واحد تقطير مايعات نفتي

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مقدمه
هدف از نصب واحد تقطير ، جداسازي ميعانات گازي به برشهاي نفتي ، جلوگيري از سوزاندن مايعـات گـازي منطقـه،كاهش آلودگي و جلوگيري از اتلاف انرژي بوده است . طراحي اين واحد در سال 1371 توسط مـديريت مهندسـي و اجـرايطرحها انجام گرفت و شركت ايتاليايي IMS ساخت آن را درسال 1373 به انجام رسـاند. اي تجهيـزات در سـال 1375 توسـطشركت پالايش گاز شهيد هاشمي نژاد نصب گرديد . در سال 1378 با كمك گروه اعزامي از پالايشـگاه نفـت تهـران بـراي راهاندازي آن اقدام شد ، ولي به دليل وجود برخي مسائل از جمله وجود نواقص زياد در محوطه مخازن ، بالا بودن قيمت خـوراكو.... نيمه كاره رها شد .

مجدداً براي راه اندازي اين واحد از ابتداي سال 1384 برنامه ريـزي شـد. برنامـه راه انـدازي ايـن واحـد از 14/1/ 1384 توسط شركت پالايش گاز شهيد هاشمي نژاد شـروع و در تـاريخ 21/3/84 واحـد يـك تقطيـر و در تـاريخ 26/7/1384 واحـد شماره دو تقطير راه اندازي شده ، بهره برداري از آن آغاز گرديد

منابع تامين خوراك
ظرفيت تقطير هر واحد [SUP]7.651 Sm[/SUP][SUP]3[/SUP][SUP]/hr[/SUP] ميعانات گازي مي باشد ، كه از شش منبع به شرح زيـر جمـع آوري گرديـدهاست :

منابع تامين خوراك​
ميعانات گازي ازجمع آوري گاز مزدوران(CMF)
S-500
ميعانات واحد هاي تصفيه گاز ترش مزدوران واحدهاي تصفيه گاز S-500
ميعانات جمع آوري گاز گنبدلي و شوريجه DS-400
ميعانات واحدهاي نم زدايي گاز گنبدلي و شوريجه DS-400
ميعانات جمع آوري گاز شوريجه BS-200
ميعانات واحد نم زدايي شوريجه BS-300

محصولات:

نام اختصاري
واحد مقدار توليد محصول
TP-100ليتر بر ساعت 208حلال
TP-200ليتر بر ساعت 4498نفتا
TP-300ليتر بر ساعت 1583نفت سفيد
TP-400ليتر بر ساعت 1208ديزل
واحد دوم دقيقاً مشابه واحد اول بوده و مشخصات دستگاهها و عمليات آنها يكسان مي باشد وتنها تفاوت درپيش شماره دستگاهها مي باشد .
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
سيستم پالايش واحد هاي تقطير

واحدهاي تقطير به صورت دو رديف موازي ساخته شـده انـد و هـر يـك از واحـد هـا داراي 1150 بشـكه ( 183 متـرمكعب در روز) در روز ظرفيت پالايشي بوده وداراي تجهيزات زير مي باشد :
- برج اصلي تقطير با 31 سيني به طول 29.1 متر و قطر 1219و914 ميليمتر
- مبدلهاي خنك كننده هوايي
- برج تثبيت نفتا به طول 6.71 متر وقطر 610 ميليمتر
- برج تثبيت نفت سفيد به طول 11.67 متر وقطر 460 ميليمتر
- سيستم مبدلهاي خنك كننده آبي جهت خنك كردن محصولات
- كوره اصلي
- دستگاه جوشاننده
- سيستم هاي كنترلي و ساير امكانات جانبي
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
شرح فرآيند
مايعات گازي پس از تثبيت در تانك هاي خوراك ، به وسـيله پمـپ هـايP-310 A,B&C بـه طـرف واحـدپمپ مي گردند . اين مايعات پس از عبور از كنترل ولو FV-301وارد سيني ششم برج تقطير مي شوند . مقدار جريان مايعـاترا مي توانيم به وسيله FV-301 كنترل نماييم .
پس از وارد شدن مايعات به سيني ششم (Flash Zone) به دليل دماي بـالاي ايـن سـيني ، بخـارات ايجـاد شـده در ايـنناحيه به سمت بالا و سيني هفتم حركت كرده ، در روي سيني هفتم و ديگر سيني ها با مايعاتي كه به سمت پايين جريـان دارنـدتماس پيدا مي كنند . در نتيجه تركيبات داراي نقطه جوش بالا در بخار ميعان يافتـه و مـايع مـي شـوند و تركيبـات داراي نقطـهجوش پايين در مايع نيز بخار مي شوند و به بالا حركت مي كنند . اين عمل روي همه سيني ها تكرار مي شود .
قسمتي از مايعاتي كه روي سيني دهم جمع مـي شـوند ، از طريـ ق يـك خـط خـارج و بـه بـرج Kerosene ) V-304 Stripper) وارد مي شوند .كنترل سطح مايع برج به وسيله LV-305 كه در ورودي برج نصب شده ، كنترل مي گردد .


