نور. رنگ. بافت در طراحی داخلی

وضعیت
موضوع بسته شده است.

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ترکیب رنگ آبی با رنگ‌های دیگر

ترکیب رنگ آبی با رنگ‌های دیگر

ترکیب رنگ آبی با رنگ‌های دیگر

آبی رنگی است که به راحتی در کنار رنگ‌های دیگر می‌نشیند و جلوه دیگری به فضا می‌دهد و با قرار گرفتن در کنار دیگر رنگ‌ها معنا و مفهوم آن هم تغییر می‌یابد.

آبی آرام + صورتی:





جفت شدن این دورنگ آرام و ساکت با هم در یک فضا، اتاق خوابی شیک و آرام و راحت می‌سازد.
نتیجه این ترکیب: اتاقی دخترانه

آبی + اُکر + سبز:




لکه‌هایی از رنگ اکر و سبز درون اتاقی به رنگ آبی بسیار روشن و آرام حس خودمانی و دنج بودن و آرامش را القا می‌کند.
نتیجه این ترکیب: اتاقی راحت و آرام

شتری + قهوه ای + آبی آسمانی:




رنگ آبی آسمانی با قرار گرفتن در کنار دو رنگ قهوه‌ای و شتری جذابتر به نظر می‌رسد. با ترکیب این سه رنگ با هم جلوه‌ای دیگر به اتاقتان بدهید.
نتیجه این ترکیب: شیک و گرم

آبی پر طاووس + سفید:



این کاغذ دیواری با طرح بسیار جسورانه آبی رنگ و سفید رنگ در این فضای کوچک خودنمایی می‌کند که با قرار دادن وسایل کلاسیک و چوبی جذابیت آن دو چندان شده است.
نتیجه این ترکیب: رازداری

آبی خام + نارنجی:




این پالت رنگی شاد ترکیبی از دو رنگ مدرن و به روز آبی خام و نارنجی می‌باشد. استفاده از طیف‌های مختلف رنگ نارنجی فضا را بزرگتر جلوه می‌دهد.
نتیجه این ترکیب: نیرو بخش

آبی آسمانی + لیمویی:


بکار بردن آوای انعطاف پذیر این رنگها در فضا، جلوه ای دیگر به اتاق داده می‌شود. دراین اتاق جلوه ای سنتی و اجدادی احساس می‌شود.
نتیجه این ترکیب: خردمندانه و باروح

آبی بنفش + رنگهای خام و روشن:



طیف عمیقی از آبی در دیوار‌ها در کنار رنگ‌های پاستلی و روشن اثاثیه سبکتر به نظر می‌رسد.
نتیجه این ترکیب: فریبندگی

آبی کدر + نارنجی:



پایه ای از یک رنگ خنثی در فضا با دو رنگ آبی و نارنجی تازگی و طراوت می‌یابد.
نتیجه این ترکیب: مدرن
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
منزلی بسیار شیک با رنگهای جنگلی!

منزلی بسیار شیک با رنگهای جنگلی!

منزلی بسیار شیک با رنگهای جنگلی!

برای اینکه فضایی به زیبایی جنگلی در فصل پاییز داشته باشید به شما پیشنهاد می‌کنیم از سایه‌های رنگی قهوه‌ای و سبز در دکوراسیون منزلتان استفاده کنید.


1. فضایی تاریک:

دیوارها به رنگ قهوه‌ای اسپرسو و تیره می‌باشد که در اولین نگاه چشم را به سمت رنگ سیاه گمراه می‌کند، البته بدون زبری و خشن بودن رنگ سیاه. همان طور که در تصویر می‌بینید وسایل بکار برده شده در فضا همگی روشن و نورانی می‌باشند، مانند میز سفید یا صندلی سفید و قاب آینه‌ای که با صدف‌های سفید رنگ پوشیده شده است. سعی شده است حتی از وسایل شیشه‌ای که نور را از بین نمی برند هم در حد امکان استفاده شود. برای اضافه کردن رنگ در فضا از یک کاسه نارنجی و یک کوسن رنگارنگ استفاده شده که فضا را از حالت خنثی و دلگیر خارج سازد. پرده زیبای مجلل سیلک بکار برده شده ترکیبی از دو رنگ اصلی در فضا می‌باشد.


2. سبزی لطیف:



تنهای آرام از رنگ سبز، یک راه کاربردی برای افزودن مقداری رنگ پاییز به اتاقتان بدون استفاده از رنگ قرمز یا نارنجی می‌باشد. ترکیبی از رنگ سبز دیوار و پایه شیشه‌ای آباژور و اثاثیه‌ای با رنگ خنثی و مقداری رنگ طلایی در کنار گلدانی با برگ‌های طبیعی این فضای زیبا را ایجاد کرده است.


3. آمیختن با رنگ قرمز:



یک کنسول سیاه رنگ در این اتاق کنتراست زیبایی را با فرش قرمز رنگ ایجاد کرده است. قرنیز پهن سفید رنگ، دیوار را از زمین جدا ساخته، به این ترتیب چشم در این قسمت استراحت می‌کند. آینه و کنسول و صندلی نقطه‌گذاری با رنگ سیاه رنگ در فضا می‌باشد که به فضا زیبایی خاصی داده است.


4. تعادل در طرح‌ها:



وقتی تعدادی اسباب و اثاثیه با طرح‌های بسیار زیاد مثل گلدان‌های راه راه و یک قالیچه پر از طرح و رنگ در کنار هم قرار می‌گیرند، رنگی که برای دیوار انتخاب می‌شود، باید بسیار زیرکانه و با سلیقه صورت گیرد، تا زمینه‌ای خنثی برای عناصر زیبای بکار برده، شود. رنگ قهوه‌ای تیره نیرنگی بسیار زیبا برای خودنمایی وسایل می‌باشد. کف چوبی، میز بامبو، لبه سفید رنگ دیوار فضا را به خوبی تکمیل می‌کند.


5. سبز و کرم:



رنگ آمیزی با رنگ سبز جنگلی، عمق و پر مایه بودن را به اتاق می‌دهد و فضا را آماده‌ی قرار دادن وسایل سنتی می‌کند. در این اتاق نشیمن جفت شدن پرده با کاناپه و آباژور همگی با رنگ اکر فضا را برازنده ساخته است که در کنار کفی با رنگ چوبی روشن و میز و عناصر کوچک دیگر به رنگ سیاه زیباتر به نظر می‌رسد. پارچه مخملین کوسن‌ها نرمی و زیبایی رنگ اتاق را در فضا تکرار کرده است.


6. زیبایی همراه نور:



این اتاق نهارخوری پرنور با رنگ سبز زنده رنگ‌آمیزی شده است. لبه کرم رنگ، یک گزینه عالی برای سقف آرام طلایی رنگ می‌باشد. پرده کرم رنگ و صندلی‌های روکش شده و قالیچه، رنگ را در فضا تکمیل می‌سازد. فریم دور کارهای هنری روی دیوار هم به رنگ دیوار انتخاب شده است و یک قفسه سیاه رنگ نور را در فضا متعادل می‌سازد.


7. سبک روستایی:



دیوار به رنگ شکلاتی در این اتاق نشیمن آرام و گرم، فضا را زیباتر و خودمانی‌تر ساخته است. چرم مبل و پارچه گرم و نرم و یک شومینه سنگی فضا را روستایی و دلنشین کرده که در کنار دو قاب از دو گیاه زیباتر شده است.


8. اتاقکی گرم و نرم:



این اتاق نشیمن با رنگ طوسی سنگی رنگ‌آمیزی شده است که یک انتخاب زیرکانه برای تغییر ماهرانه رنگ شومینه به کار برده شده، است. رنگ گرم چوب در برابر رنگ تیره چرم قهوه ای به نظر عالی می‌رسد و به فضا احساس یک کلبه دنج و گرم و نرم می‌دهد.


9. حمامی آرامش دهنده:



دیوارهای به رنگ گرم شتری و مقدار زیادی از رنگ گرم چوب تیره، فضای حمام را مجلل ساخته و حمام کردن در این وان بزرگ را، دلنشین کرده که در کنار پنجره‌ای بزرگ و دید کامل به منظره بیرون این زیبایی دو چندان شده است. طرح جالب و زیبای کاشی‌کاری کف با تن‌های متنوعی از رنگ قهوه‌ای فضا را تکمیل کرده است.


10. رنگ گرم و تیره دیوار:


قهوه‌ای شکلاتی و سبز روشن سیبی ترکیب بسیار زیبا و تر و تازه‌ای می‌باشد. قاب سفید رنگ پرکار، در واقع به خوبی در زمینه‌ای ساده و یکدست قرار گرفته است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
با رنگهای مختلف اتاقهای خود را زنده و با نشاط کنید!

با رنگهای مختلف اتاقهای خود را زنده و با نشاط کنید!

با رنگهای مختلف اتاقهای خود را زنده و با نشاط کنید!


شروع کنید و برای رنگ آمیزی دیوارها به رنگ‌های خنثی "نه" بگویید. افزودن موجی از یک رنگ پرشور و تند به دیوارها و کف، ساده ترین راه زنده کردن یک اتاق است.
از همین جا شروع کنید و برای رنگ آمیزی دیوارها به رنگ‌های خنثی "نه" بگویید. افزودن موجی از یک رنگ پرشور و تند به دیوارها و کف، ساده ترین راه زنده کردن یک اتاق است.


از معمولی تا استثنایی:


هیچ چیز بهتر از رنگ نمی‌تواند یک اتاق معمولی را به یک اتاق محشر و استثنایی تبدیل کند. اما اینجا یک مشکلی هست : رنگهای تند باید بطور یکنواخت و چند لایه زده شوند و تندی این رنگ چشم را اذیت می‌کند. برای حل این مشکلمی‌توانید هریک از سطوح را با تکان دادن قلم مو و پاشیدن رنگ تند و سپس خفه کردن و پوشاندن آن با قلم مو رنگ کنید. به جای استفاده از یک لایه رنگ تند می‌توانید به روشی که ذکر شد رنگ را روی دیواری که رنگ زمینۀ آن خنثی است بزنید.یک فرش سبزآبی خنثی، پرده‌های بژ به همراه اثاثیۀ سفید، اتاق را رنگین ساخته و در عین حال از تاریکی و خفگی در می‌آورد.

آینه، آینه:



چندین آینه را در یک ردیف روی دیوار بزنید ، با این کار فضا روشن تر و بزرگتر نشان داده خواهد شد.

پوشش‌های رنگارنگ:


برای آنکه در اولین نگاه، رنگ اصلی مورد نظرتان به بیننده القا شود می‌توانید پوشش‌های رویی وسایلی که بیشترین توجه را به خود جلب می‌کنند را به رنگ مورد نظر انتخاب کنید.


طرح و نقش:


در انتخاب کاغذ دیواری بهتر است رنگ زمینۀ خنثی و طرحهای روی آن را به رنگ غالب سایر وسایل منزل انتخاب کنید. مثل این نقش Taisho از ساندرسون.


ساده و پرشور:


وقتی از رنگهای پرشور و مهیج استفاده می‌کنید، مثل همین سبزی که در اینجا استفاده شده است، سایر المان‌های معماری اتاق مثل تزیینات و رنگ درب و پنجره‌ها، را نیز هماهمنگ با رنگ مذکور انتخاب کنید. در اینجا می‌توانید از رنگ سفید برای هماهنگی با رنگ سبز استفاده کنید.در اینجا برای ایجاد هماهنگی و زنده ساختن اتاق از رنگ نارنجی روشن نیز استفاده شده است. در این پالت از المان‌های خنثی، شامل یک گیاه رویایی و زیبا با برگهای پهن و بزرگ، گیاه مینیاتوری همیشه سبز ، رز زردآلویی و رنگهای دلچسب و زیبای مختلف دیگر نیز بهره گرفته شده است.


یک ریزه کاری :



اگر تعویض رویه‌های مبل‌ها در برنامه اتان نیست یا به دلایل اقتصادی از آن صرفنظر کرده اید، می‌توانید با استفاده از چند کوسن بزرگ چهرۀ مبلهایتان را عوض کنید. همانطور که در این عکس می‌بینید این کار با چند کوسن کتانی به رنگ سبز کیوی تازه انجام شده است. طراح این کار توماس پائول است.



یک مدل نمایشی:



یک صندلی لالا با برگ‌های سبز شاد در ترکیب با قطعات خنثی ، مدل شگفت آوری را به نمایش گذاشته است.


یک ایدۀ بکر:



استفاده از ترکیب رنگ صورتی گریپ فروتی با نارنجی گرم روی وسایل چوبی تیره، یک ایدۀ زیرکانه و بکر است؛ همچنین استفاده از رنگ سفید ساده _ روی دیوارها، روکش مبلها و کف زمین _ یک زمینۀ ایده آل برای یک لوستر قرمز پر زرق و برق ، کوسن‌های نارنجی و کاغذ دیواری‌های گلدار فراهم می‌کند. استفاده از لوازم جانبی به رنگهای متنوع و متفاوت ولی هم خانواده به شما کمک می‌کند به خانۀ خود روح ببخشید.


کاغذ دیواری های روغنی متضاد :



این کاغذدیواریها روغنی فابریک موارد استفاده‌های متعددی دارند.


رویه های رنگی :

این رویه های پشمی‌ به رنگهای مختلف موجود است.



خودتان رنگ بزنید:


لازم نیست به فروشگاه EKEA بروید و تمام حسابتان را خالی کنید تا چند تکه وسایل نو بخرید ...می‌توانید روی پارچۀ آباژور قدیمی‌خود را با یک فیکساتور رنگ بزنید و آن را دوباره نو کنید. همچنین می‌توانید این کار را در مورد اکثر وسایل کهنه و قدیمی‌اتان انجام دهید و چهرۀ خانه اتان را کاملا" عوض کنید. میان رنگهای مختلفی که در بازار موجود است استفاده از رنگ قرمز ابریشمی‌ایدۀ جالبی است . برای هماهنگ کردن قسمتهای مختلف یک ویسله می‌توانید از تن‌های مختلف همان رنگ بهره بگیرید.


بهشت روشن :



این آشپزخانۀ معمولی تنها با چند قوطی رنگ به یک آشپزخانۀ شگفت انگیز تبدیل شده است. کابینت‌ها را که قبلا" سفید چوبی با درب‌های شیشه ای بودند، به رنگ سبز سیبی درآورده اند، و دیوارها را به رنگ زیبای بنفش یاسی رنگ کرده اند.برای کف پوش‌ها نیز از تلفیق رنگهای آبی کدر با سفید به صورت خشتی استفاده شده است.

خرده کاریهای جالب:


یک ظرف سفالی به رنگ تند و پرهیجان روی کانتر آشپزخانه قرار دهید و از تاثیر آن در رنگ بخشی به آشپزخانه لذت ببرید. مثل این کاسۀ زیبا که در عکس می‌بینید.

رنگهای دل انگیز:



از زیبایی رنگهای اسطوخودوس سوسنی و سبز سیبی در دکور منزل خود بهره بگیرید.


یک مربع در میان:



برای پوشاندن کف، از موزاییک‌های وینیل ( نوعی پلاستیک) استفاده کنید و مانند نمونه از سنگ صیقلی به رنگ آبی آسمانی که توسط Armstrong’s MODe طراحی شده بهره بگیرید.



ترکیب و هماهنگ کردن:



ترکیب متنوع الگوها و مدل‌های قدیمی‌_ نوارها، طرح حای ستاره ای و پارچه‌های نخی پیچازی یا راه راه _ نمای زیبایی به‌هال این خانه بخشیده است. توجه داشته باشید که ترکیبات متنوع و مختلفی از این مدل‌های قدیمی‌درست کنید و در جای جای خانه بکار ببرید تا دیده شوند و زیبا بنظر رسند. در اینجا همانطور که می‌بینید از انواع تن‌های رنگ آبی _ سرمه ای ،آبی آسمانی ، و آبی سیر _ استفاده شده است. ترکیب این رنگها با زمینه‌های طلایی نمایی فوق العاده به وجود آورده است



گلهای ابریشمی:


گلهای ابریشمی‌رنگینی که در گلدانها قرار داده شده است، شور و حال جاودانه ای به فضا بخشیده است.

عکسهایتان را به یک پاپ آرت تبدیل کنید:

این قاب عکس نقره ای، با نوار پهن خالدار به رنگ زرد قناری، عکس را شبیه یک پاپ آرت واقعی کرده است.


