نکات بهداشتی ویژه دختران و زنان

canopus

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
- پس از ادرار کردن و اجابت مزاج همیشه از سمت جلو بطرف عقب خود را بشویید. این کار از رانده شدن باکتریهای نواحی مقعد به مهبل جلوگیری میکند.

- در طی روز لباسهای زیر با جنس الیاف نخی به تن کنید. از پوشیدن لباسهای بدون تهویه مانند لباسهای نایلونی و ساخته شده از سایر الیاف مصنوعی خودداری کنید. تا آنجا که ممکن است شبها بدون لباس زیر بخوابید تا مهبل با جریان هوا در تماس باشد.

- از پوشیدن لباسهای تنگ مانند شلوار جین، جوراب شلواری و مایو به مدت طولانی اجتناب کنید. لباسهای گشاد و راحت به تن کنید.

- برای شستشوی لباسهای زیر خود از شوینده های غیر معطر و ملایم استفاده کنید.

- از وان آب داغ و جکوزی استفاده نکنید.

- لباس های زیر خود را حداقل هر دو روز در میان عوض کنید.

- در صورتی که از تامپون در دوران قاعدگی استفاده میکنید حداکثر آن را هر 4-3 ساعت یکبار عوض کنید. پیش از گذاشتن تامپون دستهای خود را کاملا بشویید. در طی خواب شبانه هیچگاه از تامپون استفاده نکنید و جای آن از پد های بهداشتی استفاده کنید.

- نوار بهداشتی (پد) را میبایست هر 6-4 ساعت یکبار (حداکثر 8 ساعت) عوض کرد. پیش از گذاشتن پد نیز دستهای خود را با آب و صابون بشویید.

- از تامپون، نوارهای بهداشتی و دستمال توالت معطر استفاده نکنید.

- همیشه مهبل و اطراف آن را خشک و تمیز نگه دارید. رطوبت رشد میکروبها و قارچها را سرعت میبخشد.

- بطور منظم سطح خارجی مهبل را با آب ولرم شستشو دهید. برای شستن مهبل نیازی به استفاده از صابون نمیباشد.

- حین استحمام از صابون و شامپوهای غیر معطر و ملایم استقاده کنید. از وان کف صابون نیز استفاده نکنید.

- هیچگاه لباسهای خیس و مرطوب را به تن نکنید. چنانچه لباسهایتان خیس شد فورا آن را عوض کنید.

- هنگام شامپو کردن و آب کشیدن موها حین استحمام سر خود را بسمت جلو خم کنید تا شامپو با مهبل و ناحیه تناسلی تماس نیابد.

- پس از استحمام با یک حوله نرم ناحیه تناسلی را به ملایمت خشک کنید. برای این کار میتوانید از سشوار (با درجه باد سرد ) نیز استفاده کنید.

- هیچگاه ادرار خود را نگه ندارید.

- از دوش مهبل استفاده نکنید. چراکه این عمل ترشحات و باکتریهای طبیعی و محافظ مهبل را میشوید.

- پس از استحمام ادرار کنید.

- در طی روز آب فراوان بنوشید. استرس و وزن خود را نیز کاهش دهید.

- مصرف روزانه ماست از بروز عفونتهای قارچی مهبل جلوگیری میکند.

- مصرف بی رویه و سر خود آنتی بیوتیکها میکروبهای مفید و طبیعی مهبل را از میان برده و زمینه ابتلا به عفونتهای قارچی را افزایش میدهد.

- خانمهای که در دوران حاملگی، شیر دهی ویائسگی میباشند و همچنین خانمهایی که از قرصهای ضد بارداری استفاده میکنند از آنجایی که سطوح هورمونهای بدن آنها دستخوش تغییر میشود میبایست بیشتر بهداشت فردی خود را رعایت کنند.


 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] نکات سالمی كه هر دختري بايد بداند!
[/h]

يكي از مشكلاتي كه اکثر دختران جوان در طول زندگي بارها و بارها آن را تجربه مي‌كنند عادت ماهانه دردناك است. علت روشني براي عادت ماهانه دردناك در دختران و زنان وجود ندارداما زنان و دختران زيادي آن را تجربه مي‌كنند.



