هفت عادت بی ضرری که شما را پیر میکنند !

m@hboubeh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز


کارهای کوچیکی هست که با انجامش باعث میشین روند پیر شدنتون سرعت بگیره. ظاهرا عادات بی ضررتون تلاشهاتون برای جوان ماندن رو خراب میکنه. با آگاهی از سبک زندگی درست میتونین اولین قدم در جهت جوان موندن یا کند کردن سرعتش رو بردارین.

خیلی کم یا خیلی زیاد خوابیدن
کم خوابیدن به طور مکرر میتونه به مرگ زودرس منجر بشه. محققان دریافتن کسانی که کمتر از پنج ساعت میخوابن در خطر بیشتری هستن. این خطر کسانی رو که بیشتر از هشت ساعت میخوابن رو هم تهدید میکنه. خواب بیش از حد علت بیماری یا نتیجه اونه.

قرار گرفتن در معرض دود افراد سیگاری
سیگار از یه جهت دیگه هم میتونه باعث پیری بشه. محققان دانشگاه میامی میگن: دود سیگار افراد دیگه میتونه بدن یه زن رو در معرض یائسگی زودرس قرار بده. یائسگی زودرس در زنان باعث میشه خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان بیشتر بشه. کاهش عملکرد مغز و زوال عقل هم که با بالا رفتن سن اتفاق میفته با در معرض دود سیگار قرار گرفتن افزایش پیدا کنه.

کینه ورزی
داشتن کینه میتونه به روند پیری سرعت بده. طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، محققان طول تلومرها (پوشش های محافظی که در انتهای رشته DNA قرار دارن و از آسیب رسیدن به کروموزوم ها جلوگیری میکنن) رو اندازه گرفتن. تلومرهای کوتاه میتونن روند پیری رو سرعت بدن و اغلب نتیجه استرس از جمله گذشت نکردن و کینه داشتنه. تلومرهای کسانی که بیشتر محبت و گذشت داشتن بلندتر بود.

خوردن دسر
شکر سن پوست رو زیاد میکنه. در یه گزارشی که در سال ۲۰۱۰ منتشر شده اومده که شکر (گلوکز و فروکتوز) در طول ارتباط با فیبرهای کلاژن باعث میشن که دیرتر ترمیم بشن. کلاژن پایه و اساس یه پوست قوی و نرمه. این تاثیر پیر شدن به پوست محدود نمیشه و در تمام بافت های بدن رخ میده.

مصرف بیش از حد گوشت با چربی
رژیم غذایی که چربی زیادی داشته باشه میتون روند پیری رو سرعت ببخشه. محققان دانشگاه توهوکو ژاپن با بررسی موش هایی که رژیم غذاییشون چربی زیادی داشت، نشونه هایی از افزایش تری گلیسیرید، انسولین، رسوبات چربی در کبد و افزایش روند پیری رو در اونا مشاهده کردن.

پنج دقیقه بیشتر در معرض نور خورشید بودن
قرار گرفتن در معرض نور خورشید علت اصلی پیری پوسته. هر لحظه ای که در معرض نور خورشید قرار میگیرین الاستین و کلاژن که مسئول ساختار و قدرت پوست هستن بیشتر صدمه میبینن. بیشترین آسیب ناشی از نور خورشید بین ساعت ۱۰ صبح و ۴ بعد از ظهر (در همه فصل ها) اتفاق میفته.

حالت خوابیدن شما
حالت خوابیدنتون روی تغییر پوستتون تاثیرگذاره. وقتی به سمت صورت بخوابین، بالش به پوستتون فشار آورده و خطوط ریزی ایجاد میکنه. وقتی که سنتون بالاتر میره این خطوط برجسته تر میشن. هر چند روز یه بار حالت خوابیدنتون رو تغییر بدین تا این خطوط کاهش پیدا کنن
 

Similar threads

بالا