واکسیناسیون در آب اشامیدنی

hani20

عضو جدید
استفاده از سیستم اب خوری به عنوان یکی از معمول ترین روش های تجویز واکسن های زنده شناخته شده است در این روش حداقل یک ساعت قبل از شروع تجویز لازم است که اب را از دسترس پرنده دور نگه دشته تا از مصرف اب توسط تمام پرندگان پس از تجویز واکسن در ان اطمینان حاصل نمایید .

میزان مصرف اب توسط پرندگان معیار مهمی برای محاسبه میزان اب لازم برای مخلوط کردن با واکسن می باشد در سالن هایی که به ابزار اندازه گیری اب مصرفی مجهز هستند محاسبه میزان مصرف اب راحتی انجام می گیرد در سالن هایی که این ابزار را ندارند به کمک راهنمای استاندارد و با توجه به سن-نژاد و دمای هوا – میزان اب مصرفی محاسبه می شود (جدول 2) در سالنهایی که به مدیکاتور (وسیله ای که روی سیستم اب خوری نصب شده و و میزان ویتامین ها و دارو های اضافه شده به سیستم اب خوری را لاندازه گیری می کند ) مجهز هستند می توان از دو رو قبل از واکسیناسیون تنها از اب در سیبستم استفاده کرد و به این ترتیب میزان اب مصرفی را محاسبه نمود در شرایطی که از پمپ های اب استفاده می کنید فرض بر این است که ابی که بایستی برای واکسیسناسیون مصرف نمایید حدودا30 درصد اب مصرفی روزانه باشد . جدول 2 راهنمای کلی در مورد مصرف اب در جوجه های گوشتی است که بر اساس سن و دمای محیط تدوین شده است توجه به این نکته ضروری است که در دما های بالا تر محیط میزان نیاز پرنده ها به اب دو برابر می شود .
روز /1000 پرنده/گالن
سن جوجه های گوشتی(هفته) 22 درجه ساتیگراد 32درجه سانتیگراد
1 2 10 20
3 25 49
4 33 65
5 40 72
6 46 90
7 51 100
8 55 108

قبل از واکسیناسیون · همواره واکسن اشامیدنی را در روز دان پرنده ها تجویز نمایید (در صورتی که برنامه دان و بدون دان در سالن اجرا می کند) · از دو روز قبل از واکسیناسیون بایستی هر گونه دارو درمانی مواد ضد عفونی کننده و کلر از اب اشامیدنی حذف گردد . · مدت زمانی که پرنده ها را بیش از واکسیناسیون از اب محروم می کند : o در اب و هوای گرم 30-60 دقیقه o در اب و هوای خنک 90-60 دقیقه · همیشه صبح زود واکسن را به اب اضافه نمایید · تعبیه فضای کافی اب خوری برای دسترسی راحت تمام پرنده ها به اب از ضروریات است اماده سازی واکسن · اضافه کردن پودر شیر خشک به اب حدود 30-20 دقیقه قبل از اضافه کردن واکسن باعث ثبات بیشتر واکسن در اب خواهد شد و توصیه می شود میزان شیر خشکی که باید اضافه نمود 500 گرم به ازای هر 200 لیتر اب می باشد . · با کنار زدن ورقه المینیومی و محافظ پلاستیکی درب ویال واکسن را باز نمایید با استفاده از ابی که می خواهید در واکسیناسیون از ان استفاده کنید دو سو.م ویال واکسن را پر نمایید درب پلاستیکی ویال را گذاشته و به ارامی تکان دهید تا واکسن لئوفیلیزه با اب مخلوط شود ویال ها را چندین بار با اب پر و خالی کنید تا تمام واکسن با اب مصرفی طیور مخلوط شود پ · توانید واکسن را در یک ظرف پلاستیکی مدرج اماده سازی نموده و سپس به سیستم اب خوری اضافه نمایید و یا مستقیما در داخل تانک ذخیره اب سالن مراحل اماده سازی واکسن را طی کنید . · چنان چه از یک منبع مستقیم کننده اب استفاده می کنید لازم است که متوسط میزان اب مصرفی از 4 روز قبل را محاسبه نمایید تا میزان اب مورد نیاز برای منبع را به دست اورید حالا 30 درصد از حجم اب مصرفی را محاسبه و برای اماده سازی واکسن در داخل ظرف مصرف نمایید . در تمام مراحل اماده سازی و مخلوط نمودن واکسن و اضافه نمودن ثبات دهنده توصیه های شرکت سازنده را به دقت مورد توجه قرار دهید زمانی که واکسن در منبع تقسیم کننده اب تجویز می شود به محلول واکسن رنگ نیز اضافه کرده و به کمک یک همزن پلاستیکی یا هر نوع همزن تمیز دیگری محلول واکسن را مخلوط نمایید .
تجویز واکسن · واکسن اماده شده را داخل ابخوری ریخته یا در صورت اماده کردن واکسن در مخزن ابخوری دریچه مخزن را باز نمایید . · در بین پرونده های به ارامی حرکت کنید تا از مصرف اب توسط همه ان ها اطمینان یابید در صورت استفاده از ابخوریهای دستی در صورت نیاز ان ها را جابه جا کنید · توجه داشته باشید که پرنده ها باید تمام اب حاوی محلول واکسن را بین یک تا دو ساعت مصرف کنند . پس از واکسن · مشخصات کامل واکسن به همراه هر گونه مشکلی که در حین واکسیناسیون با ان مواجه شده اید را ثبت و بایگانی نمایید این اطلاعات ممکن است برای ارزیابی نتایج مفید باشند . تا بعد از 24 ساعت از پایان واکسیناسیون نیز نباید هیچ گونه دارو – مواد ضد عفونی کنند و کلر به آب اشامیدنی اضافه کنید
 

Similar threads

بالا