نکاتی در مورد نحوه ی کود دهی به گیاهان

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
· زمان مصرف کودهای شیمیایی،برای نباتاتی مانند درختان ،درختچه ها و بوته ها ،از اوایل بهار تا اواسط تابستان و سپس ،اواخر شهریور تا اواخر مهر میتوان استفاده کرد.

· برای کود دهی به درختان بزرگ ،باید شماری سوراخ به عمق 50 تا 70 سانتیمتر ،و در فاصله های 80 سانتیمتری ،ایجاد کرد . در محدوده ی سایه ، انداره ی آنها تا فاصله ی 1.5 متری از تنه درخت باشد و کودهای شیمیاییمورد نظر را باید درون این سوراخها ریخته و سپس،سوراخ را از اب پر نمود . برای ریختن کود در این سوراخها ،از قیف هم میتوان استفاده کرد .

· برای چمن وقتی در اواخر پاییز رشدش متوقف شد،کودهای ازته مورد نیاز را روی سطح چمن توزیع کرد و اگر بارندگی به مقدار کافی انجام گیرد قسمت اعظم ازت ،در منطقه فعالیت ریشه توزیع خواهد شد.

· برای رهایی از علفهای هرز موجود در کودهای دامی و آلی ،باید آنها را پیش از مصرف ،مدتی مرطوب نگهداشت تا بذر علفهای هرز موجود در آنها ،پس از جوانه زدن ،عاری از قوه ی نامیه شود .

· جمع آوری لایه 30 سانتیمتراولیه (سطحی)خاک و توزیع آن در سطح زمین پس از اتمام عملیات تسطیح،از مدفون شدن لایه حاصلخیزخاک(30-سانتیمتری50)جلوگیری به عمل خواهد آورد.

در مصرف کودهای شیمیایی و آلی ، همیشه این اصل مهم را به یاد داشته باشیم :هیچ گاه نباید شرایطی فراهم شود که علایم کمبود در گیاه ظاهر شود ،چون در این حالت ،به مرحله ی نابودی میل میکند.
 
اثرات مصرف کودوگوجه

اثرات مصرف کودوگوجه

گوجه فرنگي (Lycopersium esculantium) يكي از سيزيهاي مهم است كه به لحاظ داشتن ويتامين A , C و مواد غذايي نقش مهمي در سلامتي جامعه ايفا مي نمايد . گوجه فرنگي در شرايط اقليمي بسيار متفاوت از بوشهر گرفته تا مرند آذربايجانشرقي و در تمام استانهاي كشور در سطح وسيعي كشت مي شود . اين سيزي مهم در مناطق جنوبي كشور نظير استانهاي هرمزگان و بوشهر كه داراي هواي گرم هستند در زمستان در هواي آزاد محصول (نوبري) داده و در اواخر ارديبهشت ماه باردهي آن به اتمام مي رسد .

اين در حالي است كه در استانهاي سردسير در همين مواقع نشاء هاي گوجه فرنگي از خزانه به مزارع انتقال داده شده و در طول تابستان محصول مي دهد. در اكثر استانهاي كشور با وجود اقليم متفاوت , كشت مزرعه و پلاستيكي و گلخانه اي آن مرسوم است . ميزان برداشت عناصر غذايي گوجه فرنگي با 90 تن عملكرد بيش از 260 كيلوگرم ازت (N ) , 100 كيلوگرم (P2O5) , 520كيلوگرم پتاسيم (K2O) , 40 كيلوگرم منيزيم , 60 كيلوگرم گوگرد و رقمي بيش از 100 كيلوگرم در هكتار كلسيم مي باشد . ولي مقدار برداشت عناصر ريز معدني درمقايسه با عناصر پر مصرف بسيار كم و ناچيز است .

مثلا براي برداشت 48 تن در هكتار گوجه فرنگي فقط 608 گرم مس (Cu) , 535 گرم آهن (Fe) , 95 گرم منيزيم (Mn) ,60 گرم روي(Zn) و 28 گرم بر (B) برداشت ميگردد كه در مقايسه با مقادير عناصر پرمصرف بسيار ناچيز ولي مهم مي باشند (1998 . Fertilizer Development center National)

افزايش محصول , بهبود كيفيت و مقاومت در مقابل برخي از بيماريها در اين محصول مستلزم مصرف متعادل كودهاي شميايي و افزايش مواد آلي چه در خزانه و چه در مزارع گوجه فرنگي است .



نقش عناصر در عملكرد و كيفيت گوجه فرنگي


1- ازت

تاثير ازت بر رشد سبزينه اي و محصول گوجه فرنگي از عناصر ديگر بيشتر است . ازت تشكيل گل و ميوه را افزايش داده و بلوغ را به تاخير مي اندازد. كمبود ازت در گياه سبب كاهش جيبرلين , اكسين و افزايش ممانعت كننده هاي رشد () مي شود . ريزش تعدادزيادي از گلها در درجه حرارت هاي زياد نيز به علت كمبود ازت در گياه گوجه فرنگي است . اين گياه براي توليد بيش از 100تن محصول در هكتار به جذب ازت بيشتري در هر روز نياز دارد . اندازه , رنگ , مزه و درصد مواد جامد در ميوه در اثرمصرف زياد ازت كاهش و اسيديته قابل سنجش افزايش مي يابد . به طور كلي ازت زياد سبب بروز كاهش مقاومت گياه نسبت به بيماريها مي شود . ظهور مرگ انتهايي ميوه (Blossom end rot) با افزايش ميزان ازت به خصوص در فرم آمونيومي افزايش پيدا مي كند در صورتي كه شدت پوسيدگي ريشه (Botrytis cinera) با درمان كمبود ازت در گياه كاهش پيدا مي كند . گوجه فرنگي فرم ازت نيتراته را به فرم آمونيومي آن ترجيح مي دهد . ضمنا نيترات راندومان مصرف آب ( W.U.E) را بهبود بخشيده و غلضت اسيد آمينه آزاد را كاهش مي دهد.

2- فسفر

وجود فسفر كافي در محيط ريشه سبب توسعه سريع و استفاده بهتر گياه از آب و ديگر مواد غذايي ضروري گياه مي شود . فسفر (به همراه استفاده ازت و پتاسيم ) رنگ پوست و گوشت ميوه , ميزان ويتامين C و سفتي ميوه را بهبود و بلوغ را تسريع مي بخشد . بديهي است بر مبناي مقدار فسفر برداشتي توسط گوجه فرنگي و آزمون خاك (حد بحراني حداكثر 15 ميلي گرم در كيلوگرم بر مبناي روش اولسون) بايستي نسبت به مصرف كودهاي فسفاته اقدام نمود كه متاسفانه تاكنون چنين نبوده است .

3- پتاسيم

علائم كمبود پتاسيم در گوجه فرنگي با تيره تر شدن رنگ گياه و گوتاه شدن بين گرهها ظاهر مي شود . نكروزه شدن حاشيه برگها نيز نشانه شدت كمبود پتاسيم در اين گياه است . افزايش ميزان پتاسيم ور محلول غذايي با كاهش خسارت ناشي از بيماري Alternaria همراه است . به نظر مي رسد پتاسيم تاثير مثبتي نيز بر روي قارچ برگي (Clodosprium fulvum ), پوسيدگي ساقه (Diplodialyocopersici ) و پوسيدگي ريشه (Botrytis cinere ) دارد .

گرچه تاثير پتاسيم بر ميزان محصول به اندازه ازت چشمگير نيست اما با اين حال اثر پتاسيم بر افزايش بر افزايش اندازه ميوه را نمي توان ناديده گرفت . يكي از دلايل اختلال در رسيدن ميوه , تغذيه ناكافي پتاسيم در گوجه فرنگي است .

كمبود پتاسيم سبب قهوه اي شدن آوندها , سفيدي ديواره , خاكستري شدن ديواره و سبزي ميوه مي شود . ميزان پتاسيم در دمبرگ , همبستگي زيادي با توسعه بافت سفيد در ميوه دارد . بدشكلي و غير يكنواختي رنگ ميوه با افزايش مصرف پتاسيم كاهش مي يابد . پتاسيم نقش مهمي نيز در رنگ ميوه در صنايع تبديلي دارد . مصرف پتاسيم سبب افزايش كارتنوئيد , ليكوپن و كاهش كلروفيل شده و تاثير زيادي در متابوليسم اسيد هاي ميوه (عمدتا اسيد سيتريك و اسشيد ماليك) دارد . در مجموع كل مواد جامد, قند ها , اسيد ها , كاروتن, ليكوپن , و خاصيت انباري در ميوه هاي گوجه فرنگي كه از تغذيه پتاسيم بهره مند بوده باشد بيشتر است . ريزش ميوه قبل از بلوغ نيز در گياهاني كه داراي غلظت پتاسيم كمي هستند بيشتر است .

نظر بر اينكه مقدار پتاسيم مورد نياز گوجه فرنگي در مقايسه با ساير عناصر غذايي بايد حداكثر باشد , بنابراين مقدار كود پتاسيمي مورد نياز چه از منبع سولفات (قبل از كاشت)و چه از منبع كلرورپتاسيم (سرك) بستگي به عملكرد , رقم , درصد رس , نوع رس, كلسيم و منيزيم , ظرفيت تبادل كاتيوني , مقدار پتاسيم قابل استفاده و درجه نسبي تخليه پتاسيم خاكهاي مربوطه دارد . در مناطق شور مصرف كلرورپتاسيم به صورت سرك در مقايسه با شاهد عملكرد را افزايش داده ولي قابل مقايسه با سولفات پتاسيم نبوده ولي در خاكهاو آبهاي غير شور مصرف چند دفعه اي كلرورپتاسيم همزمان با رشد و زمان گلدهي (حداقل چهار بار) بيشترين توليد را چه در ايران و چه در پاكستان عايد نموده است .

پتاسيم علاوه بر افزايش توليد و بهبود كيفيت (بازار پسندي) , سبب افزايش مقاومت گياهان منجمله گوجه فرنگي در برابر شوري , كم آبي , انواع تنشها و آفات و بيماريها نيز گشته و بازيافت آب و كود را ني افزايش مي دهد .

 
4-كلسيم و منيزيم

بسياري از اختلالات فيزيولوژيكي در رسيدن ميوه , به علت كافي نبودن كلسيم (به خصوص با مصرف ازت آمونياكي)مي باشد . تعدادي از محققين مرگ انتهاي ميوه (Blossom end rot) را به دليل كمي كلسيم و زيادي آب , ازت و منيزيم در خاك ذكر كرده اند . ترك خوردن ميوه گوجه فرنگي كه در مزارع گوجه فرنگي بسيار شايع است يكي ديگر از اختلالات فيزيولوژيكي است كه دليل آن كمبود كلسيم مي باشد . افزايش نسبت Na:Ca نيز سبب شيوع بيشتر پژمردگي فوزاريومي(Fusarium oxysporinmy) مي شود .

كمبود منيزيم نيز با مصرف زياد پتاسيم و فرم آمونيومي ازت پديد مي آيد كه با مصرف خاكي 100 كيلوگرم سولفات منيزيم و يا محلول پاشي سولفات منيزيم به ميزان 5/1 درصد (حداقل دوبار) كمبود را سريعا درمان مي نمايد .
علي رغم آهكي بودن خاكهاي زير كشت گوجه فرنگي , محلول پاشي چند باره كلروركلسيم , هر بار با غلظت دو الي سه هزار اكيدا توصيه مي گردد .

به طور كلي , مقدار و نوع كودهاي مورد نياز گوجه فرنگي بستگي به عوامل مختلف از جمله حاصلخيزي خاك , رقم , دوره آبياري , ميزان رطوبت , تنوع زراعي , عملكرد و روش مصرف دارد .

چه بايد كرد ؟

مصرفتمام كودهاي آلي , پرمصرف و كم مصرف (ريز معدني ), كلسيمي, منيزيمي و گوگردي باعنايت به مقدار برداشت محصول و شرايط فيزيكوشيميايي خاكهاي زير كشت الزلمي است , منتها مصرف كودهاي ازته مخصوصا به شكل آمونيوميرا بايستي زياد افزايش نداده و حتما مصرف آن به صورت سرك (نيترات) باشد تا ضمن افزايش بهره وري كودهاي ازته , تجمع نيترات را در گوجه فرنگي و رب گوجه فرنگي كاهش داد .

نظر بر اينكه با مصرف پتاسيم راندومان جذب ساير كودها افزايش مي يابد , بنابراين با عنايت به نتايج آزمون خاك مقدار مصرف پتاسيم حداقل به دو برابر كود توصيه شده افزايش داده شود .

حد بحراني براي نيل به حداكثر توليد (75 درصد پتانسيل) در گوجه فرنگي براي فسفر با روش اولسن در خاكهاي آهكي با بيش از يك درصد كربن آلي 10 ميلي گرم در كيلوگرم , براي پتاسيم با روش استات آمونيوم درخاكهاي سبك 300 و در خاكهاي بافت سنگين 350 ميلي گرم در كيلوگرم و براي عناصر ريز مغذي آهن , منگنز , روي , مس (روش DTPA ) و بر (آب داغ) به ترتيب 10, 10 , 3 , 5/1 و 5/1 ميلي گرم در كيلوگرم پيشنهاد مي شود

منابع مورد استفاده

1- اداره كل آمار و اطلاعات

2- ارشد كامران . بررسي و تعيين نياز كودي (ازت و فسفر) دو رقم گوجه فرنگي

3- خوشخوي, مرتضي و علي اكبر كامكارحقيقي , گوجه فرنگي از كشت تا برداشت دانشگاه شيراز

4- ملكوتي ,محمدجعفر و محمد مهدي طهراني . نقش ريز مغذي ها در افزايش عملكرد و بهبود كيفيت محصولات كشاورزي
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز


مصرف کودهای شیمیایی که به منظور افزایش تولید و ارتقاء کیفیت محصولات کشاورزی صورت میگیرد بایستی ضمن آلودهنکردن محیط زیست و مخصوصاً آبهای زیر زمینی ،میباید تجمع مواد آلاینده نظیر نیترات در اندامهای مصرفی محصولات زراعی را در حد اقل کمنس نگهداشته و از این نظر سلامت و بهداشت انسان و دام را تامین نماید .

مصرف کود شیمیایی از لحاظ اقتصادی و کارآیی زمانی مطلوب ترین بازده را بهمراه دارد که تمامی مواد مغذی در حد نیاز در دسترس گیاه باشد که مستلزم نگرشی فراسوی تامین عناصر اصلی ازت،فسفر و پتاسیم است.​
:gol:
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت دستگاهی برای مصرف بهینه کود:

ساخت دستگاهی برای مصرف بهینه کود:

بطور معمول برای افزایش رشد محصول زراعی کوددهی ضروری است .با این وجود این بخش اعظو کودی که در زمینهای کشاورزی رها میشود،هنگام آبیاری شسته میشودو در نهایت به رودخانه ها راه میابد .این امر علاوه بر خسارت اقتصادی به محیط زیست نیز آسیب میرساند.گروهی از دانشمندان دستگاهی ابداع کرده اند که تنها به اندازه نیاز ،کود را در اختیار گیاه قرار می دهد.وبا وجود این، رشد گیاهان را به طور محسوسی افزایش داده و 90% اتلاف کوددهی به روش سنتی را کاهش داده است.​
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
روش صحیح کوددهی در باغات به صورت چاله کنی(چالکود):

روش صحیح کوددهی در باغات به صورت چاله کنی(چالکود):

1- انتخاب محل مناسب برای احداث چاله ها به فاصله 20/1 الی 5/1 متر از تنه اصلی درخت در محل سایه انداز می باشد.
2- تعداد چاله ها حداقل 2 تا 4 عدد در اطراف تنه درخت می باشد.
3- ابعاد چاله ها به اندازه 50 در 40 سانتی متر می باشد.
4- خاک درون چاله تماما بیرون ریخته شود.
5- کودهای شیمیایی توصیه شده با 5 کیلوگرم کود دامی پوسیده مخلوط ودر ته چاله ریخته گردد.
6- بقیه چاله ها با کود دامی پوسیده پر شود.
7- چاله ها در مسیر آبیاری احداث گردد.
8- بلافاصله پس از کوددهی چاله ها آبیاری شود.
9- مقدارکودهای شیمیایی مصرفی :
فرمول شیمیایی 1- یک کیلوگرم ماکروکامل + سه کیلوگرم بیوفسفات ظلایی + یک کیلوگرم میکرو کامل + 5 کیلو گرم کود دامی پوسیده.
فرمول شیمیایی 2- یک کیلوگرم اوره + سه کیلوگرم بیوفسفات طلایی + 5 کیلوگرم کود دامی پوسیده.
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
روش مصرف ، میزان مصرف و زمان مصرف برخی از کودها که می توان محلول پاشی کرد:

روش مصرف ، میزان مصرف و زمان مصرف برخی از کودها که می توان محلول پاشی کرد:

کود بر: روش مصرف : محلول پاشی شاخ وبرگ
میزان مصرف : به طور معمول 3 لیتر کود در هر هکتار باغ و زمین زراعی در هر مقدار آبی که برای محلول پاشی یک هکتار لازم است
زمان مصرف:
میوه جات هسته دار: بعد از ریزش گلبرگها
میوه جات دانه دار:قبل از گلدهی
سایر محصولات : اوایل دوره رشد هنگام وجود سطح برگ کافی

کود منگنز:

روش مصرف : محلول پاشی شاخ وبرگ

میزان مصرف : 3 لیتر کود در هر هکتار باغ و زمین زراعی در هر مقدار آبی که برای محلول پاشی یک هکتار لازم است

زمان مصرف :
درختان میوه‌ : قبل و بعد از گلدهی
سایر محصولات : اوایل دوره رشد هنگام وجود سطح برگ کافی

کود مایع آهن‌:

روش مصرف‌ :
1- محلول پاشی 2- آبیاری قطره ای

میزان مصرف : 1
- در محلول پاشی شاخ وبرگ به نسبت یک در هزار ( یک لیتر در 1000 لیتر آب ) مصرف شود.
2- در آبیاری قطره ای به ازای هر هکتار 4 الی 6 لیتر کود مصرف وبه فاصله یک هفته تکرار شود.

زمان مصرف‌ :

اوایل فصل رشد هنگام بیدار شدن گیاه (قبل از گل) نوبت دوم بعد از تشکیل میوه (پیشگیری) و یا به محض مشاهده علایم کمبود آهن (درمان) در صورت نیاز به فاصله 14- 10 روز محلول پاشی تکرار شود.

کود روی :
روش مصرف : محلول پاشی شاخ وبرگ

میزان مصرف : یک لیتر کود در 1000 لیتر آب در یک خکتار محلول پاشی می شود.

زمان مصرف :
درختان میوه : از باز شدن جوانه ها تا ظهور گل یا پس از برداشت محصول وقبل از ریزش برگها در پاییز.
سایر محصولات : بهترین زمان ابتدای فصل رشد در صورت نیاز به فاصله 14 10 روز محلول پاشی تکرار شود.

کود کلسیم :

روش مصرف : محلول پاشی شاخ وبرگ

میزان مصرف : 5 لیتر کود در هر هکتار باغ و زمین زراعی در هر مقدار آبی که برای محلول پاشی یک هکتار لازم است

زمان مصرف:
درختان میوه : دو نوبت از زمان تشکیل میوه به فاصله 14 روز
سایر محصولات : ابتدای دوره رشد، تکرار به فاصله 14-10 روز


کود منیزیم :

روش مصرف : محلول پاشی شاخ وبرگ

میزان مصرف : به طور معمول 3 لیتر کود در هر هکتار باغ و زمین زراعی در هر مقدار آبی که برای محلول پاشی یک هکتار لازم است

زمان مصرف‌ :
میوه جات هسته دار : پس از ریزش گلبرگها
سایر محصولات : اوایل دوره رشد هنگام وجود سطح برگ کافی

کود مس :

روش مصرف : محلول پاشی شاخ وبرگ

میزان مصرف : به طور معمول 5/0 لیتر کود در هر هکتار باغ و زمین زراعی در هر مقدار آبی که برای محلول پاشی یک هکتار لازم است.

زمان مصرف :
درختان میوه : اوایل دوره رشد
سایر محصولات : اوایل دوره رشد هنگام وجود سطح برگ کافی
 
آخرین ویرایش:

kimia sanat

عضو جدید
امروزه صنعت کشاورزی وابسته به کودهای NPK است تا کمبود مواد غذایی خاک برای گیاهان جبران بشه. آیا میدانید کود NPK چیست و چگونه مصرف میشود؟ با ما همراه باشید…عناصر پر مصرف (ماکرو) شامل: ازت – فسفر – پتاس – کلسیم – منیزیم
عناصر کم مصرف (میکرو) شامل : آهن – روی – منگنز – مس – بر
به کود هایی که مجموع عناصر فوق را با هم و به نسبت متناسب دارا باشد اصطلاحا کود کامل یا NPK گفته میشود.گیاهان بیشتر از هرچیزه دیگه به سه عنصر نیتروژن (N) ، فسفر (P) و پتاسیم (K) نیاز دارند. عملکرد نیتروژن برای گیاهنیتروژن در اصل به رشد سریع شاخ و برگ کمک میکنه. همچنین در تولید بذر گیاه و افزایش میوه موثره. کمک به فتوسنتز و کیفیت بهتر محصول از مزایای استفاده از نیتروژن است. عملکرد فسفر برای گیاهفسفر مهمترین عامل در روند صحیح فتوسنتز برای گیاه است. کمک به روند تبدیل انرژی خورشید به انرژی شیمیایی قابل استفاده برای گیاهان. فسفر توانایی گیاه برای مقابله با استرس رو بالا میبره. از دیگر مزیتهای فسفر، ریشه زایی بهتر و زیاد شدن شکوفه در گیاهان رو میتوان نام برد. عملکرد پتاسیم برای گیاهپتاس به کیفیت میوه و تشکیل پروتئین در میوه کمک میکنه. کاهش بیماریها درگیاه از دیگر فواید پروتئین است. در گیاهان زینتی برای گلدهی و در درختان میوه به درشت شدن میوه و رنگ انداختن میوه کمک میکنه. نحوه مصرف کود NPKحتما برای استفاده از کود NPK ، به میزان توصیه شده توسط شرکت های تولید کننده توجه کنید. استفاده بیش از حد کود NPK موجب خسارت به گیاه میشود. برای مثال 3kg per 1000Ltr یعنی 3 گرم برای 1 لیتر آب.
منبع : http://kimia.net
 

Similar threads

بالا