هاست(host) چیست؟مهمترین معیارها در انتخاب هاست خوب چیست؟

webmac

عضو جدید
[h=1]تعریف ساده از اینکه هاست (host) چیست؟ آشنایی با تمامی نکات کلیدی و معیارهای اساسی مهم در انتخاب هاست ایده آل را در این مقاله خواهید خواند.
[/h]
[h=2]هاست (host) در لغت به معنای میزبانی می باشد . در حقیقت و به اصطلاح به کامپیوتر و یا سروری گفته می شود که توانایی ذخیره و نگهداری اطلاعات شما مانند کدها و فایلهای شما و همچنین تصاویر و سایر اطلاعات شما را در خود داشته باشد.[/h]سروری که بناست وظیفه بالا را به عهده داشته باشد باید از سیستم سخت افزاری مناسبی برخوردار باشد و همچنین این سرور باید به صورت شبانه روزی و 24 ساعته به اینترنت وصل باشد تا توسط اینترنت در دسترس تمامی افراد در شبکه اینترنت باشد.
سرور مربوطه که به صورت دائم به اینترنت وصل می باشد این اجازه را به مرورگرها میدهد تا کاربران با وارد کردن نام دامین خود در قسمت url مرورگر به اطلاعات آن سرور دسترسی داشته باشند. دقت داشته باشید شما معمولا از شرکت های ارائه هاستین هاست را اجاره می نمایید و هرساله آن را باید تمدید کنید.
فضای هاست دارای یک آدرس اینترنتی منحصر بفرد بنام IP ، یک حوزه منحصــر بفرد و یک نام منحصـر بفــرد که کامپیوتر شما را در شبکه می شناساند ، می باشد . به عبارت دیگر ، میزبانی یک سایت عبارتست از فراهم نمودن محلی مناسب بعنوان پایگاه اصلی برای ارسال و دریافت اطلاعات از طریق اینترنت که در اصطلاح فنی به آن Web Hosting گفته می شوند.
[h=3]تعریفی دقیقتر و فنی تر از هاست ftp و cpanel و website panel را مطالعه نمایید:[/h]هاست (به زبان انگلیسی Host) به معنی میزبان است و به محیط مجازی اطلاق می شود که بر روی یک سرور برای یک سایت تدارک دیده شده است,ممکن است بر روی یک سرور 1 یا 10 و یا 500 سایت و حتی بیشتر میزبانی شود و تعداد سایت های روی یک سرور به قدرت پردازنده و رم و فضای سرور و همچنین میزان استفاده وبسایت ها از این منابع بستگی دارد.
[h=4]cPanel (سی پنل) و website panel (وب سایت پنل) برنامه های مدیریتی محبوب سرور[/h]این سرور نیاز به یک برنامه مدیریتی دارد که هر کاربر(مدیر سایت) به صورت مجزا بتواند وب سایت خود را مدیریت کند که به صورت کلی شامل فضای وب سایت(هارد) , پایگاه داده و ایمیل می باشد و برای سرورهایی که از سیستم عامل لینوکس استفاده می کنند cPanel یکی از محبوب ترین نرم افزار های شناخته شده در این زمینه می باشد که امکانات فوق العاده ای به کاربر می دهد. و برای سیستم عامل ویندوز (windows) از نرم افزار website panel (وب سایت پنل) استفاده میشود.
[h=4]نحوه دسترسی به فایلها روی سرور توسط File Manager و یا ftp انجام میشود.[/h]تمامی فایل های یک وب سایت اعم از فایل های اسکریپتی یا چند رسانه ای و ... بر روی فضای هاست قرار میگیرد که مدیر وب سایت می تواند برای انتقال فایل ها از File Manager در داخل cPanel و یا نرم افزار FTP استفاده کند, این نرم افزار ها با پروتکل FTP و معمولا با پورت 21 به سرور وصل می شوند و کاربرمی تواند فایل های مشخص شده را انتقال دهد.
[h=4]سرور مجازی چیست؟ هاست اشتراکی چیست؟[/h]زمانی که چند وب سایت بر روی یک سرور یا سرور مجازی قرار میگیرند از اصطلاح هاست اشتراکی استفاده می کنیم بدین معنی که منابع سرور فقط در اختیار یک سایت نیست و بین چند سایت مشترک هست و یکی از مسائل مهم در خصوص هاست اشتراکی مسئله امنیت آن می باشد که متاسفانه در خیلی از سرور ها به آن اهمیت داده نمی شود, مدیر سرور باید با استفاده از نرم افزار های امنیتی و کانفیگ حرفه ای فضای سرور را امن کند.
[h=5]نکات بسیار مهم و کاربردی در هنگام خریداری(اجاره ) هاست :[/h]
  1. میزان فضا (Quata) که معمولا برحسب مگابایت و یا گیگابایت می باشد. مثلا 200 مگابایت یا 1 گیگابایت.
  2. نوع هاست : ویندوز یا لینوکس اگر زبان برنامه نویسی شما برپایه asp.net باشد نوع هاست شما باید ویندوزی باشد. اما اگر زبان برنامه نویسی پایه php باشد نوع هاست باید لینوکسی باشد.
  3. کشوری که سرور هاستینگ در آن قرار دارد.(معمولا به صورت کلی هاست داخل ایران و هاست خارج ایران شناخته میشود)
  4. تعداد دامین های قابل استفاده . بعضی از هاست ها برای یک دامین می باشد یعنی فقط یک سایت روی آن هاست میتوانید اجرا کنید اما بعضی از هاست ها تعدادی بیشتر و گاها نامحدود میتوانید سایت روی یک هاست راه اندازی شود.
  5. تعداد اکانت‌های ایمیل
  6. تعداد دیتابیس‌ها
  7. میزان پهنای باند (bandwidth) : حجم اطلاعاتی که در یک ماه می‌توان ارسال و دریافت کرد.
  8. پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی : مثل PHP, ASP و …

"وب مک مشهد، مشاور و طراح حرفه ای ترین وب سایتها"با ما تماس بگیرید:تلفن : 36040001- 051 (10 خط)

تهیه شده توسط گروه وب مک
 
بالا