نکاتی خواندنی از پایتخت هوی متال جهان

*FARZAN*

دستیار مدیر کتابخانه الکترونیکی
کاربر ممتاز




**در آبادی وکن (Wacken) با ۱۸۰۰ نفر جمعیت معمولا خبری نیست. ضرب‌ا‌لمثل آلمانی‌ در مورد این جور جاهای سوت و کور می‌گوید: "خرگوش و روباه در آن به هم شب‌بخیر می‌گویند". از ۲۵ سال پیش وکن اما سه روز در سال به پایتخت "هوی متال" جهان تبدیل می‌شود و بیش از ۸۰ هزار نفر را از سراسر جهان به سوی خود می‌کشاند.

**بیست و پنج سال پیش در این روزها توماس ینزن، گیتاریست و دی
جی ماهری به اسم هولگر هوبنر، دو جوان اهل وکن در یک کافه به فکر برگزاری کنسرت در شهری می‌افتند که معمولا در طول سال هیچ اتفاقی در آن روی نمی‌دهد.

**دو جوان اهل وکن به همراه یورگ ینزن، برادر توماس و آدریاس گووزر مقدمات برگزاری کنسرت را فراهم می‌کنند و در روزهای ۲۴ و ۲۵ اوت کنسرت با هنرنمایی ۵ گروه و حضور ۸۰۰ تماشاچی برگزار می‌شود.

**در سال‌های بعد اگرچه بر تعداد تماشاچیان افزوده شده، اما به همان میزان هزینه تامین امنیت و انتظامات، هزینه‌های تکنیک و دستمزد گروه‌ها و سایر هزینه‌ها هم بالا رفت و بدهی برگزارکنندگان فستیوال هوای آزاد در وکن به ۲۵ هزار مارک آلمان رسید.

**از سال ۱۹۹۲ برنامه فستیوال سه روزه‌ی وکن "بین‌المللی" شد و گروه‌هایی از آمریکا، ایرلند، بلژیک و سوئد نیز روی صحنه رفتند.

**در سال ۱۹۹۳ اگرچه گروه‌هایی چون " Fates Warning"، "Doro Pesch" و "Motörhead" بر روی صحنه رفتند اما بدهی برنامه‌گذاران به مرز ۳۵۰ هزار مارک رسید. در این‌جا بود که تعدادی از مهره‌های اصلی فستیوال وکن، صحنه را ترک کردند.

**با وجود این بدهی سنگین، خانواده‌های توماس ینزن و هولگر هوبنر با تمام مال و اموال خود، ضمانت فرزندانشان را برعهده گرفتند تا آن‌ها بتوانند این فستیوال را برگزار کنند.

**از سال ۱۹۹۶ بود که فسیتوال وکن در مسیر موفقیت افتاد و حتی یک سال بعد با افزایش تعداد تماشاچیان به ۱۰ هزار نفر بود که سومین "سن" نیز برای هنرنمایی گروه‌های بیشتری ساخته شد.

**هرچند حضور هزاران نفر در وکن بازار اجاره اتاق، فروش نوشیدنی و مواد غذایی را داغ کرد و به محل درآمدی برای اهالی وکن تبدیل شد، با این حال تعدادی از شهروندان به محل برگزاری کنسرت‌ها اعتراض داشتند. اینجا بود که اوه ترند، یکی از کشاورزان محل، پیشنهاد کرد فستیوال را در زمین‌های کشاورزی خود برگزار کند. بعدا کشاورزان دیگری نیز زمین‌های خود را برای برگزای فستیوال اجاره دادند.

**حالا فستیوال هوی متال در وکن در ۲۴۰ هکتار زمین برگزار می‌شود و بیش از ۸۰ هزار نفر از سراسر جهان در آن چادر می‌زنند یا با اتومبیل‌های کاروان خود به وکن سفر می‌کنند.

**جشنواره معمولا در ماه اوت و در مدت حداقل سه روز برگزار می‌شود و از سوی هواداران سبک‌های مختلف متال مانند "بلک متال"، "متال‌کور"، "دث متال"، "گوتیک متال"، "ترش متال" و "فولک متال" مورد توجه قرار می‌گیرد.

**شمار علاقه‌مندان به فستیوال وکن در سال ۲۰۰۸ به ۷۵ هزار نفر رسید. در همین سال برگزارکنندگان فستیوال مبلغ یک میلیون یورو برای ساختن یک استخر در وکن کمک مالی کردند.

**در این فستیوال تنها گروه‌های شناخته شده حضور ندارند، بلکه به گروه‌های جوان و ناشناخته نیز کمک می‌شود. این گروه‌ها پس از ارائه رزومه انتخاب می‌شوند و روی صحنه برنامه اجرا می‌کنند.

**در چند سال اخیر برگزارکنندگان فستیوال ۶۰۰ هزار یورو در زمینه بهبود زیرساخت‌ها و امکانات بهداشتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. افزون بر این ۷۰۰ هزار یورو نیز در زمینه کانال‌کشی و بهبود وضعیت راه‌های منتهی به محل برگزاری فستیوال سرمایه‌گذاری شده است.

**در سال ۲۰۱۳ بر اثر شکایت یکی از شهروندان به علت صدای بیش از حد بلند موزیک هوی متال، طرفین به توافق رسیدند هر بار که صدای بلند‌گوها از ۷۰ دسیبل بیشتر شود، سازمان‌دهندگان فستیوال مبلغ هزار یورو به خزانه شهرداری شهر واریز کنند. (۷۰ دسیبل حتی کمتر از صدای بلند‌گوی یک دیسکو است. بدین ترتیب برگزار کنندگان فستیوال چند ده هزار یورو به خزانه شهرداری کمک می‌کنند)

**در سال ۲۰۱۳ بیش از ۸۴ هزار نفر در فستیوال شرکت کردند.

 
بالا