هر چه می خواهد دل تنگت بپرس!

zxo003

طراح هواپیما
کاربر ممتاز
ضرایب آیرودینامیکی هر قسمت هواپیما موجوداست(ضریب برا و پسا) و همچنین از لحاظ تئوری وفرمول ها هواپیما قابل پروازه. برای شبیه سازی در واقع دو منظور داشتم که اول مطمئن شدن از پرواز بود(که با توجه به فرمایش شما برای من غیر ممکن است)پس از شبیه سازی منصرف میشویم و به سراغ هدف دوم و البته هدف اصلیم که طراحی سازه است میرویم؛ همون طور که در بالا گفتید"
Fluent برنامه ای برای حل میدان جریان سیال است و نیرو ها و گشتاورهای وارد به جسم یا سیال توسط آن محاسبه میشود
" حالا آیا این نیرو ها وگشتاورها همانهایست که مثلا به ریشه بال وارد میشود؟ مثلا فلوئنت محاسبه می کند که در سرعت km/h450و ارتفاع 20متر، 400 N نیرو به ریشه بال وارد میشود؟
راستش را اگر بخواهید اسراری ندارم که طراحی سازه خیلی مهندسی باشد. اولش قراربود که یک هواپیمای ساده باشد ولی احساس میکنم که حالا خیلی پیچیده شده است!!!:gol:



سلام

پیشنهاد میکنم قبل از ساخت حتما شبیه سازی 6 درجه آزادی را انجام دهید تا از پرواز آن مطمئن شوید، این کار هزینه محاسباتی ندارد اما دانش فنی میخواهد ، ظرایب و مشتقات هم با AVL یا DD محاسبه کنید!

در اصل Fluent توزیع فشار بر روی سطح بال را به شما میدهد نه بیشتر خودتان از توزیع فشار باید نیرو را محاسبه کنید (به همین علت معمولا در شیوه های مهندسی توزیع فشار حاصل را به ANSYS یا آباکوس میدهند و تحلیل سازه میکنند) ، همچنین امکان محاسبه ضرایب گشتاورها و نیرو ها هم وجود دارد، همچنین امکان در نظر گرفتن ارتفاع و سرعت وجود داد.


کتاب های زیادی برای طراحی سازه هوافضا ده فارسی در بازار وجود دارد ، به شخصه پیشنهاد خاصی مد نظرم نیست اما این یکی از کتب درسی مرجع است :


Aircraft Structures for Engineering Students, 4th Edition

http://uploadboy.com/brr1osrbto88.html
 

mehrdad14

عضو جدید
حل المسایل این کتاب رو کسی نداره !!!!! توربین های گازی کوهن راجرز ویرایش 4 یا اصن هر ویرایشی
Henry Cohen_ G. F. C. Rogers_ -Gas Turbine Theory)
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار

mehrdad14

عضو جدید
متن فارسی در مورد stati ck stall , و dynamic stall کسی نداره ؟ که در موردش خوب توضیح بده
 

Asghar_

عضو جدید
سلام دوستان عزیز..

دوستان مقاله میخوام در مورد جریان روی ایرفویل که در مورد زاویه برخورد و جدایش جریان و جریان پیوسته بر روی ایرفویل (attached flow) توضیحات خوبی داده باشه...

و همچنین اگر مقاله ای در موضوع جدایش بر روی پره ها که منجر به استال در توربین میشود و به همین موضوعات زاویه برخورد و جدایش جریان و جریان پیوسته ربط داشته باشه ممنون میشم معرفی کنین و یا لینک را بزارید...

دنبال مقالات با توضیحات خوب میگردم که سریعتر بتونم یه سری مطالب رو بفهمم و جمع آوری کنم....

باتشکر
 

Asghar_

عضو جدید
دوستان سلام....

ممنون میشم راهنماییم کنین...

همونطور که میدونین سرعت پایین بر روی یک ایرفویل در یک زاویه صفر منجر به شروع جدایش نمیشود. ..اگر سرعت هوا به تدریج افزایش یابد جریان جدایش در لبه فرار پره شروع میشود..اگر سرعت یا زاویه حمله بیشتر افزایش یابد نقطه جدایش به سمت لبه حمله میاید...و اگر نقطه استال به سمت لبه فرار برود، عملکرد ایرفویل یا عمکرد پره های توربین افزایش میابد چون که جریان پیوسته بیشتری داریم و جریان پیوسته (Attached flow) انرژی بیشتری را به پره انتقال میدهد.

حال سوال من در اینجا اینه:

در منحنی های توربین( من خودم الان دارم رو یه توربین محوری کار میکنم..شبیه توربین باد)، مثلا منحنی بازده در مقابل زاویه، با افزایش زاویه حمله، بازده تا مرز مشخصی افزایش میابد. که این با جملات فوق در تناقض هست!

ولی میتوان از طریق دیاگرام نیروها این را فهمید که با افزایش زاویه حمله، نیروی مماسی یا گشتاور افزایش یافته و منجر به افزایش بازده تا مرزی شود. و از ان مرزی به بعد به دلیل افزایش بیش از حد جدایش جریان، بازده

کاهش میابد که اصطلاحا پدیده استال بهش میگن.

الان من جدا ازین که میخوام یه راهنمایی در مورد گفته های بالا کنین، یه سوال دیگه هم دارم. آنم اینه که چطور میتوان چگونگی ایجاد شدن بازده ماکزیمم را به جدایش جریان ربط داد؟ چون همانطور که گفتم با افزایش زاویه حمله، جدایش جریان به سمت لبه حمله پره میرود و ما جریان پیوسته کمتری بر روی پره داریم که نشان دهنده اعمال انرژی کمتر بر روی پره هست. پس چطور میتوان این ادعا را کرد که ما تا مرز مشخصی با افزایش زاویه حمله، بازده ماکزیمم میگردد؟؟؟ روی این سوال میخواستم بحث کنیم.

ایا بالانس بین جدایش جریان و افزایش نیروی مماسی عامل ایجاد بازده ماکزیمم هست؟

واقعا ممنون میشم راهنمایی کنین و اگر ممکن هست ممنون میشم مقالات و کتب و لینک های مفید را در این رابطه قرار بدهید....حتی الامکان مقاله باشد که سریعتر به مفهوم این موضوعات پی ببرم.

با تشکر
 

sia_1991

عضو جدید
:gol: سلام هواپیما مدل رو کجا میشه امتحان کرد؟ من رفتم فرودگاه شهرمون اجازه پرواز نداد. گفت برو از استانداری بخش پژوهش معرفی نامه بیار استانداری منو فرستاد پارک علمو فناوری پارک منو فرستاد مرکز رشد!!! یه هواپیما مدل این حرفا رو داره؟ پارک و مرکز رشد میگن که باید نوآوری یا اختراع باشه یا توجیه اقتصادی داشته باشه. این یک هواپیما مدل معمولی (البته یکم تغیرات انجام دادم )من فقط میخوام هواپیمارو آزمایش کنم ببینم درست طراحی کردم یا نه همین!!!
 

zxo003

طراح هواپیما
کاربر ممتاز
:gol: سلام هواپیما مدل رو کجا میشه امتحان کرد؟ من رفتم فرودگاه شهرمون اجازه پرواز نداد. گفت برو از استانداری بخش پژوهش معرفی نامه بیار استانداری منو فرستاد پارک علمو فناوری پارک منو فرستاد مرکز رشد!!! یه هواپیما مدل این حرفا رو داره؟ پارک و مرکز رشد میگن که باید نوآوری یا اختراع باشه یا توجیه اقتصادی داشته باشه. این یک هواپیما مدل معمولی (البته یکم تغیرات انجام دادم )من فقط میخوام هواپیمارو آزمایش کنم ببینم درست طراحی کردم یا نه همین!!!


سلام

در انجمن های مدل (r30.ir یا forum.persianrc.com یا ... ) سرچ کن متوجه میشوی که همشهری های شما کجا میرن پرواز !!

بهتر است قبل از پرواز پرنده خودتون را نشون یک مدلر با تجربه بدید و از نظرات ان استفاده کنید و اگر خلبان با تجربه ای هم نیستید برای اولین پرواز ان بدید یک خلیان با تجربه بپرونه تا برای شما ان تریم کنه و ...

در تهران معمولا جمعه صبح ها اینجا هستن :

غرب : زمین پرواز پارک چیتگر ..
جنوب : باند طرقوز (پایین طر از حرم امام)
شرق : ...

و ....
 

Asghar_

عضو جدید
سلام دوستان...

شکلی مثل زیر رو میخوام بدونم میشه با یه نرم افزاری به صورت کامل و با کیفیت خوب کشید؟

با سالید تا یه قسمتاش میشه ولی کامل نه!..یه قسمتیش هم داخل پینت(Paint) و ورد هم میشه انجام داد..من اینطوری انجام دادم ولی خوب نیست...ممنون میشم راهنماییم کنین....

 

I.R.IRAN

عضو جدید
بهترين نرم افزار طراحي مكانيكي دو بعدي ، اتوكده . يعني تخصص اصليش رو دو بعديه .
 

eti68

عضو جدید
کاربر ممتاز
آقا کانال 3 ما وقتی فوتبال خارج و میخام ببینم فقط صداش هست تصویر نداره.
مشکل از چیه؟
 

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کلا چ نو هواپیمایی امکان ساختش وجود داره تو ایران چ هواپیمایی باشرایط امکاناتی وهزینه ای مناسب؟

بستگی به نیاز مشتری و تهیه بقیه سیستم ها داره که یکیش موتوره که تکنولوژیش نیست فعلا
الان مسافربری مشتری داره اما طراحی و تولیدش سخته
اگه تحت لیسانس تولید بشه و موتور و اویونیک بیاد قابل ساخته
کلا هواپیما کوچیک راحت تره ساختش
 

glider1372

عضو جدید
4 تا کاربرد از هر یک از فلسفههاي طراحی در هواپیما رو میخوام؟هر قطعه هواپیما با کدوم یکی از فلسفه ها(عمر نامحدود.عمرمطمعن.واماندگی ایمن.تحمل اسیب)طراحی شده وچرا؟
 

hossein21

عضو جدید
نرم افزار Xfoil

نرم افزار Xfoil

سلام

از دوستان کسی روابط تئوری نرم افزار Xfoil داره ؟ من خودم مقاله ی << دارلا >> رو دارم اما از روی اون مقاله سخته کد نوشتن برای منی که هوافضائی نیستم....

ممنون میشم کمک کنید.


دوستان اگر کتاب مناسب برای کد نویسی جریان روی ایرفویل ها سراغ دارید معرفی کنید. برای بدست آوردن Cp CL Cm.
 
آخرین ویرایش:

f1843

عضو جدید
سلام من دانشجوی ورودی ترم بهمن کارشناسی ارشد هوافضا گرایش پیشرانش هستم من چندتاسوال داشتم که اگه ممکنه به سوالام پاسخ بدین
1. اسامی اساتید و شرایطشون برا استاد راهنمایی؟
2. بهترین زمینه کار برروی پایان نامه که بتونم پذیرش بگیرم؟
3. زمینه های مهم پیشرانشی تو ایران؟
4. کدوم استادا تو چه زمینه ها خبره هستن؟
5 چه نرم افزارهایی نیازه برا یادگیری؟
6. هرچی که اطلاعات دارین و به درد من میخوره در صورت امکان بهم بدین مرسی
 

hossein21

عضو جدید
سلام دوستان

به یاری خدا کد Xfoil رو نوشتم .... حالا یه سوال دیگه که ان شاءالله جواب بگیرم.

نرم افزارهای کد باز که توی زمینه ملخ هستند رو بهم معرفی میکنید ؟؟؟ ضمنا هرکس این کد رو لازم داشت در خدمتش هستم... جالب اینجاست که کار کردن با خود Xfoil رو بلد نیستم.

یا علی
 

arash_arn

عضو جدید
salam,

1) kamelan bastegi be daneshgat va hadafet dare momkene baziya kheyli khoob bashan vali baraye paziresh gereftan
2) kollan be nazaram tu pishranesh moragheb bash
3) nemidoonam vali mamoolan zaminehaye moheme havafaza baraye har keshvari (fargh nadare) momkene k baraye pazireshet moshkel saz bashe bazam moragheb bash
4)bazam b javabe 1 refrencet midam
P.S. in javaba momkene daghigh nabashan ya dide man ghalat boode bashe dar moredeshoon, chon man pishranesh kari anjam nadadam va in k gradschool Iran naboodam vali dar kol zamane ma migoftan moragheb bashid age hadafe apply darid

Movafagh Bashi,
سلام من دانشجوی ورودی ترم بهمن کارشناسی ارشد هوافضا گرایش پیشرانش هستم من چندتاسوال داشتم که اگه ممکنه به سوالام پاسخ بدین
1. اسامی اساتید و شرایطشون برا استاد راهنمایی؟
2. بهترین زمینه کار برروی پایان نامه که بتونم پذیرش بگیرم؟
3. زمینه های مهم پیشرانشی تو ایران؟
4. کدوم استادا تو چه زمینه ها خبره هستن؟
5 چه نرم افزارهایی نیازه برا یادگیری؟
6. هرچی که اطلاعات دارین و به درد من میخوره در صورت امکان بهم بدین مرسی
 

mehrdad14

عضو جدید
دوستان اطلاعات کاملی در رابطه با کالیبراسیون دستگاه نیروسنج میخاستم . لطفا کمکم کنید
 

hossein21

عضو جدید
سلام
توی چه کتابهایی نحوه محاسبه ضرایب آیرودینامیکی و مشتقات اون خوب ارایه شده؟
تشکر
 

hossein21

عضو جدید
کسی هست یاری کند مرا

کسی هست یاری کند مرا

سلام

دوستان کسی کتاب Compressor Aerodynamic رو داره ؟؟؟؟ برای دانلود ؟؟؟؟؟
 

zxo003

طراح هواپیما
کاربر ممتاز
سلام توی چه کتابهایی نحوه محاسبه ضرایب آیرودینامیکی و مشتقات اون خوب ارایه شده؟ تشکر
سلام اگر منظور شما روش های سریع مهندسی است کتاب Stability and Control DATCOM مرجع آمریکایی است !! که برای پیکره های مانند هواپیما تبدیل شده به برنامه کامپیوتری Digital DATCOM و برای پیکره های مثل موشک تبدیل شده به Missile Datcom اروپایی ها هم یک استاندارد دارند که در ان محاسبه هرضریب آیرودینامیکی را شرح دادن داخلش که اسم آن ESDU است ... کتاب مور هم بدک نیست هم اصلا در حد اندازه DATCOM نیست. از ESDU هم استفاده نمیشود زیرا جامع نیست و روال ثابتی ندارد . اگر میخواهید یک کد ساده بنویسید، میتوانم یک مرجع نسبتا مناسب به شما معرفی کنم ...
 

hossein21

عضو جدید
تشکر بابت توجهتون

تشکر بابت توجهتون

سلام اگر منظور شما روش های سریع مهندسی است کتاب Stability and Control DATCOM مرجع آمریکایی است !! که برای پیکره های مانند هواپیما تبدیل شده به برنامه کامپیوتری Digital DATCOM و برای پیکره های مثل موشک تبدیل شده به Missile Datcom اروپایی ها هم یک استاندارد دارند که در ان محاسبه هرضریب آیرودینامیکی را شرح دادن داخلش که اسم آن ESDU است ... کتاب مور هم بدک نیست هم اصلا در حد اندازه DATCOM نیست. از ESDU هم استفاده نمیشود زیرا جامع نیست و روال ثابتی ندارد . اگر میخواهید یک کد ساده بنویسید، میتوانم یک مرجع نسبتا مناسب به شما معرفی کنم ...

ممنون میشم اگر کتاب یا مرجع دیگری میشناسید کمک کنید...

در ضمن کتاب Stability and Control DATCOM رو دانلود کردم ولی همش یه جور user guide برای نرم افزارش هست و تئوریهاش بحث نشده بود ( البته تا اونجایی که دقت کردم ) ...

به هر حال اگر مرجعی فارسی یا لاتین برای این محاسبات میشناسید معرفی کنید...
 

zxo003

طراح هواپیما
کاربر ممتاز
ممنون میشم اگر کتاب یا مرجع دیگری میشناسید کمک کنید...

در ضمن کتاب Stability and Control DATCOM رو دانلود کردم ولی همش یه جور user guide برای نرم افزارش هست و تئوریهاش بحث نشده بود ( البته تا اونجایی که دقت کردم ) ...

به هر حال اگر مرجعی فارسی یا لاتین برای این محاسبات میشناسید معرفی کنید...


سلام

ببینید مرجع اول و آخر همون کتاب DATCOM است. توجه کنید کتاب DATCOM منوالش منظورم نسیت، کتاب چند جلده و روی هم بیش از 3000 صفحه است ها ، عنوانش دقیقا USAF STABILITY AND CONTROL DATCOM است. تمامی ضرایب آیرو دقیق توضیح داده شده و شیوه محاسبه ان هم ارئه شده است. هیچ منبعی هم دقیقتر از ان به صورت عمومی منتشر نشده است. (کتابی که منظور منه از اینجا دانلود کن: rahauav.com/library/item/usaf-stability-and-control-datcom )


اگر هدف شما محاسبه ضرایب است همون دو برنامه MD ( آخرین نسخه آن از اینجا دانلود کنید: jblaox.persiangig.com) و DD (اخرین نسخ را از اینجا دانلود کنید: www.pdas.com/datcomdownload.html) کار شما راه می اندازد و برای طراحی و یا انجام شبیه سازی چیزی کم ندارد.


یک راه دیگر هم هست، ان هم این که سورس کد DATCOM مرور کنی، انجوری دست میاد چی به چیه !!!




اگر مشتقات را بی خیال بشیم، این منوال خیلی ساده با دقت متوسط به شما یاد میده ضرایب حساب کنی، من خودم از صفر برنامه نویسی ان انجام دادم و دقتش بدک نیست و صحیح است اما DATCOM چیز دیگری هستند !!!!

باید دنبال این PDF بگردی :

a method for predicting the static aerodynamic characteristics of typical missile configurations for angles of attack to 180 degrees

اگر فندق یا فیل ، نشکن بزنی از اینجا میتونی بگیری :

http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/729009.pdf



موفق باشی


 

sia_1991

عضو جدید
:gol:سلام کسی میدونه چطور میشه یه ایرفویل خواص(مثل 415-64) رو چطور میشه تو انسیس کشید؟
 
بالا