[هنرهای خانگی] -آموزش شمع سازی

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شمع با طرح ابر و باد

وسایل مورد نیاز
ی سطل آب جنس ظرفتون پلاستیکی باشه چون بعدش مجبور میشید دور بندازید...
رنگ ویترای (آبی مشکی قرمز بنفش زرد...)
شمع
آب گرم

چون شمع پارافینه باید زیرساز داشته باشه ک رنگ روش لیز نخوره. ب همین خاطر با ی قلمو پهن اول شروع میکنیم ب زدن چسب چوب با قلمو روی شمع....
نباید بزارین کنار اونقدر هی با قلمو بکشین تا خشک شه. بعد از ی دقیقه مثل تصویر از هرنگی ک دلتون خواست یکی دو قطره بریزین تو ظرف و با ته قلمو طرح بزنین....
من خودم ته همین قلموهامو فرو میکنم تو شمع ک مجبور نباشم با دست انجام بدم بعد سریع بزنین تو آب و زودی در بیارین ....
اما بعد نباید بهش دست بزنین چون تازه است و میریزه. اگه میتونین با همون قلمو تهش بزارین تو ی گلدون خالی ک خشک شه بعداز چند ساعت ک خشک شد کم کم درش بیارین..

اینم عکس مراحل کار:

مارک رنگ ویترای من:




 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش ساخت شمع پرتقالی

آموزش ساخت شمع پرتقالی


شک نکن، همین الانِ الان دست به کار شو، و بسازش! یه دونه پرتقال می خواد و مقداری روغن. همین! شمع به این راحتی تا حالا دیده بودی؟ توضیح اضافه نمیدم، زودی بریم سر اصل مطلب.


مواد و لوازم مورد نیاز:




یک عدد پرتقال (ترجیحا بزرگ)
روغن زیتون (یا هر روغن گیاهی بی خطر دیگه ای که در دسترس بود)
کبریت
وسایلی که ممکنه به کار بیان، مثل ظرف، قاشق و چاقو برای خالی کردن پرتقال
خالی کردن پرتقال

پرتقال رو به صورت افقی (استوایی!) از وسط نصف کنید.

ما با نیمه پایینی کار داریم. نیمه بالایی رو بدید بچه ای، کسی بخوره!

خب. حالا باید خالیش کنیم. طوری که اون ریشه وسطی – که فیتیله شمع ما به حساب میاد – خراب نشه. واسه این کار، بهتره اول با چاقو دور تا دور پرتقال (نصفه) رو ببرید. فقط موقع بریدن باید حواستون باشه که پوست پرتقال سوراخ نشه.




بعد با دست تیکه های پرتقال رو بیرون بکشید:




*در طول کار حواستون باشه که اون ریشه وسطی سالم بمونه.

خب این الان خالی شد:



اضافه کردن روغن

اصل کار تموم شد، حالا فقط کافیه سوخت رو که همون روغن باشه، اضافه کنیم:




روشن کردن






*محظِ احتیاط، شمع رو مستقیما روی سطح زمین نزارید؛ بزاریدش توی یه ظرف.
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ساخت شمع ژله‌ای پر از حباب





مواد و لوازم مورد نیاز :



- آکواریوم یا ظرفی بزرگ و شیشه‌ای

- فنجان‌های اندازه‌گیری

- شن آبی‌رنگ مصنوعی

- گوش‌ماهی‌های کوچک

- قابلمه

- دماسنج گیره‌دار

- موم ژله‌ای شمع

- ملاقه

- ماهی‌های شیشه‌ای یا دیگر حیوانات دریائی

- نخ خیاطی

- میله‌ای از چوب بامبو

- نوار چسب

- میله فلزی

- حوله کاغذی

- فتیله



● روش ساخت:

۱. ظرف موردنظر (آکواریوم) را از آب پر کنید و با پیمانه اندازه‌گیری مقدار ژل مورد نیاز را حساب کنید. شمع بزرگی که در این طرح می‌بینید تقریباً یک گالون ژل (۲ کیلوگرم) لازم دارد، سپس ظرف را خالی کنید و خوب خشک نمائید.

۲. یک لایه از شن‌های آبی مصنوعی را در کف ظرف (آکواریوم) قرار دهید و گوش‌ماهی‌های رنگی کوچک را روی شن قرار دهید.

