هشدارهای استخدامی (دوستان جویای کار بخوانند)

mtehrangroup

عضو جدید
درود بر مهندسان مواد و دیگران

در این دوران، به علت افزایش نرخ بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، متاسفانه شاهد بروز رفتارهای غیر اخلاقی در بین کارفرمایان هستیم که از نیاز به شغل کارجویان نهایت سوءاستفاده را برده و هرگز به هیچ نهاد و مرجعی هم پاسخگو نمی‌باشند. در این نوشته به بیان پاره‌ای از سوءرفتار کارفرمایان در قبال کارجویان خواهیم پرداخت و امیدواریم که این هشدارها برای دوستان عزیز جویای کار مفید واقع شوند.


1- ارائه سفته یا چک ضمانت بابت حداقل زمان اشتغال در شرکت (در این روش، شرکت‌ها در هنگام استخدام اقدام به اخذ مبلغ معینی سفته مثلاً سی میلیون تومان می‌نمایند که بابت مثلاً حداقل 5 سال حضور مستمر در آن شرکت اخذ می‌شود): درخواست ضمانت برای حضور اقدامی کاملاً خلاف قانون بوده و مطابق قانون کار هیچ شرکتی حق اخذ ضمانت برای حضور مستمر در آن شرکت را ندارد. بسیار دیده شده که بعد از مدتی از دوران اشتغال، کارمند بینوا به دلایل مختلفی قصد پایان همکاری داشته است. اما کارفرما با سوءاستفاده از ضمانت‌های اخذ شده (چک یا سفته) اقدام به اجرا گذاشتن آن‌ها نموده که مشکلات عدیده‌ای را برای کارمند ایجاد می‌نمایند.

نکته خیلی مهم: هرگز به هیچ شرکتی (حتی شرکت‌های خیلی معتبر و بزرگ!) هیچگونه ضمانتی (چک، سفته، سند ملک و...) ارائه ندهید. در صورت درخواست کارفرما برای ارائه اینگونه ضمانت‌ها، ضمن رد درخواست، مراتب را به سامانه شکایات وزارت کار و امور اجتماعی اطلاع دهید.

2- امضای قرارداد سفید: هرگز به توافقات شفاهی (حتی با شرکت‌های خیلی معتبر و بزرگ!!) اکتفا نکنید و از امضای قرارداد سفید جداً و جداً خودداری فرمایید. دوستان عزیز، قرارداد کار مهمترین سند بین کارفرما و کارمند است که شرایط کاری در آن قید شده است (حقوق و مزایا و ضوابط و...) و در هنگام بروز دعاوی مابین کارفرمایان و کارمندان، ارائه قرارداد کار تنها سند قابل قبول برای مراجع رسیدگی به شکایات است.

نکته خیلی مهم: هرگز اقدام به امضای قرارداد سفید (یا حتی قراردادی که مبالغ آن با مداد نوشته شده باشد) نکنید. حتماً از کارفرما بخواهید که یک نسخه‌ی قراداد که ضمناً مهر و امضا شده باشد را به شما تحویل دهد. همیشه به یاد داشته باشد که نسخه قرارداد همکاری (البته همراه با مهر و امضا) تنها سند شما برای اثبات حق و حقوق شما در مراجع رسیدگی به شکایات است.

دوستان عزیز جویای کار، کافی است کمی وقت گذاشته و به راهروهای اداره‌کارهای مناطق مختلف سری بزنید. دیدن صحنه‌های انکار حق و حقوق کارمندان و کارگران دل هر انسانی را به درد می‌آورد. دیدن کارفرمایانی که منکر کارگر خود می‌شوند و می‌گویند فلانی اصلاً کارگر ما نیست! مگر قراردادی داریم؟!! اصلاً چی میگی شما!!!! حتی وکلای شرکت‌های خیلی بزرگ و معتبر را مشاهده می‌کنید که تمام سعی‌شان را می‌کنند تا حقوق کارگران و کارمندان را منکر شوند. بله دوستان، این واقعیت شرایط کار در کشور است. بیکاری از کار با چنین شرایطی خیلی بهتر است. البته قبول دارم که فشار ناشی از بیکاری باعث قبول چنین شرایطی می‌شود اما به یاد داشته باشید که آگاه بودن از حق و حقوق و پافشاری بر آن عین آزادگی است. هرگز زیر بار شرایط یاد شده نروید. از دوستانتان که با شرکت‌های خود به مشکل خورده‌اند کمک بگیرید.
در پایان از دوستان عزیزی که تجربه‌ای در این زمینه داشته‌اند (مشکل با کارفرما) خواهش می‌کنم که با بیان تجربیات خود در این تاپیک به اشاعه آگاهی‌های استخدام کمک کنند تا انشاءالله شاهد کاهش بروز اتفاقات تلخ برای دیگر دوستانمان شویم.

با سپاس
واحد روابط عمومی

گروه علم و مهندسی مواد تهران
 

dark assasins

عضو جدید
مرسی متشکریم بابت اطلاع رسانی اما فایده نداره چون اونا قویتر ماها هستن و میگن همینی که هست
 

lord van

عضو جدید
ممنون
ولی معمولا اگه هیچ کدوم از این بلاها را سرت نیارن هیچ وقت یه نسخه از قرارداد را بهت نمی دن
 

sfk123

اخراجی موقت
اینم یکی از مشکلاتی هست که افزایش شدید جمعیت و عدم برنامه ریزی دولتمردان باعثش شده و دهه شصتی ها شدن گوشت قربونی این ماجرا.
اون از مدرسه و آزمایشگاه وامکاناتش، بعدم کنکور و دانشگاه رفتن، الان کار و زن گرفتن، بعد هم پیری و نبود خانه سالمندان، آخرهم کمبود قبر.

مواردی که گفتید درست است اما متاسفانه مشکلات اقتصادی اینقدر زیاد شده که خیلی ها حاضر به کارهایی هستند که شما فکرش رو هم نمی کنید، مثلا کدام دختر جوان است که حاضر باشد از ... خود بگذرد، ولی این مشکل وجود دارد. مسئولین و روحانیون هم خبر دارند و دلیل بی توجهی به این مشکلات ذی نفع بودن خودشان است(یه سرچ تو اینترنت در مورد اشخاص معروف بکنبید اوج فاجعه رو ببینید)

متاسفانه یا خوشبختانه این شرایط کاری تا 10 سال آینده چرخش 180 درجه ای داره و این شرکت ها هستند که برای استخدام جوان ها با هم رقابت می کنند(به دلیل کاهش شدید جمعیت در دهه 70 و 80)
 

Similar threads

بالا