درمان كمبود پتاسيم به طور مصنوعي امكان‌پذير است و با تجويز پزشك صورت مي‌گيرد.
ولي اين بيماران بايد هميشه در تغذيه روزانه خود از مواد غذايي حاوي پتاسيم بالا استفاده كنند. آب پرتقال سرشار از پتاسيم است و در يك ليوان بزرگ آب پرتقال حدود 350 ميلي‌گرم پتاسيم وجود دارد‌.
ميوه‌هاي زرد مانند موز،‌ انواع مركبات، زردآلو، هلو، انگور، خرما و طالبي نيز داراي پتاسيم فراوان هستند، ولي چون آب پرتقال كالري كمتري دارد مناسب‌تر است. زيرا مواد خوراكي كه كالري زياد توليد مي‌كنند براي مبتلايان به فشارخون مناسب نيستند.
 

ecmn_ec

عضو جدید
پروتئین سویا در مواد مختلفی از جمله موارد زیر به وفور یافت می شود:

شیر سویا: از ترکیب شیر، سویا، آب و مقداری شکر بدست می آید. حالتی چرب و خامه ای دارد و به آن طعم های مختلفی از جمله فندقی می افزایند. برای کسانی که توانایی هضم لاکتوز (قند شیر) را ندارند، سویا بهترین جایگزین است.
آرد سویا: از دانه های سرخ و کنگره دار سویا می توان آردی درست کرد که به خوبی آرد سفید در پخت غذاهای مختلف کاربرد دارد.
میزو (خمیر سویا): بیشتر در سوپ های ژاپنی از آن استفاده می شود. با افزودن کمی نمک طعم مطبوعی به خود می گیرد و حاوی مقادیر فراوانی پروتئین سویا است.
جوانه سویا: مانند جوانه گندم می توان از آن در طعم دادن به انواع سالاد استفاده کرد.
سویا برگر و هات داگ سویا: برای گیاه خواران و آن عده که برای حفظ سلامتی خود از مصرف گوشت قرمز خودداری می کنند در عوض می توانند سویا را کباب کرده و در انواع مختلف نان های ساندویچی قرار دهند و از خوردن آن لذت برند.
توفو: نوعی پنیر است که از شیر سویا بدست می آید و در آسیا برای قرن های متمادی جایگزین گوشت قرمز بوده. طعمی متعادل دارد و مزه آن تقریبا شبیه به سایر فرآورده های سویاست.
آجیل سویا: مانند بادام زمینی، نوعی خوراك به شمار میرود البته خیلی کم چرب تر از آن است. سریع پخته میشوند و طعم آن در سالاد ها بی نظیر است.
دانه های سویا: در حالت طبیعی، دانه های سویا به تنهایی مصرف نمی شوند اما میتوان آنها را مانند دانه های سایر حبوبات پخت و مصرف نمود.
تمپو: نوعی کیک پوف کرده مختص کشور اندونزی می باشد که جایگزین مناسبی برای گوشتهای حیوانی محسوب می شود.
بافت پروتئینی سویا: در ابتدا سویا را ایزوله نموده و سپس خشک می کنند تا بافت های پروتئینی در آن به وجود آیند. همانند گوشت گاو به صورت آبدار و یخ زده به فروش می رسد و معمولا برای تهیه برگرهای گیاهی، سوسیس، هات داگ و نگتس های گیاهی مورد استفاده قرار میگیرد.
مکمل های سویا، محلول ها، قرص ها و پروتئین های تکه ای سویا: برای کسانی که همواره در رفت و آمد بوده و وقت چندانی برای صرف غذا ندارند، دانه های سویا در مکمل ها، نوشیدنی ها و قرص های مختلف قرار گرفته اند. حتی از پروتئین سویا نوعی آبنبات چوبی نیز درست کرده اند.
میزان مصرف روزانه
به دلیل تمام فوایدی که سویا دارا می باشد، اداره کل بهداشت و مواد غذایی مصرف حداقل 25 گرم پروتئین سویا را به صورت روزانه توصیه می کند که در هر وعده می بايست 25/6 گرم پروتئین سویا مصرف شود.
توجه داشته باشید که سویا به خودی خود یک وعده غذایی معجزه آسا نیست و نباید تنها با خوردن آن انتظار زندگی جاودانه داشته باشید. مانند تمام مواد غذایی، سویا نیز باید با مقادیر فراوانی میوه و سبزیجات تازه و سایر گیاهان فیبردار و غذاهای کم چرب استفاده شود.
سویا سلامتی به ارمغان می آورد
هیچ کس انتظار ندارد که شما هر روز توفو بخورید و یا شیر سویا سر بکشید، به همین دلیل تنوع زیادی در محصولات سویا وجود دارد. با بهره گیری از تکنولوژی مدرن بشر اجازه تولید انواع مختلف فرآوردههای سویا با طعم های متفاوت را دارد. پس اکنون که به خواص سویا پی بردید، حداقل برای یک بار هم که شده، آنرا امتحان کنید.!!!!!
منبع :خواص سويا
نويسنده: سوده
 

ecmn_ec

عضو جدید
مواد غذایی که از سویا به دست می آیند


با بهره گیری از تکنولوژی مدرن، بشر امکان تولید انواع مختلف فرآورده های سویا را با طعم های متفاوت دارد. با توجه به فواید سویا در حفظ سلامتی بدن، حداقل برای یک بار هم که شده، آن را امتحان کنید.

پروتئین سویا در بعضی مواد غذایی به وفور یافت می شود که ما آنها را برای شما نام می بریم.


شیر سویا (SOY MILK):

از خیس کردن دانه های لوبیای سویا در آب و خرد کردن و فشار دادن سویاهای خیس خورده ، مایعی بدست می آید که شیرسویا نام دارد. حالتی چرب و خامه ای دارد و به آن طعم های مختلفی از جمله طعم میوه می افزایند. برای کسانی که توانایی هضم لاکتوز (قند شیر) را ندارند و نمی توانند شیر بنوشند، شیرسویا بهترین جایگزین است.

آرد سویا:

از دانه های سرخ و کنگره دار سویا می توان آردی درست کرد که به خوبی آرد سفید در پخت غذاهای مختلف کاربرد دارد.


