واحدهای پالایشگاهی - واحدهای Off Site

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
فهرست واحدهای Off Site پالایشگاه های کشور:
  • واحد 140 : فلر Flare and Blowdown
  • واحد 141 : دور ریز ضایعات Drains
  • واحد 142 : گودال سوخت Burning pit
  • واحد 143 : ذخیره سازی و ارسال کاندنسیت
  • واحد 144 : ذخیره سازی گوگرد مایع و جامد سازی ان
  • واحد 145 : ذخیره سازی پروپان جهت سردسازی
  • واحد 146 : ذخیره مواد شیمیایی
  • واحد 147 : ذخیره سازی پروپان
  • واحد 148 : ذخیره سازی بوتان
 
آخرین ویرایش:

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
واحد 140 : فلر Flare and Blowdown

واحد 140 : فلر Flare and Blowdown

کاربرد اساسی آن مهار کردن و به کنترل درآوردن شرایط غیرقابل کنترلی است که دراثربالا رفتن بیش ازحد مجازعملیاتی دردستگاههای پالایش بوجود می آید. کنترل فوق از طریق تخلیه گازمازاد واحدها به شبکه مشعل انجام می گیرد.
این مجموعه شامل قسمتهای زیر می باشد:
  • ۱٫ لوله های رابط واحد
  • ۲٫ لوله اصلی (BLOW DOWN) مشعل که از محوطه بارگیری گاز مایع شروع شده و تا ستونهای مشعل امتداد دارد.
  • ۳٫ ظروف مایع گیر بین راهی (K.O.DROM)
  • ۴٫ تلمبه های تخلیه مایعات جمع شده در ظروف بین راهی
  • ۵٫ ستونهای اصلی مشعلها ME-2503 , ME-2502 , ME-2501
  • ۶٫ دستگاه جرقه زن الکتریکی برای روشن کردن مشعلها

خروجی تمام شیرهای ایمنی، لوله های تخلیه(DRAIN) و تهویه (VENT) ظروف برج ها، تلمبه ها ،کمپرسورها ،اعم از گازی یا مایع(به استثناء آب ،بخار،هوای فشرده، ازت و بعضی از هیدروکربورهای سبک که به هوای آزاد تخلیه می شوند) توسط لوله های تخلیه فشار هر واحد جمع آوری شده به لوله اصلی مشعل منتقل می گردند.
قسمت عمده مایعات همراه با گازها در ظروف مایع گیر بین راهی جداشده و گازها وارد محفظه آب بندی در پائین مشعل می گردند،پس از شستشو و حذف ذرات و مایعات احتمالی توسط آب برای سوختن به بالای مشعل هدایت و درتاج (TIP) مشعل می سوزند.
برای کنترل فشار واحدهای آب ترش،آمین و گوگرد که گازهای اسیدی محتوی H2S تولید می کند یک سیستم مشعل مخصوص (ME-2503) ACID FLARE طراحی و ساخته شده است که به موزات مشعلهای اصلی کشیده شده و بدنه مشعل شرقی ME-2501چسبیده است.
سیستم مشعل پالایشگاه از محوطه مخازن و بارگیری گاز مایع با یک لوله ۲۰ اینچ شروع می شود و به ابتدای این لوله یک لوله ۲ اینچ ازسوخت گازFUEL GAS جهت تأمین فشار مثبت در سیستم و رانش گازها به طرف مشعل و روشن نگه داشتن مشعل درهنگامی که میزان تخلیه مشعل کمترازحد مورد نیاز طراحی مشعل باشد تعبیه شده است.
مقداراین گازباید به اندازه ای باشد که بتواند مواد داخل لوله را به میزان حدأقل ۰٫۴ متربرثانیه به جلو براند و از ایجاد خلأ و پس زدن شعله به داخل سیستم و خاموش شدن شعله مشعل جلوگیری کند.
این مقدار گاز تزریقی به وسیله دست تنظیم شده و توسط FI-25021.A اندازه گیری می شود.علاوه بر آن سیستم کنترل DCS پالایشگاه جهت مشاهده اپراتور روی CRT و دریافت نمودار ول گردیده است.

