[هنرهای خانگی] -آموزش شمع سازی

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
لوازم مورد نیاز شمع سازی :

1- پارافین
2- اسید استئارین
3- فتیله
4- قالب
5- رنگ مخصوص شمع سازی 6- ظرف مخصوص ذوب كردن پارافین
7- تیغ موكت بری یا چاقو 8- ورق موم
9- چسب كاغذی
10- افشانه سیلیكون
11- گلیسیرین
12- رنگ پودری مخصوص پارچه
13- قلاب یا میله بلند
14- براكس
15- عطر شمع
16- طلق مخصوص نگه دارنده فتیله
17- سیر خردكن
18- قلم مو
19- پودر صدفی( طلایی یا نقره ای )
20- چشم متحرك
21- روبان
22- وسایل تزیینی

اصول كلی شمع سازی
1- پارافین
ماده اصلی شمع سازی پارافین است كه ماده ای است سفید و نیمه شفاف كه از روغن های سنگین نفت به دست می آید و در شكل های قالبی ، پولكی، پودری، كریستال، گل، مایع، ژله ای و... در بازار موجود می باشد.
2- اسید استئارین
ماده ای است بی رنگ، بی بو و بی طعم كه در اكثر چربی ها موجود است. كریستال های آن به شكل ورقه ورقه اند كه در الكل و اتر داغ حل می شود و برای ساختن شمع و صابون به كار می رود. استئارین باعث استقامت شمع شده و موجب می شود كه شمع دیرتر آب شود. در ضمن باعث می شود كه شمع پس از خشك شدن كمی كوچكتر شده به راحتی از قالب خارج شود. ضمناً حلّال خوبی برای رنگ به شمار می رود وباعث شفاف شدن آن می شود. اگر مقدار استئارین بیشتر از حد معمول باشد، شمع ، حالت صابونی به خود می گیرد.
3- رنگ
از رنگ مخصوص شمع سازی استفاده می شود كه در رنگ های گوناگون وجود دارد . همیشه از رنگ به مقدار كم استفاده كنید. زیرا اگر رنگ زیاد به كار ببرید شمع شما خوب نمی سوزد.
4- قالب
قالب ها انواع و اقسام گوناگونی دارند و جنس آنها اغلب فلزی، پلاستیكی و شیشه ای است. بهترین نوع قالب برای شمع سازی قالب های شیشه ای هستند. شمع هایی كه توسط قالب های شیشه ای ساخته می شوند صاف، صیقلی و شفاف هستند به شرطی كه با احتیاط با این قالب ها كار كنید. در ضمن، شما می توانید از ظروف و لوازمی كه در منزل موجود است، مانند انوع لیوان ها، شكلات خوری ها و... به جای قالب استفاده كنید.
5- فتیله
جنس فتیله معمولاً كتان است كه در اندازه ها و ضخامت های گوناگون وجود دارد. اندازه فتیله بستگی به قطر شمع دارد و با نازك و یا كلفت شدن ضخامت شمع، اندازه فتیله نیز تغییر می كند. طریقه آماده كردن فتیله، به این ترتیب است كه فتیله را 5 دقیقه در پارافین ذوب شده قرار داده، سپس فتیله را از ظرف خارج كرده و به صورت صاف روی یك كاغذ روغنی یا یك ظرف مسطح بگذارید تا خشك شود.
6- ظرف مخصوص ذوب كردن شمع
برای ذوب كردن پارافین می توانید از 2 قابلمه كه یكی كوچك تر از دیگری باشد استفاده كنید؛ به این ترتیب كه در قابلمه بزرگتر مقداری آب بریزید ، سپس قابلمه كوچكتر را داخل آن بگذارید بعد پارافین را داخل آن بریزید و قابلمه بزرگتر را روی حرارت قرار دهید. سپس صبر كنید تا پارافین ذوب شود.

7- تیغ موكت بری یا چاقو
برای جدا كردن زایده های شمع و نیز برای برش دادن شمع هایی كه بدون قالب تهیه می شوند، مثل شمع ماكارونی، شمع كوبیسم و غیره از تیغ موكت بری یا چاقو استفاده كنید.
8- افشانه سیلیكون
از وسایل مورد نیاز شمع سازی است كه باعث می شود شمع به راحتی از قالب جدا شود . در صورت دسترسی نداشتن به اسپری سیلیكون می توانید از مقداری روغن مایع استفاده كنید.
9- چسب كاغذی
از چسب كاغذی برای ثابت نگه داشتن فتیله در ته قالب و پوشاندن درزهای احتمالی قالب استفاده می شود تا پارافین ذوب شده از منافذ قالب بیرون نریزید.
10- قلاب یا میله بلند
از قلاب یا میله برای نگه داشتن سر فتیله بر روی قالب استفاده می شود؛ به این صورت كه سر فتیله را به قلاب گره زده و روی قالب می گذاریم.
11- رنگ های شب نما یا فلورسنت
این رنگ ها به صورت پودر در بازار موجود بوده و در شمع های پودری، پولكی و بعضی از انواع كوبیسم مورد استفاده است.
12- براكس
برای نسوز كردن فتیله به كار می رود. به این ترتیب كه 1 استكان آب جوش را با 1 قاشق چای خوری براكس و 1 قاشق چای خوری نمك مخلوط كرده و می گذاریم 5 دقیقه بجوشد. سپس فتیله را صاف روی یك سطح صاف قرار می دهیم تا خشك شود. طریق دیگر، استفاده از موم عسل است؛ به این ترتیب كه موم را روی بخار ذوب كرده، فتیله را 5 دقیقه در آن قرار می دهیم و سپس به طریق بالا آن را خشك می كنیم.
13- عطر شمع
برای خوشبو بودن شمع در هنگام سوختن به كار می رود. عطر شمع را هنگامی كه می خواهید پارافین ذوب شده را در قالب بریزید به آن اضافه كنید. عطر شمع در انواع گوناگون وجود دارد، مثل عطرهای مایع، عطرهای طبیعی و موم های جامد معطر كه به صورت آماده در بازار به فروش می رسد.

تركیب و ساخت رنگ هارنگ های اصلی:

آبی- قرمز- زرد
تركیب رنگها

1- نارنجی + زرد = خردلی
2- آبی + قرمز= بنفش
3- سیاه+ نارنجی = قهوه ای
4- زرد+ قرمز= نارنجی
5- سیاه+ سفید= خاكستری
6- آبی+ زرد= سبز
7- سیاه+ زرد= قهوه ای مایل به سبز
8- سفید+ قرمز= صورتی
9- سفید+ آبی تیره= آبی روشن
10- سیاه+ قرمز= قرمز تیره
11- سفید+ زرد تیره= زرد روشن
12- سیاه + آبی = آبی تیره
13- قرمز+ صورتی سیر= زرشكی
14- قرمز+ بنفش= بنفش مایل به صورتی
15- زرد+ سفید= لیمویی

رنگ های روشن
رنگ اصلی + سفید
رنگ های تیره
رنگ اصلی+ سیاه


موفق باشید
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش شمع شنی

آموزش شمع شنی

این آموزش شمع شنی هستش به این ترتیب که شن رو میارم و هر مدلی رو که خواستیم توش فشار میدیم حتما" ار مدلایی استفاده کنید که قسمت بعد از اینکه تو شن فرو کردید و خواستید اونو در بیارین شکلش تو شن خراب نشه امیدوارم متوجه بشید تو شمع های شنی قالب ما شنه حالا میتونید خلاقیت داشته باشید شن باید یه کم مرطوب باشه تا انسجام لازمرو داشته باشه
وسایل مورد نیاز
پارافین که میتونه معمولی و یا کریستال باشه
شن
شکل مورد نظر


راستی وقتی پارافین خودشو گر فت از تو شن درش بیارید و شنای اضافی رو زیر اب بشورید مواظب باشید که فیتیله خیس نشه


 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فکر کنم این مدل شمع ساده ترین مدل شمع سازی باشه و چیزه زیادی نمیخواد
لوازم مورد نیاز : ورق موم که در لوازم شمع فروشی ها به هر رنگ وجود داره
سشوار
فتیله که میتونید اماده بخرید یه خودتون آماده کنید
ورق موم رو به کمک سشوار گرم کنید تا انعطاف پذیر بشه بعد فیتیله رو روش بذارید و لوله اش کنید به همین راختی :



اینم چندتا مدل دیگه طریقه درست کردنشون مثل بالاست فقط نحوه پیچیدنشون فرق میکنه
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش ساخت انواع شمعهای پودری
پارافین را در یك كیسه فریزر ریخته و به میزان لازم از رنگ های شب نما یا فلورسنت به آن اضافه كنید و مرتب كیسه را تكان دهید تا پارافین رنگ بگیرد.


وسایل لازم:


- پارافین پودری
- رنگ شب نما یا فلورسنت


مراحل انجام كار:


۱- پارافین پودری را به رنگ های دلخواه در آورید و به صورت لایه لایه در ظرف مورد نظر بریزید.

۲- یك قلاب یا یك میله فلزی را درون ظرف، حاوی پارافین فرو برده و بیرون آورید تا شكل دلخواه شما به وجود آید.






 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دانستنيهاي اوليه شمع سازي كاربرد شمع از قدیم الایام بسیار مرسوم بوده و هنوز مردم در بسیاری از مراسم مختلف خود در شادی و یا حتی سوگواری از آن استفاده می كنند. این مسأله میان اكثر ملل با فرهنگها و سنن ومذاهب گوناگون مشترك بوده است.