میزو (MISO یا خمیر سویا):

بیشتر در سوپ های ژاپنی از آن استفاده می شود. با افزودن کمی نمک، طعم مطبوعی به خود می گیرد و حاوی مقادیر فراوانی پروتئین سویا است.

جوانه سویا:

مانند جوانه گندم می توان از آن در تهیه ی انواع سالاد استفاده کرد.


سس سویا :

نوعی سس ***** شده است که از سویا، غلات برشته شده، آب و نمک تهیه می‌شود. معمولاً در غذاهای خاور دور از این نوع سس استفاده می‌شود. اگر چه سس سویا انواع مختلفی دارد، تمام آنها شور مزه بوده و قهوه‌ای رنگ می‌‌باشند که برای مزه دار کردن غذاها (به خصوص گوشت) هنگام پخت یا سر میز مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. این سس اولین بار در کشور چین ابداع شد؛ اما امروزه در سراسر قاره آسیا به ویژه کشور ژاپن و حتی در دیگر نقاط دنیا از آن استفاه می‌شود.

سویا برگر و هات داگ سویا:

گیاهخواران و افرادی که برای حفظ سلامتی خود از مصرف گوشت قرمز خودداری می کنند، می توانند به جای گوشت، سویا را کباب کرده و در انواع مختلف نان های ساندویچی قرار دهند و از خوردن آن لذت برند.

Bump:

توفو (TOFU):

نوعی پنیر است که از شیر سویا بدست می آید و در آسیا برای قرن های متمادی جایگزین گوشت قرمز بوده است. طعمی متعادل دارد و مزه آن تقریبا شبیه به سایر فرآورده های سویاست.


آجیل سویا:

مانند بادام زمینی ، نوعی خوراكی به شمار می رود، البته خیلی کم چرب تر از آن است. سریع پخته می شود و طعم آن در سالادها بی نظیر است.


دانه های سویا:

در حالت عادی، دانه های سویا به تنهایی مصرف نمی شوند، اما می توان آن را مانند دانه های سایر حبوبات پخت و مصرف نمود.



تمپو(TEMPO) :

نوعی کیک پُف کرده مختص کشور اندونزی می باشد که جایگزین مناسبی برای گوشت های حیوانی محسوب می شود.


پروتئین سویا:

در ابتدا سویا را ایزوله نموده و سپس خشک می کنند تا بافت های پروتئینی در آن به وجود آیند. همانند گوشت گاو به صورت آبدار و یخ زده به فروش می رسد و معمولا برای تهیه برگرهای گیاهی، سوسیس و هات داگ مورد استفاده قرار می گیرد.


مکمل های سویا، محلول ها، قرص ها و پروتئین های تکه ای سویا:

برای کسانی که همواره در رفت و آمد بوده و وقت چندانی برای صرف غذا ندارند، دانه های سویا در مکمل ها، نوشیدنی ها و قرص های مختلف قرار گرفته اند. حتی از پروتئین سویا نوعی آب نبات چوبی نیز درست کرده اند.


میزان مصرف روزانه :

به دلیل تمام فوایدی که سویا دارا می باشد، اداره کل بهداشت و مواد غذایی مصرف حداقل 25 گرم پروتئین سویا را به صورت روزانه توصیه می کند که در هر وعده می بایست 25/6 گرم پروتئین سویا مصرف شود.

توجه داشته باشید که سویا به خودی خود، یک وعده غذایی معجزه آسا نیست و نباید تنها با خوردن آن انتظار زندگی جاودانه داشته باشید. بلکه مانند تمام مواد غذایی، سویا نیز باید با مقادیر فراوانی میوه و سبزیجات تازه و سایر گیاهان فیبردار و غذاهای کم چرب استفاده شود.
 

ecmn_ec

عضو جدید
فواید سویا برای بیماری های مختلف



آیا سویا برای شما مفید است؟

سویا گذشته از این که غذایی کامل و سرشار از پروتئین است ،هیچ نوع چربی مضری ندارد و روغن آن جزء چربی های اشباع نشده به شمار می رود.

اما سویا کارهای بسیار زیاد دیگری را نیز انجام می دهد. در این قسمت، فواید سویا را که از نظر علمی ثابت شده، برای شما بیان می کنیم.

سویا خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

جایگزینی محصولات حیوانی با سویا، باعث افزایش کلسترول خوب یا HDL در بدن می شود.
این نظریه در سال 1999 در آمریکا ثابت شد و اداره بهداشت حق ترویج و تبلیغ سویا را بر روی اتیکت های غذایی به شرکت های آمریکایی واگذار کرد. در همین زمان سویا، به عنوان یک غذای مناسب برای بیماران قلبی معرفی شد.

سویا سرشار از پروتئین است و کلسترول و هیچ نوع چربی مضری ندارد. علاوه بر این باعث افزایش کلسترول خوب یا HDL در بدن می شود.

سویا از بروز سرطان پروستات جلوگیری می کند

در بیش از 40 نوع تحقیق مختلف ثابت شده است که سویا باعث بهبود عملکرد پروستات می شود، زیرا حاوی مقادیر زیادی ایزوفلاوون است. ایزوفلاوون، یک نوع آنتی اکسیدان برجسته و موثر در جلوگیری از ایجاد غدد سرطانی در پروستات است. پروتئین سویا از ترشح آنزیم هایی که باعث تحریک رشد نابهنجار سلول های تشکیل دهنده پروستات می شوند، جلوگیری می کند. میزان پایین سرطان پروستات در مردان آسیایی، گویای استفاده آنها از این ماده غذایی بی نظیر است.

سویا سلامت استخوان ها را تضمین می کند

مطالعات آماری نشان می دهد که مصرف سویا در خانم های یائسه از بروز پوکی استخوان در آنها جلوگیری می کند. مردان نیز از فواید سویا در این زمینه بی بهره نیستند، زیرا مصرف آن استخوان ها را محکم کرده، کمبود مواد معدنی را جبران می کند و باعث کاهش بیماری آرتروز می شود.


سویا باعث حفظ سلامت روده بزرگ می شود

آمار *** و میر به دلیل سرطان روده در بیماری های دستگاه گوارش بالاترین درصد را به خود اختصاص می دهد. البته هنوز دانشمندان به هیچ گونه دلیل علمی یا ادعای قطعی در این زمینه دست پیدا نکرده اند. اما سویا نقش مهمی را در حفظ سلامت دستگاه گوارش که روده نیز جزئی از آن به حساب می آید، بازی می کند. تحقیق و بررسی در مورد افرادی که از سرطان روده جان سالم به در برده اند، حاکی از آن است که مصرف سویا باعث کاهش تکثیر سلول های سرطانی در روده می شود.

سویا در حفظ سلامت قلب،استخوان ها، غده پروستات و سیستم ایمنی بدن نقش مهمی را ایفا کند.


سویا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود

سویا حاوی یک نوع زداینده قوی، به نام ساپونین می باشد. ساپونین ها به کلسترول های درونی امعاء و احشاء چسبیده و از جذب آنها در بدن جلوگیری می کنند. علاوه بر این ساپونین ها با از بین بردن میکروب های مضر سلامت بدن را تثبیت می کند.

فواید سویا برای بیماران دیابتی و کلیوی

خون افرادی که از بیماری قند رنج می برند، دارای مقادیر زیادی گلوکز است و سلول های بدنشان از تشخیص انسولین عاجز می باشد. انسولین نام هورمونی در بدن است که میزان جذب گلوکز را تنظیم می کند و باعث کاهش قند خون می شود. افراد دیابتی که در رژیم روزانه خود از سویا استفاده می کنند، میزان گلوکز خونشان به طرز شگفت انگیزی کاهش می یابد. از آنجا که بیماری دیابت نهایتا منجر به بروز امراض کلیوی می شوند، پس می توان گفت که سویا به طور غیر مستقیم در پیشگیری و درمان بیماری های کلیوی اثرات مفیدی دارد.
 

ecmn_ec

عضو جدید
نقش سویا در كاهش عوارض دوران یائسگی



یائسگی عبارت است از قطع دائمی قاعدگی؛ كه به دو دسته تقسیم می شود:

* یائسگی فیزیولوژیك یا طبیعی.

* یائسگی ناشی از برداشتن تخمدان ها در سنین قبل از یائسگی كه مصنوعی است و در این مورد، قطع قاعدگی در اثر در آوردن و نبود تخمدان ها است.

در مورد یائسگی فیزیولوژیك كه در اثر پیری ایجاد می شود و بیشتر از مورد دوم وجود دارد ، باید گفت كه سن متوسط یائسگی 51 سالگی است، اما حدود 4 درصد زنان قبل از 40 سالگی دچار یائسگی زودرس می شوند.

مشكلات عمده ی این دوران عبارتست از : گر گرفتگی و پوكی استخوان.

به احساس گرمای شدید در قسمت فوقانی بدن به مدت 30 ثانیه تا 5 دقیقه ، گر گرفتگی گفته می شود.

پوكی استخوان از دیگر عوارض مهم این دوران است. هر سال كه از یائسگی می گذرد، حدود 5/1-1 در صد از توده ی استخوانی از دست می رود و در 65-60 سالگی ممكن است شكستگی های استخوانی در ستون مهره ها ایجاد شود.

به دلیل شایع بودن این عوارض، محققان درصدد پیدا كردن مواد و راه هایی برای درمان یا پیشگیری از آنها هستند. از جمله ی این مواد می توان به سویا اشاره كرد.


نقش سویا چیست؟

سویا به عنوان یك غذای اصلی و مهم در بسیاری از كشورهای آسیایی مصرف می شود كه دارای مواد مغذی با ارزشی مانند پروتئین است. پروتئین سویا اسید آمینه های ضروری مورد نیاز بدن را تامین می كند. هنگامی كه سویا به همراه برنج مصرف می شود، پروتئین آن با پروتئین فرآورده های گوشتی برابری می كند، در حالی كه میزان كلسترول و چربی آن پایین است.

مواد موجود در سویا از سرطان های وابسته به هورمون مانند سرطان سینه و سرطان پروستات جلوگیری می كنند.

از دیگر اثرات مهم سویا، كاهش عوارض ناشی از یائسگی از جمله گر گرفتگی است. معمولاً برای كاهش این عارضه در این دوران ، داروهای هورمونی تجویز می شود. سویا دارای موادی است كه بدون ایجاد مشكلات ناشی از استروژن (هورمون زنانه كه در داروها هم هست) حالت گر گرفتگی را در خانم ها كاهش می دهد. البته برای داشتن این اثر بایستی سویا به طور مداوم مصرف شود.

در دوران قبل از یائسگی نیز بسیاری از زنان دچار بعضی اختلالات هورمونی می شوند كه به علت شرایط فیزیولوژیك بدن است. بررسی ها نشان داده مصرف سویا در این دوران نیز، می تواند سطح هورمون بدن زنان را تنظیم كند.

سویا می تواند از پوكی استخوان دوران یائسگی جلوگیری كند. تحقیقات نشان داده است كه سویا اثر محافظتی بر روی سطح استخوان حیوانات دارد، ولی صد در صد ثابت شده نیست.

بیشترین اثر سویا كاهش گر گرفتگی دوران یائسگی است . كمی هم در درمان واژنیت موثر است كه یك التهاب دستگاه ****** و از ناراحتی های شایع این دوران است. علت واژنیت كاهش سطح هورمون استروژن است و تا حدودی با اثرات مشابه هورمونی مواد موجود در سویا ، این عارضه بر طرف می شود.

تمامی این اثرات فقط با مصرف مداوم و طولانی مدت سویا دیده می شود. از مصرف محصولات سویا هیچ گونه عارضه ی خطرناكی گزارش نشده است، مگر افراد كمی كه امكان دارد به سویا حساسیت داشته باشند و در این صورت باید از مصرف آن خودداری كنند.

مشكلات قلبی – عروقی از دیگر عوارض دوران یائسگی هستند. بررسی ها ثابت كرده، پروتئین سویا می تواند از بیماری قلبی- عروقی جلوگیری كند. در یك بررسی، كلینیك تغدیه ی آمریكا دو گروه را در نظر گرفتند. یك گروه پروتئین سویا را مصرف كردند و گروه دوم پروتئین شیر را. مشاهده شد در گروه اول میزانLDL ( كلسترول بد) بیشتر كاهش پیدا كرده است.

در بررسی دیگری ، در یك دوره به 94 خانم یائسه ی سالم ( كه سیگار و هورمون خارجی مصرف نمی كردند) روزانه فقط 42 گرم پروتئین سویا یا پروتئین شیر دادند و برای ثبات وزن، مصرف سایر منابع انرژی محدود شد. پس از 12 هفته، میزانLDL كاهش یافته بود ولی میزان بقیه ی مواد تغییری نكرده بود. ولی میزان كاهشLDL در صورت مصرف پروتئین سویا بیشتر از پروتئین شیر بود.

در طی این بررسی ها پزشكان این مركز تغذیه به این نتیجه رسیدند كه به دلیل كاهش میزانLDL پس از مصرف سویا ، احتمال خطر بیماری قلبی – عروقی نیز كاهش می یابد.
 

ecmn_ec

عضو جدید
تهیه شیر و پنیر از سویا



شیر سویا

حتما مشاهده کرده اید که دانه های سویا به شکل لوبیاست و لوبیای سویا نام دارد. با خیس کردن دانه های لوبیای سویا در آب و خرد کردن و فشار دادن سویاهای خیس خورده مایعی بدست می آید که شیرسویا ( SOY MILK )نام دارد. شما می توانید در منزل نیز آن را تهیه کنید.

این ماده غذایی در چین بسیار مصرف می شود. شیرسویا، مزه لوبیا می دهد که چینی ها آن را دوست دارند، ولی ممکن است شما این طعم را دوست نداشته باشید. البته با روش های خاص در کارخانه می توان این طعم را کاهش داد .

ارزش تغذیه ای شیر سویا :

شیرسویا منبع غنی
پروتئین با کیفیت بالا، ویتامین های گروه B و ایزوفلاوون هاست. لاکتوز (قند شیر) را ندارد، بنابراین برای کسانی که دچار مشکل " عدم تحمل لاکتوز " هستند و همچنین برای افرادی که نسبت به شیرگاو حساسیت دارند و نمی توانند شیر بخورند، جایگزین خوبی است.

در کشور های دیگر هنگام تهیه شیرسویا در کارخانه، مواد طعم دهنده (وانیل،
کاکائو ) و مقدار زیادی کلسیم یا ویتامین به آن اضافه می کنند.


طرز تهیه شیر از سویا در منزل:

برای تهیه 1 لیتر شیر سویا، حدود 125گرم لوبیای سویا مورد نیاز است. برای تهیه شیر سویا به صورت زیر عمل می کنیم:

1- خیس کردن و گرفتن پوست لوبیاهای سویا:

لوبیاهای سویا را پاک کنید و مدت 10 تا 16 ساعت در آب خیس کنید. در صورت دلخواه می توانید پوست دانه های سویا را بگیرید. گرفتن پوست دانه های سویا باعث می شود مراحل تهیه شیر از سویا بهتر صورت گیرد. یک روش دیگر این است که دانه های سویا را قبل از خیس کردن کمی شکاف دهید. در این حالت پوسته ها به راحتی شل شده و با شستن از سویا جدا می شوند. اگر سویا را شکاف دهید ، زمان لازم برای خیس خوردن آن 6 تا 8 ساعت می شود.

2- حرارت دادن دانه های سویا:

سویاها را حرارت دهید تا آنزیم های مولد طعم لوبیا، از بین بروند. برای این کار می توانید مدت 2دقیقه سویاهای خیس خورده را داخل مایکروویو قرار دهید یا اینکه داخل فر بگذارید.

3- خرد کردن دانه های سویا:

لوبیاهای سویای خیس خورده را به همراه 1 لیتر آب داخل مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید. یا اینکه می توانید سویا های خیس خورده را کاملاً آسیاب کنید و با 1 لیتر آب مخلوط کنید. سپس مایع مخلوط شده را آبکش کنید.

4- جوشاندن شیر سویا:

مایعی که از آبکش رد شده است، شیر سویا نام دارد. شیر سویا را مدت 5 تا 10 دقیقه بجوشانید. بعد از خنک شدن، شیر سویا آماده مصرف است و می توانید تا 3 روز آن را در یخچال نگه دارید.

5- طعم دادن به شیر سویا:

برای بهبود طعم شیر سویا، می توانید مقداری نمک به آن اضافه کنید، زیرا شیر گاو هم حاوی مقدار زیادی نمک است. شکلات، وانیل یا طعم دهنده های میوه ای نیز، مناسب هستند.


توفو

توفو (TOFU) ماده غذایی است، که شبیه پنیر است. و با افزودن مواد انعقاد دهنده به شیر سویا بدست می آید. . در حقیقت توفو، همان پنیری است که با انعقاد شیر سویا به دست می آید.

پنیر سویا نیز همانند پنیر معمولی باید در آب سرد و در یخچال نگهداری شود.

ارزش تغذیه ای توفو:

توفو همانند سایر فرآورده های سویا، LDL (کلسترول بد) خون را کاهش می دهد و مقدار HDL (کلسترول خوب) را در حد طبیعی حفظ می کند، در نتیجه احتمال بیمارهای قلبی را کاهش می دهد.

* پنیر سویا نیز همانند شیر سویا منبع غنی پروتئین و ویتامین های گروه B است. که در رژیم گیاهخواری می تواند جایگزین گوشت شود.

* توفو بر خلاف شیر سویا، حاوی مقدار زیادی کلسیم است که برای جلوگیری از
پوکی استخوان مفید است.* هضم پنیر سویا (توفو ) خیلی آسان است ، زیرا فیبر موجود در دانه های سویا طی عملیات کارخانه ای از آن جدا می شوند.



* توفو همانند سایر فرآورده های سویا، LDL (کلسترول بد) خون را کاهش می دهد و مقدار
HDL (کلسترول خوب) را در حد طبیعی حفظ می کند، در نتیجه احتمال بیمارهای قلبی را کاهش می دهد.


* توفو منبع غنی ایزوفلاوون هاست. ایزوفلاوون ها خطر پوکی استخوان را کاهش می دهند. همچنین احتمال سرطان سینه، سرطان
پروستات و عوارض یاسئگی مثل گرُ گرفتگی و اختلالات روحی را کم می کنند.


