همه چيز درباره آب ، تاريخچه آب ، تصفيه آب ، انواع رسوب ، رسوب زدا ها و محاسبات مجموعه هاي آبي

farbod90

عضو
سلام دوستان ، اگه مطلب خوبي داريد شير كنيد تا همه بتونند استفاده كنند . به خصوص درباره استاندارد هاي تاسيسات و از اين قبيل ...
من هم يه سري مطلب دست اول دارم كه هم زمان تو سايتم و اين صفحه خواهيد ديد .

آب و اهمیت آن
سونا.jpg


آب یکی از عجیب­ترین پدیدهای آفرینش است. آب از دو عنصری که در دمای معمولی گاز هستند تشکیل یافته است . هیدروژن عنصری است که می­سوزد در حالی که اکسیژن برای سوزاندن جسم لازم است و این در حالی است که برای خاموش کردن آتش در بسیاری از موارد از آب استفاده میشود.


آب گواراترین نوشیدنی است اما آب سنگین ، که فقط به جای هیدروژن دوتریم یعنی ایزوتوپ آن جایگزین شده است ، یک ماده سمی است و در عین حال یک عایق حرارتی خوب جهت مصارف انرژی هسته ای است. از طرفی هم به عنوان یک حلال خوب تقریباً تمامی ترکیبات معدنی را در خود حل میکند. آیا به راستی نمی­توان با این تفاسیر پی به خواص دوگانه آب برد؟
و از طرفی هم به اهمیت آن از جنبه یک سرمایه ملی برخورد کرد؟ به طوری که پیش بینی­ میشود در بیست سال آینده اکثر دولت ها و مجامع بین المللی بر روی تقسیم آب با هم به کشمکش و جدال بپردازند.
اهمیت آب در دین مبین اسلام نیز به قدری بارز و مشهود است که در قرآن کریم در ۵۶ آیه به طور مستقیم بر اهمیت آب تاکید شده است و بو­علی‌ سینا دانشمند بزرگ ایرانی‌ پانزده سال آخر عمر خود را صرف تحقیق در مورد پاسخ سوال مطروحه در ذهن خود یعنی‌ «آب چیست؟» نمود. لذا با توجه به مطالب ذکر شده اهمیت تصفیه آب و نحو استفاده صحیح آن دوچندان میشود که به تاریخچه تصفیه آب می­پردازیم.

منبع : وبسايت جامع پيمانكاران و نيازمنديهاي ساختمان بخش مقالات ::تصفیه آب و pH وبلاگ تخصصي انجمن متخصصين استخر سونا و جكوزي
 

farbod90

عضو
بخش دوم :

تاریخچه آب به روش صنعتی و پیدایش رسوب
براساس اطلاعات موجود و به­ نوشته­ م.ن.بیکر(M.N.BAKER)درکتاب«درجستجوی آب خالص بهداشتی» قدمت این مقوله ، به دوهزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. این کتاب در سال ۱۹۴۸ ، توسط اتحادیه آمریکایی‌ امور مربوط به آب ، به طبع رسیده است. یکی‌ از دست نوشته‌های تاریخی‌ که به زبان سانسکریت نوشته شده و تحت عنوان ساسروتا سام­هیتا (Susruta Samhita) معروف است،روش بهداشتی کردن آب را به دوهزار سال قبل از میلاد مسیح نسبت می‌‌دهد. اما آنچه از نقطه نظر تاریخی‌ مدون شده ، به ۴۰۰ سال پس از میلاد مسیح تعلق دارد که در آن برای بهداشتی نمودن آب، جوشانیدن آن بر روی آتش و یا فرو کردن میله سرخ آهنی در درون آب را توصیه نموده است. به علاوه ،در این دست نوشته ،گرم کردنه آب به وسیلهٔ آفتاب و یا صاف نمودنش ، با عبور دادن آن از میان لایه شنی ، نیز آماده است . بیکر در رابطه با این اظهار نظر طبق تصویر زیر ، که بر روی یکی‌ از معابد متعلّق به قرن ۱۵ قبل از میلاد مسیح به دست آمد، ارائه داده و به وسیله‌ای که در آن دوران جهت تصفیه آن به کار می­رفته ، اشاره کرده است.
تصویر ۱-۱ : عبور دادن آب ازمیان لایه­های شنی توسط مصریان باستان
در کتاب تورات در سورهٔ مهاجرت ، باب ۱۵ ، بناهای ۲۲ تا ۲۷ ، نیز در ارتباط با چگونگی تصفیه آب آلوده در آن زمان ، تصویر دیگری ارائه میگردد . در این تصویر برای اولین بار از روش مبادله یونی‌ استفاده گردیده و عملا از روش‌های طبیعی‌ مبادله یونی‌ در آن موقع سخن به میان آماده است. این تصویر، توسط دانشگاه فیلادلفیا واقع در ایالت پنسیلوانیای آمریکا ، انتشار یافته و قدمتش را به مارس یا آوریل سال ۱۳۳۵ قبل از میلاد مسیح نسبت داده اند.البته روش صنعتی تصفیه آب ، در قرن ۱۹ و در زمان انقلاب صنعتی رشد و تکامل یافت و پایه­های اصلی آن عملا نضج گرفت.
این صنعت همزمان با بهره گیری از دیگ­های بخار جهت تولید بخار به کار گرفته شد و شکل صنعتی به خود گرفت .

منبع : وبسايت جامع پيمانكاران بخش مقالات آب و فاضلاب
 

salamat.eng

عضو جدید
معرفی و مقایسه روش های رسوب زدایی خطوط لوله و تجهیزات در tajhizpro.ir
 

Similar threads

بالا