لوله اصلی مشعل بعد از جمع آوری گازهای تخلیه شده به آن در این قسمت با شیب ۰٫۲% به ظرف V-2507 وارد می شود،این ظرف برخلاف سایر ظروف مایع گیر بین راهی مشعل فاقد چاهک آب گیر (BOOT) می باشد و درنتیجه تلمبه ای برای تخلیه مایعات ندارد،بنابراین مایعات جمع شده دراین ظرف به وسیله گرمای حاصله از یک مارپیچ بخارآب ۴ bar تبخیر و از بالای آن خارج می شود و مایعات سنگین تر باقی مانده درمحوطه مخصوص ،به زمین تخلیه می شوند.
این ظرف جهت کنترل سطح مایع به آب نما LEVEL GAUGE و سوئیچ هشداردهنده مجهز بوده و در موقع بالا رفتن سطح مایع ازطریق سیستم کنترل DCS توسط (ALARM) روی CRT هشدار می دهد.
گازها و مایعات تبخیر شده از بالای V-2507 خارج شده همراه گاز رانشی (PURGEGAS) توسط یک لوله ۲۰″ به لوله تخلیه فشار واحد تقطیر مرتبط می گردند. شیب این لوله به طرف V-2503 بوده گازهای دریافتی از واحدهای کنترل ۱ (تقطیر کاهش گرانروی،گاز مایع و سوخت گاز)را به داخل این ظرف هدایت می کند،ظرف مایع گیر V-2503 کلیه تجهیزات V-2507 را داشته وعلاوه برآن دارای چاهک مایع گیر و تلمبه تخلیه P-2503 می باشد که سوئیچ آن درای دو حالت MAN-AUTO می باشد که معمولاً در حالت AUTO قرار دارد و درآن حالت اگرسطح مایع در V-2503 بالا بیاید،LSH-25002 تلمبه P-2503 را روشن می کند و وقتی سطح مایع پائین بیاید SL-25003 تلمبه را به حالت خودکاراز سرویس خارج می نماید.
مایعات تلمبه شده به مخزن ضایعات سبک پالایشگاه COLD SLOPSTK هدایت می گردد. گازهای خروجی از V-2503 با جریان گازهای جمع آوری شده در واحدهای تبدیل کاتالیستی CCR هیدروژن و هیدروکراکر را دریافت می نماید و وارد V-2505 می شود.
V-2505 و تلمبه تخلیه مایعات آن مشابه V-2503می باشد چون هیدروکراکردرفشار بالا کار می کند برای آن یک لوله تخلیه فشار اضطراری جداگانه ازمسیرعادی کشیده است تا در هنگام لزوم برای تخلیه فشارسریع واحد هیدروکراکر استفاده شود.

گازهای خروجی از V-2505 و V-2503 با هم مخلوط شده و قبل ازورود به ظروف مایع گیر محوطه مشعل V-2503.2505 لوله ۱۲″ تخلیه مشعل واحدهای منطقه ج به آن تزریق می گردد.
ظروف V-2502 و V-2501 خارج ازمحوطه خطرناک مشعل قراردارند وهرکدام دارای ظروف قبلی جهت کنترل سطح مایع می باشند.
تلمبه های P-2501A/B مربوط به V-2502 بوده و مایعات جمع شده در این ظروف را به مخازن ضایعات سرد پالایشگاه می فرستد. این تلمبه ها دارای سوئیچ های انتخابی برای تنظیم حالت MAN یا AUTO می باشد.

اگر آنها به صورت AUTO قرار داده شوند مستقیم از LEVEL SWITCH های ظروف مربوط فرمان گرفته خاموش یا روشن می شوند واگردرحالت MAN باشند می توان آنها را توسط HS-25007 و یا HS-25006 از روی CRT اتاق کنترل خاموش یا روشن کرد.
مجموعه مشعل پالایشگاه دارای دو ستون اصلی FLARE STACK به شماره های ME-2501ME-2502, می باشد که قطرآنها ۲۵″ و ارتفاع آنها ۸۳ مترمی باشدوهمچنین یک ستون مشعل برای گازهای اسیدی به قطر ۱۶″ و ارتفاع ۸۳ متر برای گازهای اسیدی می باشند که به ستون مشعل شرقی ME-2501 چسبیده است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
واحد 141 : دور ریز ضایعات Drains

واحد 141 : دور ریز ضایعات Drains

این واحد که تنها شامل یک مخزن زیرزمینی است جهت جمع آوری مایعات هیدروکربنی اضافی وDrain شده از واحدهای ۱۴۰ و ۱۴۲ و انتقال آن به واحدهای ۱۴۳ و ۱۴۲ طراحی شده است.
ورودیها به مخزن (۱۴۱-D-101) عبارتند از:
مایعات Drain شده از درام های مشعل فشار بالا و پمپ های آن HP Flare K.O.Drums))
مایعات Drain شده از درام های مشعل فشار متوسط و پمپهای آن (MP Flare K.O.Drums)
مایعات Drain شده از درام های مشعل فشار پائین و پمپ های آنFlare K.O.Drums))
مایعات Drain شده از درام های Burn Pit K.O.Drum) Burn Pit)
ورودیهای ذکر شده توسط خطوط زیرزمینی به واحد ۱۴۱ هدایت شده و از آنجا توسط پمپ عمودی از نوع سانتریفوژ باظرفیت m3/hr ۵ متر مکعب بر ساعت (به طور غیر مستمر) به تانک Off Spec. فرستاده می شود و در صورت بی ارزش بودن مایعات می توان آنها را به سمت حوضچه آتش (واحد ۱۴۲) هدایت کرده و سوزاند. همچنین گازهای حاصله از این مایعات توسط لوله ای که بالای مخزن نصب شده به شبکه MP Flare فرستاده می شود.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
واحد 142 : گودال سوخت Burning pit

واحد 142 : گودال سوخت Burning pit

(حوضچه سوزاندن )Burn Pit
واحد سوزاندن مایعات نفتی زائد ، جهت جمع آوری و سوزاندن هیدروکربنهای مایع دور ریز واحدهای پروسس با ظرفیت m3/h30 به طور ناپیوسته احداث شده است.هیدرکربنهای مایع زائد از واحدهای پروسسی به وسیله خطوطی به K.O.Drum این واحد وارد می شود و سپس به وسیله یک پمپ به حوضچه سوزاندن مایعات نفتی فرستاده می شود. مایعات نفتی ارسالی به حوضچه به وسیله سوخت گازی فشار بالا اتمایز شده و در مشعل اصلی سوزانده می شود و همچنین دو مشعل کمکی نیز در پائین مشعل اصلی جهت سوزاندن بهتر این مایعات تعبیه شده است.جهت خنک نگه داشتن مشعلها ومحافظت تجهیزات در برابر دمای زیاد و همچنین به خاطر کاهش آلودگی هنگام سوزاندن مایعات، آب به وسیله نازلهایی به طور مخروطی اطراف مشعلها پاشیده می شود.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
واحد 143 : ذخیره سازی و ارسال کاندنسیت

واحد 143 : ذخیره سازی و ارسال کاندنسیت

(ذخیره‌سازی و صدور مایعات گازی ):Condensate Storage & Export
واحد ذخیره سازی و صادرات مایعات نفتی شامل سه مخزن بزرگ ذخیره مایعات نفتی مرغوب و صادراتی از نوع سقف شناور و هر کدام به ظرفیت کاری m368500 مترمکعب و همچنین یک مخزن مایعات نفتی نامرغوب ( Off Spec. off Specification) از نوع سقف ثابت و به ظرفیت m36300 مترمکعب می باشد. از این جهت سه تانک بزرگ ذخیره مایعات نفتی (On Spec.)در نظر گرفته شده است که در حالت نرمال یکی از تانکها در حال دریافت مایعات از واحد، دیگری درحال تخلیه به کشتی و سومی درحالت آماده برای پرشدن ( Stand By ) باشد. مایعات نفتی On Spec. توسط سه عدد پمپ از نوع سانتریفوژ به ظرفیت m3/hr 2000 متر مکعب بر ساعت از طریق خط لوله ای به سمت کشتی ارسال می شود. مایعات نفتی Off Spec. که عمدتاً به خاطر بروز مشکل در واحد تثبیت مایعات نفتی از واحد ۱۰۳ و بعضاً از K.O درام های مشعلها (واحد ۱۴۰) و نیز واحد ۱۴۱ به این ترتیب واحد فرستاده می شود ، توسط پمپ برگشتی از نوع سانتریفوژ و عمودی به ظرفیت ۳۸ متر مکعب بر ساعت به واحد ۱۰۳ برگشت داده می شود تا مجدداً عملیات تثبیت روی آنها انجام شود.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
واحد 144 : ذخیره سازی گوگرد مایع و جامد سازی ان

واحد 144 : ذخیره سازی گوگرد مایع و جامد سازی ان

این واحد جهت دریافت و ذخیره سازی گوگرد مایع از واحد ۱۰۸ و برای تبدیل به گوگرد جامد با استفاده از فرایند خشک سازی قبل از بارگیری به کامیون استفاده می شود. ظرفیت این واحد برای گوگرد مایع هشت روز و برای گوگرد جامد چهار روز می باشد و از دو قسمت تشکیل شده است :
بخش اول تانکی جهت ذخیره سازی گوگرد مایع با ظرفیتی حدود ۱۸۰۰۰ متر مکعب برابر هشت روز تولید گوگرد می باشد که مجهز به منبع حرارتی از نوع بخار آب بوده که در پایین منبع قرار داردودمای داخل منبع را همیشه ثابت نگه می دارد.
بخش دوم مربوط به دانه بندی گوگرد می باشد و طرز عملکرد آن بدین صورت می باشد که گوگرد مایع از تانکها به سمت فیلترها و سپس به مخزن دانه بندی منتقل می گردد و پس از دانه بندی بوسیله تسمه نقاله وارد دو مخزن ذخیره شده و از آنجا با ماشین بارگیری شده و به خارج از پالایشگاه منتقل می گردد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
واحد 145 : ذخیره سازی پروپان جهت سردسازی

واحد 145 : ذخیره سازی پروپان جهت سردسازی

هدف از این واحد ذخیره موقتی پروپان برای نیاز واحدهای ۱۱۱ و۱۴۷ می باشد . به عبارت دیگر وظیفه این واحد جبران پروپان از دست رفته در واحدهای ۱۱۱ جهت مصارف واحدهای ۱۰۷ و۱۰۵ و پروپان جبران کننده برای واحد ۱۴۷ می باشد. پروپان ذخیره شده در این واحد بوسیله پمپ به واحدهای ۱۱۱ و۱۴۷ ارسال می گردد. این واحد بین دو فاز ۴ و۵ مشترک می باشد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
واحد 146 : ذخیره مواد شیمیایی

واحد 146 : ذخیره مواد شیمیایی

Chemical Storage Tanks(مخازن ذخیره‌سازی ) :
واحد تانکهای ذخیره مواد شیمیایی شامل ۶ مخزن است که مواد شیمیایی خریداری شده را ذخیره نموده و در صورت نیاز واحدهای پروسس و واحدهای پشتیبانی این مواد را به واحدهای مزبور ارسال می کند و همچنین یک مخزننیز محصول دای سولفاید (D.S.O) واحد ۱۱۴ را ذخیره نموده تا به فروش برسد و یا در Burn Pit سوزانده شود.
مواد شیمیایی ذخیره شده و همچنین مشخصات تانکهای ذخیره به شرح زیر می باشد:

۱٫تانک ذخیره MDEA
(متیل دی اتانول آمین) این تانک از نوع سقف ثابت و به ظرفیت m380 متر مکعب می باشد که مجهز به سیستم .Blankettingبه وسیله نیتروژن جهت جلوگیری از Degrade شدن آمین در مجاورت هواست.
Level.Transmitter به کار رفته در این مخزن از نوع Bubbling می باشد که با نیتروژن کار می کند پمپ تخلیه آمین از Truck و نیز ارسال آمین به واحدهای ۱۰۱ و ۱۰۲ به ظرفیت m3/hr ۸ می باشد. آمین خروجی از پمپ پس از فیلتر شدن به واحدهای مزبور فرستاده می شود. از آنجا که ویسکوزیته آمین در دمای زیر ۰C 20 از .CP 100 فراتر می رود ، یک عدد کویل بخار در داخل تانک تعبیه شده است تا دمای آمین را در هنگام ارسال بالای ۰C 20 نگه دارد.

