[ ورزش های بومی و قدیمی ] طناب کشی

abyss ocean

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
طناب‌کشی

یکی از بازی‌های جهانی است که در آن دو گروه درگیر مسابقه می شوند. هر گروه یک سر طنابی را در دست گرفته و با شروع مسابقه طناب را به طرف خود می کشند. گروهی که موفق شود تیم مقابل را به طرف خود بکشد و از خط وسط زمین رد کند برنده این مسابقه است.

قوانین



طناب كشي ورزشي است تيمي كه بين دو گروه 5 نفره برگزار مي‌گردد.
مسابقات اين رشته در جشنواره‌ها و همايش‌هاي تفريحي نیز برگزار می شود
الف: طناب: طول طناب حداقل 12متر و قطر طناب (‌محيط) 4تا 6سانتيمتر بوده و فاقد هرگونه گره است و دو سر طناب نيز بايد بسته باشد. جنس طناب از كنف خواهد بود.
· علامت طناب: بمنظور انجام هر چه بهتر مسابقات و بالابردن سطح قضاوت داوران نوارها و علامت‌هاي روي طناب درج مي‌گردند كه اگر طناب كشيده يا جمع شود. داور بتواند آن را به راحتي ملاحظه نمايد.
در موقع مسابقات پنج نوار يا علامت رنگي روي طناب درج ميشود.
الف) يك نوار رنگي در مركز طناب ( وسط) قرمز
ب) 2 نوار رنگي هر كدام به فاصله 5/1 متر از علامت مركزي ( وسط طناب)
فضا يا محوطه طناب‌كشي:
زمين و محوطه طناب كشي بايستي تخت- هموار و يا پوشيده از چمن باشد.
طول محوطه طناب‌كشي بايستي حداقل 25 متر و عرض آن بيشتر از 3 متر باشد.
نحوه گرفتن طناب:
هيچ ورزشكاري نبايد طناب را جلوتر از نقطه‌اي كه با رنگ يا نوار مشخص شده است بگيرد.
در آغاز هر كشش، اولين ورزشكار مي‌تواند تا جايي كه امكان دارد نزديك علامت رنگي يا نوار طناب قرار بگيرد.
هيچ حلقه‌اي يا گره‌اي نبايد در طناب وجود داشته باشد و هيچ نقطه‌اي از طناب نبايد به بدن ورزشكار قفل شده يا بسته شده باشد.
هر ورزشكار بايد طناب را با دستان لخت و بدون پوشش ( دستكش) بگيرد يعني كف هر دو دست رو به بالا باشد و طناب از بين بدن و بازوي ورزشكار عبور كند. هر نوع مانعي كه باعث آزاد حركت نكردن طناب شود خطا محسوب مي‌شودبازیکن میتواند باکفش یا بدون کفش کشش را انجام دهد هرگونه برخورد بدن با زمین بجز پاها / نظیرزانو باسن قسمت بالاتنه دست سر/ خطا محسوب می شودبرخورد كليه ورزشكاران در تمام وقت مسابقه به حالت كشش قرار بگيرندخطاباعث باخت تیم خطا کننده در ان کشش خواهد شد .
هر تيم زماني برنده يك كشش است كه طناب را در مسافت مورد لزومي كه با علامت مشخص گرديده،‌ حركت دهد و آنقدر طناب را بكشد كه علامت مركزي روي طناب از خط روي زمين بگذرد.جز در مواردی که داور تشخیص دهد کشش نتیجه ای نداردپس از 5 دقیقه به هر تیم یک امتیاز داده می شود یا تبانی در کار است که هر دو تیم حذف می شوند در موقع پاره شدن طناب مسابقه دوباره بر گزار میشود موارد پیش بینی نشده دیگر بر عهده سرپرست فنی مسابقه می باشد
هر تيم زماني برنده مسابقه اعلام مي‌شود كه در 2 كشش از 3 كشش بر حريف چيره شود.
هر تيم كه در يك كشش برنده شود يك امتياز مي‌گيرد. و هر تيمي كه در 2 كشش متوالي برنده شود مسابقه را برده است تيمي كه بتواند در 2 بار كشش متوالي، 2 بر صفر بر حريفش غلبه كند، 3 امتياز بدست مي‌آورد و تيم بازنده هيچ امتيازي بدست نخواهد آورد، تيمي كه در 3 بار كشش با حساب 2بر 1 بر حريفش غلبه كند، 2 امتياز و حريفش يك امتياز كسب مي‌كند.
 

Similar threads

بالا