طرز تهیه توفو در منزل:

برای تهیه 400 گرم پنیر سویا، حدود 2 لیتر شیر سویا و دو قاشق چایخوری سولفات کلسیم طبیعی لازم است. برای تهیه پنیر سویا به صورت زیر عمل می کنیم:

1- جوشاندن شیر سویا : شیر سویا را در یک ظرف بریزید و 5 تا 10 دقیقه به آرامی بجوشانید. سپس آن را خنک کنید تا دمای شیر به 70 درجه سانتیگراد برسد.

2- سولفات کلسیم، یک ماده منعقد کننده و در حقیقت "مایه پنیر" است. دو قاشق چایخوری سولفات کلسیم طبیعی را در یک لیوان آب گرم حل کنید. هر چقدر مقدار سولفات کلسیم کمتر باشد، توفو نرم تر و هر چقدر مقدار سولفات کلسیم بیشتر باشد، توفو سفت تر می شود.

3- محلول حاوی سولفات کلسیم را به آرامی در شیر سویای گرم بریزید و آن را هم بزنید. اگر بعد از افزودن محلول سولفات کلسیم ، باز هم قسمتی از شیر به حالت شل باقی مانده بود، یک مقدار دیگر سولفات کلسیم اضافه کنید.

4- اگر تمامی شیر سویا، منعقد شد( دلمه بست) و مایع آبكی زرد رنگی روی آن دیده شد ، یك پارچه سفید تمیز را در یك آبكش قرار دهید و شیر منعقد شده را روی پارچه بریزید . لبه های پارچه را روی پنیر برگردانید. سپس یك بشقاب ملامین پهن را روی پارچه ی حاوی پنیر قرار داده و یك وزنه یك كیلویی را مدت 20 دقیقه روی بشقاب بگذارید تا آب زردرنگ پنیر از آن جدا شود. بعد از این مدت پنیر آماده است. آن را برش دهید و در یك ظرف آب سرد قرار دهید. سپس ظرف را در یخچال نگه دارید و هر روز آب آن را عوض كنید.
 

ecmn_ec

عضو جدید
فواید سویا برای بدن


در اوایل كه مردم سویا را شناخته بودند، ازآن به عنوان غذایی برای طیور استفاده می کردند. 5000 سال قبل در چین، دانه سویا به عنوان یك ماده مغذی شناخته و به تمام دنیا فرستاده شد.


محققان روسی جزو اولین كسانی بودند كه فواید سویا را دریافتند. این محققان دریافتند سویا دارای پروتئین زیاد، اسیدهای آمینه ضروری برای بدن، كلسیم، آهن، فسفر، منیزیم، روی، ویتامین های گروه B و فیبر می باشد و فواید زیر را برای سویا نام بردند:

* سلامت قلب و كاهش بیماری های قلبی

* سلامت استخوان ها

* جلوگیری از سرطان

* كاهش عوارض یائسگی


همین امر باعث تحقیقات بیشتر راجع به این ماده مغذی گردید و متخصصان سویا را به عنوان یك ماده غذایی در كنار مواد مغذی موجود در رژیم محسوب کردند.

آنها سویا را جانشین پروتیئن حیوانی در رژیم غذایی کردند و متوجه شدند كه این ماده غذایی موجب پایین آوردن كلسترول بد یا LDL و كاهش تری گلیسیرید خون و در نتیجه كاهش بیماری های قلبی می گردد.

مواد مغذی در سویا

ویتامین E

ویتامین B1

ویتامین B2

منیزیوم

كلسیم

ایزوفلاونیده� �

فیبر


دانه سویا محتوی ویتامین E است كه روی سلامت پوست و مو اثر دارد و از كم خونی جلوگیری می كند.

همانطور كه گفته شد، سویا دارای فیبر می باشد. فیبر موجب كاهش وزن، كاهش كلسترول و تری گلیسیریدها و افزایش كاركرد روده ی بزرگ می شود و از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند. همچنین جلوی یبوست را می گیرد. این نكته را نیز نباید فراموش كنیم كه زیاد مصرف كردن سویا (غلات) موجب اسهال، نفخ و درد شكم می شود.

ویتامین B1 موجود در دانه سویا جلوی خستگی و انواع بیماری های عصبی را می گیرد،افزایش دهنده انرژی است و برای زنان باردار و شیرده و همچنین برای ورزشكاران و میانسالان مفید می باشد .

ویتامین B2 كه در سویا وجود دارد، از زخم های لب و زبان و متورم شدن زبان و همچنین از مبتلا شدن به آب مروارید پیشگیری می كند.

منیزیوم موجود در سویا اثرات مفید بر استخوان و رگ های خونی، مخصوصا بر عضلات قلب دارد و از **** شدن خون و انسداد رگ های خونی جلوگیری می كند.

استئوپروز(پوک ی استخوان) یكی از بیماری های شایع استخوان است كه در این بیماری استخوان ها كوچك و شكننده می شوند. ورزش كردن و استفاده از مكمل های کلسیم و ویتامین D و مصرف میوه جات و سبزیجات می تواند در جلوگیری از این بیماری نقش مهمی داشته باشد.

اگر زیاد پروتیئن حیوانی مصرف كنید، كلسیم از استخوانهایتا� � برداشته شده و از طریق ادرار یا مدفوع از بدن خارج می شود، ولی سویا و به طور كلی پروتئین های گیاهی نه تنها فاقد این اثر هستند، بلكه میزان ذخیره كلسیم را زیاد می كنند.

از دیگر مواد موجود در سویا، ایزوفلاوونوئ� �دها هستند كه جلوی شكستن استخوان را می گیرند و مانند هورمون استروژن (هورمون زنانه) باعث ساخت استخوان و جلوگیری از تخریب استخوان می شوند.


سویا و یائسگی

نشانه های یائسگی عبارت است: عرق كردن و گرمای زیاد بدن، پوكی استخوان، بیماری قلبی و ریزش موی سر. این عوارض در نتیجه ی كاهش استروژن (هورمون زنانه) به وجود می آیند. اگر شما جزو مصرف كنندگان سویا هستید، دیگر نگران عوارض یائسگی نباشید.

