واقعیت هایی در مورد لوازم آرایش و استفاده از آن

m@hboubeh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز




آیا شما از لوازم آرایشی زیاد استفاده می‌کنید؟ آیا سوال‌های فراوانی در استفاده از لوازم آرایش دارید؟ مطلب این ایمیل را دنبال کنید.

خوابیدن با آرایش چشم چه اشکالی دارد ؟
وقتی شما خواب هستید ممکن است ریمل به چشم شما نفوذ کند. شاید وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید چشم‌های شما خارش داشته باشد، قرمز شده باشد و قرنیۀ چشم شما خراش برداشته باشد یا عفونی شود. سعی کنید قبل از خواب، آرایش چشم خود را پاک کنید.

کدام یک از اینها اشعۀ فرابنفش خورشید را ممکن است به لب‌های شما جذب کند؟
رژ لب‌های خیلی براق و شفاف محافظت کمتری در برابر نور خورشید دارند و می‌توانند اشعۀ مخرب فرابنفش را جذب لب‌های شما کنند. اگر می‌خواهید لب‌های شما ظاهری مرطوب داشته باشد ابتدا یک رژ لب مات بزنید سپس روی آن را برق‌لب بزنید. از چرب‌لبی که SPF آن حداقل 30 باشد استفاده کنید.

لاک ناخن باعث می‌شود ناخن‌های شما لک شوند.
لاک ناخن، مخصوصاً لاک‌های تیره، ناخن‌های دست و پا را لک می‌کند و زردی یا تفییر رنگ ایجاد می‌کند. ناخن‌های لک‌شده رشد می‌کنند اما ممکن است چند ماه طول بکشد.

محصولات آرایشی ضدحساسیت واکنش حساسیتی ایجاد نمی‌کنند.
تنها به این دلیل که محصولی ادعا می‌کند ضدحساسیت است نمی‌توان نتیجه گرفت که شما به آن حساسیت نخواهید داشت. FDA هیچ استانداری برای استفاده از واژۀ ضدحساسیت یا Hypoallergenic ندارد. بنابراین، تولیدکنندگان محصولات آرایشی لازم نیست ادعای خود را ثابت کنند. هر محصولی که برچسب ضدحساسیت داشت، مهم نیست که ترکیباتش چیست. هیچ محصول آرایشی نمی‌تواند تضمین کند که واکنش حساسیتی ایجاد نمی‌کند.

طبق گفتۀ برخی کارشناسان، کدام محصول باید هر 3 ماه بک بار عوض شود؟
به دلیل بالا بودن خطر ابتلا به عفونت چشم، شما نمی‌توانید محصولات چشمی، مانند ریمل، خط چشم و سایۀ چشم، را تا مدت زمان طولانی که از محصولات دیگر استفاده می‌کنید، استعمال کنید. مواد آرایشی کرمی یا مایع می‌توانند باکتری را به راحتی پناه دهند. برخی کارشناسان توصیه می‌کنند ریمل را هر 3 ماه یک بار عوض کنید. اگر ریمل خشک شد، آب یا براق دهان خود را برای مرطوب کردن به آن اضافه نکنید. این کار، می‌تواند باکتری تولید کند.

کدام یک از این عوامل باعث رشد باکتری در مواد آرایشی می‌شود؟
برس‌ها و اسفنج‌های آرایشی و نوک انگشتان باکتری و دیگر میکروب‌ها را از پوست جمع می‌کنند. بنابراین، شریک شدن لوازم آرایش ممکن است به معنی شریک شدن باکتری باشد. (مرطوب کردن برس‌ها با بزاق دهان کار را بدتر می‌کند). قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور یا گرما می‌تواند موادنگهدارنده یا محافظ را از بین ببرد. این مواد با باکتری‌ها مبارزه می‌کنند. بنابراین، لوازم آرایش خود را در ماشین داغ نگذارید. اگر عفونت چشم دارید، مانند چشم‌صورتی، از محصولات آرایشی استفاده نکنید. هنگامی که متوجه عفونت چشم شدید محصولات آرایشی خود را، که آن زمان استفاده کرده بودید، دور بیندازید.

برخی مواد آرایشی که در امریکا تهیه می‌شوند سرب دارند.
با اینکه برخی از رژ لب‌ها مقدار کمی سرب دارند اما رژ لب فقط برای استعمال خارجی استفاده می‌شود و احتمالاً مقدار ناچیزی از آن قورت داده می‌شود. اگرچه، FDA به این نتیجه رسید که میزان سرب در رژ لب‌ها جای نگرانی ندارد، سازمان تصمیم گرفت آزمایشات بیشتری در این باره انجام دهد.

برخی محصولات آرایشی چشم که در کشورهای دیگر ساخته می‌شود میزان خطرناکی از سرب دارند.
سرمه نوع سنتی آرایش چشم است که شامل میزان زیادی سرب است. این ماده، به عنوان افزوده‌ در محصول آرایشی یا سایر محصولاتِ موردِ تأیید FDA، در امریکا مجوز استفاده ندارد اما به روش پستی یا آنلاین تبلیغ می‌شود. برخی انواع محصولات آرایش چشم ممکن است تحت عنوان سرمه برچسب خورده باشند تا بر سیاه بودن آن محصول دلالت داشته باشند اما این محصولات در واقع سرمه ندارند.

FDA همۀ محصولات آرایشی را قبل از فروش عمومی تأیید می‌کند.
یک تولیدکنندۀ مواد آرایش می‌تواند محصولات خود را بدون تأیید FDA نیز به فروش برساند. سازمان FDA محصولات یا هیچ یک از ترکیبات آرایشی را بررسی و تأیید نمی‌کند؛ به استثناء افزودنی‌های رنگی که نیاز دارند بی‌خطر بودن آنها آزمایش شود.

تولیدکنندگان محصولات آرایشی باید آسیب‌های وارده ناشی از محصولاتش را گزارش دهد.
سازمان FDA تولیدگنندگان محصولات آرایشی را ایجاب نکرده است که اطلاعاتی در مورد هر گونه آسیبی ناشی از محصولاتشان به مشتریان ارائه دهند و تذکره‌ای منتشر نمی‌کنند اما می‌تواند توسط شرکت تولیدکننده تذکره درخواست کند. این سازمان تذکره‌های جاری را نیز بررسی می‌کند. اگر FDA در دادگاه ثابت کند که محصول خطرناک یا غیرقانونی است، محصول از سطح بازار جمع‌آوری و توقیف می‌شود.

کدام یک از آسیب‌های محصولات آرایشی بیشتر رواج دارد؟
خراش دادن چشم با برس ریمل شایع‌ترین آسیب مربوط به مواد آرایشی است. اگر خراش درمان نشود، این عارضه می‌تواند منجر به بروز عفونت چشم شود و عفونت نیز زخم باز قرنیه، ریختن مژه و حتی نابینایی را در پی دارد. برای پیشگیری از چنین آسیب‌هایی، هنگام رانندگی یا سوار بودن در وسیله‌ای متحرک ریمل نزنید.

کارخانه‌ای که ادعا کند یک محصول آرایشی فواید پزشکی دارد بر خلاف قانون عمل کرده است.
واژۀ Cosmeceutical (آرایشی-درمانی) واژۀ رایجی است که برای محصولی که برای زیبایی ساخته شده اما خواص درمانی هم دارد به کار می‌رود. با این حال، FDA محصولات را بر پایۀ کاربرد آرایشی یا درمانی آنها دسته‌بندی می‌کند. هیچ رستۀ ترکیبی از هر دوی اینها وجود ندارد. شرکتی که ادعا می‌کند FDA دارویی را به عنوان محصول آرایشی طبقه‌بندی کرده است احتمال دارد برخلاف قانون فدرال عمل کرده باشد.

هیچ مدرک معتبری مربوط به استفاده از محصولات آرایشی و ابتلا به سرطان وجود ندارد.
طبق گفتۀ انجمن سرطان امریکا و اطلاعاتی که هم اکنون در دسترس است، «شواهد کمی وجود دارد که می‌گویند استفاده از محصولات آرایشی یا قرار گرفتن در معرض ترکیبات مواد آرایشی در استفادۀ معمول از این محصولات خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.» اما محصولات خاصی ممکن است به طور کامل مورد آزمایش قرار نگیرند. بنابراین، تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.


نوشته: سعیده اکبری در فوت و فن



 
بالا