[ ورزشی ]پارک تکواندو

architect110

کاربر بیش فعال
ایجاد فضاهای سبز در دل شهر های بزرگ از اهمیت خاصی بر خوردار است این نوع فضا های شهری هم از نظر زیبایی شهر و هم از نظر اینکه فضایی مناسب جهت گذران اوقات فراغت و هم از نظر زیست محیطی اهمیت خاصی دارند و پارکها یکی از این فضاهای شهری محسوب می شوند. اما هدف ایجاد پار کها می توانند والاتر از اینکه فقط نقش یک فضای سبز و فضایی برای تفریح شهر وندان باشد. می توانند یک مر کز فرهنگی ویا تاریخی و ورزشی باشد.



به عنوان نمونه می توان از پارک تکواندو کره جنوبی نام برد پارکی در دل طبیعت و در دامنه یک کوه با حفظ توپو گرافی طبیعی خود .طراح این پارک (Weiss/Manfredi) در طراحی خود به تاریخ و فرهنگ مردم کره و بالاخص سه اصل بازی تکواندو (آمادگی جسمانی – ذهن –تمرکز روح و فکر )توجه خاصی داشته .



یک ورزشکار در بازی تکواند و به تدریج و با طی مراحل این ورزش از کمربند سفید تا مشکی که در جه عالی دراین ورزش است تلاش بسیاری می کند .مسیر این پارک همانند یک کمر بند و از پایین ترین قسمت دامنه کوه شروع شده و با طی کردن مسیری کوهستانی به قسمتهای فوقانی پارک ختم می شود مسیرها به رنگهای کمر بندهای ورزش تکواندوست که حلقه وار به یکدیگر متصل هستند .




این پارک شامل سه قسمت اصلی که در واقع همان سه اصل بازی تکواندو می باشد.
برای گذ شتن از یک قسمت و ورود به قسمت دیگر باید از پله ها و پل ها عبور کرد.پایین ترین قسمت سایت پارک یا همان (بدن) شامل میدان وسیعی است و بعداز آن وارد قسمت دوم که قسمت میانی پارک یا همان( ذهن) شده که شامل قسمت پژوهش –آمفی تاتر و ساختمانی پلکانی می باشد که درمجاورت آن محل برگزاری بازی های تکواندو خواهد بود.قسمت سوم شامل مر کز بازی های زمستانی –پارک یادبود و آبشار می باشد.پار ک تکواندو کره جنوبی در واقع یک پارک بین المللی و محلی برای برگزاری جشنهای ملی فرهنگی و ورزشی و انجام مسابقات تکواندو خواهد بود.

سه حیطه صف بزرگی از فعالیتهای دارای ترتیب را از نمایش عمومی داخل میدان به سکون مرکز شفا تطبیق می دهد.



  • حیطه اول، بدن، قرار می گیرد که در پایین ترین سطح سایت و شامل پلازای ورودی و میدان ورزشی است.

  • حیطه دوم، ذهن، در ارتفاع میانی، شامل مرکز آموزشی و پژوهشی است که یک آمفی تاتر از ساختمان های تراس دار را شکل می دهد که رو به فضای باز آموزش تکواندو و مسیر رژه دارد.

  • حیطه سوم، روح، در بالاترین ارتفاع سایت، شامل مرکز شفا، پارک یادمانی، تراس های آبی و برج نظرگاه که نگاه به کل سایت دارد.

برای قوی تر کردن ارتباط سه حیطه، آب از میان دره جاری می شود به شکل یک سری از باغ های آبی که حکایت از آمیزش المانهای منظر با بستر شکل گیری طرح دارد.



















منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز
 

Similar threads

بالا