همه چيز در مورد بنفشه آفريقايي

denise

عضو جدید
سلام..بنفشه آفرقایی گل بسیار* مورد علاقه ی منه و می خام اینجا عکس از گونه های مختلفشو بزارم..:smile:
خودم 6رنگشو تو خونمون دارم..ولی بازم می خام..:redface:
اگه شمام دارینش عکساشو بزارین:smile:































بزودی عکسای بیش تری ازش میزارم:smile:
 

denise

عضو جدید
بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D9%86%D9%81%D8%B4%D9%87_%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%82%D8%A7%DB%8C%DB%8C
مشخصات: اسم علمی بنفشه آفریقاییSaintpaulia ionantha ، از خانواده Gesneriaceae میباشد. این جنس دارای ۱۲ گونه از گیاهان چند ساله همیشه سبز علفی است. گونه مورد نظربومی نواحی مرکزی افریقا بوده و ارتفاع آن به حدود ۸ تا ۱۲ سانتی متر و گسترش آن بهحدود ۱۵ تا ۲۲ سانتی متر می رسد. برگ های بنفشه آفریقایی نسبتا سبز تیره، به شکلقلبی با کرکهای مخملی است. گل های این گیاه به صورت منفرد و در تمام سال روی گلآذین کوچک چتری ظاهر می شوند. این گلها شبیه بنفشه معمولی بوده ولی گلبرگها تقریبامدور و کشیده می باشند. حداقل حرارت در زمستان ، برای این گیاه، ۱۳ درجه سانتی گراداست و آبیاری نیز، مخصوصا با آب سرد، نباید انجام بشود.
مراقبت:بنفشه آفریقایی به نور زیاد، حرارت متوسط، خاک همیشهخیس، رطوبت ۷۰ تا ۹۰ درصد و خاک کمی اسیدی احتیاج دارد.
کود:کود مورد نیاز این گیاه را میتوان به میزان ۳ گرم درلیتر، هر هفته یکبار از اردیبهشت تا مهر ماه، مصرف نمود.
خاک: خاک جنگلی نرم و قابل نفوذ یا تورب با کمی خاک برگ برایپرورش این گیاه مناسب است.
ازدیاد: برای تکثیر بنفشه آفریقایی می توانید در فصل تابستانقلمه برگی تهیه کنید .برگهای بالغ، اما نه خیلی پیر را با دمبرگ، جدا کنید و دمبرگرا در پودر هورمون ریشه زایی فروکرده و در کمپوست مخصوص بذر و قلمه قرار دهید. درجهحرارت محیط را تا زمان ریشه زایی ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد نگاه دارید. تکثیر ازطریق بذر هم انجام می شود. برای این کار بذرها ی بنفشه آفریقایی رابه صورت پراکندهدر گلدان کم عمقی بکارید و خاک را کمی مرطوب نمایید. با شیشه یا پلاستیک شفاف رویگلدان محتوی بذر را بپوشانید. این کار را باید در اویل بهار در حرارت ۱۸ تا ۲۱ درجهسانتی گراد انجام دهید.
عوارض و درمان:گلهای بنفشه آفریقایی دراثر کمبود مواد غذایریزمغذی، متفرق و پژمرده می شوند. برای ازبین بردن علایم، آنها را طبق دستور تغذیهمصنوعی نمایید. غبار پاشی در آفتاب و یا آبیاری ازبالا، عامل ایجاد لکه های قهوه ایروی برگها میباشد. بنفشه آفریقایی احتیاجی به غبار پاشی ندارد و از زیر گلدانیآبیاری می شود. اگر مشاهده کردید به طور ناگهانی گیاه شما زرد شده، گلدان رابه هوایمملو از اکسیژن منتقل کنید. ممکن است هوای کثیف و یا گاز آشپزخانه این علایمراایجاد کرده باشد. هوای گرم وخشک، باعث پیچیدگی و خشکی برگها می شود. همچنین هوایسرد می تواند برگها را پژمرده و خم کند. اگر مقاوم شرایط برای گیاه شما مساعد استولی گیاه گل نمی دهد به خاک گلدانها کود مایع اضافه کنید. گلهای شفاف و کمرنگ مربوطبه صدمه قطرات آبی است که هنگام غبار پاشی روی گلها ریخته است و آبیاری زیاد از حدهم گلها و برگهای گیاه را می پوساند در تمام طول سال، هفته ای دوبار آبیاری کافیاست. گلدانهای خیلی بزرگ باعث می شوند بنفشه آفریقایی، گل ندهد. در این صورت تادوسال گلدان را تعویض نکنید.



 

foodtechnology

عضو جدید
کاربر ممتاز
همه چيز در مورد بنفشه آفريقايي

همه چيز در مورد بنفشه آفريقايي
بنفشه آفريقايي يکي از زيباترين گياهان گلدار است که نه تنها داراي گل هايي زيباست بلکه شاخ و برگ آن نيز از جذابيت خاصي برخوردار است. پرورش بنفشه آفريقايي اصلي کار دشواري است ولي واريته ها و هيبريدهاي جديد آن قوي تر و پرگل تر هستند و درصورت رعايت برخي اصول، پرورش آنها موفقيت آميز خواهد بود.

● رويشگاه اصلي

اولين گياه بنفشه آفريقايي که ارغواني رنگ بود در آفريقا و توسط بارون والتر فون سنت پل کشف شد و از آن تاريخ تاکنون طيف وسيعي از اين گياه با انواع رنگ ها و الگوهاي رشدي توليد شده است که بخشي از آن نتيجه کاشت و هيبريدگيري هاي متعدد از تاريخ ۱۸۹۲ به بعد است.

● عادت رشدي

گياهي علفي، هميشه سبز و دائمي، فاقد ساقه به شکل رزت با گل هايي بسيار زيباست. بلندي آن به حدود ۱۰ سانتيمتر و گستردگي آن به حدود ۲۵ سانتيمتر مي رسد.

● برگ

برگ ها نسبتاً سبز تيره، قلبي شکل، مخملي، واجد دمبرگ بلند، گوشتي، حداکثر به طول هشت سانتيمتر، با سطح فوقاني سبزرنگ و سطح تحتاني سبز مايل به قرمز هستند.

● گل

به صورت مجموعه هاي دو تا هشت تايي از گل هاي واجد پنج لوب، به عرض ۵/۲ سانتيمتر واقع بر روي ساقه هايي بالاتر از برگ ها و در تمام طول سال ظاهر مي شوند.

● نور مناسب

در صورت پرورش در محيطي با نور کافي به طور مرتب گل مي دهند، به ويژه در زمستان نور مستقيم آفتاب براي اين گياهان ضرورت کامل دارد. منبع تامين کننده نور مي تواند آفتاب صبحگاهي يا نور حاصل از چراغ هاي سيمابي يا مهتابي باشد. نکته مهم آن است که منبع نور نبايد حرارت زياد توليد کند و فقط ساعات روشنايي در طول يک روز و فاصله از منبع نوراني اهميت دارد، به همين علت نور پنجره جنوبي و شرقي در زمستان و پنجره غربي در تابستان و بهار براي آنها مناسب است. هنگامي که نور کافي به اين گياه نرسد برگ هاي آن به سمت بالا متمايل مي شوند و تعداد گل ها نيز کاهش مي يابد، در صورت رفع مشکل گياه به حالت طبيعي خود برمي گردد.

براي آنکه گياه در زمستان نيز گل بدهد بايد در تمام مدت شب از نور مصنوعي استفاده کنيم. براي اين منظور دو عدد چراغ فلورسنت ۴۰ وات در ارتفاع ۳۰ سانتيمتري بالاي بوته و به مدت ۱۴ ساعت از غروب تا طلوع آفتاب روشن مي کنيم.

● آبياري

بهترين روش آن است که آبياري از بالا صورت گيرد اما دقت کنيد تاج گل و جوانه هاي کناري خيس نشوند. در صورتي که تمايل به آبياري از پايين داريد، گلدان را بيش از نيم ساعت در آب قرار ندهيد زيرا سيستم ريشه اي در بنفشه آفريقايي کوچک و ظريف است و اگر به طور مداوم در آب قرار گيرد، خطر پوسيدگي آن را تهديد مي کند. البته در مدت گل دهي خاک گلدان بايد مرطوب، اما نه خيس باشد و در ساير موارد که گياه در مرحله گل دهي نيست اجازه دهيد خاک بين دو آبياري خشک شود. تنش سرمايي براي اين گياه بسيار مضر است به همين علت از آب شير با دماي معمولي استفاده کنيد و هيچ گاه آب سرد به گياه ندهيد و حتي از خيس کردن ساقه و برگ گياه با آب سرد خودداري کنيد. آب سنگين نيز براي اين گياه مضر است.

● رطوبت مناسب

محيط اطراف اين گياهان بايد مرطوب باشد و رطوبت بين ۹۵ ۷۵ درصد براي آنها بسيار مناسب است. به منظور افزايش رطوبت محيط مي توان تعدادي اسفنج مرطوب در اطراف آنها قرار داد يا گلدان حاوي آنها را با گلدان هاي برگي در يک مجموعه قرار داد.

● دماي مناسب

درجه حرارت محيط اطراف اين گياهان بايد ثابت و مداوم باشد و تغيير ناگهاني براي آنها مضر است. اين گياهان نسبت به سرما نيز حساس هستند و حداقل دماي مناسب براي آنها ۱۵درجه سانتيگراد (۵۹ درجه فارنهايت) است، به همين علت در شب هاي سرد زمستان گياهان را از کنار پنجره برداريد.

● خاک مناسب

اين گياهان به خاک غني نياز دارند و خاک جنگلي نرم و قابل نفوذ يا تورب با کمي خاک برگ براي آنها مناسب است.

● کوددهي

بنفشه هاي آفريقايي را بايد در هر آبياري با يک کود رقيق حاوي فسفر بالا (۱۴ ۱۲ ۳۶) تغذيه کرد. هيچ گاه غلظت کود را از ميزان توصيه شده بالاتر نبريد و خاک را هر دو تا سه ماه يک بار شست وشو دهيد و اجازه دهيد خاک با خروج کامل آب از زهکش کف گلدان کاملاً شسته شود. با اجراي يک برنامه کوددهي منظم و مداوم املاح در خاک گلدان تجمع مي يابند و در صورت عدم شست وشوي خاک، ريشه ها صدمه مي بينند.

● گلدان مناسب

با توجه به حساسيت اين گياه نسبت به سرما بهتر است آنها را در گلدان هاي پلاستيک پرورش دهيم و از گلدان هاي سفالي استفاده نکنيم زيرا سفال در طول ماه هاي سرد، سرما را جذب مي کند و نتيجه اين تنش سرمايي در گياه، قهوه اي شدن و مرگ برگ هاست. در صورت ضرورت تعويض گلدان اين کار را در بهار انجام دهيد.

● تکثير

الف) تقسيم بوته مادري: تعدد تاج ها باعث برهم زدن الگوي رشد در گياه مادري مي شود. به کمک نوک يک چاقوي تيز، گياهک هاي جديد را از گياه مادر جدا کنيد و دقت کنيد که هر يک از آنها واجد تعدادي ريشه باشند. سپس هر يک را در گلدان جداگانه اي قرار دهيد و خاک آن را تا زمان استقرار کامل گياه به طور دائم مرطوب نگه داريد.

ب) قلمه برگي: تکثير اين گياهان به کمک قلمه هاي برگي به آساني صورت مي گيرد. برگي سالم و عاري از حشرات را انتخاب کرده و از ساقه جدا کنيد. پنج سانتيمتر از دمبرگ آن را باقي بگذاريد و اضافه طول آن را حذف کنيد و در عمق کم با زاويه ۴۵ درجه در يک گلدان حاوي خاک مرطوب (تورب يا ماسه نرم) قرار دهيد. قبل از هر آبياري خاک آن را لمس کنيد، اگر ذرات به دست شما نچسبيد آن را آبياري کنيد. زمان مناسب براي اين روش تکثير تابستان و در حرارت ۲۱ ۱۸ درجه سانتيگراد است. ظرف مدت چهار تا شش هفته گياهان جديد در پايه دمبرگ تشکيل مي شوند. زماني که بلندي گياهان تازه تشکيل شده به پنج سانتيمتر رسيد آنها را جدا کنيد و جداگانه در گلدان هاي ۵/۷ سانتيمتري قرار دهيد. اين گياهان ظرف مدت يک سال بايد گل بدهند.

ج) بذر: در اوايل بهار در حرارت ۲۱ ۱۸ درجه سانتيگراد مي توان گياه را به وسيله بذر تکثير کرد.

● آفات

آفات شايع روي بنفشه هاي آفريقايي ، شپشک آردآلود و کنه سيکلامن هستند. شپشک آردآلود در سطح زيرين برگ ها و در گل ها مخفي مي شوند و از شيره پرورده گياه تغذيه مي کنند. کليه برگ ها و گل هايي را که به شدت آلوده هستند حذف کنيد. در اين امر غفلت نکنيد زيرا حفظ برگ ها و گل هاي آلوده باعث مي شود هيچ گاه نتوانيد آفت را از محيط دور کنيد. اقدام بعدي که معمولاً در محيط منازل توصيه مي شود اين است که کليه قسمت هاي گياه را با پنبه مرطوب کاملاً تميز کنيد. در صورت شدت مشکل، گياهان را از فضاي داخل منزل خارج و در محيطي مناسب به کمک يک سم فسفره مانند مالاتيون اسپري کنيد. کنه سيکلامن با چشم غيرمسلح ديده نمي شود و در رويش هاي جديد ايجاد دردسر مي کند.

به همين علت کنترل آن مشکل است. علائم اين آفت آن است که رويش هاي جديد به رنگ خاکستري متمايل مي شوند يا برگ هاي جديد به صورت متراکم و درهم رشد مي کنند. هرگاه اين گونه علائم را در هر يک از گياهان بنفشه آفريقايي ديديد بلافاصله گياه آلوده را از بين ببريد و به خاطر داشته باشيد که گياهان آلوده را به هيچ عنوان نمي توان درمان کرد.

منابع :
----------------------
aftab.ir​
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
نور:
براي آنکه گياه در زمستان نيز گل بدهد بايد در تمام مدت شب از نور مصنوعي استفاده کنيم. براي اين منظور دو عدد چراغ فلورسنت ۴۰ وات در ارتفاع ۳۰ سانتيمتري بالاي بوته و به مدت ۱۴ ساعت از غروب تا طلوع آفتاب روشن مي کنيم.


● کوددهي

بنفشه هاي آفريقايي را بايد در هر آبياري با يک کود رقيق حاوي فسفر بالا (۱۴ ۱۲ ۳۶) تغذيه کرد. هيچ گاه غلظت کود را از ميزان توصيه شده بالاتر نبريد و خاک را هر دو تا سه ماه يک بار شست وشو دهيد و اجازه دهيد خاک با خروج کامل آب از زهکش کف گلدان کاملاً شسته شود. با اجراي يک برنامه کوددهي منظم و مداوم املاح در خاک گلدان تجمع مي يابند و در صورت عدم شست وشوي خاک، ريشه ها صدمه مي بينند.


● تکثير


ب) قلمه برگي: تکثير اين گياهان به کمک قلمه هاي برگي به آساني صورت مي گيرد. برگي سالم و عاري از حشرات را انتخاب کرده و از ساقه جدا کنيد. پنج سانتيمتر از دمبرگ آن را باقي بگذاريد و اضافه طول آن را حذف کنيد و در عمق کم با زاويه ۴۵ درجه در يک گلدان حاوي خاک مرطوب (تورب يا ماسه نرم) قرار دهيد. قبل از هر آبياري خاک آن را لمس کنيد، اگر ذرات به دست شما نچسبيد آن را آبياري کنيد. زمان مناسب براي اين روش تکثير تابستان و در حرارت ۲۱ ۱۸ درجه سانتيگراد است. ظرف مدت چهار تا شش هفته گياهان جديد در پايه دمبرگ تشکيل مي شوند. زماني که بلندي گياهان تازه تشکيل شده به پنج سانتيمتر رسيد آنها را جدا کنيد و جداگانه در گلدان هاي ۵/۷ سانتيمتري قرار دهيد. اين گياهان ظرف مدت يک سال بايد گل بدهند.


aftab.ir​
اون قسمت مربوط به نیاز نوریش خیلی نکته جالبی بود چون دقیق میزان و فاصله لامپ تا گیاه رو گفته:gol:

در مورد بخش کود فکر کنم اشتباهی باشه توش :
کود کامل با این فرمول شناخته میشه NPK یعنی ازت+فسفر+پتاسیم ، و این ترتیب دقیق رعایت میشه و وقتی عددی گفته میشه طبق این ترکیبه ، حالا فرمول بالا اعداد گفته شده یعنی کود کامل ازت بالا نه فسفر بالا در حالی که در متن گفته فسفر بالا ............. در هر صورت احتمالا همون کود فسفر بالا درسته و در جایگزینی اعداد اشتباه شده و موقع کپی و پیست جابجا شده.

در مورد قلمه برگ هم باید بگم که کمی نامفهموم گفته که عکسو ببینید خودتون بهتر متوجه میشید.

 

denise

عضو جدید
man enghad in golo taksir kardam khebre shodam dige tu parvareshesh!
hich chizo mesle noor dus nadare!!
bbakhshid farsi nadaram..
 

ali-v

عضو جدید
واقعا عروس گلهای آپارتمانی لقب برازنده ای برای این گیاه است
 

ali-v

عضو جدید
man enghad in golo taksir kardam khebre shodam dige tu parvareshesh!
hich chizo mesle noor dus nadare!!
bbakhshid farsi nadaram..

من هم مثل شما فکر میکردم و فقط به این موضوع و همچنین آبیاری اون اهمیت میدادم
و به خاطر همین کلی ضرر کردم:(
 

parrotia persica

عضو جدید

آاوو!
مرسی... :smile:
این بذرا خیلی ریزن نه؟
من یه بنفشه آفریقایی دارم ولی نمیدونم چجور بذر میده!
البته میدونم خیلی کم بذر میده و ممکنه موفق نشم ولی من هر روز با یه قلموی کوچولو سعی میکنم گرده افشانیشون کنم ولی انگار هیچوقت این گرده ها نمیرسن! همیشه سفت سفت هستن! چون هیچوقت نمیبینم که گرد زرد رنگ روی قلمو بشینه یا رو خود گلبرگا بریزه
یعنی نمیدونم از کجا باید بفهمم که بذراش رسیدن؟ تخمدانش متورم میشه؟ آخه خیلی کوچولوئه!
 

fafajooon

عضو جدید
بنفشه من خیلی بی حاله...روی اوپن آشپزخونه گذاشتمش...

برگاش هم همه سیاه دارن میشن....و خشک....

آبیاری هم هفته ای یه بار....

چرا اینجوری میشه؟
چی کارش کنم؟
 

ali-v

عضو جدید
بنفشه من خیلی بی حاله...روی اوپن آشپزخونه گذاشتمش...

برگاش هم همه سیاه دارن میشن....و خشک....

آبیاری هم هفته ای یه بار....

چرا اینجوری میشه؟
چی کارش کنم؟


فکر می کنم از دمای بالا باشه
ابتدا گلدهی متوقف میشه بعد رشد گیاه سپس برگ ها سست شده و به سمت پایین آویزان می شوند و در انتها برگ ها به رنگ قهوه ای درمی آیند و کل گیاه از بین می رود
دما نباید از 25 درجه فراتر برود
گیاه را در جای خنک تر و پر نور (دور از تابش مستقیم آفتاب) قرار دهید و اندکی با آب ولرم با ملایمت اسپری کنید
کودهی را متوقف کنید و از آبیاری زیاد پرهیز کنید (با آبیاری زیاد گیاه خنک نمی شود! و دمای بالا جبران نمی شود! )
 

niloofar deljoo

عضو جدید
من چند بار بنفشه آفریقایی خریدم. همیشه خشک می شوند این بار که خوب بود در معرض سرما موند و قسمتی ازش خشک شد ولی من قسمت های خشک و با قیچی کندم و خاکشو عوض کردم. چه کار باید کنم تا بتونم سالم نگهش دارم تا مثله قبل بشه؟
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]مقدمه[/h]زادگاه این گل افریقای شرقی است. برگهای سبز مخملی و کرک‌دار و روی ساقه فشرده و کوتاه قرار دارند. بنفشه آفریقایی نسبت به طول روز بی تفاوت است و به همین علت در طول سال گل می‌دهد. رنگ گلها متنوع و به رنگ بنفش- آبی- قرمز - صورتی- سفید ظاهر می‌شوند. گلها به صورت کم پر و پر پر و پرچمها طلایی و به طرز زیبایی از وسط گلها بیرون زده‌اند بطوری که تناقض در رنگ پرچمها و گلبرگها گل را به صورت یکی از زیباترین مینیاتورهای گیاهی در آورده است.
[h=1]نیازهای بنفشه آفریقایی[/h]
  • نور: در تابستان به نور کامل احتیاج دارد (گیاه را در معرض مستقیم اشعه آفتاب قرار ندهید) در زمستان آفتاب را تحمل می‌کند.
  • دما: درتمام طول سال درجه حرارت مطلوب برای این گیاه 16 درجه سانتی گراد است (در صورتی که رطوبت بالا باشد تا 27 درجه سانتی گراد نیز مقاومت می کند).
  • تغذیه: در فصل بهار و تابستان هر دو هفته یکبار گیاه را با کود مایع (جامد محلول در آب) کود دهی کنید.
  • خاک مناسب: خاک برگ بهترین خاک است.
  • تعویض گلدان: هر دو سال یکبار در صورت متراکم بودن ریشه ها گلدان را تعویض نمایید.
  • تمییز نمودن برگها: با بررسی مخصوص برگها را تمییز نمایید. غبارپاشی نکنید. از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.
  • تکثیر: کاشت بذر در بهار ، گرفتن قلمه برگ در تابستان ، تقسیم بوته در بهار.
عوارض و درمان

  • گلها ریز و متفرق هستند: گلهای پژمرده را حذف و گیاه را کود دهی کنید.
  • لکه‌های قهوه‌ای روی برگها مشاهده می‌شوند: غبار پاشی در آفتاب و یا آبیاری از بالا عامل آن است. گیاه احتیاج به غبارپاشی ندارد و آبیاری طبق روش گفته شده انجام گیرد.
  • گیاه سالم ولی بطور ناگهانی زرد شده است: گاز آشپزخانه و یا گاز نفت و هوای کثیف عامل آن است. گیاه را به هوای مملو از اکسیژن انتقال دهید.
  • برگها پیچیده ، خشک و خم شده‌اند: هوا گرم و خشک و احتیاج به آبیاری دارد. هرگز غبار پاشی نکنید.
  • برگها پژمرده و خم می‌شوند: هوا سرد است. گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.
  • تمام شرایط مساعد ولی گیاه گل نمی‌دهد: گیاه را کود دهی نمایید.
  • گلها شفاف و کمرنگ شده‌اند: عامل آن غبار پاشی است. این گیاه را غبار پاشی نکنید.
  • گلها و برگهای گیاه می‌پوسند: آبیاری زیاد از اندازه است. در تمام طول سال هفته‌ای دوبار آبیاری کافی است.
  • برگهای جدید ریز و تعداد آنها زیاد است: احتیاج به تعویض گلدان دارد. گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض نمایید.
  • گیاه سالم و گل نمی‌دهد: گلدانها خیلی بزرگ انتخاب شده است تا دو سال آینده گلدانها را تعویض نکنید.
  • برگها رنگ پریده هستند: یا نور زیاد است یا احتیاج به کود دهی دارد. گیاه را به محلی با نور غیر مستقیم منتقل کنید.
  • برگها سیاه می‌شوند: عامل آن استفاده از مواد براق کننده شیمیایی است. از آنها استفاده نکنید. برای تمییز نمودن برگها از برس نرم مخصوص استفاده نمایید.
[h=1]کاربرد علوم در مورد بنفشه آفریقایی[/h]
  • تاکسونومی: گیاه گل بنفشه آفریقایی بر حسب خویشاوندی با سایر گیاهان رده بندی می‌شود و جایگاه این گیاه از نظر رده بندی در سطح گونه مشخص می‌شود.
  • مورفولوژی: تنوع ریختی گیاه گل بنفشه آفریقایی مطالعه می‌شود. و به عبارتی مطالعه تنوع ریختی گیاه بنفشه آفریقایی باعث می‌شود تا بدانیم که با شرایط متفاوت در زیستگاههای مختلف سازگاری این گیاه چگونه صورت می‌گیرد.
  • آناتومی: ساختمان داخلی گیاه گل بنفشه آفریقایی مطالعه می‌شود.
  • مورفوژنز: از ابتدای تشکیل سلول تخم بنفشه آفریقایی تا بوجود آمدن شکل آویز بررسی می‌شود.
  • فیزیولوژی: نحوه کار و فعالیت گیاه بنفشه آفریقایی از سطح اندامکهای درون سلول تا بافتها - اندامها و خود گیاه بنفشه آفریقایی مطالعه می‌شود.
  • سیتولوژی: به مطالعه درباره رشد – تولید مثل و رفتار سلول گیاه بنفشه آفریقایی می‌پردازد.
  • اکولوژی: به مطالعه چگونگی سازش گیاه بنفشه آفریقایی با محیط و ارتباط آنها با یکدیگر می‌پردازد.
  • ژنتیک: چگونگی انتقال صفات وراثتی و عوامل انتقال دهنده و ساختار شیمیایی این عوامل را در گیاه بنفشه آفریقایی بررسی می‌کند.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
نگهداری و تکثیر گیاه بنفشه آفریقایی
بنفشه آفریقایی گونه‌ها و رنگ‌های مختلفی دارد. برگ‌ها به شکل‌های گوناگون از قبیل برگ‌های ساده، کنگره دار و ابلق وجود دارند. همچنین گل‌ها به فرم‌های مختلف از جمله گل‌های کوچک و متراکم در سطح پایین‌تر از برگ و گل‌های بسیار درشت و بلندتر از سطح برگ دیده می‌شود. تنوع در این گیاه فوق‌العاده زیاد است و جزء معدود گیاهان گلدار خانگی است که در منزل بدون هیچ مشکلی به گل مینشیند و به طول روز بی تفاوت است. آبیاری در اثر آبیاری زیاد و نامنظم برگ‌های پایینی بنفشه آفریقایی حالت نرم پیدا کرده و رنگ قهوه‌ای به خود می‌گیرند. علاوه بر این بافت نامناسب خاک و نوسان حرارتی گاهی باعث این عارضه می‌شود. در هنگام آبیاری باید دقت شود که آب بر روی سطح برگ‌ها ریخته نشود. در ساعت‌های منظمی آبیاری را انجام دهید و در آبیاری از آب خیلی سرد برای گیاه استفاده نکنید. بهترین روش آبیاری برای بنفشه آفریقایی، آبیاری از پای گیاه است. می‌توان از گلدان‌هایی که یک بخش فتیله مانند در آن‌ها تعبیه شده استفاده کرد و گلدان را در یک زیر گلدانی مناسب گذاشت و آب را در زیر گلدانی ریخت که بتدریج توسط بخش فتیله مانند جذب شده و در اختیار ریشه‌ها قرار گیرد. گل‌های بنفشه آفریقایی در محیطی با نور ثابت بخوبی رشد و نمو می‌کنند. گیاه به نور متوسط اما ثابت احتیاج دارد.
تکثیرروش تکثیر معمولی و همگانی بنفشه آفریقایی استفاده از قلمه‌های برگ است که نیاز به بستر بسیار سبکی دارد. یک برگ کامل همراه دمبرگ در جعبه کاشت، کاشته می‌شود. نکته‌ای که در برداشت قلمه‌های بنفشه آفریقایی باید رعایت شود تراکم لازم و مناسب برگ‌ها است. بعد از 4-3 هفته قلمه‌ها در حرارت 18 درجه سانتی‌گراد ریشه دار می‌شوند. سپس جوانه‌های برگی از سطح داخلی برگ‌ها ظاهر می‌شوند و بعد از بزرگ شدن جوانه‌های برگی، با احتیاط قلمه‌های ریشه دار شده را به محل اصلی انتقال دهید. گلدان‌های مخصوص برای بنفشه نیاز است، سنین اولیه گیاه را در گلدان کوچک قرار دهید و بعد از بزرگ شدن گیاه آن را به گلدان بزرگتر منتقل کنید. خاک کشت و کار بنفشه آفریقایی خاک سبک، هوموسی و باPH پایین باید باشد.
 

