همه چیز درباره ی کاغــذ

mohkami

عضو جدید
کاغذ سازی و انواع آن



کاغذ سازی و انواع آن :
کاغذ: ورقه نازک هموار که معمولا از الیاف گیاهی ساخته می شود ولی ان را از مواد لیفی دیگر هم می سازن ، وبه طور عمده برای نوشتن و چاپ کردن به کار می رود. ولی موارداستعمال متعدد دیگر نیز دارد .
کلمه کاغذ ظاهرا از زبان سانسکریت وارد زبان فارسی شده است . لفظ اروپایی برای کاغذ از کلمه پاپیروس یونانی گرفته شده است و ضمنا قرطاس مصری را از ان می ساختند.
کلمه قرطاس که امروزه به معنی کاغذ به کار می رود خودماخوذ از کلمه یونانی خارتس است ، به معنی چیزی که بر ان می نویسند و معادل ان در عربی ورقه و صحیفه است.
ربع تا ثلث کاغذ نو از کاغذ های مستعمل ساخته می شود. جسم کاغذ الیاف به هم امیخته سلوز است که از حدود 1860 به اینطرف عمدتا از چوب به دست می اید . تکه های پارچه ( معمولا پنبه ای ) که از کارخانه های بافندگی و لباس دوزی به دست می اید برای ساختن کاغذ های تحریری و کاغذ هایی مانند کاغذ سیگار و نظایر ان به کار می رود . برای کاغذ ای خاص دیگر یا در جاهایی که چوب در دسترس نیست از نیشکر شیره گرفته، خیزران ،ساقه کتان مانیل ، کاه و الیاف دیگر استفاده می شود.
ولی قسمت عمده کاغذ جهان از مغز چوب به دست می اید. مغز چوب مکانیکی یا چوب اسیاب شده برای ساختن کاغذ روزنامه و دستمال کاغذی و سایر انواع کاغذ ارزان قیمت به کار می رود. ماده لینین چوب که الیاف را به هم می چسباند در کاغذ باقی می ماند و همین ماده است که سبب زرد شدن رنگ کاغذ در مقابل نور می شود ، مغز چوبی که از طریق شیمیایی بدست می اید تقریبا سلولز خالص است و ان را از جوشاندن همراه با فشار تراشه های چوب با یکی از سه ماده شیمیایی سود، سولفلت، یا سولفیت که لینین را حل می کند به دست می اورند.
سپس مغز چوب را می شویند و سفید می کنند و از غربال می گذرانند و ان را می زنند و خوب مخلوط می کنند. چون اب از غربال می گذرد ، ورقه ای از الیاف تشکیل می شود که به سبب کان خوردن در امتداد های مختلف در هم می روند و به ورقه ، شکلی حصیر مانند میدهند.
یک تسمه نمدین و مرطوب بر غربال فشار می اورد و کاغذ را از روی ان بر می دارد و سپس ان را به نودرد های خشک کننده منتقل می کند. در پایان این عملیات ، کاغذ از میان نورد هایی اهنین می گذرد که ان را می فشارند و سطحش را صاف می کنند.
برای ان که بافت و خاصیت چاپ پذیری و مقاومت کاغذ را بهتر کنند ، موادی اضافی بر خمیر ان می افزایند . برای ان که چاپ حروف و مخصوصا تصاویر با دانه های ریز بهتر شود، کاغذ مخصوص چاپ کتاب را با قشری از گل چینی مخلوط با نوعی چسب می پوشانند . برای انکه مرکب بر کاغذ تحریر پخش نشود صمغ ((راتیانج )) به خمیر ان اضافه می شود . کاغذ دیواری ضخیم است و برای انکه اب نگیرد راتیانج به ان می زنند، و سطح ان را برای چاپ کردن نقشهای مورد نظر بر ان، مانند کاغذ کتاب اهار می زنند . کاغذ مستحکم لفاف و کیسه ، کاغذ کرافت است که از لینین حل شده در سولفات ساخته می شود.

تاریخچه کتاب :

ظاهرا کاغذ را مرد چینی به نام (( تسان لون )) در حدود 105 م اختراع کرد و در چنین مراحلی تکامل خود را پیمود . کاغذ چینی مخلوطی از پوست درخت و کنف بود. کاغذ سازی در حدود 610 م به ژاپن و در 751 م به سمرقند راه یافت . در اواسط قرن دوم هجری کاغذ از سمر قند به بلاد اسلامی رسید. گویند (( فضل ابن یحیی برمکی )) نخستین کسی بوده است که در بغداد کارخانه کاغذ سازی دایر کرد. در قرن 4 هـ ق کاغذ سازی در بغداد رواج تام داشت.
(( ابن الندیم )) از شش نوع کاغذی که در عهد او معروف بوده نام می برد، و می گوید کتاب را از کاغذ خراسانی می ساختند. از مشهور ترین شهر های ایران که در کاغذ سازی شهرت داشته (خونا )) یا ((خونج )) بوده که در زمان ((یاقئت)) به کاغذ کنان معروف بوده است . کاغذ در حدود 900 م توسط مسلمانان به مصر و در حدود 1150 م توسط مورها به شاطلبه در اسپانیا رسید.

انواع کاغذ :

1- کاغذ ابری : نوعی کاغذ تزئینی برای ورود یا درون جلد که از دوره تیموری به بعد در ایران رایج گردید. ابری های همدان و کشمیر معروف بوده است .
2 - کاغذ بالیغ : کاغذ بسیار مرغوبی که در شهر پکن ( خان بالیغ _ شهر خان ) ساخته می شد.
جنس کاغذ بسیاری از کتب و اوراق خطی نفیس ایران کاغذ خان بالیغ است.
3 - کاغذ زر فشان : نوعی تزئین بر روی کاغذ ، برای زر افشان کردن کاغذ مقداری صمغ را با طرز خاصی روی کاغذ می پاشیدند و سپس ورقه های نازک طلا را به ان می چسباندند. تکه های طلا مانند ستاره روی صفحه کاغذ می درخشد، این نوع کاغذ را معمولا در حواشی کتب و اوراق گرانبها مصرف می کردند.
4 - کاغذ زر نشان : نوعی تزئین بر روی کاغذ ، برای زر نشان کردن کاغذ ابتدا بر روی کاغذ مقداری نشاسته با صمغ می مالیدند و سپس ذرات زر را که بی شباهت به اکلیل فرنگی امروز نبوده است بر روی کاغذ می پاشیدند.این نوع کاغذ را برای کتب نفیس یا حواشی مرقعات و اوراق نفیس مصرف می کردند.
5 - کاغذ سمرقندی : یکی از معروفترین و مرغوب ترین کاذ های مورد مصرف در طول سده های میانی دوران اسلامی که در شهر سمرقند ساخته می شد . کاغذ سمرقندی جزو اولین کاغذهای ساخته شده در جهان اسلام بود که در قرن دوم هجری ، مسلمانان به کمک کاغذ سازان چینی اولین کارگاه ساخت ان را در شهر سمرقند بر پا کردند و از این شهر صنعت کاغذ سازی به سایر بلاد اسلام راه یافت .
6 - کاغذ شامی : نوعی کاغذ سفید و به غایت شفاف و لطیف منصوب به شهر شام.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mohkami

عضو جدید
فرایند تولید کاغذ

فرایند تولید کاغذ

تولید کاغذ.

فرایند تولید کاغذ از این قرار است: الیاف سلولزی را در آب می‌گذارند تا رطوبت را جذب کنند و متورم و نرم شوند؛ بعد آنها را روی یک شبکه سیمی ظریف پهن می‌کنند تا آب موجود در الیاف گرفته شود و رشته‌های مرطوب بر سطح شبکه فرو نشینند و یک تخته شوند.
الیاف با از دست دادن آب به هم نزدیک می‌شوند و در نقاطی که الیاف روی هم قرار می‌گیرند نوعی اتصال شیمیایی از نوع هیدروژنی شکل می‌گیرد و آنها را به هم متصل می‌کند. این ارتباط و خود اتصالی، کلید اصلی تولید یک برگ کاغذ چسبنده و سخت و محکم است. در این حالت به هیچ گونه چسب اضافی نیاز نیست و کاغذ پس از خارج شدن آب از الیاف سلولزی و خشک شدن آنها ساخته می‌شود.
کاغذ در جهان غرب و قبل از به‌وجود آمدن ماشین‌های کاغذسازی در نیمه اول قرن نوزدهم، از الیاف پنبه یا کتان ــ عمدتآ از پوشاک کهنه و دورریز ــ تهیه می‌شد. امروزه، حداقل ۹۵ درصد کاغذ تولیدی در جهان از مشتقات الیاف چوب، و ۵ درصد بقیه نیز از الیاف گیاهی نظیر باگاس (تفاله نیشکر)، کاه، و نی تولید می‌شود. هنوز انواع خاصی از کاغذ از برخی الیاف گیاهی نظیر پنبه، کتان، و کنف ساخته می‌شود. از این کاغذها برای تهیه اسکناس، کارهای هنری، کارهای چاپی اعلا، آثاری که باید محافظت و نگهداری شوند، و برای تعمیر و بازسازی کتاب‌های قدیمی نفیس آسیب دیده استفاده می‌شود.


اجزائی اصلی ماشین کاغذ به شرح زیر می باشد :




1- هد باکس
2- میز فورد درینیر یا وایر (وایر به انگلیسی یعنی سیم) 3- پرس ها 4- درایر ها 5- سایز پرس 6- IR 7- کلندر 8- ریل درام 9- وایندار 10- ریوایندار 11- فینشینگ
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mohkami

عضو جدید
شرح اجزای ماشین کاغذ:

1- هد باکس Head bax (سر جعبه) این جعبه دارای فشار داخلی توسط سیال الیاف با فشار فن پمپ به لین هد باکس ارسال میشود از انباشته شدن ان جلو گیری می کنند به صورت یکنواخت و هم ارز به روی بر روی میز متحرک و یا وایر شکل دهند ورقه توزیع می کند.

2- سیستم فوردینیر یا میز متحرک وایر می باشد و چسبیده به دهانه اسلایس هد باکس وایر این امکان را به وجود می آورد خمیر بر اثر گرانش و مکش تا حدودی آب از الیاف گرفته می شود.

3- پرسها با فشردن ورقه با عبور از چندین پرس متوالی آب بیشتر از الیاف را می گیرد نمد یا فلت حاصله متراکم تر شده آب جذب شده به فلت توسط یو ل باکس وکیوم آن 230 میلیمتر جیوه در پرس اول در پرس دوم و سوم130 میلیمتر جیوه می باشد.

4- بخش درایر با تماس نمد یا چندین سیلندر متوالی گرم شده توسط بخار زنده آب باقیمانده راکاغذ حذف کرده تماس بین الیاف را بیشتر می شود.

5- سایز پرس از دو رول تشکیل شده: fix roll که رویه پوششی آن از جنس پلیمری مقاوم ضد سایش به ضخامت 13mm و قطر آن 776mm می باشد دیگری: parss roll که رویه پوشش این رول20mm و قطر آن780mm می باشد بالای هر دو رول شاورهای نشاسته قرار دارد که با ولو دستی باز یا بسته می شود بستگی به نوع کاغذ و گراماژ دارد .درجه حرارت نشاسته باید بالای60 سانتگراد باشد.

6- بخش IRنوعی خشک کن است که بصورت تونل شکل می باشد از سیگنمت های توری تشکیل شده توسط گاز شهری روشن می شود گرما توسط پمپ دمنده باد به کاغذ دمیده می شود ضمن اشعه ها ماورا بنفش تولید می کند باید فاصله و دو تا تونل باید 4 سانتی باشد اگر بیشتر از این باشد اثر چندانی بر روی کاغذ ندارد.کار اصلیIR خشک کردن آهار اضافه شده به کاغذ می باشد.

7- کلندر یا بخش غلتک زنی ورقه کاغذی بعد از سپری شدن از سایز پرس و خشک کردن به بین غلتکهای فلزی پرس و اتو می شود تا مختصات آن کم و سطح آن صاف صیقلی شود.

8- ریل درام کاغذ پس از عبور از کلندر. خشک شدن و به رطوبت مورد نظر می رسد و درصد خشکی 95 و 5 درصد رطوبت شده بر روی اسپول پیچنده شده از چرخه تولید خارج می شود.

9- وایندر: کاغذ تولید شده به وایندار انتقال داد به اندازه درخواست تریم گیری و برش داده پس از کنترل کیفیت به انبار محصول ارسال می شود. 10- ریوایندار کاغذ پیچیده شده در وایندار در انبار محصول دوباره باز شده و عمل برش درخواستی مشتری را انجام داده بطور مرتب و منظم پیچاننده شده باسکول شده به واحد بسته بندی یا فنیشنیگ ارسال می شود.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
توليد كاغذ و مراحل آن

توليد كاغذ و مراحل آن

تولید کاغذ
فرایند تولید کاغذ از این قرار است: الیاف سلولزی را در آب می‌گذارند تا رطوبت را جذب کنند و متورم و نرم شوند؛ بعد آنها را روی یک شبکه سیمی ظریف پهن می‌کنند تا آب موجود در الیاف گرفته شود و رشته‌های مرطوب بر سطح شبکه فرو نشینند و یک تخته شوند. الیاف با از دست دادن آب به هم نزدیک می‌شوند و در نقاطی که الیاف روی هم قرار می‌گیرند نوعی اتصال شیمیایی از نوع هیدروژنی شکل می‌گیرد و آنها را به هم متصل می‌کند. این ارتباط و خود اتصالی، کلید اصلی تولید یک برگ کاغذ چسبنده و سخت و محکم است. در این حالت به هیچ گونه چسب اضافی نیاز نیست و کاغذ پس از خارج شدن آب از الیاف سلولزی و خشک شدن آنها ساخته می‌شود​
کاغذ در جهان غرب و قبل از به‌ وجود آمدن ماشین‌های کاغذسازی در نیمه اول قرن نوزدهم، از الیاف پنبه یا کتان ــ عمدتآ از پوشاک کهنه و دورریز ــ تهیه می‌شد. امروزه، حداقل ۷۰ درصد کاغذ تولیدی در جهان از مشتقات الیاف چوب، و ۳۰ درصد بقیه نیز از الیاف گیاهی نظیر باگاس (تفاله نیشکر)، کاه، و نی تولید می‌شود. هنوز انواع خاصی از کاغذ از برخی الیاف گیاهی نظیر پنبه، کتان، و کنف ساخته می‌شود. از این کاغذها برای تهیه اسکناس، کارهای هنری، کارهای چاپی اعلا، آثاری که باید محافظت و نگهداری شوند، و برای تعمیر و بازسازی کتاب‌های قدیمی نفیس آسیب دیده استفاده می‌شود.​
آماده‌سازی الیاف در صنعت کاغذسازی. نخستین مرحله در تهیه کاغذ، جداسازی الیاف از بستر اصلی آنها در چوب است. این فرایند را خمیر کردن می‌گویند که دو روش عمده دارد:​
۱- خمیرکردن مکانیکی، که در آن برای خرد کردن چوب و بیرون آوردن ذرات الیاف از درون آن از عملیات سخت مکانیکی استفاده می‌شود​
۲- خمیر کردن شیمیایی، که در آن تراشه‌های چوب با به‌کارگیری گرما و فشار تحت تأثیر ترکیبات شیمیایی قرار می‌گیرند. محصولی که از روش شیمیایی به‌دست می‌آید کمتر از محصول روش مکانیکی است، ولی الیاف حاصله آسیب‌ناپذیرتر هستند و می‌توان از آن کاغذ بسیار محکم‌تری تولید کرد. هم‌اکنون فرایندهایی در کاغذسازی وجود دارد که از خصوصیات هر دو روش بهره می‌گیرند. اگر کاغذ سفید مورد نظر باشد، عملیات شست‌وشو (سفید کردن) نیز باید در فرایند ساخت منظور شود.​
یک وجه اصلی صنعت کاغذسازی، فرایندی است که در آن الیاف معلق در آب تحت عمل پرداخت مکانیکی شدید قرار گیرند. عمل کوبیدن یا تصفیه، بر خصوصیات مکانیکی کاغذ اثر دارد. برای مثال افزایش پرداخت، موجب افزایش استحکام چگالی ظاهری الیاف است و اثر مستقیم آن بر روی الیاف، ایجاد انعطاف پذیری بیشتر آنهاست که موجب می‌شود الیاف بر روی یکدیگر خوابیده و سطح تماس بیشتری به‌وجود آید. به این ترتیب، اتصال بین الیاف تقویت می‌شود. البته این فرایند بسیار پیچیده است. اجزای غیرالیافی کاغذ. در تولید کاغذهایی که از آنها برای چاپ یا نوشتن استفاده می‌شود، نوعی ماده پُر کننده به‌کار می‌رود. استفاده از این ماده نتایج بسیاری دارد مانند افزایش میزان ماتی، صافی، و یکنواختی کاغذ. مواد پرکننده رایج، چینی و گچ (کربنات کلسیم) است. سهم مواد پرکننده در کاغذ می‌تواند زیاد و بین۲۵ تا ۳۰ درصد وزن کاغذ را تشکیل دهد.اغلب کاغذها به‌منظور کنترل واکنش آنها با آب و سایر سیالات، با روش‌های مختلفی تحت عملیات اصلاحی قرار می‌گیرند. کاغذی که فقط از الیاف سلولزی ساخته می‌شود آب را با سهولت بسیار زیاد جذب می‌کند. چنین کاغذهایی برای نوشتن با قلم و یا جوهر مناسب نیستند. به‌علاوه، در بسیاری از مصارف تجاری لازم است کاغذ به رطوبت مقاوم باشد. فرایند مقاوم کردن کاغذ به آب را «آهارزنی» می‌گویند.​
آهار زنی داخلی
چنانکه معروف است، فراوان به‌کار می‌رود. این فرایند مستلزم افزودن مواد آهاری به ماده حاوی ذرات الیاف قبل از شکل گرفتن کاغذ است. ماده متداول یک نوع رزین چوبی است که با سولفات آلومینیوم تقویت شده است و کاغذسازان آن را زاج سبز می‌نامند. زاج سبز، رزین را روی سطح الیاف تثبیت می‌کند. متأسفانه نتیجه فرایند آهارزنی، به‌علت استفاده از زاج سبز، اسیدی شدن کاغذ است. این حالت اسیدی در کاغذ باقی می‌ماند و علت اصلی افت تدریجی مقاومت کاغذ همین است. در سال‌های اخیر، روش‌های اقتصادی آهارزنی داخلی با مواد خنثی یا قلیایی رواج یافته است که تا حد زیادی می‌تواند از فرسودگی جلوگیری کند. آهارزنی داخلی با آهارزنی سطحی و شست‌وشویی که شامل اصلاح کاغذ با نشاسته یا ژلاتین و یا مواد مشابه است، کاملا تفاوت دارد. در صنعت به کاغذ مواد دیگری، البته به مقدار بسیار کم، می‌افزایند تا به آن ویژگی خاص بدهند، مثلا آن را در برابر رطوبت مقاوم کند یا بر شفافیت آن بیفزایند و رنگ و سایه آن را تنظیم کنند.​
پوشش و پرداخت سطح کاغذ. مواد پوششی عمل‌آور سطح کاغذ، اجزای مهم غیرالیافی کاغذ را تشکیل می‌دهد. یکی از این نمونه‌ها کاغذهای براق مورد استفاده در مجله‌ها هستند که گاه برای کتاب‌ها نیز به‌کار می‌روند. پوشش‌ها معمولا پایه رنگ‌دانه‌های معدنی پودری از نوع رس و کربنات کلسیم دارند و نباید با پرکننده‌ها اشتباه شوند. نتیجه این عمل تولید کاغذ بسیار مطلوب و خوش چاپ است.​
ویژگی‌های کاغذ
کاغذ وقتی می‌تواند انتظاری را که از آن می‌رود برآورد که ویژگی‌های آن اندازه‌گیری و کنترل شوند. برای کاغذ مطلوب سه ویژگی مهم وجود دارد:​
۱- خصوصیات ماده سازنده کاغذ، نظیر مقاومت، وزن (جرم در واحد سطح)، و چگالی ظاهری​
۲-خصوصیات مربوط به سطح کاغذ، نظیر صافی که نقش اصلی و کلیدی را در فرایند تبدیل نظیر چاپ دارند​
۳-خصوصیات بصری که عمدتآ رنگ، شفافیت، و ماتی هستند.​
کاغذی که برای کتاب مورد استفاده قرار می‌گیرد باید به حد کافی محکم بوده و رنگ و شفافیت آن پذیرفتنی باشد. از دیدگاه حفاظت و نگهداری، یکی از مسائل عمده، فرسودگی در گذر زمان است. تغییر رنگ در اثر فرسودگی نیز مهم است، ولی اهمیت آن به نوع کاری که قرار است کاغذ انجام دهد ارتباط دارد؛ برای مثال رنگ در کتاب‌های هنری خیلی اهمیت دارد. روش اصولی مطالعه خصوصیات مکانیکی کاغذ، منحنی بار کشیدگی است. فشار در نقطه پارگی، بیانگر مقاومت کششی کاغذ مورد آزمایش است؛ در حالی که کشیدگی در محل پارگی وسیله‌ای برای اندازه‌گیری مقاومت یا توانایی جذب انرژی قبل از پارگی است.​
برای سنجش خصوصیات مکانیکی کاغذ، آزمایش‌های متعدد دیگری وجود دارد که تعدادی از آنها بر اساس شبیه‌سازی و قدرت ایستادگی کاغذ در مقابل نیرو انجام شده است. در این زمینه به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:​
- مقاومت نسبت به پارگی، که با انرژی مورد نیاز برای انتشار پارگی در نمونه کاغذی که در آن شکافی ایجاد شده است اندازه‌گیری می‌شود. - مقاومت در برابر سوراخ شدن (نیروی مورد نیاز برای ایجاد یک سوراخ در میان کاغذ با استفاده از یک دیافراگم لاستیکی مقاوم ایجاد می‌شود). - پایداری در مقابل تا شدن، این خاصیت را به این ترتیب اندازه می‌گیرند که یک باریکه کاغذ را بارها به داخل و خارج تا می‌کنند تا پاره شود. همان‌طور که قبلا اشاره شد علاوه بر خصوصیات مکانیکی، برای کسانی که به کاغذ به‌عنوان محمل اطلاعات می‌نگرند، رنگ بیشتر از هر چیز دیگری مورد توجه است.​
رنگ‌رفتگی و تبدیل رنگ کاغذ به قهوه‌ای متمایل به زرد در تماس با نور و روشنایی، رایج‌ترین مسئله است و از موارد آشنا در کتاب‌های جلد کاغذی قدیمی و به خصوص لبه برگ‌های آنهاست. عامل اصلی در رنگ‌رفتگی وجود یا عدم لیگنین است، زیرا کاغذهایی که دارای این ماده هستند در مقابل نور و روشنایی به سرعت زرد می‌شوند. منبع: آسمونی : مراحل توليد کاغذ http://www.asemoni.com/industry/production/paper-making#ixzz2dyAEQe7n
 