قالی کناره روی پله‌ها:


قالی‌های کتانی کناره با نوارهای خوشرنگ و زیبا، بدون دردسر و فورا" روی پله‌ها را می‌پوشانند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
دکوراسیون با رنگ سیاه، بسیار شیک(2)

دکوراسیون با رنگ سیاه، بسیار شیک(2)

دکوراسیون با رنگ سیاه، بسیار شیک(2)

رنگ سیاه قدرت فوق العاده‌ای در متحد کردن یک طرح رنگی در دکوراسیون دارد و کششی عالی بین اجزای بسیار متفاوت اتاق ایجاد می‌کند. با ما در قسمت دوم آن همراه باشید.
15. آشپزخانه‌ای یکپارچه:


صفحه‌هایی به رنگ سیاه یک انتخاب عالی برای آشپزخانه‌های با رنگ‌های روشن و خنثی می‌باشد. در این فضا رنگ سیاه یک عنصر وحدت‌بخش بین اعضای دیگر در گوشه‌ها و در قسمت‌های دیگر می‌باشد.


16. رنگ سیاه در همه جا:


رنگ اصلی در این اتاق نشیمن دو رنگ کرم و قهوه‌ای می‌باشد. رنگ سیاه در میز وسط اتاق،‌ روکش مبلمان، شومینه و حتی قاب‌های کارهای هنری بالای شومینه هماهنگی و یکپارچگی بین اعضای موجود در اتاق ایجاد کرده است و اجازه نمی‌دهد که چشم در یک جا متمرکز شود و دید را به تمام اتاق می‌کشاند.


17. رنگ سیاه در اتاق خواب:


رنگ‌های خاکستری و کرم و سفید با استفاده از رنگ سیاه در تخت‌ها و آباژور و فرش و کوسن‌ها معنا گرفته‌اند و اتاق بدون رنگ سیاه جذاب و زیبا نخواهد بود.


18. کارکردی ماهرانه:


آیا شما می‌توانید رنگ سیاه را در این اتاق نهارخوری مشخص کنید؟ تنها صندلی‌ها و پایه‌های میز سیاه هستند که در خدمت رنگ‌های روشن و خنثی دیگر در این اتاق می‌باشند.


19. اتاق نهارخوری با سبکی خاص:


استفاده از فرشی با نقوش سیاه رنگ یک عنصر عالی در اتاق می‌باشد که فضا را تعریف می‌کند. رنگ سیاه در پرده‌ها و کوسن‌ها و چلچراغ برای هماهنگی بیشتر در فضا تکرار شده است.


20. جذابیت بیشتر برای رنگ خنثی بژ:


تماس‌های بسیار کوچک از رنگ‌های چوبی تیره و رنگ سیاه تاج تخت، لرزه‌های زیبایی به رنگ خنثی و بی روح بژ می‌زند و بدون این رنگ‌ها اتاق بی‌جان می‌باشد.


21. جزئیات رویه کابینت‌ها:


کابینت‌ها در پائین به رنگ قرمز درخشان و در بالا به رنگ سفید ساده می‌باشند، که بدون تماس‌های رنگ سیاه در بین آنها جذابیتی ندارند و رنگ سیاه علاوه بر جذابیت باعث شده است که چشم در بین این همه رنگ روشن استراحتی بکند.


22. انطباق:


رنگ سیاه بهترین انتخاب برای درخواست تغییرات در هر فضایی می‌باشد و همانطور که در شکل ملاحظه می‌کنید، این رنگ برای پیشخوان‌ها بسیار مناسب است و جلوه‌ای مدرن و بروز به فضا می‌دهد و با هر وسیله‌ای قابلیت انطباق دارد و با هر رنگی جفت و جور می‌شود.


23. همراه با رنگ عسلی:


کابینت‌ها با چوبی به رنگ خود و با دستگیره‌های نقره‌ای برجسته، توسط تماس‌های رنگ سیاه است که سر حال می‌آیند. رنگ سیاه در بالا و پایین کابینت‌ها و پرده پنجره و پیشخوان انعکاس و طنینی دیگر از رنگ سیاه در این آشپزخانه می‌باشد.


24. جلوه ای دیگر از رنگ سیاه:



اسباب کردن این اتاق به این طریق یا مربوط به مد آن دوره است یا استفاده از سبک روستایی می‌باشد، به هر حال استفاده از رنگ سیاه در ساختار گرافیکی روکش صندلی‌ها، کمد سیاه رنگ و طرح سرامیک کف علاقه صاحب خانه را به رنگ‌های مدرن و معاصر را می‌رساند.


25. تاکید رنگ سیاه:



رنگ‌های قرمز و سبز و سفید در فضا طرحی جسورانه و سرکش ایجاد می‌کنند، که در این فضا مقداری از حس آزادی‌خواهانه این رنگ‌ها با استفاده از رنگ سیاه کاسته شده است. و استفاده از رنگ سیاه در پس‌زمینه کوسن‌ها و کار هنری بالای کاناپه جلوه‌ای دیگر از رنگ سیاه است که نشانه تاکید دیگری از این رنگ در فضا می‌باشد.


26. سفسطه ورزی شیرین و دوست داشتنی:


می‌توان از رنگ سیاه با نماهای متفاوت در هر اتاق استفاده کرد. در این اتاق شیک با اضافه کردن پیچیدگی‌ها و سفسطه ورزی‌های رنگ سیاه در مکان‌های مختلف فضا، به خصوص قرار دادن یک کمد سیاه رنگ در مقابل شومینه، فضا چشمگیر و دوست داشتنی‌تر شده است.


27. نقوش کلاسیک کف:



استفاده از مربع‌های متناوب سیاه و سفید رنگ برای کف اتاق جلوه‌ای کلاسیک به فضا می‌دهد، اما در این اتاق نهارخوری با استفاده از وسایل وسوسه‌انگیزی چون پارچه گرافیکی صندلی،‌ گلدان‌های پیکر تراشی شده و کارهای هنری روی دیوار در سمت راست تصویر جلوه‌ای از سبک دیگر را نشان می‌دهد، که با استفاده از یک تابلوی ساده نارنجی رنگ تماس‌هایی از سبک مدرن هم در فضا می‌بینیم.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
دکوراسیون با رنگ سیاه ، بسیار شیک!

دکوراسیون با رنگ سیاه ، بسیار شیک!

دکوراسیون با رنگ سیاه ، بسیار شیک!


رنگ سیاه قدرت فوق العاده ای در متحد کردن یک طرح رنگی در دکوراسیون دارد و کششی عالی بین اجزای بسیار متفاوت اتاق ایجاد می‌کند و دکوراسیون منزلتان را مانند چیدمان های هالیوودی زیبا و جذاب می‌سازد. پس چرا ما یکی از اتاقهایمان را با این رنگ مرموز و جالب دکوراسیون نکنیم؟!

1. قرمز و سیاه در کنار هم:


دو جعبه مشکی رنگ که مانند میز در روبروی کاناپه قرار داده شده اند که جایی برای انبار کردن وسایل غیر ضروری هم می‌باشد و یک میز با پایه های بلند در کنار کاناپه در کنار این آشپزخانه قرمز رنگ و مبل قرمز رنگ در اتاق نشیمن جلوه ای زیبا و یکدست در فضا ایجاد کرده اند. قدرت خارق العاده طرح های گرافیکی کوسنها را با طرح رنگی زیبایشان دست کم نگیرید رنگ های شکوفه های آلبالویی طرح کوسنها مبلمان به رنگ خاکستری را بسیار شیک و غیر یکنواخت ساخته است.

2. مدرن و شیک:


معمولا در دکوراسیون های مدرن حداقل یکی از مهمترین اثاثیه اتاق به رنگ سیاه می‌باشد. در این فضا یک کاناپه بزرگ و یک صندلی با سبک مدرن به رنگ سیاه می‌باشد که دلربایی خاصی در کنار میز هنری و مدرن چوبی خود رنگ در اتاق ایجاد کرده است.

3. خانه ای سنتی:


رنگ سیاه حتی در خانه هایی به سبک سنتی و یا روستایی هم فضا را زیباتر می‌کند. هماهنطور که در تصویر مشاهده می‌کنید مبلمان با روکشهای سفید رنگ و عناصر تزیینی چوبی در کنار رنگ سیاه اسباب و اثاثیه جلوه ای دیگر یافته اند و فضایی عالی برای مردان اهل فکر ایجاد کرده است.

4. قدرت رنگها:


اگر ترس از رنگهای غیر عادی هنوز شما را وادار ساخته که دیوارهای اتاقتان را با رنگ های خنثی و روشن رنگ آمیزی کنید به این تصویر دقت کنید. در این فضا دیوارها به رنگ سبز لیمویی می‌باشد. با قرار دادن اسباب و اثاثیه زیبا و مدرن به رنگ سیاه هماهنگی عالی در فضا ایجاد شده است جلوه ای خردمندانه و هنرمندانه به اتاق داده است.

5. دو سایه از رنگ سیاه:


شما می‌توانید در قسمتهای مختلف وسایل را با رنگ سیاه ادغام کنید. در اینجا یک چاپ زیبای سیاه و سفید بالای یک میز شیک و قدیمی سیاه رنگ قرار گرفته است. شراکت وسایل در داشتن یک رنگ جلوه ای برازنده و شیک در این قسمت از اتاق ایجاد کرده است.

6. فریبندگی دخترانه:


دو رنگ سیاه و صورتی در کنار یک جاذبه زنانه بودایی ایجاد می‌کند. این دو رنگ روی ملافه یک تخت فلزی سفید رنگ قرار گرفته اند که کانون توجه در این اتاق به رنگ صورتی کم رنگ می‌باشد.

7. ترکیب رنگها مانند موسیقی جاز:


اجازه دهید یک اتاق مهیج با رنگی شاد و غیر معمول داشته باشید شما می‌توانید با کمی رنگ سیاه در دکوراسیون منزلتان این رنگهای مهیج و پر تکاپو را کمی رام کنید در این تصویر این کار با قرار دادن دو قاب عکس و چهار صندلی غیر همسان انجام گرفته است.

8. انتخاب یک رنگ پایه:


سیاه، سفید و قرمز: رنگهای رمانتیک اصولا رنگهای ملایم و آرام می‌باشند. اما دراین فضای شیک و رمانتیک از رنگ قرمز درخشان در کنار رنگ سفید استفاده شده است و با قرار دادن میز و درب سیاه رنگ به فضا زیبایی خاصی داده شده است.

9. قابهای هنری متفکرانه:


کارهای هنری در این اتاق نقش بسیار قدرتمندی را ایفا می‌کند. دراینجا بکار بردن رنگهای تیره روی رنگ روشن مانند ضد نور عمل کرده اند که به طور چشمگیری در کنار تلویزیون ال سی دی خودنمایی می‌کند و جلوه ای مدرن و شیک و جذاب به فضا داده است.

10. تماسهای کوچک اما شگفت انگیز:


چشم در این اتاق نهار خوری روستایی با رنگی شاد به جایی نیاز دارد که استراحت کند. مانند صندلیهای سیاه رنگ که چشم را به خود متوجه می‌سازد و تاثیر گیرای رنگ زرد را کم می‌کند.

11.شروعی کوچک:


اگر شما با بکار بردن رنگ سیاه در دکوراسیون منزلتان عصبی می‌شوید می‌توانید از این رنگ در مکانهای وابسته به معماری مثل جزییات طبقات توکار استفاده کنید تا تماسهای کوچک و جزیی از این رنگ خارق العاده را در فضای اتاقتان داشته باشید.

12. استفاده ویژه از رنگ سیاه:


در این راهروی شیک و مجلل با قرار دادن یک صندوقچه سیاه رنگ و نرده هایی با همین رنگ و فرشی با حاشیه ای سیاه توجه را به خود جلب می‌کند و ظاهری شایسته به فضا می‌دهد.

13. موقعیتی ایستا:


کاشیکاری جذاب دیوار با رنگهای اقیانوسی جذابتر می‌شود با بکار بردن یک قاب آینه و صندلی و میل پرده سیاه رنگ.

14. سیاه و برنز:


یک بالکن زیبا و دوست داشتنی با مبلمان های سیاه پارچه ای با موتیف برگ و اسباب سیاه فتیله ای ایجاد کنید. در گوشه تصویر یک پاراوان و یک میز سیاه رنگ با تعریف کردم محدوده فضا احساس محرمانه بودن را در این بالکن به وجود آورده اند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
انتخاب رنگِ مناسب براي پوشش دیوارها

انتخاب رنگِ مناسب براي پوشش دیوارها



انتخاب رنگِ مناسب براي پوشش ديوارها اولين قدم در طراحي رنگي براي دكوراسيون هر اتاق است

؛ اما شايد يافتن رنگ هاي متناسب با آن براي ديگر اجزاي دكوراسيون كمي مشكل تر به نظر برسد. استفاده از چرخه رنگ، روشي مطمئن براي يافتن رنگ هاي متناسب با رنگ مورد نظر ماست. چرخه رنگ متشكل از دوازده رنگ است كه سه رنگ قرمز، زرد و آبي در آن رنگ هاي اوليه و رنگ هاي ميان آنها به عنوان رنگ هاي ثانويه شناخته مي شوند. هر رنگ در اين چرخه مي تواند با رنگ هاي كناري خود كه رنگ هاي هم خانواده اش محسوب مي شوند و همچنين رنگ مقابلش كه رنگ مكمل آن است به خوبي تركيب شده نتيجه اي زيبا و موزون بيافريند. استفاده از رنگ هاي هم خانواده كه در چرخه رنگ در كنار هم قرار گرفته و به اصطلاح همسايه هستند تركيبي ملايم و هماهنگ را ايجاد مي كند كه نگاه بيننده را به راحتي از يكي به ديگري رهنمون مي شود. استفاده از يك رنگ با ميزان كمي از رنگ مكمل آن چنانچه به درستي و در اندازه هاي صحيح صورت گرفته باشد نتيجه اي درخشان و چشمگير مي آفريند و بر جذابيت مجموعه رنگي حاضر مي افزايد و مانع غالب شدن كامل يك رنگ بر فضاي اتاق مي شود.
در اين جا به برخي از اصطلاحات متداول طراحان دكوراسيون در ارتباط با رنگ اشاره مي كنيم:


رنگ هاي آكسان:

رنگ هاي تند و درخشاني كه براي زنده كردن و انرژي بخشيدن به يك مجموعه رنگي به آن اضافه مي شوند، مانند رنگ صورتي تند چند كوسن و يك جفت شمع در يك اتاق نشيمن كه با خانواده رنگ كرم رنگ آميزي شده است.

رنگ زمينه:
رنگ زمينه رنگي است كه در بزرگ ترين سطوح و به بيشترين ميزان در يك فضا مورد استفاده قرار گرفته است مانند رنگ ديوارهاي يك اتاق. رنگ زمينه ، اغلب به عنوان پس زمينه اي براي ساير رنگ هاي به كار رفته در اتاق مورد استفاده قرار مي گيرد و ساير رنگ ها مانند رنگ هاي آكسان يا متضاد را در خود جاي مي دهد.


رنگ هاي متضاد:

اين رنگ ها در كنار هم تاثيري چشمگير بر بيننده باقي مي گذارند چنان كه حتي پس از بستن چشم ها اين تاثير تا مدت كوتاهي در ذهن بيننده باقي مي ماند.

رنگ هاي سرد
:
اين رنگ ها حاوي مقدار زيادي رنگ آبي هستند، به عنوان مثال خاكستري هايي كه شامل مقداري رنگ آبي باشند احساس سردي و سرما را در شما ايجاد مي كنند در حالي كه خاكستري حاوي قرمز يا بنفش قرمز حس گرما را در بيننده القا مي كنند و ويژگي ديگري خواهند داشت.


رنگ هاي مكمل
:
اين رنگ ها كه در چرخه رنگ در برابر يكديگر قرار دارند در كنار هم نمايي چشمگير و متعادل مي آفرينند. اين رنگ ها هرگز از يك خانواده نيستند و حداكثر تفاوت را با يكديگر دارند. به عنوان مثال مي توان چند كوسن نارنجي تند را در زمينه اي از رنگ آبي نمونه بارزي از اين تركيب در نظر گرفت.

رنگ هاي غالب:
رنگ غالب هميشه رنگي كه در بزرگترين سطوح و به بيشترين ميزان در مجموعه اي به كار رفته ، نيست بلكه رنگي است كه بيش از بقيه رنگ ها نظر را به خود جلب مي كند.


يك خانواده رنگي:
شامل مجموعه اي از رنگ ها مي شود كه به نوعي با يكديگر مرتبط هستند براي مثال خانواده آبي شامل مجموعه اي از رنگ هاي آبي است كه از يك سو با آبي سبزها شروع مي شود و از سوي ديگر به رنگ هاي آبي بنفش ختم مي شود. خانواده قهوه اي از رنگ قهوه اي و قهوه اي خاكستري تا پرده هاي نارنجي و قرمز را شامل مي شود

رنگ هاي گرم:
اين رنگ ها محتوي مقدار قابل ملاحظه اي قرمز هستند. حتي برخي از آبي ها نيز ممكن است به واسطه وجود مقداري قرمز در آنها در اين مجموعه جاي بگيرند.