البته این هنر امروزه وسعت یافته و با تغییر و تحولاتی اساسی، به رقابت با دیگر هنرهای دستی برخاسته است حاصل آن شاهكارهایی است كه شما در فروشگاهها دیده اید. جهت آشنایی شما ابتدا شمع را معرفی می كنیم:

۱ـ شمعهای قالبی.
۲ـ شمعهای دست ساز

ابتدا شما را با مواد و تجهیزات لازم در شمع سازی آشنا كرده و آنگاه نكاتی را یادآور می شویم كه دانستن و به كارگیری آنها طی مراحل شمع سازی ضروری است.

مواد و لوازم مورد نیاز:

۱ـ پارافین درجات مختلفی از نظر نقطه ذوب دارد. به عنوان مثال پارافین مورد نیاز برای ساخت شمعهای قالبی باید نقطه ذوبی به میزان ۶۰ تا ۶۳ درجه سانتیگراد داشته باشد.

نكته: در فروشگاهها اغلب تنها سه نوع پارافین برای شمع سازی یافت می شود.

الف) پارافین قالبی (اسیددار) كه بیشتر برای ساخت شمع های قالبی به كار می رود.
ب) پارافین كریستالی (بدون اسید) كه به جهت انعطاف پذیر بودن آن برای ساخت شمعهای دست ساز، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
ج) پارافین شیشه ای یا پزشكی.

۲ـ اسید استئاریك (استئارین): كه جهت كمك به استحكام بیشتر پارافین به آن اضافه می شود. در ضمن طول مدت سوخت را نیز افزایش می دهد.
در شمع های قالبی، میزان اسید استئاریك مورد نیاز برای ۴۵۴ گرم پارافین دوتا پنج قاشق غذاخوری است (در واقع برای هریك كیلوگرم پارافین ۱۰۰ گرم مورد نیاز است).

۳ـ رنگ كه شامل رنگ شمع، رنگ روغنی، رنگ صنعتی و یا رنگ پارچه است.

۴ـ موم عسل كه برای نرم تر و شكل پذیرتر كردن پارافین به كار می رود، در ضمن از دود كردن شمع نیز جلوگیری می كند.

۵ـ البته مواد دیگری از قبیل، كریستالهای درخشان، كریستالهای شفاف نیز در مستحكم تر كردن، بالا بردن نقطه ذوب، افزایش شفافیت و همچنین افزایش طول عمر شمع، نقش بسیار مهمی دارند.

۶ـ روغن مایع و یا روغن زیتون جهت چرب كردن قالبها.

۷ـ دوظرف آلومینیومی و یا تفلون برای ذوب كردن پارافین كه بتوان یكی را دردیگری جای داد.

۸ـ ملاقه و یا قاشق بزرگ برای ریختن در قالبهای كوچك.

۹ـ كارد و چنگال.

۱۰ـ تكه ای از فلز واشر مانند برای فتیله گذاری در كف قالب.

۱۱ـ قیف.

۱۲ـ قالب: قالبها انواع مختلف دارند. اكثر قالبهایی كه در بازار یافت می شوند فلزی و از جنس آلومینیوم بوده و استوانه ای شكل هستند در اغلب آنها نیز سوراخی جهت فتیله گذاری تعبیه شده است. البته شما می توانید از قالبهای مختلف و باتوجه به نكات ایمنی درمورد آن جنس به عنوان قالب شمع سازی استفاده كنید.

نكته: از قالبی كه دهانه آن باریك تر از قسمت انتهایی ظرف باشد، استفاده نكنید. زیرا شمع پس از سردشدن از قالب بیرون نخواهد آمد. مگر آن كه شمع ها را در همان ظرف روشن نموده و از نمای ظرف به همراه شمع لذت ببرید!

ضمناً سعی كنید قالبهای انتخابی شما درزی نداشته باشد زیرا شكل درز به شمع نیز منتقل می شود.

۱۳ـ فتیله، كه انواع مختلف دارد: فتیله قیطانی، سیمی و نخ پرك.
البته فتیله در اندازه های مختلف از نظر ضخامت در بازار یافت می شود.

[/code]هر میزان كه شمع بزرگتر باشد به همان نسبت باید از فتیله قطور تری استفاده كنید زیرا فتیله های خیلی نازك باعث می شوند شمع، چكه كرده ودر كنار فتیله، سوراخی ایجاد می شود، در نتیجه فتیله روشن، توسط پارافین مذاب خاموش می شود هر یك از فتیله های فوق الذكر در ساخت شمع خاصی به كار می روند، به عنوان مثال فتیله های قیطانی برای شمع های باریك با قطر ۲‎/۵ الی ۳ سانتیمتر و نخ پرك برای شمع های خیلی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

منبع: هنرکده
 
  • Like
واکنش ها: ho_b

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

شمع سبز و سفید:
برای درست کردن اون شمع ها 2 ظرف پارافین آب میکنیم و دو رنگ دلخواه (اینجا سفید و سبز)توش میریزیم .یه ظرف یا سینی یا دیس آماده میکنیم و توش رو کاملا اسپری سیلیکون میزنیم بعد یه لایه نازک از رنگ اول میریزیم تو ظرف یه مقدار که خشک شد*توجه داشته باشید خشک شدن در حدی که حالت خمیریش رو از دست نده*یه لایه نازک دیگه از رنگ دوم میریزیم....
میتونین 2-4 لایه بریزین و بعد لبه هاش رو با چاقو کمی جدا میکنین و شروع میکنین به لوله کردنش بعد از اون هم به اندازه ی 1-1.5 سانت برش میدین
قالب رو آماده میکنین *اسپری میزنیم*و اون قسمت هایی رو که برش دادیم به دور تا دور قالب میچسبونیم البته چسب نمیزنیما؟!با دست هم باید خوب فشار بدین که هوا پشت اون نمونه چون نمای شمعتون خراب میشه حالا نخ رو میزارین و با پارافین بقیشو پر میکنین توجه داشته باشین که پارافینی که میریزین خیلی داغ نباشه چون باعث میشه اون قسمت هایی که چسبوندین به قالب یه مقدار آب بشن و پارافین زمینه رو رنگی کنن


شمع دوم هم یه شمعه دو قالبی هست که با دو رنگ پوشال پر شده البته ار این پوشالا که مثل کاغذ میمونن اول با هم قاطیشون کردم و بعد گذاشتم توش...
اینطور که اول شمع ساده با قالب کوچیکتر درست میکنیم بعد تو قالب بزرگتر میزاریم و دورش رو پوشال گل خشک روبان یا هرچی میریزیم بعد پارافین کریستالی اگه اشتباه نکنم میریزیم و کاملا پرش میکنیم
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شمع کنده کاری





لوازم مورد نیاز :
شمع پایه مشکی
هویه
خط کش
کاتر
ابزار برای ایجاد تراش روی شمع
گلدفینگر Gold Finger

1. ابتدا سطح روی شمع را توسط خط کش اندازه زده، تقسیم بندی کنید و ( به دلخواه ) هر چهار طرف شمع را تکرار کنید.
۲٫ با کمک گرفتن از ابزار و درحالیکه دست خود را آزاد نگه داشته اید، خطوطی نامنظم روی شمع ایجاد کنید.
۳٫ سپس توسط هویه داغ خطوط را عمیق ایجاد کنید. این کار را چند دفعه تکرار کنید تا خطوط عمیق تر شود و اشکال روی شمع به صورت فرورفته نمایان شود.





۴٫ سپس توسط کاتر بین خطوط را تمیز کرده و اضافات شمع را بردارید.
۵٫ در انتها توسط گلدفینگر سطح روی کار را جلا دهید. ( به عبارت دیگر آن را پتینه کنید ).
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شمع 2 جداره گل خشک

لوازم مورد نیاز:

1- قالب شمع
2- پایه فلزی فتیله شمع
3- فتیلیه شمع
4- پارافین کریستال
5- گل خشک
1- ابتدا پارافین کریستال را به صورت بن ماری ذوب کنید، به این شکل که ظرفی پر از آب را روی شعله گاز گذاشته و ظرف دیگری را که محتوی پارافین می باشد درون آن قرار دهید تا پارافین کاملاً ذوب شود. قالب های مورد نظر را کمی چرب کنید، سپس روی حرارت گرم کنید. گل های خشک مورد نظر را داخل بریزید.
2- پارافین ذوب شده را روی آن ریخته، مجدداً یک لایه دیگر گل خشک بریزید و مجدداً پارافین ذوب شده را اضافه کنید.
3- در انتها حدوداً 2 یا 3 سانتی متر به پر شدن کامل قالب (به جای استفاده از پارافین کریستال) پارافین به رنگ قرمز را روی شمع بریزید تا لبه کار زیباتر شود.
4- کمی صبر کنید تا پارافین ببندد، اما خیلی سرد نشود، سپس به وسیله انبر، جداره ی داخلی قالب را به آرامی خارج کنید.
5- فتیله شمع را از داخل پایه فتیله عبور دهید، فتیله را ثابت کرده و کاملاً وسط قالب شمع قرار دهید. دقت کنید تا لبه بلندتر از قالب باشد.
6- سپس به وسیله چوبک فتیله را صاف و محکم وسط قالب قرار دهید و با قطعات سرد و گرم شمع را پر کنید به این صورت که اول لایه پارافین خورد شده و بعد یک لایه پارافین ذوب شده را بریزید تا پر شود.
7- بگذارید تا کاملاً سرد شود، سپس آن را از قالب خارج کنید، نکته ی بسیار مهم این است که اگر شمع از قالب به راحتی خارج نشد حدوداً 20 دقیقه در یخچال قرار دهید ( بیشتر نه) سپس از قالب خارج کنید.
8- در این مرحله شمع را پرداخت کنید. برای این کار ابتدا یک قاشق غذاخوری را روی شعله گرم کنید و به آرامی روی بدنه شمع بکشید.
9- به وسیله ی کاتر یک لایه از شمع را به آرامی بردارید دقت کنید تا روی سطح شمع آسیب نبیند.
10- توسط سشوار سطح شمع را گرم کنید.
11- بلافاصله با دستمالی که بافت ظریفی دارد روی سطح شمع بکشید تا اثر کاتر روی شمع از بین برود. سپس انگشت خود را به وازلین آغشته کرده روی سطح شمع بکشید تا براق و تمیز شود. توجه داشته باشید که مقدار وازلین بسیار کم باشد.



