هفت كشف مبهوت كننده علم فيزيك

sweetest

عضو جدید
کاربر ممتاز
در پي اكتشافات پي در پي و بزرگي كه طي ماه ها و سال جاري در علم فيزيك رخ داده است هفت بخش از شگفت انگيزترين اين كشفيات معرفي شده است.

به گزارش مهر ، علم فيزيك به تازگي توانسته است بخشهايي از قسمتهاي نامحسوس و غير قابل مشاهده جهان را براي انسانها آشكار سازد. از گره زدن رشته هاي نوري تا كشف ضد ماده. نشريه لايو ساينس هفت مورد از شگفت انگيز ترين اكتشافات جديد علم فيزيك را معرفي مي كند.
 

sweetest

عضو جدید
کاربر ممتاز
محصور كردن اشباح: يكي از غريب ترين پيش بيني هاي نظريه كوانتوم اين است كه مي توان ذرات را به دام انداخت و به اين شكل حتي اگر ذرات در فضا از يكديگر جدا شوند زماني كه پديده اي در رابطه با يكي از آنها رخ دهد، ذره ديگر نيز نسبت به آن پديده از خود واكنش نشان مي دهد. دانشمندان در ژوئن سال گذشته اعلام كردند موفق به اندازه گيري ميزان درگيري ذرات در نوعي جديد از سيستم ذره اي شده اند، سيستمي متشكل از دو جفت ذره مرتعش. اين اولين باري است كه دانشمندان توانسته اند الگوي حركتي ذرات محصور شده را به دست آورند. پديده اي كه مي تواند شمايلي از جهاني بزرگتر به شمار رود.
 

sweetest

عضو جدید
کاربر ممتاز
گره زدن نور: شايد اينگونه به نظر آيد كه نور در مسيري مستقيم حركت مي كند اما به تازگي روشي براي گره زدن آن ابداع شده است. در ژانويه سال جاري محققان گزارش دادند با استفاده از هلوگرامي كه كنترل آن به عهده رايانه بوده است توانسته اند پرتوهاي نور ليزر را گره بزنند. هولوگرام كه جريان نور را كنترل مي كند به شكلي ساخته شده بود تا بتواند نور را در شكل و مسيري ويژه هدايت كند. در اين كشف از دامنه اي از علم رياضي به نام نظريه گره براي مطالعه بر روي گره هاي به دست آمده بر روي نور استفاده شد.
 

sweetest

عضو جدید
کاربر ممتاز
خلق ذره جديدي از ضد ماده: به واسطه برخورد دادن دو ذره با يكديگر در سرعتي نزديك به سرعت نور در يك برخورد دهنده اتمي، دانشمندان نوعي جديد از ماده كه تا به حال هرگز مشاهده نشده بود را خلق كردند: آنتي هايپرتريتون. اين ذره از جهات مختلفي بسيار شگفت انگيز است زيرا يك ماده عادي نبوده و يك ضد ماده است كه هر زمان با ماده عادي تماس برقرار كند آن را نابود خواهد ساخت. همچنين آنتي هايپرتريتون ذره اي است كه به آن ماده بيگانه مي گويند زيرا از بخشهاي نادري تركيب شده است كه كواركهاي بيگانه نام دارند.
 

sweetest

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت نقاط مغناطيسي شناور براي رسيدن به انرژي هسته اي كيهاني: انرژي هسته اي، تركيب هسته اتم ها در داخل ستاره ها يكي از اهداف طولاني مدت است كه انسانها در پي دستيابي به آن بوده و هستند. در صورتي كه دانشمندان بتوانند به اين انرژي دست يابند در واقع به منبعي قدرتمند از انرژي كه از تاثيرات منفي زيست محيطي اندكي برخوردار است، رسيده اند. در ژانويه سال 2010 دانشمندان با اعلام ساخت مغناطيسهاي شناوري كه قادرند شرايط مورد نياز براي توليد اين انرژي را فراهم آورد يك قدم به دستيابي به اين منبع انرژي نزديكتر شدند.
 

sweetest

عضو جدید
کاربر ممتاز
نور ماده را تا مي كند: در حالي كه مشاهده منحرف كردن يا خميده كردن نور به واسطه ماده امري طبيعي به شمار مي رود، ديدن خم شدن ماده توسط نور يكي از عجيب ترين پديده هايي است كه فيزيكدانان به تازگي شاهد آن بوده اند. اين پديده طي آزمايشي در ماه مارچ سال جاري گزارش شده است كه طي آن دانشمندان رشته هايي از روبانهاي نانو ذرات را با برخورد دادن پرتوهاي نور به شكل مارپيچ درآوردند.
 

sweetest

عضو جدید
کاربر ممتاز
سه قلوهاي شگفت انگيز: دانشمندان با استفاده از اتمهاي ليتيوم توانستند يكي از سمبلهاي باستاني رياضي را به نام "حلقه هاي برومين" بازخلق كنند. اين حلقه ها سه حلقه درهم هستند كه در صورت برداشتن هر يك از آنها، هر سه حلقه از يكديگر جدا خواهند شد. فيزيكدانان از گذشته مي دانستند كه ذرات از توانايي تشكيل دادن چنين حلقه هايي برخوردارند اما تا كنون هيچكس موفق به خلق اين سمبل نشده بود. اين حلقه ها در دسامبر 2009 و چهل سال پس از اولين پيش بيني فيزيكدانان از اين ويژگي ذرات ارائه شدند.
 

sweetest

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوپ كوارك-گلون: يكي ديگر از بخشهاي شگفت انگيز علم فيزيك نيز به واسطه برخورد دهنده "بروكهاون" در فوريه سال جاري كشف شد. اين برخورد دهنده طي آزمايشي توانست تركيبي از كوارك - گلون يا سوپ كوارك - گلوني به وجود آورد تركيبي كه در آن پروتونها و نوترونها به بخشهاي سازنده اصلي خود يعني كواركها و گلونها شكسته مي شوند. اين آزمايش به واسطه برخورد قدرتمند اتم طلا در حرارتي برابر چهار تريليون درجه سلسيوس انجام گرفت، شرايطي كه حرارت آن از مركز خورشيد 250 هزار بار داغتر بوده و با شرايطي كه پس از تولد جهان موجود بوده برابري مي كند همچنين اين بالاترين حرارتي است كه تا به حال بر روي زمين به وجود آمده است.

منبع: هنر فيزيك
 

Similar threads

بالا