نگاهی به معماری ورزشگاه‌های میزبان رقابت‌های المپیک ریو

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
در آستانه‌ی آغاز المپیک ریودوژانیرو، معرفی استادیوم‌های میزبان رقابت‌های این رویداد بزرگِ ورزشی ـ اجتماعی برای دوستداران ورزش و معماری، می‌تواند جذاب باشد.

رقابت های المپیک امسال در برزیل این روزها توجه علاقمندان به رشته های مختلف ورزشی را به سوی خود جلب کرده و به جز مسابقاتی که در روزهای آینده شاهد برگزاری آنها خواهیم بود، موضوعات دیگر مرتبط با این رویداد هم به نوبه خود مورد توجه قرار گرفته است. آشنایی با استادیوم های میزبان این رقابت ها شاید برای آشنا شدن دوستداران ورزش با حال و هوای این رویداد بزرگ خالی از لطف نباشد.

استادیوم "کاریوکا آرنا" در ریو توسط " Arqhos Consultoria e Projetos" طراحی شده و امسال به بهره برداری رسیده است. این ورزشگاه با ظرفیت ۱۶ هزار نفر در فضای داخلی با سه کاربری متفاوت و سالن های متنوع طراحی شده است، یک بخش شامل سالن ورزش های توپی مثل بسکتبال، بسکتبال با ویلچر و راگبی با ویلچر، بخش دوم شامل سالن ورزش های جودو و کشتی وو بخش سوم شامل سالن های تکواندو، جودو پاراالمپیک و شمشیر زنی.


استادیوم " آمازونیا آرنا" در مانائوس توسط Gerkan, Marg طراحی شده وبا کاربری فوتبال بیش از ۴۴ هزار نفر ظرفیت دارد.سازه ی سفید رنگ این استادیوم در بزرگ ترین شهر برزیل برای جام جهانی ۲۰۱۴ ساخته شده بود. پوسته ی شیار دار خارج آن هندسه ای طراحی شده برای منحرف کردن تابش مستقیم خورشید و مقاومت در برابر بارش باران است . ایده ی طراحی نمای خارجی آن از سبد های بومی بافته شده گرفته شده است که طراحی منحصر به فردی به وجود آورده است.


" کورینتیانس آرنا" در سائو پائولو توسط Aníbal Coutinho با کاربری فوتبال طراحی شده ,از طرفی دارای نمای شیشه ای منحنی بزرگی است که یاد آور انحنای توپ فوتبال است و از طرف دیگر نمایشگر ۳۴۳۷ متر مربعی آن فضای استادیوم را تحت تاثیر خود قرار داده است.


"ژوائو هولانگ" در ریو توسط Carlos Porto طراحی شده و با ظرفیت: ۶۰ هزار نفری به کاربری فوتبال و دو و میدانی اختصاص دارد.این استادیوم که دو سال پیش بازسازی شده در سال ۲۰۱۵ تجهیز شده که در طی آن، نورپردازی، صدا و برق آن تقویت شده است. ظرفیت افرادی که در خود جای می دهد نیز تا ۱۵۰۰ نفر افزایش یافته است. سازه ی منحنی شکل این استادیوم و اختلاف ارتفاع آن با خانه های اطراف، آن را به عنصری شاخص در میان ساختمان های اطراف تبدیل کرده است.


فیچر آرنا" ریو توسط Lopes, Santos و Ferreira Gomesطراحی شده و امسال به بهره برداری رسیده است. ظرفیت این ورزشگاه ۱۲ هزار نفر است و کاربری آن هندبال و گلبال است. از آنجا که بعد از طراحی مختص رویداد هایی مثل المپیک و استفاده از استادیوم ها، هدف گذاری مجدد برای کاربری آن ها کاری مشکل است، طراحی این استادیوم به شکلی انجام پذیرفته است که سازه پس از برگزاری مسابقات جدا می شود و متریال های استفاه شده در آن، به خصوص نمای چوبی در ساخت ۴ مدرسه مورد استفاده قرار می گیرد.



منبع : وبگاه هنر آنلاین
 

_*Bahar*_

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
نقشه استادیوم کاریوکا آرنا

نقشه استادیوم کاریوکا آرنا















architectsjournal.co.uk
 

_*Bahar*_

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
نقشه استادیوم آمازونیا آرنا

نقشه استادیوم آمازونیا آرنا



سایت پلان




ground floor plan



level1



level2



level3



roof plan









visualoop.com
designboom.com
dezeen.com
 
آخرین ویرایش:
بالا