رنگ هاي هم پرده:

اينها رنگ هايي هستند مانند رنگ زرد پررنگ و آبي پررنگ ، اين رنگ ها لزوماً از يك خانواده نيستند بلكه هر دو داراي ميزان مساوي از رنگ قرمز يا آبي
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
منزلی شیک با رنگ ارغوانی!

منزلی شیک با رنگ ارغوانی!

منزلی شیک با رنگ ارغوانی!

شما می‌توانید در دکوراسیون منزلتان رنگ ارغوانی روشن و با روح را انتخاب کنید و یا رنگ بنفش پررنگ و غنی را برگزینید، اما قبل از انتخاب به شما پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بخوانید و رنگ مایه مورد علاقه تان را انتخاب کنید.
1. راز رنگ ارغوانی:


رنگ ارغوانی یکی از رنگهای مرموز می‌باشد که بسیاری عاشق آن می‌باشند. مایه رنگی بوته یاس هم یک رنگ ارغوانی مخملی می‌باشد، این رنگ به دکوراسیون و فضای منزلتان اثری شیرین و جادویی می‌بخشد.

2. شامی در رنگ اسطوخودوس:


دراین تصویر یک ترکیب منحصر به فرد را از این رنگ مشاهده می‌کنید، یک گوشه از فضا برای غذاخوری در نظر گرفته شده است که با رنگ مایه‌‌‌های اسطوخودوس، سفید و رنگ چوب گردویی که به گرمی فضا کمک کرده است رنگ آمیزی شده است.

3. خوابی شیرین:


رنگ اتاق شما تمایلات شخصی و علاقه شما را نشان می‌دهد، در این اتاق 3 تنالیته از رنگ ارغوانی به کار رفته است؛ این کار باعث ایجاد آرامش بخشی به فضا می‌شود. استفاده از یک رنگ در فضا در تنالیته‌‌‌های مختلف به زیبایی فضا کمک می‌کند.

4. آشپزخانه ای تازه:

آیا به دنبال کاری متفاوت برای آشپزخانه تان می‌باشید؟ به نظر شما آشپزی کردن در فضایی با دیوارهای به رنگ گل یاس لذت بخش نخواهد بود؟ آیا این رنگ حس آرامش بخشی را به شما القا نمی‌کند؟

5. نوارهای ارغوانی رنگ:


جلوه ای دیگر از نمایشی جسورانه از کاربرد رنگ ارغوانی در نوارهای پارچه صندلی‌‌‌ها در اتاق نهارخوری دیده می‌شود. دامنه این رنگ در تمام اتاق پراکنده می‌باشد.

6. خاصیت رنگ ارغوانی:

یک نکته هوس باز در این اتاق ناهارخوری سنتی استفاده از تن‌‌‌های مختلف رنگی می‌باشد، البته نکته مهم در این اتاق استفاده از تمامی رنگ‌‌‌ها در یک دامنه رنگی می‌باشد، مثلا همگی دارای تنالیته روشن و یا متوسط می‌باشد که براحتی در کنار هم نشسته اند و ترکیبی زیبا ایجاد کرده اند


7. کارکرد کوسنها:

چشمان شما در این عکس به کجا کشیده می‌شود؟ احتمالا جذابترین رنگ، رنگ ارغوانی می‌باشد که روی بالش‌‌‌ها دیده می‌شود. هنگامیکه از تن‌‌‌های زنده در فضا استفاده می‌شود، حرکت و پویایی در فضا دیده می‌شود؛ این یکی از مهمترین درسهای دکوراسیون می‌باشد.

8. رنگ ارغوانی مناسب اتاق کودک:

رنگهای کم رنگ و روشن بسیار مناسب برای اتاق شیرخوار می‌باشد، تنالیته‌‌‌های آبی، یاسی، صورتی و سبز با دایره‌‌‌های سفید رنگ اتاق را رویایی و آرام بخش ساخته است.

9. رنگ ارغوانی مناسب حمام:

استفاده از پرده دوشی با گلهای ارغوانی حمام آرام و عالی را به ارمغان می‌آورد.

10. رنگ قرمز و انگوری:

دیوارهای رنگارنگ و وسایل استفاده شده در حمام می‌تواند خسته کننده ترین حمامها را که به رنگ سفید می‌باشند، جذاب و زیبا سازند. در این حمام از وسایل قرمز رنگ در کنار دیوارهای به رنگ انگوری استفاده شده که فضا را شاد و با روح ساخته است.

11. ترکیبی با رنگ سیاه:


ارغوانی روشن و متوسط هنگامی فوق العاده به نظر می‌رسد که با رنگ سیاه ترکیب شود. در این تصویر پارچه‌‌‌های کوسن در رنگهای مشکی، سفید و صورتی و ارغوانی می‌باشد که فضا را جذاب و زیبا ساخته است.

12. تنالیته‌‌‌های مختلف رنگ ارغوانی:


اتاق کودک با بکار بردن دکوراسیون با رنگهای متعدد روی صندلی و میز هنرمندانه و زیبا می‌شود. دیوارها و صندلی‌‌‌ها با رنگ یاسی پوشانده شده است و با نوارها و نقطه چینها تزیین شده است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
سفيد و سياه ، در طراحى مدرن

سفيد و سياه ، در طراحى مدرن

سفيد و سياه ، در طراحى مدرن


استفاده از دو رنگ سفيد و سياه بدليل خالص بودن اين دو رنگ و در اوج و فرود بودن ريسك بالايى دارد. ما براى شما يك تركيب بندى بى نقص از اين دو رنگ در نظر گرفته ايم تا با استفاده از آن به مدل هاى ذلخواه برسيد:
امروزه شما در سایتهای گوناگون می‌ توانید فضا های روشن زیادی را ببینید . این آپارتمان سیاه
وسفید اعتصابی كوچك علیه فرم های كلاسیك است. ما دیوارهای پر پنجره را بسیار دوست داریم . در اینجا طراح با دور گیری های مشكی برای پنجره این علاقه را شدت می‌بخشد . این خطوط دور گیری شده به خوبی با نوری كه به خانه می‌تابد و كوسن ها ووسایل تزئینی و فضاهای داخلی هماهنگی دارد .این بك راند سفید و خطوط و طرح های مشكی احساسی مواج و سیال به بیننده می‌بخشد. همه چیز اگرچه ساده است، بدلیل طراحی داخلی خوب و توازن عالی این دو رنگ ، بسیار حساب شده و با نظم خاص كنار هم مجموعه ای شكیل را به وجود آورده است :









 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
رنگهای جوانی در دنياى دكوراتورهای برتر دنیا!

رنگهای جوانی در دنياى دكوراتورهای برتر دنیا!

رنگهای جوانی در دنياى دكوراتورهای برتر دنیا!


براى اينكه احساس شادابى و جوانى كنيد پيشنهاد ما استفاده از جوانى بخش ترين رنگهاى دكوراتور هاى بزرگ دنياست .
بنجامین مور دکوراتور برجسته دنیا در این مطلب به شما توصیه هایی را در مورد رنگها ارائه می‌دهد که امیدواریم مورد توجه شما قرار گیرد


صورتی ها:

شاید شما هرگز فكر نمی كردید كه كه این رنگ اینقدر قوی ظاهر بشود اما می‌بینید كه بسیار چشم گیر است . اما سعی كنید تمام خانه را با این رنگ رنگ آمیزی نكنید – فقط یك دیوار كافی است. این رنگ تركیبی از رنگ كل صد تومانی (شقایق) و تمشك است. تن بسیار زیبای ان اصلا آنقدر شیرین نیست كه دل شما را بزند در عین حال بسیار شاد و جوان كننده است.

تشعشع طلوع خورشيد:

به خانم‌هایی نگاه كنید كه همزمان با افزایش سنشان موهایشان را بلوند و بلوندتر می‌كنند. این روشن كردن مو بی علت نیست زیرا تلالو این روشنی صورترا هم در بر می‌گیرد. این رنگ زرد بسیار گرم و گیرا با مخلوطی از اكر در ان بسیار فرح بخش است . واقعا هر كس به این فضا وارد شود لبخند خواهد زد چرا كه احساس شادابی اول صبح را تداعی می‌كند.

اتاق خوابی كنار دریای كارائیب:


فقط با رنگ امیزی اتاقتان با این رنگ آبی می‌توانید آرامش یك تعطیلات بیا ماندنی كنار دریای كارائیب را به خود القا كنید و بدون هیچ استرسی بخواب روید .



سبز بسیار شیك :

این رنگ سبز تازه و نو و با دكوراسیون‌های مدرن تطابق عجیبی دارد شاید بتوان گفت 50% یك دكور مدرن هماهنگ با این رنگ ، جذابیتش از رنگ سبزی است كه گفته شد .


رنگ بال فرشتگان :


این آبی بسیار شفاف به شما عمیقا احساس شادابی و تازگی می‌بخشد ، احساس مى كنيد بر بال فرشته اى سواريد .


اتاق نشیمنی با صورتی كشميری:


آیا شما تا به حال رنگ صورتی را بعد از جوانی تجربه كرده اید ؟ با این رنگ صورتی هنوز می‌توانید به همه بگوید جواند و شاداب و این احساس را در مهما نانتان هم زنده كنید .


قرمز پر انرژی:



قرمز همیشه رنگی پر انرژی و شاد است این قرمز تركیبی متعادل از نارنجی و قرمز و كمی ابی است و برای اتاق‌ها یی كه كاملا نور گیر و یا تیره است مناسب است



یك حمام با طراوت :


حس پاشیدن آب یك چشمه گورا و زلال روی صورتتان را دارید وقتی این رنگ را می‌بینید . این رنگ بسیار تازه و فیروزه مانند به شما احساس تازگی می‌بخشد.

نارنجی روشن:


یك اتاق نشیمن كلاسیك را می‌توان با این رنگ مدرن كرد.اما فقط یك دیوار را با این رنگ آغشته كنید .

رنگی براى دو سليقه:

اگر نمی توانید بین صورتی و بنفش رنگی را انتخاب كنید ما به شما رنگی مابین اینها پیشنهاد میدهیم .
یك آشپز خانه شاد :


این رنگ زرد بسیار پر انرژی هم برای آشپز خانه مناسب است و هم برای اتاق ناهار خوری شما و به هر دوی اینها انژی مضاعف می‌دهد و اشتها را تحریك می‌كند .

صورتی و صورتی و باز هم صورتی :



این اتاق عمیقا احساس یك دختر جوان با قلبی پر شور را تداعی می‌كند .
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
زیبایی رنگ زرد در دکوراسیون خانه شما

زیبایی رنگ زرد در دکوراسیون خانه شما

زیبایی رنگ زرد در دکوراسیون خانه شما



زرد رنگ گلها، لیموترشها و‌آفتاب می‌باشد که می‌توان با استفاده از این رنگ تغییرات زیادی در خانه ایجاد کرد. از این تصاویر می‌توانید ایده‌های جالب برای دکوراسیون منزلتان بیابید.

کلکسیونی زیبا:



یک مجموعه منحصربفرد از تکه‌های هنری برگزیده، یک اتاق نشیمن زیبا با سبک خاص و جالب ایجاد می‌کند. رنگ زرد در این اتاق در قسمت‌های مختلف بکار رفته است، در کوسن‌های روی کاناپه، پارچه صندلی‌ها، کارهای هنری روی دیوار و حتی حرف بزرگ W روی قفسه کتابخانه.
گرم و آرامش بخش:


رنگ زرد می‌تواند تاثیری آرام‌کننده داشته باشد، این تاثیر هنگامیکه در حالت کمرنگ و آرام بکار رود بیشتر می‌شود. رنگ‌آمیزی روشن در طبقات و کابینت‌ها به زیبایی با رنگ بژ دیوار ترکیب شده‌است. رنگ گرم چوب پیشخوان و دستگیره‌های کشوها به خوبی با ملحقات استیل آشپزخانه تضاد زیبایی ایجاد کرده است.
آمیختن و منطبق کردن:


یکی از بهترین ویژگی‌های رنگ زرد این است که به زیبایی با رنگ‌های دیگر ترکیب می‌شود. در این اتاق رنگ زرد در کنار رنگ نارنجی و سبز و صورتی و آبی و قهوه‌ای ترکیبی زیبا ایجاد کرده است.
زرد و سیاه:


با دادن نواری سیاه رنگ به دکوراسیون زرد رنگتان به زیبایی آن بیفزایید. اگرچه رنگ سیاه در این اتاق خیلی کم بکار رفته است اما این تضاد ترکیب خوشایندی را ایجاد کرده است.
اتاق نشیمن آفتابی:

این پالت رنگی در هر فصلی به اتاق گرما می‌بخشد. دیوارها در رنگ طلایی روشن در کنار کف‌پوش چوبی زیباتر به نظر می‌رسد. این زیبایی در مقابل زمینه کره‌ای و تن‌هایی از رنگ قرمز روی صندلی و کوسن و فرش به اوج خود می‌رسد.


اتاق خوابی آفتابی:


پارچه های زرد و سفید هارمونی جالبی در اتاق ایجاد کرده‌اند. پوشاندن دیوارها با پرده هم به زیبایی اتاق کمک می‌کند و هم دیوارها را از سادگی در می‌آورد و هم می‌تواند عیب‌های دیوار را مخفی کند.
دستورالعمل رنگ‌ها:


رنگ‌آمیزی دیوارها در رنگ زرد روشن در کنار رنگ آبی دریایی و طلایی مبلمان گفتگویی گرم و خودمانی را محقق می‌سازد، تمام این ته‌رنگها با فرش در ارتباط هستند.
تالار ورودی:


رنگ زرد احساس جوانی به این تالار سنتی و پلکان می‌دهد. این رنگ همچنین به وسیله ویژگی آفتابی خود فضا را روشن‌تر می‌کند حتی اگر امروز بارانی باشد.
میزی در کنج:


رنگ طلایی چوب‌ها و زرد دیوارها این صبحانه خانوادگی را شادتر و لذت بخش‌تر می‌کند. تنالیته‌های روشن برای فضاهای کنج و گوشه مناسبتر است، زیرا این فضاها معمولا تاریک و یکنواخت می‌باشند، این رنگ ها فضا را روشن‌تر و شادتر می‌سازند.
اتاق نشیمن طلایی:


دراین اتاق نشیمن رنگ طلایی به وفور یافت می‌شود، از زمین گرفته تا وسایل قرار گرفته در اتاق. تک رنگ بودن پرده‌ها جذابیت و زیبایی خاصی به اتاق داده است، این ویژگی در کف پوش، رومبلی، شومینه و قاب آینه و حتی وسایل تزینی روی میز هم نمایان است.
ناهاری آرام بخش:


رنگ زرد روشن دیوارها به سمت کارهای برنزی روی دیوار تمایل دارد و باعث زیبا شدن آنها شده است. رنگ زرد روی میز در وسایل ناهار هم دیده می‌شود که هماهنگی زیبایی جالبی با صندلی‌ها ایجاد کرده است.
تمرکز رنگها:


مبل‌های روکش شده، رنگشان هماهنگ با شومینه می‌باشد که با نقوش روی قالی بسیار هماهنگ است. قرار دادن این چهار مبل در کنار هم با طرح‌های متفاوت گفتگو را گرمتر و خودمانی‌تر خواهد ساخت.
زردی رسمی:


در این اتاق نهار‌خوری رسمی و سنتی رنگ زرد و طلایی شاهانه در تمام فضا پراکنده شده است. با استفاده از تن‌های روشن در کنار تن‌های تیره این فضا جالب‌تر و رسمی‌تر به نظر می‌رسد.
اتاق نشیمن سنتی:


رنگ زرد پر جنبش دیوارها در کنار رنگ آبی مبلمان خودنمایی می‌کند و به خوبی ترکیبی زیبا با روکش مبلها ایجاد کرده است و استفاده از تزیینات آبی رنگ فضا را جذابتر ساخته است.
اتاق نشیمن به رنگ کره ای:



این اتاق نشمن زیبا سرشار از رنگ زرد در تن‌های روشن و تیره می‌باشد که این هایلایت در کنار رنگ قهوه‌ای زیباتر شده است. استفاده از عناصر هنری زیبا مانند میز موزاییک‌کاری شده و پرده های زیبا و مجلل به زیبایی اتاق کمک کرده است.
 

mars

کاربر بیش فعال
قوانین طلایی مارک مک‌کالی برای انتخاب رنگ دکوراسیون

قوانین طلایی مارک مک‌کالی برای انتخاب رنگ دکوراسیون

قانون جادویی: یه رنگ انتخاب کنین ، هر رنگی که دوست دارین. حتما می گید کاش انتخاب رنگ برای طراحی داخلی خونه به همین راحتی بود. خب هست ! به لطف مارک مک‌کالی نویسنده کتاب “رنگ درمانی در خانه” انتخاب رنگ در طراحی داخلی خیلی راحت شده ، مارک ۸ تا نکته ارائه کرده که کمک می کنه رنگ دلخواهتون رو پیدا کنین و یه خونه خوشرنگ تر داشته باشین.