 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش ساخت انواع شمعهای کروی و تخم مرغی
برای ساخت شمعهای کروی , می تونیم از قالهای دو یا چند تکه استفاده کنیم .
ولی یه راه خیلی آسونتر هم هست که می شه باهاش یه شمع ساده کروی درست کرد .
استفاده از یه توپ پلاستیکی

*توپ پلاستیکی رو در هر اندازه ایی که می خواهید تهیه کنید ؛ می تونین از توپهایی که دیگه کوچولوتون ازش استفاده نمی کنه ؛ استفاده کنین .
*سر توپ رو به اندازه رد شدن یه فتیله سوراخ کنین (می تونین از یه سوزن داغ استفاده کنین .)
* قسمت ته توپ رو هم به اندازه ایی که بتونین پارافین داخلش بریزین سوراخ کنین .
یه ظرف بزرگ آب سرد آماده کنین ؛ تا بتونین توپ رو داخلش شناور کنین ؛ (قالبی که از توپ ساختین پایه نداره و در ضمن ایستایی هم نداره !)
*یه مقدار روغن مایع داخل توپ بریزین , و توپ رو طوری بچرخونین که همه جای اون به روغن آغشته بشه و بعد اضافه روغن رو خالی کنین .
* فتیله رو داخل توپ بذارین و محکمش کنین .
* پارافین رو به هر رنگی که دوست دارین آماده کنین ؛ کمی صبر کنین تا حرارت اولیه اش کم بشه و بعد با احتیاط داخل توپ بریزین ؛
* چند دقیقه ایی داخل آب توپ رو با دست نگه دارین و بعد به آرومی رهاش کنین .
* صبر کنین تا پارافین سفت بشه ؛ بعد به آرومی توپ رو پاره کنین .
* حالا یه شمع کروی دارین که می تونین ازش استفاده کنین ؛













 
  • Like
واکنش ها: ho_b

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دکوپاژ روی شمع

دکوپاژ روی شمع

دکوپاژ روی شمع (۱- انداختن تصویر روی شمع)
دوستان عزیز ؛
برای جسباندن عکس دلخواهتون روی شمع باید جداگانه یه شمع که بااندازه عکستون هماهنگ باشه درست کنین یا از بازار بخرین.
طرح دلخواهتون رو بر روی نازکترین کاغذی که میشه پرینت کنین بعد با حوصله دور طرح رو ببرین و با چسب مخصوص دکوپاژ و یه قلم موی ظریف روی سطح شمع بچسبونین.
چسب خیلی خیلی کمی مصرف کنین تا بعد از خشک شدن از زیر کار دیده تشه، همچنین اگر هم نقاشیتون بد نیست با رنگ های اکریلیک میتونین اطراف طرح رو محو کنین که مرز بین عکسی که چسبوندین به شمع و بدنه شمع دیده نشه.معمولا برای عکس افراد اطراف تصویر رو محو میکنن.
یکی از طرح هایی که خیلی در دسترسه و بدون محو کردن هم زیباست دستمال کاغذی های طرح دار هست که به عنوان دستمال سفره استفاده میشن، اونا مهمولا چهار لایه داره که فقط لایه اصلی که طرح روش چاپ شده قابل استفاده هست و باید اول طرحتون رو با یه قیچی کوچک در بیارید و بعد به ارامی بقیه لایه ها رو جدا کنید و روی شمع بچسبونین.
چسب چوب . چسب dm5 . قلم مو . شمع ( من این شمع ها رو از اضافه پارافینم درست کردم) دورگیر . اکلیل
یکبار با چسب چوب شمع را پوشش میدهیم که بعد از تقریبا 3 ساعت کاملا در دمای محیط شفاف میشه بعد مجددا روی اون چسب چوب زده و در اکلیل میغلطانیم یا با دست روی اون اکلیل میریزیم که اینکار رو تا جایی که پوشش کامل بهمون بده تکرار میکنیم و در آخر چسب dm5 رو رقیق کرده و با قلم مو روی شمع به صورت ضربه ای و آرام میزنیم و بعد از خشک شدن با دورگیر تزیین میکنیم

















