همستر و بيماريهاي شايع آن

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
بيماري تيزر يک بيماري عفوني است. عامل آن يک باکتري مي باشد که سلولهاي کبدي، قلبي و پي تليال روده را درگير مي کند. همستر بيمار به طور ناگهاني دچار اسهال مي شود که در اين حالت مدفوع به حالت کاملا آبکي و به رنگ زرد در مي آيد و در ادامه همستر دچار دهيدراتاسيون شديد (بي آبي، بدليل از بين رفتن آب بدن) شده و در نهايت مي ميرد.

● بيماري تيزر

بيماري تيزر يک بيماري عفوني است. عامل آن يک باکتري مي باشد که سلولهاي کبدي، قلبي و پي تليال روده را درگير مي کند. همستر بيمار به طور ناگهاني دچار اسهال مي شود که در اين حالت مدفوع به حالت کاملا آبکي و به رنگ زرد در مي آيد و در ادامه همستر دچار دهيدراتاسيون شديد (بي آبي، بدليل از بين رفتن آب بدن) شده و در نهايت مي ميرد. از ديگر اختلالاتي که در اين بيماري ديده مي شود ضايعات کبدي است، گفته مي شود که مصرف داروهاي کورتيکواستروئيد بعنوان يک عامل مستعدکننده براي ابتلا به اين بيماري محسوب مي شود .

اگر مشکوک به اين بيمراي شديد بهترين کار جدا کردن همستر بيمار از ساير همنوعانش مي باشد. سپس مي توانيد آنرا به دامپزشک خود ارجاع دهيد تا براي و آنتي بيوتيک مناسب تجويز کند .

● بيماري پلي کيستيک

بيماري پلي کيستيک يک بيماري مادرزادي است. در اين حالت که اغلب در همسترهاي بالاي يکسال ديده مي شود، کيست هايي در کبد ظاهر مي شود که در واقع از مجاري صفراوي منشأ مي گيرند .البته گاهي اين کيستها درپانکراس نيز ديده مي شوند . بيماري معمولا با نشانه هاي باليني همراه نمي باشد و تشخيص آن تنها با لمس کردن شکم حيوان امکان پذير مي شود. درماني براي بيماري پلي کيستيک توصيه نمي شود .

● ترومبوز قلبي

ترومبوز قلبي يک بيماري شايع در همسترهاي مسن مي باشد که اغلب در قلب چپ (دهليز چپ) رخ مي دهد. در بيشتر موارد اين ترومبوز، ثانويه بوده و بدنبال کارديوميوپاتي، اختلالات انعقادي، آميلوئيدوز و بيماريهاي عروقي ديده مي شود. همستر بيمار دچار تنگي نفس شده و با کمترين فعاليت دچار نفس نفس زدن مي شود. مخاطات حيوان سيانوز (تيره) مي شود و تعداد ضربان قلبش نيز بالا مي رود و در ادامه بيماري، همستر ممکن است دار مرگ ناگهاني شود. براي درمان يا حداقل تخفيف علائم بيماري مي توانيد آن را نزد دامپزشک خود ببريد تا ز داروهاي محرک قلبي مانند ديگوگسين و ديورتيک ها مانند فوروزمايد و ضدانعقادها استفاده کند

● انتزوتوکسمي

عامل بروز بيمراي، کلتسرويديوم ها هستند . اين اختلالات متعاقب مصرف برخي آنتي بيوتيکها مانند کلرامفنيکول و تتراسايکلين رخ مي دهد. بعلاوه مصرف يکباره دانه هايي که حاوي مقادير فراواني نشاسته هستند، افزايش حرکات روده و ويروسهايي مانند روتا ويروس نيز زمينه را براي بروز بيماري فراهم مي کنند. گفته مي شود به غير از باکتري کلستريديوم ساير باکتريها، ويروسها و تک ياخته ها نيز در ايجاد بيماري دخيل هستند. اين بيماري از طريق گوارشي منتقل مي شود و بدنبال آن علائمي مانند اسهال بدبو و شديد به رنگ سبز تا قهوه اي و متعاقب آن دهيدراتاسيون، پرنوشي، بي حالي و بي اشتهايي ظاهر مي شود. به محض مشاهده اين علائم همستر بيمار را از بقيه جدا کرده، محيط قفس را به خصوص از فضولات پاکسازي کرده و با دامپزشک خود تماس حاصل کنيد .

http://www.niazemarkazi.com/article/pdf/10000385-مقاله-همستر-و-بيماريهاي-شايع-آن.html#
 

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
● پنوموني باکتريايي

هر چند که همستر مقاومترين جونده در برابر عفونتهاي تنفسي است با اين حال باکتريهايي مانند مايکوپلاسما، پاستورلا، استرپتوکوک، استافيلوکوک، کلبسيلا و بوردوتلا و ويروسهايي مانند ويروس سندائي (Sendai) (که در واقع پاراآنفولانزاي تيپ ـ ۱ است) گاهي باعث بروز ذات الريه در اين حيوان مي شوند. متعاقب بروز اين بيماري علائم تنفسي، ترشحات بيني و چشم، کاهش باروري، ژوليدگي موها و مرگ و مير ديده مي شود . از آنجايي که راه انتقال اين بيماري از طريق تنفسي مي باشد، لذا براحتي و بسرعت از همستر بيمار به ساير همنوعان وي منتقل خواهد شد بنابراين بهتر است که به محض ديده شدن علائم تنفسي، همستر و يا احيانآ همسترهاي بيمار را از سايرين جدا کرده، آنها را در يک محيط گرم، با تهويه مناسب و به دور از جريان هواي سرد قرار داده و بلافاصله نزد دامپزشک خود ببريد .

● سالمونلوز

همسترهاي بيمار علائمي مانند بي اشتهايي، ژوليدگي موها، کاهش وزن، علائم تنفسي، اختلالات توليد مثلي مانند سقط جنين، وجود ترشحات چشمي و نرم و روشن شدن مدفوع را نشان مي دهند. بيماري از طريق گوارشي منتقل مي شود و عواملي مانند تغذيه نادرست، وجود بيماريهاي زمينه ساز استرس و ضعف ايمني در همسترهاي کم سن و مسن، شرايط را براي ظهور بيماري فراهم مي سازد . عامل بيماري باکتريهاي سالمونلاتيفي موريوم و سالمونلا انتريتيديس است. به محض مشاهده بيماري يا مشکوک شدن به آن، اقدامات بهداشتي مانند جدا کردن همستر بيمار از همسترهاي سالم را بعمل آوريد و در اولين فرصت آنهارا نزد دامپزشک ببريد تا آنتي بيوتيک مناسب را براي درمان بيماري تجويز کند. در ضمن چون سالمونلوز يک بيماري مشترک بين انسان و حيوان است بايد مواظب باشيد تا بوسيله حيوان خانگي خود مبتلا به سالمونلوز نشويد.

 

arvin2030

کاربر فعال
مسترها حیوانات کوچکی هستند و به این خاطر بروز بیماری و عدم توجه به آنها میتواند این حیوانات دوست داشتنی را به سوی مرگ سوق دهد . همستر ها میبایست هر روز از لحاظ بدنی و رفتاری مورد بررسی قرار گیرند . کوچکترین تغییر میتواند یکی از علائم اولیه ی بروز بیماریها باشد . همستر خود را زمانی که بیدار و فعال هستند یعنی در ابتدای شب و نزدیک به صبح زود مورد بررسی قرار دهید

یماری وِت تیل (Wet tail) یک بیماری باکتریال روده ای و در عین حال قابل سرایت از یک همستر به همسترهای دیگر میباشد . این بیماری در واقع مقدمه ی ابتلا به اسهال های شدید و خطرناک است . این بیماری معمولا بین سنین 3 تا 6 هفتگی رخ میدهد اما در همسترهای مسن تر نیز بوجود می آید که میبایست هر چه زودتر درمان شود ، در غیر اینصورت به مرگ حیوان منجر میشود .

شانه ها :
  • خیس و کثیف بودن دم ، زیر شکم و اطراف مقعد و بد بو بودن این ناحیه ، موی این ناحیه از بدن حیوان بصورت به هم چسبیده در می آید .
  • نا توانی حیوان در تمیز کردن این ناحیه
  • چشمان گود رفته و بیحال
  • حیوان در ناحیه ی شکم خود دچار درد خواهد بود بنابر این نسبت به این ناحیه حساس میشود
  • ضعف و بیحالی
  • از دست دادن اشتها و انرژی
  • کج خلقی و عصبانیت و زود رنجی
  • در هنگام حرکت بیشتر به حالت قوز کرده حرکت میکند
:que::D
 

arvin2030

کاربر فعال
837069270d022f7eccae3de56efc8dfa.jpg
برآمدگی روده و مقعد

در صورت مشاهده ی چنین علائمی فورا حیوان را نزد پزشک ببرید تا بوسیله ی آنتی بیوتیک های مورد نیاز مورد دارو درمانی قرار گیرد در غیر اینصورت حیوان بیش از 48 ساعت دوام نمی آورد .