۱٫ یه رنگ از بزرگترین بافت توی فضا انتخاب کنین
اگه اثاثیه طرح دار مثل قالی یا یه تابلو دارید ، رنگ مورد علاقتون رو از توی همین کار انتخاب کنین. برای انتخاب یه رنگ خنتی برای دیوارا از ته‌مایه سفید یا بژِ همین وسایل استفاده کنین.



۲٫ از بخشای مهم خونه شروع کنین
اول برای بخش های مهم تر خونه مثل اتاق نشیمن ، اتاق غذاخوری و ورودی گروه رنگی انتخاب کنین. بعد از بین رنگایی که انتخاب کردین یه رنگ رو جدا کنین و همین رنگ رو چند درجه روشن تر کنین ، بعد توی فضاهای خصوصی مثل اتاق کار یا اتاق‌خواب ازش استفاده کنین.



۳٫ دکور خونه باید از پایین به بالا روشن تر بشه
مک کالی میگه یه راه خوب برای انتخاب رنگ دکوراسیون اینه که کف رو تیره ،دیوار‌ها رو متوسط و سقف رو روشن کنیم. اون معتقده هر فضای داخلی باید تکرار دنیای بیرون باشه. در طبیعت هم زیر پاهامون معمولا تیره‌ تره ، وقتی مستقیم به جلو نگاه می کنیم رنگ های متوسط رو می بینیم و هر چی به سمت آسمون بریم رنگ‌ها روشن‌ترن.



۴٫ بررسی رنگ لباس ها
اکثر آدما لباساشونو به رنگ های مورد علاقشون انتخاب می کنن چون حس می کنن تو اون لباسا بهتر دیده میشن.در مورد خونه هم همینه ، باید برای خونتون هم رنگی رو انتخاب کنین که بهتون بیاد . اگه هیچ وقت لباس زرد نمی پوشین ، کاناپه زرد هم نخرین.



۵٫ از چرخه رنگ ها استفاده کنین
به طور کلی ، رنگهای مشابه ، که در چرخه رنگ در کنار هم هستن ، مثل سبز و آبی ، آرامش بخش هستن و برای فضاهای غیر رسمی و خصوصی مناسب ترن. این رنگ‌ها برای اتاق خواب که جای استراحته خیلی خوبن.مک کالی عقیده داره : هر رنگی که انتخاب می کنین ، توی همه اتاقا حتما یه وسیله مشکی هم داشته باشین. رنگ سیاه به باقی رنگای توی اتاق جون میده. آباژور مشکی ، قاب عکس یا گلدون مشکی رو امتحان کنین.




۶٫ از قانون ۱۰-۳۰-۶۰ استفاده کنین
مک کالی میگه : موقع طراحی دکوراسیون یه فضا ، ۶۰ درصد جزئیات فضا رو به یه رنگ اصلی ، ۳۰ درصدش رو به یه رنگ ثانویه و ۱۰ درصد آخر رو با یه رنگ تاکیدی رنگ آمیزی کنین. به احتمال زیاد بخش اعظم رنگ مال دیوار هاست ، رنگ ثانویه مربوط به اسباب و اثاثیه میشه و تزئینات مثل گل ها و کوسن ها و … رنگ تاکیدی خواهند داشت. اینجوری رنگ ها با هم در توازن کامل هستن.




۷٫ همگام با معماری پیش برید
اگه تو خونه یه اتاق خیلی کوچیک دارین ، برای اینکه بزرگتر دیده بشه دیواراشو سفید نکنین ، به جای این کار سراغ یه گروه رنگی گرم برید. معمار تصمیم گرفته این اتاق کوچیک باشه ، به نظرش احترام بذازین.




۸٫ سبک شخصی خودتون داشته باشین
اگه خودتون دکوراسیون خونه رو طراحی کنین همه ازتون تعریف می کنن ، چون سبک مال خودتونه ، حتی اگه بقیه هیچ وقت دکور خونه خودشون رو اینجوری طراحی نکرده باشن.پس اگه تصمیم گرفتین همه اتاق های خونه رو قرمز ، آبی و سفید کنین ، اینکارو بکنین . شما می تونین کاری کنین که هر رنگی خوب به نظر بیاد چون این سلیقه شماست.






مرضیه فلاح
 
  • Like
واکنش ها: mpb

MaRaL.arch

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
نور و طراحی خلاقانه مرکز فرهنگی باربیکن

نور و طراحی خلاقانه مرکز فرهنگی باربیکن


طراح: Momentom
سال اجرا: 13 فوریه الی 1 جون 2014
عنوان پروژه: منحنی

مرکز فرهنگی و هنری باربیکن لندن در بریتانیا، طرح استودیوی جدید خود را راه اندازی کرده است. برنامه این طرح با در خواست کارفرما که در سال 2006 آغاز شده بود و برنامه ای ویژه برای طراحی فضای دوار پشت سالن کنسرت را در نظر گرفته بود. در پاسخ به این درخواست، تیم طراحی با یک حرکت خلاقانه و زیبا، با عناصری ساده مانند: نور و صدا، این بخش از مجموعه را طراحی کرده است. تیم طراحی، الگوهای نورانی را به وسیله اشکال ساده هندسی شکل داده اند و تفاوت زیادی را نسبت به تعبیه نور به صورت معمول خلق کرده اند. با ایجاد سایه و تشعشع نور ، جو فضا را بسیار متفاوت نموده و بازدیدکننده را به فضا دعوت می کند. بازدیدکنندگان با توجه به موسیقی موجود در فضا و تأثیر بصری نور، تحت تأثیر فضای داخلی قرار میگیرند.



 

MisyoMasoud

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دکوراسیون مدرن سیاه - سفید

دکوراسیون مدرن سیاه - سفید


رنگ مشکی برای طراحی فضاها و دکوراسیون محیط چندان استفاده نمی‌شود . چون رنگ مشکی، حس رعب و وحشت دوچندانی در محیط ایجاد می‌کند؛ مگر اینکه با رنگ متضاد دیگری مثل سفید در کنار هم قرار بگیرند. ترکیب سفید و مشکی، می‌تواند خانه‌ای رؤیایی برای شما فراهم کند چون سفید نشانی از معصومیت است و مشکی همیشه نشانه قدرت بوده است و جلوه‌ای از شکوه و جلال به محیط خانه شما می‌بخشد.

کوسن های معجزه گر




اگر می‌خواهید با کمترین هزینه‌ تغییر و تحولی در اتاق نشیمن خود ایجاد کنید. چند عدد کوسن با ترکیب رنگ سفید و مشکی بخرید و به کاناپه‌های خود اضافه کنید. کوسن‌های سفید و مشکی در کنار هر رنگ و مدل مبلمانی قابل استفاده هستند.

شب خاطره انگیز





اگر می‌خواهید از مهمانان خود به لوکس‌ترین شیوه ممکن پذیرایی کنید، یک میز غذاخوری مشکی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. ترکیب سفید و مشکی به‌ویژه روی میز پذیرایی، ترکیبی شیک و فاخری است که شما را میزبانی با سلیقه و متفاوت نشان می‌دهد.

مشکی در نورپردازی







در طراحی مدرن دکوراسیون، لوسترهای استوانه‌ای پارچه‌ای زیاد دیده می‌شود. لوسترهای ساده‌ای که با طراحی‌های مینی‌مال مدرن هماهنگی و همنشینی خوبی دارند. چنین لوسترهایی برای فضاهای سفید و مشکی با طراحی مدرن انتخاب خوبی هستند. طراحان توصیه می‌کنند از این لوسترها به‌خصوص برای اتاق غذاخوری و نورپردازی بالای میز غذاخوری استفاده کنید.
برای خانه شما که به شیوه کلاسیک دکور شده برای لوستر سفید یا مشکی بهتر است سراغ نمونه‌های کریستالی بروید.


سفید و مشکی برای کف







اگر می‌خواهید کف خانه خودتان را از یک رنگ واحد به ترکیب دو رنگ تغییر دهید، بی‌شک یکی از بهترین انتخاب‌ها، سفید و مشکی است. طراحان چنین ترکیبی را به شکل شطرنجی، راه راه یا ... برای محیط‌هایی مثل آشپزخانه، حمام و دستشویی توصیه می‌کنند که به‌راحتی توسط دو رنگ کاشی سفید و مشکی قابل اجراست. برای اینکه محیط شما کوچک و دلگیر نشود، در فضایی با کف سفید و مشکی از وسایل سفید استفاده کنید.

خواب سفید و مشکی








اتاق خواب شما به هر رنگی باشد، می‌توانید با یک سرویس خواب سفید و مشکی تنوعی در آن ایجاد کنید. طراحان با توجه به موضوعات روانشناسی به شما پیشنهاد می‌کنند، سراغ سرویس‌های خوابی بروید که رنگ سفید در آنها غالب است چون خوابیدن در ملحفه‌های سیاه، انتخاب خوبی برای تجربه یک خواب راحت و آسوده نیست.


پرده‌های سفید و مشکی








برای داشتن پرده‌هایی با ترکیب دو رنگ سفید و مشکی، چند گزینه پیش روی شماست؛ گزینه اول دو لایه پرده، ترکیب تور و پارچه است که بهتر است پارچه تور سفید و پارچه دوم از جنسی کلفت‌تر مثل مخمل، ساتن و ... باشد. این مدل پرده برای انواع دکوراسیون مدرن یا کلاسیک مناسب است. گزینه دوم استفاده از پارچه‌های دو رنگ سفید و مشکی است. این نوع پرده برای فضاهای اسپرت مناسب‌ترند. دقت کنید پرده‌های سراسری مشکی برای اتاق‌های بزرگ و دیوارهای بلند مناسب هستند وگرنه باعث کوچک نشان دادن محیط می‌شوند.


سفید و مشکی برای مبلمان








اگر می‌خواهید مبلمان را که بخش اصلی دکوراسیون محسوب می‌شود، به رنگ سفید و مشکی انتخاب کنید سراغ پارچه‌های ترکیبی نروید بلکه مبل را از پارچه مشکی ساده و میز را به رنگ سفید ساده یا برعکس انتخاب کنید. ترکیب دو رنگ مختلف میز و صندلی، پیشنهاد طراحان امروزی برای فراهم کردن فضایی مدرن و متفاوت از پارچه‌های نقشدار قدیمی است.


سفید و مشکی روی دیوارها







اگر می‌خواهید فضای اتاق پذیرایی شما، ناگهان به فضایی کلاسیک تبدیل شود، سراغ کاغذدیواری‌های سفید و مشکی با نقش و نگار کلاسیک بروید. در چنین فضایی بهتر است یک تک دیوار را برای کاغذ دیواری انتخاب کنید و از تکرار این طرح روی تمام دیوارها خودداری کنید چون جلوه و زیبایی خودش را از دست می‌دهد. تک بودن راز زیبایی این مدل کاغذ دیواری سفید و مشکی است.


 

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نور پردازی دکوراسیون داخلی به همراه خلاقیت و زیبایی

نور پردازی دکوراسیون داخلی به همراه خلاقیت و زیبایی





طراحان خلاق نور پردازی شرکت heathfield طیف وسیعی از تاسیسات خود را برای لابی هتل ، پذیرایی ، راه پله ، رستوران ها و گالری ها ارائه دادند که هر معمار و طراح به چالش می کشد تا این تاسیسات در پروژه های خود بکار بگیرند. نقطه عطف طرح های نور پردازی توسعه دادن این تاسیسات در فضاهای داخلی بزرگ است و شرکت heathfield با مواد ، شکل و فرم به همراه قابلیت تنظیم تاسیسات ،توانسته به حداکثر تاثیر در محیط دست یابد.

گفته طراح chris fox : "من با ترکیب مواد در آزمایش هایی به بسیاری از قابلیت های شیشه ، فلز و سرامیک رسیدم. فکر کنید در مورد چگونگی انتقال نور ، منعکس کردن و رنگ نور که شما را در بازی از نور قرار می دهد."
























تحریریه معماری آرل
مترجم : مسعود فلاح
منبع : www.designboom.com
 

masoud-architect

عضو جدید
کاربر ممتاز
نور پردازی ویژه در طراحی داخلی

نور پردازی ویژه در طراحی داخلی

طراحی داخلی آپارتمان، نورپردازی ویژه در طراحی داخلی






مترجم: حامد رضایی

در طراحی داخلی، نورپردازی اصل بسیار مهمی است. نورپردازی، سبب بهتر دیده شدن کار خواهد شد و زیبایی طراحی را دو چندان می کند. استفاده از نورهای مخفی، در طراحی داخلی آپارتمان ها امروزه بسیار رایج است. در این پست قصد بررسی طراحی داخلی سه آپارتمان را داریم که از نظر نورپردازی بسیار غنی هستند و نورپردازی تبدیل به یک شاخصه در طراحی آنها شده است. استفاده از نورهای مخفی در دیوار، کف و سقف نکاتی هستند که قصد بررسی آنها را خواهیم داشت و صرفنظر از اینکه این آپارتمان ها کار کدام گروه معماری و طراحی هستند و در کجا قرار گرفته اند، طراحی داخلی این سه آپارتمان را بررسی خواهیم کرد. در طراحی داخلی خود از این تجربیات استفاده کنید. با آرل همراه باشید.
هر سه طراحی داخلی ارائه شده در این قسمت، کار استودیوی طراحی Viarde هستند.
در یک خانه، تمام فضاها مهم هستند و نمی توان گفت اتاق خواب ارزش کمتری دارد یا طراحی سرویس بهداشتی مهم نیست. بلکه ممکن است در نظر هر فردی، یک فضا از اهیمت ویژه برخوردار باشد و فضاهای دیگر از اهیمت کمتر. بنابراین طراح، باید در هر طراحی، بهترین عملکرد خود را پیاده سازی نماید. اتاق نشیمن، محل غذاخوری، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و ... همگی در نظر یک طراح باید اهمیت داشته باشند. در این پست، جدای از سبک طراحی، قصد بررسی نورپردازی در طراحی داخلی با ارائه ی سه نمونه کار خوب را خواهیم داشت.
شاید شما، از آن دسته طراحانی باشید که زیاد از نورهای مخفی استفاده نمی کنید و اعتقادی به استفاده از آن ندارید. شاید هم بطور گسترده از نور در طراحی استفاده می کنید و البته نظر شما کاملا درست است که هرفضایی، ملزومات و شرایط خاص خود را دارد اما اینجا ما قصد نمایش نتیجه ی استفاده از نور در طراحی داخلی فضاهای مسکونی را داریم که نور، سبب پررنگ شدن دوچندان هنر طراح شده است.
در طراحی داخلی اولین آپارتمان مورد بررسی، استفاده از نور در سقف و دیوار، بسیار چشمگیر است. در فضای نشمین، همانطور که مشاهده می کنید استفاده از لامپ با شکل هندسی در سقف و استفاده از نورهای مخفی پشت تلوبزیون باعث ایجاد تفاوت با سایر فضاها شده است.







نورپردازی در اتاق خواب به دو صورت استفاده از نور مخفی و همینطور نور آشکار منعطف با قابلیت جابجایی انجام شده است.









استفاده از نورهای با قابلیت جابجایی در اتاق نشمین











استفاده از نور مخفی سرتاسری در فضای سرویس بهداشتی













طراحی داخلی آپارتمان دوم: در این طراحی، از لامپ هایی که در کف و پله ها کار گذاشته شده است استفاده شده است. برای کف این آپارتمان از کفپوش چوبی به همراه سرامیک استفاده شده است.













چراغ سقفی بزرگ بسیار زیبا به فضای ناهارخوری اضافه شده است.







طراحی داخلی آپارتمان سوم: در این طراحی همانطور که مشهود است، نورهای مخفی در سقف و بالای جداکننده ی چوبی قرار گرفته اند.



























با امید به این که مشاهده ی چنین نمونه کارهایی، باعث ایجاد خلاقیت در طراحی تمامی طراحان داخلی شود.

