همه چیز در مورد چیپس

tfsrl

عضو جدید
چيپس وسيب زميني سرخ كرده نخوريد
تااز شرماده بسيار سمي اكريلاميد درامان بمانيد كه تنها در كشور المان هشت هزار قرباني
مي گيره !
اين سم الان بحث داغ رسانه ها بخصوص در اروپا وامريكاست .اين سم ميتونه نسبت به ساير سمهاي شناخته شده در مواد غذايي 100 برابر خطرناك تر باشه .واي بحال ما
همه موادغذايي كه داراي قند والبومين ويا اسپاراگيان هستند اكريلاميد دارند .اين سم زماني خودشو نشون مي ده كه محصولات غذايي براثر گرما وخشكي تغيير حالت بده .پس مواظب تغيير حالت موادغذاييتون باشيد .
براي درامان ماندن از شر اين سم نكات زيرودر نظر داشته باشيد .
-چيپس ذرت و بادام زميني رو جايگزين چيپس سيب زميني كنيد.
-بجاي بيسكويت از ويفر استفاده كنيد زيرا بيسكويت سرخ مي شه .
-نان برشته نشده استفاده كنيد زيرا نون برشته شده مقدار زيادي اكريلاميد داره نون سوخاري هم الترناتيو خوبي به جاي نون برشته شده ست .
-قهوه روبيش از دوفنجان درروز نخوريد زيرا اكريلاميد داره. چاي الترناتيو خوبي براي قهوه ست .
سعي كنيد گوشت و ماهي وشيرو پنيروماكاروني وبرنج وسبزي جات وانواع ميوه جات روبخوريد.
-تاحدامكان ازشامپوهاي شيميايي وكرم هاي بدني استفاده نكنيد بجاش شامپويي با محتوي گياهي ياطبي استفاده كنيد .
ازاونجايي كه اكريلاميد سمي است كه بيشترازطريق تغذيه وارد بدن ميشه اين پيشگيريها رو توي اشپزخونتون اعمال كنيد.
-براي پختن كيك ويا پيتزا وديگر غذاهاي سرخ كردني در فر بجاي اينكه سيني فرو چرب كنيد كاغذ مخصوص بذاريد .
حرارت فربيش از 200 درجه نباشه .نذاريد حاشيه پيتزاتون برشته بشه اگه برشته شد حاشيه پيتزارو نخوريد .
-سيب زميني رو هيچگاه در يخچال نگهداري نكنيد .
-سيب زميني هايي كه كمي لك دارند رو سرخ نكنيد .
-نانهاي تست رو با حرارت كم و با زمان كوتاه تست كنيد .
-قبل از استفاده وپخت سيب زميني را پوست كنده ولا اقل بمدت يكساعت در اب قرار دهيد .اب قند موجود در سيب زميني رو به خودش جذب كرده وبه اين طريق احتمال تشكيل اكريلاميد پايين مياد.اگه در اب نذاشتيد اول اب پز كنيد بعد سرخ كنيد در اين صورت درهنگام سرخ كردن اكريلاميد توليد نمي كنه .
براي سرخ كردن بجاي روغن مايع وياجامد ازمارگارين استفاده كنيد زيرا مارگارين آب رو در خودش نگهداشته وسبب ميشه كه بيش از حد داغ نشه .
سيب زميني رو طلايي سرخ كنيد زيرا هر چه بيشتر سرخ شه ميزان اكريلاميدش بالاتر ميره .
سيب زميني رو براي سرخ كردن كلفت برش دهيد زيرا هرچه باريكتر باشه امكان ايجاد اكريلاميد بالاتر ميره .
توصيه ما اينه كه موارد بالا رو جدي بگيريد .تغذيه خوب و سالمي داشته باشيد تازندگي خوبي داشته باشيد .
 

سميعي

عضو جدید
هرچند اين صنعت متاسفانه بخشي از رشتمونه ولي بايد بگم خود منم 5ساله اصلا لب به چيپسو پفك نزدم ايشالا نسل ما وآيندها بتونن جانشيناي مناسبي جاي اينا بذارن.همونطور كه الانم داره در اين زمينه تلاشايي ميشه.البته ايشالا هر چه مستمر ترو با انگيزه تر بشه چون توجه به سلامت مردمم بخشي از وظيفمونه:redface:
 

malo00os

عضو جدید
هشدار: چیپس نوعی ماده مخدر دارد!!!

هشدار: چیپس نوعی ماده مخدر دارد!!!

آیا متوجه شده‌اید که چرا شما نمی‌توانید از خوردن چبپس خودداری کنید. با مزه کردن چیپس در دهان، یک نوع ماده شیمیایی در بدن تولید می‌شود که اثری مانند ماری جوآنا که ماده‌ای مخدر است تولید می‎کند، به همین دلیل مقاومت در مقابل خوردن چنین غذاهایی سخت می‌شود

مزه کردن غذاهای چرب، سبب تولید یک نوع ماده اعتیادآور مانند ماری جوآنا در بدن می‌شود که اشتیاق را برای خوردن این‌گونه غذاها بالا می‌برد.