گفته شده که دلیل ابتلاء همسترها به این بیماری وجود استرس است مخصوصا در همسترهایی که به تازگی از شیر مادر گرفته شده اند . برای پیشگیری از ابتلاء همستر به بیماری وت تیل میبایست حیوان را در آرامش کامل نگهداری کنید ، بخصوص زمانی که نوزاد همستر را به تازگی خریداری کرده و به منزل می آورید . در روزهای اول سعی کنید همستر را زیاد در دست نگیرید و اجازه دهید که با محیط جدید آشنا شود . در صورت مبتلا شدن حیوان به این بیماری آب بدن او به شدت کم میشود پس مراقب باشید که آب کافی به بدن حیوان میرسانید . اگر بیش از یک همستر دارید ، همستر بیمار را تا زمان بهبودی از سایرین جدا کنید تا همستر های دیگر نیز مبتلا نشوند.
 

arvin2030

کاربر فعال
دلایل تورم یا ایجاد نفخ شکم در همسترها چیست ؟

1) یبوست :
مانند انسانها و بسیاری از حیوانات دیگر همسترها نیز گاهی دچار یبوست میشوند کـه می تواند یکی از دلایل تورم یا نفخ شکم آنها باشد . علائم ایجاد تورم و نفخ شکم در همسترها شامل موارد زیر میباشد:


  • کم شدن مقدار مدفوع حیوان
  • فشار زیادی که به حیوان در موقع دفع مدفوع وارد میشود
  • حیوان موقع حرکت بطور خمیده حرکت میکند
در صورت بروز چنین مشکلی میبایست تا زمان بهبود یافتن حیوان مقدار سبزی و میوه و بخصوص کاهو و خیار در رژیم غذایی حیوان بیشتر شود که در این صورت مقدار آب مصرفی نیز افزایش می یابد و مشکل حیوان برطرف میشود . توجه داشته باشید که جلوگیری از ابتلاء حیوان به یبوست آسانتر از درمان کردن آن میباشد .

2) وجود کیست یا غده :
اگر نشانه ای از یبوست یافت نشد و اقدامات شما در این زمینه تاثیری نداشت دلیل دیگر در بروز تورم شکم همستر میتواند وجود کیست یا غده باشد . اگر متوجه وجود چنین موردی شدید فورا به پزشک مراجعه کنید .



3) بروز بیماری آمیلوئید:

بر اساس گفته ی بیمارستان هیلتاپ ، آمیلوئید ( حالتی که در آن پروتئین در بدن انباشته میشود و بیشتر در همستر هایی با سن بالا رخ میدهد ) نیز میتواند باعث ایجاد تورم در شکم همستر شده که بیشترین تاثیر را بر روی کلیه و جگر حیوان میگذارد .
از دیگر علائم بروز آمیلوئید در همستر وجود مشکل در دفع ادرار ، از دست دادن اشتها و از دست دادن موی بدن میباشد . در صورت بروز آمیلوئید تنها راه درمان مراجعه به پزشک میباشد .

همیشه شاد و موفق و پیروز باشد .
 

arvin2030

کاربر فعال
توضیح کوتاه در مورد همستر

توضیح کوتاه در مورد همستر

همستر (HAMSTER) حیوانی کوچک و بسیار زیبا و جذاب در رنگ های گوناگون ازجمله سفید، طلائی، سیاه، کرم، زرد و . . . بوده و از خانواده جوندگان است که همه چیزخوار(omnivorous) میباشد همستر (HAMSTER) حیوانی کوچک و بسیار زیبا و جذاب در رنگ های گوناگون ازجمله سفید، طلائی، سیاه، کرم، زرد و . . . بوده و از خانواده جوندگان است که همه چیزخوار(omnivorous) میباشد.

[FONT=&quot]همسترها جوندگان کوچک متعلق به خانواده کرستیده میباشند. اعضای این خانواده در[/FONT][FONT=&quot] طبیعت وحش در اروپای شرقی ، خاور میانه ، شمال [/FONT][FONT=&quot]آ[/FONT][FONT=&quot]فریقا ، چین و سیبری مشاهده میشوند. نگهداری همستر در قفس دارای احتیاجات ساده ای بوده و بدون بو می باشد.[/FONT]

[FONT=&quot]هسمترها به عنوان حیوان خانگی در نظر گرفته میشوند[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT][FONT=&quot]این حیوانات[/FONT][FONT=&quot] شبزی بوده و معمولا جهت جلوگیری از نزاع به صورت انفرادی [/FONT][FONT=&quot]نیز [/FONT][FONT=&quot]نگهداری میشوند[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]