۳. قابلمه را روی حرارت پائین قرار دهید، و به مقدار کافی ژل برای پر کردن ظرف داخل قابلمه بریزید و ذوب کنید، دماسنج را به بدنه قابلمه وصل کنید (دقت کنید که روی بسته‌های ژل میزان درجه حرارت داده شده) بنابراین ژل را تا همین درجه حرارت دهید، و سعی کنید که ژل زیاد داغ نشود سپس با استفاده از ملاقه یک لایه از ژل حدود ۵/۲ سانتی‌متر ضخامت روی شن بریزید و آن را درزگیری کنید و بگذارید تا ژل به‌طور کامل سرد شود.

۴. زمانی‌که ژل در حال سرد شدن است، هر یک از ماهی‌های شیشه‌ای را در ارتفاع مختلف به یک رشته نخ ببندید و داخل ظرف مقابل دیواره قرار دهید و سر دیگر نخ را به میله چوبی بامبو ببندید میله را سرتاسر ظرف (آکواریوم) قرار دهید و آن را روی بیرون لبه ظرف با نوارچسب محکم کنید.

۵. بقیه ژل را دوباره داخل قابلمه بریزید و تا درجه معین حرارت دهید و یا ملاقه ژل داغ را داخل آکواریوم بریزید دقت کنید که ژل را سریع و طوری در ظرف بریزید که ماهی‌ها در جای خود قرار گرفته باشند و جابه‌جا نشوند.

۶. با میله ژل را هم بزنید تا تعداد حباب‌ها کم شوند اطراف آکواریوم را حوله بپیچید تا مرحله سرد شدن آهسته و آرام انجام شود. وقتی‌که ژل تقریباً سرد شد فتیله را قرار دهید.



▪ نکته طرح:

یک آکواریوم بزرگ برای ساخت شمع ژله‌ای نیاز به تعداد زیادی ماهی‌های کوچولو دارد بنابراین آنها را باید محکم کنید و برای این‌کار هم باید صبر و حوصله به خرج دهید تا ماهی‌ها به حالت طبیعی قرار داده شوند.



▪ نکات ایمنی:

دیواره‌های این آکواریوم یا پلاستیک حاشیه داده شده است بنابراین نمی‌توانید آن را در فر قرار داده و حرارت دهید تا حباب‌های آن کمتر شوند، اگر می‌خواهید که شمع شما عاری از حباب باشد (حبابی داخل آن دیده نشود) از یک ظرف تمام شیشه‌ای استفاده کنید تا بتوانید آن را در فر قرار دهید تا حباب‌ها از بین بروند و همانطور که ذکر شد یک آکواریوم به این اندازه بیش از ۳ کیلوگرم ژل لازم دارد و دقت کنید که آن را روی یک زمینه محکم قرار دهید.
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شمع ژله‌ای( آکواریوم )
اموزش شمع ژله ای

مواد لازم:

- پارافین ژله ای

- فتیله

- عروسك یا وسایل تزیینی

- مهره

- سنگ ریزه های تزیینی


مراحل انجام كار:
1- مقداری پارافین را در یك ظرف گود بریزید و با حرارت خیلی كم پارافین را ذوب كنید. فتیله را داخل پارافین بجوشانید تا هوای داخل فتیله خارج شود.
2- یك سر فتیله را به یك جسم سنگین مثل مهره گره بزنید و به وسیله یك قلاب، در مركز لیوان قرار دهید.

3- كف لیوان را مقداری سنگ ریزه بریزید، به طوری كه روی مهره را بپوشاند. در این مرحله می توانید داخل لیوان را تزیین كنید. ( با عروسك یا وسایل تزیینی دیگر)

4- مقدار دیگری از پارافین را روی حرارت خیلی كم ذوب كرده و به آرامی داخل لیوان بریزید.


 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شمع یا صابون
شما می تونین با این روش علاوه بر اینکه شمع درست کنین صابون فانتزی هم بسازین به این صورت که صابون هال رنگی رو به روش بن ماری آب و استفاده کنین


فایل‌(های) پیوست شده تصویر (ها)
میتونید این کار زیبا رو طور دیگه ای انجام بدید خرده صابونها تون رو جمع کنید یا حسابی خرد کنید یا رنده کنید مقدار کمی آب بهش اضافه کنید ورو شهله پخش کن رو گاز با حرارت کم قرار بدید بعد تو قالبی که میخواید بریزید و بذارید خودشو بگیره و سفت بشه بعد میتونید هم ازش استفاده کنید هم به عنوان تزیین تو دستشویی هاتون بذارید
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ساخت شمع ساده باآب