ali-v

عضو جدید
من چند بار بنفشه آفریقایی خریدم. همیشه خشک می شوند این بار که خوب بود در معرض سرما موند و قسمتی ازش خشک شد ولی من قسمت های خشک و با قیچی کندم و خاکشو عوض کردم. چه کار باید کنم تا بتونم سالم نگهش دارم تا مثله قبل بشه؟


برگ‌های بنفشه ترد هستند، احتمالا در اثر ضربه، جابجایی و یا موارد دیگر شکسته شده و پس از مدتی خشک شدند
 

باغبان2

عضو جدید
سلام
خیلی ممنون از پستهاتون خواستم بپرسم برای تکثیر برگها باید مقداری از تنه یا ساقه رو هم داشته باشن یا دمبرگ کافیه ؟؟
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]مقدمه[/h]زادگاه این گل افریقای شرقی است. برگهای سبز مخملی و کرک‌دار و روی ساقه فشرده و کوتاه قرار دارند. بنفشه آفریقایی نسبت به طول روز بی تفاوت است و به همین علت در طول سال گل می‌دهد. رنگ گلها متنوع و به رنگ بنفش- آبی- قرمز - صورتی- سفید ظاهر می‌شوند. گلها به صورت کم پر و پر پر و پرچمها طلایی و به طرز زیبایی از وسط گلها بیرون زده‌اند بطوری که تناقض در رنگ پرچمها و گلبرگها گل را به صورت یکی از زیباترین مینیاتورهای گیاهی در آورده است.
[h=1]نیازهای بنفشه آفریقایی[/h]
  • نور: در تابستان به نور کامل احتیاج دارد (گیاه را در معرض مستقیم اشعه آفتاب قرار ندهید) در زمستان آفتاب را تحمل می‌کند.
  • دما: درتمام طول سال درجه حرارت مطلوب برای این گیاه 16 درجه سانتی گراد است (در صورتی که رطوبت بالا باشد تا 27 درجه سانتی گراد نیز مقاومت می کند).
  • تغذیه: در فصل بهار و تابستان هر دو هفته یکبار گیاه را با کود مایع (جامد محلول در آب) کود دهی کنید.
  • خاک مناسب: خاک برگ بهترین خاک است.
  • تعویض گلدان: هر دو سال یکبار در صورت متراکم بودن ریشه ها گلدان را تعویض نمایید.
  • تمییز نمودن برگها: با بررسی مخصوص برگها را تمییز نمایید. غبارپاشی نکنید. از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.
  • تکثیر: کاشت بذر در بهار ، گرفتن قلمه برگ در تابستان ، تقسیم بوته در بهار.
عوارض و درمان

  • گلها ریز و متفرق هستند: گلهای پژمرده را حذف و گیاه را کود دهی کنید.
  • لکه‌های قهوه‌ای روی برگها مشاهده می‌شوند: غبار پاشی در آفتاب و یا آبیاری از بالا عامل آن است. گیاه احتیاج به غبارپاشی ندارد و آبیاری طبق روش گفته شده انجام گیرد.
  • گیاه سالم ولی بطور ناگهانی زرد شده است: گاز آشپزخانه و یا گاز نفت و هوای کثیف عامل آن است. گیاه را به هوای مملو از اکسیژن انتقال دهید.
  • برگها پیچیده ، خشک و خم شده‌اند: هوا گرم و خشک و احتیاج به آبیاری دارد. هرگز غبار پاشی نکنید.
  • برگها پژمرده و خم می‌شوند: هوا سرد است. گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.
  • تمام شرایط مساعد ولی گیاه گل نمی‌دهد: گیاه را کود دهی نمایید.
  • گلها شفاف و کمرنگ شده‌اند: عامل آن غبار پاشی است. این گیاه را غبار پاشی نکنید.
  • گلها و برگهای گیاه می‌پوسند: آبیاری زیاد از اندازه است. در تمام طول سال هفته‌ای دوبار آبیاری کافی است.
  • برگهای جدید ریز و تعداد آنها زیاد است: احتیاج به تعویض گلدان دارد. گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض نمایید.
  • گیاه سالم و گل نمی‌دهد: گلدانها خیلی بزرگ انتخاب شده است تا دو سال آینده گلدانها را تعویض نکنید.
  • برگها رنگ پریده هستند: یا نور زیاد است یا احتیاج به کود دهی دارد. گیاه را به محلی با نور غیر مستقیم منتقل کنید.
  • برگها سیاه می‌شوند: عامل آن استفاده از مواد براق کننده شیمیایی است. از آنها استفاده نکنید. برای تمییز نمودن برگها از برس نرم مخصوص استفاده نمایید.
[h=1]کاربرد علوم در مورد بنفشه آفریقایی[/h]
  • تاکسونومی: گیاه گل بنفشه آفریقایی بر حسب خویشاوندی با سایر گیاهان رده بندی می‌شود و جایگاه این گیاه از نظر رده بندی در سطح گونه مشخص می‌شود.
  • مورفولوژی: تنوع ریختی گیاه گل بنفشه آفریقایی مطالعه می‌شود. و به عبارتی مطالعه تنوع ریختی گیاه بنفشه آفریقایی باعث می‌شود تا بدانیم که با شرایط متفاوت در زیستگاههای مختلف سازگاری این گیاه چگونه صورت می‌گیرد.
  • آناتومی: ساختمان داخلی گیاه گل بنفشه آفریقایی مطالعه می‌شود.
  • مورفوژنز: از ابتدای تشکیل سلول تخم بنفشه آفریقایی تا بوجود آمدن شکل آویز بررسی می‌شود.
  • فیزیولوژی: نحوه کار و فعالیت گیاه بنفشه آفریقایی از سطح اندامکهای درون سلول تا بافتها - اندامها و خود گیاه بنفشه آفریقایی مطالعه می‌شود.
  • سیتولوژی: به مطالعه درباره رشد – تولید مثل و رفتار سلول گیاه بنفشه آفریقایی می‌پردازد.
  • اکولوژی: به مطالعه چگونگی سازش گیاه بنفشه آفریقایی با محیط و ارتباط آنها با یکدیگر می‌پردازد.
  • ژنتیک: چگونگی انتقال صفات وراثتی و عوامل انتقال دهنده و ساختار شیمیایی این عوامل را در گیاه بنفشه آفریقایی بررسی می‌کند.
 

Somayeh_Am

عضو جدید
باسلام
ممنون از پست جالبتون. من خیلی بنفشه افریقایی دوست دارم و دنبال رنگ های دیگش هستم فقط بنفش رو دارم، چطور می تونم رنگهای دیگش رو پیدا کنم؟ از کجا شما تهیه کردید؟
با تشکر
 

mehrimah

عضو جدید
سلام
من یک بنفشه داشتم که خیلی حالش خوب بود ، یکی دیگه خریدم که کم کم برگ هاش یکی یکی شل شد و خراب شد، این پروسه 3 ماه طول کشید و یک ماه بعد بنفشه قبلیم یکدفعه کلی برگ جدید در آورد و بعد برگهای قدیمیش مثل اون یکی شد و کم کم کلش خراب شد :(:(
1 سال بود داشتمش و حالش خوب بود، کسی می دونه چش شد؟:que:
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
khanom-mohandes همه چيز در مورد گیاهان گوشتخوار! گل و گیاهان زینتی 0

Similar threads

بالا