نوشتن طرح های اقتصادی

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
مطالعات امکانسنجی (قسمت چهارم)

مطالعات امکانسنجی (قسمت چهارم)

مطالعه بازار – بخش سوم

رقابت در بازار

يه شرکت بايد دائما محصولات ، قيمتهای فروش ، تبليغات و کانالهای توزيع کالای خودش رو با رقبای نزديک خودش مقايسه کنه. فقط با انجام اين کاره که شرکت می تونه به مزايا و معايب رقابتی خودش پی ببره. اطلاعاتی که شرکت می بايست درباره رقبای خود به دست بياره رو ميشه به شرح زير خلاصه کرد :

1. رقبای ما چه کسانی هستن ؟
2. اهداف اونها چيه ؟
3. خط مشی اونا چيه ؟
4. نقاط ضعف و قوت اونا کدومه ؟
5. الگوهای واکنشی اونا چطوره ؟

شدت و ساختار رقابت عامل خيلی مهمی هست که يه عرضه کننده بايد قبل از ورود به بازار به اونا توجه کنه. رقابت ميتونه مستقيم يا غير مستقيم باشه. رقابت مستقيم در مورد رقبايی هست که کالاهای مشابه يا يکسان با شرکت مورد نظر توليد يا عرضه می کنن و رقابت غير مستقيم در مورد عرضه کننده هايی هست که محصولات جانشين شرکت رو ارايه ميدن.

در مطالعه بازار از حيث عوامل رقابتی بايد مسايل رو از ديدگاههای زير مورد بررسی قرار داد :

الف. ساختار رقابتی
تو مطالعه ساختار و شدت رقابت بايد به سوالات زير جواب داده بشه :

1. آيا رقابت مستقيم وجود داره يا غير مستقيم يا هر دو ؟
2. هر يک از رقبای اصلی چه سهمی از بازار رو در اختيار دارن ؟
3. مزايای رقابتی رقبای اصلی چه چيزهايی هستش ؟
4. ظرفيت کنونی و برنامه های توسعه رقبای اصلی به چه شکلی هستش ؟
5. آيا بازار تحت سلطه يه عرضه کننده (توليد کننده يا وارد کننده) هست يا بيشتر ؟
6. آيا توليد کننده های خارجی درصد بالايی از بازار رو به خودشون اختصاص دادن ؟
7. آيا رقبای عمده و اصلی ، روی کانالهای توزيع کنترل شديد دارن ؟

ب. دلايل موفقيت رقبای اصلی
از طريق تجزيه و تحليل موفقيت رقبای قويتر ، ميشه شانس موفقيت تو ورود به بازار رو مشخص کرد. دلايل عمده موفقيت رقبا ميتونه از موارد زير باشه :

1. کيفيت برتر محصول
2. قيمت پايين تر محصول
3. مکان مناسب کارخونه
4. ويژگيهای منحصر به فرد محصول
5. اندازه و قدرت عرضه کننده محصول
6. تسلط بر کانالهای توزيع
7. روشهای مناسب فروش محصول
8. روشهای تبليغاتی مناسب
9. خدمات پس فروش مناسب
10. برخورداری از حمايت ها يا رانت ها

ج. روشهای رقابتی
روشهای مختلفی که شرکتهای گوناگون برای رقابت به کار ميگيرن به عوامل متنوعی مثل تعداد توليدکنندگان محصولات مشابه ، بزرگی يا کوچيکی يا وضعيت مالی شرکت و . . . بستگی داره. بحث روشهای رقابتی بسيار طولانی و پيچيده هست و از حوصله اين بخش خارجه.

تو پست بعدی در مورد روشهای توزيع کالا توضيح خواهم داد
موفق باشين
 

sara60

عضو جدید
مطالعات امکانسنجی (قسمت پنجم)

مطالعات امکانسنجی (قسمت پنجم)

با سلام خدمت دوستان

بنا بر فرمايش جناب الياسپور ، از اين به بعد بعضی از پست های اين بخش رو بنده خواهم نوشت. البته با استفاده از مطالبی که ايشون در اختيار من قرار می دن و با همون شيوه نگارش خودشون.