ساخت شمع ساده باآب

ساخت شمع ساده باآب
چیزهایی که برای ساختن این شمع لازم دارید عبارتند از: یک پیالهء ماست خوری بلوری (یا لیوان یا استکان یا هر ظرف شیشه ای دیگری)، یک کم پلاستیک شفاف که می توانید از یک لیوان یک بار مصرف شفاف یا ته یک بطری نوشابه روشن یا بریده ای از طلق پیراهن نویی که برای عید خریده اید یا یه چیزی مثل اینا استفاده کنید، و بالاخره دو سانت هم نخ شمع می خواهید که خانومایی که اهل شمع درست کردن بوده اند که از قبل دارند شماهایی هم که ندارید یه دونه شمع شکسته پیدا کنید و نخش را بکشید بیرون، سعی کنید صاف بمونه و تابش هم باز نشود. آهان! راستی، یه مقدار آب و به قاعدهء دو سه قاشق هم روغن مایع یا روغن زیتون یا پارافین مایع یا هر چیز چرب و روان دیگری هم لازم دارید.

حالا اون لیوان پلاستیکیه رو بردارید و یه دایره تهش ببریدحالا وسط این دایرهء طلقی رو سوراخ کنید ، به اندازه نخ، قراره اون نخه ازش رد بشه و تا حدودی هم توش گیر بکنه.

g]نخ رو از تو سوراخ رد کنید به طوری که یک طرفش بیشتر از اون طرفش باشه. [/img]حالا بردارید آب بریزید تو پیاله یا هر چی. یک سانت و خرده ای از لب ظرف خالی بذارید، بلکه هم بیشتر.اگه دوست داشتید می تونید آب رو رنگی کنید.
حالا اون نخ توی سوراخ رو طوری بذارید روی سطح آب که طرف بیشترش توی آب باشه و کمتره بیرون. یه چیزی حدود یه سانت بالای آب نخ داشته باشید. قسمت حساس ماجرا اینجاست... روغن رو برمی دارید و خیــــــــــــــــــــــلی آروم روی سطح آب می ریزید انگار که دارید نیتروگلیسیرین می ریزید تو ظرف. اگه فکر می کنید که نمی تونید ، یه قاشق بردارید و اول روغن رو بریزید تو قاشق و بعد با قاشق بریزید روی آب. انقدر بریزید که یه لایه روغن روی تمام سطح آب رو بگیره نه اینکه یه لکه روغن رو آب درست بشه

شمع آمادست:
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شمع گلوله برفی

مواد و لوازم موردنياز:

- پارافين جامد سفيد، 500 گرم

- اسيد استئارين (20درصد ميزان پارافين)، 100 گرم

- قالب كروي‌شكل

- فتيله

- قابلمه كوچك، يك عدد

- كاسه، يك عدد

طرز ساخت:

1 - پارافين را به همراه اسيد استئارين در كاسه‌اي بريزيد و با روش حرارت غيرمستقيم (بن ماري) ذوب كنيد؛ سپس فتيله را در قسمت مركزي قالب قرار دهيد و پارافين ذوب شده را داخل قالب بريزيد.

قالب را در جاي خنك و يا در دماي معمولي اتاق به اندازه‌اي قرار دهيد كه كاملا سفت شده و شمع به راحتي از آن جدا شود. حالا يك شمع كروي سفيدرنگ داريد.

نكته: براي ذوب‌كردن پارافين با روش حرارت غيرمستقيم (بن‌ماري)، كافي است در قابلمه‌اي مقداري آب ريخته و روي شعله اجاق‌گاز قرار داده؛ سپس كاسه حاوي پارافين و اسيد استئارين را روي دهانه قابلمه قرار دهيد. به اين ترتيب در اثر حرارت ناشي از بخار آب، مخلوط پارافين و اسيد استئارين نيز ذوب مي‌شود.

2 - اگر با هنر شمع‌سازي آشنا نيستيد، لازم نيست خودتان را براي درست‌كردن شمع ساده كروي به دردسر بيندازيد. به هر فروشگاه شمع‌فروشي كه مراجعه كنيد، شمع كروي سفيدرنگ وجود دارد. پس چندتا شمع تهيه كنيد و از اين به بعد طبق روش زير عمل كنيد.

براي اينكه شمع‌ها حالت گلوله‌هاي برفي به خود بگيرند، پارافين و اسيد استئارين باقيمانده از ساخت شمع را در كاسه‌اي از جنس آلومينيوم ريخته و روي حرارت ملايم اجاق‌گاز ذوب كنيد، سپس كاسه را از روي اجاق‌گاز برداريد و در كناري بگذاريد تا پارافين كمي سرد شود.

3 - پيش از اينكه پارافين در معرض هواي اتاق كاملا سفت شود، با يك دست شمع گلوله‌اي را گرفته و با دست ديگر پارافين نيمه جامد را با چنگال روي سطح شمع بماليد.

نكته: پيش از برداشتن پارافين، با نوك چنگال، سطح پارافين را بريده بريده كنيد. استفاده از چنگال نيز براي همين است زيرا به اين صورت، فرم برف بيشتر تداعي مي‌شود.

4 - بعد از اينكه سطوح روي شمع با پارافين پوشيده شد، آن را روي سيني يا ظرف آلومينيومي يك‌بارمصرف قرار داده و كف و قسمت‌هاي زيرين را نيز با پارافين زده‌شده پوشش دهيد.

پس از اينكه از پوشش تمام سطوح شمع با پارافين مطمئن شديد، آن را به همراه سيني در جاي سردي قرار دهيد تا پارافين سفت شده و شمع‌هاي برفي آماده شود. حالا آنها را به‌صورت تكي در ظرف‌هاي مختلف قرار داده يا به صورت مجموعه‌اي در كنار هم داخل ظرفي بچينيد و فتيله آنها را روشن كنيد.
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شمعهای پیچ برشدار


این شمعهای برشدار ظاهری فریبنده دارند و ساختن آنها ارزش زحمت کشیدن را دارد، در اینجا دو نوع شمع وجود دارد که با یک روش و موم و راهنما ساخته میشوند، برای این نوع شمعها سعی و کوشش کنید و با مهارت تکههای باریک را ببرید و فر دهید، و این برشها را روی شمعهای قالبی و مکعب میتوانید انجام دهید ولی خیلی باید با احتیاط عمل نمائید چون شمع مقاوم نیست و ممکن است بشکند، ولی اگر هنگام کار دچار مشکل شدید نگران نباشید و مأیوس نشوید با تمرین میتوانید در این کار مهارت کامل را بهدست آورید.
- مواد و لوازم مورد نیاز:
دو عدد شمع سفید، موم پارافین که به ۶۰ درجه سانتیگراد (۱۴۵ درجه فارنهایت برسانید)، ۵ درصد وزن موم (موم چسبنده میکرو)، رنگ سفید موم و رنگهای دیگر رنگی موم، ظرف برای ذوب کردن موم، دماسنج مخصوص، قاشق چوبی، چاقوی تیز، دو عدد ظرف بلند که به اندازه ارتفاع شمع مورد نظرتان باشد، یک ظرف بزرگ برای نگه داشتن این شمع، یک ظرف بزرگ برای حمام آب سرد.
- نکته، موم را میتوانید از دو رنگ استفاده نمائید یک رنگ قوی و دائمی و یک رنگ سفید، هر رنگ باید به اندازه مقدار غوطهور کردن ارتفاع شمعی که انتخاب کردهاید باشد. رنگ سفید برای این لازم است که تفاوت بین لایههای موم رنگی را نشان دهد، بدون رنگ سفید لایه رنگ نشده خاکستری به نظر خواهد آمد.
۱. موم میکرو را در ظرف مخصوص ذوب کنید سپس موم پارافین را اضافه کنید و به ذوب کردن ادامه دهید.
۲. طرحی را که میخواهید برش دهید یا حکاکی کنید بکشید و تا زمانیکه شمع آماده برای برش یا حکاکی شد وقت تلف نشود زیرا زمان با ارزش است.
۳. دو عدد قوطی را آماده کنید یکی برای موم سفید و دیگری برای موم رنگی، و عمق هر یک مطابق با ارتفاع شمع مورد نظر شما باشد که میخواهید در آنها غوطهور کنید.
۴. یک ظرف پهن که به اندازه کافی برای هر دو قوطی شما جا داشته باشد انتخاب کنید و آنها را در آن قرار دهید. ظرف را پر از آب کنید و حرارت دهید درست زیر نقطه جوش (جوش نیاید). موم را در ۷۷ درجه سانتیگراد (۱۷۰ درجه فارنهایت) ذوب کنید و نیمی از موم را در هر یک از قوطیها بریزید و آنها را در آب داغ قرار دهید. رنگ سفید را به یک قوطی و رنگ رنگی را به قوطی دیگر اضافه نمائید و هر یک را هم بزنید و آنها را در آب داغ قرار دهید. رنگ سفید را به یک قوطی و رنگ رنگی را به قوطی دیگر اضافه نمائید و هر یک را هم بزنید تا تمام رنگ حل شود و اگر لازم بود رنگ بیشتری اضافه کنید تا رنگ مورد دلخواه شما بهدست آید. یک ظرف بزرگ که به اندازه کافی برای غوطهور کردن شمعهای شما عمیق باشد برای حمام آب سرد انتخاب کنید.
۵. نوارهای فیتیله را در موم رنگی که در حدود ۴۵ ثانیه غوطهور کنید، سپس آنها را در حمام آب سرد قرار دهید و بیرون آورید و با دست کمی تکان دهید یا با یک تکه پارچه نرم روی شمع بکشید تا آب اضافی از آنها جدا شود (اگر قطرههای آب روی شمع بماند وقتیکه میخواهید دوباره در موم غوطهور کنید باعث حبابهائی در موم خواهد شد)
۶. شمعها را دوباره در موم رنگی غوطهور کنید و به مدت ۱ ثانیه بگذارید بماند و آنها را برگردانید به حمام آب سرد و این روش را بهطور کامل در حدود ۵ بار در موم رنگی تکرار کنید. مدت زمانیکه برای غوطهور کردن لازم دارید و بستگی به سرعت عمل سفت و ساخته شدن موم شما دارد و میتوانید با تشخیص دادن رنگ به کارتان سرعت دهید.
۷. روش غوطهور کردن در حمام آب سرد را تکرار کنید و این بار در موم سفید بهطور کامل ۵ بار غوطهور کنید و شمعها را در یک جای محکم آویزان کنید و بگذارید بمانند.
۸. اکنون برای برش آماده هستید، شما حدود ۵ دقیقه وقت دارید که با آنها کار کنید، راستی شما باید طرح را در خاطرتان داشته باشید و در فکرتان برای ساختن آن را متمرکز کنید.
- توضیحات اصلی برای هر روش:
- برش دادن:
هنگام برش دادن روی شمع طوری عمل کنید که یک قسمت از شمع را طوری که رنگ لایه زیرین سطح نمایان شود ببرید. برش این ناحیه نباید خیلی عمیق باشد یا اینکه قسمتی از شمع که میخواهد بسوزد نازک شود، بنابراین با دقت و مهارت برش دادن را دور تا دور شمع انجام دهید و دقت کنید که برشها باید بهطور موازی شکل بگیرند و برای این کار به مقداری تمرین نیاز دارید. چاقو را محکم در دست بگیرید و یک برش زیبای دوتائی روی شمع ببرید و اینکار را با تکان دادن مچ دست انجام دهید، تکه موم بهطور کامل از شمع میافتد تکههای اطراف یک شمع بستگی به برش دادن شما دارد . برش دادن را تا اندازهای که شکل شما فرم بگیرد ادامه دهید.
- بریدن - فر دادن شمع:
بریدن و فر دادن شمعها هم مانند روش برش دادن میباشد با این تفاوت که در بریدن و فر دادن شمعها تکههای موم به شمع وصل میمانند، و بهطور وارونه به شمعی که باید بسوزد میچسبد یا اینکه مانند یک حلقه به شمع میپیچد و دوباره وصل میشود.
- پهن کردن و پیچاندن موم بریده شده:
چاقو را محکم در دست بگیرید و یک تکه کوچک از شمع در حدود ۵ سانتیمتر طول ببرید و بهطور کامل تا پائین انتهاء شمع برش ندهید ولی آنرا بهطور کامل تا پائین انتهاء شمع برش ندهید ولی آنرا به شمع وصل کرده باقی بگذارید، چاثو را کنار بگذارید و تکه بریده شده شمع را با انگشتانتان بپیچید موم را به سمت پشت پهن کنید و سطح داخلی را به نمایش بگذارید، سپس نوار موم را به سطح شمع با کمی فشار آوردن به انگشتانتان دوباره وصل کنید.
- بریدن و فر دادن شمعهای مارپیچ:
چاقو را محکم بگیرید یک برش در حدود ۱۰ سانتیمتر طول ببرید ولی برش را به انتهاء شمع وصل شده باقی بگذارید، آهسته و به آرامی سرتاسر موم برش داده شده را تا نوک بپیچید، سپس این تکه را به سطح شمع با کمی فشار انگشتانتان بچسبانید.
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
طریقه ساخت شمع بستنی
وسایل لازم:

- پارافین

- فتیله

- رنگ مخصوص شمع ( زرد ، قهوه ای)

- خلال بادام و پسته

- چتر تزیینی

- قاشق تزیینی


مراحل انجام كار:

1- پارافین مذاب را آن قدرهم بزنید تا به شكل خامه دربیاید.
2- پارافین را داخل ظرف بستنی خوری بریزید.

3- روی بستنی را پارافین مذاب قهوه ای رنگ ( كه كمی سرد شده باشد) بریزید.

4- شمع را فتیله گذاری كنید.

5- در پایان ، شمع را با چتر، خلال بادام و پسته و قاشق تزیین كنید.
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
طریقه ساخت شمع بستنی

طریقه ساخت شمع بستنی

اول پارافین گل یا کریستال رو با رنگهای دلخواه برای بستنی مورد نظرتون رنگ میکنیم
بعد یه ظرف آب یخ ترجیحا بزرگ که ظرفای پارافینمون درونش جا بشه میاریم در ضمن کرم یا وازلین هم کنار دستتون باشه . از این به بعد مراحل برای هر رنگ جدا تکرار میشه پس رنگای مورد نظرتون رو یکی یکی آب کنید
پارافینه آب شده رو از رو حرارت برمیداریم و میذاریم تا یه کم از حرارت بیفته بعد ظرفه پارافینو توی آب یخ شناور میکنیم و با چنگال شروع به زدن پارافین میکنیم کاملا هم میزنیم و دیواره ها رو که زودتر خنک کیشه از ظرف جدا میکنیم و با پارافین مذاب مخلوط میکنیم انقدر میزنیم تا حالتی یخ نیمه منجمد یا چطور بگم مثل برفی گهتازه باریده بشه بعد دستامونو چرب میکنیم مواظب باشید تو این مرحله دست ممکنه کمی بسوزه ولی زود عادت میکنید با چنگال از مواد برمیداریم و تو دست مثل توپ فشرده میکنیم و بهع که کاملا مثل گلوله های بستنی ش توی آب خنک شناور میکنیم هر چهقدر دوست دارید بستنی تون بزرکتر باشه از این گلوله ها بیشتر درست کنید البته با رنگای مختلف بعد تو ظزف مورد نظر بذاریدش ودر آخر باپارافین ذوب شده ژله ای قهوه ای یا آلبالویی رو ش شربت بدید و تا داغه با پودر نارگیل وپسته تزیین کنید و توی یکی از گلوله ها چتر فرو کنید
 

delta5183

عضو جدید
ساخت شمع باسیم‌های مسی برای هفت سین عید

ساخت شمع باسیم‌های مسی برای هفت سین عید



ساخت شمع باسیم‌های مسی برای هفت سین

مواد و لوازم مورد نیاز
- یک قرقره سیم مسی نازک
- یک توپ پولی‌استیرن که داخل ظرف جا بگیرد
- موچین
- سیم‌بر
- ظرف گرد شیشه‌ای
- نگهدارنده فتیله (لنگر فتیله)
- قابلمه
- دماسنج گیره‌دار
- موم ژله‌ای شمع ...
به ادامه مطالب بروید


