هانی رشید Hani Rashid

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز




زندگینامه



هانی رشید در قاهره پایتخت مصر در سال 1958 بدنیا آمد. او فرزند مادری انگلیسی و پدری مصری است. او که در انگلستان و کانادا رشد یافته است، کارشناسی معماری را از دانشگاه کارلتون، اوتاوا در کانادا، 1983 و کارشناسی ارشد معماری را در سال 1985 از آکادمی هنر کراند بروک در آمریکا گرفت. در سال 1988 به همراه لیزا آن کاچر گروه اسیمپتوت را در میلان ایتالیا راه اندازی کرد. در 1989 او به همراه گروه اسیمپتوت به نیویورک نقل مکان کردند. اسیمپتوت به عنوان یک تمرین چند جانبه معمارانه برای او و لیزا آن کاچر شد.
کلمه اسیمپتوت یک اصطلاح ریاضی است که مشخص کننده تصاعد نامتناهی یک منحنی هذلولی در یک محور همگراست؛ به عبارت دیگر نقطه برخورد دو خط همگرا یا نقطه ناپدید شدن. به نقل از هانی رشید آنها اصطلاح اسیمپتوت را بدین علت انتخاب کردند که نمادی است از نقطه برخورد مجازی تیوری های معماری و رسانه دیجیتال؛ دو مقوله ای که آنها به برقراری ارتباط و نزدیکی میانشان، بسیار علاقه مند هستند؛ می باشد. اسیمپتوت معنای جدیدی برای آنها بود، پی گیری هر دو معماری مجازی و واقعی، در مسیری موازی که در بی نهایت با هم تلاقی می کنند.

رشید در سال 1995 پروفسور دانشگاه معماری و برنامه ریزی کلمبیا شد. آشنایی هانی رشید با استودیوی دیجیتال دانشگاه کلمبیا، سبب شد که او و لیزا آن کاچر به رسانه دیجیتال و تاثیر آن بر معماری و تجسم معماری علاقه مند شوند.
هانی رشید مدرسه طراحی دیجیتال را توسعه داد و در تعداد بسیاری از دانشگاهها مشغول به تدریس شد، از جمله دانشگاههایی که او در آنها مدرس بوده است می توان به : آکادمی سلطنتی دانمارک در کپنهاگ، انستیتو معماری جنوب کالیفرنیا در لس آنجلس، دانشگاه لوند سوید، مدرسه فارغ التحصیلان طراحی در دانشگاه هاروارد و استاد مدعو دانشگاه فرانکفورت و ... اشاره کرد.

در گفتگوهایی که با هانی رشید انجام شده، او سرچشمه الهام هایش را هنرمندان و تکنولوژیست هایی که با نظریات فضایی و مفهومی درگیر هستند، ذکر میکند. از جمله این افراد و گروهها و در راس آنها مارسل دوشان هنرمند دادا- سوریالیست می باشد. کارهای لابراتوار ام.آی.تی مدیا، فیلمهای تجربی افرادی چون استان براکیج، موسیقی های کار شده توسط گیتاریست مفهوم گرا گلن برانکا، آهنگساز مینی مالیست تری ریلی و ... برای هانی رشید بسیار قابل توجه هستند.

او همچنین تحت تاثیر پیشرفت های حاصله در طراحی صنعتی، توسعه نرم افزاری و تکنولوژی های جدید است و به اتوماسیون و جلوه های ویژه اهمیت می دهد. رشید فلسفه طراحی و ساختش را بر مبنای تکنولوژیهای گوناگون در زمینه های مختلف پایه گذاری کرده است که به نظرش نیازمند تغییر پذیری و خلاقیت زیادی از جانب طراح می باشد. در باب روند طراحی و تولید در گروه اسیمپتوت او می گوید: «هر پروژه ای را به گفتگو می گذاریم، چه واقعیت حقیقی باشد و چه واقعیت مجازی. زیرا هر پروژه ای به نوبه خود برنده نیرویی بالقوه برای تجربه فرم ها و معانی جدید است. بدین وسیله ما تا اندازه ای از دنبال کردن فرم گرایی و یا مفهوم گرایی محض و همچنین پروژه های تجاری دور شدیم. در عوض مشغول کار بر روی پروژه ای هستیم که نشان دهنده نظریه های تجربی و هیجان آور ما باشند.

ما بیشتر وقت خود را صرف پرداختن به نظریات و امتحان کردن تیوری های جدید و نظریاتی می کنیم که رها از پرداختن به سلیقه مشتری هستند. کارهای ما در نمایشگاه بینال ونیز و پروژه های ما برای بینال سایوپایولو و ... همگی ساختمان هایی هستند که تکنولوژی و ایده شان در خدمت اصلاح و تغییر فضا می باشد و به ما امکان بیان و فهم رویکرد های جدید در طراحی و معماری را می دهد.»

هانی رشید درتمام مراحل طراحی از کامپیوتر بهره میبرد. در برنامه ریزی های اولیه، روش های رسیدن به طرح، طراحی کانسپت (دیاگرام ها)، طراحی حجمها، رسم ساختار، زمان بندی، هزینه ها، ارایه و... از کامپیوتر استفاده می کند. او که در طول تحصیل و مدتی پس از آن هم، با دانیل لیبسکیند همکاری نزدیکی داشته می گوید: « لیبسکیند در آن زمان علاقه چندانی به کامپیوتر نداشت و بیش از حد به توانایی های خود و مطالعات فلسفی اش تکیه می کرد. » او در واقع خود را مدیون نگاه منتقدانه اش به دیدگاه دانیل لیبسکیند می داند و از کامپیوترنه تنها به معنی محدود تکنولوژی، بلکه در گستره وسیعی از ابزارها که در فرایند طراحی از تفکر تا اجرای طرح نقش موثری دارد، بهره می جوید.
اما در این دیدگاه انتقادی به روش لیبسکیند، او ذکر میکند که هنوز از اسکیس و ماکت در برخی موارد در طی مراحل کار استفاده می کند. او ماکت را حتی زمانی که مدل سازی ابتدایی کامپیوتری انجام شده باشد هم مورد استفاده قرار می دهد، چون وجود خارجی آن سبب تمرکز بهتر بر آن می شود و همچنین اولین تجربه در به واقعیت تبدیل شدن هر طرح است و می توان طرح را مورد نقد و بررسی بیشتری قرار داد.

هنگامی که از او سوال می شود که کدام معماران برای او تحسین برانگیزاند، او می گوید آندره بلاک، اریک مندلسون، برنو تات، ولادیمیر ملنیکو ... اما در معماران معاصر او سادگی و خلوص رم کول هاوس و روحیه زاها حدید را تحسین برانگیز و جذاب می داند.

او در باب جمله معروف form follows function می گوید فرم از مفاهیم تبعیت می کند، مفاهیم از ابزار تبعیت می کنند، ابزار در خدمت نیازمندیها هستند و نیازمندیها با توجه به روح زمانه مشخص می شوند.

هانی رشید در پاسخ به سوال ماریاریتا پربلینی درباب اهمیت دیدگاه فرمال در گروه اسیمپتوت می گوید: « معماران برای همیشه درگیر مشکلات فرم و فرمالیسم خواهند بود. ما ساختمان ها را به عنوان اشیا یا سمبول ها می فهمیم، اما معماری سیار فراگیرتر از فرمال یا ژستی سمبولیک است. ما از ابتدا جذب زمینه ای شدیم که به تداخل داده های محیطی مکان طراحی و منابع فکری طراحی می پرداخت. از زمان پروژه steel cloud در لس آنجلس در 1989 تا پروژه خلیج یوکوهاما در 1996، هر کار ما متشکل از لایه های فرهنگی، محیطی و عناصری ذهنی و نامعلوم بوده که سایت، برنامه و معنی ساختمان هایی را که طراحی می کردیم در برگرفته است. و البته تمام این عوامل با عبور از فیلترهای ذهنی ما بر فرمها تاثیر می گذارند. اخیرا، ما بیش از پیش جذب خلق فرم از طریق کامپیوتر شده ایم گر چه که فکر می کنیم خروجی کامپیوتر، اگر فکر معمار پشت آن نباشد، بی معنی است، اما سعی داریم نیروهای بالقوه ای را که وجود دارند و کمتر دیده می شوند به نمایش در آوریم. ما هنگام کارکردن در واقعیت مجازی، برخوردی جدید با فرم را تجربه می کنیم. قسمت اعظمی از معماری ما نتیجه ترکیب اجزای ناپایداری همچون حرکت، صدا، تشعشع و ... است.»

کار هانی رشید عمیقا درگیر فضایی مابین مفهومی و کاربردی است. او در حوزه میان گستره بسیار موفق عمل کرده است. او ذکر میکند بیش از آنکه به پرداختن به قواعد و چارچوب های موجود در نظام های دیگر علاقه داشته باشد، مجبوراست که کار خود را به وسیله آنها پیش ببرد؛ در حین سروکله زدن با ایده های معماری سعی می کند آنها را با جاذبه های خارجی دیگری هم ترکیب نماید. در بیشتر موارد او از فیلم، رسانه های جمعی، فرهنگ، هنرهای بصری و تکنولوژیک در کارهایش استفاده می کند.

برنامه، عملکرد، سازه و اقتصاد همه حوزه هایی جذاب برای گسترش یک برخورد مفهومی اند و از دیدگاه هانی رشید تمام این ملاحظات در کنار سیلان، اغتشاش، حس موسیقایی وهمه دیگر مسایل مفهومی در طراحی موثرند و او خود تلاش در جهت همه جانبگی یک طرح میکند. برای او هندسه به خودی خود یک هدف نیست. او می گوید هر نظام و روش هندسی راهکارهای جذاب و ارزشمندی را به معماری می دهد. در واقع مساله بیشتر این است که کدامیک بیشتر می تواند فضاهای سه بعدی که طراحی و خلق می شود را بهتر بیان کند. در عین حال رویکردی دوگانه برای هندسه در معماری دارد: بیگانگی با سازه و اقتصاد به صورت موازی و مکانیسمی برای ادراکات و فرض های اولیه.
او طراحی دیجیتال خود را سیال، جاری، آنی وپویا به جای از پیش تعیین شده، متراکم و در تقابل با عوامل محیطی خارج می داند. خلق فضاهای دیجیتال به اسیمپتوت اجازه می دهد تا به دنیاها و فضاهایی برسد که کاملا نو و بی سابقه اند و در عین حال آنها را قادر می سازد که ایده های معمارانه ای که همیشه برایشان جذاب بوده و به دلیل ضعف امکانات قابل اجرا نبوده اند را دنبال کنند.

قرار گرفتن در عصر اطلاعات، اقتصاد جهانی، بیو تکنولوژی و دیجیتال به عنوان کالایی قابل معامله نسل جدید را از نسل های دیگر متمایز میکند. هانی رشید در باب این تمایز با پدران معماری معاصر همچون فرانک گری، پیتر آیزنمن و رم کولهاوس، معتقد است که از زمان مدرنیست ها تا کنون، اسیمپتوت اولین نسلی است که زیر سایه مدرنیسم کار نمیکند. معمارانی که ذکر شد، هر یک به نوبه خود در علایق و احساسات معماران بزرگ مدرنیسم ( میس وندرروهه، لوکوربوزیه،...) غرق شده اند. کولهاوس، گری، آیزنمن و... تلاش کرده اند تا راههای رفته مدرنیست های آوانگارد را برگشته و تاثیرات آنها را خنثی کنند. اما برای هانی رشید قهرمانان معماری مدرن دیگر وجود ندارند و او روشهای دیگری را جایگزین آنها کرده است.

کارهای اسیمپتوت در حوزه های مختلف ریشه دوانیده است. آنها در تمام مقیاسهای معماری کار می کنند: معماری داخلی، مبلمان، ساختمان، طراحی شهری و همین طور در حیطه طراحی دیجیتال و همین طور نمایشگاههای چیدمان.
از کارهای اسیمپتوت کاری دنباله دار برای بورس اوراق بهادار در نیویورک است که تولید یک رابط کاربری سه بعدی برای داد وستد و تحلیل کالاها و ابزارها در اینترنت است. یک محیط شبیه سازی شده برای تابلوهای اعلان می باشد. پروژهای دیگر موزه مجازی گوگنهایم در اینترنت و طراحی برای گوگنهایم سوهو در منهتن می باشد. مبلمان نال اینترنشنال و نمایشگاه آن، مرکز سمینار و کنفرانس اینرن Enron)) در هاستن، موزه هنر وتکنولوژی آی بیم (Eyebeam) در نیو یورک، مرکز آماده سازی ب ام و در مونیخ آلمان، پاویلیون شهری فلوراید در هلند، موزه سالوادور دالی در سن پیترزبورگ روسیه، پیمانکاری ساختمان مرسدس بنز در اشتوتگارت و تاتر یونیورس را در دانمارک با مساحتی بالغ بر20 هزار فوت مربع ساختند. پس از موفقیت در پروژه تاتر یونیورس ، پروژه ای توسط شرکت لگوال زون برای ساختن اسباب بازی های هوشمند به اسیمپتوت ارجاع داده شد. به گفته هانی رشید تولید کننده اسباب بازی نیاز به تولید اسباب بازی هایی منطبق با تکنولوژی روز برای بر آوردن خواسته های کودکان و نوجوانان داشت.

این پروژه کاملا در جهت ابتکارات شرکت لگو در ساخت مایندستورم ها و دیگر اسباب بازی های رباتیک و الکترونیک که در لابراتوار ام.آی.تی مدیا دنبال می کند،می باشد. اسیمپتوت یک محیط فیزیکی برای شرکت لگو طراحی می کند که به افراد اجازه تجربه محیط لابراتوار را می دهد، افراد می توانند با هم تعامل داشته باشند و نظریات نوآورانه را با هم مبادله کنند. هانی رشید یادآور می شود: «این معماری از جنبه ریاضی بازی های الگوریتمی سرچشمه گرفته و ما تحت تاثیر چیزی بودیم که آن را قطعات لگوی نا مریی می نامیم؛ یک فضای منحنی شکل که از قسمت های دایره ای شکل متصل به هم تشکیل شده است. ما فضای منفی را تا حد ممکن کوچک کردیم و محیط هایی با مقیاس بزرگ به وجود آوریم که فضا را گسترش می دهند.

هانی رشید به تجربه هایی از دنیای مجازی ادامه می دهد که صفحه نمایش را ترک و دنیای مجازی را با دنیای واقعی ترکیب کند. فضاهایی که در نهایت، امتیازاتی را که ما در حال حاضر برای فضاهای واقعی در مقابل فضاهای مجازی قایل هستیم، را حذف می کند و فضای مجازی و واقعی را بیش از پیش به هم نزدیک می کند.
منبع: سایت مرجع معماران
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
خیابان 166 پِری از هانی رشید

خیابان 166 پِری از هانی رشید




خیابان 166 پِری ، یک آپارتمان درنیویورک ، اولین پروژه اصلی شرکت معماری نیویورکی Asymptote به ریاست هانی رشید ، برادر طراح صنعتی کریم رشید است . این ساختمان هشت طبقه ، بین بلوک های تاریخی خیابان پِری و چارلز لین در قلب وست ویلیج مشترک است .

هندسه زاویه ای ساختمان خیابان 166 پری توسط طراحان آن به طور متناوب به عنوان یک آبشار و کریستال شکسته در نظر گرفته شده که محیط اطراف را تسخیر و منعکس می کند و در نتیجه معماری ساختمان در یک ادراک همیشه در حال تغییر در بافت سنگفرش خیابان و فضای تاریخی وست ویلیج دیده می شود . هدف Asymptote با توجه به گفته هانی رشید ، ساختن چیزیست که خیابان و آسمان هر دو با هم را منعکس کند و به یک منظره ای در اهتزار برای کسانی که در نزدیکی آن قدم می زنند یا رانندگی می کنند – به خصوص در امتداد بزرگراه غربی - تبدیل شود ؛ چیزی که باعث تحریک عاطفی و فکری به عنوان یک پاسخ بصری می شود .

در طراحی پلان طبقات معماران ، ساکنان را مطمئن می کنند که بیشترین انعطاف پذیری را در تفسیر چگونگی مبله کردن فضاها دارند . هر متریال انتخاب شده ، تنظیم مکانی و دیتیل ها توسط Asymptote اجرا شده تا به معماریِ برسد که به گفته هانی رشید می تواند راحت و الهام بخش باشد و در پس زمینه خود به منظور ایجاد یک پیوند مستقیم و صمیمی با طبیعت ، ناپدید شود .




-


-


-


-


-


-



منبع : اتووود
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
هتل یاس - هانی رشید

هتل یاس - هانی رشید




معماران نیویورکی Asymptote هتلی در مسیر یک مسابقه را در ابوظبی ، امارات متحده عربی به اتمام رساندند .

هتل یاس شامل دو برج است که توسط یک پل بر بالای یک مسیر مسابقه به هم مرتبط میشوند و دریک سایبان از شیشه و فولاد پوشیده شده که به هنگام شروع مسابقات فرمول یک ابوظبی Grand Prix افتتاح شده است . هانی رشید یک لندمارک در معماری را متصور شده بود که تأثیرات کلیدی مختلف و الهام بخش اعم از زیبایی شناسی و فرم های همراه با سرعت و حرکت را در بردارد و مناظر هنری و هندسی ، اساس هنر باستانی اسلامی و سنت های هنری و صنعتی را شکل می دهد . ویژگی اصلی طراحی پروژه ، اهمیت معماری و مهندسی است ؛ 217 متر وسعت فرم های ساخته شده از فولاد و 5800 محور پانل های شیشه ای الماس شکل .

پوسته بیرونی از نظر بصری کل مجموعه را با هم متصل کرده درحالی که تأثیرات نوری و بازتاب طیفی تولید می کند که در مقابل آسمان و دریا و چشم انداز صحرای اطراف بازی می کند . ترکیب جواهر مانند کل پروژه ، از نظر بصری و تکنیکی پاسخگوی محیط خود برای ایجاد یک حس فضایی متمایز و قدرتمند و همچنین یک صحنه خیره کننده به فرمول یک و رویداد های دیگر است . هتل یاس به عنوان یک نقطه عطف قابل توجهی در جزیره یاس برای ابوظبی و امارات طراحی شده .




هتل یاس از هانی رشید


هتل یاس از هانی رشید


هتل یاس از هانی رشید


هتل یاس از هانی رشید


هتل یاس از هانی رشید


هتل یاس از هانی رشید


هتل یاس از هانی رشید


هتل یاس از هانی رشید


هتل یاس از هانی رشید


هتل یاس از هانی رشید


هتل یاس از هانی رشید


هتل یاس از هانی رشید


هتل یاس از هانی رشید


هتل یاس از هانی رشید


هتل یاس از هانی رشید


هتل یاس از هانی رشید


هتل یاس از هانی رشید

منبع : اتووود
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
سیتی سنتر جهانی پنانگ - هانی رشید

سیتی سنتر جهانی پنانگ - هانی رشید




معماران Asymptote ، سیتی سنتر جهانی پنانگ ( PGCC ) یک پیشرفت بزرگ در شمال مالزی را طراحی کرده اند که توسط نخست وزیر مالزی عبدالله احمد بروی پرده برداری شد . یک میلیون متر مربع مساحت ، از ویژگی های پیشرفته دو برج شصت طبقه استفاده کرده و یک بخش از برنامه های دولت مالزی برای تقویت رشد اقتصادی در منطقه است . طراحی Asymptote برای مجتمع PGCC بر روی ایده ایجاد یک تصویر جدید و قدرتمند برای شهر پنانگ و ابتکار جدید مرتبط با توسعه کریدور شمالی مالزی متمرکز است .

این ساختار با طراحی مبتکرانه یک حوزه حیاتی جدید است که مکمل و افزایش دهنده خصوصیات منحصر به فردیست که پنانگ را به عنوان یک جزیره متروپولیس قابل توجه نشان می دهد . طراحی برج های نمادین ، الهام خود را نه تنها از دریا و کوه های باشکوه اطرافش بلکه از میراث فرهنگی غنی و متنوع گرفته است که ملت مالزی و بخصوص پنانگ را تشکیل می دهد .




سیتی سنتر جهانی پنانگ از هانی رشید


سیتی سنتر جهانی پنانگ از هانی رشید


سیتی سنتر جهانی پنانگ از هانی رشید

منبع : اتووود
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
ترمینال بندر کائوسیونگ - هانی رشید

ترمینال بندر کائوسیونگ - هانی رشید




معماران نیویورکی Asymptote این طرح پیشنهادی را برای مسابقه ترمینال بندر کائوسیونگ – تایوان – طراحی کرده اند که گروه Reiser+Umemoto در این مسابقه برنده شد .

طرح هانی رشید یک حالت جدیدی از تبادل هنر حمل و نقل ، یک مقصد شهری شامل ترمینال و امکانات عمومی از جمله نمایشگاه و فضای رویدادهای مختلف برای مردم کائوسیونگ و همچنین برای بازدید کننده های ملی و بین المللی است . این پروژه سایت را از ریشه های صنعتی خود به یک قطب پویای شهری و یک دروازه جهانی تبدیل می کند که یک تجربه الکتریکی و قدرتمند را برای یک شهر 24 ساعته به ارمغان می آورد . ویژگی های طراحی Asymptote ، دو برج با یک سالن ترمینال در حال تعلیق در بین آنهاست .

این سالن سایه و سرپناهی برای پلازای عمومی در زیر آن فراهم میکند .




ترمینال بندر کائوسیونگ از هانی رشید


ترمینال بندر کائوسیونگ از هانی رشید


ترمینال بندر کائوسیونگ از هانی رشید


ترمینال بندر کائوسیونگ از هانی رشید


ترمینال بندر کائوسیونگ از هانی رشید


ترمینال بندر کائوسیونگ از هانی رشید


ترمینال بندر کائوسیونگ از هانی رشید


ترمینال بندر کائوسیونگ از هانی رشید


ترمینال بندر کائوسیونگ از هانی رشید


ترمینال بندر کائوسیونگ از هانی رشید


ترمینال بندر کائوسیونگ از هانی رشید


ترمینال بندر کائوسیونگ از هانی رشید

منبع : اتووود
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
برج استراتا- هانی رشید ؛ پیچش خلاقیت و پایداری

برج استراتا- هانی رشید ؛ پیچش خلاقیت و پایداری





هانی رشید و آن کوتر ، از بنیانگذاران و مدیران بنیاد معماری اسیمتوت به علت فعلیت های علمی و مبتکرانه خود در دو دهه اخیر ، به عنوان معمارانی پیشرو و طرفدار معماری تحول گرا در عصر اطلاعات و طلایه دار ابداعات فنی در عرصه ساخت و تولید ، توجهات بین المللی بسیاری را به خود جلب کرده اند .




رویکرد اصلی این گروه ابداع الگو های نو و به نقد کشیدن وضع موجود است . این معماران در سال 2008 طراحی مجموعه مسکونی را آغاز کردند .این ساختمان مسکونی 160 متری ، با 40 طبقه ارتفاع از آپارتمان های مجلل در ساحل ال رها در ابوظبی شکل گرفته است . زمان نهایی بهره برداری از پروژه سال 2011 پیش بینی شده است .





ایده اصلی هانی رشید استفاده از روابط ریاضی در مدل سلزی برای خلق فرمی انتزاعی و جاه طلبانه است که نمایانگر توان مالی و اقتصاد رو به رشد امارات متحده عربی باشد . طراحان اسیمتوت " Asymtote" با استفاده از روش های مدل سای پارامتریک از شروع طراحی تا فاز تولید پیشرفته ، ساختمانی هوشمند و دارای استخوان بندی طره ای شکل را با رویکرد پایداری شکل داده اند که با ارتفاع بی نظیرش در منطقه خط آسمان را شکسته و بر مناظر شهری مسلط شده است .



سه بعدی پروژه

پلان مجموعه

هندسه سایت پلان

ماکت مجموعه

دید مجموعه در شب

پرسپکتیو داخلی برج

پرسپکتیو داخلی مجموعه


منبع:اتوود


 
  • Like
واکنش ها: mpb
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
F A R Z A N E کریم رشید مشاهیر معماری 2

Similar threads

بالا