به وسيله پمپ هاي P-303A/B بخشي از مايعات برج وارد مبدل E-305 شده و تا حـ دود 35 درجـه سـانتيگراد خنك مي گردد و پس از كنترل كننده جريان FV-308 به طرف مخازن فرستاده مي شود . مابقي مايعـات وارد مبـدلE-304 شده و با ديزل داغ تبادل حرارت داده مي شود ، تا بدين طريق دماي برج V-304 در حد نرمال نگه داري شود و مقـدارFlash Point نفت نيز به حد استاندارد برسد .
براي رسيدن به دماي مطلوب V-304 مي توانيم از كنترل كننده جريان ديزل عبوري از مبدل E-304 كه توسط TV-317 كنترل مي شود استفاده نماييم.
بخارات و هيدروكربنهاي سبك كه در برج V-304 آزاد شده اند ، از بالاي برج خارج شده واز طريـق سـيني سـيزدهموارد برج V-301 مي شوند . در اين مسير با بخارات اين سيني مخلوط شده و به طرف بالا مي روند .
از سيني بيست و چهارم نيز نفتا خـارج شـده ، توسـط يـك لايـن بـه بـرج سـرج درام نفتـا(Naphtha Surge Drum) وارد مي گردد . مقدارسطح مايع اين برج به وسيله كنترل ولو LV-304 كه در ورودي برج نصب شـده اسـت ،كنتـر ل مي شود.
به وسيله پمپ هاي P-302A/B مايعات برج پس از عبوراز مبدل E-303 و خنك شدن تا حدود 32 درج سانتيگراد به طرف تانكهاي Loading فرستاده مي شوند . مقدار جريان خروجي به وسيله كنترل كننـده جريـانFV-306 كنتـرل مـيگردد . بخارات سبك نيز از بالاي برج خارج و از طريق سيني شماره بيست و ششم وارد برج V-301 مي شوند.
محصول حلال( SOLVENT ) نيز با سرد كردن بخارات خروجي از برج V-301 بدست مـي آيـد ، بـدين روش كـهابتدا بخارات خروجي از برج V-301 با فشار حدود 73/0 كيلو گرم بر سانتيمتر مربع و دماي حدود 65 درجه سانتيگراد از بـرجخارج و وارد مبدل هوايي E-301 شده تا خنك شوند . پس از مايع شدن وارد دريافت كننده بالا سري V-302 مي شوند .
به وسيله پمپ هاي P-301A/B قسمتي از محصول پس از عبور از مبدل E-302 و خنك شـدن تـا حـدود 32 درجـه سانتيگراد به طرف تانكهاي بيرون پمپ مي شوند ، و قسمتي از حلال نيز به عنوان ريفلاكس از طريق سيني شـماره سـي و يكـموارد برج V-301 مي شود ، تا بتوان دماي بالاي برج را كنترل نمود .


مقدار ريفلاكس به وسيله TIC-302 كه كنترل كننده دماي بالاي برج مي باشد ، كنترل مي شود .
با توجه به اينكه جداسازي محصولات مايعات گازي بر اساس اختلاف نقطـه جـوش انجـام مـي گيـرد و فشـار نيـز تـاثيرزيادي روي نقطه جوش دارد ، لذا بايستي فشار مخزنV-302 دقيق كنترل شود . فشار اين مخزن به وسيله PIC-304 كـه رويسه كنترل ولو تاثير دارد كنترل مي شود . چنانچه فشار V-302 بالا رود كنترل ولو شماره PV-304 B باز مي كند و گاز را به طرف مشعل هدايت مي كند . در اين حالتPV-304 C /A بسته است و اگر فشار كم شود ، در اين حالـتPV-304B بسـتهاست. PV-304A باز مي كند و مقداري از بخارات ورودي به مبدل هوايي را از مسير باي پس به مخزن V-302 هـدايت مـينمايد . چنانچه فشار تامين نشود ، كنترل ولو PV-304C باز مي كند وگاز سـوخت (Fuel Gas ) را بـهV-302 هـدايت مـي كند .
سطح مايع مخزن V-302 نيز به وسيله كنترل ولو LV-302 كنترل مي شود .
به منظور جلوگيري از خوردگي لاين خروجي از V-301 و خنك كننده هوايي از كربنات سـديم و يـا سـود كاسـتيك استفاده مي شود . اين ممانعت كننده را مي توان تا مقدار 80 ليتر در ساعت به وسيله پمپ هاي تزريق كاسـتيك تزريـق كـرد .
اين پمپ ها داراي دامنه قابل تنظيم بوده و مقدار تزريق نيز با توجه به مقدار خوراك و PH قابل تغيير مي باشد .
محصول ديزل نيز از مايعات سنگيني كه در پايين برج V-301 جمع مي شوند به دست مي آيد . قسمتي از ديزل بعد از پمپاژ به وسيله پمپ هاي P-304 A/B وارد كوره شده و بعد از نرمال شدن دما مجدداً وارد قسمت پـايين بـرجV-301 مي شود تا بدينوسيله دماي برج حفظ شود .
مقدار جريان لازم براي كوره به وسيله كنترل ولو هايFV-311 A/B كه در ورودي كوره نصب شده اند ، كنترل مـيشود . مقدار دماي لازم نيز براي كوره از طريق TIC-329 و تنظيم گاز سوخت براي كوره تامين مي شود .


يك قسمت ديگر از ديزل توليدي بعد از پمپاژ وارد مبدل E-304 مي شود تا با تبادل حرارت بـا نفـت سـفيد ، حـرارتلازم را براي V-304 فراهم آورد ، و بعد از خارج شدن از مبدل مجدداً به برج V-301 بر مي گردد .
آخرين قسمت از ديزل بعد از پمپاژ به وسيله پمپهاي P-304 A/B به كولر E-306 وارد مي شود تا خنك شود . دماي آن تا حدود 50 درجه سانتيگراد پايين آورده مي شود و سپس به تانكهاي ذخيره ديزل ارسال مي گردد . Level بـرجV-301 نيز به وسيله كنترل ولو LV-301 كنترل مي شود .
 

voroujak_arya

عضو جدید
با سلام اگر کسی اطلاعات وسیعی در مورد تثبیت میعانات گازی داره لطفآ راهنمایی کنه
 

mohammadrezaeii

عضو جدید
در رابطه با تصفيه نفتا خارج از پالايشگاه بوسيله برجهاي كوتاه پكينگ دارومحصولاتي كه قابل فروش يا صادرات استحصال شود اگر ميشه جامع راهنمايي كن. متشكرم
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
واحد تثبیت مایعات نفتی (STABILIZER)

واحد تثبیت مایعات نفتی (STABILIZER)

واحد تثبیت مایعات نفتی (STABILIZER)
واحد تثبیت مایعات نفتی جهت تثبیت هیدروکربورهای مایع همراه گازطراحی شده است.این واحد ضمن جدا نمودن هیدروکربورهای سبک وهیدروژن سولفوره موجودازسایرهیدروکربورهای مایع،سوخت مناسب دیگهای بخار را فراهم می نماید واحد تثبیت مایعات نفتی درپالایشگاه گازشهیدهاشمی نژاد از دو دستگاه کاملاً مشابه تشکیل شده که ظرفیت هریک برابر66 درصد کل هیدروکربورهای مایع پالایشگاه می باشد.مقدارجریان واحدهای تثبیت شده براساس جریانی معادل با 31/19 مترمکعب درساعت طراحی شده که مقدار 58/16 ازاسلاگ گیرهای مرکزجمع آوری و 73/2 ازبرجهای خشک کننده تامین می شود. وهیدروکربورهای مایع همراه گازچاهها ازقسمت جمع آوری گاز وارد پالایشگاه می شوند. این هیدروکربورها را بایستی تا کنترل نقطه شبنم گاز خروجی پالایشگاه از گازترش ورودی جدا نمود.
اولین جداسازی هیدروکربورهای مایع درلجن گیری سیستم جمع آوری گازمی باشد سایرنقاطی که هیدروکربورهای مایع ازگازجدا شده وجهت عملیات به واحد تثبیت مایعات نفتی فرستاده می شود به شرح زیرمی باشند:
  • جداکننده گازورودی | INLET GAZ SEPARATOR
  • فیلترگازورودی | INLET GAZ FILTER
  • جداکننده گازاحیاء | REGENERATION GAZ SEPARATOR
  • صافی های گازگرم وسرد | (1703و1704)HEATING & COOLING GAZ STAINE
  • فیلترگازنهایی | RESIDUED GAZ FILTER