در ژاپن مردم زیاد سویا مصرف می كنند و بررسی ها نشان داده که تنها 3/1 خانم های ژاپنی علائم یائسگی را بروز داده اند.

تحقیقات نشان داده است كه زنانی كه هر روز سویا مصرف می كنند، حدود40 درصد عوارض ناشی از یائسگی را از بین می برند.

پس بهتر است از سویا به جای پروتیئن حیوانی استفاده كنیم تا از عوارض ناشی از مصرف پروتیئن حیوانی در امان مانیم.



سویا و سرطان

سرطان هایی از قبیل سرطان سینه، تخمدان و پروستات با كمك سویا از بین رفته است. پس بهتر است این ماده مغذی را بهتر بشناسیم و در زندگی خود از مزایای وافر آن بهرمند شویم.

در آینده ممكن است از سویا به عنوان هورمون درمانی و به طور كلی به جای داروهای مصنوعی استفاده شود.

سویا و تغذیه

غلات (دانه های كامل) شامل: سویا، برنج، گندم، جو، ذرت و..... می باشد. همانطور كه می دانید غلات در تغذیه انسان حائز اهمیت فراوانی است.

سویا یكی از بهترین مواد غذایی است كه دارای منافع بیشماری می باشد و می تواند پایه رژیم غذایی را تشكیل دهد.

بطور كلی غلات منبع مهم كربوهیدرات، پروتئین و مقدار كمی چربی هستند.

مصرف سویا باعث:

* كمك به هضم غذا

* پایین آوردن كلسترول خون

* سلامت روده و معده

* جلوگیری از بیماری پوکی استخوان

* كاهش عوارض یائسگی

* كاهش عوارض بیماری دیابت

* جلوگیری از بیماری های قلبی

* جلوگیری از بیماری پروستات


* جلوگیری از سرطان به خصوص سرطان های راست روده، سینه، تخمدان و روده بزرگ.

FDA (اداره ی غذا و دارو آمریکا) برای حفظ سلامت قلب، خوردن سویا را پیشنهاد می كند.

غذاهایی كه با سویا درست می شوند، چربی و كلسترول خون را كم می كنند.

شما اگر سویا را با دیگر پروتئین ها از قبیل شیر و گوشت مصرف كنید، در كاهش كلسترول خونتان اثر زیادی دارد.

شما می توانید به سالاد، سوپ و خورش خود سویا بیفزایید و با این کار موجب بالا بردن ارزش غذایی تان و خوش طعم كردن آنها شوید.

البته این نكته را نباید فراموش كنیم كه اگر سبوس غلات را جدا كنیم، اثرات مفید آنها را از بین برده ایم. پس بیایم از امروز غلات سبوس دار و كمتر فراوری شده را استفاده كنیم.
 

ecmn_ec

عضو جدید
سویا در مردان ؛ مفید یا مضر؟



سویا از آن دسته مواد غذایی است که درمورد مصرف آن در مردان گفته های ضد و نقیضی وجود دارد؛ برخی آن را مفید و برخی دیگر مضر می دانند!

مفید اما پخته!

سحر نصرآبادی در روزنامه ی ایران مصرف مرتب سویا و قرار دادن آن در برنامه غذایی را مفید دانسته و بیان می دارد: بنا به تحقیقات اخیر، مصرف سویا بر سلامت مردان نیز مانند زنان تاثیرات پیشگیرانه ای دارد. البته این تاثیرات مربوط به مصرف سویای پخته است. ایشان سویا را در موارد زیر مفید می دانند:

سلامت استخوان ها

اگر چه بسیاری از تحقیقات روی زنان انجام گرفته، اما دانشمندان اثر مشابه سویا روی مردان را تایید کرده و بر این باورند مصرف سویا در مردان سالمند نیز مانع از بروز پوکی استخوان خواهد شد.

کلسترول

مصرف سویا در ترکیب با برنامه غذایی حاوی چربی اشباع و کلسترول پائین، سطح کلسترول خون را پائین می آورد. دریافت حدود 25 گرم پروتئین سویا به صورت روزانه در پائین آوردن کلسترول خون مضر، مفید است.

دیابت

سویا دارای شاخص گلایسمیک پائینی است، از این رو سطح قند خون را بالا نمی برد.

ماهیچه ها

از آن جایی که سویا یک منبع پروتئینی به حساب می آید، مصرف حدود یک مشت سویا در روز به بازسازی ماهیچه ها کمک خواهد کرد.

سرطان پروستات

مصرف سویا به جلوگیری از بروز سرطان پروستات کمک می کند. اگرچه این تاثیر بسته به سطح پیشرفت بیماری، متفاوت است اما به گفته ی محققان، تاثیرات پیشگیرانه ایزوفلاون در مردان بالای 60 سال بیشتر است؛ بدین معنا که در این رده ی سنی هر چه ایزوفلاون بیشتری مورد استفاده قرار بگیرد، احتمال ابتلابه سرطان پروستات کمتر خواهد شد. این در حالی است که این تاثیر در بین مردان جوان تر مشاهده نمی شود.

پیشگیری از طاسی!

دکتر نسرین عاقل، فارموکوگنوزی� �ت و عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفتگویی که با ایسنا انجام داده است، بیان می دارد: در نتیجه ی هضم سویا در روده ترکیبی به نام Eqoul به وجود می ‌آید که قادر است برخی اثرات ایجاد کننده ی سرطان پروستات و کچلی سر مردان را مهار کند.

سویا به علت دارا بودن محتوای پروتئینی بالا و چربی بسیار کم جزء معدود مواد غذایی است که با سالم سازی گوارش فرد، قادر است روند پیری را کند سازد.

هچنین دیده شده که سن پیری در ساکنان خاور دور که به طور مرتب از سویا استفاده می ‌کنند به طور مشخص از ساکنان آمریکا و اروپا، که از فرآورده ‌های گوشتی بیشتری استفاده می ‌کنند، بالاتر است.

اگر چاق هستید، مراقب باشید!


از طرفی مهرنوش نصوری از سایت سیمرغ این گونه می نویسد: طبق گزارش محققان دانشگاه هاروارد، مصرف سویا، باعث کاهش سلول های **** مردانه(اسپرم) و همچنین ناباروری در مردان می گردد.

