نیروگاه گازی بوشهر

chemblog

عضو جدید
یروگاه گازی بوشهر در شهر بوشهر و در ۵۰۰ متری میدان آزادی قرار دارد.این نیروگاه که حدود ۶۰ کیلو ولت برق تولید می کند، حدود ۳۰ سال است که مشغول به کار است و از تکنولوژی قدیمی این نیروگاه ها استفاده می کند. عوامل زیادی بر بازده ی این نیروگاه تاثیر می گذارد که یکی از آن ها شرایط آب و هوایی و دیگری ارتفاع از سطح دریا است. یک نیروگاه گازی در سطح دریا به علت وجود فشار مناسب بیشترین بازده را دارد و هرچه از سطح دریا بالاتر می رود به علت کاهش فشار بازده ی آن کاهش می یابد. این نیروگاه دارای سه واحد می باشد که به ترتیب واحدهای ۱ و ۲ و ۳ شماره گذاری شده است و هر کدام به طور اسمی ۲۵ مگاوات برق تولید می کنند. در زمستان این مقدار به حدود ۱۶ و در تابستان به حدود ۱۸ مگاوات می رسد. هر دام از واحد ها از قسمت هایی چون اتاقک فیلتر هوا، کمپرسور، محفظه احتراق، توربین، ژنراتور، شافت، یاتاقان ها، مقسم سوخت، پمپ های روغن و سوخت و … تشکیل شده است.

اتاقک فیلتر هوا
این اتاقک ابعادی حدود ۷ متر دارد. در این اتاقک ردیف های متعددی از فیلتر هوا نصب شده است که فاصله ی بین ردیف ها حدود یک متر است. هوای بیرون توسط صفحه ی مشبک بیرونی و به علت کاهش فشار در این اتاقک وارد این اتاقک می شوند، هوای ورودی به ردیف اول فیلتر برخورد می کند و درصدی از بخار آن گرفته می شود سپس به ردیف دوم برخورد می کند و ئدر این قسمت نیز درصدی از ذرات آن گرفته می شود و به همین ترتیب تا آخرین ردیف پره حرکت کرده و در آخرین مرحله هوای خیلی تمیز و بدون گرد و غبار از این اتاقک خارج شده و وارد کمپرسور می شود. قابل توجه است که وجود گرد و غبار در هوای ورودی به کمپرسور باعث کاهش بازده شده و حتی به پره های کمپرسور و توربین نیز صدمه وارد کرده و باعث خوردگی آن ها می شود. همچنین در فضاهای خالی توربین و کمپرسور و محفظه ی احتراق تولید رسوب کرده که حجم مورد استفاده را کاهش می دهد و نیاز به تمیز کاری را بوجود می آورد.

کمپرسور
کمپرسورهای استفاده شده در این نیروگاه دارای هفده مرحله پره می باشند که هر مرحله از پره های ثابت و متحرک تشکیل شده است.اولین پره ثابت، پره ای است که به عنوان پره ی راهنما مورد استفاده قرار می گیرد. هوای تمیز وارد کمپرسور می شود. پره ی راهنما آن را به طرف پره های ثابت ردیف دوم می کشاند. هوای پر سرعت به پره های ثابت ردیف اول برخورد کرده و وارد کمپرسور می شود و فشار آن تا حدی بالا می رود سپس از پره ی ثابت ردیف اول گذشته و به طرف پره ی متحرک ردیف دوم حرکت می کند.در آن جا باز سرعتش زیاد می شود و به طرف پره ی ثابت ردیف دوم حرکت می کند.در آن جا هوای پر سرعت به دلیل برخورد با مانعی به نام پره های ثابت انرژی جنبشی خود را به انرژی فشار تبدیل می کند و هوا فشرده می شود و این پروسه تا هفدهمین پره ادامه می یابد تا این که در آخر هوای با فشار خیلی زیاد از کمپرسور خارج می شود و وارد محفظه احتراق می گردد. در طراحی کمپرسور از دو یاتاقان استفاده می شود. یکی از این یاتاقان ها فقط نیرووی شعاعی را می گیرد ولی دیگری هم نیروی شعاعی و هم نیروی محوری را می گیرد و این باعث می شود در مواردی که شافت که پره های متحرک روی آن قرار دارند به عقب برمی گردد و از برخورد پره های ثابت و متحرک ممانعت به عمل اید.

پمپ روغن
پمپ روغن، روغن را برای روغنکاری قسمت های مختلف سیستم و واحد تامین می کند.قسمت هایی چون یاتاقان ها برای روان کردن حرکت شافت درون آن ها و قسمت های مختلف موتور دیزل که دارای اصطکاک خشک هستند و برخورد بین آن ها باعث از بین رفتن سطوح مطلوب آن ها و ایجاد گرما در این قطعات می کند و در نتیجه عمر مفید این قطعات را به نحو چشمگیری کاهش می دهد.پمپ روغن همچنین وظیفه ی پمپاژ روغن برای قسمت های مختلف جهت خنک کاری آن ها را بر عهده دارد. قسمت های اطراف سیلندر در موتور دیزل که به علت احتراق اولیه گرمای زیادی را جذب می کنند باعث افزایش دما و خرابی سیلندر و پیستون می شود.

پمپ سوخت
این پمپ که در نیروگاه گازی به پمپ اصلی وصل است کار تغذیه ی اتاق های احتراق را به عهده دارد.قبل از این پمپ محفظه فیلتر سوخت قرار دارد و سوخت قبل از این که وارد پمپ سوخت شود باید از این فیلتر بگذرد تا ناخالصی ها و مواد زائد درون سوخت گرفته شود.این کار باعث احتراق بهتر و در نتیجه بازده بیشتری می شود.سوخت مورد استفاده در این نیروگاه گازوئیل است که توسط دو مخزن سه میلیون لیتری که در کنار واحد قرار دارد تامین می شود.

سیستم احتراق
سیستم احتراق در توربین گاز شامل بخش های سوخت پاش، جرقه زن، محفظه ی احتراق و لوله ی احتراق می باشد.

توربین
در ساختمان توربین از دو نازل و دو ردیف پره متحرک استفاده شده است.مخلوط مشتعل که دارای دمای بسیار زیادی است وارد اولین نازل می شود. این مخلوط که دارای فشار زیادی است به هنگام عبور از نازل قسمتی از انرژی فشاری خود را به انرژی جنبشی تبدیل می کند و این مخلوط با سرعت نسبتا زیاد به پره های ردیف اول برخورد می کند و این پره ها را به حرکت در می آورد.هوای مشتعل از پره های ردیف اول عبور کرده و وارد نازل طبقه ی دوم می شود . در این جا نیز قسمتی دیگر از انرژی به انرژی سرعتی تبدیل می شود و به پره های قسمت دوم برخورد می کند و این پره ها را هم به حرکت در می آورد.حرکت چرخشی پره ها باعث دوران شافت می شود که این حرکت دورانی و این انرژی جنبشی در ژنراتور به نیروی الکتریکی تبدیل می شود.

موتور دیزل
موتور دیزل در این نیروگاه در واقع نقش راه انداز را دارد.بدین ترتیب که سیکل که در ابتدا خاموش است نمی تواند شافت را به حرکت در آورد. لذا موتور دیزل این کار را برای واحد انجام می دهد.موتور دیزل در این نیروگاه شبیه موتور دیزل در ماشین های سنگین است.این موتور شش سیلندر است.هنگامی که واحد استارت می خورد دور موتور زیاد می شود. شافت موتور به وسیله ی اتصالی قفلی به شافت کمپرسور متصل است. وقتی دور به ۱۱۰۰ رسید فرمان آتش داده می شود. با فشردن این کلید احتراق در محفظه های احتراق شروع می شود تا این که دور به ۳۱۰۰ می رسد.در این جا به علت این که موتور دیزل نمی تواند همراه با دور شافت کمپرسور حرکت کند از شافت جدا می شود . نقش موتور دیزل در واحد با پایان می رسد تا این که استارت بعدی آغاز گردد.

ژنراتور
دستگاهی که وظیفه ی تولید انرژی برای شبکه را بر عهده دارد ژنراتور است.اساس تولید انرژی الکتریکی چرخیدن یک آهن ربا و ایجاد میدان چرخان است که خطوط این میدان سیم پیچ های ژنراتور را قطع می کند.بر اساس قوانین لنز و فارادای این میدان چرخان درون سیم پیچ های ژنراتور جریان القا می کند. ولتاژ و جریان خروجی به اتاق Protectional می روند که دارای کلید ها و فیوزهای قدرت است. این کلید ها و فیوز ها وظیفه ی حفاظت از ژنراتور را به عهده دارند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا