[ ورزشی ]استادیوم های جام جهانی 2010

mlarchitect

کاربر فعال
همیشه کشورهای میزبان جام جهانی تمام تلاش خود را برای نشان دادن استعداد ها و توانایی های خود در جام جهانی انجام می دهند.

نتیجه ی این تلاش را می توان در طراحی و ساخت ورزشگاه های این مسابقات هم دید...
در ادامه ی مطلب ۱۰ ورزشگاه این دوره ی جام جهانی را معمارانه تر می بینیم...
Soccer city stadium
استادیوم soccer city در شهر جوهانسبورگ با 91141 صندلی استادیوم اصلی این دوره است. این استادیوم در سال 1987 در حومه ی شهر جوهانسبورگ ساخته شده است ودر پایان سال 2009 عملیات بازسازی و تغییرات اساسی آن برای جام جهانی به پایان رسیده است.
حجم کلی این استادیوم از کشکول که یک سمبل قابل توجه از ريالاره سیاه است.
نمای خارجی این استادیوم از قطعات رنگارگ بسیاری از جنس فیبر چند لایه و قطعات بتنی پوشیده شده است که بسیاری از این قطعات حالت شیشه ای دارند ودر شب نور داخلی استادیوم از آن بیرون می آید...(شبیه به آلیانز آرنا)
در سقف این استادیوم که تقریبا 60 درصد جایگاه تماشاگران را پوشانده از غشایی استفاده شده که به وسیله ی فریم فلزی از زیر مهار شده است.
در نمای این استادیوم 10 قسمت به صورت شیار خالی مانده که در پایان جام جهانی با نماد هایی بتنی از اتفاقات مهم این جام پر می شود.(این کار معمولا در تمام استادیوم های اصلی جام جهانی در تمام دوره ها و به اشکال مختلف انجام می شود.)

Moses mabhida stadium
استادیوم Moses mabhida با 70000 صندلی در شهر دوربان و مخصوص جام جهانی ساخته شده است که در سال 2009 به بهره برداری رسیده است.
دیواره هایی بتنی دور تا دور این پلان بیضی شکل تکرار شده اند که فضای بین آن ها با پنجره های بلند پر شده است.
این دیواره ها همچنین پایه ی سقف عظیم چادری این استادیوم هستند که از سمت دیگر به کمانی بسیار بزرگ که قطربزرگ پلان استادیوم را می پیماید مهار می شود. این چادر بزرگ تقریبا تمام جایگاه تماشاگران را پوشانده است.
یک قطار روی کمان بزرگ بالای استادیوم حرکت می کند که تمام شهر دوربان برای مسافران ای قطار قابل مشاهده است.


Green point Stadium
استادیوم نوساز بندر کیپ تاون در دامنه کوهی رو به دریا در محل جدا شدن اقیانوس هند و آرام در سال 2009ساخته شده که منظره ی شهری بسیار زیبایی به وجود آورده است. این استادیوم بزرگ ترین سازه در بندر کیپ تاون است.
عملیات ساخت این استادیوم در کمتر از 2 سال انجام شده است.
این استادیوم 69070 صندلی دارد که تمام جایگاه تماشاگران این استادیوم به وسیله ی بزرگترین سقف شیشه ای دنیا که توسط طراحان آلمانی طراحی شده پوشیده شده است. این سقف از 9000 قطعه ی شیشه ای تشکیل شده است که در زیر آن عایق چند لایه ی صوتی از جنس پشم شیشه و تفلون وجود دارد تا صدای تماشاگران کمتر در شهر و سواحل زیبای کیپ تاون شنیده شود.
نمای این استادیوم از خطوط موازی افقی و عمودی که پنجره های بزرگ زیادی را تشکیل داده است ساخته شده است. این خطوط شامل تیر و ستون های بتنی عمود بر هم می شود.

Ellis Park Stadium
استادیوم Ellis Park یکی از استادیوم های قدیمی شهر جوهانستورگ است که در1928 ساخته شده و تا امروز چند بار تعمیر و بازسازی شده است. این استادیوم گنجایش 62567 تماشاگر را دارد.
این استادیوم نشان از تاثیر پذیری از معماری کشورهای غربی اروپا در دوران استعمار قاره سیاه دارد. معماری این استادیوم به استادیوم های new camp , Milano mezza و حتی old trafford تا حدودی نزدیک است .



Loftus Versfeld Stadium
پیر ترین استادیوم جام جهانی 2010 با 51762 نفر گنجایش در سال 1924در شهر Tshwane ساخته شده که مانند elis park نشان از استعمار دارد و معماری آن به استادیوم های آن زمان اروپا نزدیک است.

Nelson Mandela Bay St
این استادیوم که در شهر پرت الیزابت واقع است 48459 نفر ظرفیت دارد که در سال 2009 ساخته شده و به نام رهبر انقلاب آزادی بخش و ضد نژاد پرستی مردم آفریقای جنوبی نام گذاری شده است. نما و سقف این استادیوم به صورت یک تکه از نوعی سازه ی غشایی ساخته شده که استادیوم را کلا به صورت یک حجم منظم سفید شکل در آورده است.

Free State Stadium
استادیوم Free state نمایانگر حرکت رو به مدرنیسم در معمادی ورزشی آفریقای جنوبی است که از حالت و شکل استادیوم های نمایانگر استعمار کم کم بیرون آمده و نشانه هایی از معماری مدرن ورزشی مدرن در آن دیده می شود. این استادیوم در سال 1995 در بلوم فونتین ساخته شده است که فقط بخشهایی از آن با سازه های متداول مسقف شده است.

Peter Mokaba Stadium
استادیوم تازه تاسیس و مدرن peter mokaba در سال 2009 و برای جام جهانی با 46000 نفر گنجایش در پلوک واین ساخته شده است. سازه ای فضا کار یکی از طول های پلان مستطیلی شکل این استادیوم را مسقف کرده است.
این استادیوم از نظر معماری ورزشی مدرن یک استادیوم ساده به حساب می آید


Mbombela Stadium
استادیوم جدید مدرن و زیبای mbombela در سال 2009 و در یکی از بزرگترین پارک های ملی آفریقای جنوبی در نلسپرویت ساخته شده است. این استادیوم 43500نفری نماد حیات وحش آفریقای جنوبی است به طوری که معمار در طرح صندلی های داخلی از رنگ پوست گوره خر استفاده کرده است.
همچنین برای مهار بند های بلند سازه ی فضا کار سقف از دکل هایی شبیه به زرافه استفاده شده که در نوع خود بدیع و جالب است. رنگارنگ بودن نمای این استادیوم نیز نمادی از رنگارنگ بودن طبیعت آفریقاست.











Royal Bafokeng Stadium
استادیوم royal bafokeng یا rustemberg با 42000 نفر گنجایش یک استادیوم ساده با پلان بیضی شکل است که در سال 1999 در فوکنگ ساخته شده است. این استادیوم از نظر معماری ساده و البته یک استادیوم المپیکی کوچک است.



به امید روزی که ایران برگذار کننده ی چنین رویداد های بزرگی باشد...
 

Similar threads

بالا