اميدوارم که مثل نوشته های خود ايشون مفيد واقع بشه

مطالعه بازار – بخش چهارم

روش های توزيع کالا

خيلی از توليدکننده ها ، کالاهای خودشونو به طور مستقيم در اختيار مصرف کننده ها قرار نمی دن ، بلکه بين اونا همواره تعداد زيادی واسطه وجود داره که هر کدوم عمليات مخصوصی رو انجام ميدن. شناسايی اين واسطه ها و نحوه رفتار و عمليات اونا ، در تجزيه و تحليل روش های توزيع بسيار اهميت داره.

تعداد سطوح کانال توزيع

کانالهای توزيع رو ميشه بر حسب سطوح مختلف کانال توصيف کرد. هر لايه از واسطه ها که انجام قسمتی از وظيفه تحويل کالا به خريدار نهايی رو عهده دار ميشه ، يه سطح کانال نام داره. از اونجا که توليد کننده و مصرف کننده نهايی هم انجام بخشی از اين وظايف رو خودشون به عهده ميگيرن ، لذا اونا هم قسمتی از کانال توزيع هستن. تعداد سطوح واسطه ها رو طول کانال مي ناميم.

تو شکل پايين 5 کانال مختلف توزيع رو مشاهده می کنين که هر کدوم دارای سطوح مختلفی از واسطه ها هستن :


تمام سطوح کانال توزيع ، از طريق جريان های مختلفی با همديگه ارتباط دارن. جريان فيزيکی کالا ، انتقال مالکيت ، پرداخت ها ، جريان مبادله اطلاعات ، جريان تبليغات و خدمات پس از فروش و . . . از جمله اين جريان ها هستن. همين جريان ها می تونن حتی کانال های توزيع مستقيم رو با پيچيدگی های بسياری روبرو کنن.

کانال های توزيع در بخش خدمات

بديهی هست که مفهوم کانال توزيع به توزيع کالاهای فيزيکی محدود نميشه. توليد و عرضه کننده های خدمات نيز بايد به نحوی محصولات خودشونو در دسترس بازار هدف قرار بدن. اين مساله در مورد ارايه برخی خدمات به سادگی قابل مشاهده و تحليل هست. به عنوان مثال يه شرکت ارايه کننده خدمات فنی ساختمان رو در نظر بگيرين که ميتونه برای ارايه خدمات خودش به صورت مستقيم و يا با حضور واسطه هايی عمل کنه. اما در برخی ديگه از موارد بايد با ديد گسترده تری مساله رو نگاه کرد.

برای نمونه ، بيمارستان ها ، مدارس و آتش نشانی ها رو در نظر بگيرين. بيمارستانها بايد از لحاظ جغرافيايی در مناطقی استقرار پيدا کنن که براشون ارايه خدمات و مراقبت های درمانی به مردم اون منطقه ، به بهترين شکل ممکن صورت بگيره. عين اين مساله برای مدارس و آتش نشانی ها هم وجود داره. علاوه بر اين ها مساله ديگه ای که اينجا مطرح ميشه اين هست که آتش نشانی ها می بايست خدمات خودشونو در محل مصرف کننده ارايه بدن. در حاليکه مدارس لزوما چنين محدوديتی ندارن. همچنين ارايه برخی خدمات نياز به رعايت کردن استانداردهای سخت گيرانه خاصی داره. مثلا نميشه ارايه سرويس اورژانس بيمارستان رو به راحتی به دست واسطه ها سپرد.

تبليغات

به طور کلی و در يک بيان ساده ، تبليغات عبارت است از : عرضه و ترويج يک پيام ، ايده ، کالا يا خدمت توسط يک رسانه مشخص. برخی از ابزارهای شناخته شده تر تبليغاتی عبارتند از : روزنامه ها ، مجلات و به طور کلی رسانه های نوشتاری ، راديو ، تلويزيون ، ماهواره ، اينترنت و به طور کلی محصولات چند رسانه ای ، پست ، تابلوهای تبليغاتی ، تلفن و . . .

موفقيت در بازار فقط به توليد کالای مناسب ، قيمت گذاری صحيح و توزيع خوب بستگی نداره. توليد کننده و يا به طور کلی عرضه کننده ، می بايست خريدار را با محصول خود آشنا نموده و اونو به طرف اين محصول جذب کنه. ايجاد اين آشنايی و کشش غالبا از طريق تبليغات صورت ميگيره.

در موارد زير انجام تبليغات مناسب ميتونه تاثير بسيار زيادی در بالا رفتن فروش محصول داشته باشه :

1. زمانی که آشنايی خريداران با محصول مورد نظر کم هست و يا اون کالا اصلا تا به حال توليد نشده و يا نيازی نسبت به اون وجود نداره
2. زمانی که فروش اون نوع کالا در بازار در حال افزايش هست و بحث رقابت مطرح ميشه
3. زمانی که خريدار نتونه به سهولت ويژگيهای خاص اون محصول رو تشخيص بده و موقع انتخاب سردرگم بشه

تو پست بعدی در مورد مبحث بسيار مهم پيش بينی تقاضا صحبت خواهيم کرد

موفق باشين
 
سلام دوستان مطلب من علمی نیست ولی خواستم یه موضوعی رو مطرح کنم

منم تا چند وقت پیش به مطاله بازار اصلا اعتقاد نداشتم و می گفتم تو ایران تمام این حرف ها کشکه ولی الان می خوام یه اعترافی بکنم

در جائی که من کار می کنم ماده اصلی ما PVC است و ما به صورت عمده از LGکره و عربستان وارد می کنیم یکسال پیش زمانی که من به اینجا امدم به مدیر برنامه ریزی گفتم که ما چقدر PVC ذخیره داریم و اون گفت مهندس جوان اینجا سوئیس نیست و ما فقط برای یک هفته ذخیره می کنیم چون برامون نمی صرفه یک انبار درست کنیم

دوستان الان حدود دو ماه که PVC یه خاطر کاهش شدید نفت قیمت خیلی زیادی پیدا کرده و اصلا در بازار خوب پیدا نمی شه و جنس مشابه در ایران اصلا کیفیت مناسبی نداره

الان این کارخونه که اولین تولید کننده سایپا و ایران خودرو بود نزدیک 700 ملیون تا الان ضرر کرده و معلوم نیست تا کی ادامه پیدا می کنه

ببخشید دوستان اصلا مطلب من جنبه علمی نداشت و فقط خواستم بگم ما هم در همین ایران می تونیم تکنینک های درست رو اجرا کنیم ولی باید تلاش کنیم

درود بر ایرانیان
 

هاماوران

عضو جدید
خیلی خوشحال هستم که با این مجموعه آشنا شدم من در حال حاضر در حدود 6 ساله که به تهیه طرحهای امکانسنجی مشغولم. کار خیلی خیلی جالب و متنوع ودر عین حال نیاز مند دقت، هوشیاری، اطلاعات وسیع، فعالیت، ارتباطات و از همه مهمتر اطلاع به روز از روند مسایل مربوط به صنعت است. اما ماریه که هنوز بعد از این مدت فعالیت احساس یکنواختی و روزمرگی نمی کنم
به هر حال دوستانی که علاقه مند به این مباحث هستند در سایت بانک صنعت و معدن فرمت خوبی برای تهیه طرح امکانسنجی هست که هر کسی می تونه دانلود و استفاده کنه این مباحث کامل بیان شده و از همه بانکهای دیگه کامل تره به لینک زیر مراجعه کنید.
http://w3.bim.ir/customer/farakhan3.asp
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
مطالعات امکانسنجی (قسمت ششم)

مطالعات امکانسنجی (قسمت ششم)

مطالعه بازار – بخش پنجم

پيش بينی تقاضا در بازار

تقاضای موثر ، معرف حجم کل يک کالای خاص هست که با قيمت مشخصی در بازار خاصی و در دوره معينی خريداری ميشه. يه بازار در مفهوم محدود رو ميشه به عنوان تعدادی مصرف کننده ، موجود يا بالقوه و يا در مفهومی وسيع تر به عنوان مصرف کنندگان به علاوه آثار موثری مثل سياستهای دولت در يه منطقه يا ناحيه ويژه ، تلقی کرد.