▪ نکته طرح:
برای شمع‌های بلند می‌توانید سیم را اطرف مداد بپیچید و به‌صورت مارپیچ فُرم دهید یا اینکه سیم را به شکل اشکال هندسی فُرم داده و داخل ظرف قرار دهید.
▪ روش ساخت:
۱. برای فرم دادن سیم مسی یکی از روش‌های زیر را به‌کار ببرید.
روش پیچیدن سیم به‌صورت شل: سیم مسی را شل اطراف یک گلوله (توپ) از جنس فُوم چند بار بپیچید تا شکل موردنظر خود را به‌دست آورید. سپس به آرامی توپ را به سمت بیرون فشار دهید. (آموزش شمع سازی-شما مجبور هستید که سیم‌ها را جابه‌جا کنید تا توپ خارج شود و سپس آنها را دوباره در جای خود مرتب کنید). به پیچیدن سیم ادامه دهید و محکم بپیچید تا شکل موردنظر خود را به‌دست آورید.
۲. سیم فُرم گرفته را داخل ظرف موردنظر قرار دهید فتیله را هم در ته ظرف به‌وسیله نگهدارنده قرا ردهید و سیم‌ها را در اطراف فتیله به سمت بیرون پخش کنید تا از فتیله دورتر قرار بگیرند.
۳. قابلمه را روی حرارت پائین قرار دهید، و به مقدار کافی ژل برای پُر کردن ظرف داخل قابلمه بریزید و ذوب کنید، دماسنج را به بدنه قابلمه وصل کنید (دقت کنید که روی بسته‌های ژل میزان درجه حرارت داده شده) بنابراین ژل را تا همین درجه حرارت دهید، و سعی کنید که ژل زیاد داغ نشود سپس ژل را در ظرف بریزید.

منبع:ویستا
 

delta5183

عضو جدید
نحوه رنگ‌آمیزی ژل در شمع سازی

نحوه رنگ‌آمیزی ژل در شمع سازی


شما می‌توانید شمع‌های فریبنده‌ای با به‌کار بردن رنگ بسازید، روش رنگ‌آمیزی آسان است و یادگیری آن یک نوع سرگرمی می‌باشد، و اگر خاتمه کار برای شما زیاد مهم نیست می‌توانید ژل را به‌صورت مایع درآورید و با آن کار کنید در شمع‌های فریبنده ژله‌ای رنگ کردن را در چهار روش به‌کار ببرید.
۱. می‌توانید تمام شمع را رنگ کنید.
۲. شمع را با لایه‌های مختلف رنگی بسازید.
۳. شمع‌هائی با تکه‌های رنگی بسازید.
۴. شمع‌هائی رنگی در قالب بسازید.
به ادامه مطالب بروید

