[ ورزش های رزمی ] جیتکاندو

arman1629

عضو جدید
جيت کان دو چيست ؟؟؟ جيت كان دو اين ميراث با ارزش مرحوم بروس لي ، يكي از بحث برانگيزترين هنرها خصوصاً در چند ساله اخير بوده است . امروزه افراد زيادي در سراسر دنيا به تدريس جيت كان دو مشغول هستند و سازما نهايي را هم تشكيل داده اند كه از طريق آن در ظاهر به گسترش جيت كان دو و در اغلب به تجارت و مطرح كردن نام رئيس سازمان خود مي پردازند . جاي تاسف است كه بروس لي فرصت پيدا نكرد تا هنر خود را به صورت سازمان يافته و كلاسيك به جهانيان عرضه كند و تنها توانست به تربيت يك نسل انگشت شمار در دهه 60 ميلادي بپردازد .
جيت كان دو در كشور ما حال و هوايي قدري متفاوت با ساير نقاط جهان دارد ، عنوان سبك بروس لي خود كافي است تا تعداد بسياري از علاقه مندان به وي و هنرهاي رزمي را جذب كند تا به اين انگيزه كه آنچه در فيلم هاي وي ديده اند ، فرا بگيرند خود را وقف جيت كان دو كنند .
بايد عنوان كنم كه من نه مربي جيت كان دو هستم و نه مدعي اين هنر ، اما با مطالعه عميق منابع در دسترس در مورد جيت كان دو بر آنچه اغلب اساتيد و هنرجويان بنام جيت كان دو ارايه مي دهند ، ايراد مي گيرم . چندي پيش از هنر جوياني كه به قول خود چندين سال را صرف آموختن جيت كان دو كرده بودند و اكنون قصد پيوستن به يكي از سبك هاي رينگي را داشتند ، آزموني به عمل آوردم ، متاسفانه همه آنها در انجام تكنيك هاي پايه دچار ضعف اساسي بودند ، البته مشت هميشه هم نمونه خروار نيست و من هم با مشاهده چند هنرجو قصد ندارم در مورد كل جامعه جيت كان دو قضاوت كنم ، اما نكته بارزتري كه در مورد اين هنرجويان و حتي در ساير كلاسها ، حداقل طبق شواهد شخصي مشاهده كرده ام ، يك نوع سطحي نگري است كه به تقليد ژست هاي بروس لي در فيلم ها ، در مبارزات و تقليد پوشش بروس لي محدود مي شود . آيا اين جيت كان دو است ؟ آيا فردي كه حركات رقص پا و . . . بروس لي را تقليد كند ، جيت كان دو كار خوبي است ؟ آيا پوشيدن لباسهايي به طرح لباس هاي بروس لي در فيلم ها به معني درك جيت كان دو است ؟ آيا هنرجويان جيت كان دو مي دانند آن لباسهاي سرمه اي رنگ با يقه بسته ، لباس فرم مردم عادي در زمان چين كمونيست بوده است نه لباس فرم جيت كان دو ؟
در مورد بروس لي مقالات بي شماري نوشته شده و ابعاد مختلف شخصيت وي مورد بررسي قرار گرفته ، آنچه بيش از همه داراي ارزش است آن است كه وي داراي ذهني خلاق و خواهان آزادي بوده است ، در زماني كه سبك هاي رزمي شرقي يك به يك به جامعه آمريكا معرفي مي شدند و هر كدام هم مدعي كاملترين ، قويترين و بهترين بوده اند ، جواني سر بر آورد و دوست داران هنر هاي رزمي را به دوري از تعصب تشويق