نگاهی به رکوردهای منحصر به فرد لیونل مسی

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
» سرویس: ورزشي - جهان ورزش
کد خبر: 92112316048

چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۰



لیونل مسی در طول دوران ورزشی خود توانسته به افتخارات ریز و درشت زیادی دست پیدا کند که مرور آنها خالی از لطف نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لیونل مسی با دو گلی که برابر سویا در لیگای اسپانیا به ثمر رساند توانست رکورد گلزنی در یک باشگاه را در لیگ اسپانیا به نام خود ثبت کند و نشان دهد که او هنوز هم در دوران آمادگی به سر می‌برد. مسی در طول دوران بازیگری خود توانسته است آمارهای منحصر به فردی از خود بر جای بگذارد و به بازیکنی کلیدی برای تیمش تبدیل شود.

لیونل مسی این فصل موفق شده است یازده بار برای تیمش گلزنی کند و شانزده پاس گل هم برای هم تیمی‌هایش فراهم کند که البته فاصله زیادی با آمارهای خیره کننده او در سال‌های قبل دارد. دلیل اصلی این مساله مصدومیت طولانی مدت او بوده است.

لیونل مسی که نوامبر سال 2013 دچار مصدومیت شد اوایل سال 2014 را نیز به دلیل آسیب دیدگی از دست داد و همین باعث شده است تا آمار گلزنی این بازیکن نسبت به قبل کاهش پیدا کند. با این وجود هنوز هم رکوردهای از لیونل مسی بر جای مانده که بی‌نظیر هستند.


در زیر نگاهی می‌اندازیم به 10 آمار منحصر به فرد لیونل مسی در دوران بازی‌اش .

** برترین گلزن برای یک باشگاه

لیونل مسی با دو گلی که برابر سویا به ثمر رساند، تعداد گل‌هایش را برای این تیم به عدد 334 رساند. رکوردی که بیشترین گل برای یک باشگاه محسوب می‌شود که یک فوتبالیست موفق شده آن را ثبت کند. پیش از این رکورد بیشترین گل برای یک باشگاه در اختیار تلمو سارا بود که موفق شده بود بین سال‌های 1940 تا 1955 برای آتلتیک بیلبائو 333 گل به ثمر برساند. پس از تلمو سارا نیز رائول گونزالس موفق شده است با 323 گل برای رئال مادرید در رده سوم قرار گیرد.

** پنجمین گلزن برتر تاریخ لالیگا

لیونل مسی با 226 گل در لیگای اسپانیا، پنجمین گلزن برتر این رقابت‌ها محسوب می‌شود. برای بازیکنی که 27 سال سن دارد، چنین رکوردی خارق العاده محسوب می‌شود. او 25 گل تا رسیدن به رکورد تلمو سارا فاصله دارد که 251 گل با آتلتیک بیلبائو در لیگا به ثمر رسانده است. پس از او هوگو سانچس با 234 در رده دوم قرار دارد. رائول با 228 گل در رده سوم قرار دارد و آلفردو دی استفانو با 227 گل چهارم است. با توجه به سن و سال مسی پشت سرگذاشتن این رکورد قطعی به نظر می‌رسد.




** جوانترین بازیکنی که 200 گل را به ثمر رساند

لیونل مسی شاید با رکورد تلمو سارا فاصله داشته باشد، اما او توانسته است به رکورد جوان‌ترین بازیکنی تبدیل شود که توانسته 200 گل در لیگ اسپانیا به ثمر برساند.

** عملکرد خوب در گلزنی خارج از خانه

لیونل مسی از 226 گلی که با پیراهن بارسلونا در لیگ به ثمر رسانده 123 تا را در ورزشگاه نوکمپ به ثمر رسانده و 103 گل را در ورزشگاه خارج از نوکمپ. این نشان می‌دهد که او خارج از خانه رکورد گلزنی جالب توجهی دارد. یعنی 0.8 درصد به ازای هر بازی.




** پاس گل‌های زیاد

لیونل مسی در این فصل در شانزده بازی که انجام داده هفت پاس گل برای هم تیمی‌هایش فراهم کرده است. لیونل مسی علاوه بر این که گلزن ماهری است پاس گل‌های زیادی برای هم تیمی‌هایش فراهم می‌کند. او تاکنون 125 بار در بارسلونا برای هم تیمی‌هایش پاس گل فراهم کرده است. در بین بازیکنانی که مسی بیشترین پاس گل را برای او فراهم کرده است، پدرو قرار دارد که 17 بار لیونل مسی برای او پاس گل مهیا کرده است.




** بیشترین گل در یک سال

لیونل مسی در سال 2012 توانست در یک سال 91 گل را به ثمر برساند تا یک رکورد جالب توجه داشته باشد، از این 91 گل مسی 79 گل را برای باشگاهش بارسلونا به ثمر رسانده بود.

** بیشترین گل پیاپی در فوتبال

لیونل مسی در می 2013 در 21 بازی پی در پی لیگ موفق شد برای تیمش گلزنی کند. این رکورد در بازی با آتلتیکو مادرید به دلیل مصدومیت مسی شکسته شد.




** کسب چهار توپ طلای فوتبال جهان

لیونل مسی در ژانویه 2014 در رقابت با کریستیانو رونالدو و فرانک ریبری نتوانست به عنوان برتری بازیکن فوتبال جهان انتخاب شود، اما او تاکنون توانسته چهار بار این جایزه ارزشمند را از آن خود کند تا از این حیث در تاریخ فوتبال جهان بی‌نظیر باشد.

او همچنین سه بار نیز توانسته" کفش طلای اروپا"، چهار بار "کفش طلای لیگ قهرمانان اروپا" و پنج بار نیز "به عنوان بهترین بازیکن لیگ اسپانیا" انتخاب شود.




** درخشش در لیگ قهرمانان اروپا

لیونل مسی در سپتامبر 2013 توانست به اولین بازیکنی تبدیل شود که توانسته چهار بار در لیگ قهرمانان اروپا هت تریک کند. او همچنین تنها بازیکنی است که توانسته در یک دیدار لیگ قهرمانان اروپا پنج گل را به ثمر برساند که در دیداری برابر لورکوزن این مهم برای او شکل گرفت. او تاکنون 65 بار توانسته در لیگ قهرمانان اروپا گلزنی کند و تنها شش گل برای رسیدن به رکورد رائول گونزالس فاصله دارد. این رکورد نیز شکستنی است هرچند اصلی‌ترین رقیب پرتغالی او نیز وضعیت خوبی دارد.



** ستاره درخشان آرژانتین


لیونل مسی در 83 بازی ملی، 37 گل را به ثمر رسانده است و توانسته با رکورد گابریل باتیستوتا برابری کند. مسی در تابستان آینده شانس این را دارد تا به همراه تیم ملی کشورش در جام جهانی 2014 برزیل بدرخشد. او تاکنون تنها یک بار موفق شده در جام جهانی گلزنی کند که این گل به جام جهانی 2006 بر می‌گردد که مسی توانست برابر صربستان گلزنی کند.
 
بالا