نکاتی برای داشتن پوستی عاری از جوش و آکنه

m@hboubeh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

گام به گام برای داشتن پوستی شفاف و تمیز
لکه‌ها و یا جوش‌ها اغلب در صورت، گردن، قفسه سینه، کمر و شانه ها، یعنی جاهایی که پوست بیشترین مقدار غدد چربی را دارد ظاهر می‌شوند. تعداد کمی از ما نسبت به جوش‌ها ایمن هستیم، اما درمان می‌تواند آنها را به حداقل برساند. برای داشتن یک چهره روشن، اسلایدهای پیش رو را ببینید تا به برخی بایدها و نبایدهای جالب پی ببرید.

صورت خود را بیش از حد نشویید
پوست کثیف موجب بروز آکنه و جوش نمی‌شود. شست‌وشوی مکرر و شدید می‌تواند پوست را تحریک و آکنه را بدتر کند. این قضیه در مورد اسکراب‌های دانه‌دار یا صابون با مواد شیمیایی خشن هم صدق می‌کند. در عوض، دو بار شست‌وشوی مناطق آکنه در روز با پاک‌کننده ملایم و آب می‌تواند از میزان تحریکات کم کند.
از کرم‌های زیرسازی بدون چربی استفاده کنید
اگر آرایش می‌کنید، از کرم‌های آرایشی بدون چربی برای زیرسازی پوست خود استفاده کنید. برای کمک به بستن منافذ پوست، قبل از اعمال زیرسازی، صورت خود را با آب سرد بشویید. علاوه بر این، هر چقدر هم که خسته بودید، قبل از خواب حتما صورت خود را از آرایش پاک کنید.


صابون‌های بدون چربی انتخاب کنید
صابون‌های بدون چربی منافذ پوست شما را مسدود نکرده یا دانه‌های سرسیاه، آکنه و جوش‌های سرسفید ایجاد نمی‌کنند. محصولاتی انتخاب کنید که روی آنها برچسب "فاقد چربی" یا "Oil Free" ، "ضد جوش" یا "ضد آکنه" درج شده باشد. صابون را روی موضع مالیده و با نوک انگشتان بشویید. لیف و اسفنج‌های توری یا دیگر محصولات ممکن است بیش از حد ساینده باشند و پوست را تحریک کنند و در نهایت منجر به جوش شوند.


از خوردن غذاهای مورد علاقه اجتناب نکنید
شایعه شده است که غذاهای چرب و شکلات باعث جوش زدن می‌شود. آکنه زمانی اتفاق می‌افتد که منافذ پوست با چربی، سلول‌های پوست و باکتری‌های معمولی مسدود شده و منجر به التهاب شوند. برخی غذاها ممکن است واکنش‌های هورمونی را تحریک کرده و به رشدِ بیش از حد سلول‌ها یا تولید بیش از حد چربی منجر شود. بنابراین، اگر غذاهای خاصی دلیل جوش زدن شما باشد، سعی کنید از آنها اجتناب کنید. اما لازم نیست برای داشتن پوستی شفاف از خوردن پیتزا و شکلات پرهیز کنید.


آب فراوان بنوشید
نوشیدن آب در طول روز پوست را به خوبی آبرسانی می‌کند. همچنین، یک رژیم غذایی سالم برای خوردن داشته باشید. این رژیم شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه و سرشار از ویتامین A و ویتامین E است. این دو ویتامین به دلیل منافع و مزایایی که برای پوست دارند به خوبی شناخته‌شده هستند. سبزیجات سبز و برگ‌دار مانند اسفناج و کلم بروکلی سرشار از ویتامین E هستند. ویتامین A در میوه‌های رنگارنگ و سبزیجاتی مانند هویج، طالبی، هلو و فلفل یافت می‌شود.


از لوازم آرایشی و بهداشتی سنگین استفاده نکنید
از مواد آرایشی و بهداشتی که حاوی چربی هستند پرهیز کنید. می‌گویید چطور؟ این راهنمایی ساده را دنبال کنید: کرم‌های زیرسازی پوست مایع یا رژ گونه معمولا منافذ پوست را مسدود می‌کنند. مواد آرایشی و بهداشتی معدنی که سبک و پودری هستند کمتر چنین کاری با پوست می‌کنند.


برزه نکنید، حمام آفتاب نگیرید
شایعه است که برنزه کردن پوست را پاکیزه می‌کند. اما حقیقت این است که اشعه فرابنفش شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست، بلوغ زودرس و چروک شدن پوست قرار می‌دهد. زیر آفتاب دراز نکشید یا از اتاقک‌های برنزه استفاده نکنید. علاوه بر این، معمولا برخی داروهای تجویزشده برای درمان آکنه مانند رتینوئیدهای موضعی می‌توانند شما را حساس‌تر کرده و نسبت به اشعه فرابنفش آسیب‌پذیرتر کنند.


