نکات مهم من

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=&quot]* مسجد جامع ساوه، جامع یزد، اردستان=1 گنبد[/FONT][FONT=&quot]

* جامع اصفهان=2 گنبد

* جامع عباسی،شاه اصفهان و بی بی خانم سمرقتد = گنبد

* تک ایوان=میرچخماغ یزد، جامع یزد

* دو ایوان روبرو هم= فرومد ، فردوس، گنبد جام

* دو ایوان کنار هم=جامع ساوه


* سه ایوان=جامع همدان

* چهار ایوان با تکیه بر گنبدخانه= جامع نطنز، جامع اصفهان، اردستان ، زواره

* چهار ایوان بدون گنبد=جامع کرمان


[/FONT]
[FONT=&quot]* اولین بنای 4 ایوانه قبل از اسلام= کاخ آشور ( غیر مذهبی )[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] * اولین بنای 4 ایوانه بعد از اسلام = کاخ لشکری بازار( غیر مذهبی)[/FONT][FONT=&quot])[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]
* اولین مسجد 4 ایوانه که با تغییر شکل 4 ایوانه شده= جامع اصفهان[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]
* اولین مسجد 4 ایوانه اورجینال= زواره [/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]* اولین بنای مذهبی چهار ایوانه بعد از اسلام[/FONT][FONT=&quot]=مدرسه بوده نه مسجد[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
 

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=&quot]اغلب بناهای دورۀ صفوی به شکل 4 ایوانی است.

[/FONT]
[FONT=&quot]· معماری دوران افشاریه، زندیه و قاجاربه از نظر طرح و نقشه به معماری صفوی شبیه است.[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT]
[FONT=&quot]· نامهای دیگر بهشهر، خرگوران و اشرف (اشرف البلاد) بود که در زمان صفویان مورد توجه شاه عباس صفوی قرار گرفته و بناهای مهمّی چون کاخ صفی آباد، باغ چهلستون، باغ خلوت، رصدخانه و.. در آن ساخته شد.[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT]
[FONT=&quot]· رباط زین العابدین (جاده یزد – کرمان) و رباط زیرۀ کاشان تنها رباط های گرد و دایره ای شکل در ایران هستند.[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]
· مبنای کار بسیاری از کاروانسراها، به ویژه در دورۀ اسلامی کاروانسرای دید گچین (جاده قم- تهران) است.[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT]
[FONT=&quot]· ویژگی کاروانسراهای کوهستانی، نداشتن حیاط مرکزی و پوشاندن تمام قسمتهای بنا برای جلوگیری از سرما است.[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]
· بنای قبه الصخره و قبه الصلیبه از بناهای صدر اسلام و دارای نقشه هشت ضلعی بوده اند.[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]
· سه کاروانسرای امین آباد، ده بید و خان خزه (جاده اصفهان- شیراز) تنها کاروانسراهای هشت ضلعی هستند که جنبه دفاعی- نظامی داشته اند.[/FONT]
 

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاروانسراها:



کاربات: قبل از اسلام این نام را داشته


ربات : کاروانسراهای بین شهری


کاروانسراهای کوچک : سرا ، خان ، سابات



انواع کاروانسراها :


1- درون شهری

2- برون شهری ......... 1- حاشیه شهر 2- برون شهر





از نظر اقلیم :


1- اصلی ناحیه مرکزی ایران .......... کاروانسرای حیاط دار

2- ناحیه پست خلیج فارس ........................ کاروانسرای ساحلی

3- کاروانسرای سرد کوهستانی ................... کاروانسراهایی که بسته اند





کاروانسراهای ناحیه مرکزی ایران:

1- مدور : زین الدین


2- چند ضلعی : امین آباد


3- دو ایوانه : دو کوهه


4- چهار ایوانه : زواره


5- با تالار ستوندار : خاتون آباد
 
آخرین ویرایش:

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
اولين بناي اردشير : قلعه دختر شيوه پارتي

استفاده از ايوان : دوره اشكاني

طاق گهواره اي : اشكانيان

معبد كنگاور : شبيه تخت جمشيد

گنبد طاق ايوان : اشكاني

كاخ خسرو انوشيروان : تقليد از كاخ الحضر

شيوه نيارش ايوان مدائن : طاق اهنگ

حوض دايره اي : ساسانيان

بهترين گچبري ساساني : كاخ بيشابور

نخستين بناي سنگي جهان: مقبره شاه زوسر

والاترين اثر معماري چين: معبد بوداي خفته

معماري بناي ژاپن : برونگرا
 

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
باغهای فرانسوی:

-1 حالت كالبد پردازانه و تنديس وار
-2 استفاده گسترده از مجسمه در اين باغها
-3 پرداخت و تزيين درختان تا حد مجسمه
-4 بكارگيري سطوح چمن گسترده و تك درختان


باغهای ژاپنی:


عدم تغيير ظاهر طبيعت
عدم تحميل هندسه معماري به طبيعت
استفاده از بركه هاي طبيعي
شكل آزاد درختان
استفاده از پل
محوطه ي شني به عنوان باغ تفكر
استفاده ازصخره ها و سنگهاي طبيعي


باغ ایرانی

- طبيعت نشانه و آيه خداوند .
- معماري مكمل طبيعت مي شود و جزئي از سامانه طبيعت است .
- طبيعت و معماري در پديد آوردن يك چشم انداز يگانه با هم همكاري مي كنند .
- حداكثر بهره برداري از طبيعت ، بدون صدمه زدن به آن .
 

arshadememari

عضو جدید
سلام واقعا ممنون از سوالات مدرسان درک عمومی بیشتر میذاری ایشالا که ;)تو کنکور موفق بشی باران طلایی
 

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
گياهان چتري بر جهت افقي تأكيد دارند

كوشك در باغ ايراني : از وسط تا انتهاي باغ

پارك ساعي تهران: بر اساس خطوط تراز طراحي شده

ويژگي مهم پارك شفق : كودك و اموزش

دورنما يا پرسپكتيو در مينياتورايراني: عمودي

شاخص فضاي سبز : حدود 20 - 25 متر مربع

باغ معروف به شاه عباس صفوي : باغ جهان نما در فرح اباد

اولين باغي كه از طرح متقارن و نامتقارن بهره جسته : دوشان تپه

پروند: گذر جوار حصار باغ

باغ تويلري و باغ ورساي از : اندره لونوتر

بناهاي مسكوني سنتي ژاپن : ارتباط مستقيم با فضاي باز اطراف

قديمي ترين باغ ايراني در : پاسارگاد

باغ صفوي : متأثر از سبك تيموري

بر روي حصار خانه ها : رنده خاردار

درك معماري منظر با : حواس ٥ گانه ارتباط داره

هنر ارايشي گياهان در زبان لاتين: Topiary

باغ نگارستان : تهران - قاجار
 

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادراك منظر اقدامي : محسوس

باغ ايراني با ديوار مشبك: دوره صفوي

بيشترين نام در بين باغ ايراني : باغ نظر

برنده مسابقه طراحي پارك سيتروان در پاريس : ژيل كلمان

درختان مقدس در ايران : سرو - نخل

موضوع طبيعت مربوط به نقاشان سبك : امپرسيونيسم

حوض مقسم اب و كوشك : عناصر باغ ايراني تمثيل بهشت در قران

حوض دايره اي : ساساني

معماري منظر حرفه اي: به معماري فضاهاي بيروني مي پردازد

فرم زمين به صورت خطوط راويه دار در طراحي منظر احساس : انرژي - قدرت و جسارت

دليل پيدايش پارك در شهر : ارتباط طبيعت با شهروندان

عناصر اصلي منظر : اب خاك نور باد گياه

ويژگي چشم انداز در باغ ايراني: منظره عميق و متقارن

تكيه بر عدم تقارن و إيجاد پرچين : باغ انگليسي

تصوير مشابه كوچكياز طبيعت بزرگ : باغ ژاپني

فضاي باز شهري در بافت تاريخي : داراي سلسله مراتب فضائي

كرت : تقسيم بندي باغچه داخل باغ

كريچه : كوشه ، كريزه

غژر: ابشار
 

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
شره : ناودان پيش امده از لب پشت بام بنا جهت هدايت و ريزش اب باران به حياط و معبر
در باغسازي ايراني يك محور را تعريف ميكند: اب
گياهان مخروطي : تأكيد بر جهت عمودي
باغ مقبره يا باغ مزار : حياط هاي متوالي يا مقبره منفرد يا تركيب هر دو
باغ مزار در ايران : ارامگاه شاه نعمت الله ولي
باغ منظر در هند: تاج محل
أصل مهم تعيين جهت باغ : شيب و جهت حركت اب
جوشگاه : محلي كه اب از قنات به سطح زمين هدايت شده - فواره مانندي در داخل اب كه جوشش اب ان موجب حركت و گردش حجم اب حوض ميشود


اخيش تموم شد 😉 چقدر زياد بود 😃😀
 

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
01.jpg


[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]ایستگاه قطار اورینت

[/FONT]

[FONT=&quot] ایده :[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]تدایی کننده جنگل[/FONT] [FONT=&quot]سازه :[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]سقف فلزی با ستون های فلزی درختی[/FONT] [FONT=&quot] ستونهای بتنی در زیر زمین[/FONT]
 

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
هنر تلفیقی از هنر شرق و غرب باستان که در قلمرو روم شرقی بوده و به ساخت اولین کلیسا مسیحیت پرداخت : هنر بیزانس

هنر به ظاهر تجملی نمایشی احساساتی که سعی می کند به تحریک عواطف مذهبی بپردازد و آن را هنر عصر تئاتر می نامند: هنر باروک

هنر با استفاده از نقشه باسیلیکای رومی و طاق گهواره ای قوس های هلالی و نیمه مدور ، ستونهای یونانی و طرح صلیبی شکل به ساخت کلیسا پرداخته : هنر رومانسک

هنر گوتیک : طاق جناغی - تزئینات مجسمه سازی خارجی - هنر ویترای بر روی پنجره ها و ارتفاع زیاد داخلی
 

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
برج بين الملل تهران

ديوار هاي باربر بتن مسلح اصلي و فرعي
.
تامين بيشينه سطح نما و نور طبيعي

انتخاب سطح مقطع ستاره سه پر



دلايل انتخاب نماي پيش ساخته GFRC

• فشار باد
• تابش خورشيد
• سرعت اجراي پروژه


داراي پي گسترده
00.jpg
 

sheelan

عضو جدید
گياهان چتري بر جهت افقي تأكيد دارند

كوشك در باغ ايراني : از وسط تا انتهاي باغ

پارك ساعي تهران: بر اساس خطوط تراز طراحي شده

ويژگي مهم پارك شفق : كودك و اموزش

دورنما يا پرسپكتيو در مينياتورايراني: عمودي

شاخص فضاي سبز : حدود 20 - 25 متر مربع

باغ معروف به شاه عباس صفوي : باغ جهان نما در فرح اباد

اولين باغي كه از طرح متقارن و نامتقارن بهره جسته : دوشان تپه

پروند: گذر جوار حصار باغ

باغ تويلري و باغ ورساي از : اندره لونوتر

بناهاي مسكوني سنتي ژاپن : ارتباط مستقيم با فضاي باز اطراف

قديمي ترين باغ ايراني در : پاسارگاد

باغ صفوي : متأثر از سبك تيموري

بر روي حصار خانه ها : رنده خاردار

درك معماري منظر با : حواس ٥ گانه ارتباط داره

هنر ارايشي گياهان در زبان لاتين: Topiary

باغ نگارستان : تهران - قاجار
ويژگي مهم پارك شفق : شهری بودن
 

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاثیر زلزله بر ساختمان بستگی به جنس ساختمان و خصوصیات سازه ای ساختمان دارد

* باد پدیده دینامیکی پیچیده تری است که سبب نوسانات آئرودینامیکی می گردد .

* پل معلق تاکوما در واشنگتن توسط باد یکنواخت با شدت کم واژگون شد
 

ebram2014

عضو جدید
کاربر ممتاز
آجر تراش داده شده ای که با آجر دیگر در آب ساییده شده باشدآبساب
آجری که قبل از پخت به صورت دلخواه شکل داده اندآجر پیش بر
ملاتآژند
بخش رو به غربآفتاب کور
تزوینات الحاقی – نماسازی سنگی-آجری کاشیکاری و گچکاریآمود
انتهای پای گنبدآوگون
در گنبدهای دو پوسته پوشش زیرین را گویندآهیانه
سقفآسمانه
در معماری به اندازه شش گره -۴۰ سانی مترارش
بخشی از پائین دیوار است که معمولا برای استحکام بیشتر آمودی از سنگ و کاشی داردازاره
در معماری پوشش منحنی را گویند ( سغ )ازج ازغ
نقش گردان یا انحنا داراسلیمی
دیوار جداکننده - دیواری که میان دو پایه باربر می سازنداسپر
طبقه - سقفاشکوب
بلندی – ارتفاعافراز
کنتراستانبسان
انودی از خمیر آهک و خاکستر چوپبدست می آید برای آبندی بدنه آبگیرها و دیوارهابه کار می روداندود دیمه
واداشتن – در معماری به معنی استخوان بندی بناستاوزیر -افریز
مطالحی که از محل برداشته شده استایدری
ترکهایی که جهت قرار گرفتن باد در تاق ایجاد می گردد – به باد گیر هم گفته می شودباد پیچ - باد پروا- باد هنج
نوعی قوس بیضی شکل که در ساخت گنبد استفاده می شود ونیست فاصله کانونی به دهانه آن ۳ به ۴ استبستو
از محل – حاصل خود محلبوم آورد
به معنای تاب است در معماری نوعی چفد (قوس) بیضی شکلبیز
حیاط دور بسته ای که حوض یا جوی آب در میان داشته باشد – گودال باغچهپاد یاو
در معماری ایران چفد و تاق و گنبد را از جاییکه شروع می شده قطه نمی کردند بلکه تکه ایی را بصورت عمود بالا برده سپس منحنی را شروع می کردندپا راستی
جایی که تاق شروع می شودپاکار
تیر حمال یا چیزی که فرسپ روی آن می افتدپالار
تاق بندی –تاقچه بندیپتکانه
- یعنی چیزی که از پایین به بالا می آید تونگان یا پیش کرده در خوزستان تونجه گویندپتکین
پشت بند – دیوار یا نیم تاقی که در پشت دیوار برای نگهداری آن بسازندپدپیل
تضاد تنوع کاری که برای برهم زدن قرینه و یکنواختی انجام دهند پا جفتپد جفت
در ختان بی بار – شورانه- تبریزی- سپیدارپده
قاب – آرایه هایی به صورت قاب بندی مربع و مستطیل در نمای ساختمانپرورز
قاب بندیپرورز بندی
آجر خشت یا سنگی که بطور عمودی در محلهای خالی دیوار می چسبانندپکفته پت کوفته
عایقپنام
بیرون زدگی پی از دیوارپنجه پی
چفد معروف ایرانی – پنج یعنی در گاه . او هفتن یعنی پوشاندنپنج او هفت
اندازه مقیاس - اندازه های معین و مسخصی که در طرح تکرار می شودپیمون
ستونک باریکو کوچکی که سر سوک دو دیوار قرار می گیردپیلک
موزائیک های رنگی جهت تزئینپیس پیسه
ریسمان کشیتر کشی
نوعی از ساختمان تاق و گنبد بصورت شعاعی و ترک ترکترک بندی
تالار بزرگ - سرسراتنابه
مقرنسهای سر ستون مانند سر سنونهای عالی قاپو و چهل ستونتونگان
دندههای اصلی پوشش تاق - لنگه – قالبتویزه
رخنه ای در زیرکنگره بارو – سوراخی که در شکاف آن تیر می اندازندتیر کش
برای جلوگیری از واردشدن بار بصورت مستقیم بر در گاهها تاقی دیگر روی آن می زنند تا بارها را به جرزها منتقل نمایدجهازه پالانه
چغا به معنی تپه -کوه بلندی-چغازنبیل به معنی کوه بافته شدهچغازنبیل
قوسچفت
نوعی مقرنس کاری که آویخته از سقف استچفت آویز
در ایوانها فاصله بین تیزه قوس تا رخبامچکاد
نوعی قوس که از تقاطع دو بیضی بدست می آیدچمانه
چوب سختی است که از هندوستان می آورندچندن
جرزی که در چهار گوشه آن پیلک داشته باشدچهار ستون
نوعی پوشش که از تقاطع دو تاق آهنگ بوجود می آیدچهار بخش
خان =کاروانسرا- خوره =محلخان خوره
پایین افتادنخفت افتادن
پوشش رویین گنبدخود
سقف آویخته ای که برای دهانهای بزرگ از تاق می آویزندخوانچه
قطعات مختلف بین کاربندی که بین دوتویزه را می پوشانندخوانچه پوش
شیارهای روی ستونخیاره
هواکشهای روی پشت بامخیشخان
کوشک و ساختمانی که در میان باغهای بیرون شهرو در روستاها وتفرجگاهها می سازنددسکره
عنصری که بعد از کلاف بندی پای تاقها بر روی پنجره ها جرزها و بالای تاقچه ها با گچ و با شکلی ساده که برجسته تر از دیوار است می سازنددوال
پیش آمدگی لبه بام – لبه بام و جایی که نماسازی تمام می شوندرخبام
چیدن ساده آجر و سنگ و خشت لایه لایه روی همرگ چین
رنگ نزدیک به بنفش که از دوره قاجاریه در کاشی سازی مر سوم شدرنگ بداقی
رنگ بنفش مانند گل نگون ساررنگ نگون سار
بند و سدی که برای ذخیره آبدر پیش رودها بندندرود زن
شبیه کلاه فرنگی است عنصری جهت نور گسری بصورت عمودی بر روی تاقها قرار می گیردروشندان
پیلکی که دور چفت نیز می چرخدزغره
نقشبندیزمود گری
نوعی خار که در مناطق کویری بجای کاه در کاهگل استفاده می کنندژاژ
نوعی چفد که از تقاطع دو بیضی بدست می آیدسبویی
چهل ستونهایی که در سه طرف دیوار ندارند مانند چهل ستونستاوند
مکانهایی که فقط یک طرف آن ستون دارندستون آوند
ستونی متشکل از چهار پیلک به هم پیوستهستون چهار پری
قطعات سفالی که بصورت پیشبر از گل نپخته می برند و روی آن مهر زده و سپس آنرا می پزند که گاهی لعابدار نیز هستسفال مهری
اتاق پذیراییسفره خانه
سه یعنی برون آمده –کنج بیرون آمده –شکلی که از تقاطع دو تاق به وجود می آیدسکنج
در کاربندی قسمت مثلثی بالای شاپرکها استسنبوسه
سنگی که خیلی تراشیده شده باشدسنگ پا تراش
گچ ملاتی از مایه و گل رس و اندکی گچ نیمکوب . گلی مرکب که نمای ساختمان را با آن می پوشانندسیمگل
یا سرمه دان – در کاربندی عنصری است که دو شلع پاسسن آن بلند تر از دو ضلع بالاست – معمولا در بالای پا باریک و سوسنی قرار داردشاپرک
ستاره تزئینی- نوع معروف آن ش بند شیرازی است – در گره سازی معمول استشش بند
چین و شکن تاق بندی زیر گنبدشکنج
در معماری چوبهای کوچکی است که به صورت عمودی در دیوار می گذارند تا خر پا را به آن ببندند ستونکی که برروی آهیانه گنبد گذاشته شده و خود گنبد نیز به آن می چسبد و بر ستون وسط آن میله قرار می دهندشنگه
سرپوشیده در خراسان به هر سر پوشیده ای اعم از پوشش منحنی یا تخت می گفتند و در جاهای دیگر به ایوانها و تالارهایی که با تاق پوشیده شده اند اطلاق می گردد . سکوی بدون سقفی که در سطح بالاتر از سطح حیاط است و معمولا در جلوی فضاهای بسته قرار می گیرندصفه چفته
حفرههایی که در داخل دیوار و با قرار دادن آجر بدست می آیدصندوقه
قسمتی از لبه بالای پنجره پیش می آیدطره
یعنی چادر – در معماری اتاق بزرگی است که در وسط ساختمان قرار دارد و اطراف آن دیگر فضاها میگیرند .به اتاق دراز نیز می گویندطنبی
نوعی شفته است که در شیب بندی یام ها استفاده می شود در غوره گل بجای آهکاز نخاله گچ و حاک استفاده می شودغوره گل
شاه تیرفرسپ
تمامی نقشهای باریک اصلی افقیفریز
مانند دوال است با این تفاوت که در زیر آن پایه ها و یا مقرنس کاری داشته باشیدقطار =کتار
آجر چینی که جهت تزئینات بصورت منحنی بریده می شودقواره
قوسهایی که در نوک آن تیزی دارد تیزه دار را جناغی نیز گویندقوس تیزه دار
قوسهایی که تیزه دار نیستندقوس مازه دار
تاق قوسکار
کاشی سفید لعابدار را نقاشی کرده آنرا داخل کوره می گذاشتند و در کار تنظیم می کردندکاشی هفت رنگ
تاق کوچکی که پشت تاق جهت شیبدار کردن آن می زنند به آن کوره پوش نیز می گویندکانه پوش
پوشش بین دو تویزه که از دو طرف از چفدها تبعیت می کندکژاوه =کجاوه
یک نوع قوس کم خیز ایرانیکلیل
کلیلی که در دوره اشکانی مورد استفاده زیاد داشته استکلیل پارتی
کلاه فرنگی –گنبد تاج مانند –ساختمان میان باغهاکل آفرنگ
پوششی که در کمر فضایی زده می شود و آنرا به دو طبقه تبدیل می کندکمر پوش
در گاه نما – روزنهای نماکوردر
دهانهکوچه
ساختمانی که در میان یک حیاط و باغ قرار گیردکوشک
جایی که پا کار تاق می نشیندکیز
گچ بری که اطراف آن خیلی ساییده نشده باشدگچ بری زبره
گچ بری که برجستگی کمی داردگچ بری برجسته
گچ بری که خیلی بیرون آمدهگچ بری برهشته
کچ بری که روی کرباس آهار دار انجام می شودگچ بری پته
شبیه معرق است گچ را در فطعاتی که می خواستند می بریدند و روی کار سوار می کردندگچ تراش
استوانه بلند زیر گنبد سافه و گردن گنبدهای دو پوسته گسستهگریو
نقشهایی که به صورت شکسته است و خطوط مستقیم داردگره سازی
نقش برساو شده ای که بصورت تک یا تکرار شده باشد - موتیفگله
نماسازی که در آجر چینی است و در کل نقش گلی را نشان می دهدگل انداز
گنبدی که پوسته حمال آن به صورت ترک ترک ساخته شده استگنبد ترکین
خاگ به معنی تخم مرغ است . گنبدی که است که از دوران بیزکند به وجود می آید مانند گنبد تاج الملک مسجد جامع اصفهانگنبد خاگی
گنبدهای نوک تیز مخروطی و هرمیگنبد رک
گنبدی که قاعده اش به جای دایره بیضی باشدگنبد کمبیزه
جایی که تیر در دیوار می نشیندگیر
ایوانها و تالارهای منفردگیری
یا پر - طاق ضربیلاپوش
غلامگردش - راهرویی که پیرامون بنا می گرددمرد گرد
گنبد خانه –قسمت اصلی مسجد است که محراب در آن قرار می گیرد . در اصل محل محراب گفته می شودمقصوره
گره سازی مختلط آجر وکاشیمعقلی
حیاطمیانسرا
گنبد پیازی و نیم کرهگنبدنار
چوب یا قوس پوشش در گاهنال در گاه
قسمتهای تو رفته در پلاننخیر
قسمت پشت به آفتاب ساختماننسار -نسر
نقشی الهام گرفته از برگ کنگر - نمونه آن در گنبد خانه مسجد جامع قزوین می توان مشاهده کرد .نقش برگ کنگری
نگین
در گره سازی آجری قطعاتی از کاشی را بصورت ساده استفاده می کرده اند که نمونه بسیار زیبای آن را در برج اخنجان دیده می شودنگین
تشکی ویا چهای بالش که به جای میل استفاده می شدنهالین
بیرون زدگی در پلاننهاز
پرسپکتیونهور
برای نما دادن به آجر با دو تخته دو طرف آنرا صاف کرده استفاده می کنندواکوفته
گنبد خانه و عمارت اصلیاپدته
آجری که به صورت نره میگذارند در خراسان خزند گفته میشودهره
سوراخ سقفهر نو
بند عمودی بین آجرهاهرزه بندی
نشیمن -هدیش=تالارهدش
هشت =برجسته-بیرون آمده تنها جایی که از منطقه بسته خانهبیرون می آمدهو ارتباط با خارج داشته جهت ایجاد مکثتقسیم فضایی جهت انتظارهشتی
نوعی گره سازی تزئینی برجسته و فرو رفته برآمده=گود فرورفتههشت گیر
تاب –سهمی-قوس شکل نیمه تخمه مرغی- نوع معمول چفد در شما ایران- تاق بار بر – نیم بیضیهلو چین
ساختمانهایی که از سقف نور می گیرندهولی
طرح یا پروژههور
نوعی ترک بندی و کاربندی – آرایشی در زیر پوششیزدی بندی
برگرفته از طبیعت نباشد آزاد مقابله گله=آنچه در حال حاضر به انتزاعی یا ذهنی اطلاق می شود
 

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
گچ مرمري از تركيب گچ سوخته با زاج سفيد در مجاورت اب و پختمجدد اين ملأت حاصل مي گردد به ان سيمان كين نيز ميگويند ، از اين گچ براي نماي بيروني ساختمان در منطقه معتدل استفاده مي شود

* اهك شكفته : تركيب شدن اكسيد كلسيم با اب

* ملات باتارد : تركيب ماسه سيمان اب اهك

سنگ ازاره پيش از اجراي كف و قرنيز پس از اجراي كف اجرا میشود

* حداقل ضخامت عايق حرارتي پلي استايرين : 5 سانتي متر

واحد سنجش شدت نور : كندلا يا شمع

واحد جريان نور : لومن

واحد شدت روشنايي : لوكس

پدستال : عنصر بتني كه به عنوان ستونچه بتني بين پي و ستون اجرا مي شود

اسيب پذيرترين بخش يك بنا در برابر زلزله: طره ها ، ديوار ، سقف

برج خنك كن : وسيله اي كه اب كندانسور چيلر را خنك ميكند

منحني هم تراز شنوايي : براي تعيين اكتاو

زمان واخنش در يك محيط بسته وابسته به : ميزان جذب داخلي و حجم فضا
 

karadai

عضو جدید
دوستای خوبم کسی هست که تمتم فرمولا رو یکجا نوشته باشه ؟؟؟!!!!!!!:cry::confused: هم تنظیم هم ایستایییی !!!ایشالا رتبه های همتون عالییییی شه ;)
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
memarane نکات برتر برای کنکور ارشد دانشگاه آزاد کارشناسی ارشد 12

Similar threads

بالا