نکات آموزشی اکسل

s.cheraghi

عضو جدید
سلام به همگی و مخصوصا مهندسان صنایع
همونطور که میدونید اکسل برای بچه های صنایع از اوجب واجبات هست. برای همین قصد دارم تو این تاپیک نکات لازم برای یادگیری هر چه بیشتر اکسل قرار بدم تا همه ازش استفاده کنند و بتونن اکسل رو بیشتر یاد بگیرن
:gol::gol::gol::gol::gol:
 

s.cheraghi

عضو جدید
افزودن راهنما به فرمول

حتما تا حالا به این موضوع فکر کردید که کاش میشد روی فرمول هایی که تو اکسل نوشتم یه توضیحی میذاشتم از اینکه مثلا ورودی و خروجی این فرمول چی هست یا اصلا این فرمول چطور کار میکنه؟
فرض کنید یک گزارش خیلی حرفه ای یا یک نرم افزار متناسب با کار خودتون تهیه کردید. حالا بعد از مدتی میخواید تغییراتی اعمال کنید، هیچی مفیدتر از این نیست که فرمول های نوشته شده، یه توضیحی در کنار خودش داشته باشه که سریع تر یادتون بیاد چی بود و چکار میکرد. اینطوری خیلی راحت تر و دقیق تر میتونید تغییرات و اصلاحات مورد نیاز رو انجام بدید. برای این کار تابع N از دسته توابع Information رو معرفی می کنیم.
تابع N در اکسل مقدار عددی یک عبارت رو بر میگردونه. یعنی اگر عبارت مورد نظر تاریخ میلادی باشه، معادل عددی اونو با مبدا ۱۹۰۰/۰۱/۰۱ بر میگردونه. اگه True باشه، ۱ بر میگردونه و متن های دیگه رو معادل ۰۰ در نظر میگیره. یکی از کاربردهای خاصی که برای این تابع میشه در نظر گرفت، افزودن کامنت به یک فرمول هست. به شکل ۱ دقت کنید:

شکل ۱- افزودن توضیحات به یک فرمول​
همونطور که در شکل ۱ می بینید، در انتهای فرمول نوشته شده تابع N را با یک + به فرمول مورد نظر اضافه میکنیم و توضیحات مورد نظر رو داخل این تابع می نویسیم. چون خروجی این تابع عدد ۰ است، تاثیری بر محاسبات فرمول اصلی نخواهد داشت.




منبع آموزش:
گروه تخصصی اکسل پدیا
افزودن راهنما به فرمول
 

s.cheraghi

عضو جدید
[h=2]در ادامه نکات اکسل امروز آموزش اجزای نمودارها رو میخوام براتون بذارم تا استفاده کنید: :smile:

آشنایی با اجزای نمودار برای رسم بهتر آنها[/h]رسم نمودار در اکسل مبحثی بسیار عمیق و پرمطلب هست. قبلا توضیح دادیم که چهار مرحله ای که در رسم نمودار باید طی کنیم کدام هستند و به این موضوع اشاره کردیم که هر کدام از این مراحل، دنیایی مطلب رو در خود جای داده اند. یکی از این مراحل شناخت اجزای نمودار و تطبیق اونها با داده های مورد نظر هست. مثلا اینکه بدونیم از بین داده هامون، کدومش محور افقی رو باید نشون بده، کدومش محور عمودی، داخل نمودار داده ها چطور نمایش داده بشن، چیا با هم مقایسه بشن، هر جزء نمودار چه شکلی باشه (مثلا یک سری داده ستونی و یک سری دیگه خطی باشه) و … اگه بتونیم اینها رو بصورت مفهومی برای خودمون روشن کنیم، در چیدن داده ها در جای مناسب موفق خواهیم بود. برای اینکه بتونیم این اجزا رو به خوبی درک کنیم، اول از همه باید بدونیم این اجزا چی هستن و با چه اسمی در اکسل شناخته و تنظیم میشن.
اجزای یک نمودار، بعد از کلیک روی نمودار، از تب Design در دسترس هستند. با کلیک بر روی Add Chart Elementt لیستی ظاهر می شود که همه اجزای یک نمودار قابل مشاهده است.

نکته:
بعضی از این اجزا، برای برخی نمودارها فعال نیستند که این موضوع بسته به نوع و خاصیت نمودار، متفاوت است.