mohkami

عضو جدید
[h=2]کاغذ چینی، نخستین کاغذ[/h] «خانبالیغ» نام قدیم پکن است که واژه‌ای ترکیبی از الفاظ فارسی است و شاید همین ریشه یکی از علل تغییر آن نام و تبدیل آن به پکن باشد! لیق و لیغ در فارسی دو مفهوم دارد: یکی به معنی ابریشم است و دلیلی که بر این ادعا دارم که پلی به سوی هزار توی تاریخ است، واژه «لیقه» است که به پوره‌ها و خرده ابریشمی گفته می‌شود که در درون دوات برای تعدیل انتقال مرکب به قلم مورد استفاده‌است و از چنان قدمتی هم برخوردار است که در زبان‌های دیگر سرزمین‌ها هم نفوذ کرده‌است. مفهوم دوم لیغ بیانگر اسامی «نی و نی بردی» است و تغییر شکل یافته آن چیغ است و آلاچیغ در حقیقت یادگار این تغییر و تبدیل هاست. ترکیب همین واژه با «خان» که برگرفته از خوان به معنی «سفره گسترده» است، شهر عظیم خانبالیغ (خانبالیق) را پدید آورده که حکایت از همبستگی و تفاهم عمیق و دراز مدت دو ملت است و خوانی گسترده از ابریشم
کاغذ خانبالیق یا کاغذ چینی یا کاغذ ختایی در انواع مختلف ساخته می‌شد، اما با ضخامت نسبتاً زیاد، زیرا که روش کتابت با قلم موی چینی‌ها نیاز به کاغذ ضخیم مقاوم در مقابل آب داشت.
چینی‌های باستان نخست روی پارچهٔ ابریشم می‌نوشتند، اما از نزدیک ۱۵۰ سال پیش از میلاد، آموختند که می‌توانند پوست درخت توت را خرد کنند، به صورت خمیر درآورند و از آن کاغذ بسازند. آن‌ها به کاغذهای خود ساقه‌های کتان و رشته‌های تور ماهی‌گیری کهنه نیز می‌افزودند تا محکم‌تر شود. هر چند گیاهان در بیش‌تر جاها یافت می‌شدند، اما چینی‌ها شیوهٔ ساختن کاغذ را به صورت راز نگه داشته بودند. این راز زمانی فاش شد که عرب‌های مسلمان در سال ۱۳۳ هجری/۷۵۱ میلادی، اسیرانی را از چین با خود به سمرقند، از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شهرهای دیرین ایران، آوردند. از جملهٔ اسیرانی که صالح‌بن‌زیاد از چین با خود به سمرقند آورد، کسانی بودند که در کار ساختن کاغذ مهارت داشتند. ایرانیان مسلمان شیوهٔ ساختن کاغذ را از آنان یاد گرفتند و آن را بهبود بخشیدند و به‌زودی سمرقند بزرگ‌ترین مرکز خرید و فروش کاغذ در جهان شد.
 

mohkami

عضو جدید
[h=2]کاغذ سمرقندی[/h] این کاغذ را باید نخستین نمونه کاغذ ایرانی دانست که برابر نیازهای کاتبان ایرانی و شرایط کتابتی با قلم نی پدید آمده‌است. تأیید استادان طراز اول خوشنویسی نظیر سلطان علی مشهدی در «صراط السطور» از مرغوبیت خاص این کاغذ خبر می‌دهد:
حبذا کاغذ سمرقندی مکنش رد، اگر خردمندی خط بر او صاف و خوب می‌آید لیک پاک و سفید می‌باید خواه رسمی و خواه سلطانی جهد کن تا که خوب بستانی کیفیت مناسب این کاغذ سبب رونق تجارت آن شد، به طوری که سمرقند را به مرکز تجارت آن تبدیل کرد. حتی مرغوبیت این کاغذ منجر به گرانی و اشتهار آن گردید، به طوری که از انواع مختلف آن در همه جا، با رغبت و تحسین استقبال می‌شد و در اندازه‌های مختلف کاربرد پیدا کرد و به تمام بلاد اسلامی صادر می‌شد.
کاغذهای سمرقندی در قطع رسمی و سلطانی از شهرت خوبی برخوردار بوده و در متون گذشته اشاراتی فراوان به آن دیده شده‌است، چنان که ثعالبی می‌نویسد: «کاغذهای سمرقندی به لحاظ لطافت و نازکی و زیبایی، قرطاس‌های مصری را بی ارج کرد. یاقوت حموی (متوفا به سال ۶۲۶ ق) در شرح حال ابوالفضل جعفر بن فرات (متوفا به سال ۳۹۱ ق) می‌نویسد این وزیر از سمرقند کاغذ وارد می‌کرد تا کاتبانی که برای کتابخانه او کتاب‌ها را استنساخ می‌کردند آن‌ها را به کار ببرند.
محمد بن طاهر مقدسی می‌گوید که در سمرقند مخصوصاً برای ابوالفضل وزیر کاغذ می‌ساختند و از مصر هم هر سال مقداری کاغذ می‌آوردند و در کتابخانه او همیشه عده‌ای از کاتبان به کار استنساخ مشغول بودند. سیوطی هم به نقل اخباری در این مضمون می‌پردازد و می‌گوید: «قراطیس سمرقند برای مردم مشرق همان حکم قراطیس مصری را برای اهل مغرب دارد.»
و این کاغذ سمرقندی و کیفیت جهانگیر آن سبب شده تا کشورهای مسلمان آن روزگار، همیشه ترجیح دهند برای خلق آثار ماندگار، از آن استفاده کنند. حتی وقتی بایسنقر میرزا تصمیم به کتابت آن قرآن معروف و عظیم گرفت، دستور داد تا کاغذگران سمرقندی، تمامی تجربه و همت خویش را به کار بگیرند تا بتوانند صفحاتی عظیم از این کاغذ را پدید آورند و امروز شاهد بقایای این قرآن عظیم بایسنقری در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در ابعاد هر صفحه ۱۰۱در۱۷۷ سانتیمتر با مقیاس امروز هستیم که بزرگ تر از کاغذهای صنعتی استاندارد امروزین است.
قرآن عظیم بایسنقری: این قرآن عظیم توسط بایسنقر میرزا، فرزند شاهرخ و گوهرشاد و نوه تیمور، به خط محقق جلی بر روی کاغذ سمرقندی کتابت شده و بزرگترین قرآن موجود به خط محقق بر کاغذ سمرقندی است که هم اکنون صفحاتی از این مصحف شریف در موزه آستان قدس رضوی، کتابخانه کاخ گلستان، کتابخانه ملی، موزه ایران باستان، کتابخانه ملک و بعضی از مجموعه‌های شخصی باقی است و بیانگر قدرت قلم سحرآمیز هنرمندی است که کتیبه ایوان مقصوره در مسجد گوهرشاد مشهد را در سن ۲۰ سالگی نوشته‌است و بانی مکتب هرات و شاهنامه بایسنقری است.
کاغذ تحریری سمرقندی: نوع دیگری از انواع کاغذهای سمرقندی بوده‌است که به دلیل کیفیت بسیار بالای آن برای کتابت‌های تحریری و غبارنویسی مورد استفاده قرار می‌گرفته که اخبار کاغذیان حکایت از تولید آن تا عصر صفوی دارد.
کاغذ بخارایی: دومین کاغذ تولیدی ایرانیان است که در کارگاه‌های کاغذ سازی بخارا رواج پیدا کرد و به همین ترتیب، نام گذاری کاغذ منسوب به مراکز تولیدی آن شد و به تدریج انتشار کاغذ و کاغذسازی از ماوراء النهر به سمت خراسان ادامه پیدا کرد، که ابن الندیم به آن اشاره دارد: کاغذ خراسانی که از کتان درخراسان ساخته شد، در زمان امویان و سپس در عهد بنی عباسیان رواج کامل داشته‌است. از جمله انواع این کاغذها باید از کاغذ طاهری، طلحی، مأمونی و نوحی نام برد.
کاغذهای طاهری به دستور طاهر دوم، از امری نیشابور، و همین طور کاغذ طلحی به دستور طلحه بن طاهر، از امرای طاهری، ساخته شد.
کاغذ مأمونی: ظاهراً از انواع کاغذهایی است که به دستور فضل برمکی در مرو ساخته می‌شد که بعضی آن را کاغذ ذوالریاستین هم گفته‌اند.
کاغذ نوحی: از انواع کاغذهای خراسانی است که نوح بن منصور سامانی در ساخت و ترویج آن نقش مؤثری داشته و به همین نام هم شهرت پیدا کرده‌است.
کاغذ منصوری: در خراسان تاکنون از دو نوع کاغذ منصوری یاد شده‌است که اولین آن منسوب به منصور سامانی است که آن را در شمار کاغذهای بخارایی هم آورده‌اند و دیگری کاغذی است خراسانی که توسط کاغذگر هنرمندی به نام منصور کاغذی ساخته شده‌است و شاید در زمره معدود نمونه‌هایی از کاغذ سازی کاغذیان باشد. وی از اهالی سمرقند بود و نام او را سمعانی، «ابوالفضل منصور بن نصر بن عبدالرحیم کاغذی» نوشته که در سال ۴۲۳ ق وفات یافته‌است.
کاغذ فرعونی: برخلاف اسم آن، از انواع کاغذهای خراسانی است که تا سده پنجم هجری رواج داشته و رقیب سرسخت کاغذ مصری بوده‌است. تاریخ و سابقه ساخت آن را تا نیمه اول سده دوم هجری ذکر کرده‌اند. در یک سند خطی که از این نوع کاغذ به دست آمده، نوشته‌ای به خط عربی با قدمتی تاریخی حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هجری است که از عهد شیخ الرئیس ابوعلی سینا حکایت دارد و مربوط به یکی از شاگردان اوست. این شاگرد نوشته‌است: «شیخ الرئیس از من خواست تا برای او کاغذ سفید حاضر کنم و چون آوردم پاره‌ای از آن برید و من پنج پاره از آن‌ها را به هم پیوستم که هر کدام ده ورق به قطع چهار یک کاغذ فرعونی بود «(ر.ک ابن الندیم، «الفهرست»، ص ۳۶).
کاغذ کشمیری: ناحیه کشمیر از هنر و فرهنگ ایرانی بسیار بهره برده است؛ از جمله کاغذ کشمیری که خمیر آن همراه با خرده‌های ابریشم همراه می‌شد. این کاغذ مقاوم و نازک بود که پس از آهار مهره بسیار ارزشمند بود و بعضی آن را کاغذ قابل شست و شو هم ذکر کرده‌اند.
کاغذ مصلوح: کاغذی بود که هر دو روی آن را آهار مهره می‌کردند و هر دو سمت آن صاف و صیقلی بود. کاغذهای سایر بلاد ایران: به تدریج ساخت کاغذ از ماوراء النهر به خراسان و از خراسان به ری و از ری به بغداد و نیز از طریق سلطانیه و زنجان به سمت تبریز جریان یافت، بعد به اصفهان و شهرهای دیگر مانند شام و دمشق و مغرب، و همین طور هرات و شهرهای هندوستان راه یافت که به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.
کاغذ سلیمانی: سلیمان بن راشد نام والی خراسان در ایام هارون الرشید عباسی است. ابن الندیم در «الفهرست» خویش از کاغذی نام برده‌است که به دستور وی در خراسان و به نام او ساخته می‌شده‌است.
کاغذ دولت آبادی: کاغذیان از دو نوع کاغذ دولت آبادی نام برده‌اند که در کاغذ خانه‌های دو نقطه متفاوت تهیه می‌شده‌است: یکی در کاغذ خانه دولت آباد نزدیک ری که کاغذ دولت‌آبادی را می‌ساخته و بیشترین نیاز کتابخانه‌هایی نظیر کتابخانه صاحب بن عباد را تأمین می‌کرده‌است. دیگری کاغذ دولت آبادی است که در هند و در عصر عادلشاه (۸۹۵-۹۱۶ ق) در محلی به نام دولت آباد ساخته می‌شده و از نظر میزان مرغوبیت از کاغذ عادشاهی پست تر بوده‌است.
کاغذ عادلشاهی:از انواع کاغذ هندی است که در عصر عادلشاه ساخته می‌شده و آن کاغذی بوده‌است مرغوب با شفافیت و صیقل مناسب که درباره آن گفته‌اند:
حبذا کاغذ عادلشاهی که هنرور گل بی خارش خواند قسمت آن، قلم من داند که نثارش، دُر شهوارش خواند بابا شاه اصفهانی، خوشنویس بزرگ عصر صفوی، ضمن آنکه شعر بالا را در تعریف کاغذ عادلشاهی در «آداب المشق» خویش آورده، می‌گوید: بدان که کاغذ عادلشاهی که کم دانه باشد بهترین کاغذهاست.
کاغذ بغدادی: اولین کارخانه کاغذسازی در بغداد به وسیله فضل بن یحیی برمکی که قبلاً حکمران خراسان بود، ایجاد گردیده‌است. برادر فضل یعنی جعفر برمکی، وزیر هارون الرشید، اسناد رسمی دیوان خلافت را از پوست آهو به کاغذ تبدیل کرد. گوستاو لوبون در کتاب «تمدن اسلام و عرب»، اختراع کاغذ از پنبه و پارچه‌های کهنه را ابتکار مسلمانان می‌داند و می‌نویسد: کارگاه‌های کاغذسازی پس از بغداد، در شام و مصر دایر شد و در ۴۹۴ هجری در مراکش و حدود ۵۰ سال بعد یعنی در ۵۴۵ هجری در اسپانیا یا اندلس تأسیس شد و از اندلس به ایتالیا و سپس به فرانسه راه یافت.
بدین ترتیب، کاغذ ایرانیان از سمرقند به خراسان و از خراسان به ری و بغداد و از بغداد به شام و مصر و شمال آفریقا و از آن جا به اندلس (اسپانیا) و نهایتاً به اروپا راه یافت که فیلیپ در «تاریخ اعراب» به گونه‌ای غیر مستقیم نوشته‌است: صنعت کاغذسازی یعنی سودمندترین چیزی که مسلمانان به اروپا دادند.
کاغذ جعفری: ابن ندیم از این کاغذ نام برده و آن را از شمار کاغذ خراسانی دانسته که به روزگار اقتدار برمکیان ساخته شده و منسوب به جعفر برمکی (مقتول ۱۸۷ ق) است.
کاغذ آملی: در میانه سده‌های هفتم و هشتم هجری، کاغذسازی به آمل راه یافت، چنان که عبدالله صیرفی در رساله اش ضمن اشاره به کاغذ آملی، می‌فرماید:
بهترین کاغذ مجموع بلاد از دمشق آید و هند و بغداد پس سمرقندی باشد مرغوب آید از آمل هم کاغذ خوب کاغذ ساروی: کاغذ مرغوبی بود که از ساقه‌های برنج ساخته می‌شد و چون محل ساخت آن شهر ساری بود، آن را کاغذ برنج یا کاغذ ساروی گفته‌اند.
کاغذ خُونَج: خونه یا خونا یا خونج که در محدوده زنجان و میانه، در آذربایجان امروز، واقع شده بود، یکی از مراکز بزرگ کاغذسازی بوده‌است که نیازهای کاغذی رَبع رشیدی و تبریز را تأمین می‌کرده. بیشتر مردم این شهر به کاغذسازی در کاغذخانه خویش می‌پرداخته‌اند و از سده هفتم هجری آن جا را به نام «کاغذ کنان» خوانده‌اند.
کاغذ تبریزی: آن را کاغذ گونی تبریزی هم ذکر کرده‌اند که دارای رنگ زرد اخرایی متمایل به طلایی بوده، در برخی منابع به کاربرد آن برای تذهیب و تذهیب معرق اشاره شده و در «مناقب هنروران» هم عالی افندی به آن اشاره کرده‌است.
کاغذ علیشاهی: از انواع کاغذهایی است که در هند ساخته می‌شد و بیشتر در ترکیه عثمانی مورد استفاده قرار می‌گرفت.
کاغذ قاسم بیگی:عالی افندی در «مناقب هنروران» از کاغذ قاسم بیگی نام می‌برد که در حوزه خوشنویسان ترک در سده دهم هجری ساخته می‌شده و از اشتهار خوبی هم برخوردار بوده‌است.
کاغذ شامی: در طرابلس لبنان امروز و شام دیروز، کاغذی لطیف و شفاف و براق ساخته می‌شد که در آن عصر از شهرت خوبی برخوردار بود. ناصر خسرو این کاغذ را بهتر از سمرقندی می‌داند و در سفرنامه اش از آن چنین یاد می‌کند: «آن جا کاغذ نیکو سازند مثل کاغذ سمرقندی بل بهتر و این شهر تعلق به سلطان مصر داشت.»
کاغذ حَمَوی: از انواع کاغذ شامی است که در شهر «حماﺓ» ساخته می‌شد که از نظر مرغوبیت با کاغذ بغدادی برابر نیست. قلقشندی در «صبح الاعشی» ضمن اشاره به قطع آن می‌نویسد که قطع این کاغذ از قطع بغدادی کوچک تر است.
کاغذ حَلَبی: از کاغذهای شامی است. کاغذی محکم، استوار و مرغوب که در کارخانه کاغذسازی «وراقه» واقع در شهر حلب ساخته می‌شد.
کاغذ دمشقی: که در ناحیه دمشق ساخته می‌شد و از مرغوبیت خوبی برخوردار بود. همین کاغذ است که در ضمن جنگ‌های صلیبی به وسیله جنگجویان جنگ‌های صلیبی به اروپا راه یافت. هنوز هم اروپاییان به این کاغذ «داماسینه» (Damascine) می‌گویند که تغییر شکل یافته «دمشقیه» است.
[h=4][/h]
 

mohkami

عضو جدید
[h=4]گونه‌های کاغذ[/h] بغدادی-هندی-خانبالیغ-اصفهانی-مصری-فرنگی-بخارایی-ترمه-ترمه اصفهانی-آهاری-ابری-ابریشمی-پوست دل آهو-حنایی-خراسانی-ونیزی-فرنگی نو-طلحی-نوحی-فرعونی-جعفری-طاهری-جیهانی-مامونی-منصوری-مقتابی-دولت آبادی.


  • ابریشمی: که از ابریشم ساخته می‌شد بسیار نازک و تُنُک و نرم خو بوده و بارها پس از آهار دادن و مهره کشی آغاز به نوشتن در روی آن چُنین کاغذ می‌نمودند.

  • پوست دل آهو: اینجور را از پوست آهو درست نموده و بیشتر برای ترا نوشتنِ(استنساخ) قرآن یا حرزهای مجدول زرین(مطلا)و رنگها بهره وری می‌شد.

  • بغدادی: این کاغذ که کلفت تر بود از گونه‌های دیگر کاغذها شکننده وناپایدار نبوده و پخش کنندهٔ زگالاب (مرکب) نیز نبوده‌است. اینجور کاغذ را هم رجِ کاغذهای دمشقی و آملی و سمرقندی دانسته‌اند.


  • خراسانی: گینه ی(جنس) این کاغذ کتان بوده و نوآور آن مردمان خراسان بوده‌اند و بنا به گفته‌ای در زمان بنی امیه ساخت اسن کاغذ از رواج نسبی برخوردار بوده‌است.

  • عادلشاهی: کاغذی است بی دانه، پایدار و هموار که بیشتر در زاوریِ(خدمت) نویسندگی جای می‌گرفته‌است.

  • دولت آبادی: کاغذی بوده که در درجه دویم مِهندی(اهمیت) پس از کاغذ عادلشاهیجای داشته‌است.

  • سمرقندی: کاغذی است هموار و پایدار و سپید و پخش کنندهٔ زگالاب (مرکب) نیز نیست.
رنگهای کاغذ: پسته‌ای-نخودی-شکری-حنایی
 

mohkami

عضو جدید
موضوع پروژه: [h=2]صنعت کاغذ سازی[/h]چكيده
افزايش جمعيت به ويژه در كشورهاي در حال توسعه كه به لحاظ منابع چوبي فقيرند و ازدياد تقاضا بار دامنه وسيعي از توليدات حاصل از فيبر ، فشار زيادي را بر منابع چوبي اعمال نموده . با توجه به مفهوم توسعه پايدار كه در آن هم حمايت از اكوسيستم و هم خواسته هاي در اين پروژه به ارائه فرآيندهاي توليد كاغذ از منابع فيبري كشاورزي پرداخته شده است . منابع فيبري كشاورزي از محصولات فيبري يا پس مانده هاي محصولات كشاورزي حاصل مي آيند . ذخيره عظيمي از مواد اوليه تجديد شونده كه در خمير سازي قابل استفاده اند ، وجود دارد . كه در سالهاي آتي بطور فزاينده اي مورد استفاده قرار خواهند گرفت .
فصل اول
مقدمه اي بر كاغذ
1 ـ 1 : مقدمه
كاغذ يك پاره اصلي تمدن بشر طي دو هزار سال گذشته بوده است و ارتباط بسيار نزديك ما با اين ماده سبب شده است تا آن را ماده اي با پيچيدگي خاص ندانيم . اما اين تصور از حقيقت به دور است . كاغذ از منابع گياهي تهيه مي شود ، لذا هم از نظر مورفولوژي و هم از نظر فيزيكي و شيميايي مادة‌ پيچيده اي است . خود فرآيند توليد كاغذ يعني اساس فرآيند صاف سازي و تشكيل شبكه ضعيفي از نمود الياف تا حد زيادي پيچيده است . اين نمود شبيه كاغذ با وجود مقاومت كم آن ، بايستي به طور پيوسته از بخش هاي پرس و خشك كن ماشين كاغذ عبور كرده و با سرعتي كه در حال حاضر حدود 60 است . به صورت نوار ، پيچانده شود ؛ عملي كه در جريان آن نمود كاغذ تحت كشش قرار مي گيرد براي جلوگيري از پارگي هاي متوالي كاغذ و يكنواختي آن ، برخي از پيشرفته ترين فناوري هاي مهندسي كنترل مورد نياز است . در اين فصل بحثي كوتاه در زمينة كاغذ و انواع آن ، تاريخچه و كاربرد آن ارائه خواهد شد .
1 ـ 2 . تاريخچه
لزوم ثبت و انتقال افكار و عقايد و ارتباط با همنوع از ابتداي تاريخ ، انسان را وا داشت تا راهي براي آن پيدا كند . انسانهاي اوليه با الهام گيري از محيط پيرامون خود و با ابزار و وسايل موجود اين امكان را هر چند بصورت ابتدايي فراهم آوردند كه اولين نشانه هاي آن را مي توان در غارهاي لاسكو ولتامير مشاهده نمود . بعدها لوحه هاي گلي ، فلز ، سنگ ، پوست درختان ، پست حيوانات، استخوان و …. به عنوان موردي جهت نوشتن يا نقاشي كردن مورد استفاده قرار گرفت لوحه هاي گلي بدست آمده از تمدن بين النهرين ( ميان رودان ) حاكي از رواج اين ماده براي نوشتن در اين تمدن مي باشد . اولين كتابها در خاورميانه و بي الواح گلي نوشته و در مجاورت آفتات خشك شد . مهترين الواح اين دوره الواحي است كه مربوط به حماسه « گليگمش » است . اين الواح براحتي مي شكستند و تمام زحمت سازند گانش بر باد مي رفت . مصريان باستان 2000 الي 2500 سال قبل از ميلاد ، نوشتن روي كاغذ پاپيروس را آغاز كردند . پاپيروس نام گونه اي از ني شبيه خيزان است كه در كرانه رود نيل مي رويد . ني را بصورت تسمه مي آوردند و با كمك نشاسته به يكديگر مي چسباندند . اين روش Explicit.liber ناميده مي شود . كمبود پاپيروس در آسياي صغير شد . در حاليكه مردم هندوستان ، آسياي جنوب شرقي ، خاور دور به خاطر مسايل مذهبي از پوست استفاده نمي كردند . 105 سال قبل از ميلاد مسيح اولين كاغذ را Is’ai lum در چين ساخت . مود اوليه اين كاغذ را ضايعات كنف ، بامبو و شاهدانه تشكيل داده بود . اين كاغذ چون زياد به هم ماليده و سفت نبود براحتي پاره مي شد . كلمه كاغذ از نام چيني ها چندين سال نحوه ساخت كاغذ را در پرده نگه داشتند اما كم كم اين روش از چين به هندوستان و اروپا رسيد و از سمرقند و آسياي مركزي گذشت .
در اروپا ، كاغذ جايگزين پوستها گرديد . در سال 1450 با ابداع صنعت چاپ در آلمان ، تقاضا براي كاغذ و به دنبال آن نياز به منابع جديد ليگنو سلولزي افزايش يافت ، در حدود 105 سال بعد در بيشتر كشورهاي اروپايي و نيز مكزيك كارخانه هاي كاغذسازي با وسايل دستي ايجاد گرديد .
مردم اروپاي جنوبي اين فرايند را آموحتند و ساخت تكه هاي كاغذ ار نزديك به پايان قرن چهاردهم آغار كردند . سازندگان انگليسي در قرن هفدهم توليد را آغاز و يك قرن چهاردهم آغاز كردند . سازندگان انگليسي در قرن هفدهم توليد را آغاز و يك كارخانه كاغذ سازي در ايالات متحده 1690 تأسيس كردند . در اين زمان تمام كاغذ اروپا از پنبه و كتان ساخته مي شود . چاپ كتاب با انجيل گوتنبرگ آغاز شد به طور فزاينده اي تقاضا براي كاغذ را افزايش داد .
در حدود سال 1750 ، در هلند مخلوط كني ابداع شد كه آن را هولندر ناميدند در سال 1799 ، روبر فرانسوي فرايندي براي شكل دهي كاغذ ورقي روس صافي سيمي متحرك اختراع كرد . در مدت تكامل و بهبود آن . به ماشين فرد رينيز تبديل شد . در سال 1809 ديكينسون ماشين استوانه اي را اختراع كرد و بدين ترتيب ماشين فوردرينير كنار رفت ، ولي در سال 1803 برتري ماشين فورد رينير براي ساخت كاغذهاي خوب معلوم شد . در سال 1826 اولين بار استوانه هاي بخار را براي خشك كردن به كار گرفتند و اولين ماشين فورد رينير در ايالات متحده در سال 1827 متداول شد . متناسب با پايين رفتن قيمتها و توسعه تحصيلات عمومي تقاضا براي كاغذ افزايش يافت ، بنابراين كمبود كاغذ آغاز شد . يكي از مردم ساكسوئي به نام كلر فرايندي مكانيكي براي ساخت خمير كاغذ از چوب ابداع كرد ، ولي كيفيت كاغذ توليد شده پايين بود . فرايند قليايي براي ساخت خمير كاغذ از چوب را وات و بورگس در سال 1851 ابداع كردند . در سال 1857 ، به شيميدان آمريكايي نايلمن ، گواهي ثبت اختراع اوليه براي فرايند سولفيت اهدا شد ، كه خمير كاغذي خوب با سهولت رنگبري توليد مي كرد . فرايند كرافت ( از واژة آلماني كرافت به معني قوي ) در آزمايشهاي اوليه كه ذهن در دانزيگ انجام داد در سال 1884 به نتيجه رسيد . اين فرايند به طور متداول همچنين فرايند سولفات ناميده مي شود ، زيرا سديم سولفات به عنوان ماده شيميايي جبراني براي محلول پخت استفاده مي شود . عامل حل شده ، با وجود اين ، نيست . در سال 1909 فرايند سولفات به ايالات متحده معرف شد . در آن زمان توليد خمير كاغذ به 48 درصد مكانيكي ، 40 درصد سولفيت ، 12 درصد قليايي تقسيم شده بود .



 

mohkami

عضو جدید
فرايند سولفات به تدريج در صنعت توليد كاغذ جاي خودش را باز مي كرد ( جدول 2 ) ، و در سال 1981 توزيع آن به 5/10 درصد مكانيكي و گرما مكانيكي ، 5/3 درصد سولفيت ، 2/78 درصد سولفات ، و 7/7 درصد نيم شيميايي تقسيم شد ساخت خمير كاغذ به تدريج به صنعتي مستقل تبديل شد در حاليكه به خدمت صنايع ديگر علاوه بر ساخت كاغذ در آمد . ريون ، سلولوز استرها و اترها ، و سلولوز نيترات بار مصرف در پلاستيك و مواد منفجره از لحاظ تجارتي مهم شده است و بيشتر خمير كاغذ با كيفيت بالا را مصرف مي كند . كنترل و مصرف محصولات جنبي صنعت كاغذسازي به توجه بسيار زيادي نيار دارد . ايجاد محصولات مفيد از ليگنين و مايعات زايد نشان دهندة افزايش درآمد براي اين صنعت و راه حلي براي مشكل آلودگي روخانه هاست ، ولي توسعه واقعاً تازه آغاز شده است و بيشتر محصولات جنبي هنوز به صورت ضايعات تلقي و سوخته مي شود .
1 ـ 3 : تاريخچه كاغذسازي در ايران
هخامنشيان تا زمان حمله اسكندر بر روي لوحه هاي گلي مي نوشتند و اين در حالي است كه از دوران فرمانروايي پارت ها پوست هاي نوشته شده به دست آمده است كه به آن « ديفترا » مي گفتند و ريشه دفتر كه امروزه به كار مي رود ، از همان گرفته شده
است .
در حدود سال 650 ميلادي ساسانيان كاغذ چيني را كه از پوست درخت توت ساخته مي شد به ايران وارد كردند ، اما اين كاغذ منحصراً براي مدرك مهم دولتي به كار برده مي شد.
در سال 751 ميلادي در زمان عباسيان و در جنگ ميان آنان با اعراب تعدادي از چيني هايي كه اعراب را در جنگ ريزي مي دادند به اسارت درآمدند . در ميان اسيران چند تن كاغذساز بود كه آنها را به سمرقند برده و با استفاده از دانش آنها صنعت كاغذسازي را در اين شهر رايج نمودند .
1 ـ 4 : اهميت كاغذ :
كاغذ در طول تاريخ پيدايش خود تاكنون ، پيوسته اصلي ترين و پايدارترين ابزار انتقال انديشه بشري بوده و بي ترديد تا ساليان مديد نيز چنين خواهد بود . پيدايش و گسترش وسايل ارتباطي صوتي و تصويري و همچنين شبكه هاي رايانه اي نه تنها از مصرف كاغذ در جهان كم نكرده ، بلكه همچنان اين مصرف در حال افزايش است . امروزه كاغذ يكي از كاغذهاي مهم و استراتژيك به شمار مي آيند و رشد مصرف سرانه آن در يك كشور ، يكي از شاخصهاي رشد و توسعه اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي به شمار مي آيد .
اهميت خمير و كاغذ در اقتصاد برخي كشورها به حدي است كه كشورهاي توليد كننده و مصرف كننده سازمانها و كنسرسيومهايي براي آن ايجاد كرده اند .
نقش كاغذ در دنياي كنوني و معرفي مصرف سرانه آن به عنوان شاخص براي توسعه از يك سو و نيز قيمت گذاري چاپ و تحرير در كشور توسط دولت و نظارت بر توزيع آن ، اهميت كاغذ را روشن مي سازد .
1 ـ 5 : تعريف كاغذ و انواع كاغذ :
زماني كه به كاغذ فكر مي كنيم ، ذهن ما در درجه اول به سمت ماده اي براي نوشتن و چاپ متمركز مي شود و احتمالاً در مرحله بعد به ماده اي براي بسته بندي اشياء . با وجود اين به دليل اينكه محصولات بسيار ديگري مثل پارچه ، مقوا ، كاغذ مورد نياز است . در هر صورت ، كاغذ را مي توان با تكيه بر روش توليد آن تعريف كرد ؛ ماده اي ورقه اي ساخته شده از شبكه اي از الياف طبيعي سلولزي كه به ته نشيني از يك تعليق آبي تشكيل شده است . محصول شبكه اي از الياف در هم رفته با ساختاري تقريباً لايه اي و ضخامت حدود mm 300 – 30 است . پهناي يك ليف حدود mm 50 – 10 است . در نتيجه . يك ورق كاغذ تحرير با ضخامت mm 10 حدود 5 تا 10 فيبر در مقطع عرضي ضخامت است .
 

mohkami

عضو جدید
كابرد كاغذ :
دو كاركرد اصلي كاغذ عبارت اند از انتقال اطلاعات و محافظت از كالا در جريان نقل و انتقال و توزيع . فرآورده هاي كاغذي انتقال اطلاعات عبارت انداز انواع كاغذ چاپ و تحرير ، روزنامه ، مجله ، كتاب ، برچسب ، نامه و صورت حساب . فرآورده هاي بسته بندي عبارت ند از جعبه هاي مقوايي ، قوطي ، پاكت ، كيسه ، ساك و زنبيل . غالباً كاربرد اطلاع رساني و بسته بندي بر هم منطبق مي شوند . همچنين بسته بندي كاغذي و كيفيت آن ، بر كالا جنبة تبلغي نيز دارد .
با توجه به كاربرد و شش دسته عمده كاغذ و مقوا توليد و مصرف مي شود :
1 ـ چاپ و تحرير
2 ـ مقواي ساده و مقواي كنگره اي
3 ـ روزنامه
4 ـ مقواي كارتن
5 ـ كاغذ و مقواي بسته بندي
6 ـ انواع كاغذهاي بهداشتي ( مانند دستمال كاغذي )
همانگونه كه در شكل 1 ـ 2 ديده مي شود ، مقدار توليد همه انواع كاغذ ارقام بزرگي است.
جالبترين و غالباً پر ارزشترين فرآورده هاي كاغذي در دسته « ساير موارد » قرار دارد . مثالها در اين دسته عبارتند از كاغذ چاي كيسه اي ، صافي ها ، اوراق بهادار ، كاغذ فشرده ، كاغذ عايق و كاغذ سيگار با توجه به آمار سال 192 بيش از 40% از تمامي كاغذهاي توليد شده در جهان براي هدفهاي ارتباطي و اطلاع رساني مصرف مي شود . ( روزنامه ، چاپ و تحرير ) و بيش از 50% براي مصارف بسته بندي و بهداشتي به كار مي رود ، حدود 10% باقيمانده شامل كاربردهاي ويژه مثل كاغذهاي صافي و عايق سازي الكتركي در مبدلها و … است .
كاغذ كاهي و روزنامه :
كاغذي است كه در خارج براي بسته بندي گوشت و يا ميوه كم حجم به صورت پاكت استفاده مي شود و سابقاً از كاه گندم ساخته ميشد و زرد رنگ بوده است ، در حال حاضر كاغذ روزنامه و مجلات را بطور اشتباه كاهي مي نمايند و نظر باينكه مصرف آن يكبار مي باشد و بعدا از آن استفاده نخواهد شد احتياج به مقاومت زياد ندارد .
كاغذ ترن . مترو :
بليط ترن و مترو بيشتر بصورت مقوائي ساخته مي شود كه بايستي استحكام و مقاومت داشته تا از نظر سوراخ كردن بليط مقدور باشد و حجم كوچكي دارد و مقاومت آن در قبال كشش و پارگي مطرح نبوده و فقط استحكام آن مورد نظر است .
كاغذ آلبوم :
كاغذي است سياه رنگ و يا داراي رنگهاي مختلف كه بايستي فشرده و محكم باشد . همچنين پارگي و كشش كمتر در آن اثر دارد .
كاغذ تصوير نقاشي :
اصولاً بصورتي ساخته مي شود كه بيشتر نقش تصوير و يا نقاشي در داخل خلاء آنها نمايان باشد . اين كاغذ كمتر اطو مي شود تا حالت ليزري روي سطح خود را حفظ كند .
كاغذ يادداشت :
اين كاغذ به مقاومت زيادي احتياج ندارد زير جهت يكبار مصرف استفاده مي گردد .

كاغذ نيمه كرافت :
در ساخت كارتن استفاده مي شود و نظر باينكه مقاومت زيادي در برابر فشردگي و ضربات احتياج دارد اغلب از خمير نيمه شيميائي ساخته مي شود .
كاغذ دفاتر مدرسه :
جهت محصلين و استفاده از آن در امور تحصيلي بكار برده مي شود و بايستي دوام بيشتر داشته باشد كه مورد مطالعه و بهره برداري قرار بگيرد .
كاغذ جعبه كفش :
كاغذي است فشرده با چسب مخصوص كه اغلب در سه قشر تركيب مي شود مانند جعبه دستمال كاغذي و يا جعبه كاغذ بهداشتي از دو قشر خمير مكانيكي و يك قشر خمير شيميائي ساخته مي شود .
كاغذ جلد دفاتر :
دفتر چه هاي مدارس امور بازرگاني احتياج به قشر خمير ضخيم دارد كه مورد استفاده و مصرف باشد .
كاغذ درب و سقف ماشين :
كاغذي است كه براي درب و سقف ماشين ساخته مي شود . مقوائي است كه به چسبهاي اوره آغشته شده كه در برابر نفوذ آب و شستشوي ماشين كاملا مقاومت داشته و آب در داخل آن نفوذ نكند و در حالت ظاهريش تغييري داده نشده و وضع خود را حفظ نمايد .
در ضمن با ايزولاسيون در مقابل سرما ، گرما از انتقال ؛ صدا جلوگيري مي كند .
كاغذ اسناد رسمي ، چك و تمبر :
كاغذي است بهادار كه در مقابل زمان و پارگي مقاومت زيادي دارد .
كاغذ فشنگ شكاري :
اين كاغذ بايد بقدري فنريتن داشته باشد كه در موقع خالي كردن فشنگ به بدنه تفنگ صدمه نرساند و با گلوله مخلوط نشود .
كاغذ كپي نامه :
كاغذ نازكي است كه براي كپي نامه ها بوسيله كاغذ كاربن ساخته مي شود . نازكي آن اغلب جهت بايگاني است تا حجم زيادي نداشته باشد .
كاغذ پاكت :
كاغذي است كه براي خواربار و ميوه استفاده مي گردد و در مقابل پارگي مقاومت آنرا دارد .
كاغذ دوك :
نوعي از كاغذ ضخيم بوده كه مي بايست مقاومت زيادي در مقابل ضربه داشته باشد استفاده اين كاغذ اغلب در ريسندگي و بافندگي مي باشد و استحكام آن باعث مي شود كه يك دوك چند بار مورد استفاده قرار گيرد .
كاغذ چمدان :
عبارتست از مقواي بسيار فشرده كه مانند كاغذ درب و سقف ماشين آغشته به چسبهاي اوره جهت عدم نفوذ آب است سطح آن با غلطكهايي داراي نقش بخصوص و فرم و عكسهاي مخلتف بطور برجسته و با لاك خصوص رنگ دار منقوش مي گردد .
كاغذ پوشه :
كاغذي است كه از نوع مقواي بسيار فشرده كه در ما قبل پارگي مقاومت دارد و براي ساختن پوشه و ديگر موارد نياز استفاده مي گردد .
كاغذ كاربن :
كاغذي است بسيار نازك و نسبتاً محكم كه با محلولي سياه و آبي و چرب آغشته شده و جهت تكثير تعداد نامه ها مورد استفاده قرار مي گيرد .
كاغذ آبكش :
در مواقعي كه براي نوشتن از جوهر استفاده مي شود احتياج به كاغذي مي باشد كه اضافه جوهر را خشك نمايد بنابراين كاغذي ساخته مي شود كه الياف نسبتا بلند و بدون چسب را دارد و خاصيت حداكثر جذب مايعات را داشته باشد .
كاغذ سيگار :
كاغذ بسيار نازكي است كه از الياف بلند ساخته شده و مواد شيميائي مخصوصي در آن بكار مي رود كه سوخت آنرا كاملتر و مقدار قير آنرا كمتر نمايد .
فيلتر روغن :
فيلتر روغن از عايق و مقدار زيادي پنبه تشكيل شده و در صورتي كه مواد خارجي وارد روغن شود آنرا تصفيه مي نمايد ، و در ساخت فيلتر عايق كاغذ حرارت داده مي شود و با قير داغ بكلي آغشته شده و پس از سرد شدن از نفوذ آب جلوگيري مي نمايد . و به اين دليل در قيرگوني و روي بامها از آن استفاده مي شود و فيلتر روغن و عايق مانند كاغذ آبكش هيچگونه چسبي ندارد .
كاغذ كرپه :
كاغذي است كه در روي ماشين كاغذ سازي به حالت كنگره ( موجدار ) توليد مي شود . از خصوصيات آن مقاومت زياد در مقابل ضربات مي باشد و از آن در پاكتهاي سيماني و يا مواد ديگر استفاده مي شود و در مواقع افتاده روي زمين منفجر نمي شود و بعلت موجدار بودن ، مانند كمك فنر ماشين تحمل ضربه را دارد .
كاغذ جعبه شير :
داراي الياف بلند چسب دارد پارافين شده مي باشد كه شير در داخل آن عرضه مي كند پارافين باعث آن مي شود كه محتويات آن از مواد آلوده خارجي مصون باشد .
كاغذ فيبر پرس پان :
كاغذي است بسيار فشرده و آغشته به مواد مخصوص كه براي عايق بندي و همچنين جهت عدم نفوذ آب در روغن بكار مي رود .
به مقاومت و كشش احتياج دارد .
كاغذ تكثير :
كاغذي است كه خمير چوپ مكانيكي در آن زياد بكار رفته است و در ساخت آن چسب كمتر بكار برده مي شود و مي تواند در موقع تكثير اسناد ماشين گستتنر جوهر را بلافاصله به خود جذب نمايد تا جوهر به نسخه دوم سرايت نكند .
كاغذ دوبلكس :
اين كاغذ حالتي مقوائي و پنبه اي دارد مانند جعبه دستمال كاغذي و ديگر جعبه هاي بهداشتي كه در دو قشر ساخته مي شود . قشر اولي آن كه از اليافت ارزان مانند خرده كاغذ يا خير چوب و قشر بالائي از آن از خمير گران با الياف بلند سفيد كه قابليت چاپ عالي را دارد . قشر اول مقاومت جعبه را تامين مي كند و قشر دوم براي نماي ظاهري و چاپ است كه تركيب اين دو قشر حالت تخته سه لائي دارد .
كاغذ مجله :
مانند كاغذ روزنامه مي باشد لكن نظر با اينكه مجله مورد استفاده عموم مي باشد درصد الياف آن بيشتر از كاغذ روزنامه است تا مقاومت آن در مقابل پارگي تامين شود .
كاغذ دوبله آلومينيوم :
كاغذي است نازك و مقاومت كه با قشر آلومينيوم نازك چسبانده شده و براي پيچيدن مواد داراي چربي و مواد غذائي ديگر بكار برده مي شود .
كاغذ عكاسي :
اين كاغذ بايد هم مقاوم بوده و هم فشرده باشد كه عكس حالت تابندگي كمتر داشته و همچنين مقاومت بيشتري داشته باشد .
كاغذ بهداشتي :
داراي الياف بلند و آبگير جهت خشك كردن دست و صورت .
كاغذ پاكت ميوه :
كاغذي است از نوع گرافت و مقاومت و داراي اليافي بلند است در مقابل پارگي مقاومت دارد و محتويات داخل پاكت را حفظ مي كند تا پاره نشود .
كاغذ سمباده :
كاغذي است داراي الياف بلند و مقاومت زياد در مقابل پارگي كه يك سطح آن مواد سيليسي آغشته به چسب مي باشد و پس از خشك شدن براي سائيدن چوب و زنگ آهن استفاده مي شود .
كاغذ كارت جغرافيائي :
كاغذي است داراي الياف بلند و مواد شيميائي مخصوص كه در حالت رطوبت مقاومت فوق العاده اي در برابر پارگي دارد .
كاغذ كرافت كارتن :
كاغذي است ساخته شده از الياف بلند چوب نوعي درخت سوزني كاج كه احتياج به مقاومت در برابر كشش و پارگي دارد . اين كاغذ در تركيب جعبه كارتن مركب از سه قشر است ، قشر داخلي و خارجي و در ميان دو قشر آن كاغذ نيمه كرافت كه مقاومت در برابر ضربات را دارد تشكيل مي دهد .
كاغذ كامپيوتر :
كاغذي است بسيار سخت و فشرده كه جهت سوراخ كردن كامپيوتر و استفاده مكرر براي دادن آمار و اطلاعات كامپيوتري بكار مي رود .
كاغذ كيسه چاي :
ساخته شده از الياف بلند و ماده مخصوص شيميائي كه در برابر رطوبت مقاون دارد . برگهاي چاي را داخل آن مي ريزند كه پس از گذاشتن در داخل آب چوش قابل استفاده است .
اصولا تمام كاغذهائي كه بوسيله سيلندرهائي با حرارت زياد خشك مي شوند تقريباً كامل استرليزه و ضدغفوني مي گردند .
1 ـ 7 : كاغذهاي جديد ديجيتال
اگر از كاغذ ديواري خود خسته شده ايد دكمه را بزنيد تا طرح و رنگ آن عوض شود . راه زيادي تا رسيدن به اين محصول نمانده است .
اين كاغذ به دو صورت قابل عرضه است :
در فن آوري اول كپسولهاي بسيار ريز پلاستكي در يك لفاف نازك جاي گرفته اند كه با تماس دكمه نقاط ، سياه و يا سفيد مي شوند و به اين وسيله شكل يك صفحه گرافيكي را به خود مي گيرند ، برخي صفحه نمايش الكترونيكي در زمان قطع برق ، تصوير ايجاد شده بر ...

 

mohkami

عضو جدید
آهارزني داخلي، چنانكه معروف است، فراوان به‌كار مي‌رود. اين فرايند مستلزم افزودن مواد آهاري به ماده حاوي ذرات الياف قبل از شكل گرفتن كاغذ است. ماده متداول يك نوع رزين چوبي است كه با سولفات آلومينيوم تقويت شده است و كاغذسازان آن را زاج سبز مي‌نامند. زاج سبز، رزين را روي سطح الياف تثبيت مي‌كند. متأسفانه نتيجه فرايند آهارزني، به‌علت استفاده از زاج سبز، اسيدي شدن كاغذ است. اين حالت اسيدي در كاغذ باقي مي‌ماند و علت اصلي افت تدريجي مقاومت كاغذ همين است. در سال‌هاي اخير، روش‌هاي اقتصادي آهارزني داخلي با مواد خنثي يا قليايي رواج يافته است كه تا حد زيادي مي‌تواند از فرسودگي جلوگيري كند. آهارزني داخلي با آهارزني سطحي و شست‌وشويي كه شامل اصلاح كاغذ با نشاسته يا ژلاتين و يا مواد مشابه است، كاملا تفاوت دارد.

به كاغذ مواد ديگري، البته به مقدار بسيار كم، مي‌افزايند تا به آن ويژگي خاص بدهند، مثلا آن را در برابر رطوبت مقاوم كند يا بر شفافيت آن بيفزايند و رنگ و سايه آن را تنظيم كنند.

پوشش و پرداخت سطح كاغذ. مواد پوششي عمل‌آور سطح كاغذ، اجزاي مهم غيراليافي كاغذ را تشكيل مي‌دهد. يكي از اين نمونه‌ها كاغذهاي براق مورد استفاده در مجله‌ها هستند كه گاه براي كتاب‌ها نيز به‌كار مي‌روند. پوشش‌ها معمولا پايه رنگ‌دانه‌هاي معدني پودري از نوع رس و كربنات كلسيم دارند و نبايد با پركننده‌ها اشتباه شوند. نتيجه اين عمل توليد كاغذ بسيار مطلوب و خوش چاپ است.

ويژگي‌هاي كاغذ. كاغذ وقتي مي‌تواند انتظاري را كه از آن مي‌رود برآورد كه ويژگي‌هاي آن اندازه‌گيري و كنترل شوند. براي كاغذ مطلوب سه ويژگي مهم وجود دارد: 1) خصوصيات ماده سازنده كاغذ، نظير مقاومت، وزن (جرم در واحد سطح)، و چگالي ظاهري؛ 2) خصوصيات مربوط به سطح كاغذ، نظير صافي كه نقش اصلي و كليدي را در فرايند تبديل نظير چاپ دارند؛ و 3) خصوصيات بصري كه عمدتآ رنگ، شفافيت، و ماتي هستند.

كاغذي كه براي كتاب مورد استفاده قرار مي‌گيرد بايد به حد كافي محكم بوده و رنگ و شفافيت آن پذيرفتني باشد. از ديدگاه حفاظت و نگهداري، يكي از مسائل عمده، فرسودگي در گذر زمان است. تغيير رنگ در اثر فرسودگي نيز مهم است، ولي اهميت آن به نوع كاري كه قرار است كاغذ انجام دهد ارتباط دارد؛ براي مثال رنگ در كتاب‌هاي هنري خيلي اهميت دارد.

روش اصولي مطالعه خصوصيات مكانيكي كاغذ، منحني بار كشيدگي است. فشار در نقطه پارگي، بيانگر مقاومت كششي كاغذ مورد آزمايش است؛ در حالي كه كشيدگي در محل پارگي وسيله‌اي براي اندازه‌گيري مقاومت يا توانايي جذب انرژي قبل از پارگي است.

براي سنجش خصوصيات مكانيكي كاغذ، آزمايش‌هاي متعدد ديگري وجود دارد كه تعدادي از آنها بر اساس شبيه‌سازي و قدرت ايستادگي كاغذ در مقابل نيرو انجام شده است. در اين زمينه به موارد زير مي‌توان اشاره كرد:

- مقاومت نسبت به پارگي، كه با انرژي مورد نياز براي انتشار پارگي در نمونه كاغذي كه در آن شكافي ايجاد شده است اندازه‌گيري مي‌شود.

- مقاومت در برابر سوراخ شدن (نيروي مورد نياز براي ايجاد يك سوراخ در ميان كاغذ با استفاده از يك ديافراگم لاستيكي مقاوم ايجاد مي‌شود).

- پايداري در مقابل تا شدن، اين خاصيت را به اين ترتيب اندازه مي‌گيرند كه يك باريكه كاغذ را بارها به داخل و خارج تا مي‌كنند تا پاره شود. همان‌طور كه قبلا اشاره شد علاوه بر خصوصيات مكانيكي، براي كساني كه به كاغذ به‌عنوان محمل اطلاعات مي‌نگرند، رنگ بيشتر از هر چيز ديگري مورد توجه است.

رنگ‌رفتگي و تبديل رنگ كاغذ به قهوه‌اي متمايل به زرد در تماس با نور و روشنايي، رايج‌ترين مسئله است و از موارد آشنا در كتاب‌هاي جلد كاغذي قديمي و به خصوص لبه برگ‌هاي آنهاست. عامل اصلي در رنگ‌رفتگي وجود يا عدم ليگنين است، زيرا كاغذهايي كه داراي اين ماده هستند در مقابل نور و روشنايي به سرعت زرد مي‌شوند
 

mohkami

عضو جدید
[h=2] کاغذهاچگونه بازیافت می شوند[/h]

كاغذهای باطله چگونه بازیافت می شوند؟
امروزه حجم زیادی از زباله های شهری پس از اعمال فرآیندهای خاص مورد استفاده مجدد قرار می گیرند. كاغذ كه محصولی از طبیعت سرسبز و جنگل های طبیعی است سهم زیادی از زباله های مراكز اداری، مدارس و همچنین زباله های خانگی را به خود اختصاص می دهد و این در حالی است كه بازیافت این ماده ارزشمند و استفاده مجدد از آن نه تنها مانع از قطع بی رویه درختان جنگلی خواهد شد بلكه هزینه تبدیل الیاف گیاهی به كاغذ را نیز به میزان قابل توجهی كاهش خواهد داد.

امروزه در فرآیند بازیافت كاغذ از فناوری های پیشرفته ای استفاده می شود كه مراحل انجام آن فرآیند با توجه به این كه چه محصولی را به عنوان محصول نهایی از زباله های كاغذی در نظر گرفته باشیم، متفاوت خواهد بود. در چرخه بازیافت كاغذ عبور از مراحل خمیرسازی، غربال گری و پاك سازی برای تهیه مقوای نازك با كیفیت پایین ضروری است، اما اگر بخواهیم از كاغذهای باطله برای تهیه كاغذهای اداری مرغوب و باكیفیت استفاده كنیم عبور از مرحله شناورسازی نیز ضروری خواهد بود. بر این اساس می توان گفت با توجه به نوع كاغذ باطله ای كه برای بازیافت انتخاب شده، ممكن است مراحل دیگری نیز به این چرخه اضافه شود. در نخستین مرحله از چرخه بازیافت كاغذ، كاغذهای باطله جمع آوری شده در یك محلول آبكی كه حاوی ذرات فیبری است غوطه ور شده و در نتیجه برخورد با تیغه هایی كه در آن محفظه در حال چرخش هستند، متلاشی و تجزیه خواهند شد، در مرحله دوم ذرات و ناخالصی های درشت از خمیر حاصل جداسازی می شوند.

با عبور خمیر غوطه ور در محلول آبكی از یك استوانه در حال چرخش ذرات درشت و سنگین وزن مانند شن و ماسه و قطعات فلزی از آن جدا می شوند. اجزای سبك تر از طریق لوله مكش از این محفظه خارج شده و به راحتی از میان صافی ها می گذرند، اما ناخالصی های درشت تر در پشت این صافی ها به دام می افتند. در مرحله بعد با تزریق هوا به داخل خمیر كاغذ، جوهر، رنگ، چسب و هر نوع پوشش دیگر كه معمولا آب گریز هستند به حباب های هوای موجود در این محفظه كه توسط یك ماده شیمیایی كف زا ایجاد شده اند، می چسبند و به این ترتیب این نوع ناخالصی ها نیز از ذرات كاغذ جدا می شود.
در این مرحله ماده شیمیایی دیگری به خمیر كاغذ افزوده می شود كه با جذب ناخالصی های بسیار كوچك امكان چسبندگی خمیر كاغذ را افزایش می دهد. در مرحله پاكسازی، دستگاه گریز از مركزی وجود دارد كه ذرات را براساس چگالی آنها از هم تفكیك می كند. خمیر كاغذ با عبور از یك محفظه فشار وارد مخزنی می شود كه در آن یك همزن نصب شده است. الیاف كاغذ كه در این مرحله بسیار كوچك تر از باقیمانده ذرات جوهر یا چسب هستند به آسانی از صافی عبور می كنند. در آخرین مرحله از چرخه بازیافت كاغذ، 95 درصد ماده حاصل را آب و 5 درصد آن را الیاف كاغذ تشكیل می دهند كه روی یك صفحه مشبك قرار گرفته و با عبور غلتك های بزرگ از سطح آن این آب اضافی به تدریج از خمیر كاغذ تهیه شده، خارج شده و ورقه های ضخیمی از این خمیر تهیه می شود كه پس از خشك شدن از آن برای تهیه كاغذ استفاده می شود.
 

mohkami

عضو جدید
جداسازي
براي بازيافت موفق نياز به بازيابي تميز كاغذ مي‌باشد. پس شما بايد كاغذهاي خود را دور از آلودگي‌هايي مثل غذا، پلاستيك، فلزات و ديگر زباله ها، كه بازيافت كاغذ را مشكل مي كند نگهداري كنيد. كاغذهاي آلوده كه قابل بازيافت نمي‌باشند بايد به كود تبديل شوند يا براي توليد انرژي سوزانده شوند يا در زير خاك دفن شوند. مركز بازيافت معمولا از مصرف كنندگان تقاضا مي كند كه كاغذهاي خود را بر حسب درجه يا نوع كاغذ جدا كنند. مركز بازيافت شهر مي تواند به شما بگويد كه چگونه اين نوع و درجه در جامعه شما تعريف مي‌شود.

جمع آوري و حمل كردن
شما ممكن است كاغذهاي جداشده خود را به مركز بازيافت محل خود تحويل دهيد يا در Recycle bin (سطل هاي بزرگي كه به منظور بازيافت در سطح شهرها تعبيه شده‌اند) بريزيد. اغلب فروشندگان كاغذ يا مركز بازيافت كاغذهايي كه شما در منزل جداسازي كرده‌ايد را جمع آوري مي كنند. در مركز بازيافت، كاغذهاي جمع آوري شده در بسته هاي تنگي پيچيده مي شوند و از آنجا به كارخانه هاي كاغذسازي فرستاده مي شوند كه در آنجا به كاغذهاي جديد تبديل مي شوند.

انبارداري و ذخيره‌سازي
كارگران كارخانه كاغذسازي، كاميون حاوي كاغذها را تخليه كرده و آن ها را به داخل انبار مي فرستند و تا زمان لازم كاغذها در آنجا مي مانندو درجات مختلفي از كاغذ مثل روزنامه ها يا جعبه ها به طور جداگانه نگهداري مي شوند؛ براي اينكه در كارخانه كاغذسازي درجات مختلفي از كاغذ را براي توليد انواع مختلف محصولات استفاده مي شود. هنگامي كه كارخانه آماده استفاده از كاغذ شد، كاغذها توسط ماشين ها باربري چنگك دار (Forklift) از انبار به نوار نقاله هاي بزرگي برده مي شوند.

چه چيزي مي توان از كاغذهاي بازيابي شده به دست آورد؟
بيشتر كاغذهاي جدا شده مجددا به كاغذ يا مقوا تبديل مي شود. با كمي استثنا قائل شدن كاغذهاي به دست آمده با همان كيفيت كاغذهاي قبلي مي باشند. به طور مثال از جعبه ها براي بازيافت جعبه استفاده مي شود.كاغذهاي نوشته و چاپ شده هنگامي كه بازيافت مي‌شوند از آنها براي كاغذهاي كپي استفاده مي شود. كاغذهاي جدا شده مي توانند براي توليد مواد ديگر نيز استفاده شوند. به طور مثال خمير كاغذ بازيافت شده براي كارتون هاي تخم مرغ يا جعبه هاي ميوه استفاده شوند. از كاغذهاي بازيافت شده مي توان به عنوان سوخت، عايق كردن ديوارها و سقف، پركننده رنگ و يا پوشش استفاده كرد.

مي‌دانستيد كه ...


آيا مي دانستيد كه اولين قطعه كاغذ از مواد بازيافت شده به دست آمده است؟
در حدود 200 سال قبل از ميلاد مسيح، چيني ها از تور ماهيگيري براي ساخت اولين قطعه كاغذ استفاده كردند.
كاغدهاي بازيافت به اندازه كاغذهاي معمولي مهم هستند. كمپاني ها كاغذسازي هميشه سودهاي اقتصادي و محيطي بازيافت را شناسايي و در نظر مي گيرند. در سال هاي اخير بازيافت كاغذ براي همه به عنوان راهي براي كمك به حفظ محيط زيست و استفاده مجدد از منابع و بقاي مناطق دفن زباله مي باشد.
امروزه، 520 كارخانه كاغذ و مقواسازي در امريكا (US) كاغذهاي جدا شده را بازيافت مي كنند. امروزه كاغذهاي جدا شده، يك سوم فيبر كارخانه هاي US را تشكيل مي دهد. شهروندان امريكا 50% كاغذهاي استفاده شده خود را جدا مي كنند. در آمريكا بيشتر كاغذها بازيافت مي شوند تا اينكه دفن شوند. در امريكا كاغذ بالغ بر دو سوم مواد بسته بندي بيشتر از شيشه، فلز، پلاستيك و ... براي بازيافت جدا مي شود.

دوباره خمير كردن و غربال كردن
كاغذها از طريق نوار نقاله به يك ظرف بزرگ به نام pulper كه حاوي مواد شيميايي و آب است فرستاده مي شوند. pulper كاغذها را به قطعات كوچك ريز مي كند. با گرما دادن به اين مخلوط قطعات ريز كاغذ سريعا به سلولز تجزيه مي شوند كه فيبر (مواد آلي گياهي) خوانده مي‌شود. در نهايت، كاغذ به مخلوط غليظ و نرمي كه pulp ناميده مي‌شود تبديل مي شود. pulp از داخل ظرفي كه داراي سوراخ هاي گوناگوني مي‌باشد عبور داده مي‌شود. غربال كننده (Screen) ذرات ريز آلودگي و قطرات كوچك چسب را غربال مي كند. به اين فرآيند Screening گفته مي‌شود.

پاك سازي
كارخانجات همچنين pulp را توسط گردش دور سيلندر مخروطي شكل تميز مي كنند. آلودگي هاي سنگين به خارج از مخروط پرتاب مي شوند و به انتهاي سيلندر سقوط مي كنند. آلودگي هاي سبكتر در مركز مخروط جمع مي شوند و از بين مي روند. به اين پروسه Cleaning مي‌گويند.

Deinking
گاهي اوقات pulp بايد دستخوش فرايند شستشوي Pulp، (فرايند pulp laundering) قرار بگيرد. كار اين مرحله پاك كردن جوهرهاي نوشته شده، چسب هاي باقيمانده و مواد چسبناك مي باشد. كارخانه هاي كاغذسازي معمولا از دو مرحله deinking متصل به هم استفاده مي كنند. ذرات كوچك جوهر طي مرحله‌اي كه Washing ناميده مي شود از pulp شسته ميشود. ذرات بزرگتر و چسب ها توسط حباب هاي هوا طي فرآيندي كه Flotation ناميده مي‌شود از pulp جدا مي‌شوند. د ر طي اين فرآيند pulp به عنوان خوراك به ظرف بزرگي كه Flotation Cell ناميده مي‌شود وارد شده و در اين ظرف هوا و مواد شيميايي صابوني شكل كه Surfactants ناميده مي‌شوند به pulp تزريق مي‌شوند. Surfactant باعث مي‌شود كه جوهر و چسب از pulp جدا شود و به حباب‌هاي هوا بچسبند و در سطح شناور شوند. حباب هاي هوا آغشته به جوهر در سطح مخلوط توليد كف مي‌كنند و از سطح مخلوط پاك مي‌شوند.

پالايش كردن و رنگبري
در طي پالايش به pulp ضربه‌هاي متعددي وارد مي‌شود تا فيبرهاي بازيافت شده پف كند و آن ها براي توليد كاغذ ايده‌آل شوند. اگر pulp شامل تكه هاي بزرگ فيبر باشد، فرآيند پالايش آن ها را از هم جدا مي كند. اگر كاغذ به دست آمده داراي رنگ باشد، مواد شيميايي رنگ بر، رنگ آن را از بين مي‌برد. سپس اگر نياز به توليد كاغذ سفيد باشد براي روشن تر كردن و سفيد كردن كاغذ به آن ها آب اكسيژنه (hydrogen peroxide)، دي‌اكسيد كلرين (chlorine dioxide) و يا اكسيژن داده مي شود؛ به اين فرآيند Bleaching گفته مي‌شود. اگر نياز به كاغذ قهوه‌اي مثل دستمال كاغذي باشد نياز به اين برآيند نخواهد بود
 

mohkami

عضو جدید
انواع خمیر
خمير الياف كوتاه (هاردوود)،خمير الياف بلند(سولفيت و سولفات) ، مواد افزودني نظير مواد ضد عفوني كننده، مواد پر كننده و مواد مربوط به افزایش دهنده مقاومت تر و خشك كاغذ. مواد ذكر شده با درصد هاي مشخص در مخزني بنام پالپر با هم مخلوط شده و در چستهاي موجود ذخيره مي گردد. قبل از رسيدن خمير به ماشين كاغذ، خمير از پالايشگرهاي مختلفي جهت تميز شدن و همچنين از دستگاهي بنام ريفاينر جهت رشته رشته شدن عبور كرده و پس از آن به ماشين كاغذ تغذيه مي گردد.
خمیر فلاف پالپ یا خمیرکاغذ پالپ و یا اصطلاحا خمیرپالپ از ضایعات کاغذ و لینتر پنبه(آلفا سلولز) و سافت وود (خمیر چوب نرم ) و هارد وود ساخته می شود .پروژه تولید خمیر کاغذ بهداشتی پالپ جهت مصارف کارخانه های تولید نوار بهداشتی و پوشک بچه میباشد .(لایه داخلی نوار بهداشتی و پوشک بچه وظیفه جذب مایع را به عهده دارد.) که موارد مصرف آن در 8 مورد دیگر نیز شناسایی شده است . تقریبا 95% این نوع مواد خام وارداتی می باشد و نزدیک به 160 کارخانه مصرف کننده و حدود 4 کاخانه تولید کننده این نوع مواد خام در ایران موجود میباشد. هرکارخانه تولید خمیر پالپ نهایتا مصرف 2 کارخانه را میتواند جوابگو باشد و کارخانه های دیگر نیاز به این نوع خمیر پالپ دارند. درنهایت از لحاظ بازار فروش مشکلی ندارد .همچنین ماشین آلات ساخت این شرکت با کیفیت و گارانتی در حد ماشین آلات اروپائی می باشد و کیفیت ماشین آلات و مواد تولیدی و بازار فروش و غیره تضمین شده است. بطوریکه کارخانجات تولید خمیر کاغذ پالپ هیچگونه دغدغه ای در مورد فروش محصول خود نداشته و ندارند. مواد مصرفی مور داستفاده در این نوع خمیر کاغذ لینتر پنبه و ضایعات کاغذ بدون یووی و ضایعات کارخانه های تولید نوار و پوشک و بعضی از انواع خمیر
کاغذ کرافت الیاف بلند و آلفا سلولز با گرید های مختلف می باشد. لازم به توضیح است که خود کارخانه های مصرف کننده خمیر پالپ خودشان تولید کننده مواد خام مصرفی در تولید خمیر پالپ می باشند به شکلی که خمیر کاغذی خارجی که بیشتر این کارخانجات در تولید خود به صورت ضایعات از پروسه تولید خارج می شود، بصورت بازیافت در کارخانه تولید پالپ بصورت خمیر کاغذ فلاف پالپ تولید می شود. به طور کلی می توان عمده مصرف خمیرها را در انواع مختلف برای تولید تیشو، پوشک بچه و نوار بهداشتی عنوان نمود.
 

mohkami

عضو جدید
تصویر بالا یک سیستم خمیر سازی را نشان می دهد که در آن قسمت الیاف کوتاه (خمیر پهن برگان ) و الیاف بلند (خمیر سوزنی برگان) از هم تفکیک شده اند. تغییر دادن نسبت هر کدام مزیت های خاص خودش را دارد. مانند اینکه الیاف کوتاه بهتر تیمار می شوند، جذب مواد شیمیایی و رطوبت بهتری دارند (مناسب دستمال کاغذی) ولی در سیستم باعث ایجاد گرفتگی بخش ها و سوراخ های مختلف می شوند. الیاف بلند باعث افزایش مقاومت های کاغذ می شوند.
SF = short fiber
LF=long fiber
بعد از این مرحله وارد دستگاه پالایشگر Refiner می شوند. وارد میکسر شده + خمیر بروک (خمیری که زائد ماشین کاغذ می باشد خمیر تیمار شده Coated Broke وخمیری که زائد قسمت پایین است و از پایین اضافه می شود خمیری که هنوز تیمار نشده UnCoated Broke ) که از قسمت بالا اضافه می شود، 3 تا 5 مرحله بازیابی رنگدانه هایی که در تیمار الیاف قبلا بکار گرفته شده است. بعد وارد غربال ها می شود. در قسمت پایین آب سفید حاصل از خمیر لازیابی می شود که برای رقیق کردن مواد شیمیایی، شستشو در شاورها (در غربال های بدون فشار و ماشین کاغذ Paper machine (PM) showers) و cloudy آب تیره که برای سیستم بروک استفاده می شود
 

mohkami

عضو جدید
[h=2]مراحل تهیه کاغذ[/h]
1-پوست کندن درخت: کار تهیه کاغذ با بریدن چوب شروع می شود پوست درخت باید پاک شود قبل از اینکه در تهیه کاغذ مورداستفاده قرار گیرد یک استوانه چرخشی گردان که اطراف درخت حرکت می کنند پوست درختان را می کند.
2-چیپس کردن: بعدقبل ازاینکه به خمیر تبدیل شوندآن را به تکه های کوچک می برد یک چاقوی دوار با دور زدن تنه را به چیپس تبدیل می کند.
3- خمیر کردن در مراحل تهیه خمیر سلولز و نیمه سلولز ها از لیگنین جدا می شودوچیز های دیگر مانند روغن و رزین آن جدا می شوند این مهمترین مرحله ساخت است زیرا باقیمانده الیاف برای ساختن محصولی که ما کاغذ می شناسیم کار می روددر اینجا دو مرحله اساسی تهیه خمیر وجود دارد.
الف –خمیر سازی شیمیایی روش شیمیایی در تهیه کاغذ کرافت که نوعی کاغذ قهوه ای رنگ مخصوص بسته بندی است به کار می رود. درخمیر سازی شیمیایی الیاف سلولز صاف و یکد ست ایجاد می شود در تهیه خمیر کاغذ کرافت چیپس ها به وسیله هیدروکسیدسدیم و سولفیدسدیم برای تهیه خمیر قهوه ای رنگ محکم پخته می شوداین مرحله کاری پیشرفته برای جداسازی لیگنین و رزین از چوبهای نرم است که پس از عمل اوردن خمیری با ویژگیهای بسیاربالا است. چوبهای زاید به عنوان سوخت مورداستفا ده قرارمی گیردو بیشتر از 95% خمیرشیمیایی برای بازیافت مجددبدست می اید. مشکلی که وجودداردآزاد شدن سولفیدهیدروژن والکل گوگرددارخانواده سولفیدها است که در محیط ایجادبوی بد مانند بوی تخم مرغ فاسد می کند. اگر چه استفاده از دستگاه های تصفیه گاز در آسیابها بوی بد را کاهش می دهد. مشکل دوم این است که الیاف سلولزی که در طول مراحل ساخت کاغذ کرافت ا ز دست می رود می تواند فیبرهای بستررا تشکیل دهدکه باعث مشکلات محیطی اطراف لوله های فاضلاب شود . در هر صورت روشهای فنی اصلاح و بهبود اکثر مشکلات را از بین برده است. رنگ تیره ناشی ازخمیربدست امده نیازمنداین است که بطور قابل توجه ای شسته وسفیدشودتا قابل استفاده شود.
ب- خمیر سازی مکانیکی در این مرحله پوست درخت کنده شده وتوسط دیسک فلزی دوار به خمیرتبدیل می شود این هم خوب است هم بد. درصد خمیر قابل استفاده بالا بوده اما کیفیت کاغذ بدست آمده پایین تر است 95 درصد چوب به خمیر تبدیل می شود در حالی که در خمیرکرافت این مقدار به 45 تا 50 درصد می رسد اما کیفیت کاغذ پایین تر است زیراخمیر سازی مکانیکی یک مرحله کاربرد فشرده انرژی است که مثل کرافت بازده نداردچون لیگنین ورزین درخت درخمیر موجود است ومراحل آسیاب کردن یا پودرکردن الیاف سلولز راپاره و خردکرده ودوام و استحکام خمیر را کاهش میدهد . در نتیجه خمیر دارای الیاف و شبکه ضعیف و ظرفیت لیگنین آن بالااست که باعث می شودوقتی درنورآفتاب نهاده می شودتیره به نظرآید.کاغذی که با این روش بدست می آیدبیشتردرطبع روزنامه ودفتر تلفن-و موارداستعمال مشابه که مرغوبیت بالای کاغذ، واقعا موردنیاز نیست به کارمی رود. استفاده از بخاردر خمیر سازی دریک تغییردر خمیر سازی مکا نیکی چیپس ها از قبل بخار زده می شوند این مرحله را هم چنین مرحله ترمودینامیکی خمیر سازی می نامند .
مرحله کم کردن مصرف انرژی به وسیله نرم کردن چیپس با بخار آب، بر آسیاب کردن ترجیح داردو بعد به مرحله بعدی می رود. در خمیرسازی شیمیایی - ترمو دینامیکی چیپس ها قبل از بخار دادن با سولفور آغشته می شود. این کاراجازه می دهدکه لیگنین و رزین از چوب خارج شودکه درنتیجه خمیری محکم و قوی به دست می آیدخمیری که با این روش بدست می آیدمی تواند در تولید کاغذهای روکش دار استفاده شود.
4 - سفید گری: یکی از مهمترین مراحل شستن و سفید کردن است که برای پاک کردن و تصفیه خمیر بکار می رود .شستن لیگنین را جدا می کند زیرا لیگنین روی صافی الیاف را تاثیر دارد.گاز کلراین و دی اکساید کلراین برای شستشو ی خمیر بکار می رودو بیشترعملیات شستشوی مکانیکی بوسیله پر اکساید انجام می شود. گاز کلراین مقدار زیادی از بقایای لیگنین را بر طرف می کند تا دی اکساید کلراین، لیگنینی را که نمی توان از بین برد سفید کند.
5–ماشین کاغذ: ماشین کاغذ درگیر چهارمرحله است که با آماده سازی مواد خام شروع می شود الیاف چوب با آب ومواد معدنی مخلوط می شود مخلوطی که 99%آن آب است. در یک ماشین مدرن آب از پایین و بالا تخلیه می شود وقتی آب تخلیه می شود یک مرحله از کاغذ شکل گرفته است در قدم بعدی بخش پرس یا آبگیری است که در اینجا کاغذ بوسیله غلتکها و یک حصیر وسیع که از رشته های نایلون و پلی استر است فشرده و چلانده می شود و بیشتر آب کاغذ گرفته می شود. بعد از این قسمت 40% تا50% کاغذ هنوز از آب است .در قسمت سوم در بخش خشک کن بیشتر آب را از کاغذ می گیرندپس از بخش خشک کن 2 تا 6 در صد کاغذ از آب تشکیل شده است . در یک ماشین که دارای کیفیت بالا است یک دستگاه آهار زن روی کاغذ را پوشش میدهد. این دستگاه یک پوشش از اهار مانند نشاسته و مواد معدنی را روی کاغذ می کشد که کاغذ را محکمتر و صافتر و نرم تر می کند بعد از پوشش دادن کاغذ دوباره در بخش خشک کن خشک می شود وسرانجام روی رولهای بزرگ پیچیده می شود .
6 - تیغه پوشش دهنده: برای پوشش دادن کاغذ یک تیغه پوششی نازک را پس از تکمیل کاغذ روی آن قرار می دهد سپس کاغذ سر خورده زیر تیغه دیگری می رود که این پوشش نازک را بر روی آن رسوب میدهد.این پوششهای مختلف کاغذ را برای استفاده در چاپ بسیار خوب می سازد.
7 –غلتک ویژه برق انداختن: این مرحله کاغذ را جلا دار و خوش نما و صاف و نرم می کنداین غلتکها ی ماشین ازرولهای وسیعی ساخته شده که کاغذ را تحت فشار و گرمای زیاد قرار می دهد و پس از این غلتکها کاغذ به رولهای کوچک منتقل می شود.
8 –تبدیل به ورقه شدن آخرین مرحله ساخت کاغذ است: بعضی ازرولهای کاغذ به ورقه تبدیل می شودو بعضی هم جعبه و بسته برای مشتری است.مراحل طراحی شده از قرنها قبل بوده و فقط اصول فنی تولید اصلاح شده و بازده بیشتر شده است و قیمت ها رضایت بخش تر. چوب هنوز اساس و مایه کاغذو یک محصول قدیمی است.
 

