نکاتی برای طراحی داخلی فضاهای باریک و کشیده

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار


ممکن تصور شما هنگام مشاهده عکس های مختلف از نمونه های زیبای طراحی داخلی این باشد که این ایده ها تنها برای فضاهای بزرگ مناسب است. اما واقعیت این است که طراحی مناسب یک فضا می تواند شکل ناموزون و نامتناسب آنرا پوشش دهد. یکی از این فضاها با شکل نامتناسب اتاق های باریک و کشیده است. نکات و ترفندهایی در طراحی داخلی خانه وجود دارد که به شما کمک می کند اتاقی کشیده و باریک را به خوبی طراحی کرده و با چیدمانی مناسب آنرا از نظر بصری متعادل کنید.

مبلمان کشیده و باریک

اینکه شما مبلمان را بر اساس شکل و ظاهر اتاقتان انتخاب کنید شاید راه حل مناسبی در همه موارد نباشد. اما به طور خاص، اتاقی کشیده یا باریک می تواند از مبلمانی متناسب با محدودیت ابعاد فضا از نظر بصری بهره ببرد. کاناپه های کوتاه و کشیده، مبل هایی که خیلی بزرگ و حجیم نیستند و میزهای کوچکی که نسبت طول به عرض آنها بیشتر است می تواند به خوبی در اتاقهایی این چنینی هماهنگ شود.

نشیمن مدرن

رنگ ها و طرح ها در انتهای اتاق


انتخاب رنگ مناسب برای دیوار انتهایی اتاق نیز می تواند بر درک شما از طول فضا تأثیر بگذارد. رنگ های سرد و تیره عمق اتاق را بیشتر نشان می دهند پس از رنگ های گرم و شاد و نیز طرح های شلوغ در دیوار انتهایی اتاق استفاده کنید. این کار باعث می شود نزدیکتر از چیزی که هستند به چشم بیایند و کشیدگی اتاق را کمتر نشان دهند. مبلمان با ابعاد بزرگ مثل تابلو یا آثار هنری یا وسایل بزرگ نیز در این نقطه از اتاق می تواند همین تأثیر را داشته باشد.



رنگ طوسی در اتاق غذاخوری


به مسیرهای حرکت اتاق توجه کنید

زمانی که فضای کافی در اتاق وجود نداشته باشد اطمینان حاصل کنید که این موضوع را مدنظر قرار داده اید. از چسباندن مبلمان به مسیرهای حرکت خودداری کنید و دقت کنید که این مسیرها خوانا باشد. به شکل مبلمان توجه کنید یا از وسایل کوچکتر مثل میزهای کوچک استفاده کنید تا به راحتی چیدمان اتاق را با توجه به نیازو استفاده تغییر دهید.



ترکیب سفید و قرمز در نشیمن

تعادل
زمانی که عرض اتاق کافی نیست شاید شما به این فکر بیفتید که همه مبلمان بزرگ و جاگیر خود را در یک سمت اتاق قرار دهید. در واقع شاید این کار تنها گزینه شما – با توجه به نکته بالایی در خصوص حرکت مناسب در فضا- برای چیدمان وسایل باشد. اما دقت داشته باشید که اتاق های باریک به راحتی می توانند ظاهری بی قرینه و نا موزون به خود بگیرند. پس حتی اگربخاطر محدودیت های ابعادی بیشتر مبلمان را در یک سمت اتاق قرار داده اید، سعی کنید با به کار گیری عناصر طراحی در سمت دیگر کمک کنید تا اتاق حس و ظاهر متعادلی داشته باشد.تقسیم اتاق با مبلمان
اگر فضایی با چند کارکرد دارید یا می خواهید فضاهای متنوعی در اتاقتان ایجاد کنید می توانید اتاق های کشیده را با چیدمان درست به چند بخش تقسیم کنید. اگر فضای کافی دارید می توانید مبلمان خود را عمود بر جهت طولی اتاق قرار دهید.

نشیمن با رنگ های گرم

مبلمان دیواری در فضاهای کوچک

از قفسه ها یا میزهای دیواری استفاده کنید تا مجبور نباشید سطح زیادی از اتاق را اشغال کنید. این کار اتاق باریک و کوچک شما بزرگ و جادار تر می کند.


قفسه های چوبی دیواری

نورپردازی مناسب
این نکته خصوصا در راهروها قابل اهمیت است. شما به نور مناسب در اتاق های باریک یا راهروها نیاز دارید نه فقط به خاطر راحتی و امن بودن حرکت، بلکه باعث می شود فضای شما ترسناک و بدون کناره ها و لبه های قابل تشخیص حس نشود.ضمن اینکه به کمک چراغ های مناسب دیوار یا سقفی نیز شما میتوانید نقطه کانونی مناسبی برای اتاقتان ایجاد کنید و توجه افراد را به شکل و ابعاد اتاق کمتر کنید.


نور در راهرو


منبع:
apartmenttherapy.com
 
بالا