همه چیز درباره سرطان‌های زنان

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
همه چیز درباره سرطان‌های زنان



رییس انجمن سرطان‌های زنان ایران ضمن اشاره به شایع‌ترین سرطان‌های زنان بر لزوم غربالگری این بیماری‌ها تاکید کرد.






اعظم السادات موسوی در گفت‌وگو با ایسنا،با بیان اینکه سرطان‌های شایع در زنان کشور شامل سرطان پستان، ریه و کلون است، گفت: به طور کلی علت اصلی سرطان، جهش سیستم سلولی است به طوری که از کنترل سلول‌های مرکزی خارج شده و به رشد بی‌رویه ادامه داده و منجر به ایجاد سلول‌های سرطانی می‌شود.

موسوی ادامه داد: این جهش سلولی می‌تواند تحت تاثیر عوامل محیطی یا به صورت ارثی ایجاد شود، اما حتی اگر بیماری به صورت وراثتی ایجاد شود باید زمینه مستعد برای بروز آن وجود داشته باشد.عوامل محیطی مثل تغذیه نامناسب، استرس‌ها، ویروس‌ها، آلاینده‌های محیطی و... می‌توانند باعث بروز این سرطان‌ها شوند. بنابراین نمی‌توان عاملی مشخص برای سرطان بیان کرد. تنها می‌توان گفت هر چه سبک زندگی بهتر و طبیعی‌تر باشد ابتلا به سرطان یا صورت نمی‌گیرد یا به تعویق می‌افتد.

وی در ادامه با اشاره به غربالگری سرطان‌های زنان اظهار کرد: برای مثال در سرطان پستان سه روش غربالگری شامل معاینه توسط خود شخص، معاینه توسط پزشک و ماموگرافی، داریم. درمورد سایر سرطان‌ها مانند سرطان دهانه رحم نیز روش‌های غربالگری داریم که با انجام آزمایش‌هایی صورت می‌گیرد.

موسوی با تاکید بر لزوم انجام غربالگری در سرطان‌های زنان مانند دهانه رحم تصریح کرد: سرطان دهانه رحم از جمله سرطان‌هایی است که به خوبی قابل پیشگیری است و اگر روش غربالگری موثر داشته باشد می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد. همچنین از آنجا که این سرطان دارای واکسن است بنابراین هم با روش واکسیناسیون و هم با روش غربالگری مفید و موثر می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد.

وی با ابراز امیدواری از ایجاد شرایط اقتصادی مناسب برای پیشگیری از این سرطان، گفت: امیدواریم که شرایط اقتصادی کشور اجازه دهد تا کمیته کشوری واکسیناسیون بتواند برای همگانی کردن تزریق واکسن سرطان دهانه رحم تصمیم بگیرد.

موسوی در مورد میزان شیوع ابتلا به سرطان رحم در کشور گفت: این سرطان دومین سرطان شایع زنان در دنیا و خصوصا در کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شود، اما خوشبختانه در ایران طبق آمار ثبت شده شیوع آن کم بوده و در ردیف دوازدهم سرطان‌های کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه سرطان دهانه رحم چهار مرحله دارد ادامه داد: روش درمان این سرطان در مراحل اولیه جراحی و برداشتن رحم است که در این مرحله حتی می‌توان باروری را حفظ کرد اما در مراحل پیشرفته باید از پرتو درمانی استفاده کنیم و جراحی موثر نخواهد بود.

موسوی سن ابتلا به سرطان دهانه رحم در ایران و جهان را 45 تا 55 سالگی عنوان کرد.

رییس انجمن سرطان‌های زنان ایران همچنین در مورد سرطان تخمدان اظهار کرد: سرطان تخمدان از سرطان‌هایی است که معمولا در بیش از دو سوم موارد در مراحل پیشرفته شناخته می‌شود و تا کنون نیز هیچ روش موثر و مفیدی برای غربالگری آن مشخص نشده است. طبق آمار اعلام شده میزان ابتلا به این سرطان در کشور پایین و جزو سرطان‌های شایع نیست.

موسوی ادامه داد: سرطان تخمدان می‌تواند در سه رده تخمک، بافت پوشاننده تخمدان و سلول مرکزی تخمدان ایجاد شود، اما بروز آن در بافت پوشاننده تخمدان شایع‌تر بوده و از کشنده‌ترین سرطان ها محسوب می‌شود. این بیماری دو نوع شایع دارد؛ یک نوع آن وابسته به ژن بوده و بر اثر اختلالات ژنتیکی ایجاد می‌شود و نوع دیگر آن دلیل مشخص نداشته و ممکن است یکسری عوامل خطر مانند بلوغ زودرس، یائسگی دیرهنگام، مصرف سیگار، عدم باروری و... در ابتلا به آن نقش داشته باشند. اما علت اصلی آن مشخص نیست.

وی با بیان اینکه استفاده از قرص‌های ضد بارداری می‌تواند میزان ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهد، گفت: شایع‌ترین سن ابتلا به این سرطان در جهان در سنین بعد از یائسگی یعنی بین 55 تا 65 سال است، این در حالیست که در ایران سن بروز آن پایین‌تر و در حدود 40 سالگی است و ما شاهد بروز آن را در زنان جوان هستیم.

وی در پاسخ به اینکه درمان سرطان تخمدان با چه روش‌هایی انجام می‌شود و احتمال بهبود آن چند درصد است، گفت: روش درمانی این سرطان جراحی است که در مراحل پیشرفته نیاز به جراحی وسیعی داشته و تمام تومور و حتی قسمت‌هایی از روده براداشته می‌شود، اما در مراحل اولیه آن برداشتن تخمدان کافی بوده و حتی می‌توان باروری را حفظ کرد. بعد از جراحی بسته به اینکه بیماری در چه مرحله‌ای قرار دارد بیمار برای دریافت شیمی درمانی آماده می‌شود و معمولا 6 مرحله شیمی درمانی لازم دارد.

موسوی افزود: بهبود این سرطان وابسته به مرحله بیماری است و در مراحل اولیه حتی تا 90 درصد بهبود می‌یابند، اما در مراحل پیشرفته میزان موفقیت درمان کمتر است.




کلمات کليدی: سرطان‌های،زنان
 

Similar threads

بالا