[ نکات اکسل Excel ] آموزش| راهنمایی

Fathy

متخصص مهندسی سازه و زلزله
سلام دوستان

شب و روز همگی خوش :gol:

همه می دونید که مایکروسافت اکسل یه نرم افزار صفحه گستره که می تونه در حداقل زمان انواع جداول محاسباتی رو انجام و خروجی استاندارد هم داشته باشه.

تو این تاپیک نمی خوایم آموزش اکسل را بندازیم هدف اینه که نکات کاربردیی که کمتر گفته شده - با کاربرد در عمران - رو هر کی بلده اطلاعاتشو واسه بقیه دوستان به اشتراک بذاره.

راستی آخرین نسخه آفیس 2010 هستش ولی من که از 2007 استفاده می کنم. اولین نکته رو هم خودم بگم (اگه بشه اسمشو نکته گذاشت :D):
بچه هایی که از اکسل 2003 یا قدیمیتر استفاده می کنن هر چه سریعتر بیان به سمت 2007 ، جا نمونیدا !

مرسی :gol:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Fathy

متخصص مهندسی سازه و زلزله
خوب اول راجع به Format cells قسمت Number اونم در مورد Custom\type یه چندتا مثال می زنم (پنجره زیر)

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=24019&stc=1&d=1283716868


1- گذاشتن صفر قبل از عدد (مثل شماره ردیفهای فهرست بها)
دیدم اکثرا واسه این کار فرمت سلول رو تکست میکنن و این صفرای قبل عدد رو به صورت دستی می نویسن و اکسل هم همش یه علامت error تبدیل متن به عدد رو میده. ولی راهکار استانداردش چیه؟ کافیه به جای Type (جایی که دورش خط کشیدم) فرمت عدد رو 000000 معرفی و ok کنید.
حالا اگه تو اون تایپ کنید 10101 خودش صفر اولش رو میذاره : 010101
حالا از این نکته می تونید مثلا سلولهایی به صورت زیر با معرفی فرمت 000 و تایپ فقط 1 ، 2 و 3 ایجاد کنین:
001
002
003
...


2- اگه بخوایم جلوی یه عدد یا قبل اون عدد یه عبارت ثابت بیاد. مثلا "ریال" بعد یه عدد یا علامت "Φ" قبل از عدد.
واسه این دو کار کافیه که Type سلول رو به ترتیب اینجوری معرفی کنیم:
0 ریال
Φ 0

3- اگه بخوایم اعدادی به صورت 200+1 (کیلومتراژ) رو تایپ کنیم. کافی فرمت عدد رو 000+0 معرفی کنین.
حالا اگه سه سلول رو با این فرمت معرفی کنین و سه عدد 25، 500 ، 1850 رو تایپ کنین اعداد به صورت زیر نمایش داده می شن:
025+0
500+0
850+1


* خوبی تغییر فرمتها اینه که فقط شکل نمایشی تغییر کرده، ولی واسه محاسبات همون عددی که اول وارد کردین و به عبارتی میشه به راحتی با اونا فرمول نویسی کرد
 

پیوست ها

  • 1.jpg
    1.jpg
    66.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

rasool.civil

مدیر بازنشسته
یه سوال هم دارم تا بحث فرمت سل هست
فرمتی میشه ساخت که اعداد رو مثل مختصات بده مثلا اینجوری
(0,0)
(0,25)
(25,0)
(25,25)
بعدم از خاصیت اکسل استفاده کنیم دیگه تا مثلا (500,100) ادامه بده خودش؟؟
 

Fathy

متخصص مهندسی سازه و زلزله
یه سوال هم دارم تا بحث فرمت سل هست
فرمتی میشه ساخت که اعداد رو مثل مختصات بده مثلا اینجوری
(0,0)
(0,25)
(25,0)
(25,25)
بعدم از خاصیت اکسل استفاده کنیم دیگه تا مثلا (500,100) ادامه بده خودش؟؟

با فرمت سل که نه ولی با 5 ستون به این صورت می شه درست کرد:

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=24074&stc=1&d=1283801697

که با auto fill و کپی پیست می شه 1 دقیقه ای درستش کرد.
ولی اگه تعدادشون خیلی زیاده، راهش نوشتن یه کد VBA با یه حلقه for هستش.
 

پیوست ها

  • 2.jpg
    2.jpg
    52.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Fathy

متخصص مهندسی سازه و زلزله
دستتون درد نکنه من خودم با اکسل 2003 کار می کنم و یعنی کلا برای صورت وضعیت ها از اکسل استفاده می کنم
نمی دونم چرا از نسخه های بالاترش خوشم نمی یاد

می شه حسن هاشو بگین

سلام

خوب اکسل از لحاظ انجام دادن کارهای معمولی از 2010 و 2007 گرفته تا نسخه های قبلی مثل 2003، 2002، 2000 و حتی 97 تفاوت چندانی با هم ندارند. در واقع مایکروسافت تو آفیس 2007 برای اولین بار یه سبک جدید از رابط کاربر (ریبون) رو معرفی کرد و جایگزین سبک قدیمی منو-تولبار کرد، و خیلی از شرکتهای نرم افزاری دیگه هم (مثل همیشه) دنباله رو این سبک رابط کاربری مایکروسافت شدند که نشون دهنده برتری این سبک هستش. شاید چند روز اول از این رابط خوشتون نیاد و جای بعضی از دستورها رو پیدا نکنید. ولی بعد اینکه بهش عادت کردید می بینید که چقدر ساده، سریع و کارآمد هستش و محاله که دیگه به عقب برگردید.

به هر حال اکسل 2007 نسبت یه 2003 علاو بر رابط کاربرش یه ارتقاهایی هم داشته، مثل:

- ارتقاء در تنظیمات چارتها (مخصوصا در زیبا سازی ظاهر اونها)
- افزوده شدن drawing format بسیار زیبا برای تکست باکس ها و شیپ ها
- افزوده شدن تعداد سطرها و ستونها قابل استفاده
- ذخیره فایل با فرمت جدید xlsx
- پرینت راحت تر و بهتر
- راحت تر شدن فرمول نویسی (با اضافه شدن اتوکملیت - قابلیت تغییر اندازه فرمول بار)
- پیشرفته تر شدن فیـلترینگ و سورتینگ (مثلا بر اساس رنگ)
- اضافه شدن تم ها
- دسترسی آسانتر به تمپلیتهای بیشتر
- ...
 
با فرمت سل که نه ولی با 5 ستون به این صورت می شه درست کرد:

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=24074&stc=1&d=1283801697

که با auto fill و کپی پیست می شه 1 دقیقه ای درستش کرد.
ولی اگه تعدادشون خیلی زیاده، راهش نوشتن یه کد VBA با یه حلقه for هستش.

با سلام خدمت دوستان
اقا رسول من فرمت رو اینجوری (000,000) نوشتم شد
شماهم امتحان کنید
 

Fathy

متخصص مهندسی سازه و زلزله
با سلام خدمت دوستان
اقا رسول من فرمت رو اینجوری (000,000) نوشتم شد
شماهم امتحان کنید

سلام دوست عزیز

باید خدمت شما عرض کنم که در کل در هر سلول یک عدد ذخیره می شه (حالا میشه به صورت تکست چند عدد رو تو یه سلول با یه جداگر نوشت و با توابع مربوط به تکست اونا رو یه بار دیگه از هم جدا کنی - که راه اصلا درستی نیست- اکسل که ستون که کم نداره :D من فک کنم همون تو چند ستون جدا بنویسی انعطاف پذیرتر هستش)

خوب حالا اگه فرمت یه سلول رو (000,000) معرفی کنی چی میشه؟ امتحان می کنیم:
تایپ می کنیم 24,12 بعد اینتر می زنیم، هیچ اتفاقی نمی افته اکسل هم 24,12 رو می نویسه (در واقع اکسل فک می کنه شما یه تکست رو وارد کردین!)

حالا تو همون سلول تایپ کن 24 و اینتر، اکسل این سلول رو به صورت (000,024) نشون می ده ( یعنی در واقع تو این فرمت سه صفر اول محل نمایش عدد و بقیه کاراکترها به صورت ثابت نمایش داده می شن)
 

Fathy

متخصص مهندسی سازه و زلزله
سلام

تو این پست باز می خوام در مورد فرمت سل یه نکاتی رو بگم:

(باز هم Type قسمت Custom پنجره Format cell - شکل زیر):

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=24019&stc=1&d=1283716868

1-
اگه بخوای واسه اعداد مثبت حتما علامت + رو اکسل نشون بده (مثلا تو نشون دادن ترازها رایجه) از فرمت سل 0-;0+ استفاده می کنن.

2- اگه بخوایم اکسل علامت منفی رو نشون نده از فرمت سل 0;0 استفاده کنین.
مثلا فرض کنین جمع کل دو ستون بدهکار و بستانکار دارین و تو یه سلول دیگه می خواین جمع کل بدهکاری و بستانکاری رو بنویسین. کافیه تو اون سلول جمع کل بستانکار رو از بدهکار کم کنین و فرمت سل اونو به صورت زیر معرفی کنین: 0 ریال بستانکار است ; 0 ریال بدهکار است

3- اگه بخوایم اعداد منفی رو با قرمز و اعداد مثبت رو با رنگ آبی نشون بدین از
کد:
[Blue]0;[Red]-0
استفاده کنین. بقیه رنگهایی رو که اکسل اینجوری ساپورت می کنه اینان:
کد:
[Black] 
[Green] 
[White] 
[Magenta] 
[Yellow] 
[Cyan]

4- استفاده از شرطها مثلا:
[Red][<=100];[Blue][>100]
(خودتون حدس بزنید چیکار می کنه :))
 

Fathy

متخصص مهندسی سازه و زلزله
اینم چندتا از shortcut هایی که خودم زیاد ازشون استفاده می کنم :smile:

+ + Ctrl : عمل درج Insert رو انجام می ده (مخصوصا وقتی که یک سطر یا یک ستون رو انتخاب کردین)

- + Ctrl : عمل حذف Delete رو انجام می ده (مخصوصا وقتی که یک سطر یا یک ستون رو انتخاب کردین)

0 + Ctrl: ستونی رو که توش هستین رو مخفی Hide می کنه.

= + Alt: معادل زدن دکمه Auto sum هستش

- + Ctrl+ Shift : عمل حذف فرمت رو انجام می ده (Clear Format)
 

Fathy

متخصص مهندسی سازه و زلزله
سلام عزیز
بهتر این عادت بدو ترک کنی
چون ممکنه اگه بخوای جای دیگری بری کار کنی
روزهای اول که باید خودتو خوب نشون بدی
نتونی سریع کار کنی

چشم

فعلا كه كار دارم خودم :smile: :p
و اينكه بايد بگم كه صرفا استفاده از اين نرم افزار واسه يك عمراني كافي نيستش. چون خيلي از بچه هاي 2 و 3 دبيرستان فني و كارودانش بهش مسلط هستن. مهمتر از بحث تسلط بر اكسل ، دانشي هستش كه با اكسل مي توني پياده كني مثلا انجام يه صورت وضعيت يه ليستوفر و حتي خيلي جاها برنامه زمان بندي يه پروژه و ...

سلام دوست عزیز.راستشو بخوای من از اکسل چیزی سرم نمیشه! اگه لطف کنی و آموزش مقدماتیشو واسم قرار بدی ممنونت میشم. :)

من اينجا هدفم آموزش نبود ، ارائه نكات بودش ... كاش بقيه بچه ها هم مي اومدن


مرسي

لطف دارين شما
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
کلید های میانبر در اکسل

کلید های میانبر در اکسل

در ابتدا توجه داشته باشید که برخی از این کلیدها فقط بر روی محدوده‌ای از اکسل که حاوی داده‌هایی باشد (خالی نباشد) کار می‌کند و ابتدا باید Active Cell در این ناحیه قرار داده شود و برای اینکار کافیست که یکبار روی یک سلول آن محدوده کلید کنید.
[h=2]Ctrl+Home[/h] از این کلید برای رفتن به سلول A1 در Sheet استفاده می‌کنم.
[h=2]Ctrl+down[/h] منظور من از Down همان فلش روبه پایی در قسمت Arrowkey ها می‌باشد و از این کلید برای رفتن به انتهای یک ستون که در آن داده‌هایی تایپ شده است استفاده می‌کنم.
[h=2]Home[/h] برای رفتن به ابتدای یک سطر در اکسل استفاده می‌شود.
[h=2]F2[/h] ویرایش یک سلول اکسل که در آن داده‌ای موجود است.
[h=2]Ctrl+Pageup و Ctrl + pagedown[/h] از این دو کلید برای جابجا شدن در Sheetهای یک فایل Excel استفاده می‌شود.
[h=2]F11[/h] برای ایجاد یک Chart در اکسل ایجاد می‌شود، در محدوده ای که داده هایتان را وارد کرده اید ، کلیک کنید تا یکی از سلولهای آن ناحیه فعال شود و سپس کلید F11 را بزنید. با اینکار یک Sheet جدید درست می‌شود و نمودار شما را در آن نمایش داده می‌شود.
[h=2]Alt+F1[/h] دقیقا مشابه کلید F11 که توضیح داده شد عمل می‌کند با این تفاوت که نمودار را در همان Sheet که داده ها وجود دارند ، درج می ‌کند.
[h=2]F4[/h] شاید یک شاه کلید باشد! با این کلید آخرین فرمانی که در اکسل اجرا کرده‌اید مجدد اجرا می شود، مثلا اگر یک ستون را پاک کرده باشید، اگر در جای دیگری کلیک کنید و سپس F4 را بزنید ، این ستون نیز پاک می‌شود.
[h=2]Ctrl+Y[/h] این کلید آخرین در دو حالت استفاده می‌شود وقتی که Ctrl+Z را زده باشید و Undo کرده باشید بخواهید Undo خود را لغو کنید.(در واقع Redo)
حالت بعدی دقیقا مشابه F4 عمل می‌کند.
[h=2]Ctrl+ A[/h] این کلید دو کار انجام می‌دهد، اگر در یک ناحیه باشید که در آن داده‌هایی وجود داشته باشد، این کلید همان محدوده را انتخاب می‌کند که به این محدوده Current Region می گوییم و اگر مجدد این کلید را بزنید کل Sheet اکسل ما انتخاب خواهد شد.
[h=2]Ctrl+W[/h] برای بستن فایل اکسل که باز است و داریم روی آن کار می‌کنیم.
[h=2]Ctrl+Shift+ L[/h] برای اعمال Filter بر روی داده‌ها است.
[h=2]Ctrl+T[/h] برای ایجاد یک Table بر روی داده‌ها در Excel 2007-2010 است.
[h=2]~+Ctrl+Shift
[/h] این کلید Format Cell را بر روی General تنظیم می‌کند. علامت ~ را tilde می‌نامند و در کنار کلید 1 در بالای Q است.
[h=2]Ctrl+shift+ 1[/h] Format Cell را در حالت Number قرار ‌می‌دهد.
[h=2]Alt+D+P[/h] با زدن این کلیدها Pivot table Wizard می‌آید که شما می‌توانید برای ایجاد یک Pivot table که داده‌های آن در Sheetهای مختلفی است استفاده نمایید.
[h=2]Ctrl+1[/h] برای رفتن به پنجره Format Cells

البته کلیدهای Ctrl+Z ، برای Undo ، کلید Ctrl+C برای Copy و Ctrl+V برای Paste، کلید Ctrl+S برای Save که جای خودشان را دارند.

تذکر: فشردن کلیدهای Ctrl , Shift , Alt و هر ترکیبی از این سه کلید معمولا باعث انجام عملی نمی‌شود و لازم نیست که شما سریعا این کلیدها را بزنید، با حوصله کلید Ctrl را بگیرید و سپس کلید W را بزنید و لازم نیست که بسیار سریع Ctrl+W را با هم بزنید!
تعداد کلیدهای میانبر اکسل بسیار زیاد است و این چند کلید که معرفی شد بیشترین کاربرد را برای اینجانب در اکسل دارند و اگر شما با کلیدهای میانبر خاصی سروکار دارید آنرا در قسمت نظرات وارد نمایید.
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
از کلیدهای زیر برای انجام سریعتر کارهایتان در اکسل استفاده کنید.
  • ترکیب Ctrl+1 باز کردن کادر Format Cell
  • ترکیب Ctrl+2 اعمال سبک Bold به محدوده انتخاب شده
  • ترکیب Ctrl+3 اعمال سبک Italic به محدوده انتخاب شده
  • ترکیب Ctrl+4 اعمال سبک Underline به محدوده انتخاب شده
  • ترکیب Ctrl+5 اعمال سبک Strikout به محدوده انتخاب شده
  • ترکیب Ctrl+9 مخفی کردن سطرهای محدوده انتخاب شده
  • ترکیب Ctrl+0 مخفی کردن ستونهای محدوده انتخاب شده
  • ترکیب Shift+Ctrl+1 قالب بندی اعداد با دو رقم اعشار
  • ترکیب Shift+Ctrl+2 قالب بندی اعداد با فرمت زمان
  • ترکیب Shift+Ctrl+3 قالب بندی اعداد با فرمت تاریخ
  • ترکیب Shift+Ctrl+4 قالب بندی اعداد با فرمت واحد پول با دو رقم اعشار
  • ترکیب Shift+Ctrl+5 قالب بندی اعداد با فرمت درصد
  • ترکیب Shift+Ctrl+6 قالب بندی اعداد با فرمت اعداد با نماد علمی
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
اگر شما بخواهید چند سطر و یا ستون را در اکسل جابجا کنید حتما با CUT اینکار را انجام می دهید و اگر جای خالی باشد شاید با استفاده از Drag کردن کادر دور سلول ابتدا سطر / ستون / سلول مورد نظر خود را انتخاب کنید.
سپس کادر سیاه رنگ دور قسمتی را که انتخاب کرده اید را کلیک کنید و (رها نکنید*
آنرا به هر جایی که می خواهید انتقال یابد Drag کنید و کلید Shift را هم نگه دارید
می بینید که سلول excel به سادگی Move می شود.
 

beny72

عضو جدید
با سلام
دوستان اینجا کسی هست که بتونه به من کمک کنه با نرم افزار اکسل بتونم یه برنامه برای مقاومت مصالح مباحث ( کرنش و تنش ماکزیمم برای انواع مقاطع z شکل ، T شکل و ... ) بتونم بنویسم ! فکر نمیکنم خیلی سخت باشه . اگر جایی شبیه یه همچین چیزی هم سراغ دارین بگین که دانلود کنم و یا هر راهنمایی که به ذهنتون میرسه بهم بکنین ممنون میشم... اگر سوالی درباره ی نوع برنامه دارین بپرسین حتما...
خواهش میکنم کمکم کنین..
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Nahid Totti

عضو جدید
حــل مسایل اقتصـــاد مهندسی با اکـــسل. HELP

حــل مسایل اقتصـــاد مهندسی با اکـــسل. HELP

دوستــان مهنــدس عمران که اقتصاد مهندسی پاس کردید ، کـار کردن با اکــسل رو بلدید ؟ اگه هستین امکان داره به سوالم پاسخ بدین ؟
پـروژه ی اقتصاد مهندسی من اینــه که یک سری مســایل رو به کمک اکسل حل کنیم.با کمک روش ارزش فعلی NPW و روش یک نواخت سالیانه.
مــیشه بگید چــطور باید این کار رو انجام بدم ؟؟؟؟
:(داده ها رو باید به چه شکــلی وارد کرد ؟ سال و درصد رو چطور؟ ؟
-----
اگه اشتباه نکنم از قسمت F(x) باید NPV رو انتخاب کنیم ولی واسه NEUA چی ؟؟؟ یه راه دیگم اینه که تو ستون اطلاعات مساله رو وارد کنیم و در آخر بنویسم =NPV(A1;A2;A3) ولی جواب صحیح رو نمیده و من نمیدونم که اطلاعات یعنی درامد ها و اسقاطی و هزینه عملیاتی سالیانه و نرخ بازگشت و عمرها باید به چه ترتیبی وارد شه.ممنون میشم کمک کنین. یــک دنیا تشکــــــــر
:gol::w27:
 

hassan.h.a

عضو جدید
با سلام- معذرت می خوام میشه این اطلاعات رو به صورت پی دی اف بذارین که بشه دانلودشون کرد
اگر ممکنه
مرسی
 

Similar threads

بالا