تحریریه معماری آرل
مترجم: حامد رضایی
منبع: HOME-DESIGNING
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

hnfati

عضو جدید
نور را فراموش نکنید

نور را فراموش نکنید



اتووود با داشتن ستون های ثابتی همچون تراشه های کانسپچوال، کتابخانه اتووود و هنر گفت وگو، پوشش دادن اخبار سایت هایی مانند ساکرپانچ و پرداختن به معماران اوانگارد و مدارس معماری پیشرو بعضا به عنوان سایتی نخبه گرا شناخته می شود، حال انکه اتووود عملا از همان ابتدا با فراوری فضایی برای بارگذاری آزادانه پروژه هایی از لایه های به لحاظ کیفی متفاوت جغرافیای معماری ایران تلاشش صرفا هم رسش این لایه های پویا به یکدیگر بوده است، بدون انکه به فرادست یا فرودست بودن این لایه ها در گفتمان معماری بیاندیشد.
ستون تازه ای که تحت عنوان پالپ نیوز اتووود صورت بندی شده است، گامی دیگر است برای نزدیک شدن به همان اتمسفر همگرا، انچه اتووود انقلاب سبک زندگی می خواند؛ ایده پردازی برای دستکاری های ساده در فضای روزمره توسط ادم هایی که هیچ تجربه حرفه ای معماری ندارند، اما کنش غریزی شان کیفیت فضا را بهبود می دهد.
پالپ نیوز اتووود همان ایده فیلسوف مجارستانی؛ اگنس هلر را در پس زمینه اش تعقیب می کند:"بدون به اشتراک گذاری حافظه تاریخی هویتی شکل نمی گیرد." تلاش های روزمره ما برای تغییر کیفیت فضا عملا به تولید فضا می انجامد و این در مقیاس خرد نوعی انقلاب است در سبک زندگی مان.
اگرچه لامپ های عریان قادرند نیازهای کمی نور را به آسانی مرتفع کنند، واضح است جنبه های دقیق تامین آسایش و نکات ظریف زیبایی شناسی از عهده این وسایل ساده برنمی آید. در حقیقت گره کار در تهیه و تامین نور نیست بلکه تنظیم منابع نوری برای خلق محیط مناسب بصری، مساله اصلی است.​
1ـ استفاده از نورپردازی داخلی‌ رو به بالا این نوع نورپردازی بخش بالایی فضا را به طور کامل روشن می‌کند بدون اینکه نور مستقیم و با شدت از بالا به پایین بتابد و چشم را آزار دهد. این نوعنورپردازی نیاز به سیم‌کشی‌های حرفه‌ای با ابزار دشوار ندارد. می‌توانید به آسانی با استفاده از چراغ‌هایی که نور را رو به بالا منتشر می‌کنند و تنها با زدن دو شاخه به پریز آن را تامین کنید. بهترین مکان برای قراردادن این چراغ‌ها پشت گیاهان آپارتمانی موجود در دکوراسیون یا پشت مبلمان و وسایل بزرگ است.​

2ـبه منظور پیشگیری از ایجاد خیرگی ناراحت کننده چشم ناشی از منابع نوری، درخشندگی آنها در زاویه های دید معمولی باید محدود شود.

3ـ ترتیب قرارگیری چراغ ها به منظور نیل به توزیع روشنی دلخواه لازم است به گونه ای باشد که نور کافی به قسمت های بالایی دیوارها و سقف برسد.این امر عموماً نیاز به یک طرح قرارگیری چراغ ها در فواصل یکنواخت دارد تا به این ترتیب شدت روشنایی مورد نیاز در صفحه مربوط به ناحیه تامین روشنایی حاصل شود. در حالی که ترتیب قرارگیری به صورتی است که فواصل بین چراغ ها از مقدار حداکثر نسبت به فاصله به ارتفاع نصب تجاوز نمی کند و فاصله از دیوارها نصف این فاصله است.

4ـ هنگامی که می‌خواهیم کاربرد محوطه کوچکی مثل سطح یک میز یا پیشخوان را مطلوب کنیم، نور پردازی تاکیدی بر روی میز باید در محدوده پیرامون ان نگاه داشته شود. نورهای رو به پائین را بر روی صندلی‌ها متمرکز نکنید، زیرا پرتوهای بالایی سایه‌های نامطلوبی بر روی صورت افراد می‌اندازد و گرمای حاصل از تابش آنها نیز ممکن است ناراحت‌کننده باشد.

5ـ نور پردازی هالوژنی در فرورفتگی‌ها، این امتیاز را دارد که مانعی در سر راه نوردهی آنها به وجود نمی‌آید، اما موجب بروز سایه‌هایی در زیر پلک، بینی و چانه می‌شوند. مگر آنکه با فاصله های مناسب و بالای نور دیگری بر روی پیشخوان قرار می‌گیرد تا نور پائین به سمت بالا منعکس و سایه‌ها را بی اثر می‌کند.

6ـسرویس بهداشتی یکی از مکان‌های بسیار مناسب برای استفاده از چراغ‌های تزئینی است زیرا با کمک این چراغ‌های به اندازه زیادی بر زیبایی و لطافت دکوراسیون این فضا افزوده می‌شود (فراموش نکنید که باید دور از آب نصب شوند).

7ـدر هر اتاق از ترکیبی از چند نوع نورپردازی گوناگون استفاده کنید تا جذابیت و زیبایی فضا بیشتر شود. برای نمونه، نورپردازی سقفی یا همان لوسترها (به همراه دیمر به جای کلید برق)، چراغ‌های زمینی یا رومیزی مانند انواع آباژورها، نورپردازی رو به بالا و نورپردازی متمرکز که برای روشن کردن آثار هنری استفاده می‌شود و همچنین شمع‌های متعدد از جمله انواع مهمنورپردازی هستند که باید برای راحتی و زیبایی فضا در دکوراسیون فضا گنجانده شوند.
مـنـــــــبـع : www.versicherung-net.eu
 

hnfati

عضو جدید
چگونه رنگ بندی مناسب انتخاب کنیم

چگونه رنگ بندی مناسب انتخاب کنیم



اتووود با داشتن ستون های ثابتی همچون تراشه های کانسپچوال، کتابخانه اتووود و هنر گفت وگو، پوشش دادن اخبار سایت هایی مانند ساکرپانچ و پرداختن به معماران اوانگارد و مدارس معماری پیشرو بعضا به عنوان سایتی نخبه گرا شناخته می شود، حال انکه اتووود عملا از همان ابتدا با فراوری فضایی برای بارگذاری آزادانه پروژه هایی از لایه های به لحاظ کیفی متفاوت جغرافیای معماری ایران تلاشش صرفا هم رسش این لایه های پویا به یکدیگر بوده است، بدون انکه به فرادست یا فرودست بودن این لایه ها در گفتمان معماری بیاندیشد.
ستون تازه ای که تحت عنوان پالپ نیوز اتووود صورت بندی شده است، گامی دیگر است برای نزدیک شدن به همان اتمسفر همگرا، انچه اتووود انقلاب سبک زندگی می خواند؛ ایده پردازی برای دستکاری های ساده در فضای روزمره توسط ادم هایی که هیچ تجربه حرفه ای معماری ندارند، اما کنش غریزی شان کیفیت فضا را بهبود می دهد.
پالپ نیوز اتووود همان ایده فیلسوف مجارستانی؛ اگنس هلر را در پس زمینه اش تعقیب می کند:"بدون به اشتراک گذاری حافظه تاریخی هویتی شکل نمی گیرد." تلاش های روزمره ما برای تغییر کیفیت فضا عملا به تولید فضا می انجامد و این در مقیاس خرد نوعی انقلاب است در سبک زندگی مان.
این اتاق نشیمن، شامل رنگ بندی جسورانه قالی مدرن می شود. قرمز، بنفش و زرد لیمویی که در کاناپه و دیوارها تکرار شده است، طراوت و شادابی را به یک فضای پذیرایی آفتاب گیر با نور طبیعی، می بخشد.​

طراح، طبیعت را در این پذیرایی سنتی، تقلید می کند.کف سازی چوبی و فرش ها با دیوارها و مبلمان های بژ باب روز هماهنگ است.

رنگ های مکمل ــ مثل قرمز و سبز، در یک چرخه در مقابل یکدیگر قرار می گیرند، تمایل بیشتری برای ساختن اتاق های جذاب تر ایجاد می کند.

فضای آرایش، با چرم های بازیافتی و مقداری وسایل برنز، شکل گرفته است.
مـنـــــــبـع : www.hgtv.com
 

MaRaL.arch

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
...............ارتباط نور و رنگ.................

...............ارتباط نور و رنگ.................

مطلب زیر اطلاعات جامع و بسیارخوبی درباره انواع نور و تاثیر هرکدام و همینطور بهترین نور برای هرکدام از فضاها باتوجه ب عملکرد و محل قرارگیری در جهات جغرافیایی و همینطور استفاده از رنگهای مناسب با اون نورها دراختیارتون میذاره

مطالعشو اکیدا توصیه میکنم:)




نویسنده: فیرزوه فقهی​
آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا یک سیب قرمز به نظر می رسد؟! به طور معمول، ما فکر می کنیم رنگ یک جسم بدون تغییر و ثابت است. در واقع این همه ی حقیقت نیست. بلکه رنگ ظاهری یک جسم، بسته به اینکه چه بازتابشی از نور بازتابیده شده برآن دارد، متفاوت است. مثلا در مثال سیب، دلیل قرمز بودن آن این است که سیب ، رنگ قرمز موجود در طیف رنگی نور را بازتاب داده و بقیه نورها را جذب می کند. بنابراین به نظر قرمز می رسد اما اگر از فیلتری در مسیر نور استفاده شود که رنگ قرمز را عبور ندهد، سیب فقط مقداری کمی نور را باز می تاباند، بنابراین تاریک به نظر می رسد. این حقیقت که نور می تواند آرایش رنگ اجسام را تغییر دهد، یعنی اینکه ، این تغییرات در ظاهر رنگ اشیا اتفاق می افتد، اما مغز ما این تغییرات را جبران کرده و اشیا را به همان رنگی که انتظار داریم می بیند. اما در حقیقت این تغییرات روی عکس العمل ما نسبت به محیط و اشیا تاثیر می گذارد.

همه ی نورها مثل هم نیستند
نورها در حالی که ظاهر یکسانی دارند، از نظر آرایش رنگی باهم دیگر متفاوت اند. مثلا نور ظهر تقریبا به طور کامل مقادیر متعادل از تمام طیف های رنگ را در خود دارد. اما نور روز از نظر رنگی تغییر می کند، به همین خاطر ظاهر رنگی اشیا در نور اول صبح یا در سایه فرق می کند. نورهای مصنوعی نیز طیف های متفاوت رنگی دارند.

نور سفید و رنگ های درخشان
عموما نور سفید (نوری که همه طیف های رنگی را در خود دارد) رنگها را طبیعی تر و درخشان تر نشان می دهد. اما تعدادی از رنگ های طیف نوری مهم تر از بقیه هستند. سه رنگ اصلی (قرمز،آبی،زرد) می توانند باهم ترکیب شده و هر رنگی را بوجود بیاورند. بنابراین نوری که میزان متعادلی از این سه رنگ را داشته باشد، می تواند ظاهر رنگی خوبی به اجسام بدهد، حتی اگر منبع نوری ما طیف ضعیفی از رنگ های دیگر را در خود داشته باشد.

چرا رنگ ها را متفاوت می بینیم؟
اینکه ما رنگ ها را چگونه می بینیم به دو عامل بستگی دارد:

  1. نوری که جسم جذب می کند : سیاه تمام رنگ ها را جذب می کند. سفید هیچ نوری را جذب نکرده و همه را بازتاب می دهد. آبی ، قرمز را جذب می کند
2 .تاثیر منبع نوری : نور طبیعی (خورشید)، در طول روز تغییر می کند و بسته به جهت و محل قرار گیری فضا ، متفاوت می شود. نورهای مصنوعی نیز بسته به نوع سیستم نوری لامپ، تغییر می کنند.




چگونه نور طبیعی رنگها را تغییر می دهد؟

با توجه به جهت قرار گیری اتاقها (شمالی، جنوبی، غربی، شرقی) ، نور با زاویه ها و شدت های مختلف به فضا می تابد . در این صورت تاثیر نور را در چهار گروه می توان بررسی کرد :





اتاق های شمالی، که نورکم و غیر مستقیم دارند و استفاده از تن های سرد رنگی باعث سردتر شدن محیط اتاق می شود. بنابراین استفاده از رنگ های گرم، محیط را گرم تر و درخشان تر می کنند.





اتاق های جنوبی ، نور زیادی می گیرند، بنابراین اگر می خواهید آفتاب گیر بودن اتاق را به خصوص در ساعات میانی روز تشدید کنید، از تن های گرم استفاده کنید. در غیر این صورت برای خنک و با روح کردن ساختن فضا، تن های سرد را بکار ببرید.





اتاق های شرقی ، قبل از ظهر نور گرم و زردی دارند و در ساعات بعد از ظهر این نور تبدیل به نور آبی رنگ می شود. نارنجی، زرد، و قرمز انتخاب فوق العاده ای برای این فضاها هستند.





اتاق های غربی ، نور غروب در این اتاق ها رنگ های گرم و دلپذیری را به فضا می بخشد. در حالی که نور کم صبح باعث می شود که سایه هایی در محیط ایجاد شده و رنگ ها به نظر مات تر و تیره تر برسند. رنگ های آبی و سبز انتخاب های خوبی برای این اتاق ها هستند.



چگونه نور مصنوعی رنگها را تغییر می دهد؟

به طور خلاصه می توان نورهای مصنوعی بسته به نوع سیستم تولید روشنایی به پنج گروه تقسیم کرد :
لامپ های تنگستنی : نور گرم آن باعث درخشان به نظر رسیدن تن های نارنجی، زرد و قرمز می شود، اما ظاهر کدر و ماتی به رنگ های آبی و سبز می دهد.




فلورسنت ها : نور سرد این لامپ ها ظاهری زنده و درخشان به آبی و سبزها می دهد.
هالوژن ها : این نورهای سفید شبیه به نورهای طبیعی بوده و رنگ را زنده تر نشان می دهند. استفاده از هالوژن ها در بین نورهای مصنوعی کمتر خسته کننده بوده و ظاهری خوشایندی به محیط می دهند.
لامپ های فلورسنت فشرده (Compact Fluorescent Lights) : این نورها می توانند نورهایی با تن گرم و طبیعی (زرد ونارنجی) یا نورهایی با تنالیته سرد (آبی و سفید) تولید کنند.
دیودهای ساطع کننده نور (Light Emitting Diode) :لامپهای LED به دو گروه تقسیم می شوند. گروه اول ، نورهای سرد و گروه دوم ، تن های گرم زرد و قرمز را تولید می کنند. به تازگی LEDهای هوشمندی روانه بازار شده اند که می توانید با تغییر دامنه رنگ نورها، طیف وسعیی از نورها را به وجود بیاورید ؛ از نور آبی آسمان تا نور قرمز غروب




در این فضا، لامپ های فلورسنت پشت آینه ها قرار گرفته اند. لامپ های تنگستنی نور کلی اتاق را تامین کرده و از LED ها به عنوان نورهای تزیینی استفاده شده است.




نکاتی که قبل از انتخاب رنگ باید به آنها توجه کرد


  • اگر در شهر یا کشوری که در آن زندگی می کنید، بیشتر اوقات هوا سرد و بارانی است، رنگ ها کدر و مات تر به نظر می رسند و در کشورهای گرم و خشک ، رنگ درخشان تر و شفاف تر خواهند بود. بنابراین یک آبی ممکن است در این دو محیط ، ظاهری متفاوت داشته باشد.
  • اگر اتاق گرفته و تاریکی دارید، رنگ کردن دیوارها با سفید کمکی به شما نخواهد کرد ، چرا که رنگ سفید در نور کم به نظر خاکستری رنگ خواهد رسید.
  • نورهای سقفی باعث می شوند که رنگ آمیزی اتاق یکنواخت ، بدون سایه و روشن به نظر برسد. سعی کنید از نورهای دیگر محیطی ، جهت ایجاد عمق و تنوع در نور پردازی استفاده کنید.
  • رنگ ها بعد از خشک شدن تیره تر به نظر می رسند. برای اینکه نتیجه کار را زودتر ببینید به جای گذاشتن رنگ روی دیوار، مقادیری رنگ را روی کاغذ سفید عایق رطوبت گذاشته و صبر کنید تا کاملا خشک شود.
  • لامپ های هالوژن رنگ های واقعی تری را نسبت به لامپ های تنگستن معمولی به نمایش می گذارند.
  • رنگ های خنثی با خلوص پایین (خیلی کمتر) در نور زیاد یا نورهای مصنوعی شب بسیار محو و کم رنگ به نظر می رسند. سعی کنید از رنگهای درخشان تر و با خلوص بیشتری استفاده کنید.
  • رنگ های که دارای بافت هستند یا دیوارهای بافت دار باعث تیره تر به نظر رسیدن رنگ می شوند.
  • رنگ های روشن و شفاف مثل زرد روشن ، نور بیشتری را انعکاس می دهند و باعث تحریک بیش از حد سلول های بینایی شده و موجب تحریک و ایجاد تنش در ما می شود. بنابراین در اتاق کودکان یا فضاهای که نیاز به آرامش بیشتری داریم، استفاده از این رنگها توصیه نمی شود.
  • روی مربع های کوچک رنگهای دلخواه را قرار داده و در طول روز در اتاق جابه جا کنید. تغییرات آن را ببینید.
  • از آن جایی که به طور معمول بعد از تکمیل رنگ، نورها نصب و تنظیم می شوند ، قبل از قرار دادن رنگ ها روی دیوار مربع های رنگی خود را در مقابل نورهای مصنوعی که دوست داریدیا بعدا از آنها استفاده خواهید کرد، قرار داده و به تغییرات آن توجه کنید. در این مرحله می توانید از یک تکنیسین برق نیز کمک بگیرید.
  • به خاطر داشته باشید که معمولا در بعضی از مواقع روز، نورها طبیعی و مصنوعی هم زمان استفاده می شوند. مثل غروب های طولانی آفتاب در تابستان. لامپها را در طول روز روشن کنید و تفاوت رنگ ها را با حضور هر دو نوع نور تجربه کنید.
  • دیوارهای بسیار روشن، رنگ های تند موکت یا کف پوش ها را انعکاس می دهند. مثلا یک موکت آبی روشن به دیوار سفید تن آبی می دهد.
  • قبل از رنگ آمیزی اتاق ، ببینید که در چه ساعاتی از روز از آن استفاده می کنید. پس رنگ را با آن نور (طبیعی یا مصنوعی) تنظیم کنید. بسته به اینکه نورهای مصنوعی شما چه تن هایی را ایجاد می کنند، از رنگهای سرد و گرم استفاده کنید. مثلا اگر از چراغ های هالوژن یا تنگستن معمولی استفاده می کنید، با توجه به تن های گرم ایجاد شده ، رنگ های گرم و در صورت استفاده از نور سفید لامپ های فلورسنت ، رنگهای سرددر فضا درخشنده تر و جذاب تر به نظر خواهند رسید. در نور طبیعی روز بسته به جهت اتاق و پرنور یا تاریک بودن آن رنگ مطلوب را انتخاب کنید.
  • برای محل های کار، آشپزخانه و حمام می توانید از نورهای سفید و برای اتاق های نشیمن و خواب برای القای حس های گرم و صمیمی نورهایی با تن های گرم به کار ببرید.




برگرفته از سایت : گروه معماری آرل
نویسنده: فیروزه فقهی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

milad 1987

عضو جدید
بررسی تاثیر روانی رنگ و رنگ کاري بر دکوراسیون داخلی و مبلمان اداری
در این تحقیق به بررسی تاثیر روانی رنگ و رنگ کاري بر دکوراسیون داخلی پرداخته شده است. رنگ تاثیر فیزیکی و روحی خاصی را بر روي افراد میگذارد و افراد واکنش هاي متفاوتی نسبت به رنگ هاي مختلف از خود نشان می دهند، عکس العمل افراد به فاکتورهاي متعددي نظیر فرهنگ، جنسیت، سن، موقعیت احساسی و ذهنی، به تجربه هاي خاص فردي بستگی دارد. البته نوع و شدت این واکنش ها نیز منحصر بفرد است . رنگ ها داراي نیروي خاصی هستند و هر یک از طیف ها یک احساس عمیق را در محیط القا می کنند. رنگ ها عمیقا بر حالات، روحیه، رفتار و روابط عمومی و اجتماعی تاثیر میگذارند و سبب میشوند شما شدیدا احساس اعتماد به نفس و یا احساس نشاط و سرزندگی کنید و همچنین این امکان وجود دارد که احساس کسلی و بی حوصلگی را به شما القا کنند. رنگی که براي دکوارسیون اتاق هاي منزل خود انتخاب و استفاده میکنید نیز عمیقا در حالات روحی و روانی حاکم در منزل شما موثر است. بنابراین به نقش و تاثیر انواع رنگها در محیط بایستی توجه داشت تا انتخابی صحیح و مفید داشته باشید و بتوانید از محیط پیرامون خود لذت ببرید. در رنگ کاري فضاي داخلی بسته به محیط بایستی فاکتور هاي متفاوتی را در نظر گرفت :
- سن کاربر؛
- نوع فعالیت؛
- رنگهاي طبیعی موجود در محیط؛
- شکل و حالت آیرودینامیکی محیط.
رنگ یکی از جالب ترین جنبه هاي دکوراسیون است. طراحان دکوراسیون و محیط های اداری امروزه بیش از هر چیز به سلیقه و روحیات ساکنین خانه توجه میکنند. هر یک از ما احتمالاً ایده هایی درباره رنگ هاي مورد علاقه خود داریم و انتخاب و سلیقه ما اغلب بهترین راهنما براي انتخاب مجموعه رنگی مناسب براي محل زندگی و منزلمان است .
امروزه ثابت شده است رنگ ها براحتی روي سیستم عصبی، قدرت بینایی، سیستم گوارش، حالات روحی روانی افراد و اخلاق فردي آنها تاثیر میگذارند، بنابراین براي استفاده مفید از رنگ لازم است اثر روانشناختی آن را که میتواند در انتخاب دکوراسیون، لباس، محیط و... وارد عمل شود، درك کنیم. گاه به کارگیري رنگ هاي نامناسب ، تاثیرات منفی بر مذاهب، فرهنگها، خلق و خوي افراد و راندمان کاري گذاشته که در دراز مدت تاثیرات مخرب آن آشکارا به چشم میخورد. طراحی داخلی و ساختمانی شامل کاربردي از بسیاري از عناصر بهم پیوسته از قبیل ، فضا ، شکل ، ساختار ، نور ، بافت می شود و یکی از تصمیمات مهم در مورد دکوراسیون داخلی رنگ و رنگ کاري میباشد. رنگ جزء مهمی در ایجاد سطح کیفی داخل ساختمان است، می بایست قبل از هرچیز طرح کلی رنگ را در روند طراحی مورد بررسی قرار داد. بهترین رویکرد نسبت به انتخاب رنگ این است که آن را جزء مهمی در طراحی در نظر بگیرم به جاي آنکه آن را به شکلی سطحی و پیش پا افتاده بعد از اتمام کار مورد توجه قرار دهیم . طراحی موثر رنگ ها هیچ هزینه اضافی در ساخت و نوسازي داخل ساختمان تحمیل نمیکند. فقط کافی است که آن را از جلوتر در دستور کار قرار دهیم. بهترین کار این است که رنگ هاي وسایل و دیوارها را به منظره جزئی در اهداف کلی طراحی در نظر بگیریم . آیا محیط باید آرام بخش یا شاد یا هیجان انگیز باشد ؟ آیا سطح داخلی باید یک پیش زمینه خنثی را براي اساس منزل داشته باشد و یا خود به تنهایی تند و چشمگیر به نظر برسد ؟ موفقترین طراحی هاي داخلی رنگها در مقابل اهداف کلی طراحی بسیار تاثیر پذیرند. اولین گام تعیین اهداف طراحی است . سپس مشخص کنید که آیا رنگ می تواند در پدید آوردن حالتی به کار رود یا به عنوان راه حلی براي مشکلات مربوط به طراحی داخلی عمل کند. رنگ، ابزار مناسبی براي جلب توجه به سوي جنبه هاي مطلوب و یا استتار جنبه هاي نامطلوب محیط است . برخی از وظایف مهمی که بر عهده رنگ است شامل موارد زیر است
( ماهنامه طراحی داخلی):
- برانگیختن احساسات و ایجاد حال و هواي خاص در محیط.
- متمرکز و یا منحرف کردن توجه.
- تنظیم مقیاس فضا براي این که کوچکتر و یا بزرگتر به نظر برسد.
- تقسیم و تعیین فضا.
- وحدت و یا یکپارچگی فضا.
آشنایی با تأثیر رنگ در چیدمان
همه ما بارها و بارها اهمیت رنگ ها را در زندگی حس کرده ایم. این عنصر اساسی در چیدمان منزل نیز نقش تأثیرگذاري دارد. بنابراین، با بهره مندي از آن می توانیم خانه اي شاد، دل انگیز و امن داشته باشیم . به همین دلیل لازم است زبان و معناي رنگها را بدانیم تا بدرستی از آنها استفاده کنیم.
تناسب با فضاي خانه از الگوهاي هماهنگ زیر در چیدمان منزل می توان استفاده کرد :

· الگوي تک رنگ: در این الگو می توان از یک رنگ براي چیدمان محیط بهره برد.
· شیوه کنتراست : در این روشبا استفاده از دو رنگ متضاد نظیر آبی و نارنجی می توان فضایی دلخواه ایجاد کرد.
· الگوي مشابه : در این روش اگر رنگ زرد را انتخاب می کنید، می توانید براي تکمیل از رنگ هاي نارنجی بهره بگیرید.
· استفاده از رنگ هاي گوناگون : این شیوه گرچه الگویی رایج است، اما باید توجه داشت در این روش، هماهنگی رنگ ها دقیق صورت بگیرد تا از نظر زیباشناسی چشم نواز باشد.

اثرات روانی رنگ هاي مختلف در دکوراسیون

رنگ زرد:
ویژگی :درخشندگی, حس خوش بینی و دل گرمی. رنگ زرد باعث بهبود فعالیت هاي ذهنی و بیشتر شدن اشتها نیز می شود.
کاربرد: در آشپزخانه, اتاق کارو اتاق نشیمن هم چنین به ندرت و بصورت خیلی ناچیز در اتاق خواب بزرگسال می توان از رنگ زرد استفاده کرد اما استفاده از این رنگ در اتاق نوزادان توصیه نمی شود.

رنگ نارنجی:
ویژگی : رنگی است بسیار گرم, محرك و شادي آور که گرمابخش محیط می باشد.
کاربرد: در ورودي و راهروها, اتاق غذاخوري و اتاق نشیمن. رنگ نارنجی رنگی محرك است بنابراین می توان از آن به مقدار کم و بصورت ملایم در اتاق خواب و اتاق کار نیز استقاده نمود.

رنگ قرمز:
ویژگی : قرمز رنگ عشق ,تحرك و انرژي است .قرمز ضربان قلب را افزایش می دهد و باعث نشاط و سرزندگی می شود.
کابرد : در اتاق غذاخوري ,آشپزخانه , راهروها و اتاق بازي کودکان . از آنجا که قرمز میزان ضربان قلب را افزایش می دهد توصیه می شود از این رنگ بصورت محتاطانه در اتاق خواب و اتاق کار استفاده شود.

رنگ صورتی:
ویژگی : رنگ آرامش ,احساس قوت قلب و لطلفت است .صورتی رنگی است که احساس آرامش و تکامل را القا می کند.
کاربرد : در اتاق خواب , اتاق کودك , اتاق نشیمن ,سرویس هاي بهداشتی و هال . صورتی تا حدودي باعث کم شدن اشتها میگردد بنابراین استفاده از آن در آشپزخانه و اتاق نشیمن توصیه نمی شود.

رنگ بنفش تیره:
ویژگی : رنگی الهام بخش و موقر است حس هدف مندي و انگیزه را در فرد القا می کند.
کاربرد : در اتاق خواب و اتاق نشیمن . هم چنین از طیف ملایم آن مثلا بنفش یاسی نیز براي اتاق نشیمن ,اتاق خواب و سرویس هاي بهداشتی مناسب می باشد.

رنگ آبی:
ویژگی : رنگ آرامش, التیام و رهاییست .آبی یک محبوبیت جهانی دارد که همواره در همه جا سمبل رفع تنش و خستگی است و باعث ارتقاي روابط می گردد.
کاربرد : در اتاق کار و اتاق مطالعه, سرویس بهداشتی , اتاق نشیمن و اتاق خواب . آبی رنگ آرامش است بنابراین از آن بصورت هوشمندانه و بسیار کم در هال و آشپزخانه و جاهایی که در آن فعالیت هایی صورت میگیرد استفاده کنید.

رنگ سبز:
ویژگی : رنگ سبز رنگ آرامش و نشاط است هم چنین سبز رنگ هماهنگی و عدالت است.
کاربرد: این رنگ در اکثر فضاها قابل استفاده است و چون رنگ هماهنگی است می توان آن را با رنگ هاي دیگر ترکیب کرد.

رنگ قهوه اي:
ویژگی : رنگ راحتی و رنگ طبیعت است. با اینکه رنگ قهوه اي جزء رنگ هاي اصلی چرخه رنگ نیست اما داراي قدرت فوق العاده اي می باشد.
کاربرد : در بسیاري از اتاق ها مخصوصا در اثاثیه و مبلمان.

رنگ و محیط کاربر
دکوراسیون اتاق خواب
از آنجا که اتاق خواب خصوصی ترین فضا در هر خانه است، در طراحی دکوراسیون و انتخاب رنگ آن باید پیش از هر چیز سلیقه و نیازهاي شخصی صاحب آن را در نظر گرفت، با این وجود نباید از اصول طراحی رنگ در دکوراسیون و تاثیرات ناخودآگاهی که هر یک از رنگ ها بر روي روح و روان ما به جا میگذارد، غافل شد. ضمن مدنظر داشتن سلیقه ي صاحب اتاق خواب باید کاربرد یک اتاق خواب را نیز در نظر داشت . یک اتاق خواب باید همواره فضایی آرامش بخش و راحت باشد که مکانی مناسب براي خواب و استراحت را فراهم آورد . هنگام طراحی رنگ یک اتاق خواب بهتر است از انتخاب رنگهاي درخشان پرهیز کنیم. چرا که ممکن است هنگام استراحت این رنگها آزاردهنده به نظر برسند؛ اما چنانچه رنگهاي زنده را بیشتر می پسندید، سایه هاي مختلف رنگ آجري در کنار کرم هاي غنی و سیاه میتواند انتخابی مناسب باشد.
اگر به دنبال اتاق خوابی با فضاي گرم سنتی و اندکی تجملی هستید، استفاده از رنگ هاي به کار رفته در صنایع دستی شرقی راه حلی مناسب براي دستیابی به چنین فضایی است .
رنگ هاي گرمی چون طلایی، نارنجی ها، قرمزهاي پرمایه و آجري هاي به کار رفته در طرحهاي سنتی شرقی عاملی مهم در ایجاد نمایی باشکوه و گرم در یک دکوراسیون هستند.
علاوه بر به کارگیري این رنگ ها در فضاي اتاق استفاده از پارچه هاي ابریشمی و کتان طرح دار، تابلوها و مجسمه هاي زینتی شرقی، پارچه هاي سوزن دوزي و قلمکار جذابیت این دکوراسیون را دوچندان می کند. براي نیل به موفقیت در ترکیب سطوح طرح دار گوناگون در چنین دکوراسیونی لازم است سطوحی ساده و روشن به منظور استراحت چشم در فضاي اتاق در نظر گرفته شوند که رنگ ساده و روشن روي دیوارهاي اتاق می تواند این نقش را به خوبی ایفا کند . همچنین آویزها در قسمت بالا و پشت تخت فضایی رمانتیک و خاص به اتاق می بخشد و میتواند تخت خواب را بیش از پیش به کانون توجه در اتاق تبدیل کند. در مقابل دکوراسیون هاي سنتی دکوراسیون هاي تک رنگ قرار گرفته اند که با به کارگیري تنالیته هاي مختلف یک رنگ فضایی آرام و یکنواخت را پدید می آورند. رنگهاي روشن نماي آفتابی و پرنشاط و در همان حال ساده و آرامش بخش را در برابر دیدگان بیننده قرار می دهند. ترکیب رنگهاي زرد و سبز از آنجا که سبز یکی از رنگهاي مشتق شده از زرد است، در فضاي اتاق خواب بسیار موفق و مناسب خواهد بود .اما باید به خاطر داشته باشیم که غالب شدن رنگ سبز بر زرد در یک اتاق نشیمن بر جذابیت و زندگی در آن می افزاید، اما در یک اتاق خواب اختصاصی قسمت اعظم فضا به رنگ زرد سادگی و آرامشی که لازمه یک اتاق خواب است به آن می بخشد؛ حال آن که غالب شدن رنگ سبز در اتاق خواب بیش از میزان لازم به فضا شور و انرژي میبخشد.
دکوراسیون اتاق کودکان
رنگى که براى دکوراسیون اتاق کودك در نظر مى گیریم باید با مقطع سنى که کودك شما در آن قرار دارد متناسب باشد . در طول سال اول زندگى رنگ هاى ملایم براى اتاق کودکان بهترین انتخاب هستند، چرا که نوزاد به نور و سایه بیشتر توجه نشان مى دهد تا تفاوت رنگ ها. از این رو اتاق خواب نوزادان باید با رنگ هاى روشنى مانند سفید و کرم و یا رنگ هاى زرد، صورتى، آبى یا سبز روشن، رنگ آمیزى شود. هرچه کودك بزرگتر مى شود با به کارگیرى رنگهاى شاد و درخشان در اتاق میتوان فضایى جذاب و سرشار از انرژى و تحرك براى او فراهم آورد. اگرچه استفاده از رنگهاى روشن و طرحهاى شاد که مورد پسند کودکان بوده و موجبات تحریک خلاقیت آنها را فراهم مى آورند در اتاق کودکان توصیه مى شود، اما همواره باید دقت کرد که دکوراسیون اتاق کودکان در عین بشاشیت و شادى، بیش از اندازه شلوغ نباشد تا موجب بى قرارى و سلب آرامش کودك نشود.
از آنجا که در انتخاب دکوراسیون اتاق کودکان رعایت اصول ایمنى در درجه اول اهمیت قرار دارد براى رنگ آمیزى این اتاق ها باید همواره از رنگ هایى استفاده کرد که در ساخت آنها سرب به کار نرفته باشد. پس از اطمینان از بى زیان بودن نوع رنگ مصرفى، نوبت به انتخاب یک زمینه رنگى براى اتاق کودك مى رسد. براى طراحى رنگى دکوراسیون اتاق کودکان دو راه وجود دارد: استفاده از رنگ هاى شاد و درخشان و دیگرى ایجاد فضایى مملو از رنگ هاى ملایم و رؤیایى که اسباب بازى هاى رنگارنگ کودك در آن نقش آکسان هاى رنگى را ایفا مى کنند. هنگام طراحى رنگ در دکوراسیون اتاق کودك باید به خاطر داشت که اغلب کودکان مجموعه اى از اسباب بازى هاى رنگارنگ را در فضاى اتاق خود جاى خواهند داد که بى شک نماى اتاق را تحت تأثیر قرار مى دهند.
گاهى اوقات انتخاب رنگ و دکوراسیون اتاق کودك با توجه به جنسیت او انجام مى شود. بسیارى از والدین رنگ هاى گرم و ملایمى مانند صورتى و بنفش یاسى را براى دختران و رنگ هاى آبى و سبز را براى فرزند پسرشان مى پسندند . همچنین در میان کودکان بزرگتر که قادر به اعمال سلیقه خود در انتخاب رنگ و دکوراسیون اتاقشان هستند بسیارى از دختران فضایى رؤیایى و دخترانه و بسیارى از پسران رنگ هاى پرسایه و شاد با کنتراست بیشتر را مى پسندند. دختران دکوراسیونى مملو از رنگ هاى صورتى، سفید و بنفش، تور، روبان و حریر و فضایى فانتزى و رویاگونه را ترجیح مى دهند. از این رو توجه به جزئیات ریز و کوچک در اتاق دختران اهمیت بیشترى مى یابد. در دکوراسیون اتاق دختران هارمونى و هماهنگى بیشتر و در اتاق پسران رنگهاى متضاد و کنتراست بیشتر ترجیح داده مى شود. اما در دنیاى امروز طراحى دکوراسیون اتاق کودکان بر پایه جنسیت آنها چندان توصیه نمى شود و حتى بسیارى از والدین رنگ هایى چون پرده هاى گوناگون زرد )از لیمویى و کرم تا زرد پرتقالى و نارنجى) را که علاوه بر روشنایى و نشاط کافى براى اتاق کودك به جنسیت خاصى نیز منتسب نیست ترجیح مى دهند. در هر حال باید از محدود کردن انتخاب کودکان در رنگ دکوراسیون اتاقشان پرهیز کرد و به خاطر داشت که الزاماً نباید اتاق دختران صورتى و اتاق پسران آبى باشد.
اصول دکوراسیون حمام
حمام یکی از مهم ترین عناصر معماري هر خانه اي است . در گذشته حمام نه فقط محلی براي استحمام ، بلکه جایی براي انبار کردن لوازم و وسایل کهنه بود . این روزها دیگر حمام محل آرایش و پیرایش جسم و روح تلقی می شود. حتی گاهی استراحت فردي از همین نقطه شروع میشود. بعضی از حمام هاي امروزي کاربري هاي تجملی و رفاهی زیادي نیز دارند : استخرهاي کوچک ، سونا و جکوزي براي تفریح و سلامت اعضاي خانواده در این فضا قرار داده می شود. بعضی دیگر از حمام هاي امروزي که در آپارتمان هاي کوچک وجود دارند ، از ابعاد کوچک تري برخوردارند . کاربري این دسته از حمام ها براي رفع خستگی روزانه و سلامت و پاکیزگی جسم هستند . مهم نیست که ابعاد حمام شما بزرگ یا کوچک است بلکه مهم این است که از این فضا بهترین استفاده را براي آرامش جسم و روح خود به عمل آورید .
عناصر رنگی مهمی که در خلق یک حمام زیبا و بی نقص وجود دارد عبارت است از : رنگ کفپوش ، رنگ پوشش دیوارها ، کابینت هایی براي قرار دادن حوله و دیگر لوازم جانبی ، انواع بافت ها و رنگ ها. با انتخابی صحیح از تمامی این مجموعه به فضاي دلخواه که آرامش شما را برقرار کند دست می یابید.
براي ایجاد حالت روانی مناسب و آرامش حقیقی دکوراسیون داخل حمام متفاوت بوده و به عنوان مثال بایستی به رنگ سرامیک ها و دیوارهاي حمام توجه کنید، بدین صورت که کف حمام را با کاشی سرامیک و سنگ روشنی پوشش دهید این سنگ می تواند سفید، طوسی روشن، کرم یا گل بهی باشد .سپس میتوانید جهت بهداشت بیشتر دیوارهاي حمام را نیز تا نیمه با کاشی یا سرامیک بپوشانید و مابقی آن را تا سقف رنگ پلاستیک قابل شستشو بزنید . البته بهتر است به خاطر بخار آب موجود در حمام از کاغذ دیواري استفاده نکنید. در مرحله بعدي کافی است یک دستشویی ساده با رنگ روشن ترجیحا سفید انتخاب نموده و در قسمت بالاي آن یک آینه ساده نصب کنید و سپس جلوي آیینه یک تکه شیشه مستطیل شکل جهت قراردادن مسواك خمیر دندان و سایر وسایل قرار دهید با یک نورپردازي اصولی می توانید هم به زیبایی محیط کمک کنید و هم نور بیشتر و بهتري براي زمان اصلاح خود در آیینه ایجاد کنید بدین منظور تنها کافی است دو عدد لامپ مهتابی با نور گرم که امروزه به نام آفتابی آنها را می شناسند در دو طرف آیینه نصب نمایید . حال کافی است با یک پادري یا موکت مناسب جلوي وان و یا مقابل روشویی را پوشش دهید و یک سبد چوبی حصیري و یا کنفی را به دلخواه براي لباسهاي کثیف انتخاب کنید توجه داشته باشید که بهتر است این سبد در دار باشد تا هم بوي جوراب ها و سایر لباس هاي چرك، فضاي حمام را بدبو نسازد و هم منظره زشتی ایجاد نکند. حوله هاي خود را ترجیحا از رنگ هاي روشن و هماهنگ انتخاب ننمایید چرا که حوله هاي رنگ و وارنگ هارمونی رنگ حمام شما را بر هم خواهد زد. شما می توانید حوله ها را در جایی به دیوار آویزان کنید و یا در قفسه اي تا کرده و بچینید در پایان می توانید با قراردادن چند شمع تزئینی و خوشبو محیط حمام خانه خود را هر چه بیشتر رویایی و شاعرانه سازید.

اثرات روانی رنگ ها در محیط کار
تحقیقات کم و پراکنده اي پیرامون اثرات رنگ بر افزایش کارایی در سازمان و نیز مخاطبان سازمان انجام گرفته اما هیچ یک از این تحقیقات به صورت تخصصی به این موضوع نپرداخته است و همچنان این موضوع در مهجوریت به سر میبرد. شاید دلیل اصلی آن تنوع حوزه هاي فرهنگی و مدیریتی در سازمان ها باشد که در کنار توجه به ابعاد روانشناختی فردي ابراز نظر مطلق و علمی را دشوار میکند.
نقش رنگ در آراستگی و ایمنی محیط کار و زندگی
مشاهده رنگ یک واقعیت روانشناسی میباشد که از واقعیت شیمیایی رنگ متمایز است، یعنی مساله رویت رنگ با ساختمان بنیادي رنگ تفاوت دارد. همان گونه که ارتعاشات صوتی می تواند از راه گوش خوشایند و لذت بخش و قابل درك باشند، رنگ نیز پدیده اي است که از راه چشم اثرات مفید یا مضري می تواند در مغز انسان داشته باشد و لذا مساله رنگ از بسیاري جهات بررسی می گردد به نحوي که :

1- هنرمند به اثرات رنگ از نظر زیباشناسی توجه دارد و نفوذ معنوي رنگ و خلاقیت آن را بررسی می نماید.
2- روان شناس علاقه مند به شناسایی قدرت اثر تشعشعات رنگی روي مغز و روح آدمی است.
3- فیزیولوژیست اثرات نور و رنگ را بر روي اعضا مختلف بدن مطالعه می نماید و مساله دیدن یکی از مسائل مورد مطالعه فیزیولوژیکی می باشد.
4- شیمیست بر روي ساختمان ملکولی رنگ ها و رنگدانه ها و ذرات جسم سنگین و تهیه رنگ از مواد اولیه و غیره بررسی می نماید.
5- و بالاخره فیزیکدان نوع انرژي، نوسانات، اختلاط انوار رنگی طیف، تجزیه نور، فرکانس و طول موج اشعه هاي رنگی و رده بندي رنگ ها و اندازه گیري آنها را مورد بحث قرار میدهد.
6- در صنایع نیز رنگ به عنوان عامل کمکی در تامین ایمنی، وسایل ارتباطی، تزیین، رمز و نشانه، حفاظت و نظایر این ها و براي مقصود معین به کار گرفته میشود.
از این تأثیر امروزه در ساختمان منازل مسکونی و دفتر کار استفاده می شود و براي انتخاب در کارگاه ها و ماشین ها به کار میرود زیرا انتخاب رنگ مناسب باعث ازدیاد قدرت کارگران و افزایش حجم تولید می گردد، به طوري که یک کارخانه جوراب سازي در آلمان توانست با استفاده از این مسئله تولید خود را 20درصد افزایش بخشد.

فنگ شویی رنگ هاي دکوراسیون خارجی ساختمان
( فنگ شویی یعنی هنر ایجاد تعادل و هماهنگی در جریان طبیعی انرژی های پیرامون ما به امید دیدن تاثیرات سودمند در زندگی.)
دکوراسیون خارجی خانه و رنگ هاي استفاده شده در آن نقش بسیار مهمی در تاثیرات روحی و روانی افرادي که وارد خانه می شوند دارد و می تواند سبب شود که انرژي هاي منفی و سمی در دکوراسیون خارجی جریان یابد و یا به کلی حذف شود. اینکه انرژي مثبت آرام حرکت کند یا حرکتی سریع داشته باشد (که هر دو حالت نامناسب است) بستگی به نوع دکوراسیون و رنگ هاي استفاده شده در دکوراسیون دارد. نوع انرژي اي که در فضاي خارجی خانه شما به جریان می افتد تاثیر زیادي در نوع روابط همسایگان با هم و هم چنین احساس مهمانان شما و ذهنیت آن ها در مورد دکوراسیون داخلی خانه شما خواهد داشت.
رنگ درمانی
نفوذ رنگها و اثرگذاري آنها را در بدن انسان به طرق گوناگون ثابت کرده اند. پژوهش هاي متعدد درباره علل ترجیح رنگی بر رنگی دیگر، آثار رنگ ها بر ذهن آدمی، بر رفتار آدمی، بر حس تعادل فکري و جسمی، در تولید شادمانی یا افسردگی، در تولید آرامش یا بی قراري و چندي موارد دیگر سالها در جریان بوده اند و آثار رنگها را در زندگی انسان نشان داده اند. پژوهشهاي جدیدتر سالهاي اخیر نیز گزارش داده اند که استفاده دقیق از رنگ هایی خاص میتواند آثار مفید در سلامتی و تعادل فکر، در آرامش جسمی و روانی، در بازیابی سریعتر تندرستی در دوران نقاهت و در تحریک یا تشویق مثبت کودکان کم هوش داشته باشد . رنگ هاي خاص بی تردید آثار اقتصادي (فروش تولیدات، خدمات)، آثار اجتماعی (کسب اعتماد و احساس رضایت، یا تحریک و تشویق توده ها ي مردم و بسیاري موارد دیگر) ، آثار جنسی ) تحریک یا جذب جنس مخالف) ، آثار روانی )خوشحالی یا افسردگی(، آثار تعلیمی و تربیتی )به ویژه براي کودکان ( و چندي دیگر دارند.
نتیجه گیری
اصولا هیچ رنگی براي هیچ سنی ممنوع نیست . این خود ما هستیم که با طرح قوانین بسته یا نسبتا بسته همه چیز را در محدودهاي معین متوقف میکنیم. رنگ لباس از نظر علمی زمانی نامناسب است که در آن یک ترکیب بندي مناسب براي ایجاد یک هارمونی موفق به کار نرفته باشد . رنگها در لباس باید داراي یک ترکیب بندي هنرمندانه و علمی باشد تا چشم نوازش شود و احساس درونی انسان نفسی تازه کند. در جامعه ما که افسردگی با ضرایب گوناگون، درصد قابل توجهی از جوانان و مردم را در برگرفته که کسالت ها و خستگی هاي درازمدت از مهمترین نتایج آن است، پیشنهاد می شود براي بهبود این وضعیت از دکوراسیونی با رنگ هاي پر نشاط استفاده شود، چرا که انرژي رنگ در افراد تاثیر خواهد داشت . پس بهتر است ابتدا سلیقه هایمان را کمی تغییر دهیم و در استفاده از رنگ هاي دکوراسیون مقداري تجدید نظر کنیم.
هادی غلامیان
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده‌ی منابع طبیعی، دانشگاه تهران








منبع: http://www.beautyhome.ir/
 

milad 1987

عضو جدید
[h=1]رنگ در معماری داخلی[/h]


رنگ یک زبان جهانی است. رنگ احساسات را تحریک می‌کند. فرهنگ‌ها را شکل می‌دهد و پیش زمینه جهان ما را می‌سازد. صحبت در مورد رنگ موجب می‌شود که خصوصیات موسیقی و طبیعت و ویژگی‌های شخصیتی را به جا آوریمورنگ بر خلاف سایر ملزومات دکوراسیون یک بعد انسانی دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در واقع رنگ می‌تواند حالتهارا تغییر دهد، فضاهای خاصی به وجود آورد و روحیهٔ انسان را بهتر کند و در همین حال جولانگاه خوب و امنی برای خلاقیت انسان است.
دیدن رنگ‌ها، استفاده از آنها و فضا سازی با پالت شخصی و دلخواه، زمینهٔ آرامش بخشی را در زندگی روزانه ایجاد می‌کند. رنگ یکی از ملزومات باشکوه زندگی است. خانه‌ای که غرق رنگهای مناسب باشد همیشه آرامش بخش است؛ اتاق‌ها با ترکیب جالب رنگها، بافت و ابعاد، زنده و زیبا می‌شود.

[h=2]توصیف رنگ[/h]اگر به اهمیت استفاده از سایه و رنگ مایه‌های ساده پی ببرید استفاده از رنگهادر طراحی دکور به تجربهٔ ارزنده‌ای بدل می‌شود. واکنش ما به رنگها می‌تواند از بعد احساسی یا علمی مورد بررسی قرار گیرد. کشف این مساله چگونه بر فضا تاثیر می‌گذارد کمک می‌کند تا دریابید چه چیزی حس بهتری در شما ایجاد می‌کند.
[h=2]رنگ در سطوح واحجام[/h]اگر داخل ساختمان به سطوح و احجام تخیلی و آبستره تقسیم شده باشد، سعی کنید که هر حجم یا سطحی را با ترفندی ظریف با رنگی عمل آورید. جایگزینی موثر رنگها در هر اندرونی موجب سادگی و شفافی در منطق بصری فضا می‌شود. این نوع فضاها بدون رنگ پردازی فکر شده بی محتوا و آشفته به نظر می‌رسد.
رنگهای برجسته توان جذب دقت به هر نوع نمای خاص و عنصر معماری داخلی را دارد، از قبیل طبقه بندی‌های مختلف، پارتیشن‌ها و غیره حتی می تئانید زمان انتخاب، رنگ‌های قوی و متضاد اما مناسبی را به کار گیرید. مطمئن باشید که عناصر منتخب ویژه شما در معماری داخلی مناسب ترین موارد برای برجسته شدن هستند.
[h=2]اصول هماهنگی رنگها[/h]پایدار ترین تئوری هماهنگی رنگ در معماری داخلی عبارت است از اطمینان به اینکه رنگها در هر نوع رنگ بندی در بعضی ویژگی‌ها و خصائل با یکدیگر مشارکت دارند. به یاد داشته باشید که رنگها سه نوع ویژگی دارند:
نام رنگ hue or color ارزش رنگ درجه سیر و روشنی value color میزان اشباع chroma=saturation
حفظ برخی تشابه بین رنگها به شما این اطمینان را می‌دهد که رابطه‌ای بین یکایک آنهاست که منجر به هماهنگ شدنشان می‌شود. پس ابتدا باید پایه هماهنگی ترکیب رنگها مهیا شود آنگاه برای برجستگی بصری لازم است که رنکهای نمایشی به آنها اضافه نماییم که این مهم برای سرزنده نمایاندن ترکیب رنگ و ممانعت از ملال آور شدنشان می‌باشد
[h=2]رنگها و ارزش رنگهای متشابه[/h]روش آسان برای نیل به هماهنگی در رنگ، همانا حفظ میزان رنگ و ارزش رنگ به طور متناسب، ثابت و فقط با تغییری است که گهگاه در اندازه اشباغ شدگی رنگ پیش می‌آید یعنی تراکم و به زبان دیگر خلوص رنگ را زیاد و کم می‌کند. این کار بدین معنی است که در یک انتخاب از نمونه رنگهای متناسب، بکار رفته در یک ترکیب تک رنگ، روشنی و یا تیرگی نسبی ثابت مانده و فقط قدرت رنگ یا درجه اشباع آن است که کم و زیاد می‌شود. برخی رنگها می‌توانند خیلی جاندار و پر ملات باشند و برخی دیگر آبکی و کم ملات.
[h=2]نام رنگ‌های مشابه با میزان خلوص آنهاsimilar hue and chroma[/h]شیوه دیگری برای دستیابی به هماهنگی، همانا حفظ رنگ و خلوص یا اشباع آن به میزان برابر و متغیر نمودن ارزش رنگ می‌باشد. این نوع ترکیب رنگ شامل تغییرات همان رنگ با همان توان رنگ همراه با سیر و روشنی نسبی و تغییرات رنگ می‌باشد.
[h=2]ارزش رنگها و میزان خلوص ثابت باشد similar value and chroma[/h]باز هم روشی دیگر برای هماهنگی رنگ؛ حفظ ارزش رنگ و میزان اشباع یا خلوص بصورت ثابت و تغییر خود رنگ است در این شرایط روشنی و تیرگی نسبی، ثابت به نظر ممی رسد هم آنگونه که درجه اشباع رنگ نیز ثابت است و تنهاخود رنگ است که تغییر می‌کند. به طور غیر منتظره‌ای این روش کمتر مورد تجربه قرار می‌گیرد پس با حفظ ارزش رنگ و درجه اشباع در شکل ثابت است و رنگها گهگاه به خاکستری می‌گراید (اشباع با درجه متوسط) متمایل می‌شوند. به یاری موارد ذکر شده شما می‌توانید عملاً هر یک از رنگها را با هم ترکیب کنید که نتیجه آن آفرینش ترکیب بندی فوق العاده چشمگیر و هم آهنگ خواهد بود.
[h=2]سادگی را حفظ کردن[/h]برای اجرای آسانترین و مطمئن ترین ترکیب بندی، اول اینکه فقط با دو رنگ بسیار نزدیک، مرتبط با یکدیگر کار کنید. دیگر اینکه برای برخی از فضاها و رنگهای یکنواخت momoton استفاده از یک تک رنگ momton &mono chromatic در رنگ بندی بجا و رویکردی صحیح است. برای مثال اگر درون خانه‌ای مبلمان ئ رنگ کلی فضا همخوان ئ یکسان باشند، این ترکیب خود جلب نظر می‌کند.
اغلب با وجود اینکه شما اسباب و اثاثیه را با هدف یکی کردن مبلمان با معماری داخلی خانه یکسان می‌نمایید حتمادر می‌یابید که با مقدار جورواجوری مبلمان بدقواره، که بیشتر به آنها اثاثیه می‌توان اطلاق کرد تا اشیاء فکر شده و بجا برای فضای مورد نظر مواجه هستید. یعنی زندگی شما بیشتر اوقات متمایل به پر شدن بی هدف با انواع اسباب اثاثیه می‌شود. یک میز تحریر، یک چراغ خاص سوغاتی از اروپا و یا یک تک پارچه بته جقه هدیه شده از طرف عمه جان. حال برای ارتباط دادن همه این عناصر گلچین شده با مبلمان و اشیاء جانبی آرایشی، اصولی ترین راه آفرینش سادگی در معماری پس زمینه این اشیاء می‌باشد. طراحان و دکوراتورها این روش را برای دستیابی به ساختاری صحیح در معماری داخلی خود بر می‌گزینند.
[h=2]ترکیب بندی خنثی ولی یکنواخت[/h]یک ترکیب بندی خنثی رویکردی محافظه کارانه و بدون اشتباه در آرامش یک فضای داخلی می‌باشد که برای اشیاء برجسته تزیینی و کارهای هنری در فضا، زمینه ساز برجستگی و درخشش شده است. به یاری سادگی و نامرئی بودن پس زمینه، بدین معنی که پس زمینه بدون خودنمایی باعث نمایش اشیاءتزیینی و کارهای هنری شود، یک رنگ بندی خنثی واقعی هیچگاه نه سرد است نه گرم و به طور نسبی کلاً خنثی است، در بر گیرنده رنگریزه‌های سفید، سفید شیری و خاکستری خنثی بوده و آفریننده حال و هوای بسیار شیک و جدی در فضا می‌باشد، احساس بر انگیخته شده بوسیله طراحی رنگ موجب آرامش، احساس وظیفه، گوشه گیری، ظرافت، تسلط پاکی، جدیت و خشکی است.
[h=2]رنگ بندی‌های سرد و یکنواخت[/h]در رنگبندی سرد و یکنواخت رنگها عبارتند از سبز-خاکستری-صورتی-خاکستری یا شیری سرد، یک فضای داخلی با رنگبندی سرد یکنواخت بیشتر گرایش به هوایی بودن دارد و برای پرهیز از یک فضای ناخوشایند و خشک روشن تر از یک فضای گرم یکنواخت خواهد بود. تجهیز مبلمان نقش مهمی را در آفرینش گرمای دلپذیر دارد چند قطعه مبل چشمگیر در تعادل فضا نقش مهمی می‌تواند ایفا کند.
[h=2]رنگبندی گرم و یکنواخت[/h]رنگبندی‌های گرم و یکنواخت رویکردی ساده در طراحی رنگ می‌باشند رنگها می‌توانند خاکستری گرم، بژ و از مجموعه طیف رنگهای گرم نیز می‌باشند، زیر مجموعه رنگهای خاکستری گرم می‌توانند آفریننده فضایی دعوت کننده، دنج و آرامش بخش باشد. حال فضایی مطلقاً گرم و یکنواخت می‌توانند بوسیله چند شیء برجسته با رنگ سرد از انواع تابلو و یا لوازم جانبی تزیینی تعادل و توازن رنگ فضا را کامل می‌کند.
[h=2]رنگبندی‌های متشابه یا همگن[/h]رنگبندی‌هایی که به یکدیگر شباهت داشته و یادر چرخه رنگ همسایه یکدیگرند، متشابه نام دارند. در رنگهای ملایم (با سفید ترکیب شده) ویا سایه رنگها (با سیاه ترکیب شده) هم آهنگی وجود دارد. زمانی که رنگی قوی و پر توان را انتخاب می‌کنید یک رنگبندی آنالوگ رویکردی مطمئن و مستدل برای پایان بخشیدن خوش به هم آهنگی رنگی شماست. تاثیر زیبا شناسانه عمومی ئ رئانشناختی در رنگبندی آنالوگ بستگی به ارزیابی زنگهای انتخابی شما دارد.
رنگبندی متشابه یا آنالوگ نسبتاً از نظر اجرا آسان می‌باشد و زمینه انعطاف پذیری در ایجاد هماهنگی با تعدادی از سایر تجهیزات مانند مبلمان مهیا می‌سازد. این نوع راهکار در رنگبندی بعنئان حلال مشکلات برای زمانی است که رنگین مجموعه‌ای از اثاثیه و مبلمان گلچین شده را می‌آزمایید.
[h=2]رنگبندی‌های مکمل[/h]رنگهای مکمل و یا متمم. آنهایی هستند که در چرخه معروف رنگها درست در مقابل یکدیگر قرار دارند. حال رنگبندی رنگ‌های مکمل اغلب بیشترین برجستگی و سرزندگی را دارا بوده و عملاً مشکل سازند و هرگونه چالش در داوری، انتخاب و بکارگیری به موقع این رنگها، موجب ایجاد رنگبندی نا هنجاری می‌شود. بنابراین مطالعه موفقیت آمیز نمونه‌های رنگبندی‌های مکمل لازم است، زیرا درک این موضوع که کدام یک از رنگها لازم و دیگری غیر لازم است حیاتی است. نهایت اینکه طراحی با رنگهای مکمل اغلب حاصلش هیجان، شادابی، انرژی و جنبش می‌باشد.
[h=2]رنگ وبافت[/h]جنس و بافت. عاملی مهمی است که باعث زنده شدن رنگها می‌شود. در واقع برخی رنگها تنها در صورت قرار گرفتن در جنس و بافت مناسب می‌توانند هم نشینی زیبایی را ارائه دهند. مثلاً پارچه نخی سفید وچرم مشکی کاملاً با هم مناسب هستند. ما می تئانیم از دو جنبه به این مسئله نگاه کنیم. مثلاً وقتی نور از بافت‌های مختلف باز می‌تابد. ما تاثیرات مختلفی را مشاهده می‌کنیم. شاید این بازتاب درخشان، مات، کدر یا شفاف باشد یا نرمی و زبری بافت آن، توجه انسان را به خود جلب کند. اما ما از لحاظ فیزیکی نیز می‌توانیم از بافت پارچه لذت ببریم. و این زمانی است که بافت و جنس پارچه نیز با زیبیی ظاهری آن هماهنگ است.
[h=2]رنگ و نور[/h]نور فراوان خوب و طبیعی یکی از بهترین عناصر در دکوراسیون است که می‌توانید روی آن مانور بدهید. این ساختمان صنعتی شهری به یک آپارتمان بادگیر و بزرگ تبدیل شده است اما چندان احتیاجی به اسباب اضافی دیگر برای تکمیل خطوط خوب معماری و سایه روشن‌های مناسبش ندارد. نور مناسب شب در چنین فضایی، ترکیبی از چند نوع مختلف نور و درجه‌های متعدد ان است تا بتواند با فضای ساختمان، سازگار شود. در نتیجه هالوژن، تنگستن و فلورسنت هم برای ایجاد نئر واحد و مناسب در آن مفید هستند.
[h=2]رنگ در معماری[/h]معماران و طراحان داخلی به هنگام طراحی، ساختمان را از نظر فرم، فضا،نور، رنگ، بافت مورد بررسی قرار می‌دهند، اما متأسفانه یکی از اجزایی که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد رنگ است. برای اینکه تاثیرات رنگ از همان ابتدا مشخص شود، باید انرا به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده از همان اغاز انتخاب نمود، نه اینکه بعداز اتمام طراحی، مبادرت به انتخاب آن کرد. لازم نیست که طراحی رنگ، چیزی به هزینه‌های ساخت و ساز و یا تعمیرات اضافه کند. باید برای کار در پیش رو برنامه ریزی کنیم. بهترین راه این است که رنگ‌های نقاشی و سایر مصالح را به عنوان ترکیب ساده رنگ در نظر بگیریم. موفق ترین طراحی رنگ در فضای داخلی باید در خور اهداف طراحی باشد و به ان واکنش نشان دهد. تناسب و تاثیر گذاری رنگ بر روند طراحی شامل موارد زیر است:

  • هماهنگی با محیط
  • جلب توجه
  • تعدیل کردن فضا از نظر کوچک و بزرگ جلوه دادن ان
  • تفکیک کردن و محدود کردن فضا
  • جداسازی و تعریف فضا
  • همسان و همگون کردن بافت فضا
[h=2]رنگ در معماری اسلامی[/h]رنگ از تکثیر نور حاصل می‌شود و نمایانگر کثرتی است که ارتباطی ذاتی با وحدت دارد. از دیدگاه اندیشمندان هنر اسلامی، رنگ سفید نماد وجود مطلق و رنگ سیاه که پوشش خانه کعبه است نماد اصلی تعالی و فراوجودی است که خانه کعبه با آن ارتباط دارد، رنگ‌های آبی، فیروزه‌ای و طلایی در نگارگری اسلامی و ایرانی، جلوه‌هایی از معانی باطنی جاری در بطن رنگ هایند روان‌شناسی رنگدر قرآن نیز مورد تامل جدی قرار گرفته است.
«قالوادع لنار بک بیین لنامالونها قال انه یقول انها بقره صفرا فاقع لونها تسرالناظرین» آیه‌ای که در آن رنگ زرد زرین عاملی برای سرور و انبساط خاطر ناظر معرفی می‌شود این آیه و همچنین احادیث و روایاتی که بر معانی رنگها دلالت می‌کردند (سفید که رنگ محبوب پیامبر بود و سبز که نشانه سیادت فرزندان علی (ع) و فاطمه (س) محسوب می‌شد) رنگ را عاملی مهم در جهت استفاده معنوی در جلوه‌های نگارگری معماری اسلامی قرار داد، اهمیت و جایگاه رنگ در معماری اسلامی مورد توجه کامل قرار گرفته است یکی از اصیل ترین رنگ‌های مطرح در هنر اسلامی رنگ فیروزه‌ای است، همچنین آبی لاجوردی هسته تمثیل مراقبه و مشاهده است، بیانگر بیکرانگی اسمان آرام و تفکر برانگیز سحرگاهان صاف و صمیمی است، در درون مسجد، برخلاف بیرون که کاشی کاری بیشتر با آجر عجین شده است.
نقوش کاشی با سفیدی نقوش گچ بری همراه است که تضاد چشم گیری را با فضای پر نقش و رنگ بیرون برقرار می‌سازد و باعث می‌شود فضای داخلی مسجد آرامش و قداست خاصی داشته باشد که این قداست از رنگ سفید فضا و از بی‌رنگی و بی نقشی سطوح داخلی نشات می‌گیرد، زیرا رنگ سفید به خصوص وقتی با نوعی خلوت، تفکر و سکوت همراه باشد، الهام گر نوعی بزرگی پاکی و اندیشه بالندگی است، بیشترین قسمت سطوح کاشی کاری‌ها به رنگ‌های سردی چون زنگاری‌ها، فیروزه ای‌ها و لاجوردی‌ها تعلق دارد، لاجوردی‌ها و رنگ‌های آبی‌فام عمق دارند که آدمی را به بی‌نهایت و به جهانی خیالی و دست نیافتنی می‌برند، آبی، گستردگی و وسعت آسمان صاف را به یاد می‌آورد. نشانه صلح است و رنگ بی گناهی، نور آبی، کسانی را که بی قرارند، آرام می‌کند، آبی همواره متوجه درون است و جنبه‌های گوناگون روح آدمی را نشان می‌دهد، در فکر و روح او داخل می‌شود و باروان او پیوند می‌خورد، آبی معنی ایمان می‌دهد و اشاره‌ای است به فضای لایتناهی و روح. آبی سمبل جاودانگی است .
[h=2]منابع[/h]
منابع

  • کتاب رنگ در دکوراسیون و طراحی داخلی
  • چهل کلید رنگ در معماری داخلی
  • نقش رنگ در معماری
  • تاثیر روانشناختی رنگ در معماری
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا