هفته نامه مهدویت

narges_F

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیا بانوان در نهضت جهانی امام مهدی(عج) نقش دارند؟

نقش بانوان در ظهور در دین اسلام میان زن و مرد برای پیمودن مسیر کمال و سعادت تفاوتی وجود ندارد و بانوان به اندازه مردان می¬توانند از نظر معنوی و اخلاقی رشد کنند و به خداوند نزدیک شوند. شخصیت بی نظیر حضرت زهرا(س) بهترین دلیل بر این مطلب است. چرا که ایشان از نظر معنوی آن قدر رشد کرد که مادر یازده امام معصوم (عج) شد و تمام این یازده امام معصوم به داشتن چنین مادری افتخار و مباهات می کردند به راستی برای تمام بانوان عالم همین یک افتخار بس است که در میان آنان شخصیتی چون حضرت زهرا(س) وجود داشته است. امام مهدی(عج) نیز به عنوان مجری اسلام واقعی نه تنها در مسیر رشد و کمال بانوان مانعی ایجاد نخواهد کرد بلکه تمام زمینه ها را برای رسیدن زنان به جایگاه واقعی شان فراهم خواهد نمود یکی از عرصه هایی که بانوان صالح برای ایفای نقش در آن علاقه فراوانی دارند نهضت جهانی امام مهدی(عج) است و بدون تردید بانوان به عنوان نیمی از جمعیت کره زمین نقش مهمی در این حرکت بی نظیر خواهند داشت. امام باقر(عج) در این باره فرموده اند: «و یجیی و الله ثلاثة مائه و بضغة عشر جلد فیهم خسمون امراه یجتمعون بمکة علی غیر میعاد قزعا کفزع الخریف» «به خدا سوگند سیصد و چند نفر که پنچاه نفرشان زن هستند:Emotion (9): بدون قرار قبلی مانند ابرهای پاییزی در مکه کنار یکدیگر جمع می شوند.» این روایات علاوه بر اینکه نشان دهندة حضور بانوان در نهضت جهانی امام مهدی(عج) است جایگاه مهم آنها در نهضت آن حضرت را هم نشان می دهد چرا که همانطور که گذشت امام مهدی(عج) 313 یاور مخصوص و ویژه دارد و براساس این روایات بخش قابل توجهی از این تعداد را با نوان تشکیل می دهند. جالب است این را هم بدانیم که توفیق مشارکت در انقلاب امام مهدی(عج) و یاوری کردن آن حضرت حتی به تعدادی از بانوانی که صدها سال پیش از دنیا رفته اند نیز داده می شود این بانوان با ایمان و صالح که زندگی سرشار از معنویت داشته اند لیاقت حضور در دولت کریمه امام مهدی(عج) را پیدا می کنند و خداوند با اراده خود آنها را پس از ظهور امام مهدی(عج) زنده می کند تا به دنیا برگردند و از حضور در کنار امام خوبی ها لذت ببرند مفضل بن عمر می گوید: امام صادق(عج) فرمودند: یکرمع القائم (عج) ثلاث عشره امراه . قلت و ما یصنع بهن؟ قال یداوین الجرحی و یقمن علی المرضی کما کان مع رسول الله  قلت فسمهن لی فقال: القنواء بنت رشید و امام ایمن و حبابه الوالبیه و سمیه ام عمار بن یاسر و زبیده و ام خالد الاحمسیة و ام سیعد الحنفیة و صیانه الماشطة و ام خالد الجهینه. همراه قائم سیزده زن خواهند بود. مفضل پرسید: آنها را برای چه کاری می خواهد؟ امام صادق(عج) فرمودند به مداوای مجروحان پرداخته سرپرستی بیماران را به عهده خواهد گرفت. عرض کردم : نام آنها را بفرمایید. امام فرمودند: قنواء دختر رشید هجری، ام ایمن، حبابه والبیه، سمیه مادر عمار یاسر، زبیده ، ام خالد احمسیه، ام سعید حنفیه، صیانه ماشطه و ام خالد جهینه. مسلم است که بازگشت به دنیا و بهره مندی از فضای عطر آگین دولت امام مهدی(عج) مخصوص این سیزده بانو نیست و تمام بانوان می توانند با الگو قرار دادن این سیزده نفر مانند آنها این توفیق را پیدا کنند که اگر پیش از ظهور امام مهدی(عج) از دنیا رفتند هنگام ظهور به دنیا بازگردند و از نعمت های حکومت امام مهدی(عج) استفاده نمایند . بنابراین چه خوب است که درباره زندگی این بانوان بیشتر تحقیق و مطالعه کنیم و با خصوصیات آنها بیشتر آشنا شویم.
 

narges_F

عضو جدید
کاربر ممتاز
ياران زن حضرت مهدي(عج)
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]برخي از روايات از سيزده زن نام مي برند که هنگام ظهور امام ، با حضرتش هستند و شايد آنان از کساني اند که از نيروهاي ابتدايي حضرت مهدي مي باشند. برخي از روايات نيز عدد زناني را که به حضرت ياري مي رسانند،چهار صد نفر يا هفت هزار و هشتصد نفر ذکر کرده اند و آنان زناني هستند که پس از قيام، حضرت را همراهي مي کنند و در کارها به آن حضرت ياري مي رسانند. [/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]در کتاب فتن ابن حماد آمده است، تعداد مؤمنان به هنگام خروج دجال، دوازده هزار مرد و هفتهزار و هفتصد يا هشتصد زن هستند.(فتن، ص151)
[/FONT]

[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]امام باقر(ع) مي فرمايد: « به خدا سوگند! سيصد و اندي نفر(اصحاب خاص مهدي(عج)) خواهند آمد و پنجاه زن در ميان آنان است.»(الغيبه نعماني، ص279) مفضل بن عمر مي گويد: امام صادق(ع) فرمود: همراه حضرت قائم(عج)، سيزده زن هستند»؛ عرض کردم: آنان چه مي کنند و چه نقشي دارند؟ فرمود: « زخمي ها را مداوا مي کنند و از بيماران پرستاري مي نمايند؛ همچنان که همراه رسول خدا(ص) بودند ... .»(اثبات الهداه، ج3، ص75)
[/FONT]

[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]در برخي از روايات نيز تنها به همراه بودن زنان؛ اکتفا کرده و تعدادشان را ذکر نکرده اند ... . [/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]با توجه به اين روايات،‌ روشن مي شود که تا هفت-هشت هزار زن در ميان لشکريان خواهدند بود که از اين تعداد، سيزده تن جز ياران خاص قرار خواهند گرفت.[/FONT]
 

Asef00

عضو جدید
دلم تنگ است
دلم از هجر مولا بد شکستست
چرا اینهمه آه و صدایم
به صدایش نرسیدست؟
نکند بار گناهم به قدریست
که نمیبینم که هنوزم که هنوز است
مولای من منتظرم هست
نکند کوله ی راهم هیچ ندارد
که کند همرهیم تا که رسم وادی معشوق؟
چرا تا به الآن مانده ام اینجا ... ؟
سوالیست که با ذهن پر از خستگی ام سر جنگ دارد
بگوی مولا
بگو تا کی در این زندان غم باشم هراسان؟
و چرا هیچ کسی نیست در این غم متامل؟!
و چرا هیچ کسی منتظر یار ننشستست؟
و چرا اینهمه عهد شکستیم؟
و چرا اینهمه مشتاق وصال و بابای زمانم نیامد؟؟؟؟؟
و چراهای فراوان دگر ...
من هنوز میمانم
اشک هایم جاده های انتظارش را آب پاشی میکند
تا که چون آید او
خاک آن جاده ی پرگنه ام
مایه ی رنج عزیزم نشود
و هنوز منتظریم ...
اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب العصر و الزمان
 

Body Guard

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ای گنج نوش دارو
بر حال خستگان گذر می کنی ...
مرهم به دست ...
و ما را خسته می گذاری...
جانم به فدایت ای مولا و ای سالار من
مگر جدت امام علی ابن ابی طالب نگفت حق گرفتنی است ولو آنکه به زور باشد....؟
به نظرت دل من حق تو نبود؟؟؟
پس چرا ....
یا اباصالح المهدی ادرکنی
 

..:PURE:..

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب اگه ماتریالیسم باشید که دیگه چه فرقی میکنه شما به امام زمان اعتقاد داشته باشید یا نه؟چون در این صورت شما مثلا فرشته هارو هم نباید قبول داشته باشید.ایمان به غیب از متعلقات ایمانه دیگه.
:gol::gol::gol::gol::gol::gol:

من نگفتم ماتریالیسمم دوست گلم..:smile:
گفتم اگه میخوای تابیکت تکراری نباشه و واقها حرفی واسه گفتن داشته باشه از اون جنبه سعی کن وجود امام زمانو اثبات کنی!
اگه کسی ایمان با غیب نداشته باشه چطور باید قانع شه؟ اگه با ایمان نباشه چطور قانعش میکنی؟؟

از ابزار و منطقی استفاده کنین که مورد قبول هر دو طرف بحث باشه ..منظورم اینه...
 

Asef00

عضو جدید
آقاي من

امشب تمام ستاره ها را فرا مي خوانم
ماه را از آسمان مي خوانم وتو را از دل شب

آقای من

نكند نيايي من دلم را براي بودن با تو پيوند مي زنم
با تاريكي شب
امشب ستاره باران خواهم كردم خانه ی قلبم را

اقای من

كجايي؟...
قدم هايم را استوارتراز هميشه خواهم برداشت
زيرا مي دانم در چند قدمی ام هستی
امشب براي بودن زمزمه خواهم كرد و باور خواهم كرد
چشمان خسته ام را

اقای من

سياهي چشمانم را به دنبالت مي فرستم
خواهم يافت آنچه را تاكنون در انتظارش بودم

خدا كند كه بيايي...
آمين يا رب العالمين
 

Asef00

عضو جدید
دارد حنای توبه و شرمی که داشتم/پیشت عزیز فاطمه بی رنگ می شود

آقا ببخش، بس که سرم گرم زندگیست/کمتر دلم برای شما تنگ می شود


sivioo.jpg



 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونه برای ظهور امام زمان (ع) آمادگی پیدا كنیم؟

چگونه برای ظهور امام زمان (ع) آمادگی پیدا كنیم؟

آیة اللّه صافی گلپایگانی :بی اعتنائی به علائق دنیوی
كسی كه به تمام علائق دنیوی بی اعتناء باشد انشاء اللّه آمادگی پیدا می كند. واللّه العالم.
آیة اللّه خزعلی اطّلاع از حوادث منتظر و ساختن خود
باید به آن حوادث منتظر، وقوف بیشتر و اطّلاع عمیق پیدا كنیم و خود را در تمام جهات بسازیم.
آیة اللّه نوری همدانی تسلّط بر هواهای نفسانی و فداكاری و گذشت فراوان
با خود سازی و تزكیه نفس و اجتناب از محرّمات و تلاش و كوشش جهت از بین بردن فساد و انجام امر به معروف و نهی از منكر و توجّه به ذات اقدس آن حضرت می توانیم خود را برای ظهور و یاری آن حضرت آماده نمائیم كه البتّه این، كار آسانی نیست بلكه نیاز به تسلّط بر هواهای نفسانی و فداكاری و گذشت فراوان دارد.

آیة اللّه سیّد محمّد شیرازی: آمادگی عبارتست از: عمل به وظائف دینی و تقوا.
آیة اللّه سیّد صادق روحانی دعا كردن و خواستن از خدا
ما مأمور هستیم برای تعجیل فرج آن حضرت دعا كنیم زیرا فراهم نمودن وسائل فرجش از قدرت همه جز خداوند خارج است و انجام آن به دعا كردن و خواستن از خداست.

آیة اللّه علوی گرگانی: تقوی و تهذیب و تزكیه اعمال و افعال
پاسخ این سؤال از قسمت دوّم جواب اوّل روشن می شود. (یعنی باید زمینه ظهور از نظر تقوی و تهذیب و تزكیه اعمال و افعال فراهم گردد تا با آمدن آن بزرگوار همه تحت فرمان صاحب الامر بوده و در انتظار صدور فرمان باشیم.)

آیة اللّه سیّد محسن خرّازی: التزام عملی به دین و پذیرش مسئولیّتهای دینی و به یاد آن حضرت بودن و به یاد آوردن دیگران
التزام عملی به دین و پذیرش مسئولیّتهای دینی و به یاد آن حضرت بودن و به یاد آوردن دیگران می تواند انسانها را آماده ظهور نماید.
نظر شما را به این روایت جلب می كنم:
كسی كه دوست دارد از اصحاب (حضرت) قائم باشد باید منتظر آمدن او بوده و از محرّمات و مشتبهات پرهیز كند و خود را به اخلاقهای خوب با حفظ حالت انتظار بیاراید. اگر آن حضرت را درك نكرد و عمرش سر آمد و امام قائم بعد از او قیام كرد برای او مانند اجر كسانی است كه آن حضرت را درك كردند.

پس در عمل به احكام و تحصیل اخلاق و انجام وظایف دینی، جدّیّت و كوشش كنید و در حالت انتظار باشید. گوارا باد بر شما ای جماعت شیعه! كه مورد رحمت الهی قرار گرفته اید. فجدّوا و انتظروا هنیئاً لكم ایّتها العصابة المرحومة

آیة اللّه مكارم شیرازی :خودسازی و آماده باش كامل فكری و اخلاقی مادّی و معنوی
چگونگی انتظار، همواره متناسب با هدفی است كه در انتظار آن هستیم. انتظار آمدن یك مسافر عادّی از سفر! انتظار بازگشت یك دوست بسیار عزیز! انتظار فرا رسیدن فصل چیدن میوه از درخت و درو كردن محصول! انتظار فرا رسیدن فصل تحصیلی مدارس! و ...
هر یك از این انتظارها آمیخته با یك نوع آمادگی است. در یكی، باید خانه را آماده كرده و وسایل پذیرائی فراهم ساخت در دیگری ابزار لازم و داس و كمباین و ... در دیگری كتاب و دفتر و قلم و لباس مدرسه و مانند آن.
اكنون فكر كنید آنها كه انتظار قیام یك مصلح بزرگ جهانی را می كشند در واقع انتظار انقلاب و دگرگونی و تحوّلی را دارند كه وسیعترین و اساسی ترین انقلاب های انسانی در طول تاریخ بشر است. انقلابی كه بر خلاف انقلابهای اصلاحی پیشین جنبه منطقه ای نداشته و نه اختصاص به یك جنبه از جنبه های مختلف زندگی دارد بلكه علاوه بر اینكه عمومی و همگانی است، تمام شئون و جوانب زندگی انسانها را شامل می شود. انقلابی است سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و اخلاقی.
ارتشی كه در انتظار جهاد آزادی بخش بسر می برد، حتماً به حالت آماده باش كامل در می آید! سلاحی كه برای چنین میدان نبردی شایسته است بدست می آورد! سلاحهای موجود را اصلاح می كند! سنگرهای لازم را می سازد! آمادگی رزمی نفرات خود را بالا می برد! روحیّه افراد خود را تقویت می كند و شعله عشق و شوق برای چنان مبارزه ای را در دل فرد فرد سربازانش زنده نگه می دارد!
ارتشی كه دارای چنین آمادگی نیست هرگز در انتظار بسر نمی برد و اگر بگوید دروغ می گوید.
انتظار یك مصلح جهانی به معنی آماده باش كامل فكری و اخلاقی و مادّی و معنوی برای اصلاح همه جهان است! فكر كنید چنین آماده باشی چقدر سازنده است!! اصلاح تمام روی زمین و پایان دادن به همه مظالم و نابسامانیها شوخی نیست! كار ساده ای نمی تواند باشد! آماده باش برای چنین هدف بزرگی باید متناسب با آن باشد یعنی باید به وسعت و عمق آن باشد.
برای تحقّق بخشیدن به چنین انقلابی، مردانی بسیار بزرگ و مصمّم و بسیار نیرومند و شكست ناپذیر، فوق العاده پاك و بلند نظر، كاملاً آماده و دارای بینش عمیق لازم است و خودسازی برای چنین هدفی مستلزم بكار بستن عمیق ترین برنامه های اخلاقی و فكری و اجتماعی است. این است معنی انتظار واقعی! آیا هیچكس می تواند بگوید چنین انتظاری سازنده نیست؟!
منتظران راستین در عین حال، وظیفه دارند تنها به خویش نپردازند بلكه مراقب حال یكدیگر باشند و علاوه بر اصلاح خویش در اصلاح دیگران نیزبكوشند.
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونه می‌توان زمینۀ ظهور را فراهم آورد؟

چگونه می‌توان زمینۀ ظهور را فراهم آورد؟

برای فراهم آوردن زمینۀ ظهور حضرت می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:


1- تحوّل جامعه بشری: ایجاد آگاهی و آمادگی جامعه بشری برای پذیرش حق و حقیقت و مخالفت جدی با ظلم و جور یکی از زمینه های مهم برای ظهور آن حضرت است. و این مهم بر عهدۀ همه مسلمانان و شیعیان است.
ما باید همزمان با پیشرفت علم و تکنولوژی، حقایق اسلام را به گوش جهانیان برسانیم، آنها با زیبایی های مکتب اهل بیت پیامبر(ص) که هماهنگ با فطرت انسانی است آشنا سازیم تا همانگونه که در احادیث آمده با شناخت زیبایی های مکتب اهل بیت(ع) و مقایسه آن با سایر مکاتب و فرهنگ ها حق از باطل تشخیص داده شود. و زمانی که مردم جهان به ناتوانی حکّام هواپرست و جاه طلب بر سعادت نمودن جامعه بشری آگاه شوند؛ به دنبال یک منجی مصلح بوده و برای پذیرش حق و حقیقت آمادگی پیدا می‌کنند و قدر آن منجی را ارج می‌نهند.

2- انقلاب و تحوّل روحی افراد: خودسازی و تهذیب نقش مهمی در این زمینه دارد و با تحولات بیش تر در روحیه انسان ها و ساخته شدن نیروهای با صلابت می‌توان اذعان داشت یکی دیگر از زمینه های ظهور فراهم آمده است. باید بدانیم امام زمان(عج) هم در انتظار لحظه‌ای است که این تحولات درونی در قلب و روح انسان ها به وجود آمده و به حدّ کمال خود برسد تا ظهور برای حضرت میسر گردد.





 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونه زمینه سازی کنیم:

-​
شناختن و شناساندن ولي عصر(عج)
مسئله شناخت امام زمان(عج) از مسائل ضروري است كه به تعبير روايات، اگر كسي امام زمان خويش را نشناسد به مرگ جاهليت مرده است.(۵) و شناخت بقيه الله بدين جهت لازم است كه اگر او را نشناسيم نه تنها عمل ما باطل است بلكه منحرف و گمراه خواهيم شد. امام موسي بن جعفر(ع) فرمود: امام، حجت بندگان است و هركه او را رها كند گمراه مي شود و هر كه با او باشد نجات مي يابد و رستگار مي گردد. (۶) به همين جهت است كه در دعا مي خوانيم: اللهم عرفني نفسك فانك ان لم تعرفني نفسك لم اعرف رسولك اللهم عرفني رسولك فانك ان لم تعرفني رسولك لم اعرف حجتك، اللهم عرفني حجتك فانك ان لم تعرفني حجتك ضللت عن ديني، اللهم لاتمتني ميته جاهليه ...(۷) خدايا خودت را به من بشناسان كه اگر خودت را به من نشناساني رسولت را نخواهم شناخت، خدايا پيامبرت را به من بشناسان وگرنه حجتت را نخواهم شناخت، خدايا حجتت را به من بشناسان وگرنه از دين خود گمراه خواهم شد، خدايا مرا به مرگ جاهليت نميران.

درهمين زمينه احاديث فراواني در كتابهاي شيعه و سني از پيامبر(ص) آمده است كه آن حضرت روي شناخت امام، زياد تكيه كرده اند به گونه اي كه اگر كسي امام زمان خويش را نشناسد به مرگ جاهليت از دنيا رفته است.​


-
مبارزه با انحرافات و كجروي ها
يكي از حكمتهاي غيبت امام عصر(عج) وجود گناهاني است كه در جامعه به آنها دامن زده مي شود، اينجاست كه مبارزه با گناهان زمينه اي است براي ظهور امام، زيرا يكي از اهداف بسيار مهم امام مبارزه با انحرافات و كجرويها و ريشه كن كردن مفاسد است. امام مي آيد تا به ظلم و ستم فرجام داده و عدل و داد را روي زمين بگستراند. پيامبر(ص) در يك پيشگويي فرمود: يملأ الله به الارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا. (۸)

بنابراين اگر بخواهيم زمينه ظهور را فراهم كنيم بايد به كمك امام شتافته و دراين كار با او همگام شويم. در اينجا ممكن است برخي باسكوت و بي تفاوتي خود در برابر انحرافات و مفاسد اجتماعي چنين فكر كنند كه بايد به مفاسد در جامعه دامن زد و يا حداقل سكوت كرد تا مفاسد در جامعه صدچندان شود تا براثر زياد شدن آن، امام ظهور كند، اما اين نظريه و انديشه كاملا غلط و بي اساس است. چرا كه حضرت پس از آمدن، زمين را پراز عدل و داد مي كند نه اين كه تا زمين پراز ظلم و جور شده است امام نخواهد آمد و دليلش اين است كه زمين درحال حاضر به اندازه كافي پر از ظلم و جور شده است پس چرا امام نمي آيد؟


-ضرورت خودسازي
يكي از مسائل اساسي درخصوص زمينه سازي براي ظهور، مسئله خودسازي ياران حضرت مهدي(عج) است. كساني كه مي خواهند جزو ياوران و ياران حضرت حجت باشند بايد خود را به مرتبه اي از تهذيب و كمال و خودسازي برسانند تا بتوانند لياقت همراهي و ياوري آن حضرت را داشته باشند.

كساني كه فرآيند خودسازي را در وجود خود طي نكرده اند نمي توانند اميدوار باشند كه زمينه را براي ظهور منجي آخرالزمان فراهم كرده اند. ياور حضرت بايد به درجه اي از كمال رسيده و فضايل اخلاقي را در خود پياده كرده باشد كه بتواند ادعا كند در ركاب حضرت به ياري دين خدا خواهد پرداخت.
مسلما حضرت با افراد خودساخته خواهد توانست به رفع ظلم و اصلاح جوامع بپردازد.

تبيين اهداف امام

مسئله ديگري كه زمينه ساز ظهور امام زمان(عج) است، اينكه پس از شناخت و معرفت به امام عصر(عج)، اهداف وي را بررسي و مورد مطالعه قرار دهيم. مثلا ويژگي هاي حكومت امام و تمايز آن از ساير حكومت هاي پيشين و اينكه حكومتي كه در قرآن بدان اشاره شده و پيامبران پيشگويي كرده اند، با تمام حكومت ها تفاوت اساسي خواهد داشت. حكومت امام عصر(عج) جهاني و الهي و حكومت الهي دين و قرآن و اهل بيت پيامبر است. حكومت برقراري امنيت جهاني است، حكومت بسط عدالت است. حكومت حاكميت اخلاق و ارزش هاي انساني است. بدانيم كه امام مي آيد تا اهداف پياده نشده تمام انبياي الهي را به انجام برساند، امام مي آيد تا عالي ترين مظاهر يك حكومت مترقي را به نمايش بگذارد امام مي آيد تا بشر را به كمال واقعي خود برساند. و خلاصه كاري كه امام عصر(عج) مي كند، تاكنون به دست هيچ پيامبر و يا حاكمي در جهان در طول تاريخ صورت نگرفته است.

اعتقاد به اين مسائل سبب مي شود كه براي رسيدن به چنين حكومتي تلاش كرده، موانع را از سر راه برداريم و همچنين ديگران را تشويق بنماييم كه چنين كاري خود زمينه سازي براي ظهور خواهد بود.


انتظار فرج

از ديگر موارد زمينه سازي ظهور امام زمان(عج) انتظار فرج است، انتظاري كه پيامبر و معصومين ما را به آن دعوت كرده اند، انتظاري كه در روايات، برترين اعمال و بهترين عبادت مؤمنان شمرده شده است، انتظاري كه به تعبير امام صادق(عج) اگر شخص درحال انتظار بميرد شهيد خواهد بود، اگر چه در بستر هم مرده باشد.(۹)


شناخت وظايف و عمل به آن
بزرگان ما براساس روايات و احاديث و سفارش پيامبر(ص) و معصومين عليهم السلام وظايفي را براي مردم درحال غيبت كبري بيان كرده اند كه هر يك از آنها خود زمينه ساز ظهور مهدي موعود(عج) خواهد بود. مرحوم محدث قمي به چند مورد از آن ها اشاره كرده است:

۱- مهموم بودن براي آن جناب در ايام غيبت.
۲- دعا كردن براي حفظ وجود مبارك امام عصر(عج) از شر شياطين انس و جن و طلب تعجيل فرج و نصرت و پيروزي او بر كفار و ملحدين و منافقين.
۳- صدقه دادن در حد توان براي حفظ وجود مبارك ولي عصر(عج).
۴- به جا آوردن حج به نيابت از امام عصر(عج) چنان كه در گذشته ميان شيعه مرسوم بوده است.
۵- برخاستن از براي تعظيم به هنگام ذكر نام مبارك آن حضرت به ويژه نام مبارك قائم(عج).
۶- تضرع و درخواست از خداوند براي حفظ دين و ايمان از دستبرد شياطين و رهايي از شبهات.
۷- استمداد و استعانت و استغاثه به آن جناب در هنگام سختي ها و گرفتاري ها و بيماري ها و شبهات و فتنه ه



 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
آدمهای بزرگ متوسط کوچک

آدمهای بزرگ متوسط کوچک

آدم های بزرگ در باره ایده ها سخن می گویندآدم های متوسط در باره چیزها سخن می گویند
آدم های کوچک پشت سر دیگران سخن می گویند

آدم های بزرگ درد دیگران را دارند
آدم های متوسط درد خودشان را دارند
آدم های کوچک بی دردند

آدم های بزرگ عظمت دیگران را می بینند
آدم های متوسط به دنبال عظمت خود هستند
آدم های کوچک عظمت خود را در تحقیر دیگران می بینند

آدم های بزرگ به دنبال کسب حکمت هستند
آدم های متوسط به دنبال کسب دانش هستند
آدم های کوچک به دنبال کسب سواد هستند

آدم های بزرگ به دنبال طرح پرسش های بی پاسخ هستند
آدم های متوسط پرسش هائی می پرسند که پاسخ دارد
آدم های کوچک می پندارند پاسخ همه پرسش ها را می دانند

آدم های بزرگ به دنبال خلق مسئله هستند
آدم های متوسط به دنبال حل مسئله هستند
آدم های کوچک مسئله ندارند

آدم های بزرگ سکوت را برای سخن گفتن برمی گزینند
آدم های متوسط گاه سکوت را بر سخن گفتن ترجیح می دهند
آدم های کوچک با سخن گفتن بسیار، فرصت سکوت را از خود می گیرند!
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
غربت عشق


صدای آبشار ،صدای غربت مهدیست و دریا مشت فراق او را به سینه ساحل می كوبد و بلبل حدیث غیبت طولانیش را با سوز دل در گوش گلها نجوا می كند وزمین سالهاست كه به عشق قدمهای نازنین او سایه سنگین ما راتحمل می كند ودم نمی زند . خورشید هرروز برای عرض ادب به پابوسش می رود و افتخار ماه اینست كه چراغ خلوت وتنها شاهد عشق بازی اوست ،دامان خاك به خود می بالد آن هنگام كه میزبان مرواریدهای گرم چشمان نازنینش می گردد ، مرواریدهایی كه نشانه اهل بیت عشق است وبوی فاطمه (س) و علی (ع) را دارد چرا كه امروز صدای ناله های فاطمه عزیز از حنجره فرزند دلبندش سكوت شب رامی شكند و مظلومیت علی در دل سوخته و غیبت طولانی جگر گوشه اش هویداست . امروز یادگار حسین نه ازكربلا كه از تمام بلاد اسلامی و از تمام مناره های عا لم صدای « هل من ناصر ینصرنی» سر می دهد و كسی پاسخش نمی گوید . امروز بند بند عالم هستی درد غربتش را فریاد می كند و هجرانش بر دوش طبیعت سنگینی می كند اما ما همچنان در آغوش دنیا خفته ایم و دل به زیبائیهای گذرایش خوش كرده ایم ، وای بر ما كه در مستی خود هر صدایی را می شنویم ، جز صدای غربت عشق و هرصحنه ای را می بینیم جز تصویر گل محمدی را كه درمیان خارهای غفلتمان اسیر گشته.
به راستی چرا؟ چرا؟ من و تو مهر ورود عشق ممنوع را بر سر در قلبهایمان آویخته ایم و مولا ی خویش را به فراموشی سپرده ایم .روزی چند بار به دنبال لبخند شیرین رضایتش كارهایمان را كنترل كرده ایم و چند بار برای ظهورش یا علی گفتیم و به سوی بی انتهای نور حركت كردیم . این پرده سیاه كه چشمانمان را نابینای محض كرده است كه كه غربتش را در جمع خویش نمی بینیم چیست ؟ امروز او كجاست ؟ او در این لحظه همین ساعت سربر كدامین دیوارغربت گذاشته و لحظه لحظه های ظهور را انتظار می كشد و بر مظلومیت مظلومان عالم اشك می ریزد . آیا سر به زانوی مهر مادر نهاده و روی خاكهای بقیع نشسته و راز می گوید یا در خرابه شام است و یا نه در كربلای معلی مسكن گزیده و شاید هم در محراب جدش به نماز ایستاده و شاید در همین چند قدمی من و شما است ودر بارگاه شاه غریب حدیث غربت خود را بازگو می كند . نمی دانم به راستی نمی دانم كجاست اما هركجا هست به ما خیلی نزدیك است ، همین چند قدمی ما ، آنقد نزدیك كه اگر دل بر ترنم های زیبایش بسپاری آن را خواهی شنید گوش كن ! گوش كن ما را به سوی شاهراه حقیقت می خواند .من و تو را می شناسد و با نام صدایمان می زند بیا نه گوش سر كه گوش جان را بسپاریم و هرآن ندایش را لبیك گوییم و سالهای فراق را به لحظه های وصال نزدیك سازیم .
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
در كوچه هاي شهر دلم ، نسيم عطر دل انگيزت پيچيده است و بهار بهار شكوفه از در و ديوار مي بارد . آسمانش از موج موج نگاهت ، آبي آبي است و خورشيد ، خورشيد نورعشق بر شهر مي پاشد.
در هر كوي و برزنش درخت درخت مهر تو روييده . و جويبار جويباراميد بر پايشان جاري است ؛ اميد آمدن تو ... اي حجت خدا ! شهر دلم آباد است از ياد تو و سرمست از نام تو، اما چه سود ! كه ناكام است در فراق تو ... اي تك سوار غريب ، اي فارِسَ الحجاز !
غروب آدينه چه دل گير مي شود آنگاه كه ياد غيبت ، غم وغربت در دلها مي پراكند و آه دل خستگان ، فضا را آكنده مي كند مولاي من !
تو آني كه كوههاي سربر سينه ي سپهر ساييده ، بر خاك پايت بوسه مي زنند . تو آني كه رودها به عشق تو در جوش و خروشند . تو آني كه بلبلان به هواي تو نغمه مي سرايند . اي عزيز! دلهاي منتظران ، از هجر رويت صد چاك است ، تو بيا اي مرهم زخمهاي دل خستگان ، يا مهدي ! تو بيا و سرفرازمان كن ، تو بيا تا ديگرهيچ شاعري نخواند : بيگانگي نگر كه من و يار چون دو چشم همسايه ايم و خانه ي هم را نديده ايم .
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
سرم تو لاک خودم بود و راه خودم رو می رفتم که صدا زد مسافر ... مسافر
سرم رو بلند کردم گفتم با من هستی؟
گفت بله با شما هستم
گفتم بله؟ کار داشتید؟
گفت آره چرا کوله بارت رو نگاه نمی کنی و وسایل اضافه رو دور نمی ریزی تا راحت تر باشی و سبکبال تر گام بر داری ؟
یه ذره فکر کردک و دیدم حرفش منطقیه . گفتم باشه هوا گرمه زیر سایه درخت می شینم و کنار آب کوله رو باز می کنم و اضافش رو دور می ریزم
گفت نه اونجا خستگی از تنت می ره و دوباره همه رو بر می داری و راه می افتی همینجا و همین حالا نگاه کن من هم کمک می کنم وسایل اضافه رو با خودت نیاری
قبول کردم و کوله رو همونجا باز کردم و با غرور شروع کردم وسایلم رو نشان دادن
.... گفتم این بسته نماز و روزه هام
گفت اینا که همش بوی ریا می ده و یا با هر کدومش شریک غائل شدی یا یکی از شریط واجب قبولی رو نداره پس به چه کارت می آد؟نگاه کردم دیدم عین حقیقت است قبول کردم و گذاشتم کنار
گفتم این صدقه و کمک به نیازمند و ... است
گفت این هم که بیشترش از اموال حرام است و مربوط به خودت نیست یا خمسش رو ندادی یا با فریب به دست آوردی و یا باز با ریا و به خاطر دیگران کمک کردی ارزشی نداره
خوب که نگاه کردم دیدم باز هم حق با اونه از اون هم چیزی نموده که ارزش نگه داشتن داشته باشه گذاشتمش کنار ...
گفتم این راز و نیازها و مناجات هامه که دیگه این فقط برای خدا بوده ....
لبخند زد و سرش رو ژائین انداخت و گفت این جا هم که به دنبال حوائج و نیازهای دنیایی خودت بودی و خوب معادلش گرفتی اگر هم که به صلاحت نبوده و ندادن همه جا جار زدی
این بار دیگه خودمم خجالت کشیدم و سرم رو انداختم پائین حق با اون بود
....
کم کم رسیدم به ته کوله و هیچ چیزیی که به کارم بیاد توش نبود و دستم خالی خالی بود

گفتم خوب حالا چی کار کنم ؟
گفت عجله کن هنوز دیر نشده برگرد و از اول ولی این بار درست انتخاب کن و کوله ات رو از متاعی پر کن که به دردت بخوره
وای الهی و ربی من لی غیرک ....
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
نویدهای امام محمد باقر (ع) در مورد ظهور حضرت مهدی (عج)


1 - (ابوحمزه ثمالی) آورده است که: در یکی از روزها در محضر درس امام محمد باقر (ع) بودم، هنگامی که حاضران رفتند، امام باقر (ع) فرمود:
اباحمزه! از رخدادهایی که خداوند آن را قطعی ساخته است قیام قائم ماست . هرکس در آنچه می گویم تردید کند با حال کفر به خدا، او را ملاقات خواهد کرد . آنگاه افزود: پدرم و مادرم فدای وجود گرانمایه او بادکه همنام و هم کنیه من است و هفتمین امام پس از من . پدرم فدای کسی باد که زمین را لبریز از عدل و دادمی کند همان گونه که به هنگامه ظهورش از ستم و بیداد لبریز است .
یا اباحمزه! هر کس سعادت دیدار او را داشت و همان گونه که به پیامبر (ص) و علی (ع) سلام و درودمی گوید بر آن حضرت درود گفت و فرمانبردار او گردید، بهشت بر او واجب می گردد و هر کس به آن وجودگرانمایه سلام نگفت، خداوند بهشت را بر او حرام ساخته و او را در آتش سوزان جای خواهد داد و چه بدجایی است جایگاه ستمکاران! [SUP](1)[/SUP]
2 - بانوی دانش پژوهی که به (ام هانی) شهرت داشت آورده است که بامدادی بر حضرت باقر (ع) وارد شدم و گفتم: رورم! آیه ای از قرآن شریف، ذهن و فکرم را به خود مشغول داشته و خوابم را ربوده است .
فرمود: (کدام آیه ام هانی؟ بپرس!)
گفتم: (این آیه شریفه که می فرماید: فلا اقسم بالخنس*الجوار الکنس) [SUP](2)[/SUP]
فرمود: (به! به! چه مسئله خوبی پرسیدی، این مولود گرانمایه ای است در آخرالزمان . او (مهدی) این عترت پاک است . مهدی خاندان وحی و رسالت، برای او غیبت و حیرتی است که گروهی در آن گمراه می گردند وگروههایی راه حق و هدایت را می یابند . خوشا به حالت اگر او و زمان او را درک کنی ... و خوشا به حال آنان که او را درک خواهند نمود).[SUP] (3)[/SUP]

 
آخرین ویرایش:

narges_F

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام حسين (ع) درباره غيبت امام زمان (ع) مي‏فرمايد: «لصاحب هذا الامر غيبتان، احدهما تطول حتي يقول بعضهم: مات و بعضهم قتل و بعضهم ذهب و لا يطّلع علي موضعه احد من ولي و لا غيره الا المولي الذي يلي امره؛ براي صاحب اين امر دو غيبت است که يکي از آنها آن‏قدر به طول مي‏انجامد که گروهي مي‏گويند: [مهدي]مرده و برخي گويند: کشته شده و بعضي گويند: رفته است.

احدي از دوستان و غيره، از اقامتگاه او آگاه نمي‏شود، جز خدمت‏گذاري که متصدي امور اوست».


هم چنين مي‏فرمايد: «... له غيبة يرّتد فيها اقوام و يثبت علي الدين فيها آخرون، فيؤذَوْن و يقال لهم: متي هذا الوعد ان کنتم صادقين. اما ان الصابر في غيبته علي الاذي و التکذيب بمنز‏لة المجاهدبالسيف بين يدي رسول الله (ص)؛ براي او غيبتي است که گروه‏هايي در آن از دين بر مي‏گردند و گروه‏هايي ديگر بر آيين خود استوار مي‏مانند و در اين راه آزارها مي‏بينند. به آنان گفته مي‏شود:

اين وعده کي واقع خواهد شد اگر راستگو هستيد؟ آنان که بر اين آزارها و تکذيب‏ها صبر کنند، همانند کسي‏اند که شمشير به دست گرفته و در پيشاپيش رسول اکرم (ص) جهاد مي‏کند.

بشارت ظهور

بشارت به ظهور امام عصر (عج) حقيقتي شعف‏انگيز است که از سوي امامان معصوم (ع) نويد آن داده شده است. سالار شهيدان در اين زمينه مي‏فرمايد: «منّا اثني عشر مهديّاً، اوّلهم اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب و آخرهم التاسع من ولدي و هو الامام القائم بالحق يحيي الله به الارض بعد موتها و يظهر به دين الحق علي الدين کلّه و لو کره المشرکون...؛ دوازده مهدي از ما هست که نخستين آنان علي بن ابي طالب و آخرين آنان نهمين فرزند من است که او امام قائم به حق است، خداوند زمين مرده را به وسيله او زنده مي‏کند و دين حق را بر تمام اديان پيروز مي‏گرداند...».

عبدالله بن عمر مي‏گويد: «سمعت الحسين بن علي (ع) يقول: لو لم يبق من الدنيا الا يوم واحد لطوَّلَ اللّه عزّوجلّ ذلک اليوم حتي يخرج رجل من ولدي فيملاها عدلا و قسطا کماملئت جورا و ظلما، کذلک سمعتُ رسول الله يقول؛ از حسين بن علي (ع) شنيدم که مي‏فرمود: اگر از عمر دنيا جز يک روز باقي نمانده باشد، خداوند آن روز را به قدري طولاني فرمايد تا آنکه مردي از فرزندان من خروج نمايد و زمين را پر از عدل و داد نمايد، همچنانکه پر از ظلم و جور شده باشد، من از رسول خدا (ص) اين چنين شنيدم».

علايم ظهور

ريحانه رسول خدا، حسين بن علي (ع) درباره علايم ظهور فرزندش امام عصر (عج) مي‏فرمايد: «للمهديّ خمس علامات: السّفياني، و اليماني، و الصيحة من السما‏ء، و الخسف بالبيداء و قتل النفس الزکية؛ براي مهدي ما پنج علامت است: خروج سفياني، خروج يماني، بانگ آسماني، خسف سرزمين بيداء (فرو رفتن لشگر سفياني در سرزمين بيدا)، قتل نفس زکيّه».

در روايتي ديگر، خراب شدن ديوار مسجد کوفه از سمت خانه عبدالله بن مسعود و ديدن علامتي در آسمان (مانند آتش) را از نشانه‏هاي ظهور، بيان فرموده است.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
غربت عشق


این پرده سیاه كه چشمانمان را نابینای محض كرده است كه كه غربتش را در جمع خویش نمی بینیم چیست ؟
امروز او كجاست ؟
او در این لحظه همین ساعت سربر كدامین دیوارغربت گذاشته و لحظه لحظه های ظهور را انتظار می كشد و بر مظلومیت مظلومان عالم اشك می ریزد .
آیا سر به زانوی مهر مادر نهاده و روی خاكهای بقیع نشسته و راز می گوید
یا در خرابه شام است
و یا نه در كربلای معلی مسكن گزیده
و شاید هم در محراب جدش به نماز ایستاده
و شاید در همین چند قدمی من و شما است ودر بارگاه شاه غریب حدیث غربت خود را بازگو می كند .
نمی دانم به راستی نمی دانم كجاست اما هركجا هست به ما خیلی نزدیك است ، همین چند قدمی ما ، آنقد نزدیك كه اگر دل بر ترنم های زیبایش بسپاری آن را خواهی شنید
گوش كن ! گوش كن ما را به سوی شاهراه حقیقت می خواند .
من و تو را می شناسد و با نام صدایمان می زند بیا نه گوش سر كه گوش جان را بسپاریم و هرآن ندایش را لبیك گوییم و سالهای فراق را به لحظه های وصال نزدیك سازیم
.



یادمان باشد اگر تنگی دل غوغا کرد
مهدی فاطمه تنهاست از او یاد کنیم
.
.
.
.
.




اللهم عجل لولیک الفرج
 

Similar threads

بالا