۲٫تانک ذخیره MEG (مونواتیلن گلایکول)

این تانک نیز همانند تانک آمین مجهز به سیستم Blanketting و دارای پمپ ارسال و تخلیه به ظرفیت m3/hr ۸ می باشد که گلایکول مورد نیاز واحد ۱۰۲ را که جهت جلوگیری از تشکیل هیدرات به خطوط گاز ورودی تزریق می گردد، تأمین می کند لازم به ذکر است که MEG ذخیره شده در تانک به وسیله Cold Condensate %70 رقیق میشود و همچنین ظرفیت تانک MEG m350 می باشد.

۳٫تانک ذخیره TEG

ظرفیت تانک TEG ، m3100 می باشد که یک عدد پمپ به ظرفیت m38 ، TEG را با درجه خلوص بالای %۹۹ به واحد ۱۰۴ ارسال می کند. لازم به ذکر است که TEG بعنوان جاذب آب مورد استفاده قرار می گیرد.

۴٫مخزن ذخیره متانول

متانول که جهت جلوگیری از تشکیل هیدرات قبل از سردسازی در واحد ۱۰۵ به گاز تزریق می شود. به وسیله یک عدد پمپ به ظرفیت m3/hr ۸ به واحد مزبور پس از عبور از فیلتر المنتی ارسال می شود. ظرفیت مخزنm350 و همچنین مخزن دارای گاز پوششی محافظ (Blanketting) بافشارBar 1 بار است.

۵٫مخزن ذخیره سودسوزآور (Caustic Soda)

ظرفیت این مخزنm3 60 متر مکعب و پمپ تخلیه و ارسال سود به ظرفیتm3/hr ۲۰ متر مکعب بر ساعت می باشد.
سودسوزآور در واحدهای ۱۰۹ و ۱۲۷ و ۱۲۹ بعنوان تنظیم کننده PH و درواحد ۱۱۴ بعنوان جدا کننده مرکاپتانها با غلظت ۴۰% مورد مصرف قرار می گیرد از آنجا که سودسوزآور در دمای زیر۰C 20 شروع به تشکیل بلور جامد می کند لذا تخلیه خطوط انتقال و همچنین مخزن به گرم کننده برق مجهز می باشند تا دمای مخزن و مسیر انتقال همواره بالای ۰C 40 باشد.

۶٫مخزن DSO

این مخزن قابلیت ذخیره سازی دای سولفاید تولیدی در واحد ۱۱۴ را تا سقف m3520 داراست. D.S.O ذخیره شده به وسیله یک عدد پمپ به ظرفیت m3/hr ۶۰ به Truck بارگیری می شود در صورت عدم امکان فروش D.S.O به حوضچه آتش (Burn Pit) فرستاده می شود تا سوزانده شود.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
واحد 147 : ذخیره سازی پروپان

واحد 147 : ذخیره سازی پروپان

این واحد جهت خنک کردن و ذخیره پروپان تصفیه شده که از واحد ۱۱۴ فرستاده می شود در نظر گرفته شده است. مبدل حرارتی از نوع kettle بوده و سیال خنک کننده پروپان می باشد.