mohkami

عضو جدید
تاسیسات و سازه ها و ساختمانهای کارخانجات کاغذ به دوبخش اصلی کارگاهی و اداری قابل تقسیم بندی است و ازچندین ساختمان و سوله تشکیل گردیده که به شرح زیر می باشد: 1) انبار مواد اولیه : یک یارد سر پوشیده جهت نگهداری از خمیر وارداتی و نیز کاغذ های باطله میباشد که مواد اولیه مورد نیاز کارخانه را از عوامل جوی مانند باد و باران که باعث تخریب آنها می شود محافظت میکند. 2) انبار لوازم یدکی ماشین آلات کارخانه :سوله بزرگی است که در منتها الیه ضلع جنوبی کارخانه ساخته شده و در آن تمامی قطعات مورد نیاز ماشین آلات از جمله انواعی از موتور پمپ ها و سیم و کابل و رولهای مورد استفاده در برد ماشین و سایر بخش های خط تولید در آن نگهداری می گردد. 3) ساختمان اداری و مهمان سرای کارخانه(بخش اداری):یک ساختمان سه طبقه که درنزدیکی سالنهای تولید قرار دارد ودر محوطه ای با یک اختلاف سطح محسوسی احداث گردیده و عمل مدیریت و هدایت کارخانه در این ساختمان انجام می گردد.دفاتر بازرگانی و نیروی انسانی و سالن کنفرانس و... سوئیت هایی نیز جهت رفاه مهمانان داخلی و خارجی در آن تعبیه شده است. 4) بویلر و ساختمان تامین بخار کارخانه که با کمی فاصله از سایر سازه های کارخانه در مجاورت تانکرهای سوخت و نیز خط لوله گاز شهرک صنعتی احداث گردیده و بخار مورد نیاز جهت تهیه و عمل آوری خمیر و نیز بخار مورد نیاز خشک کن های برد ماشین در این واحد تامین می شود. این سازه در ضلع جنوبی و گوشه محوطه اصلی کارخانه قرار دارد . تصویری در زیر آمده بخش بویلر کارخانه ای در فرانسه را نشان می دهد 5) مخزن آب که سازه ای بتنی است در بلند ترین و مرتفع ترین نقطه کارخانه قرار دارد و آب مورد نیاز بخش های مختلف کارخانه از جمله بویلر و سالن تولید از این مخزن تامین می گردد.این منبع از طریق لوله به رودخانه زاینده رود متصل گردیده و نیز جهت اطمینان از تامین آب مورد نیاز کارخانه در سالهای کم آبی و کم بارش ،از طریق چاه عمیق نیز مشروب می شود. 6) ساختمان حراست) بخش اداری) که ساعات ورود و خروج ونیز کنترل آمد و شد کارکنان شرکت در آن انجام می شود. 7) انبار سر باز مواد و قطعات و ضایعات بزرگ فلزی که در آن لوله های قطور مورد استفاده ونیز کانتیرهای پر و یا خالی مواد و ماشین آلات قرار دارد و مشرف به درب های جانبی سالن تولید می باشد.این انبار در حد فاصل میان ساختمان اداری و سالن تولید قرار دارد و کانکس های کارگران خارجی نیز در حاشیه این انبار مستقر گردیده است. 8) سالن تولید کارخانه که سالنی دو طبقه است و از سه سوله تودر تو به شکل یو تشکیل گردیده که بخش های مختلف آن نیز به تفکیک سه سالن در زیر آورده شده است : الف) سالن اس –اف- تی یا همان بازیافت خمیردر مجاورت یارد نگهداری مواد اولیه (خمیر وارداتی و کاغذباطله) قرار دارد.در سالن اس- اف- تی دو پالپر با ابعاد متفاوت وجود دارد که مخزن کوچکتر مربوط به تهیه خمیر لایه رویی و مخزن بزرگتر خمیر سایر لایه ها را تامین می کند.در این سالن علاوه بر کنترل غلظت و روانی خمیر درجه اسیدیته آن نیز با افزودن مواد شیمیایی در مخازن جداگانه ای تنظیم می شود.از ماشین آلات مستقر در این بخش می توان به تعداد زیاد ی تمیز کننده و کلوخه گیر و نیز دستگاه پولیش الیاف اشاره نمود .اتاق کنترل این سالن برخلاف سایر سالن ها در قسمت میانی و وسط محوطه سالن و در طبقه دوم آن قرار دارد . در طبقه پایین این سالن(اس – اف – تی) مخازن مختلف مواد شیمیایی و همزن های این بخش قرار دارد که لوله های رابط میان مخازن نیز با رنگ بندی مشخص از فضای تحتانی نزدیک سقف بتونی آن عبور می کنند. در واقع سالن اس اف تی با پالپر های تعبیه شده در کنار نقاله های انبار مواد اولیه شروع شده و به چندین موتور پمپ بزرگ تعبیه شده در بالای مخازن نگهداری خمیر تولید شده ، ختم می گردد . ب) سالن تولید کاغذ یا برد ماشین که طولانی ترین سالن کارخانه می باشد و ماشین تولید در وسط آن قرار گرفته و در دوطرف آن واحد های مختلفی جهت کنترل پروسه تولید ساخته شده است.در یک طرف واحد های دی سی اس یا همان اتاق های کنترل کامپیوتری برد ماشین قرار دارد و جلوی هر اتاق پانل کنترل مربوط به بخشی از ماشین کاغذ قرار دارد و اپراتور برد ماشین از طریق این پانل ها تنظیمات مورد نیاز را انجام می دهد. در طرف دیگر سالن تولید کاغذ و درست در مقابل اتاق ها و پانل های کنترل واحد های برق ، آزمایشگاه مواد ، واحد مواد افزودنی ورنگ یا سی – سی- کی قرار دارد که در شکل زیر تصویری از ماشین کاغذ (برد ماشین) آورده شده است که از نظر ساختمان به ماشین کاغذ اترک بسیار شبیه است. این ماشین در طبقه بالایی سالن تولید کاغذ قرار دارد و در طبقه همکف مخازن برگشت خمیر در هر بخش از ماشین، وکیوم ها، مخازن آب گرم و دوشهای شوینده غلطک ها و نمدها، مخازن جداکننده بخار و آب( سپراتورها) و کمپرسور هوا و ... قرار دارد.بطور کلی طبقه پایین برد ماشین به بخش های اصلی زیر قابل دسته بندی اند: بخش بخار که از مخازن جداکننده تشکیل شده و بخار را پس از عبور از سیلندرهای خشک کننده رطوبت زدایی می کند و دوباره مورد استفاده قرار می دهد تا از اتلاف انرژی بکاهد. بخش مکنده ها که از نه عدد پمپ وکیوم تشکیل گردیده و هر یک از وکیوم ها آب و رطوبت را از بخشی برد ماشین می گیرد و پس از عبور از میان جدا کننده ها ی آب و هوا ، آب دوباره وارد چرخه تولید می گردد. بخش لایه رویی که مکانیزمی کاملا متفاوت از تولید سایر لایه ها دارد و تاسیسات مربوط به آن نیز مستقل از تاسیسات مربوط به تولید سایر لایه ها طراحی و ساخته شده است.این بخش از تانک نگهداری خمیر سفید و غربال (اسکرین)و مخازن و پمپ های برگشت تشکیل شده است. بخش شکل دهنده ها(فرمرها) که از فن پمپ های کوپل شده به مخازن تحتانی هر فرمرتشکیل شده و آب و خمیر برگشت داده شده در یک تانک مکعب شکل فلزی به نام تانک برگشت فرمرها جمع آوری می شود. بخش تامین فشار باد مورد نیاز اتوماسیون ماشین که در تمام مدت شبانه روز هوای مورد استفاده سیلندرها و جک های نیوماتیکی و نیز موتورهای بادی حمل کننده رولهای تنظیم کشش وایرها و فلت واسکرین های ماشین را تولید و در مخازن بزرگ هوا نگهداری می کند. بخش تامین روغن ماشین جهت روانسازی یاتاقان های رول های و نیز حرکت موتور های هیدرولیکی ماشین در این سالن تعبیه گردیده و اپراتورهای آن باید بصورت دوره ای تمامی قسمتهای متحرک ماشین را از نظر میزان روغن ونیز دمای مجاز و ویسکوزیته روغن بررسی نمایند. بخش زهکش و جمع آوری آب سرریز مخازن که از مجموعه ای از کانال های آب و باریکه راه آب ها تشکیل شده است.وظیفه اصلی این بخش جمع آوری و بازگرداندن آب پس از تصفیه به چرخه تولید می باشد. بخش مواد افزودنی که در آن از مخازن مختلفی جهت نگهداری آهار و انواع رنگهای مورد استفاده و چسب تشکیل شده است.در کنار هر مخزن دو پمپ قرار دارد تا عمل انتقال مواد را به بخش های مورد نظر ماشین کاغذ انجام دهد . دلیل استفاده از دو پمپ در کنار هر مخزن تقسیم کار و ساعت کار میان دو پمپ است زیرا کارخانه باید به صورت شبانه روزی کار کند ودر صورت بروز هر گونه مشکل در یک پمپ باید یک پمپ به صورت یدکی و جایگزین وجود داشته باشد تا تولید متوقف نگردد. ج) سالن پردازش نهایی که در یک طبقه و در بخش انتهایی سالن تولید کاغذ قرار گرفته است. در این سالن دستگاه های برش سطح کاغذ ونیز ماشین مکانیزه بسته بندی رول های تولید شده قرار دارد. در گوشه ای از این سالن محوطه ای به تعمیر و بازسازی غلطک ها و رولهای ماشین اختصاص داده شده و در آن یک ماشین تراش و فرز بزرگ جهت بالانس کردن و حذف ناهمواری های سطحی سیلندر ها و رول های برد ماشین قرار داده شده است.
ماشین تولید کاغذ یا " برد ماشین "دستگاهی است با درجه اتوماسیونی بالا که از یک طرف سوسپانسیون الیاف را که به شکل خمیر در واحد اس- اف –تی کارخانه تهیه شده ،دریافت و پس از انجام فرایند هایی به کمک بخار و آب و با استفاده و بکار گیری انواعی ا ز صورت های انر ژی مانند برق و باد و وکیوم تشکی از الیاف را در چندین لایه تولید و خشک می کند. بخش های مختلف ماشین تولید کاغذ عبارتند از : 1) درام پرس(drum press) 2) فرمرها(formers) 3) فوردینیر(top layer part) 4) کوچ رول(couch roll) 5) پرس(press part) 6) خشک کن مقدماتی(pre – dryer) 7) خشک کن(dryer section) 8) مواد افزودنی و اتو(cauter) 9) ختک کننده ccg 10) جمع کننده نوار(pop-reel)
 

mohkami

عضو جدید
drum press
در این بخش از ماشین، نمد و تشک الیاف شکل گرفته بر روی آن از میان دو استوانه عبور می کند و بخشی از رطوبت آن از طریق مکش" وکیوم باکسی" که درون سیلندر پایینی تعبیه شده حذف می گردد. دلیل شروع تقسیم بندی ماشین با این واحد ،موقعیت مکانی آن در دستگاه است که اولین بخشی از ماشین است که در ابتدای ساختمان برد ماشین قرار گرفته و فرمر ها در پایین این بخش قرار گرفته اند.از اینرو هرچند که درام پرس دومین مرحله از تولید کاغذ است اما به دلیل موقعیت مکانی آن، در ابتدای معرفی ماشین از آن اسم برده ام. درام پرس از دو گروه غلطک حمل کننده نمد تشکیل شده که گروه پایینی شامل تمامی سیلندرهای فرمرها و نیز گرانیت پرس می شود در حالی که گروه فوقانی مجموعه کوچکی از سیلندر فوقانی و تعدادی رول هادی نمد می باشند. تفاوت عمده در ساختار درام پرس اترک با سایر درام پرس های موجود در برد ماشین های کارخانجات دیگر وجود دارد و آن اختلاف میان نحوه اعمال فشار و زاویه تماس میان دو غلطک اعمال کننده فشار است . فرمرها(formers) درماشین اترک به دو طرق تشک الیاف شکل می گیرد یکی به وسیله ماشین فردینیر و دیگری به وسیله شش عدد فرمر . ماشین فردینیر مخصوص تولید لایه فوقانی است و سایر لایه ها به کمک سیلند ر های فورمر ها تشکیل می شود. در ماشین کاغذ اترک شش عدد فرمر وجود دارد که فرمر شماره یک وظیفه شکل دهی لایه زیرین را برعهده دارد و از استوک باکس ویژه این لایه تغذیه می گردد. این فرمر شامل یک استوانه مشبک به نام" ملد سیلندر " و یک رل به نام "کوچ رول" است که خمیر توسط هد باکس مماس با سیلندر بر روی ملد سیلندر به طور یکنواخت و از طریق لوله های باریکی که عرض ماشین را(360سانتیمتر)پوشانیده است ، پاشیده می شود.سرعت خطی خمیر بر روی سیلندر قابل تنطیم و در حدود یکصد متر بر دققه است و به وسیله یک الکترو موتور قدرتمند که با برق یکسو کار میکند به گردش در می آید .دلیل استفاده از جریان مستقیم برق ایجاد هماهنگی و یکسانی سرعت میان تمامی فرمر هاست . مکانیسم شکل گیری ورقه الیاف به این گونه است که الیاف پس از خروج از هد باکس و مستقر شدن بر روی سیلندر به سرعت آب خود را از دست می دهند و اختلاف فشار داخل سیلندر و خارج آن این امر را تسهیل می کند که کنترل فشار وکیوم ها در این مرحله جزئی از وظایف اپراتور می باشد.هر دو عدد از فرمرها یک وکیوم مستقل دارند و به وسیله آنها رطوبت و آب خمیر به جداکننده ها منتقل می شود. نیروی گریز از مرکز ناشی از دوران ملد سیلندر باعث یکنواختی پراکنش خمیر در ضخامت لایه می شود که این خود یک مزیت نسبت به فردینیر های یک وایره محسوب می شود.چراکه در فردینیر های یک وایره نیروی ثقل خمیرباعث ایجاد اختلاف غلظت در دو طرف لایه می شود. دوران سیلندر باعث پیشروی لایه به سمت جلو و به سمت رول فوقانی فرمر می شود که با عبور لایه از میان دورول ، تشک خمیر بر اثر فشار ناشی از رول ها به روی نمد فورمر ها می چسبد . فوردینیر لایه نمایی مقوای پشت توسی توسط ماشین فوردینیر شکل می گیرد و تفاوت عمده این ماشین با فور مر های تولید کننده سایر لایه ها در مسطح بودن وایر آن میباشد. یعنی در ماشین های فورمر تشک الیاف بر روی یک سیلندر توخالی به نام ملد سیلندر تشکیل می شود و لی در ماشین فوردینیر خمیر لایه نمایی بر روی وایر ماشین پاشیده می شود و وکیوم باکس های زیر توری ماشین عمل رطوبت زدایی از تشک الیاف را بر عهده دارند. ماشین های تولید کننده تشک الیاف مدل ها و اشکال مختلف و بسیار متنوعی دارند و در برخی از آنها از دو توری استفاده شده و خمیر در میان دو توری ریخته می شود و از نظر وضعیت استفرار نیز به صورت افقی و مایل و ... موجود میباشند که متناسب با تعداد و میزان فضای اختصاص داده شده به این بخش از ماشین کاغذشکل ، مدل و نحوه استقرار آن تعیین می شود.در شکل زیر نمونه ای از یک ماشین فوردینیر مایل نشان داده شده است. کوچ رول
پس از تشکلیل تشک الیاف و آب گیری مقدماتی آن توسط درام پرس ، خمیر شکل گیری شده بوسیله کوچ رول دوباره رطوبت زدایی می شود و ساکشن های داخلی این استوانه فلزی باعث حذف مقادیر زیادی از آب موجود در خمیر می شود.باعبور الیاف از این واحد و ورود آنها به پرس بخش مهمی از عملیات تولید کاغذ انجام شده و سایر بخش ها بر کیفیت محصول اثر گذارند ولی تا این مرحله هر گونه تغییری جزیی باعث ایجاد کاغذی بسیار متفاوت میشود.از اینرو واحد کوچ رول را نقطه عطف ماشین برد یا ماشین کاغذ می دانند.
پرس
در ماشین اترک واحد پرس شامل چهار گروه می باشد که در هر گروه از این واحد ابعاد و اندازه پرس متفاوت و ساختار و عملکرد متفاوتی دارند اما با این حال تمامی این چهار گروه دارای هدفی مشترک و آن حذف آب موجود در تشک و نیز تثبیت شکل ظاهری کاغذ می باشد.
در این واحد به ترتیب از گروه اول که به سمت گروه چهارم پیش می رویم ابعاد استوانه های پرس بزرگتر می گردد و در گروه چهارم با حذف اسکرین حمل کننده کاغذ عملا شاهد جابجایی کاغذ توسط طناب های حامل می باشیم.در شکل زیر واحد پرس در ماشین کاغذ "مدل پی ام 11 " نشان داده شده که از سه گروه پرس استفاده شده است.
خشک کن مقدماتی
در این بخش ازبرد ماشین ورقه تولید شده توسط بخار آب که به داخل سیلندر های دو ردیفه خشک کن تزریق می شود ، رطوبت خود را به تدریج و طی عبور از میان چندین گرو ه از سیلندر های خشک کن از دست می دهد.بخار مورد استفاده در این بخش توسط واحد بویلر تامین می شود و دمای آن در حدود یکصد درجه سانتی گراد می باشد. میزان تزریق بخار به داخل سیلندر ها به تدریج و با پیشروی ورقه کاغذ در طول خشک کن افزایش می یابد تا از شوک حرارتی به الیاف که به کیفیت آنها آسیب می رساند جلو گیری شود. واحد خشک کن در ماشین اترک این واحد از خشک کن سه ردیفه است و تفاوت عمده میان خشک کن های دوردیفه و سه ردیفه در فضای اشغال شده توسط ماشین است که در ماشین های سه ردیفه طول ماشین کوتاه تر و فضای اشغال شده کمتر از نوع دیگر است. مکانیزم و عملکرد این واحد نیز شبیه واحد پیش خشک کن می باشد و تفاوت آن در میزان بخار تزریقی به سیلندر های آن است.باید خاطر نشان کنم که تمامی محدوده خشک کن ها توسط پوشش عایق حرارتی محافظت می شود تا ازاتلاف انرژی جلو گیری شود.در بخش فوقانی نیز با تعبیه هود و تهویه بخارهای ناشی از فرایند خشک کردن کاغذ ، بخار آب تولید شد ه در این واحد را به خارج از سالن هدایت می کند. قسمت پایین هود درب هود قرار گرفته که این عایق های حرارتی متحرک است و در مواقع ضروری میتوان آن را به سمت بالا هدایت نمود. مواد افزودنی و اتو در این بخش ابتدا کاغذ توسط استوانه فلزی داغ اتو می شود و سپس وارد بخش آهار زنی خارجی و رنگ می شود .در بردماشین اترک عملیا ت آهار و رنگ در سه مرحله انجام می شود که پس از هر مرحله ورقه کاغذ بلافاصله توسط هیتر های گازی خشک می شود. با افزودن آهار به سطح کاغذ ، چاپ پذیری آن افزایش می یابد و در صورت برخورد مرکب چاپ با کاغذ ، مرکب به پشت کاغذ سرایت نمی کند که در عملیات چاپ این خاصیت بسیار حائز اهمت می باشد. خشک کن نهایی در این واحد رطوبت کاغذ تولیدی به کمتر از هشت درصد می رسد و مکانیزم عمل رطوبت زدایی مانند سایر خشک کن های ماشین می باشد.تنها تفاوت موجود میان این بخش با خشک کن مقدماتی در طول این واحد است که بسیار کوتاه تر از خشک کن مقدماتی می باشد. جمع کننده لایه ها در واحد پوپ ریل و یا جمع کننده ، کاغذ تولیدی توسط یک رول در حال چرخش جمع آوری می شود و پس از تکمیل به صورت اتوماتیک عملیات جمع آوری به رول دیگری محول می شود. موتور محرک این واحد باید به یک درایور هوشمند کوپل شود تا متناسب با افزایش قطر رول سرعت خطی آن ثابت بماند . چرا که در صورت ایجاد اختلاف سرعت در هر نقطه از ماشین کاغذ به ویژه در این بخش منجر به پاره شدن ورقه کاغذ می شود. ماشین کاغذ اترک دارای پنجاه وپنج سیلندر و غلطک می باشد که هر سیلندر وظیفه خاص خود را در تهیه و تولید کاغذ بر عهده دارد. علاوه بر این ماشین دارای انواعی از رول های مختلف است که وظیفه هدایت و کنترل کشش کاغذ ویا اسکرین حمل کننده کاغذ را بر عهده دارد.از جمله این رول ها می توان به موارد زیر اشاره نمود: 1) استرچ رول(کنترل کشش و شل وسفتی فلت) 2) گاید رول(کنترل نحوه استقرار که توسط پدال پنوماتیکی و به صورت اتوماتیک موقعیت وایر ویا اسکرین را کنترل می کند) 3) کوچ رول(حامل اسکرین که سطحی مشبک دارد و آب تشک الیاف را حذف می کند) 4) فلت رول(حامل فلت یا نمد کاغذ) 5) رول های ضد چروک(دارای برجستگی های مارپیچ که تا خوردگی های احتمالی کاغذ را حذف می کند) 6) پیپر رول(رول های فلزی حامل کاغذ پس از مراحل آهار زنی)
 

mohkami

عضو جدید
کاغذ تحریر: آن‌چه در ايران به نام كاغذ تحرير شناخته مي‌‌شود در طبقه‌بندي بين‌المللي كاغذها كاغذ تحرير و چاپ (writing and printing paper) ناميده شده و انواع مختلف دارد. اين كاغذ به دو صورت پوشش‌دار يا اندوده شده (Coated) و بدون پوشش يا اندود نشده (uncoated) عرضه مي‌‌شود. آنچه در ايران كاغذ تحرير ناميده مي‌شود معمولاً بدون پوشش است و به گونه‌اي است كه مي‌‌توان با جوهر روي هر دو طرف آن نوشت بدون اين‌كه مركب به سمت ديگر كاغذ نفوذ كرده و يا نشت كند.


كاغذ تحرير معمولاً در ابعاد 4A عرضه مي‌‌شود و براي چاپ نيز مناسب است. اين كاغذ براساس نياز و نوع كاربرد آن يا استفاده از خمير شيميايي (woodfree) و يا به‌صورت مكانيكال توليد مي‌‌شود. اضافه كردن پركن‌ها (Fillers) به خمير اين نوع كاغذ باعث كاهش پشت‌نمايي و كدر شدن آن مي‌‌شود. نوعي از كاغذ چاپ و تحرير نيز وجود دارد كه در ساخت آن از چوب استفاده نشده‌ (tree ftree) است. اين نوع كاغذ را كاغذ چاپ و تحرير دوستدار محيط‌زيست يا Environmental Printing and Writing Paper مي‌‌گويند.

انواع مختلف كاغذهاي چاپ و تحرير

كاغذ چاپ و تحرير همانگونه كه در ابتدا گفتيم به دو دسته اصلي پوشش‌دارو بدون پوشش يا Coated و Uncoated تقسيم مي‌‌شود.

كاغذهاي پوشش‌دار داراي يك لايه نرم از مواد معدني و معمولاً از مواد چيني (clay) هستند كه روي كاغذهاي ساخته شده از خمير مكانيكي يا خمير شيميايي پوشانده مي‌‌شود. كاغذهاي بدون پوشش به جاي لايه چيني داراي سطحي الياف‌دار هستند. در مجموع 70 تا 90 درصد از مواد تشكيل‌دهنده اين نوع كاغذ از الياف ساخته شده است.

انواع كاغذهاي پوشش‌دار:

كاغذ پوشش‌دار ممتاز primium coated

اين كاغذ بهترين نوع كاغذ پوشش‌دار است و از انواع ديگر آن سنگين‌تر است. ميزان شفافيت و درخشندگي آن بالا است و از آن براي چاپ كارهاي با كيفيت از جمله بازتوليد آثار هنري و بروشورهاي لوكس استفاده مي‌‌شود.

كاغذهاي پوشش‌دار شماره‌هاي 1، 2، 3، 4و 5

اين كاغذها براساس همين درجه‌بندي به ترتيب ارزانتر شده و از كيفيت آن‌ها كاسته مي‌‌شود. به اين معني كه مثلاً كاغذ پوشش‌دار شماره 5 از 4 كيفيت پايين‌تري دارد و ميزان درخشندگي و شفافيت آن نيز كم‌تر است. بر همين اساس كاربردهاي آن‌ها نيز تغيير كرده و كاغذهاي پوشش‌دار شماره 4 و 5 براي نشريات تيراژ بالا و چاپ كاتالوگ در حجم بالا استفاده مي‌‌شود و شماره‌هاي 1 تا 3 براي نشريات و ژورنال‌هاي مد و همچنين تبليغات مناسب است.

مقواي پوشش‌دار (Coated Board)

نوعي كاغذ با وزن بالا كه براي جلد كتاب راهنماي تلفن و يا اقلام تبليغاتي نقاط فروش (فروشگاه‌ها، مغازه‌ها و...) استفاده مي‌‌شود. اين نوع كاغذ بايد آنقدر استحكام داشته باشد تا بتواند به تنهايي و با كمترين وسايل كمكي درون ويترين بايستد.



كاغذ (Coated CIS ( CIS

كاغذي كه يك طرف آن داراي پوشش باشد. اين كاغذ معمولاً براي چاپ ليبل استفاده مي‌‌شود.

كاغذ پوشش‌دار ليزري
Coated laser paper

اين كاغذ با كيفيت و به‌صورت گلاسه ساخته شده و براي چاپ عكس توسط چاپگرهاي روميزي به‌كار مي‌‌رود.

كاغذ پستي (Coated Reply Card)

گراماژ اين كاغذ در حدي است كه مي‌‌توان آن را به تنهايي براي مصارف پستي از جمله كارت پستال تبليغات پستي و كارت‌هاي پستي جواب قبول مورد استفاده قرار داد.

كاغذ (Coated SCA) SCA

كاغذ SCA يا Super Calendered Type A به كاغذهاي فوق صيقلي اطلاق مي‌‌شود. در طول فرآيند توليد، اين كاغذ از ميان مجموعه سيلندرهاي به هم چسبيده ماشين كاغذسازي عبور كرده و سطح آن‌ها كاملاً صاف و يا به اصطلاح صيقلي مي‌شود. از اين كاغذها براي لايي روزنامه‌ها، چاپ تبليغات و آگهي و همچنين مجله و كاتالوگ مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

انواع كاغذهاي بدون پوشش‌
(Uncoated)



كاغذ افست
Offset paper

مهم‌ترين ويژگي اين نوع كاغذ سازگاري آن با ماشين چاپ و مقاومت در مقابل رطوبت است. اين كاغذ را اسب باركش چاپخانه‌ها مي‌‌نامند. معمولاً رنگ اين كاغذ سفيد است ولي انواع رنگي آن نيز وجود دارد. سطح اين كاغذ معمولاً نرم و در مواردي نيز داراي طرح است و يا به‌صورت خط‌دار پرداخت مي‌ شود.

مصارف اين نوع كاغذ فراوان است و از كتاب و مجله، مصارف پستي گرفته تا موارد ديگر را در بر مي‌‌گيرد. تبديل‌كاران اين كاغذ را به‌صورت فرم‌هاي به هم پيوسته نيز در مي‌‌آورند.

كاغذ كدر Opaque Paper

نوعي كاغذ افست با ميزان پشت پوشاني بالاتر. اين نوع كاغذها از كاغذهاي افست معمولي گران‌تر است و براي چاپ كتاب و مجله به‌كار مي‌‌روند.

كاغذ افست براي كتاب
Offset book paper

جلد كتاب‌ها معمولاً براساس كتاب طراحي مي‌‌شوند. كاغذ بايد از چنان حجمي برخوردار باشد كه به خوبي در عطف بنشيند. بنابر اين براي كتاب‌هايي كه صفحات آنها زياد نباشد، استفاده از كاغذهاي حجيم‌تر مناسب است. كاغذهاي كتاب افست را براساس تعداد صفحه در هر اينچ يا pages per inch (ppi) مي‌‌سازند تا طراحان جلد كتاب دقيقاً بتوانند ضخامت كتاب را براساس تعداد صفحات كتاب مشخص كرده يا ناشر به تعداد مورد نياز كاغذ سفارش دهد. شيرازه و عطف كتاب براي بازاريابي كتاب بسيار اهميت دارد. عطف ضخيم‌تر بيشتر مي‌‌تواند نگاه خريداران را جذب كند. زيرا هنگامي كه كتاب در قفسه كتاب‌فروشي قرار مي‌‌گيرد تنها عطف آن است كه ديده مي‌‌شود و مي‌‌تواند خريدار را به سوي خود بكشد. بسياري از كاغذهاي افست به‌صورت مصرفي (commodity) و يا كدر (opaque) ساخته مي‌‌شوند. ولي مي‌‌توان آن‌ها را به‌صورت ppi نيز توليد كرد و آن‌ها را كاغذ كتاب افست ناميد. ميزان انعكاس نور از اين كاغذها بسيار كم است زيرا بازتاب نور در هنگام خواندن چشمان را مي‌‌آزارد. نوعي از اين كاغذها به نام‌ hi-bulk نيز توليد مي‌‌شود كه هم سبك است و هم صخيم زيرا در ميان الياف آن هوا با فشار وارد شده است.


كاغذ كپي
copy paper

همانگونه كه از اسمش پيداست از اين كاغذ در دستگاه‌هاي كپي استفاده مي‌‌شود. توازن رطوبت در اين كاغذها كاملاً رعايت شده تا درون ماشين مشكل ايجاد نكند. اخيراً شركت‌هايي كه اين‌گونه كاغذها را توليد مي‌‌كنند آن‌ها را به سه دسته كاغذ كپي، كاغذ ليزري و كاغذ جوهرافشان تقسيم كرده‌اند. با اين‌كه در مجموعه اين كاغذها بسيار شبيه به هم هستند تفاوت‌هاي اندكي از نظر سطح پرداخت و جذب مركب دارند.

كاغذ متن و جلد (text and cover paper)

اين كاغذ ويژه طراحان است و هم به‌صورت سفيد و هم رنگي و با پرداخت‌هاي گوناگون به‌صورت فانتزي و طرح‌دار ارايه مي‌‌شود. بيشتر اين كاغذها بازيافتي هستند.

كاغذ تحرير / نوشتار
writing / script paper

از اين كاغذها معمولاً براي سربرگ استفاده مي‌‌شود. آن‌ها كاملاً با چاپگرهاي ليزري و دستگاه‌هاي فتوكپي سازگار هستند و اغلب در قطع 4 A ارايه مي‌‌شوند. سطح آن‌ها داراي پرداختي نرم و صاف است.


كاغذ بريستول
Bristol paper

اين كاغذ سنگين است و از كاغذهاي متن و جلد ارزانتر است و كيفيت پايين‌تري دارد. از اين كاغذ براي جلد گزارش شركت‌ها، نشانه‌ها و اقلام تبليغاتي فروشگاهي استفاده مي‌شود كه در توليد آن‌ها به كاغذ ضخيم و انعطاف‌ناپذير نياز است.

كاغذ پاكت (Envelope paper)

تبديل‌كاران اين كاغذ را به پاكت تبديل مي‌‌كنند.

كاغذ اداري (Forms Bond)

اين كاغذ به‌صورت رول ساخته شده و در اختيار شركت قرار مي‌‌گيرد تا آن را به كاغذهاي فرم پيوسته تبديل كنند. از اين كاغذها براي مصارف اداري از جمله صورت حساب، قبض و غيره استفاده مي‌‌شود.

كاغذ پوشه (Inde paper)

از اين كاغذ براي ساخت پوشه‌هاي اداري و كارت‌هاي انديكس استفاده مي‌‌شود.

كاغذ (MICR Paper) MICR

اين كاغذها از نوع كاغذهاي امنيتي است و مندرجات روي آن‌ها را با استفاده از مواد شيميايي يا روش‌هاي ديگر نمي‌‌توان پاك كرد. از اين كاغذ در بانك‌ها و براي توليد دسته چك استفاده مي‌‌شود.

كاغذ پستي (Reply Card Paper)

اين نوع كاغذ به‌صورت بدون پوشش‌ نيز عرضه مي‌شود و همان ويژگي‌هايي را كه در بخش انواع كاغذهاي پوشش‌دار مطرح شد ، دارا مي‌‌باشد.

كاغذ مقوا و اتيكت (Tag and Board)

اين كاغذ سنگين است و از آن معمولاً براي اتيكت لباس در فروشگاه‌ها استفاده مي‌‌شود.

كاغذ پشت‌نما Translucent Paper

كاغذي كه پشت آن ديده مي‌‌شود (شبيه كاغذ كالك و پوستي). از اين كاغذ در گزارش‌هاي سالانه و يا كارت‌هاي دعوت بسيار نفيس استفاده مي‌‌شود.

طبقه بندي كاغذ

كاغذ را مي‌توان به روش‌ها و شيوه‌هاي مختلف طبقه بندي كرد. انواع كاغذ‌هاي موجود در بازار هم اكنون از 1000 نوع بيشتر است. برخي از روش‌هاي عمده طبقه بندي كاغذ به شرح زير است:



- بر اساس وزن كاغذ

تيشو: (Tissue كمتر از 40 گرمي است‌
كاغذ: بين 40 تا 120 گرمي است‌
كاغذ مقوايي: بين 120 تا 200 گرمي است‌
مقوا: بيش از 200 گرمي است‌

- بر اساس كاربرد

مصارف صنعتي : بسته بندي، دورپيچ، فيلتر، الكتريكي و ...
مصارف فرهنگي: تحرير، چاپ، روزنامه، اسكناس و ...
مصارف غذايي : براي پيچيدن غذا، شكلا‌ت، آبنبات و ...

- بر اساس پرداخت سطح كاغذ

داراي پوشش : از مواد چيني يا مواد معدني‌
بدون پوشش: پوشش ندارد
داراي روكش: آلومينيوم، پلي و غيره‌

- بر اساس رنگ‌

قهوه‌اي : رنگ زدايي نشده است‌
سفيد : رنگ زدايي شده است‌
رنگي : ابتدا رنگ زدايي شده و مجددا رنگ شده است‌

- بر اساس مواد خام‌

چوب : داراي الياف‌هاي چوبي‌
ضايعات كشاورزي : اليافي كه از نيشكر، صمغ يا گياهان ديگر گرفته‌مي‌شود
بازيافتي : الياف بازيافتي يا ثانويه‌

- بر اساس پرداخت‌

لطيف‌
صيقلي يا فوق صيقلي‌
پرداخت با ماشين / گلا‌سه شده توسط ماشين‌
 

mohkami

عضو جدید
کارتن هاي کنگره دار





راه‌کارها و طرح هاي شرکت Peek Packaging


با اين‌که منشأ تهيه بيشتر بورد هاي مقوايي چين دار، فيبر سلولزي يا چوب درخت است، شرکت Peek Packaging همه مقواي چين دار مورد استفاده در کارتن هاي خود را از محل ضايعات چوب ساخت لوازم چوبي تأمين مي‌کند. زماني اين ضايعات به عنوان زباله سوزانده مي‌شد؛ اکنون شرکت Peek Packaging قادر است اين تراشه هاي چوبي را به کارتن هاي مقوايي با قابليت بازيافت 100 درصد، تبديل نمايد.
فرآيند توليد کارتن هاي کنگره دار، فرآيندي پيچيده است. يکي از مراحل اصلي اين فرآيند، انتخاب مناسب شرکت توليد کننده مقواي کنگره دار با توجه به طرح مورد نياز مشتري است. کارتن هاي کنگره دار انواع مختلفي دارند، از جمله ظروف شياردار معمولي (RSC)، ظروفي که فقط يک طرف آنها شياردار است و سطح روبرويي با درب‌پوش جداگانه پوشانده مي‌شود .(HSC) ظروف ديگر با نام‌هاي اختصاري RETT، RETTDFCL و بسياري انواع ديگر. نوع و طرح شيارهاي کارتن اهميت به سزايي در تعيين ميزان استحکام آن دارد. کارتن هاي مورد استفاده در ارسال کالاها با طرح شياري نوع C ساخته مي‌شود؛ ظروف litho laminate با طرح شياري E و کارتن هاي سيني شکل با طرح شياري نوع B ساخته مي‌شود. براي چاپ طرح و نوشته بر روي کارتن کنگره دار سه روش متداول است: چاپ مستقيم، الصاق برچسب ليتوگرافي و يا جاگذاري لايه ليتوگرافي شده در محل شيار کارتن. کارتن کنگره دار ساده، يک کارتن تک ديواره است. بورد مورد استفاده در ساخت اين نوع کارتن از دو لاينر مسطح تشکيل مي‌شود که به واسطه يک سطح چين دار کارتن از هم جدا مي‌شوند. با افزايش ضخامت و يا ميزان لاينر مورد استفاده مي‌توان ميزان استحکام کارتن کنگره دار را بالاتر برد.
انواع کارتن کنگره دار
• کارتن شيار دار معمولي :(RSC) متدوال‌ترين نوع کارتن مورد استفاده در بارگيري و ارسال کالا در سطح بازار کارتن هاي RSC است. سرهم کردن اين نوع کارتن آسان است و به وسيله 4 سطح مقوايي درب آن به راحتي بسته مي‌شود. در ساخت اين نوع کارتن با توجه به ميزان استحکام و دوام مورد نياز، از طرح‌هاي متنوع شيارگذاري و ترکيب‌هاي مختلف ساخت ديواره (با ضخامت هاي مختلف) استفاده مي‌شود.
• کارتن AFM(All Flaps Meet): 4 سطح مقوايي درب اين کارتن بعد از تا کردن، در مرکز به هم مي‌رسند و به اين ترتيب سطح فوقاني اين کارتن از دولايه مقواي کنگره دار تشکيل مي‌شود. اين نوع کارتن استحکام بسيار بالايي دارد.
• کارتن FOL(Full OverLap): هريک از دو سطح مقوايي درب اين کارتن تمام قسمت فوقاني آن‌را مي‌پوشاند. به اين ترتيب دو سطح مقوايي درب کارتن بعد از تا شدن به طور کامل يکديگر را مي پوشانند. اين کارتن براي حمل اشياي سنگين و حمل کالا در شرايط نامناسب، ايده آل است.
• کارتن DST(Design Style Tray): اين نوع کارتن کنگره دار سطحي بزرگ و ديواره هايي کوتاه دارد و به شکل سيني است. اين کارتن مناسب استفاده در قسمت‌هاي بالايي و پاييني پالت هاي کالا است و از آن مي‌توان به عنوان ظرفي براي نمايش و عرضه محصول واقع در آن استفاده کرد. اين کارتن در مواردي نظير بسته بندي و حمل و نقل مواد غذايي، بسته بندي محصولات کشاورزي و به عنوان ظرفي براي نمايش محصول عرضه شده مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
• کارتن HSC(Half Slotted Carton): اين نوع کارتن شبيه کارتن شياردار معمولي RSC است با اين تفاوت که فاقد سطوح مقوايي براي پوشاندن روي کارتن است. براي پوشاندن سطح فوقاني اين کارتن مي‌توان از درب‌پوش جداگانه‌اي استفاده کرد. اين نوع کارتن براي نگهداري اشياي مختلفي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و به ويژه براي نگهداري پوشه هاي پرونده و سند مناسب است.
• کارتن :RETT(Roll End Tuck Top) اين نوع کارتن ظرفي ساده است که براي سوار کردن آن بايد سطوح آن را تا زده و داخل يکديگر قرار داد. براي سرهم کردن اين کارتن هيچ نيازي به چسب نيست. طراحي اين کارتن به نحوي است که بعد از سرهم کردن ديواره کارتن از سه لايه مقواي کنگره دار تشکيل مي‌شود و درب جعبه با استفاده از دو زبانه که داخل سطح ديواره کارتن فرو ميروند باز و بسته مي‌شود.
• کارتن تشکيل شده از 5 سطح تا شونده :(Five Panel Folder) اين کارتن نيز بدون استفاده از چسب سرهم مي‌شود و براي بسته بندي اشياي بزرگ و بد شکل مناسب است. اين کارتن در بسته بندي اثاث منزل، پنجره و فريم عکس مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
• کارتن STE(Sameside Tuck End): جعبه متدوالي است که براي ساخت آن، ديواره هاي کارتن بعد از تا شدن به کمک چسب به سطح مشترک زيرين جعبه چسبانده مي‌شود. در صورتي که محل جاگيري زبانه درب کارتن، پشت کارتن باشد، نماي ظاهري جعبه بهتر مي‌شود. در صورت تمايل به آويز کردن جعبه يا فراهم آوردن فضاي بيشتر براي چاپ روي جعبه، مي‌توان سطح اضافي پنجمي را نيز به جعبه اضافه نمود.
• کارتن RTE(Reverse Tuck End): اين کارتن مشابه کارتن STE است با اين تفاوت که زبانه درب‌هاي دو طرف جعبه به جاي اينکه به يکي از سطوح جعبه (معمولا سطح پشتي) چفت شوند، به دو سطح مقابل هم چفت مي‌شوند.
• کارتن :TTABTM(Tucktop Auto Bottom) طراحي اين نوع کارتن به نحوي است که به سرعت آماده استفاده مي‌شود. سطوح تشکيل دهنده کف جعبه از قبل به کمک چسب به هم متصل شده اند. به اين ترتيب براي قرار دادن محصول درون جعبه نيازي به تا کردن اضافي براي درست کردن کف جعبه نيست. درب جعبه زبانه اي دارد که هنگام بسته شدن در شيار قسمت فوقاني جعبه چفت مي‌شود. قسمت فوقاني جعبه مي‌تواند شامل يک چفت و بست اضافي باشد که catalog lock ناميده ميشود. بسياري از فروشگاه ها مايل هستند براي حفاظت بيشتر، يک برچسب امنيتي نيز به قسمت باز شدن درب جعبه الصاق شود. در سطح جلويي برخي از نمونه هاي جعبه مذکور، دريچه اي براي مشاهده محصول درون جعبه تعبيه شده است.
• کارتن :TTSNLBTM(Tucktop Snap Lock Bottom) اين کارتن مشابه با با نوع TTABTM است با اين تفاوت که سطوح کف جعبه از قبل با چسب به هم متصل نشده اند. 4 سطح مقوايي قسمت پاييني جعبه تا شده و درون يکديگر قفل مي‌شوند تا کف جعبه را درست کنند. کف اين جعبه نسبت به همتاي آن TTABTM محکم‌تر بوده و توليد آن کم هزينه تر است اما زمان مونتاژ آن طولاني تر است.
آرايش شياري کارتن و ظروف مقوايي
هزاران سال است که طراحان دريافته اند طاقي که انحناي مناسبي داشته باشد بهترين و مقاوم‌ترين سازه به شمار مي آيد. منشأ پيدايش مقواي چين دار نيز استفاده از همين اصل ساده به وسيله کاغذ بود. براي ساخت مقواي کنگره دار کاغذ را به شکل چين دار در مي آورند، سطح محدب قوس هاي تشکيل شده که فلوت (flutes) ناميده مي‌شود به دو ورق بيروني تشکيل دهنده مقواي کنگره دار (linerboard) با چسبي که پايه نشاسته اي دارد چسبانده مي‌شود. اين قوس ها نسبت به فشار وارد شده از جهات مختلف و خميدگي ناشي از آن مقاوم هستند.
چندين نوع فلوت وجود دارد که اندازه هاي متفاوتي داشته و مناسب کاربردهاي متفاوتي است. اين انواع آرايش شياري عبارتند از:
• A-فلوت: آرايش شياري اوليه کارتن هاي کنگره دار A-فلوت است. اين آرايش شياري شامل 33 فلوت در هر فوت است. اين نوع آرايش شياري مناسب کارتن هاي دو ديواره و يا صفحات مقوايي ضخيم است. از اين آرايش شياري به ندرت براي ساخت کارتن استفاده مي‌شود.
• B-فلوت: اين آرايش شياري در ابتدا براي ساخت کارتن هاي بسته بندي قوطي هاي کنسرو مورد استفاده قرار گرفت. آرايش شياري B-فلوت شامل 39 فلوت در هر فوت است. موارد متداول استفاده اين نوع آرايش شياري در ساخت کارتن هاي بسته بندي مواد غذايي و خواربار، ليتولامينه litholaminate، ساخت ظروف ويژه نمايش کالا در فروشگاه و جعبه هاي متداول داراي چاپ و نوشته است.
• C-فلوت: متداول ترين نوع آرايش شياري مورد استفاده در کارتن هاي کنگره دار است. اين نوع شيارگذاري همه منظوره شامل 39 فلوت در هر فوت است. کاربردهاي متداول آن در ساخت کارتن هاي بارگيري و حمل و نقل عمده کالا و ظروف مخصوص نمايش کالا است.
• E-فلوت: بعد از آرايش شياري C-فلوت، اين آرايش شياري بيشترين کاربرد را در ساخت کارتن کنگره دار دارد. کارتن هاي توليد شده با اين آرايش اغلب به عنوان جايگزين مستحكم‌تري نسبت به جعبه هاي مقوايي معمولي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. کارتن هاي توليد شده با آرايش E-فلوت نسبت به ديگر کارتن هاي داراي چاپ و نوشته، سازگاري بهتري با محيط زيست دارد. کارتن هاي توليد شده با اين نوع شيارگذاري امکان چاپ مستقيم با کيفيت بالاتري را در مقايسه با کارتن‌هاي ديگر فراهم مي آورند. موارد استفاده اين آرايش شياري در کارتن هاي خواربار، کارتن هاي داراي چاپ و نوشته، ظروف ويژه نمايش کالا و ساخت کارتن هاي روست‌دار محيط زيست است.
• F-فلوت: فلوت هاي اين آرايش شياري از فلوت هاي آرايش شياري E-فلوت محكم‌تر و کوچك‌تر است. از اين آرايش شياري براي ساخت جعبه هاي دوست‌دار محيط زيست و به عنوان جايگزيني براي جعبه هاي مقويي تاشو استفاده مي‌شود. جعبه هايي که با استفاده از آرايش شياري F-فلوت ساخته مي‌شوند بسيار شکيل بوده و قوام و انعطاف ناپذيري بالايي دارند. از اين آرايش شياري در ساخت کارتن ها و جعبه هاي متداول داراي چاپ و نوشته، جعبه هاي خواربار و جعبه هاي مخصوص نمايش کالا استفاده ميشود.
• بورد کنگره دار يک رويه: از چسباندن ورق مقواي چين دار (فلوت دار) به يک لاينربرد مسطح درست مي‌شود. بورد يک رويه غالبا داراي ورق شماره 80 ليتو لامينه است که درون فلوت لايه گذاري شده است. قرار دادن اين ورق ظاهر گرافيکي جعبه ساخته شده با برد يک رويه را بهبود بخشيده و استحكام ساختار آن را تضمين مي‌کند. موارد متداول استفاده از اين نوع برد در جعبه هاي محتوي مواد ويتامين دار، بسته بندي قطعات الکترونيکي، بسته بندي خواربار و بسته بندي متداول کالا است.
• بورد کنگره دار يک ديواره: بورد مورد استفاده در متداول‌ترين نوع کارتن هاي مقوايي کنگره دار، بورد يک ديواره است (اين کارتن ها را گاهي master shippers هم مي‌نامند). براي ساخت بورد يک ديواره، هر دو رويه ورق فلوت دار با استفاده از چسب به دو سطح مسطح مقوايي چسبانده مي‌شود. موارد متداول استفاده از اين نوع بورد در جعبه هاي بارگيري و حمل ونقل وکالا، master shippers، بسته بندي خواربار و مواد غذايي براي ذخيره در انبار است.
• بورد کنگره دار دوديواره: با چسباندن دو ورق فلوت دار به دو طرف يک ورق مقوايي مسطح و سپس پوشاندن دو سطح بيروني دو ورق فلوت دار با دو ورق مقوايي مسطح مشابه، بورد کنگره دار دوديواره ساخته مي‌شود. در واقع اين برد از ترکيب سه ورق مقوايي مسطح و دو ورق فلوت دار حاصل مي‌شود. از اين بورد در ساخت کارتن هاي کنگره داري استفاده مي‌شود که مناسب حمل و نقل کالاهاي سنگين يا قيمتي هستند و نياز به محافظت بيشتري دارند. در چنين مواردي مي‌توان از بورد سه ديواره (متشکل از 4 ورق مسطح و 3 لايه فلوت دار) نيز بهره گرفت. موارد متداول استفاده اين نوع بورد در جعبه هاي بسته بندي کالاهاي بزرگ و مواد غذايي حجيم است.
چاپ روي کارتن و جعبه مقوايي کنگره دار
براي افزايش شهرت و برجسته کردن عنوان و نشان تجاري هر کالا، استفاده از امکانات چاپ بر روي جعبه محتوي کالا، ضرورت دارد. جعبه هاي مقوايي کنگره دار کاملا مناسب چاپ نوشته و طرح هاي گرافيکي است و با توجه به يکپارچگي ساختاري که دارند، مي‌توان اين جعبه ها را به عنوان راه حل کاملي براي بسته بندي کالاهاي مرسوم به حساب آورد. 3 روش اصلي چاپ برروي جعبه هاي مقوايي کنگره دار عبارتند از:
• ليتو لامينه (Litho Laminating): روش بسيار متداولي براي چاپ طرح هاي گرافيکي بر روي جعبه هاي کنگره دار است. با لايه گذاري يک ورق شماره 80 روي جعبه، که طرح گرافيکي مورد نظر از پيش بر روي آن چاپ شده است، امکان چاپ با کيفيت بر روي کارتن مقوايي فراهم مي آيد. استفاده از بورد کنگره دار يک رويه داراي ورق ليتو لامينه، چاپ با کيفيت بالاتري را، با وجود حفظ يکپارچگي ساختاري جعبه امکان‌پذير مي‌سازد. از اين روش چاپ به طور معمول براي چاپ روي جعبه هاي ويژه نمايش کالا در فروشگاه (در نقطه خريد)، بسته بندي مواد غذايي و ويتاميني، بسته بندي قطعات الکترونيکي و بسته بندي متداول کالا استفاده مي‌شود.
• چاپ فلكسو مستقيم (Direct flexo printing): از روش چاپ فلكسو مستقيم براي چاپ انواع لوگو و چاپ مشخصات شرکت‌هاي توليد کننده کالا روي کارتن استفاده مي‌شود. چاپ فلكسو مستقيم روشي کم هزينه براي چاپ طرح و نوشته روي جعبه هاي بسته بندي کالا است. چاپ مستقيم flexo روي کارتن مي‌تواند تک رنگ، دو يا سه رنگ باشد و روي هر دو نوع کارتن سفيد يا قهوه اي قابل انجام است. در برخي موارد چاپ مستقيم با 4 رنگ نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد. با بهره گيري از صفحات چاپ (print plates)، جعبه چاپ شده به روش چاپ مستقيم مي‌تواند، ظاهري شبيه جعبه هاي داراي چاپ ليتو لامينه باشد. از روش مذکور براي چاپ روي کارتن هاي حمل و نقل اندك کالا، جعبه هاي ويژه نمايش کالا در فروشگاه و انوع سيني ها و کيت هاي نمايش محصول استفاده مي‌شود.
• چاپ ديجيتال: در اين روش چاپ، فايل طرح‌هاي گرافيکي روي رايانه اي که مستقيما به دستگاه چاپ‌گر متصل است ذخيره مي‌شود. فرآيند مذکور جايگزين استفاده از صفحات چاپ و قالب‌هاي برش در روند چاپ مي‌شود. با توجه به جديد بودن اين فن‌آوري چاپ، موارد استفاده محدود به چاپ علامت روي جعبه، چاپ بر روي ظروف موج‌دار پلاستيکي و چاپ روي بنرهاي تبليغاتي و تابلوهاي نمايش فيلم است.
شرکت‌هاي توليد کننده کارتن و مقواي کنگره دار
شرکت‌هاي توليد کننده کارتن و مقواي کنگره دار دو دسته هستند، شرکت مجتمع و شرکت مستقل. توليد کننده مجتمع هم مواد اوليه لازم براي ساخت کارتن را توليد مي‌کند و هم خود محصول نهايي را که کارتن کنگره دار است، روانه بازار مي‌کند. بنابراين شرکت هاي مجتمع خود دارنده بورد هاي مقوايي کنگره دار و ماشين آلات مرتبط با توليد اين بورد ها هستند و حداقل نيمي از مواد خام مصرفي توليد کارتن را خودشان تأمين مي‌کنند. شرکت مستقل، شرکتي است که بيش از 50 درصد مواد خام مورد نياز براي توليد کارتن را از شرکت ديگري که توليد کننده بورد مقوايي کنگره دار است، تأمين مي‌نمايد.
در کارخانه هاي هر دو دسته فوق، ماشين آلات مختلفي براي توليد و به کارگيري مقواي کنگره دار موجود است: تجهيزات کنگره دار كردن، تجهيزات توليد کارتن و تجهيزات توليد ورق مقوا. ماشين آلات کنگره دار كردن، ورق‌هاي مقواي چين دار توليد مي‌کند که در واقع ماده اوليه تجهيزات ساخت کارتن است.
بازيافت کارتن ها و جعبه هاي مقوايي کنگره دار
توليد کنندگان جعبه ها و کارتن هاي مقوايي از ابتداي پيدايش اين صنعت، نگران تأثيرات محيط زيستي محصولات خود بوده اند و مدتهاست دريافته اند که توجه بيشتر به تداوم و حفظ منابع توليد کاغذ و مقوا، بقا و کارآمدي تجارت آنان را تضمين مي‌کند. به همين دليل است که نظارت بر شرايط زيست محيطي و حفظ منابع جنگلي يکي هموراه يکي از دغدغه هاي اصلي صنعت توليد کاغذ و مقواي کنگره دار است. روشن است که تلاش‌ها در اين زمينه ناکافي بوده است؛ با اين وجود شرکت‌هاي توليدکننده کاغذ و مقوا در سرتاسر جهان به طور مستمر در جستجوي راه‌هاي بهتر و مؤثرتر حفظ منابع جنگلي زمين هستند.
آمار هاي مرتبط با بازيافت
در ايالات متحده، 73 درصد کل کارتن هاي مقوايي کنگره دار بعد از مصرف بازيافت مي‌شود. از بازيافت اين کارتن ها محصولات گوناگوني مانند بورد مقواي کنگره دار بازيافتي، کاغذ مقوايي بازيافتي، دستمال کاغذي و انواع ظروف توليد مي‌شود. بخشي از مواد بازيافتي هم به کشورهاي ديگر صادر مي‌شود. در سال 2004، حجمي معادل 24 ميليون تن کارتن مقوايي کنگره دار در سراسر ايالات متحده جمع آوري شده و مورد بازيافت قرار گرفت. لازم به ذکر است که تک تک فيبرهاي به کار رفته در کارتن هاي مقوايي کنگره دار، قبل از اينکه به اندازه اي کوتاه شود که ديگر قابل استفاده نباشد، به دفعات قابل بازيابي است.
توصيه هاي زيست محيط به توليد کنندگان و مصرف کنندگان کارتن هاي کنگره دار:
• يافتن مؤسسه بازيافت کارتن هاي مصرف شده OCC نزديک منزل يا کارخانه
• استفاده از جوهرهاي سازگار با محيط زيست براي چاپ روي کارتن؛ اطمينان از اين‌که جوهر مورد استفاده در چاپ پايه آبي دارد (حلال آن آب است). براي پاک کردن جوهرهاي پايه روغني بايد از حلال‌هايي استفاده کرد که براي محيط زيست بسيار سمي است.
• کاهش مقدار بسته بندي محصولات؛ شرکت‌هاي متعددي توانسته اند ميزان بسته بندي مورد نياز براي حمل و نقل کالاهاي خود را کاهش دهند. توجه به اين موضوع وزن و اندازه کالا را کاهش مي‌دهد و به اين ترتيب هزينه حمل و نقل را پايين مي آورد؛ علاوه بر آن حجم مواد مورد استفاده در حفاظت از کالا (مثل انواع يونوليت، نوار، پلاستيک و ...) را نيز کاهش مي‌دهد.



 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mohkami

عضو جدید
مقدمـه ای بر ساخت مقوای کنگره ای
● پیشینه بیشتر اقلامی که در سوپرمارکت مورد علاقه شما، فروشگاه حراجی یا مراکز خرید عرضه می شوند، در جعبه هایی که از مقوای کنگره ای ساخته شده اند به آن محل حمل شده اند و بسیاری در همین جعبه ها به فروش می رسند. از آنجایی که مقوای کنگره ای (Corrugated)برای بسته بندی بسیار مناسب است، میلیون ها تن از آن سالانه جهت محافظت و عرضه محصولات مختلف به کار می رود. در سال ۱۹۹۲ بیش از ۲۵ میلیون تن مقوای کنگره ای در آمریکا تولید شد. این در حالی است که ۶ میلیون تن مقوای معمولی نیز برای ساخت کارتن و جعبه تولید شده بود.




مقوای کنگره ای محکم، مقاوم و سبک بوده و از سه لایه کاغذ کرافت تشکیل می شود. در سال ۱۸۸۴، شیمیدان سوئدی، کارل اف.دال (Carl F.Dahl)، روندی را طراحی کرد که طی آن می توانست با خمیر کردن ورقه های چوب، آنها را به کاغذی محکم و مقاوم در برابر پارگی، شکافتن و ترک خوردن تبدیل کند. او این روند را « کرافت» نامید. از کارخانه کاغذسازی، رول های کاغذ کرافت به کارخانه تولید مقوای کنگره ای (corrugating) منتقل می شوند. در کارخانه لایه های کاغذ کرافت موج داده شده و چسب می خورند تا مقوای کنگره ای را تشکیل دهند، که پس از آن، خود برش خورده، چاپ شده، تا و چسب می خورد تا جعبه نهایی را تشکیل دهد. در ابتدای این روند، رول های کاغذ کرافت پس از حمل، از کارخانه وارد خط تولید مقوای کنگره ای (corrugator) می شوند. خط تولید مقوای کنگره ای به طور معمول طول یک زمین فوتبال، یعنی ۴۴/۹۱ متر را دارد. برخی از رول های کاغذ کرافت به عنوان لایه میانی و برخی برای لایه ها مورد استفاده قرار می گیرند، لاینرها به لایه میانی چسبانده می شوند. پس از آن که ماشین، کار چسب زدن و پرس کردن کاغذهای کرافت را به یکدیگر به پایان رساند، ورق ها بار دیگر برای تولید جعبه در ابعاد مختلف برش خورده تا برای چاپ، تا و چسب خوردن به ماشین های دیگر فرستاده شود. در آخر، دسته های جعبه های آماده شده در کنار یکدیگر قرار گرفته و به تولیدکنندگان مواد غذایی، تولیدکنندگان اسباب بازی، پخش کنندگان قطعات یدکی اتومبیل و یا هر یک از هزاران تولیدکنندگانی که کارشان به بسته بندی مقواهای کنگره ای وابسته است، منتقل می شوند.

● مواد اولیـه در کارخانه تولید کارتن، مواد اولیه چندانی جهت تهیه جعبه نیاز نیست؛ مهم ترین ماده مورد استفاده چسب نشاسته ذرت است که برای چسباندن لایه های جانبی به لایه میانی مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که حجم چسب مصرفی بسیار بالاست، چسب را به صورت پودری خشک با ماشین های تانکردار به کارخانه حمل می کنند و در سیلوهای بزرگی نگهداری می کنند. پودر خشک نشاسته ذرت، پس از خارج شدن از انبار با آب و مواد شیمیایی مخلوط می شود و در مخزن ماشین تولید مقوای کنگره ای وارد می شود. سپس بر سطوح دو طرف لاینرها، مقوا پخش می شود تا لاینرها به آن بچسبند. مواد اولیه دیگری هم برای کامل کردن مقواهای کنگره ای به کار می روند؛ موم هایی که از پارافین یا روغن های گیاهی ساخته شده اند، برای ضدآب یا چرب کردن جعبه ها استفاده می شوند که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.

● آینــده جعبه های کارتنی در آینده از کاغذهای کرافت بازیافتی تهیه خواهند شد، نه کاغذهایی که از تنه درختان ساخته شده اند. بازیافت و سایر عملیات محیط زیستی در روند تهیه مقواهای کنگره ای پیشرفت کرده و ادامه خواهند داشت. امروزه، مرکب هایی با پایه روغن دانه سویا، موم هایی که در طبیعت تجزیه پذیرند و انواع دیگر پوشش هایی از این دست وارد بازار تولید جعبه شده اند. شرکت های نام آور در صنعت بسته بندی در حال حاضر سعی بر این دارند که کارخانه های تولید کاغذ را به سمت تولید خمیر کاغذ و رنگ زدایی کاغذهای کرافت، جهت بازتولید کاغذهای جدید تشویق کنند.

● عوامل تاثیرگذار چاپ موفق، چاپی است که مرکب را کنترل شده به سطح چاپ شونده منتقل کند تا متون، تصاویر ترامه و تن پلات به نحو مطلوبی چاپ شوند. برای رسیدن به این مقصود، رفتار کاغذ که بر عملکرد مرکب و روش چاپی مورد استفاده تأثیر می گذارد، باید با دقت کنترل شود. حرکت بی دردسر کاغذ و مقوا (runnability) نقش بسیار مهمی در چاپ و عملیات پس از آن دارد. حرکت راحت سطح چاپ شونده از تغذیه تا تحویل ماشین، به عواملی چون مقاومت در برابر پارگی، استحکام، ثبات ابعاد، استحکام سطح، نیروی کششی و ضخامت بستگی دارد. مسأله دیگر در کیفیت کاغذ، چاپ پذیری (printability) آن است. قابلیت چاپ به عواملی چون دانسیته رنگ، توانایی ارایه رنگ های تن پلات، نوانس های رنگی ، اشباع رنگی و انتقال پذیری مرکب بستگی دارد. برای دستیابی به قابلیت تولید و چاپ مطلوب در مقواهای کنگره ای، لازم است اطلاعات صحیحی از رفتار و ویژگی های آن داشته باشیم.

● ویژگی های سطح کیفیت کار چاپی از جهات زیبایی ظاهری، میزان جذب مرکب، میزان نفوذپذیری کاغذ، ساختار، ضخامت و غیره، به ویژگی های سطحی کاغذ بستگی دارد. ویژگی سطح کاغذ به طور معمول متأثر از نوع و مشخصات فیبر سازنده و نحوه تولید آن است. برای توصیف ویژگی سطح کاغذ به طور معمول از عبارات نرم یا زبر استفاده می کنند. نرمی سطح کاغذ به شکل الیاف مصرفی بستگی دارد. پولیش کردن، پوشش دادن (coating)، صیقل دادن و سایر عملیات پس از تولید بر ساختار سطحی کاغذ و نفوذپذیری، جذب و میزان چسبندگی مرکب تاثیر می گذارد.


مجله صنعت چاپ
ویرایش و تلخیص:آکاایران
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mohkami

عضو جدید


رنگبری خمیر کاغذ و چند مقاله

http://www.tappsa.co.za/archive2/Journal_papers/Compact_bleaching/compact_bleaching.html

^ Sillanpää, Mervi (2005). Studies on washing in kraft pulp bleaching (Thesis). Faculty of Technology University of Oulu, Finland. Retrieved 2007-09-19.

^ http://www.axiphos.com/BrightnessReview.pdf

^ [SUP]a[/SUP] [SUP]b[/SUP] McDonough, Thomas Joseph (January 1983). "Oxygen bleaching processes : an overview" (PDF). IPC technical paper series 132. Retrieved 2007-09-19.[SUP][dead link

[/SUP]^ Ad Hoc Working Group of European Commission (May 2006). Revision of the Ecolabelling Criteria for Tissue Paper: Comments and background to the second draft proposal.
[SUP]
[/SUP]
 
بالا