مجله سیب سبز: يكي از مشكلاتي كه اکثر دختران جوان در طول زندگي بارها و بارها آن را تجربه مي‌كنند عادت ماهانه دردناك است. علت روشني براي عادت ماهانه دردناك در دختران و زنان وجود ندارداما زنان و دختران زيادي آن را تجربه مي‌كنند. دردها غالبا در روزهاي اول شروع عادت ماهانه اتفاق مي‌افتد و يكي، دو روز بيشتر طول نمي‌كشد. به اعتقاد بسياري از درمانگران اين درد به دليل تغييرات هورموني در بدن زنان و انقباض‌ها و اسپاسم‌هاي ماهيچه‌اي در ناحيه رحم اتفاق مي‌افتد كه موجب بروز اختلال در جريان‌ گردش خون در ناحيه شكم و لگن مي‌شود و گاهي كمردرد نيز به همراه دارد. عادت‌ ماهانه علاوه بر درد گاهي اضطراب، تغييرات خلقي، بي‌خوابي، بي حوصلگي و افسردگي و نفخ نيز به همراه دارد كه با سپري شدن روزهاي قاعدگي برطرف مي‌شود. اما اگر در جست‌وجوي راهي براي كنترل و تسكين اين دردها يا اختلال‌ها هستيد و مي‌خواهيد بدون مصرف داروي شيميايي از شر آنها خلاص شويد مي‌توانيد از اين شيوه‌هاي طبيعي بدون آنكه نگران عوارض و مشكلات مصرف مسكن‌ها و داروهاي شيميايي باشيد، كمك بگيريد.

مانع كم‌خوني بدن‌تان شويد

در روزهاي قاعدگي به طور معمول بين 50 تا 130 ميلي‌‌ليترخون از بدن زنان دفع مي‌شود. گاهي به دلايل مختلف نظير اختلال در روزهاي قاعدگي يا اختلال در عملكرد دستگاه تناسلی و ابتلا به فيبرم ميزان خونريزي در اين روزها افزايش مي‌يابد. تغذيه نامناسب و جايگزين نكردن مواد مغذي و خونساز در سبد غذايي دختران و زنان موجب مي‌شود تا برخي از افراد با كم‌خوني مواجه شوند. يكي از ساده‌ترين شيوه‌ها براي پيشگيري از بروز كم‌خوني و ضعف عمومي بدن در روزهاي قاعدگي يك هفته مانده به شروع قاعدگي نوشیدن چاي گل هميشه بهار است.



کاچی با چای دارچین

يكي از بهترين ادويه‌هاي گياهي براي روزهاي آغازين عادت ماهانه دارچين است. دمنوش تهيه شده از دارچين مي‌تواند علاوه بر كاهش دردهاي قاعدگي توان بدني شما را افزايش دهد. براي تهيه اين دمنوش مي‌توانيد از پودر دارچين و چوب آن استفاده كنيد. اگر به چوب دارچين دسترسي داريد بهتر است دمنوش‌تان را با آن تهيه كنيد. 2 تا 3 چوب دارچين را درون يك ليوان آب جوش بگذاريد و سر ليوان را با نعلبكي ببنديد. اجازه دهيد دارچين به مدت 10 دقيقه در آب جوش بماند تا دم بكشد سپس چوب‌ دارچين را از ليوان خارج كرده و دمنوش را ميل كنيد. نوشيدن 2 ليوان دمنوش دارچين و خوردن غذاهايي با طبع گرم مانند كاچي مي‌تواند بهترين انتخاب براي نخستين روز قاعدگي باشد.

زنجبیل ضد درد

در بسياري از متون طب سنتي از زنجبيل به عنوان گياه دارويي تسكين دهنده درد قاعدگي و باز كننده قاعدگي نام برده‌ شده است. زنان زيادي تجربه دردهاي قاعدگي را دارند بدون آنكه خونريزي داشته باشند. براي باز شدن قاعدگي نوشيدن دم‌نوش زنجبيل بهترين انتخاب است. براي تهيه اين چاي كافي است يك قاشق چاي‌خوري زنجبيل رنده شده را در يك ليوان آب بجوشانيد و قبل از خوردن غذا آن را صاف كرده و ميل كنيد. زنجبيل چون طعمي تند و گس دارد براي خوش‌طعم كردن آن مي‌توانيد يك قاشق چاي‌خوري عسل يا يك قطعه كوچك نبات به آن اضافه كنيد و پيش از خوردن وعده غذايي آن را ميل كنيد.