 
  • Like
واکنش ها: ho_b

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

اینم مراحلش
ابتدا با شمعهای قدیمی و رنگارنگی که خراب شده یه شمع بسازیم

بعد با چنگال روی اون طرح میندازیم



چسب چوب و آب را باهم ترکیب گرده عکس مورد نظر را در آن انداخته و روی شمع میچسبونیم


بعد با ابر رنگ اکرلیک مشکی را روی شمع به حالت ضربه ای میزنیم.و وقتی خشک شد رنگ طلایی را با ابر میزنیم روی مشکیها


 
  • Like
واکنش ها: ho_b

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دکوپاژ شمع
بااستفاده از دستمالهای طرح دار ،چسب بیندر وشمع های ساده دکوپاژ کنید
 
  • Like
واکنش ها: ho_b

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دکوپاژ شمع

لوازم مورد نیاز( برای طول یک و نیم متر):

1. شمع آماده سرمه ای
2. پاستا اکلیلی نقره ای
3. اکلیل نقره ای
4. شابلون پلاستیکی
5. کاردک
مراحل کار:

1. ابتدا اکلیل نقره ای ساده را داخل ظرفی ریخته و پاستای اکلیلی آماده را با آن داخل ظرف مخلوط کنید. چنانچه پاستای اکلیلی در اختیار نداشتید می توانید از چسب DM5 مادر که کاملاً سفت می باشد استفاده کنید و به آن اکلیل اضافه کنید. علت این که اکلیل را به این ماده ( پاستای اکلیلی نقره ای) اضافه می کنید این است که برق اکلیل را بیشتر کنید.
2. دور شمع را شابلون پلاستیکی دلخواه پیچیده و توسط چسب کاغذی ثابت کنید.
3. توسط کاردک حفره های شابلون پلاستیکی را با اکلیل و پاستا پر کنید. دقت کنید سطح این ماده روی شابلون یکنواخت باشد.
4. پس از اتمام کار بلافاصله شابلون را جدا کنید و بگذارید کاملاً خشک شود.



 
  • Like
واکنش ها: ho_b

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شمع کوبیسم

شمع کوبیسم

وسايل لازم:

- پارافين گـُل

- رنگ مخصوص شمع

- چاقو با تيغ موكت بري

- فتيله

مراحل انجام كار

1- كف دو ظرف مسطح را به اسپري سيليكون آغشته كرده، پارافين مذاب را به صورت يك لايه نازك در ظرف بريزيد و بگذاريد تا كمي سرد شود. سپس به وسيله چاقو لايه ها را از ظرف جدا كنيد و روي هم قرار دهيد.


2- لايه ها را به آرامي لوله كنيد. اگر پارافين سرد شده بود و به راحتي لوله نشد مي توانيد به وسيله سشوار آن را كمي گرم كنيد

3- به وسيله يك چاقوي تيز، پارافين لوله شده را به قطعاتي به ضخامت 2 ميلي متر برش دهيد . در صورت تمايل، مي توانيد برش ها را به صورت افقي، مورب و يا عمودي تغيير دهيد.

4- قطعات بريده شده را كف قالب طوري بچسبانيد كه بين آنها هيچ منفذي وجود نداشته باشد سپس داخل قالب را با پارافين مذاب پركرده و بگذاريد تا خنك شود. بعد از سرد شدن از قالب جدا كنيد

نكته:

1- در صورت تمايل، مي توانيد از سه يا چهار رنگ متفاوت يا فقط از يك رنگ استفاده كنيد.

2- قطر قالب بايد به اندازه اي باشد كه به راحتي بتوانيد تكه هاي بريده شده را درون قالب بچسبانيد.

می توانید به همین صورت هم از آنها استفاده کنید.

منبع: سایت تبیان
 
  • Like
واکنش ها: ho_b

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شمع کوبيسم (طرح گورخري)

شمع کوبيسم (طرح گورخري)

شمع کوبيسم (طرح گورخري)




لوازم مورد نياز
1. قالب شمع شيشه اي
2. رنگ شمع چيني
3. فيتيله
4. پارافين کريستال چيني
5. رنگ روغن سفيد
6. تکه هاي خرد شد ه پارافين



طرز آماده سازي
1. ابتدا ظرفي فلزي مقداري پارافين کريستال چيني بريزيد و کمي رنگ مشکي به آن اضافه کرد ه و به شکل بن ماري (غير مستقيم ) روي اجاق گاز حرارت د هيد تا ذوب و يکنواخت شود .
2. سپس آن را داخل قالب شمع شيشه اي که قبلاٌ چرب وگرم کرد ه ايد بريزيد و قالب را تا لبه پر کنيد و بگذاريد سرد شود . توجه داشته باشيد که بايد نيم سانتي متر از لبه قالب بسته شد ه باشد . (به اصطلاح گوشت بگيرد )

3. بعد ازاين مرحله بقيه پارافين داخل قالب شمع را به داخل ظرف فلزي برگردانيد و تخليه کنيد .
4. ته قالب را سوراخ کرد ه و فيتيله را قرار د هيد و توسط سوزن يا ابزار شماره 11 روي ديوار قالب را مشابه طرح هاي بد ن گورخر طرح بيندازيد .



5. داخل طرح ها را با کاتر خالي کنيد .
6.سپس مجد داً داخل ظرف د يگري پارافين کريستال را به شکل بن ماري ذو ب کرد ه و سپس رنگ روغن سفيد را به آن اضافه کنيد . قطعاتي از پارافين خرد شد ه را داخل قالب بريزيد، مجدداً شمع سفيد رنگ را داخل ظرف شيشه اي بريزيد تا کاملاً پر شود . سپس طرح مورد نياز نمايان مي شود .



7. اجازه د هيد تا شمع کاملاً خنک شود و سپس از قالب خارج کنيد .
8. براي پرداخت ابتدا يک قاشق غذا خوري را روي شعله گرم کنيد . قاشق گرم را به آرامي روي سطح شمع بکشيد ، سپس به وسيله کاتر يک لايه از شمع را به آرامي برداريد .

9. به وسيله سشوار سطح شمع را گرم کنيد و با يک د ستمال ظريف روي بد نه شمع بکشيد تا اثر کاتر را از بين ببرد .



10. انگشت خود را به وازلين آغشته کنيد و روي سطح شمع بکشيد تا براق شود . توجه داشته باشيد که مقدار وازلين بسيار کم باشد.




منبع: مجله ترمه شماره 11
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شمع کوبیسم

لوازم مورد :

- پارافین گل
- قالب برای شمع
رنگ شمع قرمز
رنگ روغن سفید
-سینی فلزی
- کاتر
-دستمال با بافت ظریف
- وازلین



 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شمع های خیال انگیز ژله ای
ساخت‌ شمع‌های‌ زیبا و تزیین‌ سفره‌های‌ میهمانی‌ با آنها كاری‌ بسیار جالب‌ است. در این‌ جا ساخت‌ شمع‌های‌ ژله ‌ای‌ آموزش‌ داده‌ می ‌شود. چهار كلید اساسی‌ برای‌ این‌ كه‌ در ساخت‌ شمع‌ ژله ‌ای‌ موفق‌ باشید، وجود دارد. اول‌ این‌ كه‌ چگونه با ژل‌ كار كنید؛ دوم‌ چه‌ نوع‌ ظرفی‌ انتخاب‌ كنید؛ سوم‌ نوع‌ تزیین؛ و چهارم‌ فتیله.

نكات‌ مهم‌


توجه‌ داشته‌ باشید كه‌ ژل‌ قابل‌ اشتعال‌ است‌ و اگر آتش‌ گرفت‌ باید با آن مانند روغن‌ عمل‌ كنید. به‌ این‌ ترتیب‌ كه‌ درِ ظرف‌ را بگذارید تا از رسیدن‌ اكسیژن‌ به‌ آن‌ جلوگیری‌ شود. هنگام‌ كار كردن‌ با ژل‌ اگر دست‌ شما سوخت، فوراً محل‌ سوخته ‌شده‌ را با یخ‌ مالش‌ دهید. توجه‌ داشته‌ باشید كه‌ برای‌ ذوب‌ كردن‌ ژل‌ از مایكروویو استفاده‌ نكنید. برای‌ سرعت ‌بخشیدن‌ به‌ ذوب‌ ژل، آن‌ را به‌ صورت تكه‌ های‌ كوچك‌ در آورید. هنگام‌ ذوب، روی‌ چشم‌ها محافظ‌ قرار دهید. مرحلهِ مایع‌ یا جامد شدن‌ ژل‌ تدریجی‌ است. هیچ‌ وقت‌ ژل‌ را تا 220 درجه‌ فارنهایت‌ (110درجه‌ سانتیگراد) حرارت‌ ندهید؛ زیرا امكان‌ آتش ‌گرفتن‌ آن‌ وجود دارد. هنگام‌ كار از دماسنج‌ استفاده‌ كنید. به‌ طور معمول‌ روی‌ بسته ‌های‌ ژل‌ درجه‌ ذوب‌ آن‌ نوشته‌ شده‌ است.