تو خيلی از موارد ، اولين قدم در تحليل يه طرح ، برآورد تفصيلی حجم ، ساختار و مشخصات تقاضای کالايی هست که قرار هست توليد بشه. بررسی اين مساله تو کشورهای در حال توسعه مثل ايران به مراتب دشوارتر و در نتيجه مهم تر هستش. بارها در ايران شاهد بوديم که سرمايه گذاريهای سنگينی برای ايجاد يه واحد صنعتی انجام شده و پس از آغاز به کار و يا حتی قبل از اون ، دولت بدون هيچ کار کارشناسی خاصی اقدام به واردات محصول يا محصولات مشابه کرده و يا جواز واردات رو صادر کرده. بطوريکه ميزان تقاضای باقی مونده برای ادامه فعاليت واحد توليدی مذکور به طور کل کاهش پيدا کرده. مثال ديگه اينه که در کشوری مثل ايران ، به دليل نوپا بودن بخش صنعت ، هنوز اهتمام جدی برای انجام مطالعات کارشناسی صورت نميگره. شما ممکنه مدتها وقت صرف مطالعه يه طرح صنعتی کنين و به دليل مساعد بودن شرايط بازار اقدام به ايجاد واحد صنعتی مورد نظر کنين. بعد اتفاقی که ميفته اينه که در کمتر از يک سال ده ها سرمايه دار کوچيک و بزرگ از اين بازار مستعد خبردار ميشن و بدون انجام مطالعات کارشناسی اقدام به ورود به اين عرصه ميکنن و خب نتيجه معلومه. هيچ کس سود نخواهد کرد.

اما برگرديم به بحث اصلی خودمون

عامل بسيار مهم در تحليل تقاضا و بازار ، برآورد تقاضا برای يه کالای خاص در طول عمر طرح مورد نظر هستش. ميزان تقاضا در هر بازه زمانی ، نتيجه عملکرد عوامل متغير متعددی مثل ترکيب بازار ، رقابت عرضه کننده ها ، کالاهای جايگزين ، درآمد و حساسيت تقاضا ، واکنش بازار نسبت به الگوهای اجتماعی – اقتصادی – سياسی ، روش های توزيع ، ميزان نقدينگی و تورم و غيره هستش.

موقع بررسی و برآورد ميزان تقاضا ، اطلاعات مورد نياز بايد به شرح زير جمع آوری بشه :

1. حجم و ترکيب تقاضای فعلی تو بازار با توجه به تقسيم بنديهای جغرافيايی
2. پيش بينی تقاضا برای تمام بازار و بخشهای فرعی اون در طول يه دوره بخصوص ، ترجيحا برای 5 سال اول عمر عملياتی طرح
3. ميزان نفوذ به بازاری که انتظار ميره طرح پيشنهادی در طی يه دوره پيش بينی شده به اون دست پيدا کنه
4. ساختار گسترده قيمت گذاری

هدف اوليه از تحليل تقاضا و بازار در يه مطالعه امکان سنجی ، تعيين تقاضای موثر جاری هست. برآورد تقاضای موثر جاری معمولا بر مبنای اطلاعات سال و يا سال های قبل از اون صورت ميگيره. تو بازار رقابتی ، مصرف جاری رو ميشه با تقاضای موثر جاری مساوی در نظر گرفت. اما در اغلب کشورهای در حال توسعه از جمله ايران ، به خاطر محدوديت های زيادی که در مورد مصرف و واردات وجود داره اين امر صادق نيست.

گامهای اوليه لازم برای پيش بينی تقاضا رو ميشه به صورت زير بيان کرد :

1. تعريف ، جمع آوری و تحليل داده های مصرف موجود و نرخ های تغيير اون در طی دوره
2. طبقه بندی داده های مصرفی بر اساس بخش های بازار
3. شناسايی عوامل تعيين کننده مهم در مورد تقاضا در گذشته و نفوذ اونا روی تقاضای فعلی
4. پيش بينی تحولات آتی عوامل تعيين کننده و اثرات اونا روی تقاضا
5. پيش بينی تقاضا

در پيش بينی بازارهای صادراتی تا حدودی بايد مسايل ديگه ای رو هم در نظر گرفت. برای کالاهايی که قبلا صادر يا اخيرا صادر شدن ، نقطه شروع ، جمع آوری و ارزيابی داده های مربوط به مقدار صادرات ، کشورهای هدف ، خصوصيات کيفيتی کالاها ، کيفيت نام های تجاری ، نحوه استفاده از کانالهای توزيع بين المللی و . . . هستش. اين اطلاعات رو ميشه به طور کلی از صادر کننده ، يا سازمان های دولتی و يا از کشور وارد کننده به دست آورد. از اونجاييکه بررسی بازارهای صادراتی بحث بسيار مفصلی رو ميطلبه ، به ذکر همين مختصر به عنوان يادآوری کفايت ميکنم.

تقاضای کل اعم از تقاضای جاری و پيش بينی شده بايد بازارهای ملی و صادراتی رو در بر بگيره و با رسوخ در بازار برای کالايی خاص ارتباط داده بشه. مطالعه بازار يا تقاضا بايد روشنگر نيازهای گسترده اين بازار از نظر قيمت گذاری کالا ، کيفيت ، تکنولوژی ، نام تجاری و غيره باشه.

عوامل موثر بر تقاضا عبارتند از :

1. متغيرهای استراتژيک (قابل کنترل)
متغيرهايی هستن که مستقيما تقاضا رو تحت تاثير قرار ميدن و توسط ما قابل کنترل هستن ، مثل قيمت محصول ، تبليغات ، طراحی و کيفيت محصول ، نحوه توزيع ، خدمات پس از فروش کالاهای ما

2. متغيرهای رقبا (غير قابل کنترل)
متغيرهايی هستن که توسط رقبا کنترل ميشن ، مثل قيمت ، تبليغات ، طراحی و کيفيت ، نحوه توزيع و خدمات پس از فروش کالاهای وابسته و يا کالاهای جانشين

3. متغيرهای مصرف کننده
مثل درآمد ، سليقه و انتظار مصرف کننده

4. متغيرهای کلان
مثل سياستهای دولت ، رشد جمعيت ، الگوهای مصرف ملی ، بازارهای جهانی و شرايط محيطی

به طور کلی تجزيه و تحليل تقاضای يه محصول بايد پاسخگوی سوالات زير باشه :

1. سالانه چه ميزان از محصول مصرف ميشه ؟
2. چه کسی مصرف ميکنه ؟
3. محصول کجا مصرف ميشه ؟
4. محصول چگونه مصرف ميشه ؟
5. تعداد دفعات خريد محصول چطوره ؟
6. محصولات با کاربرد مشابه کدوما هستن ؟
7. توقعات از محصول چيه (ظاهر ، کيفيت ، عملکرد ، خدمات پس از فروش و غيره) ؟
8. ماهيت محصول چيه (محصول نهايی ، واسطه ، سازمانی و غيره) ؟

روش های پيش بينی تقاضا

بطور کلی روش های پيش بينی تقاضا رو از نظر ماهيت ميشه به شرح زير دسته بندی کرد :

1. روش های کيفی
2. روش های کمی

روش های کيفی از تجربه ، نگرش و قضاوت افراد مختلف برای پيش بينی کمک گرفته و برای پيش بينی های بلند مدت به کار ميره. به عنوان مثال اينکه شما احساس ميکنين ايران در 10 سال آينده با مشکل جدی کمبود آب مواجه هست و يا اينکه پيش بينی ميکنين الگوهای مصرف شهری و غربی جايگزين الگوهای مصرف سنتی در بازار مواد غذايی ميشه از اين دست پيش بينی های کيفی تقاضا هستش. در حاليکه روش های کمی ، از روش های رياضی و آمار برای پيش بينی تقاضا در کوتاه مدت و ميان مدت استفاده ميشه.

در پست های بعدی روش های کيفی و کمی رو به طور کامل توضيح خواهم داد

موفق باشين
 

ragbar67

عضو جدید
سلام
ممنون از ايجاد اين تايپيك و همه ي اوناييكه تو اين تايپيك شركت كردن
اما مثل اين كه قرار نيست ديگه ادامه پيدا كنه
 

elahe007

عضو جدید
با سلام ،من رشتم صنایع نیست اما این موضوع برام خیلی جالبه می خواستم بدونممیتونم ازتون در زمینه امکانسنجی و طرح توجیحی کمک بگیرم؟؟ برام مهمه
 

mostefa

عضو جدید
مطالعه بازار – بخش پنجم

پيش بينی تقاضا در بازار

تقاضای موثر ، معرف حجم کل يک کالای خاص هست که با قيمت مشخصی در بازار خاصی و در دوره معينی خريداری ميشه. يه بازار در مفهوم محدود رو ميشه به عنوان تعدادی مصرف کننده ، موجود يا بالقوه و يا در مفهومی وسيع تر به عنوان مصرف کنندگان به علاوه آثار موثری مثل سياستهای دولت در يه منطقه يا ناحيه ويژه ، تلقی کرد.

تو خيلی از موارد ، اولين قدم در تحليل يه طرح ، برآورد تفصيلی حجم ، ساختار و مشخصات تقاضای کالايی هست که قرار هست توليد بشه. بررسی اين مساله تو کشورهای در حال توسعه مثل ايران به مراتب دشوارتر و در نتيجه مهم تر هستش. بارها در ايران شاهد بوديم که سرمايه گذاريهای سنگينی برای ايجاد يه واحد صنعتی انجام شده و پس از آغاز به کار و يا حتی قبل از اون ، دولت بدون هيچ کار کارشناسی خاصی اقدام به واردات محصول يا محصولات مشابه کرده و يا جواز واردات رو صادر کرده. بطوريکه ميزان تقاضای باقی مونده برای ادامه فعاليت واحد توليدی مذکور به طور کل کاهش پيدا کرده. مثال ديگه اينه که در کشوری مثل ايران ، به دليل نوپا بودن بخش صنعت ، هنوز اهتمام جدی برای انجام مطالعات کارشناسی صورت نميگره. شما ممکنه مدتها وقت صرف مطالعه يه طرح صنعتی کنين و به دليل مساعد بودن شرايط بازار اقدام به ايجاد واحد صنعتی مورد نظر کنين. بعد اتفاقی که ميفته اينه که در کمتر از يک سال ده ها سرمايه دار کوچيک و بزرگ از اين بازار مستعد خبردار ميشن و بدون انجام مطالعات کارشناسی اقدام به ورود به اين عرصه ميکنن و خب نتيجه معلومه. هيچ کس سود نخواهد کرد.

اما برگرديم به بحث اصلی خودمون

عامل بسيار مهم در تحليل تقاضا و بازار ، برآورد تقاضا برای يه کالای خاص در طول عمر طرح مورد نظر هستش. ميزان تقاضا در هر بازه زمانی ، نتيجه عملکرد عوامل متغير متعددی مثل ترکيب بازار ، رقابت عرضه کننده ها ، کالاهای جايگزين ، درآمد و حساسيت تقاضا ، واکنش بازار نسبت به الگوهای اجتماعی – اقتصادی – سياسی ، روش های توزيع ، ميزان نقدينگی و تورم و غيره هستش.

موقع بررسی و برآورد ميزان تقاضا ، اطلاعات مورد نياز بايد به شرح زير جمع آوری بشه :

1. حجم و ترکيب تقاضای فعلی تو بازار با توجه به تقسيم بنديهای جغرافيايی
2. پيش بينی تقاضا برای تمام بازار و بخشهای فرعی اون در طول يه دوره بخصوص ، ترجيحا برای 5 سال اول عمر عملياتی طرح
3. ميزان نفوذ به بازاری که انتظار ميره طرح پيشنهادی در طی يه دوره پيش بينی شده به اون دست پيدا کنه
4. ساختار گسترده قيمت گذاری

هدف اوليه از تحليل تقاضا و بازار در يه مطالعه امکان سنجی ، تعيين تقاضای موثر جاری هست. برآورد تقاضای موثر جاری معمولا بر مبنای اطلاعات سال و يا سال های قبل از اون صورت ميگيره. تو بازار رقابتی ، مصرف جاری رو ميشه با تقاضای موثر جاری مساوی در نظر گرفت. اما در اغلب کشورهای در حال توسعه از جمله ايران ، به خاطر محدوديت های زيادی که در مورد مصرف و واردات وجود داره اين امر صادق نيست.

گامهای اوليه لازم برای پيش بينی تقاضا رو ميشه به صورت زير بيان کرد :

1. تعريف ، جمع آوری و تحليل داده های مصرف موجود و نرخ های تغيير اون در طی دوره
2. طبقه بندی داده های مصرفی بر اساس بخش های بازار
3. شناسايی عوامل تعيين کننده مهم در مورد تقاضا در گذشته و نفوذ اونا روی تقاضای فعلی
4. پيش بينی تحولات آتی عوامل تعيين کننده و اثرات اونا روی تقاضا
5. پيش بينی تقاضا

در پيش بينی بازارهای صادراتی تا حدودی بايد مسايل ديگه ای رو هم در نظر گرفت. برای کالاهايی که قبلا صادر يا اخيرا صادر شدن ، نقطه شروع ، جمع آوری و ارزيابی داده های مربوط به مقدار صادرات ، کشورهای هدف ، خصوصيات کيفيتی کالاها ، کيفيت نام های تجاری ، نحوه استفاده از کانالهای توزيع بين المللی و . . . هستش. اين اطلاعات رو ميشه به طور کلی از صادر کننده ، يا سازمان های دولتی و يا از کشور وارد کننده به دست آورد. از اونجاييکه بررسی بازارهای صادراتی بحث بسيار مفصلی رو ميطلبه ، به ذکر همين مختصر به عنوان يادآوری کفايت ميکنم.

تقاضای کل اعم از تقاضای جاری و پيش بينی شده بايد بازارهای ملی و صادراتی رو در بر بگيره و با رسوخ در بازار برای کالايی خاص ارتباط داده بشه. مطالعه بازار يا تقاضا بايد روشنگر نيازهای گسترده اين بازار از نظر قيمت گذاری کالا ، کيفيت ، تکنولوژی ، نام تجاری و غيره باشه.

عوامل موثر بر تقاضا عبارتند از :

1. متغيرهای استراتژيک (قابل کنترل)
متغيرهايی هستن که مستقيما تقاضا رو تحت تاثير قرار ميدن و توسط ما قابل کنترل هستن ، مثل قيمت محصول ، تبليغات ، طراحی و کيفيت محصول ، نحوه توزيع ، خدمات پس از فروش کالاهای ما

2. متغيرهای رقبا (غير قابل کنترل)
متغيرهايی هستن که توسط رقبا کنترل ميشن ، مثل قيمت ، تبليغات ، طراحی و کيفيت ، نحوه توزيع و خدمات پس از فروش کالاهای وابسته و يا کالاهای جانشين

3. متغيرهای مصرف کننده
مثل درآمد ، سليقه و انتظار مصرف کننده

4. متغيرهای کلان
مثل سياستهای دولت ، رشد جمعيت ، الگوهای مصرف ملی ، بازارهای جهانی و شرايط محيطی

به طور کلی تجزيه و تحليل تقاضای يه محصول بايد پاسخگوی سوالات زير باشه :

1. سالانه چه ميزان از محصول مصرف ميشه ؟
2. چه کسی مصرف ميکنه ؟
3. محصول کجا مصرف ميشه ؟
4. محصول چگونه مصرف ميشه ؟
5. تعداد دفعات خريد محصول چطوره ؟
6. محصولات با کاربرد مشابه کدوما هستن ؟
7. توقعات از محصول چيه (ظاهر ، کيفيت ، عملکرد ، خدمات پس از فروش و غيره) ؟
8. ماهيت محصول چيه (محصول نهايی ، واسطه ، سازمانی و غيره) ؟

روش های پيش بينی تقاضا

بطور کلی روش های پيش بينی تقاضا رو از نظر ماهيت ميشه به شرح زير دسته بندی کرد :

1. روش های کيفی
2. روش های کمی

روش های کيفی از تجربه ، نگرش و قضاوت افراد مختلف برای پيش بينی کمک گرفته و برای پيش بينی های بلند مدت به کار ميره. به عنوان مثال اينکه شما احساس ميکنين ايران در 10 سال آينده با مشکل جدی کمبود آب مواجه هست و يا اينکه پيش بينی ميکنين الگوهای مصرف شهری و غربی جايگزين الگوهای مصرف سنتی در بازار مواد غذايی ميشه از اين دست پيش بينی های کيفی تقاضا هستش. در حاليکه روش های کمی ، از روش های رياضی و آمار برای پيش بينی تقاضا در کوتاه مدت و ميان مدت استفاده ميشه.

در پست های بعدی روش های کيفی و کمی رو به طور کامل توضيح خواهم داد

موفق باشين
:w36:
 

mahmoodi522

عضو جدید
با سلام
سرمايه گذار اولش که کمتر از مشاور استفاده می کنند و اصلا مشاورهارو قبول ندارن و بعدش هم که وای ...
حالا نکته جالب اینجاست تو کشورهای پیشرفته نقش مشاور جایی نمود پیدا می کنه که مشکل (حالا از هرنوعش)بوجود میاد و مشاور در حل مشکل نقش بسیار مهمی ایفا میکنه ولی متاسفانه در کشور ما وقتی سازمانی به مشکل می خوره - مشاور اولا به هیچ دردی نمی خوره دوما مشاورو هزینه بیخود و اضافی میدونند و میگن الان وقت اینکارا نیست(استفاده از مشاور) - روزی برسد که مدیران سنتی به مدیران صنعتی تبدیل شوند.
 

amin 28

عضو جدید
خیلی خوشحال هستم که با این مجموعه آشنا شدم من در حال حاضر در حدود 6 ساله که به تهیه طرحهای امکانسنجی مشغولم. کار خیلی خیلی جالب و متنوع ودر عین حال نیاز مند دقت، هوشیاری، اطلاعات وسیع، فعالیت، ارتباطات و از همه مهمتر اطلاع به روز از روند مسایل مربوط به صنعت است. اما ماریه که هنوز بعد از این مدت فعالیت احساس یکنواختی و روزمرگی نمی کنم
به هر حال دوستانی که علاقه مند به این مباحث هستند در سایت بانک صنعت و معدن فرمت خوبی برای تهیه طرح امکانسنجی هست که هر کسی می تونه دانلود و استفاده کنه این مباحث کامل بیان شده و از همه بانکهای دیگه کامل تره به لینک زیر مراجعه کنید.
http://w3.bim.ir/customer/farakhan3.asp

آقا ببخشید اگه کسی‌ بخواد در این زمینه کار کنه،از کجا باید شروع کنه؟
 

mrk200584

عضو جدید
با سلام
1- اگر توالي اجرا بر مبناي عناوين باشد ‘ اشتباه است و بايد تصحيح شود .
2- فاز مطالعاتي در خصوص كنترل كيفي ‘ استاندارد ها و ... را در مطلب مذكور نميبينم .
3- اميدوارم موارد تفصيلي عنوان شود تا دوستان دچارسردرگمي نشوند .
با تشكر
 

baseri

عضو جدید
دوستان گرامی
سلام
من در حال آماده سازی یک طرح اقتصادی برای یک آموزشگاه هستم، برای تکمیل بخش تحلیل مالی با مشکلاتی بروبرو هستم، دوستانی که تجربه ای در این زمینه دارن ممنون میشم راهنمایی کنن.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
H طرح تحول اقتصادي جديد دولت اقتصاد و مهندسی مالی 10

Similar threads

بالا