پروپان حاصل از واحد ۱۱۴ باید برای ذخیره سازی به صورت مایع درآید. به همین دلیل آن را درواحد ۱۴۷ درمعرض پروپان مایع قرار می دهند تا خنک شده و مایع گردد. درواحد ۱۴۷سه سرماساز۱۰۳و۱۰۲و۱۰۱ E-وظیفه سرماسازی پروپان را برعهده دارند. در این سرد کننده ها پروپان ورودی به واحد از تیوب ( tube ) آنها و پروپان سردساز ازدرون پوسته ( Shell ) می گذرند. پروپان ورودی با دمای C40 و فشار barg 8 وارد می گردد. از سردساز ۱۰۱،۱۰۲ و۱۰۳ به ترتیب می گذرد و دمای آن به تریتب به ۳۷،۱۹و C14 و فشار نهایی ۲ می رسد. پس از آن به تانکهای A/B-101-T که هرکدام گنجایشی معادلm3 ۴۵۰۰۰ دارند، وارد می گردند. این تانکها ازنوع سقف ثابت می باشند و درون آنها پمپ هایی قرار دارد که پروپان مایع را برای بارگیری به اسکله می فرستند.
دراین تانکها همواره مقداری گاز پروپان در اثر BOG ( Boil Of Gas ) وجود دارد که باید به صورت مایع درآمده و به تانکها بازگردانده شود. به همین دلیل یک چرخه پروپان سردساز وجود دارد که شامل کمپرسورA/B 102-K و یک میعان کننده از نوع kettle type است که با پروپان مایع از واحد ۱۴۵خنک می شود. پروپان خنک ومایع شده به ۱۰۶-D وارد شده و با پمپ های A/B104-P به تانک برگردانده می شود.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
واحد 148 : ذخیره سازی بوتان

واحد 148 : ذخیره سازی بوتان

این واحد جهت خنک کردن و ذخیره بوتان تصفیه شده که از واحد ۱۱۵ فرستاده می شود در نظر گرفته شده است. مبدل حرارتی از نوع kettle بوده و سیال خنک کننده پروپان می باشد.
بوتان از واحد ۱۱۵ با شرایط دمایی C 40 و فشار barg 9 وارد واحد ۱۴۸ می شود که بعد از عبور از مبدل های حرارتی به دمای C 7- می رسد و در فشار اتمسفر در تانک های دو جداره فلزی با ظرفیت m3 35000 نگهداری می شود.
جداره بیرونی این تانک بتونی بوده و بین دو جداره فلزی از یک عایق حرارتی با نام پرلیت ( perlite ) پر شده است. سقف این تانک ها ثابت بوده و برای کنترل فشار آنها که در اثر BOG بوتان افزایش پیدا می کند از سیستمی که بوسیله پروپان ، قسمتی از بوتان را در یک مبدل حرارتی به صورت subcooled درمی آورد استفاده می شود. این بوتان سرد شده تحت کنترل جریان به سمت تانک های ذخیره فرستاده می شود تا BOG حاصل از تبخیر را به صورت مایع درآورد و از افزایش فشار جلوگیری کند.


جهت ارسال بوتان به سمت اسکله بارگیری کشتی ( jetty ) سه عدد پمپ به ظرفیت m3/h 1250 وجود دارد. این پمپ ها در بالای تانک نصب می باشند و قسمت پمپ آن در داخل سیال تانک غوطه ور است. پمپ دیگری نیز جهت چرخش کردن و برگشت دادن بوتان خنک کننده مسیر ارسال بوتان به jetty و برگشت آن به تانک وجود دارد.
 
درود
توجه داشته باشید که شماره واحدهای داده شده مربوط به یک پالایشگاه گاز مشخص است
در پالایشگاههای نفت و گاز دیگر شماره واحدها متفاوت است
بدرود
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
درود
توجه داشته باشید که شماره واحدهای داده شده مربوط به یک پالایشگاه گاز مشخص است
در پالایشگاههای نفت و گاز دیگر شماره واحدها متفاوت است
بدرود
سلام
ولی این مورد رو عرض کنم که از اونجا که به خاطر تحریم ها بیشتر پالایشگاه های کشور از روی هم کپی شدن نام بسیاری از واحدها در پالایشگاه های مختلف یکسان است..
 
درود
فرمايش شما درست است با اين توضيح كه الگوي اصلي شماره گذاري واحد ها در پالايشگاههاي نفت با يكديگر و در پالايشگاههاي گاز نيز با هم مشابه است
مثلا در پالايشگاه نفت واحد تقطير پيش شماره 1 يا 01 ، واحد بنزين سازي 2 يا 02 ، واحد كاهش گرانروي 3 يا 03
و در پالايشگاه هاي گاز هم مشابه همين وضعيت را مي توان ديد
بدرود
 
بالا