واسطه ای برای به هم رسیدن

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]واسطه ای برای به هم رسیدن[/h]
فراهم کردن زمینه آشنایی و شناخت جوانان در آستانه ازدواج و خانواده هایشان با یکدیگر یکی از شیوه های سنتی آشنایی جوانان برای ازدواج می باشد. افرادی را که در این میان از روی نیت خیر سعی در معرفی جوانان و خانواده هایشان به یکدیگر دارند «معرف» یا «واسطه» امر ازدواج می نامند.


اهمیت این امر در اسلام آن گونه است که همه را به میانجیگری در امر ازدواج جوانان دعوت کرده است. در ارزشمندی این کار همین بس که خداوند خود، ایجاد نخستین پیوند را بر عهده گرفته و میان حضرت آدم و حوا میانجیگری نموده است.
پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) در ارزش این کار می فرمایند: «هر کس در تزویج زن و مرد مؤمنی بکوشد تا خدا آنها را با یکدیگر جمع کند، به هر گامی که بردارد یا کلمه ای که در این راه بگوید، ثواب یک سال عبادت برای او نوشته می شود.» (ابواب مقدمات النکاح، ب 12، ح 5.)

امام علی (علیه‌السلام) نیز در این رابطه می فرمایند: « بهترین وساطت ها این است که میان دو نفر در امر ازدواج وساطت شود تا سر و سامان بگیرند.» (ترجمه میزان‌الحکمه، ج 5؛ ح 7828، ص 2254.)
در این شیوه آشنایی، واسطه ها اغلب به دلیل شناختی که از تصمیم‌گیرنده و روحیات، عقاید و خواسته‌های وی دارند محور انطباقات اولیه واقع شده و اقدام به معرفی افراد به یکدیگر یا تأیید و تکذیب آنها می‌کنند.
بسیاری از جوانان و خانواده هایشان هم در این راستا به فرد معرفی کننده بیشتر از فرد معرفی شده توجه می کنند. یعنی هر چه او را عاقلتر و داناتر بیابند، نسبت به فردی که معرفی شده بیشتر احساس اطمینان می نمایند. اما باید توجه داشت که معرفی کننده نمی تواند تضمین کننده موفقیت ازدواج باشد. او تنها براساس نظام فکری ـ ارزشی خود دو فرد را به یکدیگر معرفی کرده است.
اما ممکن است که وی (معرف) یا طرفین را به درستی نشناخته و یا خود از نظام قوی و منسجم فکری برخوردار نبوده و موقعیت دقیق طرفین را درست در نظر نگرفته است. پس صرف تکیه بر این انطباقات و اطلاعات حاصله، عاقلانه نمی باشد و جوان ها و خانواده هایشان نباید هرگز به خاطر معرفی فرد امینشان از اموری مانند تحقیق، بررسی درستی مطالب موجود و وجود هماهنگی لازم میان زن و مرد غافل شوند. در این صورت هم جوانان می آموزند که مسئولیت کارها و تصمیماتشان را خود بر عهده بگیرند و هم درصد موفقیت در ازدواج شان بیشتر می شود.

[h=2][/h][h=2]واسطه‌ها چند گروه اند[/h]- عده ای خیر خواه و آگاهند. این دسته از واسطه ها علاوه بر نیت خیری که دارند نسبت به معیارهای انتخاب همسر، افرادی که قصد معرفی شان را دارد و... آشنایی کامل دارند به همین دلیل معمولاً بیشتر می توان به آنها و موردهایی که برای ازدواج معرفی می کنند اطمینان کرد.


- عده ای خیرخواه اما ناآگاهند. این افراد معمولاً می‌خواهند کار نیکی انجام دهند، اما چون علم و آگاهی کافی در مورد ملاک‌های اصلی انتخاب همسر، روشهای گزینش و شناخت و... ندارند، مشکل آفرین می شوند. اعتماد به افراد این گروه خسارت ‌بار و موجب پشیمانی است.

- عده ای با انگیزه های شغلی و کسب درآمد به این امر نگاه می کنند. برخی از این معرفان درست مانند بنگاه‌داران املاک عمل می کنند و همه تلاششان در پی تحقق معامله است تا از قبل آن سود ببرند. این افراد نیز قابل اعتماد نیستند مگر اینکه نسبت به آگاهی و خیرخواهی مسئولان آن اطمینان حاصل نمایید.

- برخی از معرفان هم جزء گروه هم‌سالان محسوب می شوند. معمولاً معرفی این گروه آغشته به انگیزه ها و هیجانات شخصی است. مثلاً شخصی که قصد ازدواج با فرد مقابل را ندارند و به هر دلیلی دلش برای وی می سوزد، به همین خاطر او را به سایر دوستان خود معرفی می‌کند. در امر ازدواج به این گروه نیز نمی شود اعتماد کرد.

- گروهی هم سوء نیت دارند. افراد این گروه سعی دارند با حیله‌گری و ظاهرسازی به اهداف و منافع پلید خود دست یابند و اصلاً سعادت بقیه برایشان مهم نیست. این گروه نیز قابل اعتماد نیستند.


[h=2][/h][h=2]صفات معرف[/h]یک واسطه خوب و مطمئن باید دارای صفات و ویژگی هایی باشد تا افراد بتوانند در امر ازدواج از یاری و مساعدت وی بهره مند شوند.
- متدین، عاقل و فهیم، امین، رازدار، دلسوز و خیرخواه باشد.
- باید کاملاً با معیارهای اصلی و حقیقی ازدواج آشنا باشد و بین معیارهای اساسی و منطقی با معیارهای فرعی در ازدواج تناسبی برقرار کند. سپس با مقایسه آن معیارها، در مورد معرفی همسر مناسب به افراد اقدم نماید.
- باید دو طرف را به خوبی بشناسد. کاملاً با خلقیات و روحیات آن‌ها آشنا باشد. نقاط ضعف و قوت هر دو طرف را بشناسد وطرفین را از آنها آگاه سازد. علاوه بر این باید بسیار سنجیده و پخته عمل کند.

- باید کاملاً با معیارهای اصلی و حقیقی ازدواج آشنا باشد و بین معیارهای اساسی و منطقی با معیارهای فرعی در ازدواج تناسبی برقرار کند. سپس با مقایسه آن معیارها، در مورد معرفی همسر مناسب به افراد اقدم نماید.
- معرفی که دائم تأکید کند شما باید با فرد مورد نظر من ازدواج کنید، معرف قابل اعتمادی نیست.
 

Similar threads

بالا