رنگ‌آمیزی ژل
● استفاده از رنگ
شما از رنگ‌های مخصوص ژل می‌توانید استفاده نمائید و گاهی اوقات هم می‌توانید از رنگ‌های مخصوص شمع‌های پارافینی استفاده کنید. از رنگ غذا نمی‌توانید استفاده کنید چون در آب حل می‌شوند و با روغن ترکیب نخواهند شد.
رنگ‌ها در دو نوع موجود می‌باشند، مایع و جامد و همیشه از مقدار کم شروع کنید، برای رنگ‌آمیزی ژل، ژل را حرارت دهید تا به‌طور کامل به‌صورت مایع درآید (روش حرارت دادن ژل را در مبحث (روش ذوب ژل) ببینید.
سپس به آرامی مقدار کمی از رنگ را با قاشق فلزی مخلوط کنید و هر بار یک قطره اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ مورد دلخواه را به‌دست آورید. برای رنگ‌های جامد با رنده آنها را رنده کنید تا آسان‌تر در ژل حل شوند.
● ژل رنگ شده را آزمایش کنید
ژل رنگ‌شده در قابلمه تیره‌تر از موقعی نشان داده می‌شود که به شمع تبدیل می‌شود. بنابراین قبل از اینکه ژل رنگی را در ظرف بریزید آن را آزمایش کنید. مقدار کوچکی از آن را روی یک شیشه و یا روی یک تکه کاغذ سفید ضخیم قرار دهید و بگذارید تا سفت شود و سپس ببینید رنگ دلخواه شما است یا نه، اگر رنگ شما خیلی تیره است، می‌توانید با اضافه کردن ژل شفاف به قابلمه آن را رقیق کنید. اگر رنگ خیلی روشن است فقط رنگ بیشتری اضافه کنید.
● شمع‌های زیبا با لایه‌های رنگی
ساختن شمع‌های زیبا با لایه‌های رنگی مختلف ژل بسیار آسان می‌باشد و درست به همان سادگی که گل شمع را رنگ می‌‌کنید است. فقط وقت بیشتری می‌برد و رنگ‌آمیزی لایه‌های شمع بستگی به نوع رنگ‌هائی دارد که شما درست دارید آنها را مرتب کنید و برای راهنما رنگی را که خودتان حس می‌کنید مناسب است انتخاب کنید برای مثال: رنگ قرمز و آبی، اما از مخلوط رنگ آبی و قرمز یک رنگ ارغوانی به‌دست می‌آید و انتخاب رنگ‌ها بستگی به ذوق و سلیقه شما خواهد داشت و شما تمام رنگ‌ها را می‌توانید با ترکیب کردن به رنگ‌های مختلف تبدیل کنید. و بعد از رنگ‌آمیزی ژل هر لایه را که ساختید در ظرف بریزید و بگذارید تا سر دو سفت شود و سپس لایه رنگی بعدی را بریزید و توجه داشته باشید که در این کار باید صبور و شکیبا باشید.
ساختن شمع با لایه‌هی رنگی تا کامل شدن ساعت‌های زیادی طول می‌کشد، روش ساخت شمع‌های لایه‌ای به‌صورت افقی را در مبحث (شمع ژله‌ای رنگین‌کمان) و ساخت زاویه‌های رنگی در مشعل در مبحث (شمع ژله‌ای همانند مشعلی زیبا) را ببینید.
● تکه‌های رنگی را درست کنید:
سازندگان شمع با آزمایش کردن می‌توانند ورقه‌های رنگی ژل را در مدت زمان کوتاهی درست کنند.
و با تمرین زیاد برای درست کردن تکه‌های رنگی ژل مهارت آنها بیشتر می‌شود.
شما هم برای این‌کار کف سینی فر را با کاغذ آلومینیوم فُویل بپوشانید و سعی کنید که سمت شفاف کاغذ به سمت رو باشد (سمت شفاف آن صاف‌تر می‌باشد بنابراین ژل به آن نمی‌چسبد) سپس روی کاغذ آلومینیوم فُویل داخل سینی بریزید و یک لایه درست کنید، برای تکه‌های نازک مورد استفاده شمع‌های کوچک مانند (گلدان‌های گل در مبحث شمع گله‌ای با تزئین گل)، لایه را به ضخامت ۶/۱ تا ۳ میلی‌متر برای تکه‌های ضخیم‌تر مانند ضمع خال خال در مبحث (شمع ژله‌ای با تزئین خال‌های آبی) و نوارهای ژل هر لایه را به ضخامت ۶ میلی‌متر بسازید. وقتی ژل سرد شده به‌وسیله قالب‌های شیرینی شکل‌ها را ببرید. اگر سینی فر بزرگ است و به آن مقدار ژل نیاز ندارید کاغذ آلومینیوم فُویل را دولا کنید و لبه‌های آن را برگردانید و گوشه‌ها را جمع کنید و یک سینی کوچکتر درست کنید و ژل را داخل آن بریزید و بگذارید تا سرد شود و سپس برش دهید.
تکه‌های رنگی ژل را می‌توانید برای استفاده‌های بعدی درست کنید و نگهداری نمائید. آنها به اندازه‌های مناسب ببرید و بین کاغذ مومی قرار دهید و در کیسه یا ظرف‌های ضد آب در یخچال نگهداری نمائید.

● ساخت تکه‌های ژل با قالب
در سینی شیرینی با قالب‌های کوچک می‌توانید ژل را در شکل‌های مختلف بسازید. فقط ژل را بعد از ذوب شدن رنگ بزنید و داخل قالب بریزید و بگذارید تا سرد شود، و از این روش برای ساخت شمع‌های ژله‌ای در قالب می‌توانید استفاده نمائید و چون نازک و کوچک هستند برای تمرین ساخت شمع مناسب می‌باشند. و این نوع شمع‌ها سریع ذوب شده و فتیله‌هایشان روشن می‌شوند و برای طولانی روشن کردن مناسب نمی‌باشند.
اگر از قالب‌های پلاستیکی استفاده می‌کنید، مانند (پارتی‌ رزهای صورتی در مبحث پارتی رزهای صورتی به شکل شمع‌های ژله‌ای-آموزش شمع سازی)ْ ژل را در درجه حرارت پائین‌تری ذوب کنید تا هنگامی‌که ژل را داخل قالب پلاستیی می‌ریزید قالب را ذوب نکند. کلید موفقیت با قالب‌ها با دو چیز بستگی دارد، ابتدا قالب را روی یک سطح صاف قرار دهید و با آب پر کنید اگر تراز بود که هیچ و اگر تراز نبود با قرار دادن تکه‌های تا شده کاغذ فُویل زیر آن قالب را صاف و تراز کنید، سپس به‌وسیله ملافه ژل را داخل قالب‌های کوچک بریز
 

Similar threads

بالا