همه چیز درمورد فیوز مینیاتوری

nourara

عضو جدید
فیوز مینیاتوری یا کلید مینیاتوری Miniature Circuit Breaker که اختصارا MCB نامگذاری شده است تجهیزات الکتریکی خانگی و صنعتی را در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار ( عبور جریان غیر مجاز ) محافظت میکند.



به عبارت ساده می توان گفت فیوز یک وسیله حفاظتی است که در تجهیزات و مدارات الکتریکی به کار برده می‌شود تا در مواقعی که جریانی بیشتر از حد انتظار از وسیله عبور می کند مدار قطع شود تا سایر تجهیزات آسیبی نبینند.

فیوز مینیاتوری از دو مکانیزم برای عملکرد خود استفاده میکند : عملکرد بیمتالی برای حفاظت اضافه بار و عملکرد مغناطیسی جهت حفاظت از اتصال کوتاه.

بعبارت دیگر ، تشخیص جریان اضافه به عهده یک فلز ( بیمتال) میباشد ( شماره 5 ) که بوسیله عبور جریان مدت دار بیش از جریان نامی گرم شده و بر اثر خم شدن باعث عمل کنتاکت فیوز مینیاتوری شده و مدار را قطع میکند.


همچنین جریان اتصال کوتاه بوسیله سیم پیچ (شماره 7 ) که دارای تعداد دور کم و قطر زیاد میباشد بصورت مغناطیسی تشخیص داده شده و فیوز مینیاتوری عمل می کند.


سایر المانهای فیوز مینیاتوری طبق تصویر عبارتند از :


1) Actuator piker : for trip and reset

2) Actuator Device mechanism
3) Main contact : flow of current
4) Terminal Block
5) Bimetallic steel strip
6) Tripping calibration screw
7) Solenoid coil
8) Arc extinguisher



فیوز مینیاتوری از نظر کاربرد به تیپهای B روشنایی ، C موتوری ، D ترانسفورماتوری ، K قدرت ، Z بسیار حساس تقسیم بندی می گردد:


فیوز مینیاتوری نوع B روشنایی :



کلید مینیاتوری نوع B عموما در مصارف خانگی و روشنایی کاربرد دارند. این کلیدها در جریان اضافه بار بین 3 تا 5 برابر جریان نامی در زمان مشخص ، مدار را قطع می کنند و حساسیت مناسبی برای کاربردهای عادی خانگی دارند. این کلید به فیوز مینیاتوری تندکار نیز معروف است.


فیوز مینیاتوری نوع C موتوری :



کلید مینیاتوری نوع C بیشتر کاربرد صنعتی دارند. این کلیدها در جریان اضافه بار بین 5 تا 10 برابر جریان نامی در زمان مشخص ، مدار را قطع می کنند و زمان قطعشان از تیپ B بیشتر است. این کلید به فیوز مینیاتوری کندکار نیز معروف است.


فیوز مینیاتوری نوع D ترانسفورماتوری :



کلید مینیاتوری نوع D برای مصارف صنعتی خاص ( مانند مولد های اشعه ایکس X-Ray و یا ترانسفورماتورها ) استفاده می شوند. این کلیدها در جریان اضافه بار بین 10 تا 20 برابر جریان نامی در زمان مشخص ، مدار را قطع می کنند و زمان قطعشان از تمامی تیپها بیشتر است.


فیوز مینیاتوری نوع K قدرت :



کلید مینیاتوری نوع K برای حفاظت در مدارات قدرت ، ترانسفورماتور و موتور ها استفاده می شوند. در این نوع از کلید مینیاتوری حد جریان برای قطع در موارد اضافه بار کمتر از سایر کلیدهاست و هنگام به وجود آمدن اضافه بار مدار را سریعتر قطع می کنند ولی در موارد اتصال کوتاه منحنی قطع این نوع کلید ها بین تیپ D و C می باشد.


فیوز مینیاتوری نوع Z بسیار حساس :

این نوع از کلید مینیاتوری هنگامی که جریان عبوری از جریان نامی بیشتر شود در یک مدت زمان خاص ( که از تمامی تیپها کمتر است ) طبق منحنی قطع ، فرمان قطع را صادر می کند. حساسیت این نوع از کلیدها ، هم در مواقع اضافه بار و هم اتصال کوتاه از تمامی تیپهای دیگر بیشتر است و در صورت بروز خطا مدار را سریعتر قطع می کند. بنابر این کاربرد این نوع فیوز مینیاتوری در مدارات با حساسیت بالا می باشد.
زمان قطع این تیپها به ترتیب ( از سریعترین ) عبارت است از : Z و B و C و D




در این تصویر مشخصه قطع کلید مینیاتوری دوپکه Doepke MCB DLS6 و کلید ترکیبی Doepke FIC/FIB را ملاحظه می فرمایید:


 
آخرین ویرایش:

nourara

عضو جدید
سلام

یکی از دوستان در سایت همسایه سوالی مطرح کرده بودند که بد نیست در اینجا نیز اشاره ای داشته باشیم :


کاربرد قطعه ای که در تصویر اجزای داخلی فیوز مینیاتوری با شماره 8 مشخص شده چیست ؟




پاسخ :

این المان که Arc extinguisher نام دارد ، از بروز پدیده قوس الکتریکی ( آرک ) بین دو سر ترمینالهای شماره 4 فیوز مینیاتوری در جریانهای بالا جلوگیری میکند.
 

nourara

عضو جدید
تقسیم بندی انواع فیوز مینیاتوری شرکت دوپکه

تقسیم بندی انواع فیوز مینیاتوری شرکت دوپکه

انواع فیوز مینیاتوری ( کلید مینیاتوری ) شرکت دوپکه Doepke آلمان در سه گروه کلی تقسیم بندی می شود:

فیوز مینیاتوری Doepke DLS 6h ( معمولی و خانگی )
فیوز مینیاتوری Doepke DLS 6hsl ( مجهز به ترمینال فنری)
فیوز مینیاتوری Doepke DLS 6i ( مصارف صنعتی )

که در ادامه هریک از این سه مدل کلید مینیاتوری را بررسی خواهیم کرد.




برگ اطلاعات فنی کلید مینیاتوری دوپکه آلمان: ( جهت مشاهده تصویر کامل بر روی آن کلیک کنید )


MCB data sheet


نگاه اجمالی به محصولات فیوز مینیاتوری و لوازم جانبی مرتبط: ( جهت مشاهده تصویر کامل بر روی آن کلیک کنید )











کلید مینیاتوری ( فیوز مینیاتوری )
Doepke DLS6 h برای مصارف معمولی و خانگی



کلید مینیاتوری DLS6 h مدل جدید کلید های مینیاتوری ساخت شرکت دوپکه Doepke آلمان است که در مصارف خانگی استفاده میشود و در موارد اتصال کوتاه های ضعیف و متوسط کاربرد دارد.
ادوات فیوز مینیاتوری مدل h به صورت 1 پل 2 پل 3 پل ، 1p+N ، 3p+N و با جریانهای نامی (6A -125A ( high current و در انواع B ، C در دسترس هستند.
در صورت استفاده از باسبار شانه ای در انتهای این مدل از کلید مینیاتوری ، بدون نیاز به باز کردن کلیدهای مجاور می توان آن را جابجا کرد.
تمام ادوات DLS 6 از لحاظ سطوح قابل دسترس ایمن هستند.طراحی مدرن و کاربردی و همچنین بدنه پلیمری مرغوب این کلیدها نشان دهنده کیفیت بالا وسطح استاندارد این نسل جدید کلیدهای مینیاتوری است.

کلیه فیوز مینیاتوری های سری DLS 6 دارای درپوش شیشه ای جهت لیبل گذاری و نیز دو نگهدارنده فنری با قابلیت تنظیم از بالا و پایین جهت نصب بر روی هر نوع ریل می باشند. این کلید های مینیاتوری بصورت ابتکاری و ماژولار طراحی شده اند.

قدرت تحمل جریان نامی این فیوز مینیاتوری دوپکه ، 6KA می باشد.


کدینگ : نحوه کد گذاری فیوز مینیاتوری دوپکه آلمان بدین ترتیب است :


DLS6 h X YZ
که در آن پارامتر X تیپ فیوز مینیاتوری ( یعنی B,C,D,K,Z ) ، پارامتر Y جریان نامی فیوز مینیاتوری ، پارامتر Z تعداد پل فیوز مینیاتوری را مشخص می کند.
بطور مثال کد کلید مینیاتوری نوع C سه پل جریان نامی 25 آمپر بدین صورت خواهد بود :

DLS6 h C 25 – 3
 

nourara

عضو جدید
تقسیم بندی انواع فیوز مینیاتوری شرکت دوپکه doepke

تقسیم بندی انواع فیوز مینیاتوری شرکت دوپکه doepke


[h=1]فیوز مینیاتوری DLS6hsl
[/h]
Category: فیوز مینیاتوری MCB دوپکه.




کلید مینیاتوری ( فیوز مینیاتوری ) Doepke DLS6 hsl با ترمینال فنری بدون پیچ


کلید مینیاتوری DLS6 hsl یکی دیگر از مدلهای جدید فیوز مینیاتوری دوپکه Doepke آلمان است که در مصارف عادی استفاده میشود و در موارد اتصال کوتاه های ضعیف و متوسط کاربرد دارد. ادوات مدل hsi به صورت 1 پل 2 پل 3 پل ، 1p+N ، 3p+N و با جریانهای نامی (6A -125A ( high current و در انواع B ، C در دسترس هستند.
در صورت استفاده از باسبار شانه ای در انتهای این کلید مینیاتوری ، بدون نیاز به باز کردن کلیدهای مجاور می توان آن را جابجا کرد.
تمام ادوات فیوز مینیاتوری DLS 6 ( منجمله این مدل DLS6 hsl ) از لحاظ سطوح قابل دسترس ایمن هستند. طراحی مدرن و کاربردی و همچنین بدنه پلیمری مرغوب این فیوز مینیاتوری نشان دهنده کیفیت بالا وسطح استاندارد این نسل جدید کلیدها است.

کلیه فیوز مینیاتوری های سری DLS 6 دارای درپوش شیشه ای جهت لیبل گذاری و نیز دو نگهدارنده فنری با قابلیت تنظیم از بالا و پایین جهت نصب بر روی هر نوع ریل می باشند. این کلید های مینیاتوری بصورت ابتکاری و ماژولار طراحی شده اند.

ترمینال فنری تعبیه شده در بالای این فیوزمینیاتوری با خاصیت quick plug-in اجازه اتصال سریع به هادی را می دهد.

قدرت تحمل جریان نامی این فیوز مینیاتوری دوپکه ، 6KA می باشد.


کدینگ : نحوه کد گذاری فیوز مینیاتوری دوپکه آلمان بدین ترتیب است :


DLS6 hsl X YZ
که در آن پارامتر X تیپ فیوز مینیاتوری ( یعنی B,C,D,K,Z ) ، پارامتر Y جریان نامی فیوز مینیاتوری ، پارامتر Z تعداد پل فیوز مینیاتوری را مشخص می کند. بطور مثال کد کلید مینیاتوری نوع C سه پل جریان نامی 25 آمپر بدین صورت خواهد بود :

DLS6 hsl C 25 – 3




[h=1]فیوز مینیاتوری DLS6i
[/h]
Category: فیوز مینیاتوری MCB دوپکه.



کلید مینیاتوری ( فیوز مینیاتوری ) Doepke DLS6 i برای مصارف صنعتی
کلید مینیاتوری سری DLS6 i دوپکه Doepke آلمان با کاربرد صنعتی در سیستمهایی با ظرفیت اتصال کوتاه بالا طراحی شده است. این فیوز مینیاتوری پر قدرت دوپکه Doepke به دلیل ظرفیت قطع بالای نامی اش ( 10 کیلو آمپر ) برای استفاده در منابع تغذیه و کاربردهایی با قدرت اتصال کوتاه بالا مانند محیطهای صنعتی مناسب است. فیوز مینیاتوری Doepke DLS6 i با تیپهای مختلف B , C , D , K , Z تولید می گردد. همچنین رنج وسیع جریان نامی برای این فیوز مینیاتوری که از 0.3A تا 125A به صورت 1 پل ، 2 پل ، 3پل و 4 پل موجود است ، امکان استفاده این فیوز مینیاتوری در موارد حفاظتی خواسته شده را امکان پذیر میسازد و کاربردهای وسیعی دارد.

به دلیل وجود باسبار در انتهای این فیوز مینیاتوری ، بدون نیاز به باز کردن کلیدهای مجاور می توان آن را جابجا کرد که این امر به نوبه خود سهولت کار را برای تابلوهای صنعتی فراهم می سازد.

قدرت تحمل جریان نامی این مینیاتوری دوپکه ، 10KA می باشد.


کدینگ : نحوه کد گذاری کلید مینیاتوری دوپکه آلمان بدین ترتیب است :


DLS6 i X YZ

که در آن پارامتر X تیپ کلید مینیاتوری ( یعنی B,C,D,K,Z ) ، پارامتر Y جریان نامی کلید مینیاتوری ، پارامتر Z تعداد پل فیوز مینیاتوری را مشخص می کند. بطور مثال کد فیوز مینیاتوری نوع C سه پل جریان نامی 25 آمپر بدین صورت خواهد بود :

DLS6 i C 25 – 3




کلمات کلیدی: doepke, MCB, اتصال کوتاه, اضافه بار, دوپکه, ظرفیت قطع, فیوز تند کار, فیوز خانگی, فیوز صنعتی, فیوز موتوری, فیوز مینیاتوری, فیوز کند کار, مینیاتوری, کلید مینیاتوری.

منبع : سایت شرکت اتصالات کابل آریا ، نماینده رسمی دوپکه در ایران
 

nourara

عضو جدید
لوازم جانبی فیوز مینیاتوری دوپکه آلمان

لوازم جانبی فیوز مینیاتوری دوپکه آلمان

شرکت دوپکه Doepke آلمان برای فیوز مینیاتوری ، تجهیزات جانبی و متعلقات افزودنی خاصی ارائه نموده است که برای نصب در کنار کلید مینیاتوری اصلی طراحی شده اند. لوازم جانبی فیوز مینیاتوری دوپکه دارای استاندارد VDE ، استاندارد IEC ، استاندارد CE اروپا ، استاندارد ایران و تاییدیه پژوهشگاه نیرو می باشند. در این پست قطعات جانبی کلید مینیاتوری دوپکه را به اختصار معرفی کرده ام:




آندر ولتاژ تریپ DUSA





آندر ولتاژ تریپ Doepke DUSA under voltage trip جهت فیوز مینیاتوری

آندر ولتاژ تریپ دوپکه Doepke آلمان دارای یک سیم پیچ مغناطیسی است که در صورت عدم وجود خطا ، اجازه وصل کلید مینیاتوری را صادر میکند.

عرض این قطعه به اندازه یک ماژول کلید مینیاتوری است.


مدلهای ارائه شده :


DUSA 24 (24V) order code #09917996
DUSA 110 (110V) order code #09917997
DUSA 230 (230V) order code #09917998
DUSA 400 (400V) order code #09917999



رله شنت تریپ DASA




رله شنت تریپ Doepke DASA Shunt trip relay جهت فیوز مینیاتوری



رله شنت تریپ دوپکه Doepke آلمان دارای یک سیم پیچ مغناطیسی است که در مواقع لزوم توسط منبع خارجی تحریک شده و باعث قطع کلید مینیاتوری می شود.
این قطعه افزودنی به راحتی می تواند در کنار کلید / فیوز مینیاتوری اصلی قرار بگیرد و مصرف انرژی آن نیز بسیار ناچیز است.

شایان ذکر است رله شنت تریپ Doepke DASA operating current trip – shunt trip relay دوپکه روی عملکرد حفاظتی کلید / فیوز مینیاتوری هیچگونه اثری نخواهد گذاشت.

عرض این قطعه به اندازه یک ماژول کلید مینیاتوری است.


مدلهای ارائه شده :


DASA 12 (12V) order code #09917992
DASA 24 (24V) order code #09917993
DASA 48 (48V-72V) order code #09917994
DASA 230 (110V-230V) order code #09917995




کنتاکت کمکی DHi



کنتاکت کمکی Doepke Dhi Auxiliary switch جهت فیوز مینیاتوری



کنتاکت کمکی فیوز مینیاتوری DHi3 تا DHi5 دوپکه Doepke آلمان می توانند بر روی تمامی کلید مینیاتوری سری DLS6 دوپکه نصب شوند.
موقعیت کنتاکت کمکی مینیاتوری مطابق با کلید مینیاتوری اصلی تغییر می کند ( چه بصورت دستی تغییر وضعیت داده باشد و چه بصورت خودکار بعلت اضافه بار یا اتصال کوتاه قطع شده باشد. )

این کنتاکت کمکی در سیستمهای کنترلی موازی با مدار اصلی مینیاتوری استفاده می شوند که وضعیت فعلی فیوز مینیاتوری اصلی در کارکرد آن موثر است.

عملکرد کنتاکت کمکی بر روی کارکرد حفاظتی کلید مینیاتوری اثری نخواهد گذاشت.

عرض این قطعه به اندازه نیم ماژول فیوز مینیاتوری می باشد.


مدلهای ارائه شده :


DHi 3 : 10A 230V , 1 NOC order code #09917984
DHi 4 : 10A 230V , 1 NOC+1 NCC order code #09917985

DHi 5 : 10A 230V , 1 NOC+2 NCC order code #09917986
DHi 6 : 10A 230V , 2 NOC+1 NCC order code #09917987
DHi 7 : 4.8A 230V , 1 C-O order code #09917988
DHi 8 : 4.8A 230V , 2 C-O order code #09917989






کنتاکت کمکی خطا DHi-S




کنتاکت کمکی خطا Doepke Dhi-S Fault indication Auxiliary switch جهت فیوز مینیاتوری



کنتاکت کمکی خطا ( یا کنتاکت خطای فیوز مینیاتوری ) سری DHi3DHi-S دوپکه Doepke آلمان می توانند بر روی تمامی کلید مینیاتوری سری DLS6 دوپکه نصب شوند.
موقعیت کنتاکت کمکی خطا فقط هنگامیکه فیوز مینیاتوری اصلی بصورت خودکار بعلت اضافه بار یا اتصال کوتاه قطع شده باشد، مطابق با کلید مینیاتوری اصلی تغییر می کند.

این کنتاکت کمکی در سیستمهای کنترلی موازی با مدار اصلی مینیاتوری استفاده می شوند که وضعیت فعلی فیوز مینیاتوری اصلی در کارکرد آن موثر است.

عملکرد کنتاکت کمکی خطا بر روی کارکرد حفاظتی کلید مینیاتوری اثری نخواهد گذاشت.

عرض این قطعه به اندازه نیم ماژول فیوز مینیاتوری می باشد.


مدلهای ارائه شده :

DHi-S10 : 4.8A 230V , 1 C-O order code #09917990
DHi-S11 : 4.8A 230V , 2 C-O order code #09917991






قفل وضعیت DEASS



قفل وضعیت فیوز مینیاتوری Doepke DEASS مخصوص فیوز مینیاتوری



این قطعه کوچک اما کاربردی برای نصب بر روی کلید مینیاتوری طراحی شده و باعث قفل وضعیت on یا off فیوز MCB می گردد.
در این حالت از تغییر وضعیت کلید جلوگیری می نماید که از دو جهت مفید است : در مواقع تغییر تجهیزات مدار و یا تعمیرات ، امنیت بیشتری ایجاد میکند. از قطع احتمالی و ناخواسته تجهیزات حساس مانند UPS و EDP و سیستمهای آلارم جلوگیری می کند.



منبع : سایت شرکت اتصالات کابل آریا ، نماینده رسمی انحصاری دوپکه در ایران

کلمات کلیدی :
لوازم جانبی فیوز مینیاتوری
doepke, MCB, تریپ, دوپکه, شنت تریپ, فیوز مینیاتوری, مینیاتوری, کلید مینیاتوری.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
jalilianfar فیوز ها حفاظت سیستم های قدرت 0

Similar threads

بالا