از کرم‌های ضد آفتاب بدون چربی استفاده کنید
از کرم ضد افتاب بدون چربی یا نرم‌کننده‌ای که عامل محافظ خورشید آن (SPF) 15 و بالاتر است استفاده کنید تا از پوست شما در طیف گسترده‌تری نسبت به اشعه فرابنفش A و اشعه فرابنفش B محافظت کند. به دنبال محصولاتی بگردید که ضد آکنه هستند و منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند. هر دو ساعت این کار را تکرار کنید.


از محصولات چرب‌کننده مو استفاده نکنید
زمانی که موهای سرتان روی صورت بریزد، محصولاتی مانند پماد یا ژل که به موهای خود مالیده‌اید می‌توانند منافذ منافذ پوست را مسدود کنند. موهای خود را با استفاده از شامپوهای بدون چربی، ضد آکنه و ضد جوش تمیز نگه دارید. اگر موهای چرب دارید هر روز شامپو بزنید. هنگام استفاده از هر گونه اسپری یا ژل به موهای خود، صورتتان را بپوشانید.
موهای خود را از روی صورت کنار بزنید هنگام خواب موهای بلند خود را به پشت ببندید تا پوست شما را تحریک نکنند. در طول روز هم موهای خود را از صورت دور نگه دارید. یادتان باشد مو هم دارای چربی است که می‌تواند منافذ را مسدود کند و به جوش منجر شود؛ حتی اگر از محصولات مو استفاده نکنید.
صورتتان را لمس نکنید از دست زدن یا مالش صورت خود اجتناب کنید، زیرا موجب بدتر شدن آکنه می‌شود. علاوه بر این، صورت را به دست‌ها تکیه ندهید. سعی کنید تلفن همراه را طوری نگه دارید که با صورتتان تماس پیدا نکند. دست‌ها و تلفن همراه ما می‌تواند چربی و میکروب داشته باشد و موجب تحریک جوش‌ها شود. تعریق هم آکنه را بدتر می‌کند. بعد از عرق کردن، به آرامی پوست خود را بشویید.

کرم را با پد روی صورت بمالید
از پدهای پنبه‌ای یا تکه‌های پنبه برای مالیدن کرم و مواد آرایشی روی پوست استفاده کنید. اگر با دست این کار را می‌کنید، این محصولات را فقط با نوک انگشت بمالید. دست‌های ما چربی و میکروب دارد که می‌تواند آکنه و جوش را بدتر کند. اگر آرایش می‌کنید اطمینان حاصل کنید که آن را روی پوست تمیز می‌مالید.


از مرطوب‌کننده‌های فاقد چربی استفاده کنید
پوست سالم رطوبت دارد. از مرطوب‌کننده‌های بدون چربی که برچسب ضد آکنه دارد استفاده کنید. به این معنی که آنها منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند. شما می‌توانید در مصرف مرطوب‌کننده برای پوست‌هایی که آکنه دارند تأخیر کنید.، اما یک مرطوب‌کننده خوب می‌تواند پوست تحریک‌شده را آرام و آکنه را مهار کند.


جوش‌های خود را فشار ندهید
فشار دادن جوش‌ها مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند. در برابر این وسوسه مقاومت کنید. با این کار تنها بهبود را به تأخیر انداخته و خطر زخم شدن را افزایش می‌دهید. فشار دادن جوش‌ها می‌تواند مواد آلوده را وارد پوست کند و التهاب و زخم بیشتری را موجب شود.


از داروهای آکنه طبق تجویز استفاده کنید
آکنه هیچ درمان سریعی ندارد. داروها یک‌شبه عمل نمی‌کنند. بسیاری از داروها برای بهبود پوست هفته‌ها مصرف روزانه را می‌طلبد. بهبود برخی آکنه‌ها می‌تواند تا 6 ماه طول بکشد. با این حال، مراقبت ابتدایی از پوست با حمام روزانه و شست‌وشوی دست‌ها و صورت با صابون ضدباکتری ملایم ممکن است کافی نباشد. شما باید به استفاده از داروی ضد آکنه ادامه دهید تا پوستتان شفاف و تمیز شود. راهنمایی‌های پزشک را دنبال کنید. مصرف داروی بسیار هم می‌تواند پوست را تحریک کند، اما مصرف خیلی کم هم مؤثر نخواهد بود..


همه درمان‌های آکنه را دنبال کنید
با آکنه، جوش و دانه‌های سر سیاه زندگی نکنید. اگر درمان فعلی شما مؤثر واقع نشد، به پزشک یا متخصص پوست خود مراجعه و در مورد داروهای دیگر با او صحبت کنید. انواع بسیاری از داروها برای کمک به پاک‌سازی پوست وجود دارد. برخی از آنها فقط با تجویز پزشک در دسترس هستند.

سعیده اکبری
 

Similar threads

بالا