بصورت کلی اجزای نمودار در دسته های زیر تقسیم بندی میشن:
شکل ۱ – اجزای نمودار – نمونه نمودار
[h=3]Axes: محور افقی و عمودی نمودار[/h]

شکل ۲ – اجزای نمودار – محورهای افقی و عمودی نمودار (اولیه و ثانویه)
حتما بخوانید: چهار نکته در رسم نمودار

در شکل ۱، روزهای هفته، محور افقی نمودار و اعداد (بازه دما) محور عمودی نمودار هست. در این نمودار محور ثانویه نداره. مثلا اگه میخواستیم دمای هوا رو با سرعت وزش باد (که دو سری داده با مقیاس متفاوت هستند) رو در یک نمودار نشون بدیم. سرعت باد رو به عنوان محور دوم عمودی میذاشتیم.
شکل ۳- نمایش محور عمودی ثانویه (برای نمایش سری عدد با مقیاس متفاوت)
[h=3]Axis Title: عنوان محور عمودی و افقی نمودار[/h]

شکل ۴ – اجزای نمودار – عنوان محورهای عمودی و افقی (اولیه و ثانویه)
در شکل ۵ عنوان باکس محورهای عمودی و افقی (اولیه) و عمودی (ثانویه) رو می بینید:

شکل ۵ – اجزای نمودار – نمایش باکس عنوان محورهای عمودی و افقی
برای اینکه این عناوین رو مشخص کنیم، دو راه وجود داره: اینکه داخل باکس ها مستقیم تایپ کنیم. اما اگر بخوایم داینامیک باشه و با تغییر سل، عناوین باکس ها هم تغیر کنه، از روش زیر استفاده میکنیم.

نکته:
ترفندی که در بالا ذکر شد (ارتباط Shapee به سل) یکی از ترفندهای پرکاربرد در تهیه نمودارهای پویا است.
[h=3]Chart title: عنوان نمودار[/h]از این قسمت مکان عنوان نمودار رو مشخص می کنیم. اگر هم گزینه اول (None) رو انتخاب کنیم عنوان نمودار حذف میشه. عنوان نمودار رو هم بهتره با استفاده از ترفند بالا، به سل وصل کنیم.
همونطو که در شکل ۶۶ مشاهده می کنید، با نگه داشتن روی اجزای مختلف نمودار، نام آن جز نمایش داده میشه.

شکل ۶ – اجزای نمودار – نمایش عنوان نمودار
[h=3]Data Lables: مقادیر داده ها در نمودار[/h]نحوه نمایش مقدار هر نقطه از نمودار از این قسمت تنظیم میشه. پیش فرض هم عدم نمایش مقادیر داده هاست.
حتما بخوانید: نمودار آبشاری چیست و چرا باید آن را بشناسیم؟ | Waterfall Chart

شکل ۷- اجزای نمودار – نمایش مقدار هر نقطه در جاهای مختلف
[h=3]Data Tables: نمایش جدول داده های نمودار[/h]هر زمان بخواهیم داده هایی که بر اساس آنها نمودار رسم شده، در داخل نمودار نمایش داده شوند، این جزء نمودار رو فعال میکنیم. حالت پیشفرض بر روی عدم نمایش جدول داده ها تنظیم شده است. در دو گزینه بعدی، یکی با راهنما و یکی بدون راهنمای نمودار، جدول داده ها رو در پایین نمودار نمایش می دهد. (شکل ۸)
شکل ۸ – اجزای نمودار – نمایش جدول داده های نمودار، در پایین نمودار
نکته:
اگر حتی یکی از نمودارها Scatter باشه، Data Tablee قابل نمایش نیست.

خب ۵ جزء از نمودارها رو در این آموزش با هم مرور کردیم. پنج جزء بعدی رو در آموزش بعدی به بحث خواهیم گذاشت. همانطور که قبلا هم اشاره شد، رسم نمودار در اکسل، دنیای عظیمی است که هر چه بیشتر مطالعه میکنیم می بینیم چقدر مطلب هنوز باقی مانده. پس اگه به این موضوع علاقمند هستید از همین حالا شروع کنید به یادگیری.



منبع آموزش:
گروه تخصصی اکسل پدیا | توابع اکسل | اکسل چیست
[h=1]مهمترین اجزای نمودار ها که باید بشناسید![/h]
 

s.cheraghi

عضو جدید
تبدیل متن به عدد در اکسل
گاهی اوقات اعداد در اکسل با فرمت متنش نمایش داده میشن و خاصیت عددی ندارند که ممکنه هنگام استفاده این مقادیر در محاسبات و توابع دیگه، با خطا مواجه بشید. این موضوع در شرایط مختلفی رخ میده. مثلا وقتی داده ها را از یک نرم افزار دیگه وارد اکسل می کنیم، یا وقتی که از توابع متنی بر روی اعداد استفاده میکنیم، با این موضوع مواجه می شیم. علت ایجاد این مشکل اینه که اعداد به صورت متن در سلول قرار گرفته. پس برای حل این مشکل باید با روش های تبدیل متن به عدد ، دوباره به عدد تبدیل بشن.
در این بخش، به معرفی چهار روش متفاوت برای تبدیل متن به عدد میپردازیم.


  • تبدیل متن به عدد با استفاده از دستور Error Checking
  • تبدیل متن به عدد با استفاده از دستور text to columns
  • تبدیل متن به عدد با استفاده از دستور paste special
  • تبدیل متن به عدد با استفاده از توابع اکسل
تبدیل متن به عدد با استفاده از دستور Error Checking
یکی از قابلیت های اکسل، امکان بررسی کردن خطا است که وجود محتوای نمایش متنی اعداد رو به شما تذکر میده. این قابلیت، طبق شکل ۱ به صورت یک مثلث کوچک رنگی (نشانگر خطا) در گوشه بالا سمت چپ سلول شما دیده خواهد شد.



شکل ۱- نشانگر خطا در سلول​

اگر سلول شما این نشانگر خطا را نمایش بده، شما می تونید از قابلیت بررسی خطا برای تبدیل محتوای نمایش متنی اعداد به مقادیر عددی واقعی استفاده کنید.

برای اینکار مراحل زیر را انجام دهید:
انتخاب سلول (یا سلولها) شامل مقادیری که می خواید به عدد تبدیل کنید.
حتما بخوانید: رسم نمودار خطی در اکسل | چرا نمودار خطی ؟
با انجام این مرحله، یک نماد هشدار در بالای سلول(ها) ظاهر میشود. اگر ماوس را بر روی نماد هشدار نگه دارید، پیام هشدار به نمایش در می آید (شکل ۲).



شکل ۲- نمایش پیغام خطا​
مطابق شکل ۳ بر روی نماد هشدار کلیک کنید تا منوی بررسی خطا ظاهر بشه.


شکل ۳- مشاهده منو بررسی خطا​


  1. گزینه Convert to Number را برای تبدیل مقادیر به اعداد انتخاب کنید.
نکته:
برای انجام عملیات بالا، نیاز است مطمئن شوید که گزینه بررسی خطا برای اعداد ذخیره شده به عنوان متن، فعال است یا نه. برای بررسی این موضوضع از مسیر زیر،

File/ Excel Options/ Formulas/

مطمئن شوید که:

  1. در بخش Error Checking ، گزینه Enable background error checking و
  2. در بخش Error checking rules ، گزینه Number formatted as text or preceded by an apostrophe تیک خورده باشند.
تبدیل متن به عدد با استفاده از دستور Text to Columns
یکی از کاربردهای ابزار Text to Columns تبدیل فرمت انواع دادههای اکسلی است. برای استفاده از این ابزار مراحل زیر رو انجام بدید:

  1. بازه سلول (ها)ی مورد نظر برای تبدیل رو انتخاب کنید (نباید بیشتر از یک ستون باشد).
  2. در قسمت Data از نوار ابزار اکسل، گزینه Text to Columns رو انتخاب کنید.
با انجام این کار پنجره Convert Text to Columns Wizard باز می شه. در این پنجره:

  • مطمئن بشید گزینه Delimited انتخاب شده باشه. سپس بر روی Next کلیک کنید.
  • مطمئن بشید که هیچ کدام از گزینه های بخش Delimiter انتخاب نشده باشند، سپس بر روی Next کلیک کنید.
  • حالا باید یک فرمت برای ستون داده های خود انتخاب کنید. پس گزینه General را انتخاب و بر روی دکمه Finish کلیک کنید.


شکل۴- تبدیل متن به عدد با استفاده از Text to Columns​​
تبدیل متن به عدد با استفاده از دستور Paste Special

شما میتوانید از دستور Paste Special برای تبدیل متن به عدد در بازه سلولهای انتخابی خود استفاده کنید.

روشی که در زیر توصیف شده است، مقدار صفر را به هر سلول در بازه انتخاب شده اضافه میکند. این روند، نمایش متنی اعداد را به مقادیر عددی واقعی تبدیل میکند، اما هر سلول که شامل متن غیر عددی است را بدون تغییر باقی میگذارد. برای این کار مراحل زیر رو انجام بدید:

  1. در یکی از سلول های صفحه گسترده اکسل عدد صفر را وارد کنید.
  2. سلولی را که شامل صفر است انتخاب کرده و این سلول را کپی کنید.
  3. سلول (ها) ی مقصد که جنس عدد نیستند و میخواید تبدیل به عدد بشن رو انتخاب کنید.


شکل ۵- مسیر Paste Special​​

  1. مطابق شکل ۵ از قسمت Home در نوار ابزار اکسل، گزینه Paste → Paste Special رو انتخاب کنید.
پنجره Paste Special همانند شکل ۶ ظاهر خواهد شد.



شکل ۶- پنجره Paste Special​​

  1. در پنجره Paste Special گزینه Add را در قسمت Operation انتخاب و سپس بر روی OK کلیک کنید.
نکته:
کلید میانبر کپی Ctrl+C است.
کلید میانبر Paste Specialنیز ، Ctrl+Alt+V است.

تبدیل متن به عدد با استفاده از تابع عددی اکسل

تابع Value اکسل، مقادیر متنی را به عدد تبدیل میکند. این تابع هنگامی مفید است که بخواهید مقادیر عددی را از رشته های پیچیده متنی استخراج کنید.

مثالهایی از تابع Value
مثال ۱
ستون A از صفحه گسترده زیر شامل نمایش متنی اعداد است. برای تبدیل مقادیر متنی به عدد، از تابع Value اکسل، در ستون B صفحه گسترده استفاده می شه.
​​

مثال ۲
در مثال زیر، از تابع Value اکسل به همراه تابع Left اکسل برای استخراج مقادیر عددی از رشته های متنی در سلول A1 استفاده شده است.

​​

توجه داشته باشید، اگر متنی که قرار است به عنوان ورودی تابع عددی اکسل قرار بگیرد، قابلیت تبدیل به مقادیر عددی را نداشته باشد، تابع خطای #VALUE! Error را نمایش می دهد.

نکته:

روش چهارم یا بعبارتی استخراج اعداد از رشته های متنی، با توجه به شرایط داده و الگوی قابل درک بین رشته های متنی بسیار متنوع و گاها پیشرفته و آرایه ای خواهد بود. پس این مثال نمونه ساده ای از استخراج عدد از یک عبارت متنی بود. برای حل حالت های پیشرفته تر و متنوع تر حتما باید روی توابع متنی تسلط کافی رو داشته باشیم.

منبع آموزش:
گروه تخصصی اکسل پدیا | توابع اکسل | اکسل چیست
چهار روش تبدیل متن به عدد
 

s.cheraghi

عضو جدید
ورود اطلاعات در اکسل اولین قدم مهم
ورود اطلاعات در اکسل روش ها و نکات متنوع و مفیدی داره. اگه الان وقت بذارید و در مورد این موضوع مطالعه کنید، هم دقت و بهره وری شما در کار با اکسل بالا میره و هم اینکه مطمئن باشید در دراز مدت، ساعت ها زمان رو ذخیره خواهید کرد.

حالت فعال سلول
رایج ترین راه برای ورود اطلاعات در اکسل همون انتخاب سلول و شروع به تایپ کردن هست. وقتی این کار رو انجام میدید، سلول مستقیما وارد حالت فعال یا Edit Mode میشه. حالا اگه Enter بزنید یا روی سلول دیگه ای کلیک کنید، داده ای که در سل قبلی وارد کردید، ثبت میشه و سلول مورد نظر از حالت فعال خارج میشه. در این حالت اگر Esc رو بزنید، داده ای که در حال تایپ بودید حذف شده و سلول از حالت فعال خارج میشه.
اگر برگردید روی سل قبلی و دوباره شروع به تایپ کردن بکنید، داده های قبلی حذف خواهند شد. پس اگه میخواید به داده قبلی چیزی اضافه کنید یا همون رو ویرایش کنید، باید دوباره حالت Edit Mode رو فعال کنید:

از طریق روش های زیر می تونید سلول یک صفحه رو به حالت فعال تبدیل کنید:


  • دابل کلیک Double Click کردن بر روی سلول مورد نظر
  • انتخاب سلولی که میخواید به حالت فعال در بیاد
  • کلیک بر روی نوار فرمول (Formula Bar)
  • زدن بر روی کلید F2


شکل ۱- ورود اطلاعات در اکسل – نمایش سلول در حالت ویرایش Edit Mode​

وقتی سلول در حالت ویرایش (Edit Mode) هست شما میتونید هم با موس یا با کلیدهای چهارجهت صفحه کلید، بین کاراکترهای موجود در همون سلول پیمایش کنید.

حتما بخوانید: کاربرد ماکرو در اکسل چیست؟
ثبت یک داده در یک محدوده از سلول ها
اگر میخواید یک داده (عدد، متن، فرمول و …) مشابه رو در محدوده ای از سلول ها وارد کنید به روش زیر که یکی از کلیدهای ترکیبی (Shortcut keys) بسیار مهم در اکسل به شمار میره توجه کنید:


  • محدوده مورد نظر رو انتخاب کنید (محدوده مورد نظر میتونه محدوده پیوسته یا یک محدوده ناپیوسته باشه)
  • بدون اینکه جایی کلیک کنید، شروع کنید به تایپ عبارت مورد نظر
  • در مرحله آخر هم کلید ترکیبی Ctrl+Enter رو بزنید
نکته:
برای انتخاب محدوده ناپیوسته در اکسل باید کلید Ctrl رو نگه داشته و سپس محدوده های ناپیوسته مورد نظر رو انتخاب کنیم. کلید میانبر برای این کار Shift+F8 هست. یعنی اگر این کلید ترکیبی رو بزنیم، به منزله این هست که Ctrl رو نگه داشته ایم و خیلی راحت میتونیم محدوده های ناپیوسته رو (بدون Ctrl) انتخاب کنیم. با زدن ESC هم از این حالت خارج میشه.




ثبت سری های مختلف از داده ها
اگر میخواید سری های عددی مثلا (۱، ۲، ۳و …) رو در محدوده ای از سل ها وارد کنید میتونید از Autofill ها در اکسل استفاده کنید. برای جزئیات بیشتر و آشنایی با نکات مربوط، آموزش مربوط به Excel Autofill رو مطالعه کنید.

وارد کردن داده به اکسل
اگر داده هایی در فایل های دیگه ای با فرمت متفاوت دارید میتونید اونها رو وارد اکسل کنید. مثلا یک فایل متنی Text دارید و میخواید اطلاعات موجود در اون رو در یک شیت اکسل داشته باشید:


  • از تب Data و از قسمت Get External Data گزینه From Text رو انتخاب کنید.
حتما بخوانید: قواعد فرمول نویسی حرفه ای در اکسل | قسمت اول


شکل ۲- ورود اطلاعات در اکسل – وارد کردن داده از یک فایل متنی​


  • از پنجره ظاهر شده، فایل متنی مورد نظر رو انتخاب کنید.
بعد از این مرحله اکسل از شما میپرسه که داده هایی که در فایل متنی هستند رو در چندتا ستون قرار بده و از کجا داده ها رو تجزیه کنه. برای آشنایی با این مرحله ابزار Text To Column رو مطالعه کنید.

کپی کردن (Copy & Paste)
گاهی اوقات ورود و انتقال داده از طریق copy کردن اتفاق میفته. داده ای رو در یک محدوده کپی میکنیم و به یک سلول، شیت و یا فایل دیگه ای انتقال میدیم. راه های مختلفی برای این کار وجود داره، برای مشاهده جزئیات بیشتر حتما آموزش مربوط به Copy & Paste رو ببینید.

منبع آموزش:
گروه تخصصی اکسل پدیا | توابع اکسل | اکسل چیست

چطور اطلاعات را در اکسل وارد کنیم؟
 

s.cheraghi

عضو جدید
[h=2]
برای ایجاد پیوت تیبل (Pivot Table) باید چه کنیم؟[/h][COLOR=#212121 !important]همونطور که در معرفی پیوت (Pivot Table) گفتیم پیوت تیبل (Pivot Table) حجم زیادی از داده ها رو به گزارش هایی قابل درک تبدیل میکنه. پس اگر کار شما به گونه ای هست که با داده های زیادی سر و کار دارید و روزانه اونها رو بررسی و تحلیل میکنید، پیوت تیبل میتونه خیلی به شما کمک کنه.[/COLOR]
[COLOR=#212121 !important]برای ایجاد یک پیوت تیبل ساده مراحل زیر رو طی میکنیم:[/COLOR]
[COLOR=#212121 !important]
[/COLOR]

  1. انتخاب داده هایی که به عنوان بانک اطلاعاتی در یکی از شیت های اکسل ذخیره شده اند. شما میتونید محدوده داده ها رو انتخاب کنید و یا اینکه کل داده ها رو به Table تبدیل کرده و فقط بر روی یک سل کلیک کنید.

  1. بر روی گزینه Pivot Table از تب Insert کلیک کنید.
  2. با زدن این گزینه پنجره ای ظاهر میشه که میتونید یک سری تنظیمات رو انجام بدید. مثلا اینکه جداول پیوت تیبل در کدوم شیت ایجاد بشه، اصلاح محدوده بانک اطلاعاتی مورد نظر و یا استفاده از بانک اطلاعاتی خارج از فایل اکسل و …. از این قسمت (شکل 1) قابل تنظیم هستند.
[COLOR=#212121 !important]
[/COLOR]
[COLOR=#212121 !important]شکل 1- انتخاب محدوده ایجاد گزارش در پیوت تیبل (Pivot Table)[/COLOR]​
[COLOR=#212121 !important]حالا با زدن Ok شیت جدید ایجاد میشه و صفحه ای مطابق شکل 2 ظاهر میشه که در قسمت بالا، فیلدهای بانک اطلاعاتی و در قسمت پایین 4 قسمت رو میبینید که از طریق اونها میتونید چیدمان گزارشتون رو تعیین کنید.[/COLOR]
[COLOR=#212121 !important]
[/COLOR]
[COLOR=#212121 !important]شکل 2- صفحه ایجاد گزارش پیوت تیبل (Pivot Table)[/COLOR]​
  1. در این مرحله باید چیدمان گزارش رو بسازید. این کار با درگ کردن Drag & Drop امکان پذیر است. به شکل 3 دقت کنید. کافیست فیلدهای مورد نظر رو با موس به هر یک از قسمت های چهارگانه گزارش منتقل کنید.
حتما بخوانید: حذف داده های تکراری

[COLOR=#212121 !important]
[/COLOR]
[COLOR=#212121 !important]شکل 3- نحوه تعیین چیدمان گزارش در پیوت تیبل (Pivot Table)[/COLOR]​
[COLOR=#212121 !important]در شکل 3 در قسمت Values نوع محاسباتی که بر روی فیلد مورد نظر باید انجام بشه رو مشاهده میکنید. در قسمت Row ردیف های گزارش و در قسمت Column ستون های گزارش قرار میگیرند. قسمت Filter هم که برای اعمال فیلتر بر روی گزارش تهیه شده است.[/COLOR]
نکته:
اساس ایجاد گزارش با استفاده از پیوت تیبل همین 4 مرحله است. اینکه ما بدونیم چه گزارشی با چه آرایشی به ما در تحلیل داده ها کمک میکنه خیلی مهمه. پس اصل کار قراردادن فیلدهای مورد نظر در جای مناسب هست. اما در اینکه پیوت تیبل نکات ریز فراوان داره شکی نیست. هر نکتش میتونه در درک و فهم بهتر گزارش بسیار راهگشا باشه. پس حتما وقت بذارید و ریزه کاری ها و نکات و ترفندهای این ابزار جادویی اکسل رو مطالعه کنید.
 

s.cheraghi

عضو جدید
همونطور که قبلا گفتیم تسلط به راه های Copy & Paste در اکسل در ذخیره زمان و انرژی موثر هست. در این آموزش دستور Paste Special در اکسل رو به همراه چند مثال کاربردی تشریح میکنیم.

به طور معمول وقتی شما عمل کپی پیست رو انجام میدید، همه اطلاعات از سلول کپی شده در سلول جدید پیست میشوند. این شامل هر فرمول یا محتواهای دیگر و نیز فرمت سلول میشه.

گاهی اوقات ممکنه شما بخواهید فقط قسمتی مثلا فقط مقادیر عددی سلول یا فقط فرمت سلول رو پیست کنید، برای این منظور شما میتونید از دستور Paste Special استفاده کنید که در منوی باز شده بعد از راست کلیک قرار داره.



شکل 1- منوی Paste Special در اکسل

دستور Paste Special همچنین در قسمت Clipboard در تب Home نیز قرار داره .

کلید میانبر این دستور Ctrl+Alt+V هست.

همونطور که در شکل 1 میبینید، پیشفرض روی حالت All قرارداره. یعنی هرچی پیست کنیم، همه با هم منتقل میشه. اما اگه بخوایم مثلا فقط داده، فرمول، فرمت، کامنت و … منتقل بشه، کافیه آیتم مورد نظر رو انتخاب کنیم.

نکته: تنها راه انتقال Data Validation و Comment همین مسیر Paste Special هست.



در جدیدترین ورژن اکسل (2010 یا بالاتر) در گزینه پیست که داخل منوی رایت کلیک قرار دارد، میانبر Paste Special وجود داره. (شکل 2)



شکل 2- میانبرهای Paste Spaecial در اکسل​

در ادامه با چند مثال، کاربرد هر 3 قسمت این ابزار (Paste, operation و Check boxها) رو شرح میدیم:

انتقال نتیجه فرمول به یک محدوده Paste Special Value
شکل 3 مجموعه ای از سلول ها رو نشون میده (A1-A10) که فرمت دهی شده و هر سل رنگ مخصوص به خودش رو داره و همچنین حاوی داده های عددی نیز هست .

حتما بخوانید: رسم نمودار خطی در اکسل | چرا نمودار خطی ؟
اگه شما بخواین عددها رو در سلول های B1-B15 کپی کنید، اما فرمت سلول های A1-A15 کپی نشه، باید به روش زیر عمل کنید :


  1. سلول های A1-A10 رو انتخاب کرده و کپی کنید؛
  2. سلول C1 یا سلول های C1-C10 رو انتخاب کنید و بعد Paste Special رو از منوی راست کلیک انتخاب کنید. در کادر باز شده، باز هم Paste Special رو انتخاب کنید.
  3. مطابق شکل 4 کادر Paste Special باز میشه. گزینه Value رو انتخاب کنید و Ok را بزنید.
Paste-Special-Value-288x300.jpg

شکل 3- Paste Special در اکسل – Paste Special/Value​

اعمال 4 عمل اصلی ریاضی (محاسباتی) در حین کپی کردن
فرمان Paste Special همچنین میتونه برای انجام یک عمل ساده محاسباتی (Operation) بر روی محتوای سلول مقصد استفاده بشه. مثلا فرض کنید فروشگاهی 20% تخفیف اعلام کرده. حالا میخوایم قیمت های بعد از تخفیف رو بدون فرمول داشته باشیم:

برای این کار باید قیمت های موجود در ستون رو در 0.8 (1-0.2=0.8)ضرب کنیم تا قیمت های پس از تخفیف بدست بیاد.

ستون A قیمت های اولیه فروشگاه هستند. این داده ها رو در ستون B کپی میکنیم و سپس مراحل زیر رو طی میکنیم:


  • در یک سلول می نویسیم 0.8 و کپی میکنیم.
  • ستون B رو انتخاب کرده و بعد از راست کلیک، گزینه Paste Special را میزنیم.
  • از پنجره باز شده گزینه Multiply یعنی ضرب رو انتخاب میکنیم و Ok را میزنیم.
با این کار عدد 0.8، در داده های ستون B ضرب خواهد شد.

دقت کنید که برای کنسل کردن این عملیات، یا باید Undo رو بزنید. اگر Undo غیرفعال شده بود، باید عملیات مخالف اونچه که انجام دادید رو انجام بدید. یعنی همون عدد 0.8 رو باید تقسیم (Divide) بر داده های بدست آمده کنید تا عملیات ضرب قبلی خنثی بشه.

حتما بخوانید: تابع کاربردی Match، تابعی قدرتمند برای ترکیب با سایر توابع
Paste Special Transpose
در شکل 3 میبینید که گزینه Value فقط یکی از چندین گزینه Paste Special است.

علاوه بر پیست کردن ویژگی های سلول های کپی شده، فرمان Paste Special میتونه برای اجرای تغییر شکل ساده هم بکار بره. یه نمونه ش گزینه Transpose (ترانهاده) است که سلولهای موجود در یک ستون رو به یک سطر منتقل میکنه. در واقع مکان داده‏های افقی رو به عمودی و بالعکس تغییر میده.

باری این کار محدوده مورد نظر (در شکل4، محدوده G1:G7) رو انتخاب کنید و موقع پیست کردن از Paste Special تیک گزینه Transpose رو بزنید و در نهایت OK.

paste-special-transpose.jpg
شکل 4- Paste Special در اکسل – Paste Special/Transpose

نکته: کاربرد استثنایی Skip Blank در Paste Special رو حتما مطالعه کنید.


منبع آموزش:
[URL="https://excelpedia.net/"]گروه تخصصی اکسل پدیا [/URL]
|
توابع اکسل
|
[URL="https://excelpedia.net/what-is-excel/"]اکسل چیست [/URL]
|
اکسل پیشرفته

Paste Special ابزار حرفه ای در اکسل
 

s.cheraghi

عضو جدید
حتما تا حالا با این موضوع برخورد کردید که بین داده های موجود در اکسل، دنبال یک مورد خاص بگردید. مثلا اون مورد رو پیدا کنید و بررسی کنید، یا پیدا کنید و با مورد جدیدی جایگزین کنید یا اینکه مثلا پیدا کنید ببینید کجاها استفاده شده و اصولا جستجو در اکسل رو چگونه انجام بدیم و …


ابزار Find یکی از ابزارهای بسیار پر کاربرد اکسل هست که کار پیدا کردن و جایگزین کردن رو انجام میده. اگر با همه امکانات، شرایط و ترفندهای این ابزار آشنا باشید میتونید با سرعت و دقت زیاد کارها رو انجام بدید. خیلی ها به ما شکایت میکنن که Find اونی که میخوام رو پیدا نمیکنه! همراه ما باشید تا همه فوت و فن های این ابزار کاربردی رو با هم مرور کنیم. سعی کنید این درس رو بطور کامل بخونید و بهش مسلط بشید. از اون درس هایی هست که پیشرفته ترین و حرفه‏ای ترین نکاتش هم خیلی کاربرد دارن و اینطور نیست که بگیم پیشرفته هست و به کار ما نمیاد.

ابزار Find برای پیدا کردن چیزی در اکسل استفاده میشه، اون چیز میتونه یک کلمه، علامت، جزئی از فرمول یا سلولی با فرمت خاص باشه. با زدن کلید Ctrl+F پنجره ای مطابق شکل 1 باز میشه که در پنجره Find what چیزی رو که دنبالش هستیم رو تایپ میکنیم و Find Next رو میزنیم. در صورتیکه اون عبارت پیدا بشه، سلول حاوی اون عبارت انتخاب میشه. مسیر اصلی Find:

Home/ Editing/ Find/ Find & Replace
حتما بخوانید: نمایش پیش بینی در اکسل | ترفند نمودار خطی


شکل 1- جستجو در اکسل – پنجره Find & Replace​

آموزش این مبحث رو نکته وار پیش می بریم:
نکته اول:
اگر یک محدوده رو انتخاب کرده باشیم و Find رو بزنیم، اکسل فقط در همون محدوده جستجو رو انجام میده. اما اگر فقط روی یک سلول کلیک کرده باشیم، کل شیت رو جستجو میکنه. این موضوع در زمان جستجو تفاوت ایجاد میکنه. اگه مطمئنیم داده ای که دنبالش هستیم مثلا در یک ستون خاص هست، بهتره اون ستون رو انتخاب کنیم بعد جستجو کنیم، اینطوری اکسل زمانی رو برای جستحوی سایر ستون ها اختصاص نمیده.
نکته دوم:
در خصوص جستجو عبارات فارسی به حرف “ی” و “ک” دقت کنید. حرف ی به دو صورت نوشته میشه: “ی” و “ی” (ی عربی که زیرش دو نقطه قرار داره). حرف “ک” هم همینطور: “ک” و “ک” (ک عربی که علامت همزه روی خودش داره). یکی از موارد اصلی که باعث میشه چیزی که دنبالش هستیم، پیدا نشه همین موضوع هست. پس اگر دنبال کلمه “ی” دار یا “ک” دار می گردید، هر دو حالت و چک کنید که مطمئن بشید جستجو کامل انجام شده باشه.
حرف “ی” با کلید ترکیبی Shift+X یا Alt+239 نوشته میشه.
حرف “ک” هم با کلید ترکیبی Alt+232 نوشته میشه.

نکته: شماره هایی که برای ایجاد این حروف استفاده میشه باید با استفاده از NUMPAD زده بشه


در پنجره Find با زدن گزینه Options >> مطابق شکل 2 فرم بزرگتر شده و امکاناتی رو در اختیار ما قرار میده که به معرفی اونها می پردازیم.

Find-Options.jpg

شکل 2- جستجو در اکسل – تنظیمات Find​​

حتما بخوانید: توابع IF تو در تو و نکات مهمی که باید بدانید
Within: مشخص میکنه که جستجو رو در شیت (sheet) انجام بده یا کل فایل (Workbook)
Search: جستجو بصورت ردیف به ردیف (By Rows) انجام بشه یا ستون به ستون (By Columns). این موضوع در زمان جستجو تاثیرگذار هست و بستگی به چینش داده ها داره.
Look In: اینکه جستجو رو در داده ها (Values)، فرمول ها (Formulas) یا کامنت ها (Comments) انجام بده.
نکته: تنها راه جستجو در متون نوشته شده در کامنت ها (Comment) همین روش هست.

Match Case: در خصوص جستجوی حروف و عبارات انگلیسی، مشخص میکنه که جستجو به حروف کوچک و بزرگ حساس باشه یا نه.
Match Entire Cell Contents: وقتی عبارتی رو در Find What می نویسیم، هر سلولی که شامل اون عبارت باشه پیدا میشه. مثلا میزنیم 2، هر سلولی که عدد 2 رو داخلش داشته باشه پیدا میشه. اما زمانی هست که میخوایم سلولهایی پیدا بشن که فقط نوشته شده 2، در اینصورت تیک Match Entire Cell Contents رو میزنیم.

با زدن Find All همه سلول هایی که با جستجوی ما تطابق دارن، پیدا میشن و بصورت لیستی نمایش داده میشن. تعداد موارد یافت شده هم در پایین نمایش داده می شه.

Find-all.jpg

شکل 3- یافتن همه سلول های منطبق با مورد جستجو​​

خب، حالا که داده مورد نظر رو پیدا کردید، کافیه از تب Replace و در قسمت Replace With، عبارت جدید رو بنویسید و گزینه Replace یا Replace All رو بزنید.

تا اینجا با نکات جستجو در اکسل (جستجوی عبارات فارسی و انگلیسی) آشنا شدیم. در قسمت بعد کار با کاراکترهای ؟ و * ، (Wildcard)، کار با سلول های پیدا شده، پیدا کردن سلول با فرمت های خاص و نکات و ترفندهای بسیار کاربردی Find که جستجوی شما رو موثرتر و بهینه تر و دقیقتر میکنه، آشنا میشیم.


منبع آموزش:
گروه تخصصی اکسل پدیا | توابع اکسل | اکسل چیست | اکسل پیشرفته
اصول جستجو در اکسل | جستجوی عبارات فارسی و انگلیسی
 
بالا