نکاتی در مورد درخت شلیل و هلو

حسین جوهری

عضو جدید
نکاتی در مورد درخت شلیل و هلو



هلو ها و شلیل ها تقریبا" مانند هم هستند اما پوست میوه شلیل ها پرز ندارند. شلیل ها به خسارت حشرات بیشتر حساس هستند که در صورت حمله حشرات در زمان گلدهی موجب تولید میوه های بد شکل در شلیل ها می گردد.

هر دو نوع درخت به خاک دارای زهکشی خوب و کود دهی نیاز دارند.
شليل از خانواده هسته داران به دليل داشتن انواع ويتامينها و مواد مغذي از لحاظ غذايي يكي از
مهمترين ميوه هاي مورد استفاده روزمره بشر بوده و در حال حاضر دراكثر كشورهاي جهان كشت
وپرورش اين ميوه ها درحال گسترش مي باشد همچنين دركشور ايران اززمانهاي قديم اين درختان
در مناطق مختلف كشوراز جمله استان اردبيل و در دشت مغان كشت و پرورش داده مي شود. اين درختان درشرايط آب و هوايي نيمه سرد سيري با زمستان معتدل سازگار بوده و در شرايط يخبندان و آب و هوايي مرطوب دچار خسارت مي شود كه شرايط اقليمي منطقه مورد اجرا براي طرح مناسب مي باشد.همچنين از لحاظ شرايط خاك نيز داراي خاك و بافت شني با مواد آلي يك درصد و مناسب براي
اجراي اين طرح مي باشد.
بهترین ارقامهای عبارتند:
هلو ها : اسپرینگ کرست ،ردهاون ،البرتا، , رد هاون ,چی اج هال،رد اسکین
شلیل ها : ردگلد , سانگلو،, ایدیپندانس.
افات و بیماری ها معمول و کنترل آنها
پوسیدگی قهوه ای : سمپاشی مس تثبیت شده و یا بردو در طی زمستان در کنترل این بیماری موثر است .
پوسیدگی طوقه : از این بیماری با دور نگه داشتن طوقه درخت از خیس شدن توسط آب ابیاری می توان جلوگیری نمود.
پیچیدگی برگ هلو: در زمان خواب درختان از ترکیبات مسی برای کنترل این بیماری استفاده می شود.
برنامه نگهداری در فصل پائیز
در زمان ریزش برگ در پائیز, تمام میوه های مومی شده را ازدرخت چیده و شاخه های مرده را هرس و قطع کنید و اولین سمپاشی دوره خواب را انجام دهید. برخی قارچکش های مسی را به تنهایی و برخی دیگررا در اختلاط با روغن به کار می روند که روغن به چسیبدن مس به درخت کمک می کندو همچنین این روش موجب کنترل شپشک ها نیز می شود. بعد از ریزش کامل برگها در پائیر , برگ ها را با خاک ورزی زیر خاک نمود.این امر به جلوگیری از انتشار اسپور های قارچ کمک می کند.
نیمه زمستان
هلو ها و شلیل ها زودتر از هر درخت میوه دیگر هرس می شوند. این درختان برای میوه دهی از شاخه رشد یافته سال گذشته استفاده می کنند.حدود نصف رشد سال جاری را حذف کنید. سمپاشی دوره خواب درختان در این زمان انجام می شود و از سموم مسی و روغن در این زمان استفاده می کنند.
علف های هرز زیر درختان به عنوان گیاهان میزبان تریپس و سایر حشرات عمل می کنند که به گل و میوه جوان خسارت می زنند.حضور علف هرز و گراس ها زیرسایه انداز درخت توصیه نمی شود اما رویش گراس بین ردیف های درختان به حفظ رطوبت و کاهش دمای خاک در منطقه ریشه کمک می کند.
آبیاری ممکن است در بهار بسته به باران های بهاری لازم گردد.
اواخر بهار , اوایل تابستان
- به بیماری پیچیدگی برگ هلو توجه کنید . برگ های جدید جای برگ های مریض را می گیرند. حسارت حشرات موجب بدشکلی در میوه می شوند. در صورت نیاز ابیاری کنید.مصرف کود ازته به مقدار زیاد موجب اسیب دیدن طعم و ظاهر میوه می گردد.
- اواخر تابستان , بعد از برداشت
- در این زمان درختان خود را برای سال بعد اماده می سازند.به کود دهی خوب و ابیاری تا زمان ریزش طبیعی درختان ادامه دهید.طوری که این عملیات موجب رشد زیاد در درختان نشودبلکه در درخت انرژی زیادی در ریشه هاا و تنه ذخیره گردد.
 

Similar threads

بالا