هر چه می خواهد دل تنگت بپرس!

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام دوستان
فضایی پژوهشکده را به فضایی خواجه نصیر ترجیه بدم واسه انتخاب رشته یا نه ؟
راست میگن تو پژوهشکده فضایی بعدش همونجا میری سر کار و همونجا جذب میشی ؟

سلام،
برای هر دو سوال، نه!
 

alale2011

عضو جدید
سلام به همه ی دوستای جدید و قدیم
خیلی وقته نیومدم باشگاه
اخی
خب حالا:redface:
میگم کسی سایتی سراغ نداره که بتونم ساعت یا دستبند یا انگشتر استیل یا نقره یا تیتانیوم ( یه چی ک رنگش نره و ارزون هم باشه) ازش بخرم یه سایت مطمئن
ممنون میشم بهم بگید
 

mehrdad14

عضو جدید
سلام
با ملاک بازار کار آیرودینامیک را به مکانیک پرواز ترجیح بدم ؟
 

Abolfazl6776

عضو جدید
دوستان ما مالک رو اول بزنیم بعد جدای از مالک یه دانشگاه دیگه قبول میشیم؟؟؟

مثلا مالک بریم مصاحبه ، تو نتیجه نهایی بهشتی هم قبول بشیم.؟؟؟؟؟؟؟؟

کدوم گرایشا رو واسه مالک بزنم هم خوب باشه کارش هم شانس قبولیم بالا بره تو مصاحبه

جواب بدید لطفا ، خدایی گیرم ، یه مشاوری چیزیم واسه هوافضا نیست بریم پیشش ، مزاحمتون میشم

دمتون گرم
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
دوستان ما مالک رو اول بزنیم بعد جدای از مالک یه دانشگاه دیگه قبول میشیم؟؟؟

مثلا مالک بریم مصاحبه ، تو نتیجه نهایی بهشتی هم قبول بشیم.؟؟؟؟؟؟؟؟

کدوم گرایشا رو واسه مالک بزنم هم خوب باشه کارش هم شانس قبولیم بالا بره تو مصاحبه

جواب بدید لطفا ، خدایی گیرم ، یه مشاوری چیزیم واسه هوافضا نیست بریم پیشش ، مزاحمتون میشم

دمتون گرم


سلام،
تحصیل تو مالک اشتر اصلاً تضمین کننده اشتغال حتمی شما در صنایع نظامی نیست حتی بعضی جاها ممکنه که فارغ التحصیل دانشگاه های دیگه ارجحیت داشته باشن. مالک اشتر گرایش‌های فضایی، سازه و تا حدودی آیرودینامیکش قوی هست. گرایش هدایت و کنترل اگر می‌تونید بزنید، گرایش خیلی خوبیه هم از لحاظ تحصیلی و هم از لحاظ کاری. مالک اشتر هم جزو دانشگاه‌های شرایط خاص هست. فکر می‌کنم (انتهای دفترچه انتخاب رشته نوشته) می‌تونید اگر برای مصاحبه معرفی شدید و نرفتید یا قبول نشدید، گزینه بعدی قبولی لیستتون برای شما لحاظ میشه.
در حال حاضر هم وضعیت استخدام و کاری هوافضا در کشور اصلاً خوب نیست.
 

Abolfazl6776

عضو جدید
مرسی ، واقعا شما خیلی لطف داشتید بهم ، تو پروژه پایانی هم خیلی ازتون کمک گرفتم ،

تو انتخاب رشته هوافضا واقعا کم اطلاعم ، مکانیکمم خراب کردم الان باید برم هوافضا ، مشاوره های شما دوستان واقعا برام تعیین کننده س و بسیار مهم.

یه دنیا ممنونم ازتون
 

Abolfazl6776

عضو جدید
یه سوال دیگه م جواب بدید خیلی ممنون میشم

رتبه بندی دانشگاه ها واسه گرایش های کنترل و سازه میخواستم ، تا فردام باید تموم کنم انتخاب رشته رو ، یه روز بیشتر فرصت ندارم

باتشکر
 

ali-gold

عضو جدید
سلام....با توجه به متن زیر من میخواستم بدونم دلیل جریان به سمت پایین بر روی سطح مکش دقیقا چیه؟ بر روی هاب سرعت مماسی نسبت به نوک پره کمتر هست(این یعنی در هاب با توجه به متن زاویه حمله شدید هست) و این باعث میشه فشار بالای پره از پایین پره کمتر باشه...و در نتیجه جریان باید از فشار بیشتر به کمتر باشه که این تحلیل با توجه به شکل زیر درست درنمیاد..ممنون میشم راهنماییم کنین....

According to Fig. 4.2, at high angles of attack a separation vortex (2)
appears on the blade suction surface in the hub side to reduce the blade circulation, because of the excessive
angle of attack near the hub. A strong downward flow (3) is induced by the separation vortex near the
trailing edge. It brings about the clockwise vorticalwake flow (4a), which affects to enlarge the flow separation on the adjacent blade suction surface (4b)

 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام....با توجه به متن زیر من میخواستم بدونم دلیل جریان به سمت پایین بر روی سطح مکش دقیقا چیه؟ بر روی هاب سرعت مماسی نسبت به نوک پره کمتر هست(این یعنی در هاب با توجه به متن زاویه حمله شدید هست) و این باعث میشه فشار بالای پره از پایین پره کمتر باشه...و در نتیجه جریان باید از فشار بیشتر به کمتر باشه که این تحلیل با توجه به شکل زیر درست درنمیاد..ممنون میشم راهنماییم کنین....

According to Fig. 4.2, at high angles of attack a separation vortex (2)
appears on the blade suction surface in the hub side to reduce the blade circulation, because of the excessive
angle of attack near the hub. A strong downward flow (3) is induced by the separation vortex near the
trailing edge. It brings about the clockwise vorticalwake flow (4a), which affects to enlarge the flow separation on the adjacent blade suction surface (4b)


تا اندازه‌ای که بلدم،
اگر از دیدگاه ایرفویل نگاه کنیم، در زوایای حمله بالا، جریان در لبه فرار از روی بال، یا تیغه، جدا میشه و جریان گردابه‌ای به وجود میاره. این جریان گردابه‌ای، باعث ایجاد مکش جریان‌های اطراف خودش و برهم خوردن شکل جریان میشه. مثل این شکل:



حالا شما بال هواپیما یا بلید توربین رو در نظر یگیر. قسمتی از بال دارای جریان گردابه‌ای و گرادیان فشار هست و بخش بالا دستی این حالت رو ندارد. این جریان گردابه‌ای، جریان‌های همسایه‌ رو به داخل خودش میکشه تا جایی که تا نقطه‌ای که تعادل فشار پدید بیاد.


نمی‌دونم کمکی کرد یا نه. من فقط تا این حد آیرودینامیک بلدم. :D
 

ali-gold

عضو جدید
تا اندازه‌ای که بلدم،
اگر از دیدگاه ایرفویل نگاه کنیم، در زوایای حمله بالا، جریان در لبه فرار از روی بال، یا تیغه، جدا میشه و جریان گردابه‌ای به وجود میاره. این جریان گردابه‌ای، باعث ایجاد مکش جریان‌های اطراف خودش و برهم خوردن شکل جریان میشه. مثل این شکل:



حالا شما بال هواپیما یا بلید توربین رو در نظر یگیر. قسمتی از بال دارای جریان گردابه‌ای و گرادیان فشار هست و بخش بالا دستی این حالت رو ندارد. این جریان گردابه‌ای، جریان‌های همسایه‌ رو به داخل خودش میکشه تا جایی که تا نقطه‌ای که تعادل فشار پدید بیاد.


نمی‌دونم کمکی کرد یا نه. من فقط تا این حد آیرودینامیک بلدم. :D


سلام....ممنون...

نه خوبه....توصیفات خوبی از جریان گردابه ای برای جدایش جریان درسطح مکش گفتین....برام جالب بود..طرز گفتنش برام تازه بود...من الان حرفاتون رو متوجه شدم.....ولی سوال من یه چیز دیگه بود...ولی همین که بحث رو شروع کردین خوبه و ممکنه بهم سر نخ بدین.....در کل سوال من با توجه به شکل زیر میخوام بدونم خطوط جریان شماره 3 چرا به وجود میاد؟....


ببینین سرعت مماسی ریشه پره کمتر هست چون شعاع کمتری دارد ولی برعکس نوک پره(بالای پره) شعاع بزرگتری دارد و باعث میشه سرعت مماسی بزرگتری نسبت به ریشه پره داشته باشد...این باعث میشه زاویه حمله در ریشه پره هم بزرگتر از نوک پره بشه(رسم دیاگرام سرعت)....حالا پس میفهمیم جدایش در ریشه پره هم بیشتر اتفاق میفتد....در اینجا بحثمون پره توربین هست ...و با ایرفویل حالا یکمی متفاوت میشه چون در توربین ، ویک پره بر پره ماقبلش تاثیر میزاره و این خودش یه افت رو شامل میشه( تداخل ویک بر لایه مرزی پره قبلی)....ولی ایرفویل این مشخصه رو نداره و فقط یه سیالی از روش رد میشه و تمام....به اصطلاح جریانش پریودیک نیست. حالا این توصیفات رو گفتم که ببینیم چرا ان جریان به سمت پایین(شماره 3) تشکیل میشه؟ جملات انگلسی رو بخونین.....

شکل کلی توربین به صورت زیر هست(توربین ولز):




مسیر گذرگاه یک پره از توربین مذکور:









من خودم هیچی بلد نیستم....!!!الان به حدی رسیدم که تمامی قوانین سیالات رو قاطی کردم..به حد عرفان رسیدم:D....

الان یه سوال...جریان از فشار بالا به سمت فشار پایین میره؟ میتونین بگین چرا؟ اگه به طور خلاصه و مفید و طوری بگین که دید مهندسی بهم بده بهتره مثل پست قبلتون..........چرا جریان از سرعت بالا به سرعت پایین نمیره؟ این یکی منطقی تر نیست!؟!...ببخشید سوالای عجیب و غریب میپرسم...به خدا قاطی کردم.

در راستای همین پستتون یه سوالی برام ایجاد شد.....

پره توربین باد وتر متغیر هست و ضخامت پره هم با توجه به شکل در طول پره تغییر میکنه...میخوام بدونم هر چی ضخامت بیشتر بشه ایا جدایش یا به عبارتی افت عملکرد توربین بیشتر میشه؟(با توجه به شکل توربین باد که اینطور نشون میده)

اگه در مورد رابطه ضخامت پره توربین محوری یا همین توربین باد با عملکردش(بازده)، مقاله ای و کتابی سراغ دارین معرفی کنین...ممنون میشم....
 
آخرین ویرایش:

ali-gold

عضو جدید
عکس این توربین باد رو از کتاب یا مقاله ای گرفتین؟ اگه اره، میتونین این رفرنس رو به منم بدین؟
 

ali-gold

عضو جدید
همیشه بعد جدایش، نقطه reattached point وجود دارد؟ مثلا جریان حول پره این اتفاق میفتد؟
 

amir_14

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
میدونم جوابی که دارم به شما میدم الان شاید دیگه به دردت نخوره
ولی شاید چراغ راه ایندگان بشه

فعلا به ریشه و هاب و شراد و اینا کاری نداشته باش

در زوایای حمله ی زیاد جریان سیال در بالای سطح مکش ( سطح بالایی) دچار نقصان میشه
در این حالت ما رفته رفته دچار گرادیان فشار مثبت و در نتیجه جدایش جریان میشیم
حالا اگه این جدایش و زائیه ی حمله خیلی زیاد بشه جریان در ناحیه ی جدایش تبدیل به یک جریان بازگشتی میشه و اون ورتکس ها کم کم رشد میکنند
معمولا این نقطه بازگشت وجود داره ولی ممکنه خیلی بعد نقطه فرار باشه
 

پیوست ها

  • Untitled000.jpg
    Untitled000.jpg
    5.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

sia_1991

عضو جدید
:gol:سلام:
در محاسبات طراحی بال مساحت بال بدست میاد مثلا 6 متر مربع آیا این مساحت سطح بالا و پایین بال یا فقط مساحتی که از بالا میبینیم؟
 

sia_1991

عضو جدید
:gol:سلام:
واسه یه موتور با 20 اسب بخار چه ملخی مناسبه
دور موتور فکر کنم 11000 دور بر دقیقه هست باید از چه گیربکسی استفاده کنم(دور ملخ چقدر باید باشه)؟
 

hossein21

عضو جدید
سلام دوستان

شما کسی رو میشناسید که توی همایش هوافضای خواجه نصیر در اسفند 95 شرکت کرده باشه؟؟

اگه توی کارگاه سیستمهای کنترل توکار سجاد قاسمی شرکت کرده باشه که عالیه؟؟

برای انتقال تجربه میخوام؟؟
 

vrazmjoo

عضو جدید
خوشبختان کتاب های خوبی در زمینه طراحی هواپیمای بدون سرنشین وجود دارد که اکثرا انگلیسی هستند. کتاب Janes به عنوان یک مرجع از کلیه هواپیماهای بدون سرنشین، یک منبع عالی است. با جستجو روی اینترنت می تونید کتاب های خوبی پیدا کنید.
 

mehrdad14

عضو جدید
سلام لطفا برای آزمون دکتری پیشرانش راهنمایی کنید
ظاهرا هر سال منابعش عوض میشه
درسته !؟
 

MMontazar

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان

یه توربوماشین محوری به نام ایندیوسر داریم که شکلش رو ضمیمه کردم همونطور که مشخصه پره های این توربوماشین مارپیچ هستن سوالی که دارم اینه که ابعاد و زوایا و اصطلاحاتی که روی پره های معمولی(مثل پره های توربین، و پمپ و کمپرسور )تعریف میشن روی چنین پره ای چه جوری تعریف میشن من مقالات رو که میبینم برا رسم چنین پره ای فقط دو سه تا زاویه داده که تو هیچ کتاب و مقاله ای مشخص نیست دقیقا کجاست
در مورد پره های معمولی مثلا طول وتر(chord)، لبه حمله، لبه فرار، زاویه نصب پره(stagger angle)، زاویه تکیه پره(lean angle) و....تعریف می شد ولی در مورد چنین پره هایی نمیدونم چجوری میشه؟

از دوستانی که زحمت میکشن پاسخ میدن متشکرمlarge.jpg
 

پیوست ها

  • large.jpg
    large.jpg
    20.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا