نگراني از مصرف بيش از حد انرژي در شبكه اينترنت

shiva_bkr68

عضو جدید
نظر دانشمندان و متخصصين صنعت فن آوري اطلاعات بر اين است كه اشتهاي روزافزون اينترنت براي برق و انرژي تهديدي جدي براي شركت هايي از قبيل گوگل محسوب مي شود.

به نقل از نشريه گاردين بسياري از شركت ها در تلاشند تا هزينه عرضه ميلياردها صفحه وب، ويدئو و فايل را بر روي شبكه مديريت كنند و اين روند طوفاني را شكل داده كه ممكن است آينده اينترنت را به خطر اندازد.


سوبد باپات معاون شركت Sun Microsystems كه يكي از توليد كنندگان سرورهاي وب مي باشد، معتقد است "در جهاني كه با محدوديت منابع انرژي مواجهيم نمي توانيم گسترهء اينترنت را به طور نامحدود افزايش دهيم و حتماً بايد به فكر صرفه جويي در انرژي باشيم." باپات مي گويد كه حفظ و نگهداري شبكهء سرورهاي وب و مراكز داده كه اطلاعات آنلاين را ذخيره مي سازند گران تمام مي شود و اين در حالي است كه شرايط اقتصادي سود شركت ها را كاهش داده است. باپات اضافه مي كند: "به مراكز دادهء بيشتري نياز داريم و به همين خاطر سرورهاي بيشتري مي خواهيم. هر سرور انرژي بيشتري در مقايسه با نسل پيشين خود مصرف مي كند و هر وات برق گران تر از قبل تمام مي شود و اگر تمامي اين روندها را در نظر بگيريد در مي يابيد كه طوفاني در حال شكل گيري است."


روزانه بيش از يك ونيم ميليارد نفر به اينترنت متصل مي شوند و نرخ رشد مصرف انرژي اين شبكه معادل 10% در سال است. سايتي كه در حال حاضر زير ذره بين قرار دارد YouTube است كه سومين سايت جهاني محسوب مي شود و سوبسيد هنگفتي از گوگل (كه مالكش است) دريافت مي كند. اگرچه عملكرد مالي اين سايت فاش نشده است اما تحليل اخير موسسه مالي Credit Suisse حاكي است كه در سال جاري 470 ميليون دلار ضرر خواهد داد چرا كه مي بايد هزينه فرايند انتقال ويدئو در اينترنت را كه بسيار انرژي-بر است، را متقبل شود.


مطالعه اي در مورد مصرف انرژي در آمريكا حاكي است كه مراكز داده در آمريكا معادل 61 ميليارد ساعت كيلووات انرژي را در سال 2006 مصرف كردند. اين رقم برابر كل مصرف برق در انگلستان در 2 ماه متوالي است و تنها برابر با 1.5% از كل انرژي است كه سالانه در آمريكا مصرف مي شود.
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
آيا تكنولوژي هاي جديد مصرف برق كمتري ندارن؟
چيزي كه من بالا خوندم عكس اين بود,يعني نوشته كه از نسل پيش بيشتر مصرف ميكنن...چرا؟
 

psychic

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آيا تكنولوژي هاي جديد مصرف برق كمتري ندارن؟
چيزي كه من بالا خوندم عكس اين بود,يعني نوشته كه از نسل پيش بيشتر مصرف ميكنن...چرا؟

سلام
ما اگر توی سرور ها بخوایم این مسئله رو بررسی کنیم اینجوری می شه :

مثلا نسل قبلی سرور ها که که نیازی نبوده بار زیادی رو تحمل کنن (به خاطر کمتر بودن کاربران اینترنت و نداشتن توسعه ی کنونی) CPU تک هسته ای داشتن ولی حالا این CPU ها جواب نمی دن و سروری با CPU شش هسته ای یا بیشتر باید جایگزین بشن که معلوم تکنولوژی های جدید تر و قوی تر توی این زمینه انرژی بیشتری مصرف می کنن

در کل می شه گفت مسئله ی مصرف انرژی کمتر برای هر تکنولوژِ جدیدی صدق نمی کنه
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
anahita shams آی تی برای اصلاح الگوی مصرف بنزین تجارت الکترونیک 0

Similar threads

بالا