درمان نفخ معده با زیره سبز

زنان و دختران زيادي با شروع دوران قاعدگي دچار نفخ و دل‌دردهاي ناشي از آن مي‌شوند. گاهي پيش مي‌آيد كه عوارض ناشي از قاعدگي مانند دردهاي ناشي از نفخ از درد قاعدگي براي زنان دشوارتر است. زیره سبز یک ضدنفخ واقعی است. در مواقعی که دچار دل‌درد ناشی از نفخ می‌شوید، بهترین کار خوردن یک لیوان از جوشانده زیره سبز است. این کار کمک می‌کند نفخ آرام‌آرام برطرف شده و درد ناحیه شکم تسکین پیدا کند. اما این شیوه تنها برای افراد بزرگسال و زنانی که با مصرف برخی خوراکی‌ها دچار نفخ می‌شوند يا نفخ ناشي از دوران قاعدگي را تجربه مي‌كنند، توصیه می‌شود. براي تاثيرگذاري بيشتر زيره بر درمان نفخ مي‌توانيد زيره سياه و زيره سبز را به ميزان مساوي تركيب و آسياب كنيد و از آن به صورت دمنوش زيره كه با عسل شيرين شده است روزانه يك تا 2 فنجان مصرف كنيد.

عصبي و كم‌طاقت مي‌شويد؟

اضطراب، عصبانيت و تغييرات روحي و رواني از ديگر اختلال‌هايي است كه با نزديك شدن قاعدگي در دختران و زنان ديده مي‌شود. در اين روزها به دليل تغييرات هورموني كه در بدن زنان اتفاق مي‌افتد خلق و خوي آنها دستخوش تغيير قرار مي‌گيرد و حساسيت آنها در برابر مسايل مختلف بيشتر مي‌شود. براي پيشگيري از بروز چنين مشكلاتي و افزايش مقاومت بدن بهتر است چند روز پيش از شروع قاعدگي روزي 2 فنجان چاي گياهي بابونه بنوشيد.بهتر است اين چاي را در ميان‌وعده‌هاي غذايي با اندكي عسل شيرين كرده و ميل كنيد. دمنوش يا چاي تهيه شده از گل بابونه به شما كمك مي‌كند تا حالت‌هاي روحي رواني خود را در طول دوران قاعدگي راحت‌تر كنترل كنيد. نوشيدن اين دمنوش را 3 تا 4 روز پيش از قاعدگي شروع كنيد و تا پايان قاعدگي ادامه دهيد.



هم دردهای زنانه هم دردهای سنگ کلیه

نوشیدن روزانه یک فنجان عرق گزنه تاثیرات قابل ملاحظه‌ای در کنترل و تنظیم قاعدگی در زنان دارد. درمانگران طب سنتی تاثیر این نوشیدنی گیاهی را در تنظیم قاعدگی و درمان اختلال‌های ناشی از آن بسیار موثر می‌داند و معتقدند نوشیدن عرق گزنه می‌تواند به درمان افرادی که برای مدتی قاعده نشدند، کمک کند. عرق گزنه علاوه بر خواص بی‌نظیرش در تقویت قوای بدنی و بنیه جسمانی در تسکین دردهای ناشی از سنگ کلیه نیز بسیار موفق عمل می‌کند. زنان با نزدیک شدن به روزهای قاعدگی می‌توانند با نوشیدن روزانه يك تا 2 فنجان از این دمنوش، روزهای قاعدگی را با درد کمتر و آرامش بیشتری سپری کنند.

چه گیاهی را بو کنید؟

شیوه درمانی رایحه درمانی یکی از روش‌های درمانی طبیعی است که کاربرد آن در زمینه تسکین دردها و آرامش‌بخشی به سرعت مورد توجه بسیاری از پزشکان و متخصصان طب رایج قرار گرفت. امروزه در بسیاری از کلینیک‌ها از شیوه درمانی رایحه‌درمانی برای تسکین دردها و آرامش‌بخشی به بیماران استفاده می‌کنند.

