همجوشی هسته ای

Риал Краесис

عضو جدید
همجوشی (گداخت) هسته‌ای یا فیوژن هسته ای (Nuclear fusion) فرآیندی عکس عمل شکافت هسته‌ای (Nuclear fission)(بررسی ان نیز خواهم پرداخت) است. واکنشی هسته ای است که در ان دو یا بیشتر هسته اتم در سرعت های بسیار بالا بقا یکدیگر برخورد میکنند و پس از پیوستن به یکدیگر نوع جدیدی از هسته اتم را ایجاد میکنند،به عنوان مثال انرژی که خورشید در فضا پخش میکند حاصل همجوشی هسته ای در بین دو اتم هیدروژن و هلیوم میباشد.در طول این فرایند پایداری ماده حفظ نشده زیرا مقداری از ان در اثر این پروسه به انرژی تبدیل میشود(به فوتون تبدیل میشود) همجوشی هسته ای روندیست که ستارگان از ان برای تولید انرژی استفاده میکنند.
همجوشی هسته های کوچکتر از اهن(نیکل دارای بزرگترین نیروی اتصال بین ذرات هسته ای میباشد) به طور کلی منجر به تولید انرژی میشوند حال انکه همجوشی هسته ای سنگین تر از اهن به دلیل ماهیت خود به جای ازاد کردن انرژی به جذب انرژی میپردازند،اما در مقابل در روند شکافت هسته ای اوضاع کاملا برعکس یوده به طوری که هرچه هسته اتم در گیر سبک تر باشد فرایند به جذب انرژی پرداخته و هرچه هسته اتم درگیر بزرگتر باشد فرایند به تولید انرژی می پردازد واین گویای این حقیقت است که گداخت معمولا برای هسته های سبکتر و شکافت برای هسته های سنگین تر اتفاق می افتد.
البته رخداد های سریع و سنگین اختر فیزیکی نیز منجر به گداخت کوتاه مدت در اتم های سنگین نیز می شوند!
این روندیست که منجر به سنتز هسته ای،تشکیل عناصر سنگین در رخدادهایی نظیر ابر نو اختر ها می شود.
با اتکا به ازمایش ها تغییر هسته(تبدیل هسته اتم ها به یکدیگر) توسط ارنست رادر فورد که سال ها قبل این موضوع را اثبات نموده بود ،اولین همجوشی هسته ای در محیط از مایشگاهی توسط مارک اولیفانت در سال 1932م(1310ه.ش.) انجام گرفت.در سال های دیگر همان دهه قدم اصلی در شناخت همجوشی هسته ای در ستارگان توسط هانس ورث کشف گردید. تحقیقات رنظامی بر روی همجوشی هسته ای در دهه 1940م (1318 تا 1328 ه.ش) تحت عنوان پروژه منهتن شروع شده بود اما تا سال 1951م(1329 ه.ش) وارد فاز اجرایی نشده بود تا انکه در اول نوامبر 1952(دهم ابان یک هزارو سیصدوسی و یک)در انفجاری بزرگ توسط پیچک مایک دئر بمبی هیدروژنی مورد استفاده قرار گرفت.
تحقیقات برای استفاده از همجوشی وابسته به درجه حرارت اتمی برای مقاصد عمرانی نیز در اوایل دهه 1950م (1329 تا 1339 ه.ش) به صورت کاملا جدی اغاز شده بودوتا به امروزه ادامه دارد.
 

Similar threads

بالا