[FONT=&quot]به این جانور [/FONT][FONT=&quot]انواع [/FONT][FONT=&quot]میوه، سبزیجات و دانه ها را بعنوان غذا میتوان داد[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT][FONT=&quot]برای نگهداری از همستر از ظروف شیشه ای (شبیه به آکواریم) استفاده می شود که میتواند درب آن نیز [/FONT][FONT=&quot]بسته شود[/FONT][FONT=&quot]. زیر کف پای حیوان نرمه چوب نجاری ریخته میشو[/FONT][FONT=&quot]د. [/FONT][FONT=&quot]این حیوان روز خواب است و [/FONT][FONT=&quot]از غروب [/FONT][FONT=&quot]شروع به بازیگوشی می کند. در صورتی که در قفس آن یک عدد چرخ و فلک [/FONT][FONT=&quot]یا سطح شیبدار مخصوص و یا تونل مخصوص [/FONT][FONT=&quot]قرار گیرد بازی کردن آن را می توانید [/FONT][FONT=&quot]بخوبی مشاهده نمائید[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]

[FONT=&quot]همستر براحتی به[/FONT][FONT=&quot] شما عادت میکند و از سر و کول شما [/FONT][FONT=&quot]بالا میرود. بر روی دو پای خود می ایستد و در هنگام خوابیدن خود را ولو می کند بگونه ای که شما فکر می کنید کاملاٌ بیجان شده است. در خیلی از مواقع خوابیدن آن مانند انسانها به پشت است و خواب عمیقی دارد بطوری که اگر شما به آرامی دستش را بگیرد و آن را از جای خود بلند کنید ممکن است هنوز خواب بماند و بیدار نشود :D[/FONT]
 

arvin2030

کاربر فعال
[FONT=&quot]این حیوان[/FONT][FONT=&quot] در صورت خود جیب های گونه ای[/FONT][FONT=&quot](cheek pouch)[/FONT][FONT=&quot]دارد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot] این جیبها در دو طرف صورت واقع شده اند و کار حمل مواد غذایی و مخفی کردن نوزادان تازه متولد شده در هنگام خطر را بر عهده دارند[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot] همستر قسمت عمده ای از غذائی که شما برای آن میگذارید را در ابتدا بشکلی حریصانه در این جیب ها قرار میدهد و سپس در گوشه ای از قفس آنها را خارج کرده و شروع به خوردن می نماید.
[/FONT]



[FONT=&quot]همستر بالغ در [/FONT][FONT=&quot]هر [/FONT][FONT=&quot]روز [/FONT][FONT=&quot]5[/FONT][FONT=&quot] تا 10 گرم غذا و مقدار کمی آب احتیاج دارد. وزن بالغ حدود [/FONT][FONT=&quot]100 تا 130 [/FONT][FONT=&quot]گرم و طول عمر آن [/FONT][FONT=&quot]2 [/FONT][FONT=&quot]تا [/FONT][FONT=&quot]5[/FONT][FONT=&quot] سال است[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT][FONT=&quot]دندانهای پیشین همستر [/FONT][FONT=&quot]بطور [/FONT][FONT=&quot]مدا[/FONT][FONT=&quot]و[/FONT][FONT=&quot]م در حال رشد است و برای کوتاه کردن آن احتیاج به جویدن مواد جامد از قبیل چوب و کارتن و ..[/FONT][FONT=&quot]. دارد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot] همستر [/FONT][FONT=&quot]در هر زایمان 5 تا 9 نوزاد بدنیا می آورد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot] نوزاد این حیوان از سن7 تا 10 روزگی شروع به خوردن مواد جامد [/FONT][FONT=&quot]خواهد کر[/FONT][FONT=&quot]د. :redface:[/FONT]


[FONT=&quot]از همستر بیماری خاصی [/FONT][FONT=&quot]در [/FONT][FONT=&quot]انتقال به انسان گزارش نشده است و واکسن خاصی [/FONT][FONT=&quot]نیز [/FONT][FONT=&quot]برای آن وجود ندارد[/FONT][FONT=&quot] اما[/FONT][FONT=&quot] بهتر است هر شش ماه یکبار داروی انگلی لازم [/FONT][FONT=&quot]به آن داده شود[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]




[FONT=&quot]مدتی است که به دلیل سهولت نگهداری و زیبائی بالای این حیوان[/FONT][FONT=&quot]،[/FONT][FONT=&quot] نگهداری از آن در کشورهای [/FONT][FONT=&quot]متعدد اروپائی و آمریکائی[/FONT][FONT=&quot] رواج چشمگیری داشته است. برای اطلاعات بیشتر می توانید کلمه همستر ([/FONT][FONT=&quot]Hamster[/FONT][FONT=&quot]) را در اینترنت [/FONT][FONT=&quot]([/FONT][FONT=&quot]فارسی یا انگلیسی[/FONT][FONT=&quot])[/FONT][FONT=&quot] جستجو کنید :D:razz:
[/FONT]
 

arvin2030

کاربر فعال
[FONT=&quot] لیست قیمت ها :[/FONT][FONT=&quot]برای آگاهی شما[/FONT]
[FONT=&quot]۱- همستر بالغ (بالای ۴۵ روزه) : ۷۰۰۰ تومان.[/FONT]
[FONT=&quot]۲- همستر بچه (۲۰ تا ۴۵ روزه) : ۵۰۰۰ تومان.[/FONT]
[FONT=&quot]۳-همستر مادر باردار (آماده زایمان) : ۱۲۰۰۰ تومان.[/FONT]

[FONT=&quot]۴- قفس آکواریم درب دار با تجهیزات مناسب (چرخ و فلک، سرسره و . . ) : ۵۰۰۰ تومان.[/FONT]
[FONT=&quot]۵- کتاب اصول نگهداری، بهداشت و بیماریهای همستر. مولف : دکتر صادقی : ۱۰۰۰ تومان.[/FONT] در بازار موجود است دیدم کتاب جالبی است
[FONT=&quot]۶- کیف دستی حمل همستر : ۱۵۰۰ تومان.[/FONT]
:surprised:
البته دوستان من اکیدا توصیه میکنم از خرید همستر جدا خود داری فرماید...
 

arvin2030

کاربر فعال
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]1) انتخاب همستر در هنگام خرید آن[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]دو نوع همستر به عنوان حیوان خانگی نگهداری میشود. همستر طلائی یا سوری و همستر کوتوله یا چینی. همستر کوتوله تقریبا به اندازه نصف همستر طلائی می باشد. همستر طلائی در تنهایی نیز زندگی شادی خواهد داشت و اغلب اگر بصورت گروهی نگهداری شوند با هم در گیر می شوند. همستر کوتوله اجتماعی تر بوده و شاید برای نگهداری آنها بصورت دوتایی (از یک جنس) بهتر باشد.از بقیه جهات نگهداری آنها شبیه به هم می باشد. امروزه به دلیل جهش های ژنتیکی [/FONT][FONT=&quot]تعداد رنگ های زیاد و الگوهای متفاوت پوشش مویی [/FONT][FONT=&quot]همستر طلائی یا سوری در انواع رنگ های دیگر از جمله سفید، سیاه، کرم، خاکستری و . . . و با موی صاف یا پشمالو یا دم جارو و . . . یافت میشود. [/FONT][FONT=&quot]از نژادهای فوق عمومی ترین همستر جهت نگهداری همستر طلایی [/FONT][FONT=&quot]است[/FONT][FONT=&quot]. در[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]طبیعت وحش همستر طلایی دارای پوشش کوتاه، ضخیم و به رنگ قهوه ای مایل به قرمز میباشد. همسترهای اهلی برای اولین بار از یک نر و دو ماده خواهر در [/FONT][FONT=&quot]سال [/FONT][FONT=&quot]١٩٣١ از[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]سوریه به انگلستان منتقل گردید. [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] موقع انتخاب همستر به رفتار و شرایط آنها بخوبی دقت کنید. از خرید همسترهایی که بی حال و ساکت می باشند اجتناب ورزید و آنها باید زبل، کنجکاو و فعال باشند (البته در ساعت بیداری یعنی غروب به بعد). پوشش بدنی باید صاف و چشم ها تمیز باشند. نفس کشیدن حیوان نباید صدادار و با زحمت صورت گیرد. اگر متوجه شدید در درون قفس یکی از همسترها به اسهال یا بیماری تنفسی دچار شده است آن را قرنطینه کنید زیرا همه همسترها در درون آن قفس در معرض یک بیماری واگیر دار قرار میگیرند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]2) خانه همستر[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سه نوع خانه برای همستر رایج میباشد. قفس های سیمی، قفس پلاستیکی و آکواریوم. [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]۱- قفس سیمی با میله های افقی با فاصله ۱ تا ۲ سانتی متر برای نگهداری مناسب میباشد زیرا همستر به بالا رفتن علاقه زیادی دارد و از میله ها برای بالا رفتن از دیواره استفاده میکند. از قفس هایی که کف آنها به صورت شبکه ای و سوراخدار است اجتناب کنید چرا پای او در آنها گیر کرده و حیوان در این قفس راحت نیست و تمیز کردن این قفس ها نیز مشکل است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]۲- قفس های پلاستیکی که معمولاٌ با تجهیزات دیگری همراه است. این قفس ها خارجی بوده و ضمن گران بودن برای شرایط آب و هوائی گرم و خشک ایران مناسب نیستند. لانه های پلاستیکی با چندین تونل و محل خواب نیز مناسب میباشند و حیوان میتواند از آن برای ورزش و تفریح استفاده کند ولی ضمن برخورداری از ایراد فوق، تهویه هوا و نظافت آن مشکل است. بعلاوه بسیاری از همسترهای طلائی بزرگتر از آن هستند که در تونلها جای گیرند ولی برای همسترهای کوتوله مشکلی پیش نخواهد آمد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که محل سکونت این حیوان باید آنقدر محکم باشد که در مقابل جویدن مقاومت کند و بعضا لانه های پلاستیکی به راحتی توسط آنها جویده خواهد شد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]۳- نوع رایج تر و ارزانتر قفس همستر در ایران آکواریوم است و تمیز کردن آن نیز راحت است. اما گردش هوا در آن کمتر بوده و همچنین این فرصت را به حیوان نمی دهد که ازدیواره ها بالا رود. یک درپوش نیز برای ممانعت از خروج همستر از آکواریوم و همچنین جلوگیری از دسترسی دیگر حیوانات خانگی به همستر نیاز می باشد. "دنیای همستر" اقدام به طراحی انواع جدیدی از این آکواریم ها نموده است که به تجهیزات مناسب از قبیل چرخ و فلک، سرسره، تونل و نردبان و اتاق بالا مجهز است. دو مدخل جریان هوا در دو طرف پیش بینی شده است. :razz::gol:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
 

arvin2030

کاربر فعال
[FONT=&quot]3) بستر سازی

[/FONT]
[FONT=&quot]اغلب از تراشه چوب برای پوشاندن کف قفس استفاده میشود ولی باید از تراشه سرو اجتناب نمود. درخت کاج نیز بدلیل امکان ترشح مواد تحریک کننده و معطر مناسب نمیباشد. خرده های چوب درخت اشنگ یا دیگر درختان جنگلی برای استفاده در کف قفس بهتر است. میتوانید به نجاری محل خود مراجعه و مقداری خرده چوب بگیرید (معمولاٌ رایگان است اما می توانید انعام کوچکی به شاگرد نجار بدهید). خرده های چوب را کف قفس بریزید و لازم است هر دو هفته یکبار عوض شوند. از آنجا که همسترها معمولا از گوشه قفس خود برای دسشوئی استفاده میکنند تمیز کردن آن قسمت بصورت مداوم (چند روز یکبار) به تمیز ماندن محل زندگی آنها کمک میکند. همسترها دوست دارند در زمین تونل حفر کنند بنابراین عمق پوشش کف باید آنقدر باشد که حیوان بتواند درون آن تونل حفر کند (۵ سانتی متر و بیشتر).[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] لازم است مکان قفس در خانه در محل مناسب انتخاب گردد. معمولاٌ در صورتی که قفس در بلندی قرار گیرد برای همسترها خوشایندتر است. از آنجا که همسترها شبگرد هستند محل زندگیشان در روز باید ساکت باشد. قفس باید دور از تابش مستقیم آفتاب و منابع گرما بوده و بهتر است حدود نیم متر بالاتر از سطح زمین بر روی تاقچه یا یک میز باشد.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]4) لوازم زندگی[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]یک فضای بسته به عنوان آشیانه در گوشه ای از قفس برای همستر مطلوب میباشد که میتوان از یک جعبه مقوایی برای اینکار استفاده نمود و هر چند وقت یک بار عوض شود. کف جعبه را میتوانید با چیزی نرم مثل دستمال کاغذی بپوشانید. مواد کف این جعبه باید حدود یک بار در ماه عوض شود. عوض نمودن بیشتر باعث برهم زدن آرامش همستر خواهد شد. بازرسی منظم جعبه و برداشتن مواد غذائی که حیوان ذخیره نموده و در حال فاسد شدن است میتواند به بهداشت بیشتر قفس کمک کند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] به همستر باید فرصت جویدن و ورزش کردن داده شود. تقریبا تمام همسترها با شوق و ذوق از یک چرخ و فلک مخصوص همستر استقبال میکنند. مقداری تونل و لوله (مثل لوله دستمال توالت) نیز مفید است. شاخه های تازه درختانی مانند بید و درختهای میوه که برای آنها از سموم ضد آفت استفاه نشده است و جعبه های کوچک مقوائی برای جویدن و بالا رفتن مناسب هستند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] برای آبخوری حیوان نیز میتوان از یک بطری با سری که بتواند حیوان به راحتی از آن آب بخورد استفاده نمود. بدینوسیله آب حیوان تمیز مانده و نمیتواند ظرف آب را سرازیر نماید. همستر نیاز کمی به آب دارد و چنانچه در رژیم غذائی او سبزی قرار گیرد کافی میباشد. آب زیاد برای حیوان خطر مرگ دارد. یک ظرف غذای کم عمق از سرامیک یا چینی بهترین انتخاب برای ظرف غذای همستر می باشد تا حیوان نتواند ظرف را برگرداند. تمیز نمودن چنین ظرفی نیز راحت تر است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]5) رژیم غذایی همستر[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]برای رژیم غذائی همستر میتوان از غذاهای آماده موجود در بازار استفاده نمود که معمولا بصورت مخلوطی از دانه گیاهان یا بصورت یک جیره غذایی به شکل گلوله های کوچک و یکدست درون بسته بندی آماده می باشد (البته در ایران هنوز غذای مخصوص همستر بصورت آماده وجود ندارد و از پلت آماده برای پرندگان استفاده میشود). جیره آماده گلوله ای از نظر مواد غذائی متعادل است اما همستر نمیتواند دانه های مورد علاقه خود را دست چین کند و به همین دلیل این غذا در بعضی مواقع حیوان را دلزده کرده و بعضی از همسترها اصلا آنرا نمی خورند. دانه های مخلوط آماده معمولا از طرف او بهتر پذیرفته می شوند و پایه خوبی برای رژیم همستر می باشد. ولی مواظب باشید از غذایی که تنها شامل دانه گیاهان است اجتناب کنید بلکه غذا باید شامل مواد مختلفی مثل سبزیجات خشک نیز باشد. از این غذای آماده برای حیوان بیش از اندازه نریزید چرا که با این کار حیوان دانه های مورد علاقه اش را دست چین نموده و باقیمانده غذا را نمی خورد. این ایده خوبی است که در هر زمان مقدار کمی غذا بریزیم و اجازه دهیم همستر تقریبا ظرف غذای خود را قبل از اینکه دوباره غذا بریزید خالی کند. علاوه بر این ، به غذای حیوان باید تکه های کوچکی از سبزیجات و میوه های تازه بعنوان مکمل غذایی افزوده شود. همچنین خوب است بعضی مواقع یک غذای سفارشی مثل کرم ، جیرجیرک یا یونجه خشک به همستر داده شود. همچنین بعضی مواقع می توان مقداری ماست تازه یا تکه ای مرغ پخته به حیوان داد. از دادن لوبیای نپخته ، چشم سیب زمینی، سیب زمینی سبز ، گوجه فرنگی ، سیر ، شکلات و هر غذای حاوی شکر و نمک خودداری ورزید.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]6) دست آموز کردن و لمس همستر[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]این امکان وجود دارد که همستر دست انسان را گاز بگیرد ولی گاز گرفتن معمولا بر اثر اضطراب و ترس او می باشد. چنانچه حیوان را با آرامی و ملایمت همراه با مقداری باج دهی (مثلاٌ دادن مقداری غذای مورد علاقه موقع و در دست گرفتن) معمولا بر کمرویی و تمایل گزندگی آن غلبه میکنید. همچنین همستری که بدلیل محیط نامناسب زندگی و یا صداهای اضافی تحت فشار قرار دارد اغلب اوقات آشفته بوده و تمایل گاز گرفتن در او بیشتر است. کار کردن بر روی حیوان برای اهلی و دست آموز کردن او را فقط در هنگامیکه حیوان از لانه خود بیرون می آید انجام دهید. بیدار نمودن همستر میتواند باعث عصبانیت و بدخلقی او گردد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]همستر بخوبی با شما انیس میشود. ابتدا به همستر اجازه دهید به محیط جدید خو بگیرد. زمانی که آرام به نظر رسید شروع به گذراندن وقت خود در اطراف قفس نمائید و به آرامی با حیوان صحبت نمائید تا به صدای شما عادت نماید. هنگامی که در حضور شما احساس راحتی نمود با دست خود شروع به دادن مقداری غذای خوشمزه (مثل تخمه آفتابگردان- کشمش یا هر خشکبار دیگر) به او نمائید. هنگامیکه غذا را با خوشی از دست شما گرفت شما میتوانید تلاش خود را برای گرفتن اوشروع کنید. اجازه دهید کف دست شما راه برود. زمان برای این پیشرفت متغییر است و مخصوصا به سن حیوان بستگی دارد. همستر شما ممکن است براحتی بپذیرد که شما او را در دست گیرید و یا ممکن است یک ماه یا بیشتر طول بکشد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]7) روش گرفتن همستر[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]بهترین روش برای گرفتن این است که اورا در کف دست قرار داده و دست دیگر را به آرامی روی پشت آن قرار دهید تا از پریدن به بیرون و آسیب احتمالی جلوگیری کنید. بویژه در ابتدا بهتر است حیوان را بالای دامنتان یا یک سطح نرم نگهداشته تا در صورت پرش یا سقوط آسیب نبیند. به او اجازه دهید تا ازیک دست به دست دیگر خزیده تا بتدریج در دستتان احساس راحتی کند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]8) چگونه همستری را که اهلی نیست بگیریم[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]اگر می خواهید همستری را که هنوز اهلی نشده بگیرید یک قوطی یا فنجان روبروی حیوان قرار داده سپس حیوان را با ملایمت درون آن برانید و به این وسیله حیوان را انتقال دهید. اغلب همسترها برای حس کنجکاوی درون فنجان خواهند رفت. در صورت لزوم اگر میخواهید همستری را در دست گیرید که احتمال دارد گاز بگیرد میتوانید از دستکش استفاده کنید. البته دقت کنید که دستکش زبر نبوده و حیوان در اثر گرفته شدن با دست دچار اضطراب نگردد.:confused::eek::surprised:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
 

arvin2030

کاربر فعال
[FONT=&quot]9) ضد همستر کردن محیط[/FONT]
[FONT=&quot]اگر تصمیم دارید به همستر خود اجازه دهید گاهاٌ از قفس خود خارج شود باید اتاق خود را ضد همستر نمائید. ابتدا مطمئن شوید هیچ چیزی که حیوان بتواند داخل آن شده و شما قادر به بیرون آودن او از آنجا نباشید وجود ندارد (از قبیل زیر تخت یا یک فضا تنگ بین اسباب و اثاثیه خانه). همستر باید در یک فضای کوچک که قابلیت فرار نداشته باشد محدود گردد و گرنه ممکن [/FONT] [FONT=&quot]است برای گرفتنش دچار دردسر شوید. مطمئن شوید کلیه سیم های برق دور از دسترس حیوان هستند. مطمئن شوید هیچ چیز که بتواند به همستر آسیب برساند(از قبیل گیاهان سمی) وجود ندارد. ضمنا هر چیزی را که نمی خواهید همسترتان بجود از دسترسش دور نگاه دارید چون ممکن است پس از مدتی با نرمه های تشک و پتوی خود که جویده شده است موجه شوید.

[/FONT] [FONT=&quot]بعضی اوقات بدون اطلاع شما همستر از قفس خود خارج میشود. البته این موضوع در مورد قفس های آکواریم کمتر اتفاق می افتد. برای گرفتن حیوان میتوانید بدین گونه عمل نمائید: یک سطل را در گوشه ای که احتمال میدهید حیوان رفت و آمد کند قرار دهید. کف سطل یک ملحفه انداخته سپس درون سطل مقداری غذای مورد علاقه او را بگذارید. یک چوب را برداشته یک سر آن را بر زمین و سر دیگر آنرا بر لبه سطل بگذارید. بدین گونه حیوان برای خوردن غذا از چوب بالا رفته و وقتی درون سطل افتاد دیگر نمیتواند خارج شود. این نیز ایده خوبی است که درب قفس حیوان را باز گذاشته و مقداری غذا درون قفس بگذارید. مراقب قفس باشید تا هنگامیکه حیوان برای تغذیه وارد قفس شد درب قفس را ببندید. :D[/FONT]




[FONT=&quot]جدول زیر خلاصه ای از مشخصات دوره های زندگی را نشان می دهد.

[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]شرح[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]سن / وزن / زمان[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]سن و وزن در نر بالغ[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]هفتگی ٦- ٨ - ١٢٠[/FONT][FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] ٨٠ گرم[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]سن و وزن در ماده بالغ[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]٤ هفتگی - ١٢٠[/FONT][FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] ٨٠ گرم[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]مدت چرخه استروس[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]٤ روز[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]تخمک گذاری[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]١- ٢ ساعت بعد از تاریکی روز اول استروس[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]جایگزین[/FONT][FONT=&quot]ی[/FONT][FONT=&quot] جنینی[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] روز ششم از شروع[/FONT][FONT=&quot] استروس [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]دوره [/FONT][FONT=&quot]بارداری[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]١٥[/FONT][FONT=&quot] روز[/FONT][FONT=&quot] - ١٨ [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]تعداد بچه[/FONT][FONT=&quot] ها [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]٤ - ١٢[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]وزن در هنگام[/FONT][FONT=&quot] تولد [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]٢[/FONT][FONT=&quot] گرم[/FONT][FONT=&quot] – ٥[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]سن از شیر[/FONT][FONT=&quot] گرفتن [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] ٢١[/FONT][FONT=&quot] روزگی[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]متوسط دوره قابلی[/FONT][FONT=&quot]ت[/FONT][FONT=&quot] باروری [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]١٥[/FONT][FONT=&quot]ماه[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​


[FONT=&quot]آنچه جذاب است سهولت نیست ،[/FONT][FONT=&quot] دشواری هم نیست ،[/FONT][FONT=&quot]
بلکه دشواری رسیدن به سهولت است

تا ادامه مطالب صبر کنید
[/FONT]
 
آخرین ویرایش:
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
afsoon6282 كنترل بيماريهاي تنفسي در دام هاي بزرگ علوم دامی 0

Similar threads

بالا