وسایل‌ لازم‌ برای‌ شمع ‌سازی‌ با ژل
می ‌توانید از اجاق‌ گاز معمولی‌ و یك‌ قابلمه‌ برای‌ ذوب‌ موم‌ ژله ‌ای‌ استفاده‌ كنید. به‌ یك‌ دماسنج‌ گیره‌ دار نیز احتیاج‌ دارید. توجه‌ كنید كه‌ پیش‌ از ریختن‌ ژل‌ در ظرف‌ مورد نظر، ظرف‌ را به‌ مدت‌ ده‌ دقیقه‌ در فری‌ كه‌ با دمای‌ 175درجه‌ فارنهایت‌ (80 درجه‌ سانتیگراد) گرم‌ كرده‌اید، قرار دهید.

سرد كردن‌ ژل‌

برای‌ سرد كردن‌ ژل، دو روش‌ (سریع‌ و آهسته) وجود دارد. در روش‌ سریع، تشكیل‌ حباب‌ داخل‌ شمع‌ متوقف‌ می ‌شود. برای‌ این‌ عمل‌ پس‌ از ریختن‌ ژل‌ درون‌ ظرف، بایستی‌ ظرف‌ شمع‌ را روی‌ یك‌ حوله‌ آشپزخانه‌ درون‌ یخچال‌ قرار داد.

در شیوهِ آهسته، ظرف‌ شمع‌ را روی‌ یك‌ سطح‌ صاف‌ در بیرون‌ از خانه‌ در یك‌ روز آفتابی‌ به‌ مدت‌ چند ساعت‌ قرار می ‌دهند.




دوستان می تونید برا اینکه شمع هاتون حباب نزنند داخل فر گرم شده هم قرار شون بدید بعد ار اینکه درستشون کردید اما مراقب باشید فر تون داغ نباشه حواستون به نوع ظرفتون هم باشه_اینو یادم رفته بود بگم
 
  • Like
واکنش ها: ho_b

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش ساخت انواع شمع های یخی (باب اسفنجی)



مواد لازم:

فتیله - قالب - مقدار کمی روغن مایع - یخ خرد شده - چوب بستنی - موم ذوب شده

1-قالب تمیز شده را فتیله گذاری کنید و فتیله را در وسط ،روی لبه قالب با چوب بستنی محکم

کنید.

2-بعد قالب را روی یک پایه مثلا لیوان یا کاسه کوچکی بگذارید که کج نایستد.

3-موم معمولی را روی حرارت بسیار پایین ذوب کنید. درحین ذوب شدن رنگ باروتی مخصوص

شمع را بنا به سلیقه خودتان که هر رنگی میتواند باشد، به آن اضافه و خوب هم بزنید.

4-یخ های خرد شده را درون قالب بریزید تا 2سانتی لبه قالب که باید خالی باشد.

5-از کنار فتیله به سرعت موم را روی یخ ها بریزید. تا جایی که روی یخ ها را کاملا بگیرد.

6-بعد از ده دقیقه گره فتیله را باز و شمع را از قالب جدا کنید.

7-شمع را روی ظرفشویی بگذارید تا یخ درون آن ذوب شده و کاملا خشک شود.

8-بعد از خشک شدن چسب dm5 روی شمع کشیده و بلافاصله اکلیل همرنگ خود شمع را روی

آن بپاشید.


عکس آماده شمع:

 
  • Like
واکنش ها: ho_b

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شمع یخی



وسایل مورد نیازکیسه پلاستیکی یا حوله
چکش
قابلمه
پارافین
استارین
قالب استوانه ای
رنگ
فتیله
مقداری یخ
گام اول رنگ و استارین را در قابلمه حرارت دهید . پارافین را به آن اضافه کنید و تا ۹۳ درجه سانتی گراد حرارت دهید . فتیله را محکم در قالب ثابت کنید.
گام دوم یخ ها را در کیسه ای پلاستیکی یا لابلای حوله بریزید و با چکش آنها را خرد کنید.



گام سوم
یخ را به صورت آزرده و(نه فشرده) در قالب بریزید.



گام چهارم
پارافین را در قالب بریزید و صبر کنید تا سرد شده و یخ ها آب شوند



گام پنجم شمع را از قالب بیرون آورده و فتیله را ببرید . آن را گوشه ای بگذارید کاملا خشک شود.

 
  • Like
واکنش ها: ho_b

Similar threads

بالا