نکات نظارتی مرتبط با درز انبساط و درز انقطاع

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
ممنون از توضیحاتتون
به نظرتون این جمع بندی برای محاسبه درز انقطاع برای نوشتن تو نقشه درسته؟

با این توضیحات به نظر من یک دویستم صحیح تر هستش چون گفتن یک صدم ممکنه آدمو دچار اشتباه کنه و وقتی که ساختمون بقلی ساخته نشده ما باید فقط یک دویستم رعایت کنیم . از طرفی از اونجایی که اولین نقشه طراحی شده هر ساختمونی نقشه معماری اون هستش ما برای محاسبه این فاصله و نوشتن اون در نقشه باید یک دویستم رو محاسبه کنیم و در نظر بگیریم و وقتی هر ساختمونی این درز رو رعایت کنه فاصله کلی بین دو ساختمون میشه یک صدم.

ولی در کل مقدار فضایی که از هر زمین برای درز انقطاع در نظر گرفته میشه یک دویستم هستش. و مقدار درز انقطاع در نقشه درج میشه و اون مقدار یک دویستم هستش.
دوست عزیزم -شاید باحتمال زیاد - یقین منهم مانند همکاران محترم براین محور است-یعنی 1/100شما و1/100همسایه باید رعایت کند.سهم هرکدام میشود:8 سانت نه 16 سانت-اگر او انجام نداده با اطلاع به شهر داری و کادر نظارت در محل صورت جلسه و8 سانت سهم خود را اجرا کنید شما که نباید تاوان عدم مسیولیت دیگران را عهده دار شوید.
 
آخرین ویرایش:

pishgam_9999

عضو جدید
دوست عزیزم -شاید باحتمال زیاد - یقین منهم مانند همکاران محترم براین محور است-یعنی 1/100شما و1/100همسایه باید رعایت کند.سهم هرکدام میشود:8 سانت نه 16 سانت-اگر او انجام نداده با اطلاع به شهر داری و کادر نظارت در محل صورت جلسه و8 سانت سهم خود را اجرا کنید شما که نباید تاوان عدم مسیولیت دیگران را عهده دار شوید.

دارم گیج میشم....
شما میفرمایید 1/100 ما و 1/100 همسایه ... که این میشه 16 سانت ما و 16 سانت همسایه (تو ساختمونی که گفتید 5 طبقه 320 سانتی هستش )
ولی بعدش فرمودید 8 سانت ...

به نظرم باید شهرداری ساختمونی که درز رو رعایت نکرده رو جریمه سنگین کنه و ساختمان بغل رو موظف و تشویق کنه که کل درز رو رعایت کنه و به جاش تراکم بده یا پول جوازشو کمتر بگیره و از ساختمون متخلف پولشو بگیره . چون زلزله که نمیفهمه که کی فاصلشو رعایت کرده یا کی رعایت نکرده...
اگه اون فاصله نباشه ساختمونا به هم فشار میارن و باعث تخریب همدیگه میشن...
ببخشید بازم سوال کردم ..... آخه من خیلی کنجکاو هستم و تو این شرکتی هم که کاراموزی میکنم همه از دستم فراری هستن :biggrin: و میگن خیلی عجله نکن واسه جواب سوالات و به مرور جوابشونو میگیری....
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
سلاممم به همه دوستان.

همه دوستان یک مطلب رو عرض میکنن فقط برداشت ها متفاوته:)

با اجازه مهندسین گرامی:

ما وقتی که قصد طراحی ساختمونی رو داریم کاری به ارتفاع ساختمان همسایه در دوطرف یا سه طرف نداریم.
فرض کنید ساختمان دو طرف همسایه داره.(غربی و شرقی)

-ارتفاع ساختمان ما 25 متره با عرض فرض کنید 10 متر.
-همسایه شرقی مثلا 28 متره با عرض همون 10 متر
-همسایه غربی 20 متر ارتفاع داره با 10 متر عرض.

-برای محاسبه درز انقطاع ساختمون خودمون 1/100 ارتفاع یعنی 25 متر میشه 25 سانتی متر.این مقدار تقسیم بر 2 میشه 12.5 سانت که ما باید در مجاورت هماسیگان غربی و شرقی در زمین خودمون رعایت کنیم.
یعنی در نهایت عرض زمینمون میشه 9 متر 75 سانتی متر.

-درز انقطاع ساختمان شرقی در هر طرفش (اگه اونم دوطرف همسایه داشته باشه) 14 سانت محاسبه میشه.عرض مفید باقیمانده زمین 9 متر و 72 سانت.
-درز انقطاع ساختمان غربی در هر طرف 10 سانت محاسبه میشه.عرض مفید باقیمانده زمین 9 متر 80 سانت.



پس درز انقطاع بین ساختمان ما و همسایه شرقی میشه 12.5+14 سانتی متر .......26.5 سانتی متر (27 سانت)
درز بین ساختمان مورد نظر ما و همسایه غربی میشه 12.5+10 سانتی متر ........22.5 سانتی متر (23 سانت)



در هر ساختمان بطور مستقل درز انقطاع محاسبه میشه.
در مواردی که زمین بشکلیه که ما یک طرف همسایه داریم و نیاز به رعایت درز انقطاع است(مثل زمینی که تو
این تاپیک بررسی کردیم) درز انقطاع به روش محاسبه مستقل (که بالا توضیح داده شد) میشه 1/200 ارتفاع از روی پی تا کف تمام شده آخرین سقف(پشت بام)
 
آخرین ویرایش:

pishgam_9999

عضو جدید
به نظرم باید نسبت 1/100 حذف بشه چون کارایی نداره . با اینکه همه از نسبت 1/100 نام میبرن ولی نتیجه ها 1/200 رو نشون میده . چه برای ساختمون ما و چه برای ساختمون مجاور.

من آیین نامه 2800 رو دانلود کردم . تو ویرایش چهارمش 1/100 حذف شده و گفته که: برای ساختمانهای تا 5 طبقه فاصله هر طبقه ساختمان از مرز زمین مجاورحداقل باید برابر پنج هزارم ارتفاع آن طبقه از روی تراز پایه باشد. البته این تو ویرایش سوم هم بعد از 1/100 اومده بوده.
کسی میدونه این پنج هزارم چیه؟
البته خودم به جواب رسیدم و پستمو ویرایش کردم.:D اگه 0.005 رو در 1600 سانتیمتر ارتفاع ضرب کنیم میشه 8 سانتیمتر که منظور همون 1/200 هستش که ساده شده پنج هزارم هستش.... چقد من عجولم:biggrin:

این هم تو آیین نامه بود :

فاصله درز انقطاع را می توان با مصالح کم مقاومت که در هنگام وقوع زلزله، بر اثر برخورد دو ساختمان به آسانی خرد میشود، به نحو مناسبی پر نمود به طوری که پس از زلزله به سادگی قابل جا یگزین کردن و به سازی باشد.
 
آخرین ویرایش:

reza1107

کاربر فعال مهندسی عمران ,


ما وقتی که قصد طراحی ساختمونی رو داریم کاری به ارتفاع ساختمان همسایه در دوطرف یا سه طرف نداریم.

درودبرشما
در مبحث6 جدید برای مواردی مثل بار برف،داشتن اطلاعات درمورد ساختمان های شرقی وغربی الزامی بنظر میرسه.
 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
با عرض سلام و احترام
جناب آقای مهندس 16 سانتی(همان 1/100 ارتفاع ) که فرمودید مقدار کل درز انقطاع است(بین دو ساختمان) و برای یک ساختمان از محل مرز مشترک به اندازه 8 سانتی متر خواهد شد
در ضمن همانطور که مستحضرید تلسکوپی کردن در اسکلت فلزی حداقل در سه طبقه متوالی به دلیل تیپ بندی ستونها و مشکلات اجرایی وصله بین ستونها امکان پذیر نیست
و در مورد پیشنهاد سومی که فرمودید، اگر منظورتان را درست متوجه شده باشم- ورود به حریم ملک مجاور به اندازه مقدار درز انقطاع و جایگداری بیس پلیت در محل اولیه ضمن اینکه بار حقوقی دارد و در صورتی ملک مجاور ساخته شده باشد هم امکان ورود وجود ندارد. لطفا اگر اشتباه متوجه شدم توضیح لازم را عنایت کنید .ممنون


جناب اقای مهندس با سلام واحترام:
من فکر کنم اگر من نتوانستم منطور خود را واضح بیان کنم که همین نطر شماست ویا سهوا از قلم افتاد -امید بود که دوستان هم بجای چسبیدن به لغات کمی هم به "قضاوت مهندسی"خود متکی باشند. درنهایت با توضیح جالب وکاملی که جناب مهندس راهپرداز در برداشت دوگانه از موضوع داده اند جای حرف اضافی باقی نمانده است.که از ایشان شخصا ممنونم.اینست ان "قضاوت مهندسی"که من همیشه در تایپیک هایم تاکید می کنم.در مورد تلسکوپی کردن ستونهای فلزی وبتونی در 20 سال قبل بسیار رواج داشت واجرا میشد.وکاملا محاسبه و برابرایین نامه ودر خیلی از کشورهای پیشرفته هم هنوز اجرا می شود.اما روشهای خاص اجرایی وپر هزینه ومتاسفانه پاره ای سهل انگاریهای جوشکاران ایرانی این روش را تقریبا در ساختمانهای معمولی متروک کرد ولی در برجها وسازه های بلند که صرفه جویی کاهش بار وکوچک شدن مقاطع رقم در خور توجه وگزاف است کاملا رعایت می شود.بهر حال فی المثل روش ما در ان دوره این بود که:در پایان ستون اول یک صفحه بابعد پوشش کامل ستون اول باضافه مقادیر کسر بار که سر شکن می شد ودر این ابعاد روی ستون اول جوش زنجیره ای می شد .البته با دوربین اکس اصلی ستون اول و وسط صفحه ومحور ستون دوم را روی تارهای رتیکول دوربین تا اخر کار قرار می دادیم وتا پایان جوشکاری دوربین مستقر بود و ستون دوم مقطع کوچک شده متقارن با اکس اولی جوش می شد.وقس علیهذا الی اخر....
اگر کمی تحقیق کنید مهندسان قدیمی یا حتی محاسبان خوب فعلی از اجرای زیاد انها برایتان می گویند واستادان فعلی هم دلایل کافی برای رد این روشها ندارند.لذا سکوت کرده اند. ساده ترین نمونه برداشت از کار سازه پایه های برق خیابانها و چراغهای راهنمایی است که میلیونها از انها را بخش مهندسی وزارت نیرو تلسکوپی اجرا نموده است ورقم صرفه جویی بسیار بالاست.در سازه های بلند با بتن تغیر مقطع روبه بالا در ایین نامه cp-england هست.وایین نامه ایران هم انرا رد نکرده است.ولی مشکل اجرا برای ما ایرانیان که معولا راحت طلبیم این روشها را به محاق فراموشی می اندازد.در مورد ورود به ملک همسایه هم بنده کجا چنین چیزی نوشتم.در مورداین نصف درز انقطاع خود شما وجناب مهندس راهپرداز توضیح داده اید. ما روی فونداسون خودمان وروی کف ستون کمکی داریم به داخل 8 سانت تو می رویم نه داخل زمین مردم.بعد هم گفتم اگر همسایه هم رعایت کرد که بهتر وگرنه با نوشتن گردشکار به نطام ونطارت شهر داری وحتما-مهر وشماره اندیکس دبیرخانه هر دو وفتوکی انها قبل از ردکردن نامه ها بدبیر خانه ها-همان کار پیشنهادی مهندس غرار انجام شود ونظر شما-8 سانت خودتان یکسره تا بالا ثابت.وبالفرض که نظارت این دستگاهها اعتراضی کند-که من تا کنون در اغلب کارها دیده ام اصلا باجرای یا عدم اجرای این درز اهمیتی نمی دهند-ان فتوکپی هایتان اینجا ارایه میشود که اتمام حجت کرده اید. از اطاله کلام عذر خواهی می کنم -امید وارم باز مطلبی از قلم نیافتاده باشد که شبهه ایجاد کند. -اگر چه اغلب خود از مطالعه تایپیک های (اظهار نظر به دیکر دوستان)شما از دید عمیق شما لذت برده ام ومی دانم حس قضاوت مهندسی خوبی داریدومطالب را دقیق انالیز می کنید ودچار شبهه نمی شوید... با تجدید احترام وسپاس از مواردی که طرح فرمودید.
 
آخرین ویرایش:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
لزوم اجرای درز انقطاع.jpg
با رعایت درز انقطاع و ایجاد فاصله بین ساختمان از ضربه زدن ساختمانها به یکدیگر در حین زلزله جلوگیری نمائیم.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
yalda65 نکات جلسات آموزش نظارت نظام مهندسی استان تهران نظام مهندسی 2

Similar threads

بالا