به گزارش برنا، آیا متوجه شده‌اید که چرا شما نمی‌توانید از خوردن چبپس خودداری کنید. با مزه کردن چیپس در دهان، یک نوع ماده شیمیایی در بدن تولید می‌شود که اثری مانند ماری جوآنا که ماده‌ای مخدر است تولید می
‎کند، به همین دلیل مقاومت در مقابل خوردن چنین غذاهایی سخت می‌شود.

محققان کالیفرنیایی بر این باورند که چربی موجود در این نوع غذاها، یک مکانیسم بیولوژیکی به نام «اندوکانابینویید» تولید می‌کند که شبیه به ماری جوآنای طبیعی سبب اشتیاق برای غذاهای پرچرب می‌شود.

تحقیقات بر روی موش‌ها نشان داده است، زمانی که این حیوانات غذایی چرب مزه می‌کنند، سلول‌های چربی در روده کوچک آن‌ها شروع به تولید «اندوکانابینویید» می‌کند.

این فرایند با مزه کردن از زبان شروع شده و سپس روغن غذا سیگنالی تولید می‌کند که ابتدا به مغز می‌رود و در آن‌جا از طریق یک مجموعه عصب به سمت روده‌ها سفر می‌کند.

در روده این سیگنال سبب تحریک برای تولید «اِندوکانابینویید» و بالارفتن جذب غذاهای چربی دار و اشتیاق برای خوردن بیشتر این خوراکی‌ها می‌شود، این در حالی است که مزه کردن مواد شیرین و پروتئین‌ها فاقد این خاصیت هستند.

بر اساس این گزارش، محققان قصد دارند با استفاده از داروهایی که مانع فعالیت «اندوکانابینویید» می شوند این اشتیاق را کم کنند. در واقع با تولید چنین داروهایی سیگنال‌های «اندوکانابینویید» به مغز نمی‌رسند و بدین صورت نمی‌تواند به مغز فرمان خوردن صادر کند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تحقیقات نشان می دهد که خوردن یک بسته چیپس در روز شبیه نوشیدن 5 لیتر روغن مایع در سال است، حقیقت امر این است که خوردن چیپس و در کل اسنکها نه تنها موجب چاقی و بیماریهای قلبی می شود، بلکه مشکلات رشدی را برای جنین، بیش فعالی را در کودکان و سرطان را در بزرگسالان به همراه دارد.


شاید خوردن چیپس و در کل اسنکها چندان هم هشدار دهنده نباشد اما اگر مصرف آنها به یک عادت تلقی شود، تبعات آن بسیار خطرناک است. برخی از تحقیقات نشان می دهد که یک سوم از کودکان بریتانیایی هر روز چیپس می خورند و دو سوم دیگر چندین بار در یک هفته چیپس مصرف می کنند.


در حقیقت در این کشور سالانه شش میلیارد بسته چیپس مصرف می شود به طوری که مردم هر سه دقیقه یک تن چیپس می خوردند یا هرکس دست کم 100 بسته چیپس می خورد.


خورد یک بسته چیپس در روز می تواند معادل نوشیدن 5 لیتر روغن در سال باشد. نیاز به گفتن نیست که این اسنکها علاوه بر چربی حاوی نمک و شکر هم هستند.


شاید باور تمام این موارد منفی درباره بسته هایی با اشکال معصومانه و خنده دار در رنگهای روشن در فروشگاه ها خودنمایی می کنند دشوار باشد اما حقیقت این است که این محصولات از نظر صنعتی طوری طراحی شده اند که ذائقه ما را تحریک کرده و به نقطه اعتیاد می رساند.


مایکل ماس نویسنده کتاب" نمک، شکر، چربی: چگونه بزرگان صنعت غذا ما را فریب می دهند" اظهار داشته است که تحقیقاتش نشان می دهد که چگونه شرکتهای بزرگ تولید غذا، چگونهچیپس را از چیپس نسبتا هیجان انگیز دهه هفتاد به بمب هوشمند مغز ما تبدیل کرده اند.


وی توضیح می دهد، وقتی که یک چیپس در دهان خود می گذارید، مزه نمک بی درنگ شما را درگیر می کند. این تأثیری است که در صنعت نمک به آن انفجار طعم گفته می شود.


چیپسهای مدرن نیز سرشار از چربی هایی هستند که این صنعت به آن احساس دهانی می گوید. این موجب می شود که تجربه خوردن چیپسهای امروزی شبیه لذت گاز زدن به یک پنیر چسبناک است. ما این چربی را از طریق عصبی حس می کنیم که به آن عصب سه قلو گفته می شود، هرچه این احساس دهانی بهتر باشد ما از خوردن چیپس لذت بیشتری می بریم.


راز نهایی چیپس در تردی آن است. محققان دریافته اند که هرچه صدای خوردن چیپس بیشتر باشد، فرد از خوردن آن بیشتر لذت می برد.