مي كند ، وي جمله اي ساده و پر معنا را مطرح مي سازد : « اگر سبكي كامل بود پس چرا اين همه سبك به وجود آمده اند ؟! » وي البته مورد غضب استادان بزرگ سبك هاي سنتي قرار مي گيرد كه از گستاخي و ماجرا جويي اين جوان كه به نوعي موقعيت آن را به خطر مي انداخت ، خشمگين شده بودند ، اما وي همه رزمي كاران را مورد نكوهش قرار مي داد كه كوركورانه از تعاليم هيچ كس بهره مند نشوند و پيروي نكنند ، با ذهني باز و بدون تعصب از هر سبكي بياموزند و در واقع « هر چه خوب و داراي كارآيي است جذب كنند ».
بروس از همين طرز فكر در پرورش مهارتهاي خود استفاده كرد ، وي با بزرگان بسياري به تمرين پرداخت و با آنها تبادل دانش نمود ، جون ري استاد بزرگ تكواندو از جمله افرادي است كه سالها با بروس به تمرين پرداخته است . جمعي از پيشگامان فول كنتاكت كاراته همچون جو لونيس ، باب وال مايك استون ، چاك نوريس و . . . نزد وي تمرين نموده اند ، از نقش وي در آفرينش كاراته تماس كامل نبايد چشم پوشي كرد ، هر چند به اين موضوع پرداخته نشده است ، اما بروس تنها راه مهارت در مبارزه و درك كامل از آن را مبارزه تماس كامل با استفاده از لوازم ايمني مي دانسته است كه خود در واقع مفهوم مبارزه آزاد است .
بروس لي جيت كان دو را خلق كرد ولي هميشه از اينكه نامي براي آن در نظر گرفت پشيمان بود ، چرا كه جيت كان دو يك تفكر و فلسفه است كه همواره پوياست ، هر روز مي توان چيز جديدي ياد گرفت و بر داشته ها افزود ، آنچه بروس آموزش مي داد تركيبي بود از ضربات ساده و كاربردي از ضربات پاي كاراته ، ضربات مشت بوكس ( وي بسيار تحت تاثير محمد علي كلي بوده است ) و حتي فنون گلاويزي كه از استاد بزرگ «جن لبل» فرا گرفته بود . وي اعتقاد داشت كه راه ساده و مستقيم بهترين راه است در جلد اول كتاب وي از سري كتاب هاي « شيوه رزمي بروي لي » كه به « آموزش تكنيك هاي دفاع از خود » مي پردازد شاهد هستيم كه ضربات ساده و كاربردي هستند و دفع حمله با يك يا دو حركت پايان مي يابد .
بروس لي جيت كان دو را خلق كرد چون نياز به تغيير را درك كرده بود ، چرا كه ذهن خود را آماده پذيرش مطالب جديد ساخته بود ، جيت كان دو فلسفه يافتن و استفاده از بهترين ها براي يك رزمي كار است . آيا شما داراي چنين توان و دانشي هستيد ؟
«جرج ديلمن» استاد بزرگ هنر هاي رزمي نظر جالبي در مورد جيت كان دو دارد : هنر بروس لي ، هنر بروس لي بود و با بروس لي مرد . منظورم اين است ، كه اگر او امروز راه بهتري مي يافت بعضي چيزها را عوض مي كرد . اگر شما راه بهتري براي اجراي مشت و لگد داشتيد ، او آن را امتحان مي كرد و اگر واقعا بهتر بود آنرا بكار مي گرفت .» اين است مفهوم جيت كان دو واقعي .


به نقل از admin

 
آخرین ویرایش:

claccik39

عضو جدید
ممنون دوست عزیز من تا اسم تاپیک رو دیدم یادم بود اسم سبک کاراته ای که بورس انتخاب کرده بود واس همین باز کردم وخوندم خوب بود اگه پست بیشتری از موضوع بزنین من خودم کاراته کاهستم و از این ذوق بابت تاپیک شماتشکر میکنم درحالیکه سبک هنر من شیتوریو شکوکای یونیون هست
 

mohamad_musavi69

عضو جدید
هنرهای رزمی

یک مجسمه ساز وقتی در حال ساختن مجسمه ای است مدام گل به شئ خود نمی افزاید. در اصل اضافات آن را با ابزار نوک تیز بر می دارد و این کار را آنقدر ادامه می دهد تا به شکل دلخواهش در آید. معنای جیت کان دو هم افزودن نیست٬ بلکه٬ به حداقل رسانیدن است. معنای آن «افزایش روزانه» نیست بلکه «کاهش روزانه» است. هنر شیوه ای برای بیان خویشتن است. هر چه شیوه بیان پیچیده تر و قانونمندتر باشد٬ امکان بیان و ابراز مفهوم واقعی آزادگی کمتر می شود. گرچه نقش آنان در مراحل مقدماتی حائز اهمیت است٬ اما تکنیکها نباید بیش از حد مکانیکی٬ پیچیده و بازدارنده باشند. اگر کورکورانه از آنها پیروی کنیم٬ سرانجام خود را در چنگال محدودیت های آنها اسیر خواهیم یافت. به یاد داشته باشید که شما قانون را انجام نمی دهید٬ بلکه آنها را بیان می کنید. اگر کسی به شما حمله کند٬ پاسخ شما به محرک٬ تکنیک شماره ٬۱ شماره ٬۲ شماره ٬۳ بخش ٬۴ پارگراف ۵ نیست. برعکس٬ حرکت شما باید مثل صدا و انعکاس آن باشد٬ بدون دخالت قصد و نیت قبلی.
 

mohamad_musavi69

عضو جدید
مفهوم جیت کان دو



اين رشته توسط ((بروس لی)) در دهه 60 ميلادی به کشور های غربی از جمله آمريکا شناسانده شد .
او طی تحقيقاتی که در سبک های رزمی داشت به اين نتيجه رسيد که هرکدام از اين سبکها دارای محدوديتهايی هستند و قرون متمادی آموزشها از نوعی يکنواختی برخوردار است و نوگرايی و تفکر جديد در اين سبکها از ميان رفته است. آشنا شدن وی با بوکس آمريکايی و روبرو شدن با افرادی که نسبت به شرقی ها از اندام بزرگتری برخوردار بودند او را به اين فکر فروبرد که شايد هنرهای رزمی شرقی با نوعی رکود مواجه شده است .
((بروس لی)) با تحقيق و مطالعه حدود 2000 جلد کتاب در مورد هنرهای رزمی و تحقيق در رشته های رزمی که از سلاح استفاده می کردند ، از جمله شمشير زنی فرانسوی ، کشتی يونانی ، کشتی کج آمريکايی ، بوکس فرانسوی وی را وادار نمود تا تلفيقی از هنرهای رزمی شرق و غرب را بوجود آورد.
((بروس لی)) اضافات هنرهای رزمی شرقی را حذف و تمرينات کاربردی هنرهای رزمی غرب را به آن اضافه کرد و با تلفيق اين دو به هنری پر تحرک و کاربردی و ساده دست يافت.و سرانجام پس از 12سال تحقيق ((جيت کان دو)) را به وجود آورد و به جهانيان معرفی کرد.
هنر رزمی جيت کان دو تلفيقی از سه کلمه ((جيت)) به معنی هر نوع جلوگيری و جاخالی دادن و ((کان)) به معنی حمله کردن با دست و پا و ((دو)) به معنی راه و روش است .
از خصوصيات فنی اين سبک اين است که شايد نتوان آن را محدود به عنوان يک سبک نمود.
مساله سبک بودن ، بی شکل بودن و بی فرم بودن و از طرفی هماهنگ بودن است.
در جيت کان دو چيزی به فرد آموزش داده نمی شود و هر فرد استعدادهای نهفته خود را با راهنمايي مربی کشف می کند.
در اين سبک فرمی از پيش تعيين شده وجود ندارد و از شاگردان خواسته می شود که با در کنار هم قرار دادن ضربات مجموعه ای را ايجاد کنند. در اين رشته در واقع به خلاقيت های فردی بهای زيادی داده می شود.​
 

Similar threads

بالا