مایعات نفتی هرواحد تصفیه گاز به مخزن ذخیره مایعات نفتی وهیدروکربور(سمپ هیدروکربور) واحد مربوطه تخلیه می گردد ازاین مخزن مایعات مذکوربه واحد STB پمپ می شوند.
واحد تثبیت کننده (STB) ازدوقسمت مشابه تشکیل شده که هریک مستقل ازدیگری کارمی کنند بعد ازتقسیم جریان بین دو واحد ذکرشده ، هیدروکربورهای مایع جهت تفکیک اولیه واردمخزن تبخیرناگهانی اولیه FIRST STAGE STABLIZER FLASH DRUMمی شوند.
هیدروکربورهای سبک وهیدروژن سولفوره موجود پس ازجدا شدن تحت کنترل شیر کنترل فشاربه خط اصلی تخلیه به مشعل فرستاده می شود.آب همراه هیدروکربورنیزازمسیرزیرفلش درام به واحد آب ترش ارسال می گردد. سایرهیدروکربورها پس ازاین مخزن به دوشاخه تقسیم می شوند. شاخه کمترازطریق FV-400 به قسمت فوقانی مخزن تبخیرناگهانی ثانویه به عنوان مایع برگشتی (جهت تفکیک وکنترل مناسب) فرستاده می شود. شاخه بیشترازمبدل حرارتی خوراک/محصول گذشته تا با محصول فلش درام ثانویه تبادل حرارت نماید.
سپس درمبدل حرارتی توسط بخارفشاربالا (H.P)کاملاً گرم می شود پس ازآن مایعات وارد فلش درام می شود هیدروکربورهای سبک وهیدروژن سولفوره موجود پس ازجداشدن دراین مخزن دربرجک فلش درام باجریان کمتری که به عنوان مایع برگشتی ازقسمت فوقانی واردمی شود تبادل حرارتی نموده وسپس ازطریق شیرکنترل فشار PV-401 بطرف مشعل هدایت می گردند سایرمایعات به عنوان محصول ابتدا وارد مبدل حرارتی خوراک/ محصول و سپس کولر آبی شده تاپس ازسردشدن به مخزن ذخیره هیدروکربورهای مایع
(STABLIZER PRODUCTTACK) محصول تثبیت شده به عنوان سوخت دیگهای بخار وخوارک واحد تقطیرمایعات نفتی TOPPING PLANT مورداستفاده قرارگرفته ومازاد آن جهت فروش به بازارمنتقل می شود.

واحد جداکننده مواد اسیدی ازآب ) SOUR WATER TREATING SYS) واحد جداکننده مواداسیدی ازآب (اختصاراً واحدآب ترش) جهت جدا نمودن هیدروژن سولفوره موجود درآب ترش خروجی هرپک ازواحدهای تصفیه گاز طراحی شده است. مقدارجریان خوراک واحد 54/10 مترمکعب درساعت آب بوده که ازلجن گیرهای مرکزجمع آوری گاز ورودی و فلش درام اولیه STB تامین می شود.
هیدروکربورهای سبک وهیدروژن سولفوره درمخزن ذخیره آب ترش (SURG DRUM) ازآب جداشده، ازطریق شیرکنترل فشار PV-402 به همراه بخارات حاصل به خط گازاسیدی واحد بازیافت گوگرد انتقال می یابد.
(لازم به ذکراست ازاین مسیردرحال حاضراستفاده شده واین بخارات به مشعل پالایشگاه فرستاده می شود).

آب اسیدی به مبدل حرارتی خوراک/محصول جریان یافته وپس ازتبادل حرارت با محصول برج جداکننده های گازهای اسیدی به برج مذکور(STRIPPER) واردمی گردد. آب اسیدی ازبالای برج جهت تماس بابخار فشارپایین (LP) واردآن می گردد. بخارازقسمت پایین برج واردشده ودرتماس باآب ترش باعث جداسازی هیدروکروبورهای سبک وهیدروژن سولفوره می گردد.
هیدروژن سولفوره،هیدروکربورهای سبک وبخارآب ازبالای برج خارج شده وارد کولرهوایی می شود بخارات مایع شدنی درابن خنک کننده مایع شده ودرمخزن جمع آوری جداکننده آب ترش (ACCUMULATOR)جمع آوری می گردند H2S وهیدروکربورهای سبک مایع شده ازبالای این مخزن به مشعل فرستاده می شوند.
آب جمع آوری شده توسط پمپهای مایع برگشتی به بالای برج خنک کننده برمی گردد محصول تحتانی به جداکننده (STRIPPER) جهت خنک شدن ازمبدل حرارتی خوراک/محصول گذشته وتوسط پمپهای انتقال آب ترش به حوضچه تبخیرفرستاده می شود.
 
Similar threads
بالا