- اعتیادآور بودن چیپس


مسئله اصلی اینجاست که چیپس ها به گونه ای طراحی شده اند که اعتیاد آور باشند. این محصول به قدری دقیق طراحی شده که سازنده نقطه شکستن آن هنگام گاز زدن را نیز به دقت برنامه ریزی کرده است. نکته بعدی نحوه انتخاب برچسب و نوشته های روی بسته برای این نوع محصولات است که گویی به واقع از میزان نکات منفی آن کم می کند.


همه این موارد می تواند توضیح دهد که چرا همه ما این همه به چیپس خوردن علاقمندیم. اما بهای خوردن این اسنک چرب، شکر دار و نمکین توسط سلامتی ما پرداخته می شود.


مصرف بیش از حد این مواد عامل افزایش خطر چاقی، فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی شود. در کودکان مصرف بیش از حد چیپس موجب می شود که آنها در مسیر زندگی با زندگی غیر سالم قدم بگذارند.


براساس اظهارات دکتر داریوش مظفریان متخصص قلب و محقق و پژوهشگر غذا، چیپس در چاقی مسری ایالات متحده نقش مهمی برعهده دارد. همه غذاها با هم برابر نیستند و درمورد برخی حتی میانه روی در خوردن آنها نیز کافی نیست.


وی در تحقیقات خود تمام انواع غذاهای دارای سیب زمینی به ویژه چیپس را عامل چاقی دانسته است.


دکتر مظفریان استادیار پزشکی و همه گیری شناسی دانشکده پزشکی هاروارد اظهار داشت که سطح بالای نشاسته و هیدروکربنات تصفیه شده در بسته های بزرگ و متوسط چیپسهای امروز می تواند سطح گلوگز و انسولین خون ما را تغییر دهد. این عدم تعادل موجب می شود که احساس سیری کمتری داشته باشیم و حس گرسنگی ما افزایش یافته و میزان غذای مصرفی در طی روز نیز بیشتر شود.


براساس اظهارات دکتر مظفریان که خود یک یا دوبار در ماه چیپس را در مقادیر کوچک مصرف می کند، در نتیجه این تغییرات احتمال بازکردن یک بسته چیپس دیگر بیشتر می شود.




- خطر خوردن چیپس برای جنین متولد نشده


مصرف میزان چشمگیری از چیپس نه تنها در بدن کودکان و بزرگسالان عدم تعادل ایجاد می کند، بلکه به جنین متولد نشده نیز صدمه می زند.


به گزارش مهر، تحقیقات بریتانیایی نشان می دهد که زنان بارداری که چیپس و اسنک می خورند درست به همان میزانی به جنین خود صدمه می زنند که گویی دخانیات مصرف می کنند. این مسئله به علت وجود یک ماده شیمیایی بی بو و غیرقابل مشاهده ای به نام آکریلامید که می تواند به دی ان ای صدمه بزند.


آکریلامید یک سم عصبی است که نخستین بار در پلاستیکها و صنایع رنگرزی کشف شد. 10 سال پیش دانشمندان سوئدی به این نتیجه رسیدند که وقتی غذاهای فرآوری شده نشاسته ای چون چیپس به طوری صنعتی با دمای بالا تهیه می شود، این سم در مقادیر زیاد تولید می شود.


اکنون تحقیقات انجام شده توسط موسسه تحقیقات سلامت بردفورد ارتباطی بین سطح بالای آکریلامید و تولد کودکانی با وزن کم قائل شده است.


درحال حاضر مطالعه تأثیرات مصرف آکریلامید روی بزرگسالان ادامه دارد.



- ارتباط چیپس و بیش فعالی


مصرف چیپس و اسنکها خطرات دیگری هم برای جوانان و نوجوانان دارد که در میان آنها می تواند به بیش فعالی اشاره کرد.


در ماه فوریه یک تحقیق که نتایج آن در مجله Plos One منتشر شده گزارش داد که وقتی موشها رژیم غذایی داشتند که از چیپسهای صنعتی فراهم شده بود مغز آنها در مقایسه با مغز موشهای عادی از نظر فعالیت متفاوت بود.


محققان دانشگاه ارلانگن - نورنبرگ آلمان دریافتند، در این موشها، آن قسمتهایی از مغز که به خواب مربوط است کار نمی کرد، درحالی که قسمتهایی که با حرکت بدن همراه بود فعالیتی بیشتر از همیشه داشت. این تغییرات در مغزها موجب می شود که در رفتار آنها بیش فعالی مشاهده شود.


تحقیقات نشان می دهد که مصرف چیپس میان کودکان به سطح خطرناکی رسیده است و اکنون زمان عملکرد هوشیارانه در این رابطه است.


هرچقدر هم که بسته ها و تبلیغات این خوراکیها فریبنده باشند اما به علت، فقدان درج هشدارها روی بسته های اسنکها باید نسبت به زیادروی بزرگسالان و کودکان در مصرف این اسنکها هوشیار عمل کنیم.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مراحل خط تولید چیپس






















 

Similar threads

بالا