نیاز به راهنمایی

saeid_sr11

عضو جدید
Untitled0.jpg

سلام به دوستان عزیزم. من این مدارو طراحی کردم تو نرم افزار جواب میده ولی تو عمل کار درست کار نمیکنه.لطفا راهنمایی کنید.طرز کارش به این صورته که: اگه نقطه 11 رو به نقطه12 وصل کنیم ال ایدی قرمزروشن میشه و اگه نقطه 11رو به نقطه13 وصل کنیم ال ایدی سبز روشن میشه که در عمل درست انجام نمیشه لطفا راهنمایی فرمایید.
 

alisaw

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشاهده پیوست 145723

سلام به دوستان عزیزم. من این مدارو طراحی کردم تو نرم افزار جواب میده ولی تو عمل کار درست کار نمیکنه.لطفا راهنمایی کنید.طرز کارش به این صورته که: اگه نقطه 11 رو به نقطه12 وصل کنیم ال ایدی قرمزروشن میشه و اگه نقطه 11رو به نقطه13 وصل کنیم ال ایدی سبز روشن میشه که در عمل درست انجام نمیشه لطفا راهنمایی فرمایید.

سلام،
نمیدانم اطلاعات بنده به کار شما میاد یا نه، و سطح آشناییتون با الکترونیک نفرمودید. به هر حال من توضیح میدم اگر اشتباه گفته باشم خواهش میکنم دوستان اصلاح کنند.

شاید توی نرم افزار دیود ها و LED ها ایده آل در نظر گرفته شدند و ولتاژی که دو سر دیود افت میکنه 0 در نظر گرفته شده.(چک کنید)
ولی در عمل اینطور نیست.
طبق این مدار در عمل باید در حالت عادی هر دو LED روشن باشند.
وقتی 11 را به 13 وصل میکنید برای روشن شدن LED green باید ولتاژ نقطه ی 13 حداقل به اندازه ی (( ولتاژی که سر دیود 1n4001 افت میکند + ولتاژی که سر مقاومت 1k افت میکند + ولتاژی که دو سر خود LED green افت میکند )) از نطقه ی پلاریته ی منفی منبع 12 ولتی بیشتر(مثبت تر) باشد.
اگر با تحلیل مدار آشنایی ندارید ، ولتاژ افت دو سر المان ها به راحتی با یک ولتمتر قابل اندازه گیری هست.
(وقتی در مدار هستند ولتاژهای نامبرده ی بالا را اندازه گیری کنید، ولتاژی که از دو سر مقاومت اندازه گیری میشود حداکثر باید حدود 7v باشد تا دیود و LED روشن بمانند. به طور کلی هر دیود برای هدایت ولتاژی کمتر از 1 ولت از مدار میکاهد، ما اینجا برای اطمینان همان 1 ولت را در نظر میگیریم. و برای LED green بسته به نوع LED معمولا از 1.9 تا 4 ولت ، از ولتاژ کاسته میشود. برای اندازه گیری و اطمینان LED green مورد استفاده در مدارتان را از مدار جدا کرده و با یک ولتاژ حدود 6 ولت بایاس کنید(با پلاریته صحیح ، پایه ای که فلز بیشتری در حباب LED دارد کاتد است و به منفی وصل میشود) اگر روشن نشد که سطل آشغال.
ولی اگر روشن شد با ولتاژ زیر 4 ولت هم تست کنید ، حالا اگر روشن نشد معلوم میشود که ولتاژ افت این LED حداقل به اندازه ی ولتاژی است که باید به آن اعمال شود تا روشن شود. این ولتاژ برای LED red هم از 1.63 تا حدود 2 هست.
باز هم برای اطمینان بعد از معلوم شدن مجموع این ولتاژ ها ، ولتاژ منبعتان را 2-3 ولت بیشتر بگیرید تا مشکلی پیش نیاید.

- نکته اینکه در مداری که شما طراحی کردید ، دیود های 1n4001 به غیر از افت ولتاژ حدود 0.7 ولت نقشی ندارند ، اگر شما عمدا در طراحیتان این ولتاژ را در نظر گرفته اید که هیچ ، ولی اگر برای یکسو سازی و جلوگیری از برگشت سیگنال استفاده کرده اید، لازم نیست. اولا اینکه خود LED ها نوعی دیود و یکسو کننده هستند ، دوما در هنگام اتصال مثلا 13 و 11 دو سر LED مورد نظر هم پتانسیل شده و حتی اگر یک لامپ معمولی هم باشد خاموش میشود.

- نکته ی دیگر اینکه نقطه ی 12 ولتاژ 0 ولت دارد ، نه ولتاژ -12 ، اگر منظور -12 باشد ، منبع شما دیگر 12 ولت نیست و 24 ولت خواهد بود.
چک کنید که در مدار طراحی شده باید همزمان با اتصال مثلا نقاط 12 و 11 باید یک ولتاژ -12 هم به مدار وصل شود؟ یا صرفا این اتصال یک کلید است؟

- و لطفا توضیح دهید که کلا مدار شما چطور کار میکند، اگر سالم نیست ، کدام قسمت درست کار نمیکند.

255010_499681476718951_1674358617_n.jpg
و قطعا راههای راحت تر و ساده تری برای طراحی اینچنین مداری وجود دارد ، البته اگر مورد استفاده ی آن را بفرماییدو بگویید به چه احتیاج دارید
 
آخرین ویرایش:

saeid_sr11

عضو جدید
سلام،
نمیدانم اطلاعات بنده به کار شما میاد یا نه، و سطح آشناییتون با الکترونیک نفرمودید. به هر حال من توضیح میدم اگر اشتباه گفته باشم خواهش میکنم دوستان اصلاح کنند.

شاید توی نرم افزار دیود ها و LED ها ایده آل در نظر گرفته شدند و ولتاژی که دو سر دیود افت میکنه 0 در نظر گرفته شده.(چک کنید)
ولی در عمل اینطور نیست.
طبق این مدار در عمل باید در حالت عادی هر دو LED روشن باشند.
وقتی 11 را به 13 وصل میکنید برای روشن شدن LED green باید ولتاژ نقطه ی 13 حداقل به اندازه ی (( ولتاژی که سر دیود 1n4001 افت میکند + ولتاژی که سر مقاومت 1k افت میکند + ولتاژی که دو سر خود LED green افت میکند )) از نطقه ی پلاریته ی منفی منبع 12 ولتی بیشتر(مثبت تر) باشد.
اگر با تحلیل مدار آشنایی ندارید ، ولتاژ افت دو سر المان ها به راحتی با یک ولتمتر قابل اندازه گیری هست.
(وقتی در مدار هستند ولتاژهای نامبرده ی بالا را اندازه گیری کنید، ولتاژی که از دو سر مقاومت اندازه گیری میشود حداکثر باید حدود 7v باشد تا دیود و LED روشن بمانند. به طور کلی هر دیود برای هدایت ولتاژی کمتر از 1 ولت از مدار میکاهد، ما اینجا برای اطمینان همان 1 ولت را در نظر میگیریم. و برای LED green بسته به نوع LED معمولا از 1.9 تا 4 ولت ، از ولتاژ کاسته میشود. برای اندازه گیری و اطمینان LED green مورد استفاده در مدارتان را از مدار جدا کرده و با یک ولتاژ حدود 6 ولت بایاس کنید(با پلاریته صحیح ، پایه ای که فلز بیشتری در حباب LED دارد کاتد است و به منفی وصل میشود) اگر روشن نشد که سطل آشغال.
ولی اگر روشن شد با ولتاژ زیر 4 ولت هم تست کنید ، حالا اگر روشن نشد معلوم میشود که ولتاژ افت این LED حداقل به اندازه ی ولتاژی است که باید به آن اعمال شود تا روشن شود. این ولتاژ برای LED red هم از 1.63 تا حدود 2 هست.
باز هم برای اطمینان بعد از معلوم شدن مجموع این ولتاژ ها ، ولتاژ منبعتان را 2-3 ولت بیشتر بگیرید تا مشکلی پیش نیاید.

- نکته اینکه در مداری که شما طراحی کردید ، دیود های 1n4001 به غیر از افت ولتاژ حدود 0.7 ولت نقشی ندارند ، اگر شما عمدا در طراحیتان این ولتاژ را در نظر گرفته اید که هیچ ، ولی اگر برای یکسو سازی و جلوگیری از برگشت سیگنال استفاده کرده اید، لازم نیست. اولا اینکه خود LED ها نوعی دیود و یکسو کننده هستند ، دوما در هنگام اتصال مثلا 13 و 11 دو سر LED مورد نظر هم پتانسیل شده و حتی اگر یک لامپ معمولی هم باشد خاموش میشود.

- نکته ی دیگر اینکه نقطه ی 12 ولتاژ 0 ولت دارد ، نه ولتاژ -12 ، اگر منظور -12 باشد ، منبع شما دیگر 12 ولت نیست و 24 ولت خواهد بود.
چک کنید که در مدار طراحی شده باید همزمان با اتصال مثلا نقاط 12 و 11 باید یک ولتاژ -12 هم به مدار وصل شود؟ یا صرفا این اتصال یک کلید است؟

- و لطفا توضیح دهید که کلا مدار شما چطور کار میکند، اگر سالم نیست ، کدام قسمت درست کار نمیکند.

مشاهده پیوست 145897
و قطعا راههای راحت تر و ساده تری برای طراحی اینچنین مداری وجود دارد ، البته اگر مورد استفاده ی آن را بفرماییدو بگویید به چه احتیاج دارید

سلام مهندس
ممنون از وقت و راهنمایی که کردین.
منبع 12 ولت هستش.

در اصل هدفم ز این مدار این هست که با استفاده از دو سر باطری ماشین (یعنی همون 12 ولت منبع) نوع جریان(منفی- مثبت) سیم های داخل اتومبیل تشخیص بدم.

که در این مدار نقطه 11 به عنوان پراب تشخیص استفاده میشه!
و نقاط 12 و 13 به عنوان نقاط آزمایشی استفاده شده اند.

اطلاعاتم در مورد الکترونیک کم هستش و این مدار رو هم با مطالعه و با نرم افزار EWB طراحی کردم.

تو نرم افزار جواب میداد ولی وقتی بستم!!! یکی از led ها روشنه!!

اگه بتونین تو طراحیش کمکم کنین خیلی ممنون میشم مهندس.

با تشکر.
 

alisaw

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام مهندس
ممنون از وقت و راهنمایی که کردین.
منبع 12 ولت هستش.

در اصل هدفم ز این مدار این هست که با استفاده از دو سر باطری ماشین (یعنی همون 12 ولت منبع) نوع جریان(منفی- مثبت) سیم های داخل اتومبیل تشخیص بدم.

که در این مدار نقطه 11 به عنوان پراب تشخیص استفاده میشه!
و نقاط 12 و 13 به عنوان نقاط آزمایشی استفاده شده اند.

اطلاعاتم در مورد الکترونیک کم هستش و این مدار رو هم با مطالعه و با نرم افزار EWB طراحی کردم.

تو نرم افزار جواب میداد ولی وقتی بستم!!! یکی از led ها روشنه!!

اگه بتونین تو طراحیش کمکم کنین خیلی ممنون میشم مهندس.

با تشکر.

باز هم سلام
پس کلا هدفتون جهت جریان هست؟ در این صورت مداری که طراحی کردید زیاد مناسب این کار نیست.
نمیدونم به چه کارتون میاد ولی اگر هدف فقط دانستن جهت جریان سیمی هست که مثلا لامپی رو روشن میکنه به تستر احتاجی نیست،
بنده زیاد از برق خودرو سر در نمیارم ولی تا جایی که اطلاع دارم در سیم کشی خودرو برای صرفه جویی در مصرف سیم و ... فقط سیم + مثبت رو به مصرف کننده میکشند و سیم منفی با توجه به هادی (رسانا) بودن بدنه خودرو ، به بدنه اتصال پیدا میکنه ، و برای بسته شدن مدار هم قطب منفی باطری اصلی رو به بدنه اتصال میدن.
جهت جریان توی برق یک نکته ی قراردادی هست ، در حال حاضر دانشمندان گفته اند که جریان از قطب مثبت به قطب منفی جاری میشه.
پس هر جا سیمی مشاهده کردید که به مصرف کننده ای مثلا لامپ چراغ ترمز خودرو اتصال پیدا کرده، اون سیم مثبت هست و جهت جریانش از باطری به سمت لامپ میشه.
باز برای اطمینان شما میتونید از یک ولتمتر دیجیتال یا حتی ساده تر از 2 تکه سیم و یک لامپ 12 ولت (که توی روشنایی خودرو استفاده میشه) استفاده کنید.
بعد از روشن کردن مدار (مثلا لامپ جلو)
با ولتمتر: سیم مشکی رو به ترمینال ( - ، com ) وصل کنید . سیم مثبت هم به ( + ، V ) و کلید مولتی متر رو روی V dc (ولتاژ مستقیم) قرار بدین.
اگر عددی روی کلید ولت متر درج شده بود، کلید رو روی آخرین عددی که از 12 بیشتره قرار بدین، هر سیمی خواستید تست کنید ، سیم قرمز رو بهش وصل کنید و سیم مشکی رو به بدنه اتصال بدین. اگر جریانی عبور کنه ، ولتاژ باطری رو روی صفحه دستگاه میبینید.
البته اگر پشت عدد یک منفی افتاد یعنی جهت جریان برعکسه (دقت کنید : پراب ها به دستگاه درست وصل شده باشند و کلید inverse ولتمتر در صورت وجود خاموش باشد)
(البته برق موتور ، کویل ، دینام رو با این روش امتحان نکنید، چون منفجر میشه :w29:)

روش ساده تر هم اینکه یک لامپ 12 تهیه کنید. 2 تا سیم بهش لحیم کنید و با سر های دیگه ی سیم ها همون کار رو تکرار کنید . این روش برای ولتاژ های حدود 9 تا 14 ولت جواب میده.
و روش ساده تر تر!!! اینکه تستر هایی شبیه فازمتر توی بازار هست ، که با برق 12 ، 24 کار میکنه و اگر نوکش به جایی اتصال کنه که برق خودرو هست،
چراغش روشن میشه.
با این فازمتر ها برق شهر رو امتحان نکنید چون بازم >>>> :w29:

البته هنوزم مطمئن نیستم منظور شما از جهت جریان چیه.

دقت کنید:

- از باطری اسیدی ماشین گازی پخش میشه که به شدت اشتعال زاست ، اتصال کوتاه ترمینال های باطری ( + ، - ) ممکنه باعث جرقه زدن و انفجار بشه.
همچنین در مداری که طراحی کردید اگر نقاط 12 و 13 رو به هم وصل کنید برابر با اتصال کوتاه هست.
هنگام استارت زدن از روشهای اندازه گیری بالا استفاده نکنید. فقط هنگام روشن یا خاموش بودن خودرو.
و اگر خواستید هر ولتاژ و جریانی رو اندازه بگیرید باید مدارش وصل باشه ( یعنی مثلا چراغ باید روشن باشه)
 

saeid_sr11

عضو جدید
سلام
ممنون از راهنمایهاتون.

با چندین مرتبه آزمایش به این مدار رسیدم و در عمل هم جواب داد.
2.jpg

بازم ممنون که وقت گذاشتین.
 
آخرین ویرایش:
بالا