همراه با سه نسل مزدا 6

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] همراه با سه نسل مزدا 6
[/h]
مجله تخت گاز - سامیار راشد: مزدا 6 که در بازار چین و ژاپن با نام آتِنزا شناخته مي‌شود، یک سدان خانوادگی ژاپنی بوده که از سال 2002 تا به امروز در سه نسل به تولید رسیده است. مزدا 6 به منظور جایگزین شدن با مزدا 626 در سال 2002 راهی بازار شد و فروش آن در طول کمي ‌بیش از یک دهه، از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرد که این مدل را به یکی از پرفروش‌ترین‌ها در طول تاریخ تبدیل كرد.

هر کس که نام آن‌را هم نشنیده بود، پس از ورود نسل جدید آن با طراحی انقلابی و چشم‌نواز، با این سدان ژاپنی آشنایی پیدا کرده است. اما چه چیز باعث شده تا مزدا 6 به یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های مزدا و یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های بازار تبدیل شود. موقعیتی پیش آمد تا به لطف همکاری دوستان و پس از چند هفته هماهنگی‌های لازم، ملاقاتی با سه نسل از مزدا 6 داشته باشیم تا آنها را از نظر طراحی هم‌چنین فنی بسنجیم تا به پاسخی برای این سئوال دست یابیم.



شایان ذکر است که گردهمایی سه نسل از مزدا 6 در کنار یکدیگر، برای اولین بار است که در نشریات خودرویی در سطح جهان انجام مي‌شود. بیایید به اتفاق مروری بر سه نسل از مزدا 6 داشته باشیم.

بررسی اجمالی سه نسل

نسل اول (2008-2002)

نسل اول مزدا 6 با طراحی مهیج و جلوتر از زمان خود، به عنوان یک سدان اسپرت در بازار آمریکای شمالی، فروش خود را از سال 2002 آغاز کرد. به جز سدان، مزدا 6 به‌صورت هاچ‌بک 5 در و نسخه استیشن 5 در نیز به فروش رسید. مزدا 6 با ورود به بازار آمریکا، به عنوان مدل 2003 فروش خود را آغاز كرد.

در بازار اروپا، قوی‌ترین مدل از مزدا 6 از یک موتور دیزلی 220 اسب بخاری با تزریق مستقیم سوخت بهره مي‌برد که این موتور تا سال 2007 به حیات خود ادامه داد و از آن پس با یک نسخه توربودیزل به قدرت 246 اسب بخار جایگزین شد. موتورهای بنزینی شامل انواع 1.8 لیتری، 2 لیتری و 2.3 لیتری مي‌شد که به گيرباكس 5 سرعته یا 4 سرعته دستی مجهز بود. در بازار آمریکای شمالی، یک موتور 6 سیلندر خورجینی با 3 لیتر حجم، برای آن در نظر گرفته شده بود که با گيرباكس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک عرضه مي‌شد.



علاوه بر این، یک واحد نیرومند توربودیزل نیز برای بازار اروپا و استرالیا در نظر گرفته شده بود که گشتاور بسیار بیشتری از موتور 6 سیلندر تولید مي‌کرد و مصرف سوخت بسیار پایینی داشت. مزدا 6 در تقریبأ تمامي‌بازارهای جهانی، به‌صورت محور جلو عرضه مي‌شد اما تولیدات بازار ژاپن، اروپا و استرالیا بود که با سامانه 4 چرخ محرک عرضه مي‌شد.

پیش از آنکه مزدا 626، به مزدا 6 تغییر نام پیدا کند، کمپانی فورد، پلت‌فرم سری G مزدا را برای یک سری از تولیدات خود استفاده کرد که از آن جمله باید به فورد فیوژن، مرکوری میلان، لینکلن MKZ، لینکلن MKX و تعدادی شاسی‌بلند و مینی‌ون اشاره كرد. تولید این نسل از مزدا 6 از سال 2002 تا سال 2007، در تأسیسات Hofu واقع در یاماگوچی ژاپن انجام شد. در بازار آمریکای شمالی، تولید به دست کارخانه بين‌المللي AutoAlliance سپرده شد که در حقیقت تأسیسات مشترک فورد و مزدا بود. اولین مزدا 6 تولید شده در آمریکای شمالی در تاریخ اول اُکتُبر سال 2002 و تنها یک ماه پس از پایان تولید مزدا 626، از خط تولید خارج شد.

در سپتامبر 2005، مزدا 6 با یک فیس‌لیفت جزئی به روز شد که تغییراتی نظیر جلوپنجره و سپر جدید و طراحی جدید داخل چراغ‌ها بر روی آن اعمال شد ضمن اینکه گيرباكس 5 سرعته اتوماتیک و 6 سرعته دستی آن نیز بهبود یافت.

نسل دوم (2012-2007)

نمایشگاه بين‌المللي فرانکفورت در سپتامبر سال 2007، میزبان رونمایی از نسل دوم از مزدا 6 بود. نسل جدید مزدا 6 بر پایه پلت‌فرم GH مزدا ساخته شد که نسخه جدیدتر شاسی GG بود که برای نسل قبل استفاده مي‌شد. نسل دوم هم‌چون گذشته در سه آرایش بدنه سدان، هاچ‌بک 5 در و استیشن 5 در به تولید رسید. تعداد زیادی از خبرنگاران با آزمایش آن، فرمان آن‌را بسیار بهتر از نسل گذشته عنوان کردند. این فرمان که از یک سامانه الکترونیکی بهره مي‌برد، بازخوردهای بیشتر و دقیق‌تری را به راننده منتقل مي‌کرد.

سه موتور بنزینی 4 سیلندر به حجم‌های 1.8، 2 و 2.5 لیتر برای آن در نظر گرفته شده بود و موتورهای دیزلی شامل واحدها 2 و 2.2 لیتری مي‌شدند. مزدا 6 توانست در سال 2010 توسط نشریه ?What Car، عنوان برترین خودرو سال را از آن خود کند. در نمایشگاه اتومبیل ژنو در سال 2011، نسخه فیس‌لیفت آن با تغییرات جزئی در چراغ‌ها و سپر راهی بازار شد.



یکی از نکات جالب نسل دوم مزدا، این بود که نسخه بازار آمریکای شمالی با آنچه که در بازارهای بين‌المللي به فروش مي‌رسید، متفاوت بود و در بازار خاورمیانه، این مدل با پسوند Ultra در کنار مزدا6 معمولی به فروش رسید. نسخه اروپایی مزدا 6، 7/4 متر طول داشت درحالی‌که طول نسخه آمریکایی، به 9/4 متر مي‌رسید که از این حیث با آئودی A7 برابری مي‌کند، ضمن اینکه عرض و ارتفاع آن نیز بیشتر بود. چراغ‌های کشیده‌تر جلو و انحنای کوپه مانند سقف، باعث شده بود تا ظاهر آن اسپرت‌تر و بسیار زیباتر از نسخه اروپایی به نظر بیاید. موتورهای در نظر گرفته شده برای این مزدا 6 شامل یک موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری به‌صورت استاندارد مي‌شد.

علاوه بر این، یک موتور نیرومند 6 سیلندر با حجم 3.7 لیتر نیز برای آن قابل سفارش بود که از شاسی‌بلند CX-9 به عاریت گرفته شده بود. این موتور 3.7 لیتری به قدری قوی و پرتوان بود که نشریه موتورترِند، شتاب صفرتاصد این سدان سنگین وزن و بزرگ را 6.1 ثانیه‌اندازه‌گیری کرد. مزدا 6 Ultra فقط در آرایش سدان عرضه شد و برخلاف نسل گذشته نسخه اسپید نیز برای آن عرضه نشد چراکه موتور 3.7 لیتری آن از توان کافی برخوردار بود.

فراخوان عنکبوتی!

در سال 2011، مزدا برای تعداد 50 هزار دستگاه مزدا 6 در بازار ایالت متحده و 15 هزار دستگاه در بازار کانادا، مکزیک و پورتوریکو، اعلام فراخوان داد. دلیل این فراخوان آن بود که یک عنکبوت سمي ‌به نام Yellow Sac، در مجرای سوخت رسانی، تار تنیده بود! دلیل این اتفاق نادر و تعجب‌برانگیز آن بود که در یک آرایش منحصربه‌فرد، تعداد 2 لوله از مخزن سوخت آن خارج مي‌شود.

بخار بنزین در این مجرا به‌اندازه‌اي قوی بود که این نوع عنکبوت را به سوی خود مي‌کشاند اما به‌اندازه‌اي قوی نبود که بتواند آن‌را در مجرا، از بین ببرد. در ماه آوریل 2014 بار دیگر، مزدا تولیدات مدل 6 را از سال 2010 تا 2014 با موتور 2.4 لیتری به دلیل مشابه فراخوان داد تا این نقص را اصلاح کند.

نسل سوم (- 2012)

نسل سوم مزدا 6 در نمایشگاه اتومبیل مسکو در سال 2012 رونمایی شد و چنان غوغایی بر پا کرد که هنوز هم پس از گذشت 2 سال از آن زمان، جزو یکی از پرفروش‌ترین سدان‌ها در بازارهای بين‌المللي است. نسل جدید برخلاف 2 نسل گذشته، تنها در آرایش سدان 4 در و استیشن 5 در عرضه مي‌شود درحالی‌که نسخه استیشن، به دلیل تقاضای پایین در آمریکای شمالی، در این بازار عرضه نخواهد شد. مزدا اولین خودروسازی نیست که تولیدات استیشن خود را از آمریکا حذف کرده است، بلکه پیش از این، فولکس واگن، ب‌ام‌و، آئودی و مرسدس‌بنز هم کاری مشابه را انجام دادند.



موتورهای در نظر گرفته شده برای نسل جدید مزدا 6، همگی چهار سیلندر خطی هستند که از این میان، دو واحد از آنها با حجم 2 و 2.5 لیتر، بنزینی بوده و دیگری با 2.2 لیتر حجم، یک واحد دیزلی است. از آنجایی که قرار نیست نسل جدید مزدا 6 با موتور 6 سیلندر خورجینی عرضه شود، نسخه قوی‌تر 2.5 لیتری بنزینی با 184 اسب بخار نیرو، در سال 2013 راهی بازار آمریکا شد و به دنبال آن قرار بود که در نیمه دوم سال 2013، نسخه دیزلی نیز به بازار آمریکا وارد شود اما بنا به مسائل آلایندگی، این زمان به بهار 2014، تغییر پیدا کرد و در ابتدای سال جاری، مزدا بار دیگر عرضه نسخه دیزلی مزدا 6 را برای بازار آمریکا به تأخیر‌انداخت.

اما آنچه که باعث محبوبیت نسل سوم مزدا 6 شده، طراحی زیبا و منحصربه‌فرد آن است. طراحی مزدا 6 جدید که توسط آکیرا تاماتانی انجام شده است، از زبان طراحی جدید این برند با نام KODO بهره مي‌برد. طراحی نسل جدید مزدا 6 با چراغ‌های جذاب، برجستگی زیبای گلگیر که تا زیر آینه جانبی امتداد یافته، سقف کوپه‌مانند و کم‌ارتفاع و کاپوت صاف و کشیده از آنچنان موفقیتی در طراحی برخوردار شده که در رقابت بهترین طراحی خودرو در سال 2013، جزو فینالیست‌ها قرار گرفت.

مزدا 6 توانست در آزمایش گروهی نشریه موتورترِند در مقابل هوندا آکورد و تویوتا کمری، در جایگاه اول قرار بگیرد و در آزمایش نشریه Car&Driver در برابر هوندا آکورد نیز، بار دیگر جایگاه نخست را به خود اختصاص داد.

فنی

با مقایسه ظاهر نسل اول مزدا 6، با دو نسل بعدی، نمي‌توانید تصور قدرت و شتاب خوب را از آن داشته باشید اما سخت در اشتباهید. قلب تپنده نسل اول مزدا 6، یک واحد 4 سیلندر خطی به حجم دقیق 1999 سی‌سی است که مي‌تواند 148 اسب بخار را در 6500 دور در دقیقه و 187 نیوتن‌متر را در 4 هزار دور در دقیقه، تولید کرده و از طریق گيرباكس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل کند.

قرار گیری نسل جدید مزدا 6 در کنار نسل اول از نظر فنی کاملأ مأیوس کننده است چراکه نسل اول از این مدل که 12 سال پیش راهی بازار شده بود، تنها 6 اسب بخار نیروی کمتر و 13 نیوتن‌متر گشتاور کمتر تولید مي‌کرد. تعجب خواهید کرد اگر بدانید که مزدا 6 نسل اول با 143 اسب بخار، در دنده 1 و 2 از مزدا 6 Ultraبا 272 اسب بخار، در حالت اتوماتیک پیشی مي‌گیرد و از سرعت 40 کیلومتر بر ساعت است که Ultra، پدربزرگش را تار و مار مي‌کند.



اما اگر تعویض دنده Ultra هم به‌صورت دستی انجام بگیرد، آنگاه شرایط متفاوت خواهد بود و مزدا 6 نسل اول در دنده 1 و 2، به سختی پا به پای Ultra حرکت مي‌کند. مزدا 6 نسل اول، صفرتاصد را در بهترین حالت و بهترین زمان‌بندی تعویض دنده در 8.1 ثانیه انجام مي‌دهد که شتاب خوب خود را ضمن سود جستن از یک موتور بی‌نقص و نیرومند، باید مدیون گيرباكس بی‌نظیری باشد که برای آن استفاده شده است.

همین مزدا 6 بود که در مسابقات دِرَگ کیش در کلاس خودروهای 4 سیلندر توانست تمامي ‌رقبایش از جمله نیسان آلتیما را تار و مار کند و در جایگاه نخست بایستد. بنابراین عملکرد نسل اول مزدا 6 را با ظاهر آن، قضاوت نکنید. نسل اول مزدا 6 در این آزمایش، شایسته تقدیر است چراکه با وجود قدمت 10 ساله، هنوز هم تمامي‌بخش‌های آن بی‌نقص کار مي‌کند و از خودروهای حال حاضر کره‌اي هم سرحال‌تر است و از نظر قدرت و شتاب، نسل جدید مزدا 6 را نیز شرمنده مي‌کند.

قرار دادن مزدا 6 Ultra با موتور 6 سیلندر، در میان 2 مزدا 6 با موتور 4 سیلندر، شاید عادلانه به نظر نرسد اما سعی کردیم تا از هر نسل، بهترین و کامل‌ترین گزینه را در این آزمایش گروهی قرار دهیم.

مزدا 6 نسل دوم با موتور 4 سیلندر، 170 اسب بخار قدرت و 226 نیوتن‌متر گشتاور را تولید مي‌کند. اما مزدا 6 Ultra مورد آزمایش از موتور 6 سیلندر خورجینی با 3.7 لیتر حجم بهره مي‌برد که 272 اسب بخار نیرو و 364 نیوتن‌متر گشتاور را تولید مي‌کند. حجم موتور این مزدا، تنها 300 سی‌سی از موتور 8 سیلندر آئودی RS7 کمتر است! شاید 272 اسب بخار برای این حجم از موتور، کم به نظر برسد اما از کشش بالایی برخوردار است. به محض اینکه پایتان را بر روی پدال گاز بفشارید، این سدان 1.6 تُنی، هم‌چون موشکی از زمین کنده مي‌شود. شتاب صفرتاصد آن توسط نشریه موتورترِند، 6.1 ثانیه اعلام شد اما در طول آزمایش، مزدا 6 نسل دوم نتوانست به رقمي ‌بهتر از 6.6 ثانیه دست پیدا کند که برای یک سدان لوکس 5 نفره، رقم قابل تحسینی است. از قدرت و شتاب که بگذریم به بحث سواری با آن مي‌رسیم.



مزدا 6 همواره برای داشتن یکی از بهترین هندلینگ‌ها در میان سدان‌های خانوادگی، زبان‌زد خاص و عام بوده و مزدا 6 Ultra هم سردمدار آنهاست. این فرمان به‌اندازه سدان‌های کره‌اي نرم نیست و سفتی برخی از سدان‌های ژاپنی و آمریکایی را ندارد. به عبارت دیگر، فرمان دقیقأ همان‌طوری عمل مي‌کند که از آن انتظار دارید که از نظر دقت فرمان، مي‌توان آن‌را به محصولات اینفینیتی شبیه دانست. بی جهت نبوده که مزدا 6 نسل دوم در سال 2009، عنوان بهترین هندلینگ را از سوی نشریه Automobile از آن خود کرد. لذت و هیجان رانندگی آن‌را مي‌توان با بهترین سدان‌های آلمانی و کوپه‌های اسپرت مقایسه کرد. با خاموش کردن سامانه ESP، مزدا 6 Ultraبه طرز غیر قابل باوری برای یک سدان، تیک‌آف مي‌کند و از این حیث، هیجان مشابهی با کوپه و سدان‌های آمریکایی را به راننده هدیه مي‌دهد. اما بد نیست به نقص‌های آن نیز اشاره کنیم.

در صورتی‌که فرمان را بچرخانید و گاز بدهید، فرمان به هیچ وجه با شما همکاری نمي‌کند و نمي‌توانید فرمان را در خلاف جهت بچرخانید که دلیل آن‌را باید در محور جلو بودن و موتور نیرومند آن جستجو کرد که نمي‌تواند هم‌زمان هم از عهده پیچیدن و هم از عهده انتقال 272 اسب بخار برآید. چرخ‌های بزرگ و پهن مزدا 6 Ultra اگرچه هندلینگ خوبی را برای آن به ارمغان آورده، از راحتی سواری کاسته است. ترمزهای آن نیز بسیار ضعیف هستند و کار با آنها نیاز به عادت کردن دارد. ترمزهای نسل دوم را باید بزرگ‌ترین ضعف فنی آن عنوان کرد.

خوبی و بدی

ظاهر مزدا 6 با دماغه پیش آمده، چراغ‌های خشن و گلگیرهای ورم کرده، حس قدرت و سرعت را به بیننده القا مي‌کند. اگر آلمانی‌ها خودرویی را با چنین ظاهری طراحی مي‌کردند، موتوری حداقل با 400 اسب بخار را در دل آن مي‌گنجاندند، اما مزدا 6 مورد آزمایش از یک موتور چهار سیلندر Skyactive-G بهره مي‌برد. فناوری Skyactive، موتورهای پربازده و کم‌مصرف جدید این برند ژاپنی را در بر مي‌گیرد که با ورودش به بازار غوغایی برپا کرد.

مزدا 6 مورد آزمایش از موتور پایه 2 لیتری بهره مي‌برد که مي‌تواند 155 اسب بخار را در 6 هزار دور بر دقیقه و 200 نیوتن‌متر را در 4 هزار دور بر دقیقه تولید کند و این دقیقأ همان چیزی است که راننده را ناامید مي‌کند چراکه صفرتاصد را در حدود 10 ثانیه انجام مي‌دهد و از این حیث باکره‌ای‌ها یکسان است. وقتی که ظاهر نیرومند و باوقار آن‌را مي‌بینید، قطعأ انتظار شتاب بهتری را از آن دارید اگرچه موتور نیرومندتر 2.5 لیتری، همین کار را در 8 ثانیه انجام مي‌دهد.

مورد مأیوس‌کننده بعدی در مورد مزدا 6 جدید، مصرف سوخت آن است. مزدا با فناوری جدید Skyactive قول مصرف سوخت بسیار پایین را به مشتریان داده است. مزدا 6 جدید با موتور 2 لیتری، حداقل 8 لیتر را در یکصد کیلومتر رانندگی شهری مصرف مي‌کند و این درحالی است که مزدا 6 Ultra با 1.7 لیتر حجم بیشتر موتور نیز، حدود 2 لیتر بیشتر مصرف مي‌کند. 2 لیتر مصرف سوخت کمتر برای 1.7 لیتر حجم موتور کمتر، توجیه‌پذیر نیست. از شتاب و مصرف سوخت آن که بگذریم به سواری و هندلینگ آن مي‌رسیم.

هندلینگ آن هم‌چون دیگر ساخته‌های مزدا، برای خودرویی در این کلاس بی‌نقص و تحسین برانگیز است و اگر قدرت موتور بیشتر بود، لذت رانندگی با مزدا 6 جدید با این فرمان بی‌نظیر دوچندان مي‌شد. ترمزهای آن نیز از قدرت کافی برخوردار هستند و این درحالی است که ترمزهای ضعیف مزدا 6 Ultra را باید یکی از بزرگ‌ترین نقص‌های فنی آن عنوان کرد.

سواری نرم‌تر آن نسبت به مزدا 6 Ultra، جای هیچ گلایه‌اي را برای سرنشینان باقی نمي‌گذارد اما ارتفاع پایین دماغه به هنگام پارک کردن، احتمال برخورد با جدول را بسیار بالا برده که از این حیث به نسل اول شبیه است. در کل باید اذعان کرد که اگرچه 6 جدید هم‌چون Ultra نیرومند نیست اما مابین خودروهای 4 سیلندر، از سواری و هندلینگ بهتری برخوردار است.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
B تصاویر نسل جدید کامیون iveco s_way خودروهای خارجی 0

Similar threads

بالا