دانشمندان هنوز دلیلی برای ارتباط بین مصرف سویا و کاهش سلول های **** پیدا نکرده ‌اند. اگرچه محققان مشاهده نموده ‌اند که مصرف سویا فعالیت استروژن(هورمو نی که تاثیر منفی بر روی سلول های **** مردان دارد) را افزایش می ‌دهد.

طبق اظهارات دکتر جورج چاوارو(Jorge chavarro) نکات جالب بسیاری در رابطه با میزان استروژن و ایزوفلاوون و تاثیر منفی آن بر ناباروری وجود دارد. اما هنور نکات قابل توجه ‌ای در این رابطه با انسان مشاهده نشده است. بنابراین برای نگران شدن هنوز زود است.

دکتر چاوارو و تعدادی از محققان مطالعه خود را بر روی 99 مردی که به کلینیک ناباروری مراجعه نموده بودند آغاز نمودند. از آن ها درباره میزان سویای مصرفی روزانه در طول سه ماه سوال گردید و همچنین درباره غذاهایی که در آن ها از سویا استفاده می ‌گردید، زیرا هر غذایی میزان ایزوفلاوون متفاوتی نسبت به سایر غذاها دارد.

آن ها مشاهده نمودند، ‌افرادی که میزان سویای بیشتری مصرف نموده ‌اند، ‌سلول های **** در آن ها حدود 41 میلیون کمتر از کسانی است که سویا نخورده ‌اند. طبق مشاهدات، میزان اسپرم طبیعی بین 80 تا 120 میلیون در میلی لیتر می ‌باشد.

همچنین محققان در این آزمایشات دریافتند که ارتباط بین سویا و تعداد اسپرم ها در بین مردان چاق بیشتر از دیگر افراد است. مردان چاق استروژن بیشتری نسبت به مردان لاغر تولید می ‌کنند و سویا میزان آن را افزایش می‌ دهد. همچنین مشاهده شده است که تاثیر سویا بر افرادی که سول های **** زیاد و طبیعی دارند بیشتر از مردانی است که سلول های **** آن ها کمتر است.

دکتر حسین صادقی نژاد پروفسور دانشکده پزشکی UMDNJ در دانشگاه نیوجرسی گفته است که سویا می ‌تواند یکی از عوامل موثر بر تولید مثل آقایان، خصوصاً در مردانی با اضافه وزن ‌باشد.

زمانی که بیماران اضافه وزن داشته باشند، چاقی آن ها هورمون های مردانه را به هورمون زنانه تبدیل می‌ نماید. بنابراین امکان دارد که ترکیب این منبع استروژن(سویا) و استروژنی که با تبدیل آندروژن به استروژن به دلیل اضافه وزن فرد به وجود آمده است در این بیماران تاثیرگذار باشد.

همچنین دکتر صادقی نژاد، ‌اضافه کرده است که اگر چه کاهش میزان اسپرم در بین مردانی که از میزان بالای اسپرم برخوردارند بیشتر است اما این موضوع تا زمانی که سلول های **** در حد طبیعی باشند باعث نازایی نمی ‌گردد. اما توجه به این موضوع در صورت چاق بودن شما و مصرف بالای سویا مهم است.

سویا و بداخلاقی در مردان!

پژوهشگران دانشگاه "ویک فاست" اعلام کردند، با این که مصرف سویا در زنان سبب ایجاد اثرات مثبتی می شود، ولی مصرف فراوان آن در مردان تاثیرات منفی در پی دارد. گفتنی است، کاهش خطر بروز برخی سرطان ها، پوکی استخوان، بیماری های قلبی عروقی و علائم بعد از یائسگی از مزایای مصرف سویا در زنان است، در صورتی که این ماده مغذی در مردان سبب تاثیر منفی بر رفتار اجتماعی آنان و بروز رفتارهای خشن می شود.

در نهایت این که متخصصان معتقدند که مصرف 25 گرم سویا در روز، برای مردان مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.
 

ecmn_ec

عضو جدید
جلو بازو ایستاده با میله خم


بطور قطع بیشترین حرکتی که در باشگاه ها اجرا میشود و بیشترین تاثیر را در افزایش سایز عضلات جلو بازو دارد حرکت جلو بازو با هالتر و آن هم با میله خمیده است.



این حرکت هم عضله فلکسور بالای ساعد و هم سر بیرونی و هم سر میانی عضله جلو بازو را تحت فشار قرار میدهد.این حرکت شباهت زیادی به حرکت جلو بازو ایستاده با میله صاف دارد و تنها نکته مهم در خصوص آن درگیر کردن بیشتر عضلات جلو بازو و همچنین فشار کمتر بر روی مفصل مچ دست میباشد.برای اجرای حرکت فاصله دستها را به اندازه عرض شانه بگیرید و سپس بدون ضربه زدن و کمک گرفت از کمر ،میله هالتر را به سمت بالا بیاورید در حین اجرای حرکت تا حد ممکن سعی کنید آرنجها را نزدیک به پهلو ها نگه دارید .پس از رسیدن به بالاترین نقطه از دامنه حرکت یک لحظه کوتاه مکث کرده و حد اکثر انقباض عضلانی را حس کنید . سپس با کنترل مسیر پایین آوردن میله را طی کنید.


-جلو بازو دمبل تکی ایستاده


این نوع حرکت جلو بازو با دمبل با حرکت جلو بازو دمبل ایستاده با دمبل که به صورت تناوبی اجرا میشود اندکی فرق میکند. در این شیوه تز تجرای حرکت ابتدا تمام تکرار های یک ست برای یک دست اجرا میشود و سپس سراغ دست دیگر میروید. ایده اصلی انجام این حرکت به این شکل وارد کردن فشار و تأکید بیشتر بروی عضله جلو بازو است. زمانی که از دمبل های سنگین در این حرکت استفاده کردید تحریک منجر به رشد را در عضلات جلو بازو شاهد خواهید بود . کنار یک ستون و یا یک میله مستحکم بایستید و با یک دست میله را گرفته و با دست دیگر حرکت را اجرا کنید. نکته مهم در اجرای حرکت در چرخش مچ دست به سمت خارج در موقع بالا آوردن دمبل است با چرخاندن مچ دست و قرار گرفتن مچ در حالت مچ برعکس در بالاترین نقطه دامنه حرکت باعث وارد آمدن فشار بیشتر به سر داخلی عضله جلو بازو خواهید شد.


-جلو بازو چکشی با دمبل روی میز بالا سینه


عمده فشار حرکت جلو بازو چکش بر روی عضله براچیالیس و سر بیرونیعضله جلو بازو بوده و البته فشار کمی را به سر داخلی هم وارد میکن


برای اجرای این حرکت بر روی میز بالا سینه تکیه داده و دمبل ها را به صورتی در دست بگیرید کخ کف دستها به سمت بدن قرار داشته باشند.سپس با ثابت نگه داشتن مچ ها دسته را مانند حرکت جلو بازو به بالا تا جایی که دمبل ها تقریبا با سر جلویی سر شانه برخورد کنند بالا بیاورید.نکته مهم در اجرای این حرکت جابجا نکردن بخش فوقانی آرنج به سمت جلو میباشد. پس با حفظ فرم عمودی بالای آرنج با زمین دمبل ها را از پایین ترین نقطه تا بالاترین نقطه از دامنه حرکت جابجا کنید ودر این حرکت نیز از حفظ ریتم کنترل وزنه اطمینان حاصل کنید.



4-جلو بازو هالتر ایستاده(میله صاف)

این یک حرکت کلاسیک به شمارمی ایدکه اساس تمرین جلو بازوی اکثر بدنسازان حرفه ای را تشکیل داده است. حرکت جلو بازو با هالتر ایستاده سه عضله فلکسور،سر خارجی و سر داخلی جلو بازو را تقریبا به یک اندازه تحت فشار قرار میدهد.


برای شروع در حالت ایستاده ،هالتر با روی ران در تماس است و سپس از آن نقطه با گرفتن فاصله دست به اندازه عرض شانه بر روی میله هالتر آن را با فرم صحیح حرکتی به سمت بالا می آورید و از ضربه زدن وکمک گرفت از کمر برای بالا بردن میله هالتر خودداری کنید . اگر قصد وارد کردن فشار بیشتر به سر خارجی عضله جلو بازو را دارید فاصله دستها را جمع تر از عرض شانه بگیرید و بالعکس. پس از رسیدن به بالترین نقطه از دامنه حرکت و انقباض نهایی عضله جلو بازو با کنترل میله هالتر را به سمت پایین هدایت کنید و از پایین آوردن بدون کنترل و یک دفعه میله هالتر در این حرکت پرهیز کنید.


کلیدی ترین نقطه از دامنه حرکت در جلو بازو با هالتر ایستاده ، همان چند سانت پایین حرکت و یا همان نقطه شروع حرکت میباشد پس با کنترل دامنه تکرار ها به حد اکثر کشش و انقباض در عضله جلو بازو دست بیابید.


5- جلو بازو با دسته طنابی دستگاه سیمکش

یکی از اسرار فاش نشده بدنسازانی که دارای بازوان حجیم هستند همین حرکت است. به طور کل این حرکت مشتقی از حرکت جلو بازو با دمبل ایستاده میباشد. با این توضیح که دارای المانهایی از حرکت با هالتر و دمبل میباشد. این حرکت هم به طور همزمان عضله فلکسور و سر خارجی و سر داخلی را تحت استرس قرار میدهدبا این امتیاز که یک فشار داعمی بر روی عضله جلو بازو اعمال میشود.


دسته طنابی مخصوص دستگاه سیمکش را به قلاب قرقره پایینی دستگاه سمکش وصل کرده و به صورت کف دستها به سمت همدیگر و از روی ران حرکت را شروع کنید . جهت اجرای هر چه بهتر حرکت از دستگاه فاصله بگیرید و در هنگام بالاآوردن دسته مچ ها را به سمت خارج بچرخانید تا بدین ترتیب به اقباض بیشتری در عضلات دست یابید.


سپس در انقباض نهایی عضله عمدا عضله را بیشتر منقبض کنید و سپس به آرامی و با کنترل مسیر پایین آوردن را طی کنید.در اجرای این حرکت از وزنه ای سنگسن استفاده کنید و فقط از ضربه زدن پرهیز کنید.



برنامه را ساده نموده و رشد کنید


در برنامه ارائه شده 6 هفته ای جلو بازو از سیستم فاز بندی تمرینات پیروی خواهید کرد. در این سیستم تمرینی تغییر تدریجی برنامه در یک دورهمشخص به صورت تغییر در تکرار ها ،ستها،وزنه و المان های دیگر وجود دارد که مزیت منحصر به فرد ان اینست که به طور مرتب قادر خواهید بود بر میزان استرس وارده بر عضلات جلو بازو بیافزایید و در نتیجه به عضلات حجیم تر و قویتری دست یابید این برنامه تمرینی را در هفته یکبار انجام دهید . این دوره تمرینی 6 هفته ای از سه برنامهتمرینی دو هفته ای تشکیل شده است . سعی کنید هر هفته 2 کیلو به وزنه تمرینی تان بیفزایید . البته بدون اینکه بخواهید فرم اجرای حرکت را قربانی مقدار وزنه کنید . در صورتی که با اضافه کردن وزنه فرم اجرا به هم خورد پس به مقدار وزنه قبلی برگردید و اجباری برای اضافه کردن وزنه برای خود نداشته باشید.


هفته اول و دوم


حرکت ست تکرار جلو بازو با هالتر ایستاده(دست جمع) ۳ ۱۰


جلو بازو با دمبل چکشی روی میز بالا سینه ۳ ۱۰
جلو بازو با دمبل ۲ ۱۰


هفته سوم و چهارم


حرکت ست تکرار



جلو بازو با میله خم ایستاده ۳ ۸


جلو بازو با دمبل چکشی روی میز بالا سینه ۳ ۸


جلو بازو با دسته طنابی دستگاه سیمکش ۳ ۸


هفته پنجم و ششم


حرکت ست تکرار



جلو بازو با هالتر ایستاده(دست به اندازه عرض) ۳ ۶


جلو بازو با دمبل ۳ ۶


جلو بازو با دمبل چکشی روی میز بالا سینه ۲ 6
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا