نکات جلسات آموزش نظارت نظام مهندسی استان تهران

yalda65

عضو جدید
سلام دوستان خوبم
با توجه به درخواست یکی از دوستان مطالبی رو که در جلسات آموزشی نظارت و گزارش نویسی عنوان شده تایپ کردم. من خودم همه جلسات رو نبودم اما اگه سایر دوستان در جلسات دیگر هم حاضر شدند بنده هم از مطالبشون استفاده خواهم برد.
-جلسه اول کلاس نظارت ساختمانهای بتنی-مهندس تولیت-قسمت اول
انواع میلگرد:
1-میلگرد آجدار
2-میلگرد ساده
همواره در سازه ها از میلگرد آجدار استفاده میکنیم. مگر یک حالت که اون هم مربوط به میلگردهای حرارتی است.
میلگرد حرارتی جیست؟ میلگردی که برای جلوگیری از ترک برداشتن بتن در اثر تغییرات دمایی در بتن کار گذاشته میشود.
انواع میلگرد از نظر مقاومت
1-میلگرد با مقاومت 2500 یا آ یک
2-میلگرد با مقاومت 3000 یا آ دو
3-میلگرد با مقاومت 4000 یا آ سه
4-میلگرد با مقاوت 5000 یا آ چهار
در بتن تنها از میلگردهای آ دو و آ سه استفاده میشود. در این دسته بندی هر چه به سمت پایین بیایم یعنی میلگرد آ چهار دارای مقاومت بیشتر اما سخت تر و شکننده تر خواهد بود.
اعضای سازه ای کدامند؟
1-فوندانسیون
2-ستون
3-تیر
4-سقف
5-دیوار برشی
میزان مقاومت هر کدام از اعضای سازه ای به چه صورت است؟ یعنی در یک زلزله کدام یک از اهمیت بیشتری برخوردار است و باید دیرتر تخریب شود؟
بعد از فوندانسیون که در زمین هست، ستون باید دیرتر از سایر اعضای سازه ای تخریب شود. بعد از آن تیر و بعد از آن سقف. دیوار برشی هم باید اول از همه تخریب شود و نباید از خود مقاومت زیادی نشان بدهد. چون اگر مقاومت زیادی نشان بدهد سایر اعضای سازه ای مهم تر مثل سقف، تیر و ستون تخریب می شوند و این مساوی تخریب کامل ساختمان است.
با توجه به این مطلب میتوان گفت که میلگردهای آ سه را که دارای مقاومت بیشتری هستند باید در ستون ها و اعضای سازه ای مهم به کار برد. اما میلگردهای آ دو را باید در دیوارهای برشی به کار برد.
طریقه تشخیص چشمی میلگردهای آ دو و آ سه:
آج میلگردهای آ دو به صورت مارپیچ و آج میلگردهای آ سه به صورت جناغی است.
توجه: این یک اصل کلی نیست و ممکن است در همه موارد صدق نکند بنابراین برای بررسی بیشتر باید میلگردها نمونه برداری شوند.
 
آخرین ویرایش:

yalda65

عضو جدید
-جلسه اول کلاس نظارت ساختمانهای بتنی-مهندس تولیت-قسمت دوم
مواد تشکیل دهنده بتن
1-آب
2-سیمان
3-شن
4-ماسه
طرح اختلاط بتن بخ چه صورتی است؟
آب 2
سیمان 4
ماسه 6
شن 8
توجه: این نسبت ها حجمی است.یعنی اگر 4 تا بیل سیمان داشته باشیم باید 6 بیل ماسه داشته باشیم. نکته مهم دیگر اینکه تهیه این بتن ، برای کارگران بسیار سخت است و احتمالا شما را با همان بیل دنبال خواهند کرد! اما حتما بر این نسبت ها تاکید داشته باشید. خصوصا نسبت شن که حتما باید از ماسه بیش تر باشد. چون مقاومت اصلی از شن بدست میاید. در بدترین حالت نسبت ماسه و شن می تواند یکسان باشد. اما هرگز اجازه ندهید که شن کمتر از ماسه شود.
انواع ماسه:
1-ماسه کفی
2-ماسه یکبار شور
3-ماسه دوبارشور
ماسه مناسب بتن همان ماسه دوبارشور است. ماسه یکبارشور، همان ماسه کفی است که یکبار شسته شده و دوبار شور، ماسه کفی است که دوبار شسته شده و همان طور که اشاره شد برای تهیه بتن مناسب است.
چطور ماسه خوب یا همان دوبار شور را تشخیص دهیم؟
در یک لیوان شفاف تا یک چهارم ماسه بگذارید و رویش آب بریزید. این آب نباید هیچ گل و لایی داشته باشد و حتی باید انقدر شفاف باشد که بتوان این آب را نوشید!
نمک و سولفات هر کدام به چه قسمتی از بتن مسلح آسیب میزنند؟
نمک معمولا به میلگرد آسیب میزند و با بتن کاری ندارد!اما سولفات به بتن آسیب میزند. نتیجه گیری اینکه در مورد بتن های غیرمسلح به عنوان مثال بتن مگر میتوان از آب شور(دارای کلر) هم استفاده کرد.
علائم و نشانه های خاکی که سولفات داشته بر بتن چیست؟ بتن سفید خواهد شد.
انواع شن:
1-شن بادامی: که در فوندانسیون معمولا استفاده میشود. با توجه به اینکه فاصله آرماتورها در فوندانسیون زیاد است می توان از این شن استفاده کرد و این شن مقاومت بالاتری نیز دارد.
2-شن نخودی: در ستون و تیر که فاصله خاموت ها کم است از شن نخودی معمولا استفاده می شود.
آزمون های بتن:
1-آزمون 7 روزه
2-آزمون 28 روزه
3-آزمون 42 روزه
نکته: در روز 42 باید نماینده قاونی تمامی طزفین(مجری، ناظر، مالک) در محل حاضر باشند.
 

yalda65

عضو جدید
نيازي به ثبت‌نام نداره كه! اكثر كسايي كه ميان كلاس اسمشون تو ليست نيست. كلاس هم هر هفته چهارشنبه ساعت 5 تا 8 شب هست. محلش هم كارگر شمالي-بعد از پل حكيم.نرسيده به والفجر-دانشكده علوم و فنون دانشگاه تهران.
من خودم متاسفانه همون روز دانشگاه كلاس دارم و نميتونم برم.اگه هر كدوم از دوستان برن و مطالب رو اينجا بگذارن منم استفاده ميكنم.
 

Similar threads

بالا