درمانگران این شیوه درمانی با استفاده از رایحه گیاه سنبل یا رایحه گیاه رزماری به تسکین دردهای دوران قاعدگي می‌پردازند. بويیدن رایحه گیاه‌های ذکر شده علاوه بر تسکین دردهمانند قرص‌های آرامش‌بخش فرد را آرام می‌کنند. علاوه بر این استشمام روغن و عصاره اسطوخودوس و مصرف موضعی آن در ناحیه شکم در دوران بارداري به صورت همزمان تاثیر زیادی بر کاهش دردهای ناشی از روزهاي قاعدگي دارد، به شرط آنكه بعد از ماساژ ناحيه شكم با اين عصاره شكم را با پارچه مناسب ببنديد و گرم نگه داريد.
 

Dear.Doctor

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
9علت بی‌نظمی عادت ماهیانه

گاهی سوالاتی درمورد عادت ماهیانه برای خانم‌ها پیش می‌آید، مثل چرا خونریزی‌ام اینقدر سنگین است؟ چرا پریودم عقب افتاده است؟ چرا این ماه دو بار پریود شدم؟ بااینکه نامنظم شدن عادت‌ماهیانه مسئله‌ای خطرناک نیست، اما خیلی مهم است که بفهمید دلیل آن چیست زیرا خانم ها به سلامتی خود بیشتر اهمیت می دهند و به همین دلیل است که بیشتر مواقع حساسیت بیشتری نسبت به آقایان به خرج می دهند.

عادت‌ماهیانه طبیعی

خانم‌ها در حالت عادی می‌بایست حدود هر 30 روز یک بار، به مدت سه تا هفت روز عادت ماهانه شوند.بعد از گذشت چند سال از عادت‌ماهیانه، چرخه‌ای برای آنها ایجاد می‌شود. بعضی خانم‌ها حتی می‌توانند ساعتی که قرار است پریود شوند را پیش‌بینی کنند.میزان خونی که طی هر قاعدگی از دست می‌رود، در خانم‌های مختلف متفاوت است. بعضی خانم‌ها از ابتدا پریودهای سنگین‌تری دارند و بعضی پریودی واقعا سبک دارند که اصلا احساس نمی‌شود.

عادت‌ماهیانه نامنظم


پریود نامنظم نوعی خونریزی است که در مقایسه با قاعدگی‌های قبلی غیرطبیعی می باشد و می‌تواند شامل هر چیزی از دیر شدن عادت‌ماهیانه تا زود رسیدن آن، خونریزی بسیار کم تا خونریزی خیلی سنگین باشد.اگر معمولا عوارض پیش از قاعدگی را تجربه نمی‌کنید، ولی حالا دچار دل‌دردها، نفخ و سردردهای شدید می شوید هم می‌توانید آن را نامنظم شدن عادت‌ماهیانه بدانید.

علل عادت‌ماهیانه نامنظم

1- بارداری

بدن خانم‌ها در زمان بارداری، سطوح مختلفی از هورمون‌ها را ترشح می‌کند که موجب متوقف شدن عادت‌ماهیانه می‌شود. البته در برخی موارد، قبل از اینکه عادت‌ماهیانه در خانم باردار به کلی قطع شود، کم شدن خونریزی یا عقب افتادن آن را تجربه می‌کند. اگر احتمال می دهید باردار هستید، به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

2- استرس

استرس شایع ترین دلیل به هم خوردن نظم عادت‌ماهیانه است. کورتیزول که هورمون استرس است، تاثیری مستقیم بر میزان تولید هورمون‌های جنسی استروژن و پروژسترون در بدن دارد. اگر میزان بالایی کورتیزول در جریان خونتان وجود داشته باشد، زمان و میزان قاعدگی شما تغییر خواهد کرد.

3- رژیم‌غذایی

یکی دیگر از متداول‌ترین علت‌های بر هم خوردن نظم عادت‌ماهیانه، غذاهایی است که می‌خورید و مهم تر از آن وزنتان. اگر رژیم‌غذایی‌تان سرشار از کربوهیدرات باشد یا وزن اضافه کرده باشید، بدنتان سطح متفاوتی از برخی هورمون‌ها را تولید خواهد کرد. برای خانم‌هایی که وزن کم می‌کنند نیز این مشکل پیش می‌آید.

4- ورزش

بدن برای قاعدگی به انرژی نیاز دارد. اگر میزان بالایی از انرژی‌تان را در باشگاه ورزشی و از طریق ورزش می‌سوزانید، چیز دیگری برای بدنتان باقی نمی‌ماند که در جریان عادت‌ماهیانه مصرف کند.

5- قرص‌های ضدبارداری

ممکن است چند ماه طول بکشد تا بدنتان به دوز هورمون‌هایی که قرص‌های ضدبارداری وارد بدنتان می‌کنند، عادت کند.

6- مصرف الکل

کبد با متابولیزه کردن استروژن و پروژسترون، به تنظیم چرخه قاعدگی زنان کمک می‌کند. مصرف الکل می‌تواند باعث آسیب کبد شود و در عملکرد آن برای متابولیزه هورمون‌های زنانه اختلال ایجاد می‌کند.

7- سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

این مشکل موجب می‌شود که کیست‌هایی در تخمدان ایجاد شود که در تخمک‌گذاری عادی ایجاد اختلال می‌کند. سایر علائم این مشکل شامل رشد موهای زائد، افزایش وزن، شوره سر و ناباروری است. این مشکلات شامل اندومتریوز، سرطان تخمدان و بیماری قلبی می‌شود.

8- یائسگی

در یائسگی نیز مانند بارداری، هورمون‌های بدن تغییر می‌کنند. نامنظم شدن عادت‌ماهیانه می‌تواند 10 سال قبل از یائسگی شروع شود.

9- مصرف داروها

اگر اخیرا بیمار شده اید و مجبور هستید دارو بخورید، ممکن است عادت‌ماهیانه‌تان یک تا دو روز دیرتر اتفاق بیفتد. دلیل عمده آن این است که بیشتر داروها در نحوه تولید استروژن و پروژسترون در بدنتان اختلال ایجاد می‌کنند.

برخورد با عادت‌ماهیانه نامنظم


در مورد علائمی که دارید و وضعیت عادت‌ماهیانه‌تان به پزشک توضیح دهید. پزشک ممکن است یک برنامه درمانی برایتان تجویز کند که شامل داروهای ضدبارداری هورمونی یا مکمل‌های دارویی، فعالیت‌های کاهنده استرس، تغییر در رژیم‌غذایی و برنامه ورزشی باشد.


منبع: بیتوته
 

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
با رعایت این نکات بهداشتی می توانید تا میزان زیادی از بروز عفونت های مجاری ادراری جـلوگـیری به عمل آورید.




تــرشحات طبیعی مهبل برای سلامت مهبل ضروری می باشد.در مهبل باکتریهای غیر بیماری زای طبیعی وجود دارنـد کـه وجـودشـان از بـروز عفونتهای باکتریایی و قارچی ممانعت بعمل می آورد. ترشحات طبیعی مهبل شفاف و یا سفید،رقیق و یا غلیظ بوده اما بی بو و ایجاد سوزش و خارش نمی کند.عفونتهای باکتریایی،قارچی،انگلی و عفونتهای ادراری معمولا در زنان شایع است.







بطور مختصر با علایم این بیماریها در ادامه مطلب آشنا شوید:





*عفونت قارچی(کلامیدیا):


ترشحات سفید و پنیری شکل مهبل-تورم و درد در نواحی تناسلی-خارش شدید-مقاربت دردناک.





* عفونت باکتریایی:


ترشحات سفید،خاکستری و زرد-بوی نامطبوع ماهی-خارش و سوزش-التهاب و تورم خفیف مهبل.





* عفونت انگلی(تریکومونا):


خارش،سوزش و تورم شدید مهبل-ترشحات کف آلود خاکستری،زرد و یا سبز-بوی نامطبوع ماهی-درد حین ادرار و یا مقاربت جنسی.





* عفونت مجاری ادرار:


احساس سوزش حین ادرار-وجود خون در ادرار-ادرار با بوی تند و تیره رنگ-اضطرار فراوان برای ادرار کردن حتی زمانی که مثانه نیمه پر باشد- قطره قطره آمدن ادرار-تکرار ادرار.





نکات بهداشتی ویژه دختران و زنان:





* پس از ادرار کردن و اجابت مزاج همیشه از سمت جلو به طرف عقب خود را بشویید.این کار از رانده شدن باکتریهای نواحی مقعد به مهبل جلوگیری میکند.


* در طی روز لباسهای زیر با جنس الیاف نخی به تن کنید.از پوشیدن لباسهای بدون تهویه مانند لباسهای نایلونی و ساخته شده ازسایر الیاف مصنوعی خودداری کنید.تا آنجا که ممکن است شبها بدون لباس زیر بخوابید تا مهبل با جریان هوا در تماس باشد.

* از پوشیدن لباسهای تنگ مانند شلوار جین،جوراب شلواری و مایو به مدت طولانی اجتناب کنید. لباسهای گشاد و راحت به تن کنید.

* برای شستشوی لباسهای زیر خود از شوینده های غیر معطر و ملایم استفاده کنید.


* از وان آب داغ و جکوزی استفاده نکنید.


* کاندومها و دیافراگمهای از جنس لاتکس و ژلهای اسپرم کش در برخی از زنان ایجاد حساسیت می کنند که باید از سایر روشهای جلوگیری از بارداری استفاده گردد.


* حین مقاربت جنسی از لغزنده کننده های (لوبریکیشن) پایه آب (محلول در آب) و غیر معطر استفاده کنید.از وازلین و لوبریکیشنهای حاوی سیلیکون استفاده نکنید.


* لباسهای زیر خود را حداقل هر دو روز در میان عوض کنید.


* حتما قبل و پس از آمیزش جنسی ادرار کنید.


* از پودر تالک در اطراف مهبل استفاده نکنید زیرا که پودر تالک رطوبت را در خود نگه می دارد.


* در صورتی که از تامپون در دوران قاعدگی استفاده می کنید حداکثر آن را هر 4-3 ساعت یکبار عوض کنید.پیش از گذاشتن تامپون دستهای خود را کاملا بشویید.در طی خواب شبانه هیچگاه از تامپون استفاده نکنید و جای آن از پد های بهداشتی استفاده کنید.


* نوار بهداشتی (پد) را میبایست هر 6-4 ساعت یکبار (حداکثر 8 ساعت) عوض کرد.پیش از گذاشتن پد نیز دستهای خود را با آب و صابون بشویید.


* از تامپون،نوارهای بهداشتی و دستمال توالت معطر استفاده نکنید.


* همیشه مهبل و اطراف آن را خشک و تمیز نگه دارید.رطوبت رشد میکروبها و قارچها را سرعت می بخشد.


* بطور منظم سطح خارجی مهبل را با آب ولرم شستشو دهید.برای شستن مهبل نیازی به استفاده از صابون نمی باشد.


* حین استحمام از صابون و شامپوهای غیر معطر و ملایم استفاده کنید.از وان کف صابون نیز استفاده نکنید.


* هیچگاه لباسهای خیس و مرطوب را به تن نکنید.چنانچه لباسهایتان خیس شد فورا آن را عوض کنید.


* هنگام شامپو کردن و آب کشیدن موها حین استحمام سر خود را بسمت جلو خم کنید تا شامپو با مهبل و ناحیه تناسلی تماس نیابد.


* پس از استحمام با یک حوله نرم ناحیه تناسلی را به ملایمت خشک کنید.برای این کار می توانید از سشوار (با درجه باد سرد ) نیز استفاده کنید.


* هیچگاه ادرار خود را نگه ندارید.


* از دوش مهبل استفاده نکنید.چرا که این عمل ترشحات و باکتریهای طبیعی و محافظ مهبل را می شوید.


* پس از استحمام ادرار کنید.



* از روابط جنسی پر خطر اجتناب کنید.


* در طی روز آب فراوان بنوشید.استرس و وزن خود را نیز کاهش دهید.


* مصرف روزانه ماست از بروز عفونتهای قارچی مهبل جلوگیری می کند.


* مصرف بی رویه و سر خود آنتی بیوتیکها میکروبهای مفید و طبیعی مهبل را از میان برده و زمینه ابتلا به عفونتهای قارچی را افزایش می دهد.


* خانمهای که در دوران حاملگی،شیر دهی و یائسگی می باشند و همچنین خانمهایی که از قرصهای ضد بارداری استفاده می کنند از آنجایی که سطوح هورمونهای بدن آنها دستخوش تغییر می شود می بایست بیشتر بهداشت فردی خود را رعایت کنند.
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نکاتی که برای پیشگیری از عفونت واژن باید رعایت شود



1- هرگز از Vaginal douche استفاده نکنید

2- از مواد عطری- اسپری عطری، Tamponsو همینطور از Pad های معطر در زمان خونریزی ماهیانه پرهیز کنید.

3- همیشه شورت های کتانی که زیاد هم تنگ و چسبان نباشند، بپوشید.

4- همیشه ناحیه تناسلی و مقعد را از جلو به عقب پاک کنید این روش تا آنجا که ممکن است از انتقال عفونت از ناحیه رکتوم به واژن جلوگیری خواهد شد.

5- گاهی این خارش و سوزش در ناحیه تناسلی ممکن است به دلیل آلرژی به مواد پاک کننده باشد در این صورت بهتر است که پودر لباسشوئی و کاغذ یا مایع نرم کننده پارچه را در موقع شستشو عوض کنید.

6- گاهی کاندوم یــــا «دیافراگم» و یا Sperm Killing Gel که برای پیشگیری از حاملگی
مصرف می شود ممکن است سبب حساسیت و خارش و سوزش در ناحیه واژن بشود، در اینصورت بهتر است
روش دیگری را جایگزین کنید.

7- پس از دوش روزانه ناحیه خارجی تناسلی را با حوله خوب خشک کنید.
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
برخی مادران نیز به علت نداشتن اطلاع کافی، به دختران خود توصیه‌ های
نادرستی درخصوص بهداشت فردی می ‌کنند؛ مثلا شستن ناحیه تناسلی با صابون
‌های معمولی و این قبیل توصیه‌ های اشتباه. اما این قبیل اشتباهات در برخی موارد بسیار
زیان بار است و تبعات سنگینی به دنبال دارد.




پوست در خارجی ‌ترین بخش خود لایه ‌ای به نام لایه شاخی دارد که لایه‌ های زیرین را در مقابل عوامل محیطی محافظت می‌ نماید. به دلیل وجود نداشتن این لایه در بافت مخاطی واژن این ناحیه در مقابل موجوداتی مثل باکتری ‌های بیماری‌ زا و قارچ‌ ها بسیار آسیب ‌پذیر است. در واژن نرمال انواع گوناگونی از باکتری‌ های هوازی و بی‌ هوازی یافت می ‌شود ولی نسبت این موجودات در تعادل صحیحی هستند.



در واژن سالم، لاکتوباسیل‌ ها که جزو باکتری‌ های مفیدند، گونه غالب ‌اند. لاکتوباسیل‌ها گلیکوژن تولید شده توسط سلول‌ های مخاط واژن را به گلوکز و سپس با متابولیسم گلوکز، آن را به اسید لاکتیک تبدیل می ‌کنند. لاکتوباسیل‌ها علاوه بر واژن در بافت مخاطی دهان و روده نیز یافت می ‌شوند. بیش از 125 گونه لاکتوباسیل شناخته شده که تنها چند نوع آن در واژن است.



برخی از انواع لاکتوباسیل‌ها اسید لاکتیک تولید می ‌کنند که با اسیدی کردن محیط نقش دفاعی قابل توجهی را ایفا می ‌کنند. بعضی دیگر از آن ها علاوه بر لاکتیک اسید ماده ضدعفونی ‌کننده طبیعی دیگری به نام پراکسید هیدروژن تولید می‌ کنند که سبب تقویت مضاعف دفاع واژن می ‌شود. تولید اسیدلاکتیک سبب اسیدی بودن این محیط می ‌شود که چون لاکتوباسیل‌ها در محیط اسیدی قادر به ادامه زندگی هستند و از طرفی باکتری‌‌ های بیماری ‌زا نیز در این محیط قادر به رشد و تکثیر نمی ‌باشند سبب تعادل میان باکتری‌ های مفید و بیماری ‌زا و نهایتا سلامت واژن می ‌شود بنابراین سلامت واژن به تعادل PH آن وابسته است.



PH واژن در دوره زندگی زنان از خردسالی تا یائسگی تغییر می ‌کند و این مربوط به تغییرات هورمونی است. PH نرمال واژن در طول بلوغ تا بزرگسالی است(سنین باروری) 8/3 تا 2/4 می‌باشد، در حالی که PH ترشحات واژینال عفونی شده بیش از 7/4 است.

با به هم خوردن تعادل pH در این ناحیه، باکتری‌ های گاردنلای واژن تولید پروتئینی می‌ کنند و باکتری ‌های بی ‌هوازی با آنزیمی که دارند با از بین رفتن لاکتوباسیل‌های مفید، سبب ایجاد بوی ناخوشایندی شبیه ماهی می ‌‌شوند که به عنوان یکی از علایم آغازین عفونت تلقی می ‌شود.
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
عوامل بر هم زننده ی محیط اسیدی


* یکی از مهم‌ترین عوامل بر هم زننده محیط اسیدی این ناحیه، کف ناشی از شوینده‌ های نامناسب است که حین شستشوی فردی به خاطر آناتومی خاص این ناحیه وارد واژن می ‌شود. استفاده مکرر از این شوینده‌ ها به خاطر قلیایی بودن آنها PH این ناحیه را بالا برده و موجب فراهم شدن محیط مساعد جهت رشد و تکثیر باکتری ‌های گاردنلایی و از بین رفتن باکتری ‌های مفید تولید کننده اسید لاکتیک و درنهایت افزایش احتمال ابتلا به عفونت واژن می ‌شود.



* از عوامل مهم دیگری که تعادل اسید را متاثر می‌کند، ترشحات جنسی مردانه است. از آنجایی که ترشحات جنسی مردانه دارای PH خنثی یعنی حدود 7 است، هنگام ورود به واژن، PH محیط را بالا می‌برد و زمینه را جهت ابتلا به عفونت فراهم می ‌کند.



* همین مساله هنگام قاعدگی نیز صادق است زیرا PH خون خنثی و حتی کمی قلیایی است و به همین دلیل حین قاعدگی بوی شبیه ماهی بیشتر حس می ‌شود.


استفاده از آنتی ‌بیوتیک سبب از بین رفتن باکتری ‌های خوب علاوه بر باکتری‌ های بد می ‌شود که خود احتمال بروز عفونت را بیشتر می‌ کند.
شستشوی داخل واژن نه تنها سبب از بین رفتن باکتری‌ های بیماری ‌زا نمی‌ شود بلکه سبب انتقال این باکتری ‌ها به مناطق داخلی ‌تر واژن می‌ شود.


استفاده از صابون‌ های ضد عفونی کننده نیز سبب از بین رفتن باکتری ‌های مفید می ‌شود.
عدم استفاده از وان و جایگزین نمودن آن با دوش گرفتن می ‌تواند در این راستا به حفظ سلامت کمک کند.
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
آيا شستشوي محل در اين دوران مشكل ايجاد مي‌كند؟

نه تنها اين موضوع صحيح نيست بلكه اتفاقا بايد بهداشت فردي در اين دوران با دقت رعايت شود و حتما محل را بعد از هر بار دستشويي يا تغيير نوار بهداشتي با آب ولرم شستشو داده، با دستمال كاغذي خوب خشك كرده و از نوار تميز استفاده كنيد. گرفتن دوش ولرم (كه بهتر است سر پا باشد) در تسكين درد و ناراحتي اين دوران تاثير داشته و شما را بانشاط مي‌كند.


منبع: وب سايت ايران سلامت
 
آخرین ویرایش:

Coraline

مدیر تالار پزشکی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
پست های اسپم پاک شد
لطفا برای تشکر کردن صرفا از دکمه تشکر یا امتیاز استفاده کنید
 

Similar threads

بالا