نور. رنگ. بافت در طراحی داخلی

وضعیت
موضوع بسته شده است.

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
همه چيز در مورد رنگ بنفش

همه چيز در مورد رنگ بنفش

"من فكر مي كنم اگر از مزرعه اي پر از گل هايبنفشه بگذريد و به آن ها توجه نكنيد درحق خداوند ناشكري كرده ايد"
آليس واكر – نويسنده
.
.


.

همه چيز در مورد رنگ بنفش

بنفش رنگ عرفان و معنويت است. بنفش در هر طيفي كه باشد الهام بخش و رنگ شاهزادگان، ‌پادشاهان و ملكه هاست. بنفش سير در اصل تركيبي از رنگ هاي آبي و قرمز مي باشد كه ويژگي هاي هر دو رنگ را يكجا در بر دارد. تندي قرمز به واسطه آرامش و خنكي آبي فروكش مي كند و به حس تازه تبديل مي شود و شما را به آرامش و رهايي دعوت مي نمايند. به همين دليل است كه در بيمارستان هاي رواني و مطب روانشناسان اغلب از بنفش ملايم يا همان بنفش ياسي استفاده مي شود. بنفش ملايم احساس ترس را كاهش مي دهد و مشغله هاي فكري آزار دهنده را تعديل مي نمايد. وقتي بنفش در كنار سفيد قرار مي گيرد سمبل خالص بودن و تواضع است. در فرهنگ چين بنفش رنگ رويا پردازان و فيلسوفان است و نشانه صداقت ، وفاداري و عشق مي باشد. علم رنگ شناسي ثابت كرده است كه بنفش آثار ترس و شوك هاي روحي را پاك مي كند و در اين زمينه مانند اشعه ماوراء بنفش عمل مي نمايد.

.

.
از به كار بردن بنفش در دكوراسيون داخلي خانه خود اجتناب نكنيد. همانطور كه مشاهده مي كنيد تركيب بنفش و سبز به تركيب كامل و زيباست كه تحسين همگان را بر مي انگيزد و همان چيزيست كه دنبالش بوديد. اگر فردي به شما بگويد كه قصد دارد قاليچه بنفش خريداري كند مطمئن باشيد آن فرد در آينده اي نزديك به موفقيت خواهد رسيد چون از ذهن باز و آرامي برخوردار است. جالب است بدانيد امروز در آمريكا به سربازاني كه در جنگ زخمي شده اند به پاس شجاعت شان قلب بنفش هديه مي شود. در دهه 1960 بنفش از محبوبيت بي نظيري در مجلات مد برخوردار بود . هم چنين اين رنگ در دهه 1980 در كنار رنگ هاي طلائي قرمز و سياه زياد ديده مي شد اما شهوت اين رنگ در اين دهه بسيار زياد زود گذر بود.


.
اين دوره ديگر زمان اين است كه بنفش در طراحي داخلي منزل شما جايي ويژه براي خود داشته باشد. زمان آن رسيده كه شما نيز از آرامش و حالت خوش عرفاني اين رنگ در خانه خود بهره مند شويد. بنفش به ندرت در طبيعت ديده مي شود. مانند گل هاي زيباي بنفشه. هيچ رنگي به اندازه بنفش نمي تواند عرفاني و الهام بخش باشد. بنفش هم چنين يادآور غذاها و خوردني هاي خوش مزه اي مثل انگور بنفش – بادمجان و تمشك مي باشد و بسيار اشتها آوراست.
آبي به شما كمك مي كند تا حين آشپزي تمركز و آرامش داشته باشيد. از طرفي بنفش به شما كمك مي كند تا بهترين تصميم را براي انتخاب غذا انجام دهيد. استفاده از رنگ بنفش در آشپزخانه از يك فرد عادي يك سرآشپز هنر مند مي سازد.

.

.
بنفش در خانه

ديگر زمان آن رسيده تا بنفش را به اتاق نشيمن ، اتاق غذا خوري ، اتاق خواب و سرويس هاي بهداشتي منزل خود دعوت كنيد تا جادوي اين رنگ زيبا را به چشم خود ببينيد. به شما توصيه مي كنيم از حالت عرفاني و آرامبخش كه به واسطه استفاده از رنگ بنفش در اتاق نشيمن شما بوجود مي آيد خود را محروم نكنيد. شما به چند طريق مي توانيد از اين رنگ در دكوراسيون اتاق نشيمن استفاده كنيد. اگر تمايل داريد اتاق نشيمن شما در عين شيك بودن كمي كم نور و تاريك تر به نظر برسد از بنفش سير براي نقاشي ديوارها استفاده كنيد. هم چنين براي جلوه بيشر كوسن هاي بزرگ به رنگ قرمز طلائي روي مبل هاي قرار دهيد اما اگر مي خواهيد كمي مدرن تر عمل كنيد مي توانيد تنها يك ديوار را به رنگ بنفش بادمجاني رنگ آميزي كنيد و مبلمان چوبي و قاليچه هاي پرز بلند و سبز رنگ را در وسايل اتاق داشته باشد. چنانچه جنبه آرامش فضا بيشر برايتان اهميت دارد از طيف هاي روشن و ملايم بنفش مثل بنفش ياسي استفاده نمائيد و چيدمان خود را با قرار دادن كوسن هاي شكلاتي و قاليچه هاي پوستين كامل كنيد.

در اتاق غذا خوري از قرمز و بنفش كنار هم بكار بريد. براي مثال مي توانيد ديوارها را به رنگ بنفش نقاشي كنيد و از دستمال سفره ، روميزي يا گلداني قرمز براي روي ميزي غذا خوري استفاده نمائيد. بنفش به دليل آرامشي كه به روح مي بخشد رنگي بسيار مناسب براي اتاق خواب است بهتراست براي اتاق خواب از بنفش روشن ( بنفش ياسي ) در كنار سفيد و نقره اي استفاده نمائيد كه در اين صورت تاثير گذازي آن بر آرامش روح و جسم چندين برابر خواهد شد . اين رنگ روياهايي زيبايي براي شما مي سازد.

.

.
بنفش در اتاق خواب تنها يك تاثير و ويژگي دارد و آن القاي آرامش است. طيف ملايم و روشن و بنفش ذهن شما را باز مي كند و نمي گذارد به افكار آزاردهنده تمركز كنيد و به همين دليل به شدت استرس و تنش را از شما دور مي كند و آرامش را جايگزين آن ها مي نمايد. بنفش هم چنين براي كاهش هاي سرويس بهداشتي رنگي بسيار مناسب است. وجود ويژگي ها و تاثيرات رنگ بنفش آنچنان در آشپزخانه حياتي به شمار نمي آيند بنابراين روي كابرد بنفش در آشپزخانه زياد تاكيد نمي شود بهتر است از اين رنگ در قسمت هاي ديگر بيشتر بهره جست


.
بنفش در هارموني

بنفش بسيار كم در طبيعت ديده مي شود و همان مقدار كم نيز اغلب در كنار طيف هاي گوناگون رنگ سبز به چشم مي خورد . بنفش هم چنين در كنار قهوه اي بسيار زيبا مي نشيند اما نكته اي كه مي بايست رعايت كنيد اين است كه طيف هاي دو رنگي كه در كنار هم مي نشيند بسيار مهم هستند براي مثال بهتراست بنفش روشن ( بنفش ياسي ) در كنار قهوه اي شكلاتي قرار بگيرد و يا بنفش بادمجاني در كنار بژ و طيف هاي خنثي ي رنگ قهوه ايي .

تركيب بنفش و صورتي نيز بسيار زيبا و چشم نواز است . اين دو رنگ يك زوج بسيار هماهنگ هستند كه وقتي در كنار هم مي گيرند چشم ها را به سوي خود جذب مي كنند. كنار هم نشستن بنفش ملايم و صورتي روشن تركيبي را ايجاد مي كنند كه بسيار مورد پسند بانوان و دختران جوان واقع مي شود و تركيبي بسيار مناسب براي اتاق خواب مي باشد. بنفش در كنار نقره اي طلائي تركيبي شيك و بسيار پرجلوه را خلق مي كنند كه فضا را به فضايي شاهانه منزل مي سازد و همچنين باعث صميميت و گرم شدن محيط مي شود. اگر تمايل داريد كه فضايي فانتزي و هنري داشته باشيد. به شما توصيه مي كنيم آبي ، قرمز و سبز را كنار بنفش بنشانيد . بنفش نيز همانند قرمز وقتي كنار سفيد قرار مي گيرد جلوه اي زيبا و تحسين بر انگيزي را بوجود مي آورد از تركيب بنفش با سياه و طولي بپرهيزيد زيرا اين تركيب احساس غم و ناكامي را در محيط القا مي كند.

.

منبع: باشگاه دانشجویان پیام نور
.
.
.
 
آخرین ویرایش:

rm_arch

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تکنیک جالب برای طراحی و رنگامیزی دیوار به سبک آسیایی

تکنیک جالب برای طراحی و رنگامیزی دیوار به سبک آسیایی

طرح پارچه چمنی روی دیوار

طرح پوشاندن دیوار با پارچه چمنی ، روش بسیار خوبی برای زنده کردن فرهنگ باستانی آسیاست مانند ترکیب غنی چمن طبیعی .پارچه های رنگی ، می تواند انتخاب خوب و جایگزین مناسبی برای کاغذ دیواری های گران قیمت باشد بدون اینکه فرسوده یا کثیف شود . همینطور، به جای کاغذ دیواری با رنگ کردن دیوار می توانید از رنگ های مختلف و متناسب با دکوراسیونتان استفاده کنید . از پارچه های رنگی می توان در بسیاری از جاها بهره برد . این طرح ، انتخابی طبیعی برای اتاقهایی است که فرهنگ آسیایی را نشان می دهند اما می توان در دکوراسیون های مدرن و سنتی هم از آن استفاده کرد .
مراحل اصلی
· دیوار را به چند قسمت تقسیم کنید
· رنگ جلا را با استفاده از قلم مو ، به صورت افقی روی دیوار بزنید .
· هنگامیکه رنگ را می زنید ، روی آن فوم آب خشک کن بکشید .
· قلم موی خشک را برداشته و به آرامی روی رنگ بکشید تا خطوطی پدید آیند .
· از مخلوط جلادهنده استفاده کنید .
· خطوط را ملایم و ترکیب کنید .

وسایل مورد نیازتان را جمع آوری کنید








رنگ ها : لاتکس براق سفید برای رنگ پایه و رنگ های زیتونی ، خاکستری مایل به سبز و لاتکس براق قهوه ای خزه ای برای رنگ جلا
خط کش
غلطک رنگ

ماژیکی که نوک آن مناسب باشد



خط کش فلزی

مداد​
وسیله جلادهنده
قلم مو 4 اینچی ( 92/121 سانتی متر)


روش کار
1- سقف ، دیوارها و تزئینات را با نوار رنگی بپوشانید . سپس ، دیوار را یک دست رنگ سفید بزنید . در صورت نیاز ، دو بار رنگ کنید . نوارچسب را از روی دیوار بردارید و به مدت یک شب بگذارید تا خشک شود .
2- از خط کش فلزی و مداد استفاده کرده و دیوار را به قسمت هایی با عرض 3 فوت ( 44/91 سانتی متر) علامت بزنید . به صورت یکی درمیان ، نوار قسمت های عمودی را با نوارچسب نقاشی 2 اینچی ( 08/5 سانتی متر) بکنید . در یک ظرف پلاستیکی ، 4 قسمت رنگ جلا را با 1 قسمت رنگ زیتونی مخلوط کنید . برای ساختن دو رنگ جلای دیگر ، رنگ های خاکستری مایل به سبز و قهوه ای خزه ای ، همین روش را به کار ببرید .




3- قلم مو را در مخلوط رنگ فرو ببرید و از بالای دیوار شروع کنید .
4- وقتی رنگ جلا هنوز خیس است ، خشک کن را روی یکی از لبه ها یی که نوار چسباندید ، بگذارید و به صورت افقی آن را بکشید تا به لبه های طرف مقابل برسید و خشک کن را روی نوار بکشید . پس از اتمام هر ردیف ، رنگ اضافی را پاک کنید . خشک کن را طوری روی هم بکشید که طرحی پیوسته ایجاد شود .


5- برای ترکیب و ملایم شدن آن ، قلم موی خشکی را به صورت افقی روی خطوط بکشید . به طرف پائین دیوار حرکت کنید و روی رنگ جلا را قلم مو بکشید و برای ایجاد طرحی پیوسته ، قلم مو را طوری حرکت دهید که قسمت های رنگ شده روی هم بیافتند .



6- پیش از اینکه رنگ جلا خشک شود با استفاده از حرکات افقی قلم مو ، خطوط را ملایم کنید . کار را ادامه دهید تا تمام قسمت ها به پایان برسند و سپس بگذارید تا خشک شوند .


قسمت های باقیمانده را با نوار تقسیم بندی کنید . همین روش را ادامه دهید تا دیوار کامل شود . چسب های باقیمانده را بکنید . سپس بگذارید خشک شود . دیوار را به قسمت هایی مساوی تقسیم بندی کنید . برای ایجاد جلوه ی بیشتر ، قلم موی خود را در مخلوط های مختلف رنگ جلا بزنید و روی دیوار کار کنید .

تهیه و ترجمه:گروه سبک زندگی سیمرغ - نرگس صفری
 

rm_arch

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تزیین منزل با رنگ بنفش !

تزیین منزل با رنگ بنفش !

از رنگ بادمجانی عمیق به بنفش كمرنگ، بنفش رنگ‌های متنوع و مختلط دارد كه در بسیاری از اتاق‌های بزرگ كاربرد دارد. و آز آن رنگ برای دراماتیك كردن رنگ بندی در یك محل استفاده می‌شود.

* بنفش دلربا
رنگ بنفش باعث ایجاد احساس تجمل ، رفاه و گرمی می‌شود. این ویژگی‌های عالی برای یك اتاق ناهار خوری رسمی است. برای نگهداری اتاق از لحاظ نور و درخشش قاب پنجره‌ها با رنگ روغنی رنگ شده است. میز و صندلی‌های مجلل كه دارای رنگ قهوه ای مایل به زرد است احساس لوكس بودن را به ما می‌دهد و فرش یك رنگ اتاق را پوشانده.


* نور متوازن

رنگ دیوار به قدری غنی است كه آن را تقریبا قهوه ای نشان می‌دهد. در این قالب گیری‌ها آثار هنری و تفكیك رنگ وجود دارد، به صورتی كه هم قرمز است و هم ته رنگ آن از قرمز خارج است. ایلین گرفین یك طراح دكور است كه توصیه می‌كند برای ایجاد یك نور طبیعی در اتاق باید اشباع رنگ‌ها متعادل باشد.


* رنگ بنفش به عنوان یك رنگ بی طرف

ایلین گریفین، برای زمین اتاق به جای رنگ آلویی از رنگ بژ قهوه ای تیره استفاده می‌كند. او این اتاق نشیمن را با رنگ قرمز ، صورتی، بادمجانی و خاكی متحد كرده است.


* اهمیت به یك انتخاب درست

ایلین گریفین با رنگ‌های بنفش، سبز، فیروزه ای ، طلایی و نارنجی یك هنر جالبی نشان داده. این رنگ‌ها می‌تواند از نور به تاریكی در سایه ای از رنگ بنفش متغییر باشد. در این اتاق خواب دیوار‌ها بنفش كم رنگ، بالش‌ها سبز روشن، زرد كره ای و زرد آلویی است كه كاملا با هم دیگر در تضاد بسیار خوب هستند.


* اتاق خواب دنج

قرمز مایل به ارغوانی در ایجاد یك اتاق خواب دنج كمك زیادی می‌كند. این جا به نظر می‌رسد كه در وسایل این تخت خواب علاوه بر رنگ‌های مختلف به رنگ سفید هم توجه خاص شده است. قاب‌هایی كه در بالای تخت خواب است و به نظر می‌رسد هر كدام قسمت‌هایی از یك طرح كارخانه ای است كه در كنار هم بسیار جذاب اند و به ادامه رنگ‌های اتاق كمك زیادی می‌كند.


* دیوار‌های تاریك، اهمیت به روشنی

رنگ زرشكی عمیق دیوار‌ها رنگی مطلوب، در عین حال مجلل برای اتاق است. آلو رنگی است كه بیشتر قرمز و آبی را با هم تركیب می‌سازد، بنابراین هر رنگی كه این دو را در بر داشته باشد بسیار زیبا هستند و رنگ سبز بالش‌ها و رنگ طلایی پرده‌ها متمم رنگ دیوار است.


* رنگ شجاعانه دیوار

رنگ ارغوانی تیره دیوار‌ها همراه با وسایل روشن این اتاق خواب مثل رنگ سبز و نارنجی برای ملافه‌ها، همچنین صورتی گرم در كنار هم به خوبی قرار گرفته اند و از همان رنگ آلو الگو گرفته اند.


* كاملا مدرن

سیاه و سفید نقطه ی شروع ایده آل برای یك پالت رنگ ساده و دراماتیك است. بنفش یك حس فریبنده قابل لمس را به رنگ خنثی می‌افزاید. این رنگ برای ایجاد یك اتاق نهار خوری دنج و مدرن نه بیش از حد تیره است و نه نور بنفش ایجاد سایه كرده است. صندلی‌های بافته شده با مواد طبیعی گرمای خاصی به فضا می‌دهد.


* رنگ آرام دیوار دستشویی و حمام

الهام رنگ دیوار می‌تواند از هر كجا آمده باشد. در این حمام، پرده ی دوش از گل‌های بنفش رنگ الهام گرفته شده و دیوار هم بنفش كم رنگ است. سبد بافته شده در كنار وان یك سبك كلبه ای را به این حمام اضافه كرده.


* اهمیت به بالش‌ها

در این جا یك درس در مورد اهمیت به رنگ وجود دارد. كجای این عكس چشم شما را گرفته است؟ احتمالا درخشان ترین رنگ، رنگ بنفش بالش روی مبل‌های سفید است.


* تاكیدی هوشمندانه

تاكید بر رنگ آلوچه ای آسایش و زیبایی را گاه به گاه به این اتاق نشیمن می‌دهد. دیوار‌های سفید ، یك فرش كم رنگ و یك میز چوب پیك نیك در كنار رنگ آلوچه ای تركیبی جالب است. قرار دادن بالش‌ها به طرق مختلف راه هوشمندانه ای برای ایجاد علاقه به نیمكت چوبی است.


* اهمیت به دیوار

یك موضوع توصیف پذیر با اهمیت به دیوار ایجاد كنید. با كاشی‌های ارغوانی یك حمام مجلل را قابل لمس كنید. دست شویی سفید و براق و نزدیك به دیوار یك نقطه كانونی ایجاد می‌كند.


تهیه و ترجمه:گروه سبک زندگی سیمرغ
 

marali_64

عضو جدید
رنگ ، عنصر اصلی دکوراسیون

رنگ ، عنصر اصلی دکوراسیون

رنگ ، عنصر اصلی دکوراسیون




تاثیرات حاصل از رنگ ها

همواره لازمه ي دريافت نتيجه اي مطلوب از انجام هر نوع کار عملي، وجود اطلاعات و آگاهي لازم تئوري در آن زمينه است. ما در اين مقاله سعي کرده ايم اطلاعاتي را با همين موضوع و هدف ارائه دهيم. رنگ ها در دو بستر اصلي در محيط حضور مي يابند:
1. پوشش هاي اصلي فضاها شامل ديوارها، کف ها، سقف ها و درها.
2. لوازم دکوراسيون شامل مبلمان، پرده ها، فرش و غيره.
در مقام مقايسه اين دو قالب با هم، به لحاظ نقش دکوراسيوني شان در محيط، پوشش هاي فضا از اهميت بيشتري برخوردار مي باشند زيرا که نسبت به لوازم دکوراسيوني ثابت تر بوده و به گونه اي نقش پس زمينه را براي آن لوازم اجرا مي کنند.
در ميان اين پوشش ها، ديوارها به جهت وسعت حضورشان در فضا، جايگاه ويژه اي داشته و ميزان تأثير گذاريشان بر ديگر لوازم دکوراسيوني بسيار چشمگيرتر است. گذشته از موضوع تأثير بر روي ديگر لوازم محيط، ديوارها و رنگ انتخابشان در تغيير وسعت و نور فضا نيز بسيار مؤثر است.

رنگ سفید

سفيد سمبل خلوص، بي گناهي، پاکي، آرامش و صلح است.
رنگ سفيد القاء کننده آرامش، صفا و آسايش است. سفيد به همراه خلوصش، يکي از کاربردي ترين رنگ ها در طراحي دکوراسيوني يک فضا است زيرا که با همه رنگ ها قابل ترکيب است. ( منظور از ترکيب در اين مباحث، کنار هم قرارگيري رنگ ها در يک کمپوزسيون ( ترکيب ) رنگي در فضا است.)
به کارگيري رنگ سفيد در فضا به خصوص براي پوشش هاي اصلي، آن مکان را روشن تر و بزرگتر جلوه مي دهد. بنابراين براي فضاهاي کوچک و کم نور انتخاب ايده آلي است. سفيد خالص هنگامي که با نور طبيعي نور پردازي مي شود، يک رنگ گرم را ايجاد مي کند ولي در زير نورهاي مصنوعي به نظر سرد مي رسد. در نتيجه با اضافه کردن نورهاي زرد، قرمز و قهوه اي در کنار نور مصنوعي مانند فلورسنت و يا افزودن لوازمي به يک و يا چند رنگ ياد شده در محيط تغيير مي کند. اين رنگ ها از کيفيت سفيد نمي کاهند بلکه آن را گرم تر مي کنند. رنگ سفيد براي فضاهائي با عناصر معماري قديمي و يا جهت ايجاد هماهنگي بين سبک هاي کاملاً مجزاي معماري بسيار ايده آل است. براي حفظ آرامش فضايي با سطوح سفيد مي توان از لوازمي با رنگ هاي خنثي و بافت هاي طبيعي مانند چوب استفاده نمود و براي ايجاد تضادهاي ظريف و زيبا، تعدادي رنگ هاي دراماتيک نيز به اين ترکيب افزود.

رنگ های خنثی

رنگ هاي خنثي، رنگ هايي هستند که از ميزان زيادي سفيد برخوردار بوده ولي به هيچ يک از رنگ هاي اوليه و ثانويه متمايل نيستند. با اين تعريف رنگ هاي کم مايه مانند صورتي کم رنگ يا آبي آسماني جز رنگ هاي خنثي محسوب نمي شوند ولي رنگ کرم يکي از رنگ هاي خنثي به حساب مي آيد. همين مسئله در مورد خاکستري روشن که از مشکي نشأت گرفته است نيز صدق مي کند. رنگ هاي خنثي در بسياري از مواد طبيعي مانند سنگ ها، خاک، زمين، چوب ، حصير، شن و امثال اينها و يا در برخي از موارد مصنوعي مانند فلز، شيشه، سيمان و غيره ديده مي شوند. رنگ هاي خنثي در دنياي دکوراسيون از اهميت بسياري برخوردار بوده و کاربردي هستند. خنثي بودن آنها به اين معناست که مي توانيد به راحتي در کنار هر رنگ ديگري بدون احتمال وجود از دست رفتن زيبايي هاي هر يک به خصوص رنگ ها، ترکيبي مناسب در فضا ايجاد کرد. با توجه به آنکه اين رنگ ها نيز آرام بخش و ملايم هستند. با پوشش ديوار به يکي از آنها مي توان پس زمينه خوبي براي نصب تابلو ، نوارهاي چاپي و کاغذي ، پرده ها به طور کلي ديوارکوب ها فراهم آورد. اگر فضا به قدري از لوازم دکوراسيوني پر شده باشد که احساس آرامش را بر هم ريزند، يکي از راههاي ايجاد تعادل در محيط با حفظ همان وسائل، رنگ آميزي سطوح اصلي يا تعويض پوشش هاي ثانويه مانند رومبلي، پرده و غيره به يکي از رنگ هاي خنثي است. هنگامي که قصد داريد قسمتي از فضا مانند يک ديوار، در، پنجره و يا حتي خرده ريزهايي مانند دستگيره، چوب پرده و به طور کلي هر وسيله اي که در محيط وجود دارد به محض ورود بيننده به داخل، نظر او را جلب نکند. آنها را به يکي از رنگ هاي خنثي رنگ آميزي کرده و يا رنگ خنثي را در انتخاب آنها در نظر بگيريد.
از اين خاصيت رنگ هاي خنثي براي رفع عيوب معماري و شکستگي ها و فرورفتگي ها مي توان بهره زيادي کسب کرد. به عنوان مثال با رنگ آميزي بخشي از فضا که داراي مشکل ساختاري است و شما نمي خواهيد فوري مورد توجه بيننده قرار بگيريد، توسط يکي از رنگ هاي خنثي به راحتي مي توانيد آن را در نظر اول بپوشانيد. به کارگيري رنگ هاي خنثي در محيط نيز با اهداف گوناگون دکوراسيوني صورت مي گيرد.
نصب تابلوئي به رنگ زرد، با خاصيت گرم در فضايي که اغلب پوشش ها و لوازم دکوراسيوني آن از رنگ هاي خنثي انتخاب شده است، مي تواند داراي دو هدف باشد:
1. جلب نظر بيننده به طرف اثر هنري تابلو که در اينجا با نورپردازي اين تأکيد را بيشتر کرده است.
2. تغيير فضاي يکنواختي با عنصري با رنگ آميزي گرمتر و انرژي دارتر. رنگ هاي خنثي در پرده هاي مختلف از روشن تا تيره وجود دارند و به لحاظ سبک جز ترکيبات رنگي مورد استفاده در سبک کلاسيک هستند.
به عنوان نمونه اگر طراح داخلي به لزوم جلوه دادن فرورفتگي در کنار پنجره و پله تأکيد داشت به طور قطع يک و يا ترکيبي از چند رنگ گرم را در کنار رنگ هاي ملايم و خنثي به کار مي برد تا به اين ترتيب نظر هر بيننده در حال عبور از آن محيط را به خود جلب کند. ولي اکنون با انتخاب اغلب پوشش هاي محيط به رنگ هاي خنثي مقصودي برعکس داشته و ممکن است هنگامي که فردي از پايين به بالا آمده و يا از پله ها به طبقه پايين مي رود حتي اين فضا را ناديده بگذرد.

منبع : ماهنامه ی ایران آذین
 

کیانا احمدی

کاربر فعال
انتخاب رنگ در اشپزخانه:

انتخاب رنگ در اشپزخانه:

انتخاب رنگ در اشپزخانه:
انتخاب رنگ در اشپزخانه بستگی به رنگ عمومی خانه و طبعآ سلیقه ساکنین ان دارد.
طبیعت.عکسهای مندرج در مجله های دکورا سیون و نمایشگاه های لوازم اشپزخانه.
الگویی مناسب برای انتخاب رنگ اشپزخانه هستند.هماهنگی تک رنگی یکی از ساده ترین و در عین حال ارام ترین ترکیب رنگی اشپز خانه می باشد.انتخاب این ترکیب خصوصآ برای فضای کوچک بسیار مناسب است .هماهنگی مشابه بخاطر رنگ های بیشتری که نسبت به هماهنگی تک رنگی دارد متنوع تر میباشد .
برای اشخاص که تمایل اندکی به استفاده از رنگ در اشپزخانه دارند و همچنین برای کسانی که انتخاب ترکیب های رنگی برایشان مشکل است .سفید ساده ترین و زیبا ترین انتخاب برای اشپزخانه ها است.اگر وسایل سفید هستند رنگ دیوار هرچه باشد با ان هماهنگی خواهد داشت.افزودن چند شییی رنگین ترکیب رنگی را کامل خواهد کرد.
در رنگ امیزی اشپزخانه توجه به موارد ذیل ممکن است مفید باشد.
1.برای مشخص بودن وسایلی مانند اجاق.یخچال.وغیره بهتر است رنگ مناسب انها نسبت به رنگ قفسه اندکی فرق کند.
2.هر اندازه تنوع رنگ ها کمتر باشد محیط قابل تحمل تر خواهد بود.
3.رنگ در نقاط کم نور تیره بنظر میرسد.
4.برای اشپزخانه های رو به شمال رنگ های گرم وبرای اشپزخانه های رو به جنوب رنگ های سرد موجه تر است.
5.رنگ تیره سقف را سنگین میکند.
6.در اشپزخانه پر نور استفاده از رنگ های تیره و در اشپز خانه های متکی به نور مصنوعی به کار بردن رنگهای روشن مطلوب تر است.
7.رنگ اشپزخانه را باید تحت نور اشپزخانه انتخاب کرد زیرا نمودهای رنگ در شرایط نوری گوناگون متفاوت است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایده هایی برای نور پردازی مخفی

ایده هایی برای نور پردازی مخفی

:)ایده هایی برای نور پردازی مخفی

  • با نصب نورهایی پایین تاب درون پاسنگ ، زیر کابینت آشپزخانه میتوان نور را بر سراسر کف فضا پاشید.درخشش نور از زیر یک توده ی جامد آن را شناور می نمایاند.
  • در حمام ، نور های دیواری توکار در ارتفاع پایین علاوه بر افزودن هیجان به فضا ، میتواند نقش نور شب را بازی کند، در حالی که نورهای پایین تابی که درون شکافی بر دیوار نصب میشوند ، ستونی از نور را در دیوار می آفرینند.
  • نواری مخفی از منابع نور نصب شده در زیر یک قفسه ی معلق یا پشت یک نیمکت توکار ، تابش لطیفی از نور را به فضای اتاق می افزاید.
  • نور پردازی زیر پله با نور مخفی از منابع نور ، ضمن برجسته کردن فضایی که در غیر این صورت فراموش شده به حساب می آمد ، فضا را بزرگتر می نماید.
  • وجود یک منبع نور مخفی در یک شومینه ی خاموش آن را به نقطه توجه بدل میکند ، در حالی که بدون وجود آن شومینه اساسا فراموش می شد.:gol:
 

architect110

کاربر بیش فعال
رنگ خنثی در معماری

رنگ خنثی در معماری

رنگ ها در دو بستر اصلی در محیط حضور می یابند:

پوشش های اصلی فضاها شامل دیوارها، کف ها، سقف ها و درها

در مقام مقایسه این دو قالب با هم، به لحاظ نقش دکوراسیونی شان در محیط، پوشش های فضا از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند چون نسبت به لوازم دکوراسیونی ثابت تر بوده و به گونه ای نقش پس زمینه را برای آن لوازم اجرا می کنند. در میان این پوشش ها، دیوارها به جهت وسعت حضورشان در فضا،جایگاه ویژه ای داشته و میزان تأثیر گذاریشان بر دیگر لوازم دکوراسیونی بسیارچشمگیرتر است. گذشته از موضوع تأثیر بر روی دیگر لوازم محیط، دیوارها و رنگ انتخابشان در تغییر وسعت و نور فضا نیز بسیار مؤثر است.



رنگ سفید
رنگ سفیدالقاء کننده آرامش، صفا و آسایش است. سفید به همراه خلوصش، یکی از کاربردی ترین رنگها در طراحی دکوراسیونی یک فضا است زیرا که با همه رنگ ها قابل ترکیب است. منظور از ترکیب در این مباحث، کنار هم قرارگیری رنگ ها در یک کمپوزسیون رنگی درفضا است.



به کارگیری رنگ سفید در فضا به خصوص برای پوشش های اصلی، آن مکان را روشن تر و بزرگتر جلوه می دهد. بنابراین برای فضاهای کوچک و کم نور انتخاب ایده آلی است. سفید خالص هنگامی که با نور طبیعی نور پردازی می شود، یک رنگ گرم را ایجاد میکند ولی در زیر نورهای مصنوعی به نظر سرد می رسد. در نتیجه با اضافه کردن نورهای زرد، قرمز و قهوه ای در کنار نور مصنوعی مانند فلورسنت و یا افزودن لوازمی به یک ویا چند رنگ یاد شده در محیط تغییر می کند. این رنگ ها از کیفیت سفید نمی کاهند بلکه آن را گرم تر می کنند. رنگ سفید برای فضاهائی با عناصر معماری قدیمی و یا جهت ایجاد هماهنگی بین سبک های کاملاً مجزای معماری بسیار ایده آل است. برای حفظ آرامش فضایی با سطوح سفید می توان از لوازمی با رنگ های خنثی و بافت های طبیعی مانند چوب استفاده نمود و برای ایجاد تضادهای ظریف و زیبا، تعدادی رنگ های دراماتیک نیز به این ترکیب افزود.



اگر فضا به قدری از لوازم دکوراسیون پر شده باشد که احساس آرامش را بر هم ریزند، یکی از راههای ایجاد تعادل در محیط باحفظ همان وسائل، رنگ آمیزی سطوح اصلی یا تعویض پوشش های ثانویه مانند رومبلی،پرده و غیره به یکی از رنگ های خنثی است.


رنگ های خنثی
رنگ های خنثی، رنگ هایی هستندکه از میزان زیادی سفید برخوردار بوده ولی به هیچ یک از رنگ های اولیه و ثانویه متمایل نیستند. با این تعریف رنگ های کم مایه مانند صورتی کم رنگ یا آبی آسمانی جزءرنگ های خنثی محسوب نمی شوند ولی رنگ کرم یکی از رنگ های خنثی به حساب می آید.



همین مسئله در مورد خاکستری روشن که از مشکی نشأت گرفته است نیز صدق می کند. رنگ های خنثی در بسیاری از مواد طبیعی مانند سنگ ها، خاک، زمین، چوب ، حصیر، شن و امثال اینها و یا در برخی از موارد مصنوعی مانند فلز، شیشه، سیمان و غیره دیده می شوند. رنگ های خنثی در دنیای دکوراسیون از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و کاربردی هستند. خنثی بودن آنها به این معناست که می توانید به راحتی در کنار هر رنگ دیگری بدون احتمال وجود از دست رفتن زیبایی های هر یک به خصوص رنگ ها، ترکیبی مناسب در فضا ایجاد کرد. با توجه به آنکه این رنگ ها نیز آرام بخش و ملایم هستند. با پوشش دیوار به یکی از آنها می توان پس زمینه خوبی برای نصب تابلو ، نوارهای چاپی و کاغذی ،پرده ها به طور کلی دیوارکوب ها فراهم آورد.



اگر فضا به قدری از لوازم دکوراسیون پر شده باشد که احساس آرامش را بر هم ریزند، یکی از راههای ایجاد تعادل در محیط باحفظ همان وسائل، رنگ آمیزی سطوح اصلی یا تعویض پوشش های ثانویه مانند رومبلی،پرده و غیره به یکی از رنگ های خنثی است. هنگامی که قصد دارید قسمتی از فضا مانند یک دیوار، در، پنجره و یا حتی خرده ریزهایی مانند دستگیره، چوب پرده و به طور کلی هر وسیله ای که در محیط وجود دارد به محض ورود بیننده به داخل، نظر او را جلب نکند. آنها را به یکی از رنگ های خنثی رنگ آمیزی کرده و یا رنگ خنثی را در انتخاب آنها درنظر بگیرید.

از این خاصیت رنگ های خنثی برای رفع عیوب معماری و شکستگی ها و فرورفتگی ها می توان بهره زیادی کسب کرد. به عنوان مثال با رنگ آمیزی بخشی از فضا که دارای مشکل ساختاری است و شما نمی خواهید فوری مورد توجه بیننده قرار بگیرید، توسط یکی از رنگ های خنثی به راحتی می توانید آن را در نظر اول بپوشانید.



به کارگیری رنگ های خنثی در محیط نیز با اهداف گوناگون دکوراسیونی صورت می گیرد.
نصب تابلوئی به رنگ زرد، با خاصیت گرم در فضایی که اغلب پوشش ها و لوازم دکوراسیونی آن از رنگ های خنثی انتخاب شده است، می تواند دارای دو هدف باشد:

1- جلب نظر بیننده به طرف اثر هنری تابلو که با نورپردازی این تأکید بیشتر می گردد.
2- تغییر فضای یکنواختی با عنصری با رنگ آمیزی گرمتر و انرژی دارتر.

رنگ های خنثی در پرده های مختلف از روشن تا تیره وجود دارند و به لحاظ سبک جزءترکیبات رنگی مورد استفاده در سبک کلاسیک هستند.

به عنوان نمونه اگر طراح داخلی به لزوم جلوه دادن فرورفتگی در کنار پنجره و پله تأکید داشت به طور قطع یک و یاترکیبی از چند رنگ گرم را در کنار رنگ های ملایم و خنثی به کار می برد تا به این ترتیب نظر هر بیننده در حال عبور از آن محیط را به خود جلب کند. ولی اکنون باانتخاب اغلب پوشش های محیط به رنگ های خنثی مقصودی برعکس داشته و ممکن است هنگامی که فردی از پایین به بالا آمده و یا از پله ها به طبقه پایین می رود حتی این فضا رانادیده بگذرد.



منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز
 

kiana -m

عضو جدید
سلام ،ممنون از مطلب خوبتون، به نظر شما برای نمای خارجی یه مرکز نمایشی چه رنگی مناسبه؟ یه رنگی که با فضای نمایشهای سنتی ایران هماهنگی داشته باشه،،،
 

architect110

کاربر بیش فعال
دکوراسیونی از قرمز

دکوراسیونی از قرمز

رنگ‌های اصلی و تركیبی می‌توانند روحیه شما را تحریك كنند و به شما آرامش بخشند وخاطرات شاد رادرذهن شما ایجاد كنند یا برعكس.


رنگ‌ها در واقع ناقل محیط و كلیدی برای ایجاد حالت‌های مختلف در خانه شما محسوب می شوند.فقط باید به خاطرداشته باشید كه همیشه در انتخاب رنگ دقت كرده و رنگ متناسب با محیط و روحیه خویش را انتخاب كنید تا همواره احساس آرامش داشته باشید.

این احساس همان طنین رنگ‌ها است. در واقع رنگ‌ها با اثربخشی خود در ذهن بیننده با او حرف می‌زنند و در فكر وی اثر خود را پیاده می كنند. اثربخشی رنگ‌ها در هیچ مكانی به اندازه خانه‌ مورد اهمیت نیست. خانه شما پناهگاه و محل استراحت شما و محل ساخت روح و فكر شما است بنابراین باید محیط داخل آن به نحوی باشد كه با فكر و روح شما به طور دوستانه تلفیق شود كه در این راستا رنگ‌ها مهمترین و مؤثرترین نقش را دارند.



رنگ قرمز یك رنگ هیجان‌انگیز است و باعث اشتیاق و علاقه شدید و تعصب شدید در فرد می شود. این رنگ تركیبی با رنگ خون است و تولد، سرزندگی، فعالیت و توانگری را به روحیه افراد انتقال می‌دهد.

این رنگ، تركیبات متنوعی دارد كه اثرات متفاوتی را در روحیه آدمی ایجاد می‌كنند.
به عنوان مثال:
رنگ قرمز متمایل به شرابی: رنگ قرمز یاقوتی، توانگری، قدرت و سنت را در روحیه افراد یادآور می‌شود و از تركیبات كلاسیك رنگ قرمز محسوب می‌شود.
رنگ قرمز گیلاسی: سرزندگی، جوانی و انرژی را در فرد ایجاد می‌كند.
رنگ قرمز گوجه‌ای: گرما را به فرد انتقال می‌دهد.



رنگ قرمز برای بهبود بخشیدن به حس بویایی و اشتها در افراد كاربرد بالایی دارد.
به شكل سنتی، رنگ قرمز، رنگ افسونگری بوده و در خیلی از فرهنگ‌ها، این رنگ برای نشان شادی و خوشبختی استفاده می‌شود.
فیلسوف‌های یونان قدیم، اصرار می‌كردند كه مردها غذای قرمز بخورند و مایعات قرمز بنوشند به منظور اینكه دارای اعتماد به ‌نفس و حس خوشبینی می‌شود.

از دید روانشناسی، افرادی كه رنگ مطلوب آنها رنگ قرمز است، دارای اعتماد‌به‌نفس بالایی هستند، افرادی توانگرند (افراد ثروتمند و افرادی كه در زندگی خود همیشه ریسك می‌كنند از این رنگ استفاده می‌كنند)، افرادی كه عاشق این رنگ هستند، افرادی با اطلاع، برونگرا، هیجانی، سبقت‌جو، با انرژی، شجاع، خوشبین، ماجراجو و مثبت هستند.



این رنگ علاوه بر اثرات مثبتی كه در افراد ایجاد می‌كند اثرات بدی هم دارد.

رنگ قرمز یك رنگ قوی است و ضربان قلب را تشدید می‌كند، فشار خون را بالا می‌برد و باعث می‌شود حركت تنفسی بالا برود.
در دكوراسیون منزل رنگ قرمز را می‌توانند در برخی از فضاها استفاده كنید نه درهمه دیوارها و فضاها.

رنگ قرمز همانطور كه اشاره شد، حس بویایی و اشتها را تقویت می‌كند و برای استفاده در آشپزخانه یا اتاق ناهار خوری توصیه می‌شود. می‌توانید حتی در مبلمان این دو فضا از این رنگ استفاده كنید.



یك اتاق ناهارخوری را در ذهن خود مجسم كنید كه دارای یك میز ناهارخوری با یك رومیزی قرمز متمایل به شرابی است.

روحیه تمام افراد پشت میز را در یك لحظه می‌توانید ببینید، همه آنها با اشتها و دارای فكر آسوده هستند.

این رنگ اغلب به عنوان رنگ حاشیه برای درهای ورودی می‌‌تواند استفاده شود چون شكوفایی و شادی را به خانه هدایت می‌كند.

رنگ قرمز فضاهایی مثل حال ورودی یا راهروها را می‌تواند برافروخته كند، این رنگ چشم را به طرف خود جذب می‌كند ولی به عنوان رنگ دیوارها در فضاهای كوچك مخصوصاً تنالیته تیره آن توصیه نمی شود چون روحیه دلتنگی را به وجود می‌آورد. رنگ قرمز سطح انرژی را در اتاق افزایش می‌دهد و هیجانات آدمی را بالا می‌برد و در اتاق‌ خواب جفت‌ها توصیه می‌شود و عشق را به محیط خواب آنها به ارمغان می‌آورد.

ولی در اتاق خواب كودكان توصیه نمی‌شود زیرا سطح انرژی آنها را بالا برده و بی‌خوابی در آنها ایجاد می‌كند. استفاده از این رنگ برای افرادی كه دارای فشار خون بالا هستند نیز توصیه نمی‌شود.



اتاق خوابی را تصور كنید كه دارای پرده‌های قرمز شرابی، روتختی‌هایی از همان رنگ، چراغ خواب گوجه‌ای در كنار تختخواب، دمپایی روفرشی گیلاسی در كنار تختخواب، قالیچه شرابی رنگ در كف اتاق و رنگ دیوارهای اتاق تلفیقی از رنگ قرمز با سفید ‌باشد چه اتاق خواب گرم و رویایی! آیا می‌توانید گرمای آن را در وجود خویش حس كنید؟

این رنگ برای اتاق نشیمن یا اتاق مهمان نیز مطلوب است چون تمام فضای اتاق را احاطه می‌كند و صمیمیت را در افراد ایجاد می كند.



دیوارهای قرمز گیلاسی اتاق نشیمن با مبل‌های راحتی هم‌رنگ دیوارها چه فضای جالب و گرمی را برای مهمان‌ها در هنگام صرف چای ایجاد می‌كند!!
علاوه بر رنگ دیوارها و مبلمان می‌توانید از این رنگ به عنوان زمینه رنگی در طاقچه‌های تورفته گنجه‌ها، داخل كابینت‌های آشپزخانه، حاشیه شومینه استفاده كنید.



این رنگ بهترین سپر در مقابل سرمای زمستان است. مخصوصاً در منازلی كه از گرمای طبیعی خورشید بی‌بهره هستند؛ استفاده از رنگ زرد و قرمز در قسمت‌هایی از منزل گرما را به افراد خانواده هدیه می‌دهد.

اگر تأثیر هر رنگ را در روح و ذهن خویش جای دهیم می‌توانیم محیط مطلوبی را در منزل خویش فراهم كنیم و از وجود آنها در اطراف خویش لذت ببریم.


منبع: تهیه و تنظیم : سایت خبری معماری نیوز
 

architect110

کاربر بیش فعال
سلام،راستش اگه من بخوام در آينده نماي يك مركز نمايشي رو طراحي كنم از تركيب رنگ هاي سفيد و زرد و آبي از نوع كمرنگش استفاده مي كنم، حالا هركسي يه جور نظري داره !!!
 

kiana -m

عضو جدید
سلام،راستش اگه من بخوام در آينده نماي يك مركز نمايشي رو طراحي كنم از تركيب رنگ هاي سفيد و زرد و آبي از نوع كمرنگش استفاده مي كنم، حالا هركسي يه جور نظري داره !!!
ممنون از راهنماییتون ،ولی میشه دلیل انتخاب زرد و ابی رو بگید؟
 

architect110

کاربر بیش فعال
همونطور كه گفتم هر كسي يك نظري داره اما از لحاظ بصري به نظر خودم تركيب خوبيه.

نظر شما تو چه رنگ هايي؟از چه رنگ هايي مي خواي استفاده كني؟
 

kiana -m

عضو جدید
همونطور كه گفتم هر كسي يك نظري داره اما از لحاظ بصري به نظر خودم تركيب خوبيه.

نظر شما تو چه رنگ هايي؟از چه رنگ هايي مي خواي استفاده كني؟
ا
اتفاقا خود من هم رنگ آبی و سفید رو بیشتر می پسندم،ولی جنس مصالح هم خیلی مهم که چی باشه؟ می تونی تو جنس مصالح راهنمایی کنی ؟
 

architect110

کاربر بیش فعال
تئوري رنگ ها و هارموني رنگ

تئوري رنگ ها و هارموني رنگ

برگرفته از سايت استادم خانم پرتو www.arckarajsama.blogsky.com





آشنایی با چرخه یا دایره ی رنگ


اساس هر تئوری رنگ، حلقه رنگ است و دسته بندی رنگ ها را مشخص می کند، یک دایره رنگ ابتدایی که در آن رنگ های قرمز، زرد و آبی وجود دارند، در واقع دایره رنگ سنتی در هنرهای تجسمی به شمار می آید. سر آیزاک نیوتون (Sir Isaac Newton) در سال 1666 اولین نمودار رنگ دایره شکل را به وجود آورد. از آن زمان تا کنون، دانشمندان و هنرمندان به مطالعه و طراحی نمونه های متنوع و مختلف این مفهوم اولیه بوده اند.
اختلاف نظرهای متعدد درباره صحت و برتری یک چیدمان نسبت به دیگری، مدام موجب بروز مناقشاتی در این جمع شده است، اما در حقیقت هر دایره رنگی که ترتیب منطقی رنگ های خالص در آن رعایت شده باشد، موثق و قابل استفاده خواهد بود.



رنگ های اصلی:
در تئوری رنگ سنتی، قرمز، زرد و آبی رنگ های اصلی هستند زیرا دانه های رنگی تشکیل دهنده آنها از ترکیب هیچ رنگ دیگری به وجود نیامده و تمام رنگ های دیگر از ترکیبات مختلف این سه رنگ با یکدیگر به دست می آیند.



رنگ های فرعی یا ثانویه:
سبز، نارنجی و بنفش رنگ هایی هستند که از ترکیب رنگ های اصلی با یکدیگر حاصل می شوند. محل قرار گیری هر رنگ ثانویه در دایره رنگ، بین دو رنگ اصلی تشکیل دهنده اش است.



رنگ های ترکیبی:

زرد- نارنجی، قرمز نارنجی، قرمز- بنفش، آبی - بنفش، آبی- سبز و زرد - سبز، این رنگ ها از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ فرعی به وجود می آیند و در اینجا هم، در میان دو رنگ تشکیل دهنده خود قرار می گیرند.







هماهنگی (هارمونی) رنگ:
هماهنگی یا هارمونی به معنای "چیدمان مطبوع اجزاء یک کل" است و وجود آن در تمام مظاهر زندگی از موسیقی، شعر، رنگ یا حتی یک کیک زیبا، جلوه می کند. از نظر دیداری، هماهنگی، در چیزی است که موجب لذت چشم می شود. این هماهنگی بیننده را مجذوب کرده و احساس نظم و تعادل را در او ایجاد می کند. هنگامی که چیزی ناهماهنگ است، یا خسته کننده است یا وحشتناک. از طرفی هارمونی بیش از حد نیز به ترکیبی بسیار ملایم و نچسب تبدیل می شود و بیننده را آن طور که باید مجذوب و علاقه مند نمی کند و بالعکس عدم حضور آن نیز تصویری به وجود می آورد که هیچ چشمی تحمل دیدن آن را ندارد.


مغز انسان هر چیزی را که قابلیت سازماندهی نداشته و نامفهوم باشد، پس می زند. عمل دیدن به حضور یک ساختار منطقی نیاز دارد و هماهنگی رنگی می تواند این علاقه به دیدن و حس تعادل را به وجود بیاورد. به طور خلاصه، یکپارچگی مفرط موجب تحریک ناپذیری و پیچیدگی مفرط موجب تحریک بیش از اندازه مغز می شود. تعادل پویا، نتیجه حضور هماهنگی است.
برای مشاهده تعالی هارمونی و هماهنگی کافی است به هارمونی رنگ ها در در طبیعت دقت کنید. همان طور که گفتیم، تئوری های رنگ و هارمونی رنگی متعددی وجود دارند. در اینجا به معرفی چند فرمول ابتدایی در به کار گیری رنگ ها میپردازیم:


هارمونی بر اساس هم جواری رنگ ها:

رنگ های هم جوار (پیوسته) یا Analogous Colors، به هر دسته سه تایی از رنگ هایی گفته می شود که در دایره رنگ کنار یکدیگر قرار گرفته اند. مانند زرد-سبز، زرد و زرد نارنجی. معمولا در چنین ترکیب هایی، یک رنگ از نظر مقدار، بر دو رنگ دیگر برتری دارد.



هارمونی بر اساس رنگ های مکمل:

رنگ های مکمل آن هایی هستند که در دایره رنگ، درست در مقابل یکدیگر قرارگرفته اند. مانند قرمز و سبز یا قرمز- بنفش و زرد - سبز. همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، درجات مختلف زرد-سبز در برگ ها، هماهنگی زیبایی با رنگ های قرمز-بنفش گل، ایجاد کرده اند. رنگ های مکمل بالاترین درجه تباین (کنتراست) و ثبات را به وجود می آورند.



هارمونی بر اساس طبیعت:

طبیعت، بهترین نقطه شروع برای درک و ایجاد هارمونی رنگی است. در تصویر پایین ملاحظه می کنید که زرد، سبز و قرمز چه نقش هماهنگی ایجاد کرده اند و این ترکیب متناسب، لزوما در دو مورد قبل نمی گنجد، اما زیبا و قابل اجرا است.




رنگ های گرم و سرد

رنگ آبی و رنگ های مجاور آن تداعی کننده آب روان و دریا است بنابراین با دیدن این رنگ ها احساس سرما به فرد دست می دهد. از این رو به این رنگ ها، رنگ های سرد می گویند.
رنگ قرمز و رنگ های مجاور آن تداعی کننده آتش و خورشید بوده و با دیدن این رنگ ها احساس گرما به فرد دست می دهد. از این رو به این رنگ ها، رنگهای گرم می گویند.



رنگ های گرم عبارتند از : قرمز، نارنجی و زرد
رنگ های سرد عبارتند از: آبی، سبز و بنفش


تأثیرات روانی رنگ ها

همه ما می دانیم، انسان موجودی است که به سرعت و به شدت تحت تأثیر فر آیندهای محیطی قرار می گیرد و در تحت همین تأثیر شکل جدیدی از رفتار را از خود بروز می دهد. اثر روانی بعضی از رنگ ها به صورت زیر است:

زرد : زرد رنگی است با توان پرتو افکنی زیاد، که بیشتر پرتوهای دریافتی را بازتاب می کند.
زرد، رنگی است رویه ای، رنگی که ژرفا و عمق ندارد. بُرد آن نسبت به رنگهای دیگر زیادتر است و از بسیاری از ویژگی های سفید برخوردار است. رنگ ترش است و نمودار ترشی های متفاوت. صدای زیر ویولن « زرد » است. آواز بلبل و قناری زرد است. رنگ زرد وقتی یکدست باشد، شادی آفرین و هنگامی که با تغییرات زمینه های رنگی همراه باشد ایجاد هیجان و ناراحتی تا حد اضطراب می کند. زرد رنگ بی خوابی، بیداری، بیماری، نا امیدی، هیجان، اضطراب و تلاطم فکری است. همچنین رنگ آغاز بهار، رسیدگی کشت، نمودار نیروی فزون نهفته در دانه است. رنگی است مادی و زمینی که هرگز نمودار ژرفا نیست. رنگی است با موضوع عمودی و بنابراین با خط عمودی هم سنگ می شود. رنگ زرد رنگ جوانی، نشان روشنی و نور و نشان دانش و معرفت است. در بعضی اوقات رنگ زرد به عنوان القاء کننده تنفر مطرح می شود، این حالت زمانی مورد قبول است که پس زمینه ی آن مشکی باشد زیرا تضاد این دو رنگ بسیار شدید است و در هیچ شرایطی با هم هماهنگی ندارند. در صورتی که همین رنگ در پس زمینه ی سبز زندگی و امید را به نمایش می گذارد.

آبی : آبی، رنگی است آرام و درونگرا. بیننده را به سوی خود می کشد و در درون آرامش خود، نرم می سازد و به خواب می برد. چشم را به خود متوجه می کند. رنگ آبی موافق با وضعیت خط افق است. آبی، رنگی است الهی و آسمانی. رنگی است مطیع، سر به راه و سازشکار. آبی رنگ زمستان و سرمای آن است. آبی رنگ خلاقیت است. آرامش و سکونی که از آن به ما می رسد نتیجه رشد مقتدر و طبیعی آن است. در استفاده از رنگ آبی بیننده همیشه منتظر یک نو آوری و کار جدید است. زلالی، پاکی و خلوص را می توان توسط رنگ آبی بوجود آورد. طعم آبی، بی طعمی و کمی متمایل به شیرینی است. رنگ آبی همیشه سایه دار است و همواره میل دارد در تاریکی خود نمایی کند. همیشه نامحسوس است و در عین حال هوای شفافی را می نمایاند. آبی با روان آدمی پیوند می خورد و تا اعماق و انتهای روح نفوذ می کند. آبی معنی ایمان می دهد. سمبل جاوید است.

قرمز : قرمز، رنگی گرم و دارای نیروهای برون گراست. رنگِ توان و فعالیت بسیار زیاد و رنگ مقوی قلب است. طعم آن شیرین است. قرمز رنگ حق، حقیقت، پیکار و بلاخره شهادت است. قرمز پایان تابستان و آغاز پاییز است. در تطابق با خط، گویای خط قطری همگن است. قرمز، رنگی است که فرو رفتن و ماندن در آن می سوزاند و کناره گیری از آن گرما می دهد. رنگ عشق و تشکیل خانواده است. قرمز سمبل حیات و زندگی، عامل مؤثری در سازندگی و تشدید رویش گیاهان و بیان کننده ی هیجان و شورش است، نشانی تثبیت شده از مبارزه، انقلاب و شورش. اثر هیجان و هوس را به خوبی نشان می دهد، این رنگ اگر در پس زمینه تیره قرار گیرد وحشت، ناپایداری و پلیدی را نشان می دهد و اگر در پس زمینه روشن قرار گیرد معرف یک عشق سطحی و زودگذر است.

نارنجی : نارنجی، رنگی است که خواص بصری آن آتش و خواص روانی آن گرما است. نارنجی رنگ جوانی است. رنگ شادابی است. رنگ جشن و سرور است و رنگ میوه های تازه رسیده. حالتی از اضطراب و عدم ثبات را شامل می شود. آمیخته با کمی سفید، رنگ بلوغ زنانه است و آمیخته با کمی مشکی، رنگ بلوغ مردانه است. در ارتباط با خط، خطی است آزاد و متمایل به عمودی.

سبز : سبز معتدل و اعتدالش سرد است. در سبز توان آرامش وجود دارد. رنگ تعقل، تفکر و آرامش خردمندانه است. رنگ صلح و صفا است. رنگ سبز، رنگ امید به زیستن و ادامه ی حیات در بهترین شرایط خود است. این رنگ در حالی که در غرب مفهوم مطلق زندگی است (Western Green) در شرق یک رنگ روحانی و مذهبی به حساب می آید.
(Eastern Green) طعم رنگ سبز، نه شیرین است نه شور، نه ترش است و بی مزه، نه تند است نه تلخ، طعم آب گواراست و کمی مزه گَس دارد. سبز رنگ پایان بهار است و آغازین تابستان. در تطابق با خط، خط قطری است.

بنفش : رنگ بنفش نمایشگر بی خبری، بی اختیاری، ظلم و دشواری است و رنگی مرموز و بر انگیزاننده احساسات. اگر در سطوح وسیع به کار بریم حالت ترس را نشان می دهد؛ به خصوص اگر بنفش متمایل به ارغوانی باشد که در طبیعت و مناظر اغلب به چشم می خورد. بنفش از نظر ظاهری و بصری معرف رنگین کمان و از نظر معنا القاء کننده امید است. در ارتباط با خط، رنگ خط آزاد متمایل به افقی است که اگر با خط آزاد متمایل به عمودی آگین شود، گرمتر و سرخ می شود. صدای بنفش بم است و طعم آن گَس. بنفش سمبل هرج و مرج، مرگ، ستایش و عظمت است. بنفش آبی، رنگ القاء کننده ی تنهایی است. بنفش قرمز، نشان عشقی یزدانی و سلطه ی روحانی است.

برگرفته از سایت : www.persiangfx.com
 

architect110

کاربر بیش فعال
دوست عزيز يكسري اطلاعات در مورد رنگ و هاموني رنگ از سايت استادم پيدا كردم ، ميتوني بري تاپيك تئوري رنگ ها و هارموني رنگ رو بخوني.
 

kiana -m

عضو جدید
خیلی ممنون از شما،ولی من در مورد جنس مصالح سوال کردم،نمیدونم چه مصالحی با رنگ آبی کار میشه؟مثلا بتن با رنگ آبی میشه کار کرد؟
 

architect110

کاربر بیش فعال
نورپردازی در طراحی داخلی

نورپردازی در طراحی داخلی

اگر از نور کامل و طبیعی خورشید که گستردگی و کیفیت آن قابل مقایسه با نورهای دیگر نیست صرف نظر کنیم، استفاده از نور آبی مصنوعی و چراغ های روشنایی، به نیازی ضروری و همیشگی تبدیل شده است.
به خصوص نقش نورپردازی در معماری داخلی بسیار مهم و جذاب می نماید.
با افزایش کارآیی های صنعت برق و امکانات تکنولوژیک مربوط به آن، استفاده از محصولات وابسته به آن نیز رشد چشمگیری داشته است؛ چنانکه باید اذعان داشت روشنایی، راه را برای یک تحول در شناخت و طراحی معماری باز کرده است.
این محصولات که مشتمل بر انواع چراغ ها و سیستم های روشنایی هستند، ابزار اصلی نورپردازی را تشکیل می دهند. با تنوع این ابزار، طراحان با مسئله ای مواجه می شوند و آن انتخاب صحیح وسیله نوری و تعیین محل مناسب برای آن است. چنین مشکلی پیچیده تر از تامین کمی نور است.


اگر چه لامپ های عریان قادرند نیازهای کمی نور را به آسانی مرتفع کنند، واضح است که جنبه های دقیق تامین آسایش و نکات ظریف زیبایی شناسی از عهده این وسایل ساده برنمی آید. در حقیقت گره کار در تهیه و تامین نور نیست بلکه تنظیم منابع نوری برای خلق محیط مناسب بصری، مسئله اصلی است.

در بررسی های انجام شده پیرامون استفاده افراد از نور و چگونگی نورپردازی منازل مسکونی خود، اطلاعاتی راه گشا به دست آمده است که راه را برای راهنمایی تولیدکنندگان، طراحان و نهایتاً استفاده کنندگان باز می کند یا باعث سوق دادن آنان به سمت استفاده از منابع نوری مطلوب و راهنمایی عموم به استفاده درست از منابع در اختیار می شود.

ابتدا این نکات را مرور کرده و در ادامه، نکاتی را درباره روشنایی عمومی از نظر می گذرانیم. افراد مورد مطالعه در این مبحث در پاسخ به سؤالی در زمینه استفاده از نور عمومی و موضعی در محل زندگی خود اکثراً اذعان دارند که نور عمومی را بیشتر از نور موضعی در محل زندگی خود استفاده می کنند. 75% افراد، نور عمومی و 25% نیز نور موضعی را مورد استفاده قرار می دهند.
در مورد استفاده از انواع مختلف چراغ های روشنایی، بازار خرید و استفاده به ترتیب با 50% و 35 % و۱۰% در اختیار چراغ های سقفی، دیواری و پایه دار زمینی قرار می گیرد که این خود می تواند موید استفاده بیشتر مردم از نورهای عمومی در محل زندگی خود باشد.



رنگ غالب نورهای مورد استفاده نیز حکایت از این دارد که نورهای با رنگ سرد، بیشتر از رنگ های گرم در بین مردم طرفدار دارد. اکثر مصرف کنندگان و خریداران چراغ های روشنایی هنگام خرید محصول مورد نظر، اولویت هایی را برای آن مدنظر دارند که زیبایی منبع نوردهنده، کیفیت نوردهی آن، قیمت و نصب و نگهداری آن، به ترتیب از عوامل دخیل در خرید و جذب مشتریان به محصولات است.
در اینجا به بررسی عواملی می پردازیم که عوامل اصلی در روشنایی محیط هستند. قابلیت دید در ناحیه تامین روشنایی، مهمترین نیاز استفاده کننده در محیط است. این قابلیت به عواملی بستگی دارد که به بعضی از آنها اشاره می کنیم.

شدت روشنایی:


برای هر ناحیه تامین روشنایی خاص باید میزان منابعی از شدت روشنایی ایجاد شود.
شدت روشنایی در سراسر ناحیه ای که تامین روشنایی آن مدنظر است باید به طور معقولی یکنواخت باشد. این بدان معنی است که سر تا سر اتاق باید به میزان مناسبی روشن شود. این امر به منظور اجتناب از ایجاد نواحی تاریک با وسعت زیاد است که ممکن است در حالتی که شخص بایستی از ناحیه تامین روشنایی مربوط به خود به اطراف نگاه کند بر تطابق چشم اثر بگذارد.شدت روشنایی باید با استانداردهای مربوطه انتخاب شود.

سطوح مجاور:

از تفاوت زیاد در شدت روشنایی سطوح مجاور باید اجتناب شود. تفاوت بین شدت روشنایی سطوح مجاور نباید از نسبت ده به یک تجاوز کند. از این رو درخشندگی اطراف ناحیه تامین روشنایی باید کمتر از درخشندگی خود ناحیه تامین روشنایی باشد؛ در غیر این صورت، قابلیت دید در این ناحیه، مختل می شود.
همچنین ممکن است باعث خستگی چشم شود، زیرا در این حال باید خود را دو برابر با شرایط جدید
تطبیق دهد. (مثل هر بار که چشم از صفحه تلویزیون به اطراف منحرف می شود و دوباره به صفحه بر می گردد). در صورت تداوم این کار، چشم خسته شده و منجر به ناراحتی هایی از قبیل سردرد، خستگی مفرد و غیره می شود.

حفظ شدت روشنایی:

به منظور اطمینان از اینکه شدت روشنایی مورد نظر همواره تامین می شود، باید تدابیری برای حفظ شدت روشنایی، تعمیر و نگهداری و تمیزکردن چراغ ها اتخاذ شود.
شدت روشنایی نباید هرگز به کمتر از 80 درصد مقدار توصیه شده افت کند. در طراحی های خوب روشنایی، برای جبران تقلیل نوردهی در نتیجه کهنگی لامپ و تجمع آلودگی روی چراغ ها، شدت روشنایی اولیه، بیشتر از مقدار لازم در نظر گرفته می شود.

کنترل خیرگی چشم:

به منظور پیشگیری از ایجاد خیرگی ناراحت کننده چشم ناشی از منابع نوری، درخشندگی آنها در زاویه های دید معمولی باید محدود شود.
لامپ های بدون پوشش، باعث ایجاد خیرگی ناراحت کننده چشم می شوند زیرا درخشندگی آنها معمولاً خیلی زیاد است. این امر در مورد لامپ های فلورسنت بدون

پوشش در حالتی که کار مداوم در زیر نور این لامپ ها مورد نیاز است نیز صادق است.
چراغ هایی همانند لامپ فلورسنت از نوع بلند با پایه های باریک، بدون استفاده از وسایل کنترل چشم از قبیل پخش کننده های منشوری یا شبکه ای به کار می روند. با این حال، در حالی که مدت زمان قرارگیری در زیر نور لامپ های فلورسنت بدون پوشش برای مثال در راهروهای اتاق استراحت و غیره کم باشد، استفاده از آنها قابل قبول است.

انعکاسات ناخواسته:

برخی از انعکاسات ممکن است در کارایی یا راحتی اشخاص، اختلال ایجاد کنند؛ مثلا انعکاس نور از روی سطوح براقی که روی آنها مطالبی نوشته شده است. معمولاً این امر خارج از کنترل طراح روشنایی است؛ زیرا به وضعیت قرارگیری در ناحیه تامین روشنایی نسبت به منبع نوری بستگی دارد. توزیع روشنی سطوح داخلی اصلی: علاوه بر کنترل درخشندگی منابع نوری، روشنی سطوح داخلی اصلی از قبیل دیوارها، سقف ها و غیره از طرق زیر حاصل می شود:

1. درنظرگرفتن ضرایب انعکاسی مناسب برای سطوح .
2. تامین روشنایی مناسب برای سطوح

هدف از اتخاذ این تدابیر، اجتناب از تفاوت های بیش از حد روشنی سطوح وسیع است که در میدان دید قرار دارند. تفاوت های خیلی زیاد در روشنی سطوح همانند و درخشندگی بیش از حد منابع نوری باعث خستگی مفرط چشم ها می شود. از طرفی در صورتی که روشنی، خیلی یکنواخت باشد، تاثیر آن ایجاد محیط خسته کننده یا افسرده کننده است.

با اینکه توزیع روشنایی عمومی عامل اصلی است ولی شدت سایه ها نیز در محیط تاثیر می گذارد. شدت سایه ها به وسیله نوع توزیع نور تعیین می شود. مثلاًنوردهی با زاویه بسته باعث ایجاد سایه هایی با شدت زیاد می شود؛ در حالیکه لامپ های فلورسنت سایه هایی ملایم ایجاد می کنند.
سایه های با شدت زیاد، معمولاً مناسب نیستند؛ به جز مواردی که هدف، ایجاد جلوه های ویژه باشد.

انتخاب مستقیم روشنایی:


سیستم های روشنایی باید به گونه ای انتخاب شوند که توزیع روشنی مورد نیاز را ایجاد کنند. این بدین معنی است که در مورد آویز یا چراغ هایی که روی سطوح نصب می شوند، در دفاتر کار و اماکن، حداقل 30 درصد نور منتشره باید به طرف بدن باشد. در این صورت می توان از کافی بودن روشنی سقف اطمینان حاصل کرد.

روشنایی غیرمستقیم:

نحوه عمل این نوع روشنایی به صورت توکار است. در این روش همه نورها به طرف سقف هدایت می شود و سایر سطوح در اتاق به وسیله انعکاس متقابل روشن می شود. نتیجه این امر، خسته کننده است؛ زیرا توزیع روشنی بیش از حد یکنواخت است.
همچنین این نوع روشنایی کارایی خوبی ندارد و فقط در موارد خاص باید از آن استفاده کرد.

محل قرارگیری چراغ ها:

ترتیب قرارگیری چراغ ها به منظور نیل به توزیع روشنی دلخواه لازم است به گونه ای باشد که نورکافی به قسمت های بالایی دیوارها و سقف برسد.
این امر عموماً نیاز به یک طرح قرارگیری چراغ ها در فواصل یکنواخت دارد تا بدین ترتیب شدت روشنایی مورد نیاز در صفحه مربوط به ناحیه تامین روشنایی حاصل شود. در حالی که ترتیب قرارگیری به صورتی است که فواصل بین چراغ ها از مقدار حداکثر نسبت به فاصله به ارتفاع نصب تجاوز نمی کند و فاصله از دیوارها نصف این فاصله است.


در مورد توزیع با زاویه بسته:

به منظور حص
ول اطمینان از اینکه روشنی دیوار کافی است چراغ ها را لازم است حتی نزدیک تر به دیوارها قرار داد. در مورد چراغ های با نوردهی به طرف بالا لازم است آنها را در فاصله حداقل 150 سانتی متر از نصف و حتی بیشتر از آن قرار داد؛ به طوری که نور به طرف بالا به خوبی روی سقف توزیع شود.


انتخاب رنگ نور منبع نور به عوامل زیر بستگی دارد:

1. کاری که در ناحیه تامین روشنایی انجام می شود.
2. شرایط داخل اماکن
3. سازگاری با سایر منابع نوری موجود مثل لامپ های نور زرد

برخی از کارهایی که در ناحیه تامین روشنایی انجام می گیرند، نیاز به منابع نوری با بازده رنگ بسیار خوب دارند. مشخصه های منابع نوری در هر دو مورد بازده رنگ و دمای رنگ برای این کاربردها معمولاً در استانداردهای مربوطه تعیین می شوند.

انتخاب دمای رنگ به شدت روشنایی بستگی دارد. در شدت روشنایی کم، نیاز به دمای رنگ پایین است و در شدت روشنایی زیاد، نیاز به دمای رنگ بالا . این انتخاب احتمالاً پیرو این مسئله است که نور روز معادل دمای رنگ بالا با شدت روشنایی زیاد پنداشته می شود، در حالی که دمای رنگ پایین که بشر هنگام شب در اطراف آن
می نشست، برابر با شدت روشنایی کم تصور می گردید. انتخاب صحیح منابع نوری و ترتیب رنگ ها یک امر تجربی است، زیرا در مورد اینکه رنگ های مختلف در زیر نور منابع نوری مختلف و در محیط های مختلف چگونه به نظر خواهند رسید جز با تجربه شخصی نمی توان نظر داد.


برگرفته از سایت : خانه طراحی
 

هدیه م

عضو جدید
رنگ

رنگ

سلام
میدونین که رنگ در زندگی روزمره ما تاثیرات زیادی دارد حتی بعضی از بزرگان بر این باورند که بر اساس رنگ ها میتوان شخصیت افراد را تشخیص داد مثل استاد ایتن !!! حالا اگه وقت شد بعدا در موردش می نویسم
قبل از اینکه به بررسی جنبه های مختلف رنگ بپردازیم داده ها مون را باهم چک کنیم یک چیزی یاد بگیریم یک چیزی یاد بدیم ورنگ را کاملا درک کنیم
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

هدیه م

عضو جدید
خوب دوستان گرامی بهتر بحث اصلی را شروع کنیم
رنگ چیست؟؟؟
رَنگ بازتابی از نور است که به شکل‌های متفاوتی در می‌آید و این بازتاب مجموعه وسیعی را شامل می‌شود.
اگر یک ناحیه باریک از طول موج‌های نور مرئی توسط ماده جذب شود رنگ بوجود می‌آید
رنگ به هر مایع، شبهه مایع یا هر ترکیب صمغ مانندی که موقع اعمال شدن، لایه نازکی را جهت پوشاندن جسمی جامد ایجاد کند، گویند.

هر رنگ دارای سه صفت یا سه بُعد بصری مستقلا ً تغییر پذیر است :
فام ، درخشندگی و اشباع


خوب اگه کسی در این موارد نظری یا حرف تکمیلی دارد بگه
 

هدیه م

عضو جدید
بكارگیری رنگ در معماری
1-يكي از روش هايي که زیاد مورد توجه قرار میگیرد استفاده از رنگ های متضاد است. در این روش شما می توانید همه را غافل گیر کنید.البته باید هنرمندانه عمل کرد چون با انتخاب نادرست رنگ های متضاد و بکار گیری نا به جا محیط طراحی غیر قابل تحمل میشود.


2- در این بین روشی که هم به هنر شما نیاز دارد و هم خود به تنهایی چشم گیر است استفاده از رنگهای مکمل است . رنگ های مکمل به شما این امکان را میدهند که به راحتی محیط های زیبایی را بوجود بیاورید.
خوب بیاید در مورد ایجاد تضاد رنگی صحبت کنیم به نظر شما چگونه میتوان تضاد رنگی به وجود آورد ؟


چه معیارهایی برای ایجاد آن وجود دارد؟
چه جاهایی ما در دکوراسیون حق استفاده داریم؟ و.....
 
آخرین ویرایش:

marali_64

عضو جدید
نورپردازي در حوزه زيبايي شناسي

نورپردازي در حوزه زيبايي شناسي

در حال حاضر انواع گسترده اي از تكنيك هاي مختلف نورپردازي در پيش روي ما قرار دارد كه پاسخگوي سبك ها و سليقه هاي متفاوت بوده و كارآيي هر يك نيز متمايز است. اگر انتخاب صحيحي در نورپردازي داشته باشيد، شاهد تغييرات شگرفي در محيط خانه خود خواهيد بود. نورپردازي نه تنها با خود زيبايي به همراه دارد، بلكه امنيت خانه ها را نيز ارتقا مي بخشد.

نورپردازي داخلي

توجه داشته باشيد كه نورپردازي صحيح در داخل خانه احساس عمومي شما را تغيير مي دهد و در عين حال در بهبود وضعيت ظاهري خانه نيز به شما كمك مي كند. نور توانايي آنرا دارد كه يك فضاي خسته كننده را به محيطي آرامبخش و دوست داشتني تبديل كند. البته نورپردازي داخلي تنها در سيم كشي برق و استفاده از چند لامپ رنگارنگ خلاصه نمي شود؛ بلكه بايد چند سطح نور مختلف را به كار گرفته، آنها را در تركيب با يكديگر قرار دهيد تا در نتيجه قسمتي از فضا پر نور و قسمتي ديگر كم نور تر جلوه كند. با اتكا به اين روش ويژگي هاي خاص هر اتاق نمايان تر شده و جلوه ي تازه اي در نظر بيننده ايجاد مي شود.

نورپردازي خارجي

استفاده از لامپ و سيم كشي هاي برق را نبايد تنها به فضاي داخلي خانه ها محدود كنيم. نورپردازي مناسب خارجي با روشن نمودن ورودي نه تنها امنيت را افزايش داده و اجازه نميدهد مزاحمين از تاريكي سوء استفاده كرده و به منزلتان نزديك شوند، بلكه زيبايي دراماتيكي را نيز به خانه شما اضافه مي كند. انعكاس نور در درختان، بوته ها، سبزه ها، و محوطه ورودي زيبايي كم نظيري را خلق مي كند.


افزودن ارزش مضاعف به خانه

نور پردازي بايد به گونه اي انجام پذيرد كه از يك سو زيبا باشد و از سوي ديگر هزينه هاي مالي زيادي را به دوش خانواده متحمل ننموده و انرژي زيادي را نيز مصرف نكند. طبق تحقيقاتي كه در حوزه معاملات ملكي به انجام رسيده، پژوهشگران به اين نتيجه دست پيدا كرده اند كه خريداران اشتياق بيشتري به خريد خانه هاي روشن از خود نشان مي دهند. كارشناسان تا اثبات اين نكته كه نورپردازي حتي در تغيير حالات دروني انسانها نيز موثر است، پيش رفته اند.


براي شروع ابتدا معين كنيد كه از مشاهده رنگ ها مي خواهيد چه احساسي پيدا كنيد و بعد براي رسيدن به نتيجه مورد نظر اقدامات لازم را بعمل آوريد. به اين منظور مي بايست كارتان را از مقدمات نورپردازي شروع كنيد. ابتدا با خود فكر كنيد كه قصد داريد از روشنايي هر اتاق چه حسي بگيريد. سپس نقطه هاي معيني را در نظر گرفته و آنها را روشن تر از ساير قسمت ها كنيد. به عنوان مثال در اتاق كار جايي كه مطالعه مي كنيد و يا از كامپيوتر استفاده مي كنيد بايد روشن تر از ساير قسمت ها باشد. براي روشن تر كردن هر چه بيشتر اين فضا ها مي توانيد از چراغ هاي مطالعه روميزي كمك بگيريد.


آشپزخانه و دستشويي نيز جزء مكانهايي هستند كه نياز به نور بيشتر و دقيق تري دارند و برخي مكانهاي داخلي آن نظير قسمت فوقاني آينه ها و .. نياز به نورپردازي هاي سقفي دارند كه مي توانيد از هالوژن هاي كوچك براي بيشتر روشن كردن اين مناطق استفاده كنيد. زمانيكه نورپردازي كلي خانه تمام شد، ترتيبي بدهيد كه گوشه هاي اتاق ها و كنج ديوارها قدري تاريك تر از ساير نقاط به نظر برسند. اين تكنيك به ويژه در اتاق خواب كاربرد دارد و به فضاي شما حجم و بعد مي دهد. سعي كنيد براي اتاق خواب بيشتر از لامپ هايي با نور ملايم استفاده كنيد و اگر قصد مطالعه داريد، بهتر است از يك چراغ روميزي استفاده كنيد كه در صورت نياز آنرا روشن كرده و در بقيه مواقع خاموش باشد. يك مسئله حياتي در اتاق خواب اين است كه نبايد هيچ گونه نور مستقيمي روي سقف بالاي تخت خواب وجود داشته باشد.

اگر لامپ ها را به سمت بالا بر روي سقف نصب كنيد، هم نور بطور مستقيم نمي تابد و هم ارتفاع اتاق افزايش پيدا كرده و بعد ديوارها بيشتر شده و عمق و ژرفاي كلي محيط افزايش پيدا مي كند. براي كمتر كردن نور در ساير مناطق نيز مي توانيد مقابل منبع نور يك گلدان گل بگذاريد. اين كار هم نور ا كم مي كند و هم سايه هاي جالبي بر روي ديوارها ايجاد مي نمايد.

در آخر بايد اشاره كنيم كه هميشه مراقب استفاده بيش از اندازه از چراغ ها باشيد، چرا كه نورهاي زيادي كه با يكديگر همخواني نداشته باشند باعث خفه شدن فضا مي شوند.
 

nastaran-20

عضو جدید
کاربر ممتاز
نقش رنگ در طراحی داخلی

نقش رنگ در طراحی داخلی

همگان می دانیم که افراد مختلف به رنگ های خاصی تمایل نشان می دهند. استفاده از این تمایل اشخاص به عنوان وسیله ای برای تشخیص شخصیت آنها موضوع بحث انگیزی است، چرا که افراد با یکدیگر تفاوت دارند. هر یک از ما خصوصیات شخصی خاص خود را داریم و احساساتمان را به سبک و سیاق خاص خود بیان می کنیم. در جهان نمی توان دو نفر را یافت که در ابراز احساساتشان پیرو شیوه یکسانی باشند. از طرف دیگر احساسات افراد به طرق مختلف قابل تضعیف و تحریک است و مثلا با تغییر محیط ای که در آن زندگی می کنند، به سبب الگوهای روانشناسی به نتایج بهتری در ایجاد شادابی، صمیمیت، آرامش افراد خانواده دست یافت. ویژگی های خیابان و کوچه ای که خانه ما قرار دارد، ترکیب حجمی، نورگیری، تقسیم بندی فضاهای داخلی، مبلمان داخلی، نحوه رنگ بندی و حتی مقیاس به کار رفته همه و همه به عنوان فاکتورهای مهمی برای تعریف یک مسکن مناسب عمل می کنند. ویژگی های فرهنگی، نوع روابط خانوادگی و حریم های اجتماعی و غیره از جمله عواملی هستند که نیاز های روحی و جسمانی ساکنین را تعریف می کنند و وظیفه یک طراح داخلی است که تعاملی محکم بین موارد یاد شده با جنبه های عملکردی فضا، برقرار سازد .



رنگ عاملی مهم در طراحی فضا: رنگ ها می توانند به شیوه های مختلف تاثیراتی بنیادین در زندگی بر جای گذارند که از جمله مهم ترین آنها می توان به تاثیر آنها بر احساسات اشاره کرد. جهانی که انسان در آن زندگی می کند، متشکل از هزاران رنگ و تونالیته های مختلفی است که موجودات و اشیا را برای ما جذاب تر و حتی به گونه ای معنوی، عمیق تر نشان می دهند. هر کدام به سبب ویژگی های شیمیایی و روانشناسانه ای که دارا هستند، منبع مهمی از انرژی، در جهت فزونی سلامت و نشاط روح و روان در انسان ها به شمار می روند. جهانی تک رنگ، با تونالیته های محدودی را با طبیعت اطراف خویش مقایسه کنید و یا خود ساکن شهری سیاه و سفید بدانید، بدون هیچ کنتراستی و هیجانی. معنای زندگی تغییر یافته و سردی و مردگی بر همه جا حاکم می شود. فضایی بی روح و عاری از هر جنب و جوشی که تشنه جرعه ای رنگ است. مساله رنگ به سبب تاثیرات مهم روانشناسانه اش، در مقوله شهر و فضاهای معماری امری مهم به شمار می رود؛ تا بدانجا که تخصصی با عنوان رنگ بندی و رنگ شناسی فضاهای شهری در بین هنرمندان مطرح شده است. هماهنگی در رنگ مثل هماهنگی در نت های موسیقی است و از اهمیت ویژه ای در ایجاد هارمونی مناسب و چشم نواز به مانند قطعه موسیقی برخوردار است. برای رسیدن به اهدافی همچون کارکرد مناسب، زیبایی بصری، هارمونی فضایی، و تأثیر محیطی و روانی مؤثر و مثبت در طراحی داخلی، مستلزم استفاده هماهنگ، منسجم، معنی‎دار و زیبا از عناصر طراحی است. در یک طرح مطلوب همه عناصر و اجزاء در نسبت به تاثیرات کیفی و معنایی که به فضا اعمال می کنند در ارتباطی تنگاتنگ با هم قرار دارند. بر این اساس، موفقیت هر طرح بستگی کامل به چگونگی ترکیب عناصر و الگوهای سه‎بعدی فضا دارد. تجربه سالیان دراز کار با رنگ ثابت کرده است که رنگ ها نیز مثل انسان ها، از جهات مختلف با یکدیگر مرتبط اند و سلیقه ها و صفات مشترکی دارند و یا برعکس ناهموان و متضاد یکدیگرند. شاید تصور كنید كه نارنجی و سرخ متضاد همند، در حالی كه در دایره رنگ كنار هم قرار می گیرند و دارای هارمونی هستند. خریدن یك دایره رنگ، كه در آن نحوه ارتباط رنگ ها و چیدمان آنها و رنگ های مكمل مشخص شده است و در اكثر فروشگاه های لوازم هنری وجود دارد، با ارزش است تا قبل از خریدن زرد گریپ فوروتی و سبز زیتونی برای رنگ كردن اتاق خواب، نگاهی به آن بیندازیم.
رنگ بندی اتاق ها و استفاده از مصالحی که بتواند خصوصیات رنگی و بافت مورد نظر ما را برآورده سازد بسیار مهم و در عین حال قدرت اعمال نفوذ بر تغییرات کالبدی فضا را نیز داراست؛ کارهایی که برای تعدیل و تقسیم بندی دیواره های رنگی انجام می گیرند می تواند به عنوان ایده ای برای تعیین کالبد فیزیکی فضای نیز عمل کند و جنبه های کاربردی طراحی را با معیارهای زیباشناختی همراه سازیم. به عنوان مثال مساله روشنایی و استفاده از نور طبیعی در طراحی یک اتاق بسیار مهم است ولی نحوه کنترل نور، انتخاب رنگ و مصالحی که نور را از خود عبور می دهند به خلاقیت و قدرت طراح در ایجاد هماهنگی که وی بین کارکرد روشنایی اتاق و مطلوبیت فضا بستگی دارد.
استفاده از چرخه رنگ، روشی مطمئن برای یافتن رنگ های متناسب با رنگ مورد نظر ماست. چرخه رنگ متشکل از دوازده رنگ است که سه رنگ قرمز، زرد و آبی در آن رنگ های اولیه و رنگ های میان آنها به عنوان رنگ های ثانویه شناخته می شوند. هر رنگ در این چرخه می تواند با رنگ های کناری خود که رنگ های هم خانواده اش محسوب می شوند و همچنین رنگ مقابلش که رنگ مکمل آن است به خوبی ترکیب شده نتیجه ای زیبا و موزون بیافریند. استفاده از رنگ های هم خانواده که در چرخه رنگ در کنار هم قرار گرفته و به اصطلاح همسایه هستند ترکیبی ملایم و هماهنگ را ایجاد می کند که نگاه بیننده را به راحتی از یکی به دیگری رهنمون می شود. استفاده از یک رنگ با میزان کمی از رنگ مکمل آن چنانچه به درستی و در اندازه های صحیح صورت گرفته باشد نتیجه ای درخشان و چشمگیر می آفریند و بر جذابیت مجموعه رنگی حاضر می افزاید و مانع غالب شدن کامل یک رنگ بر فضای اتاق می شود.
چنین عواملی در انتخاب رنگ برای بناها، دکوراسیون داخلی و مبلمان فضا، رویکرد های مختلفی را در طراحی ایجاد می کند. رنگ یکی از عوامل تعیین کنند سبک و سیاقی است که بدان طریق با محیط پیرامون خود ارتباط بر قرار می کنیم و بیشتر از هر عامل مستقل دیگری می تواند فضای کسالت بار و یکنواخت اطراف را به مکانی روح بخش مبدل سازد. عوض کردن رنگ دیوار ها می تواند بیش از تغییر مبلمان یا حتی ساختار یک اتاق، نتایج چشم گیری به بار آورد. تا كنون خانه های بسیاری به رنگ بژ و كرمی و تنالیته های آن رنگ آمیزی شده اند و رنگ استاندارد معمول برای خانه های جدید مگنولیایی است اما باید تصور نمود که در شرایط مختلف اجتماعی و به خصوص اقلیمی، چگونه باید از این رنگ ها استفاده کرد و یا دیوار هایی به رنگ های ملایم و نامحسوس مثل استخوانی، برای زندگی كردن بسیار مناسبند؛ اما ایجاد كنتراست در آنها با انتخاب رنگ های خاص در لوازم جانبی منزل و روكش ها و رومبلی ها باعث روح بخشی به فضا می شود.
برای آنکه بتوانیم ارتباطی درست میان طبیعت خود با دکوراسیون داخلی خانه برقرا سازیم، باید بیاموزیم که ترس از متفاوت بودن با سایرین را از خود برانیم؛ مشکلی که امروزه بسیار با آن در گیریم و بسیاری از طراحی های معماری و داخلی را تحت الشعاع قرار می دهد. نمی توان در جامعه ای سیاه و سفید، تفکری رنگی داشت و فردایی بهتر را تصور کرد. غالبا خود را در حصاری از رنگ هایی به تحمیل عرف و جامعه «معقول» و «بی روح» و بی رمق قرار می دهیم، رنگ هایی که مانع از بروز احساسات و نمایان شدن خود واقعی ما می گردد.به منظور کمک برای ایجاد فضایی مطلوب و دلنشین در محیط زندگی خود و بهره گیری هر چه بهتر از رنگ ها، لازم است اطلاعات گسترده تری درباره ارتباطات فردی خویش با رنگ ها نایل شویم و مواردی را درک کنیم که علاقه مندی یا بیزاری به رنگ های خاص را در مورد ما آشکار می سازد. با بذل توجه بیشتر به قدرت رنگ ها در خانه های خود ممکن است از آنچه به واسطه این کار نمایان می شود به شکلی خوشایند یا ناخوشایند غرق حیرت شویم. رسیدن به ترکیب رنگ مناسب در اتاق، لباس و یا هر مورد دیگر، نه فقط جلب توجه می کند که حالتی از اطمینان و آرامش را نیز القا می کند.
کار موثر با رنگ بیش از همه به تحریک حس خلاقیت نیازمند است. به دست آوردن یک ترکیب رنگ مناسب که درست با منظور و هدف فرد، منطبق باشد خود به نوعی «آفرینش» محسوب می شود.
برای بدست آوردن چیدمانی مناسب از رنگ ها در فضاهای داخلی گام های اولیه زیر ضروری است:
1- آن مطلبی را که با زبان رنگ می خواهید به بیننده بگویید در اندیشه خود آماده داشته باشید.
2- یگ رنگ اصلی که سخن گوی پر قدرتی برای بیان آن مطلب باشد، پیدا کنید.
3- رنگ های دیگری که در اطراف آن می چینید، باید در هماهنگی کامل باشد.
4- آنگاه به عنوان یک رهبر طرح وارد شده و این بار سلیقه هنری خود را در چیدن این ابزار های فنی دخالت دهید.
به کاربردن رنگ در فضاها و یا مبلمانی ساده معمولا نیازمند مهارت زیاد و گران قیمت نیست. یک طراح معماری خوب می تواند بسیاری از نیاز های محرک روانی با استفاده از مطالبی که گفته شد و اندکی خلاقیت در جهت رفاه مصرف کنند گان به کار گیرد؛ مخصوصابه وسیله گوناگونی و اجتناب از تک رنگ بودن.

منبع : ماهنامه دکوراسیون داخلی داریس - علی خیابانیان
 

nastaran-20

عضو جدید
کاربر ممتاز
بازی با نور

بازی با نور

بازیبا نور به اشکال مختلف می تواند در نمای ظاهری فضاتاثیرگذار باشد. حقه های بعدی مختلف که تنها با ایجادتغییرات در نورپردازی یک فضا ممکن است می توانند ابعاد آنرا نیز کوچک تر یا بزرگتر از آنچه هست نشان دهند. در اینجابه بعضی از این حقه های بصری اشاره می کنیم:
برایبلندتر جلوه دادن ارتفاع یک اتاق از چراغ های پایه دار کهروی زمین قرار می گیرند یا چراغ های دیواری که نور را بهسقف می تابانند استفاده کنید. روشن کردن سقف آن را بلندتراز آنچه هست نشان می دهد.
برای کوتاه تر جلوه دادنارتفاع اتاق و صمیمانه تر کردن آن نور را از سقف دور نگاهدارید و برای روشن کردنفضا از چراغ های دیواری که نور رابه پایین می تابانند و آباژورهایی با کلاه های سر بستهاستفاده کنید. همچنین جلب توجه بیننده به تابلوها و عناصردکوراتیوی که در ارتفاع کم روی دیوارها نصب شده باشند میتواند تاثیر بسزایی در کوتاه تر نمایاندن ارتفاع اتاقداشته باشد. چیدن مجموعه هایی از وسایل تزئینی روی سطوحپایین یا بر روی زمین و روشن کردن آنها با نوری متمرکز ازبالا هم همین اثر را دارد.
به منظور وسیع تر نشان دادنفضایی باریک و بلند کانون توجه را دیوار انتهایی فضا قراردهید. برای این کار مثلا پنجره ای که روی این دیوار است راچشمگیر سازید یا با قرار دادن یک اثر هنری بر روی آن وروشن کردن آن با یک نور نقطه ای متمرکز چشم را به آن جلبکنید. در مقابل سایر دیوارهای اتاق را با نور کمتر ویکدستی روشن سازید.
اگر می خواهید یک فضا بزرگتر به نظربرسد دو دیوار روبه رو به هم را با تاباندن نور کاملا روشنکنید به این ترتیب فاصله آنها بیشتر به نظر می رسد. همچنیندر صورت امکان از آینه در فضای اتاق استفاده کنید تا باترکیب انعکاس فضا در آینه و نحوه نورپردازی چرخش نور درفضا بهبود یافته و در نتیجه اتاق بزرگتر به نظر برسد. ازچراغ هایی که بر روی بازوهای قابل تنظیم نصب می شونداستفاده کنید و آنها را به آینه بتابانید.
برای کنترلنور در اتاق های بسیار روشن و آفتابی از سطوح مات به منظورجذب نور و پیشگیری از انعکاس ناخواسته آن بهره بگیرید. بهخاطر داشته باشید سطوح صیقلی مثل شیشه، فلز، کاشی و رنگهای روغنی نور را منعکس می کنند و در نتیجه بر شدت نور فضامی افزایند و ارتفاع را بلندتر جلوه می دهند. در مقابلسطوح مات و بافت دار بیشتر نور را جذب می کنند. همچنینهرچه سطوح تیره تر باشند مقدار بیشتری از نور را جذب میکنند.
برای اینکه فضایی را گرم و صمیمی جلوه دهید ازچراغ های رومیزی متعدد استفاده کنید. توجه داشته باشید ازکلاهک هایی با رنگ های گرم برای این چراغ ها بهره بگیریدتا فضا را با نوری گرم و جذاب روشن کنند به عنوان مثال بهجای کلاهک سفید از کلاهک های عاجی یا نباتی استفادهکنید.
پرده ای که به پنجره یک اتاق نصب می کنید تاثیرزیادی بر نما و حالت حکمفرما به آن خواهد داشت. زیرا پردهها می توانند میزان نور طبیعی که به یک اتاق وارد می شودرا کنترل کنند و همچنین پرده های شفاف همچون *****ی نور رامتاثر از رنگ خود عبور می دهند. بنابراین انتخاب پرده بایدبا توجه و دقت در این قابلیت ها صورت بگیرد.
چنان چه ازمنابع نور متعدد در یک اتاق استفاده می کنید، اما از نورکلی اتاق راضی نیستید قدرت لامپ بعضی از آنها را تغییردهید یا با تغییر دادن حباب چراغ ها که زیادی شفاف یا کدرباشند یا به رنگ مورد پسند شما نباشند و همچنین کلاهکآباژورها، رنگ و میزان نور کلی اتاق را برای خود دلپذیرکنید.
برای رنگین کردن یک فضا با نور می توانید حالتهای مختلفی به آن ببخشید. یکی از دیوارهای سفید را با نوریکه از ***** رنگی دلخواهتان عبور می کند روشن کنید. پیش ازانتخاب ***** تاثیر آن و روانشناسی رنگ ها را مطالعه کنید. نوری که از یک ***** زرد عبور می کند احساس بشاشیت وشادابی را ایجاد می کند. نور آبی تاثیری آرام بخش دارد کهاعصاب را آرامش می دهد و احساس تمایل به خواب را در شمازنده می کند. نور قرمز محرک و پرانرژی است و فعالیت و تحرکرا تشویق می کند. سبز شادابی و طراوت به فضا می بخشد و مارا به یاد طبیعت و زمین می اندازد. نور بنفش رنگ اما میتواند هم آرامش بخش و هم مهیج باشد، بسته به اینکه بیشتربه رنگ قرمز متمایل باشد یا به آبی تمایل داشته باشد.

منبع: روزنامه شرق
 

nastaran-20

عضو جدید
کاربر ممتاز
تکنيک هاي رنگ آميزي ديوار

تکنيک هاي رنگ آميزي ديوار

چاپ به وسيله مُهر
يکي از تکنيک هاي چاپ بر روي ديوار، استفاده از مُهر است. مهرها به طور کلي قالب هاي برجسته و بافت داري هستند که در اشکال گوناگون طراحي مي شوند و مورد استفاده قرار مي گيرند.
رايج ترين انواع آن، مهرهايي هستند از جنس پلاستيکي مخصوص و با توجه به نوشته، فرم و شکلي که مصرف کننده بخواهد به صورت سفارشي ساخته مي شوند که همه شما با نمونه هاي آن به خوبي آشنايي داريد، مانند مُهرهاي پزشکان، مُهرهاي پشت نويسي چک، مُهر شرکت ها و ادارات، مُهر جايگزين امضاء و غيره. بستر کليه اين مُهرها کاغذ است. يعني همه آنها پس از آغشته شدن به جوهر موجود در استامپ شکل و نوشته مورد نظر را بر روي کاغذ چاپ مي کنند.
نوع تزئيني و سرگرم کننده اين مُهرها نيز وجود دارند که براي بازي بچه ها توليد شده و معمولاً به جاي کاربرد استامپ که براي بچه هاي کوچک ممکن است مضر و سمي باشد، داراي مخزن کوچکي هستند که از آن طريق رنگ به سطح مُهر انتقال مي يابد. گذشته از کاربردهاي فوق، از مُهر در دکوراسيون داخلي نيز استفاده مي شود. پوشش ديوارها، کف، لوازم دکوراسيون چوبي يا پارچه اي ، بسترهاي خوبي براي چاپ به وسيله مُهر هستند.
از آنجا که مُهرهايي که براي موارد دکوراسيوني مورد استفاده قرار مي گيرند نسبت به مُهرهاي سفارشي و رايج داراي ابعاد بسيار بزرگتر و اشکال متنوع و متفاوت تري هستند؛ طراحان داخلي با توجه به هدف مورد نظرشان، خود اقدام به ساخت مُهر مي کنند.شما نيز مي توانيد اين کار را خودتان انجام دهيد.
1. مرحله اول که در ساخت کليه مُهرها مشترک است، طراحي طرح مورد نظر براي مُهر، آن هم بر روي کاغذ است. سپس دور طرح و يا حتي داخل آن را به وسيله قيچي يا کاتر ببريد. پس از آنکه الگوي طرح مُهر آماده شده ابتدا جنس مورد نظر براي ساخت مُهر را انتخاب کنيد و مراحل بعدي را انجام دهيد.
براي ساخت هر، جنس اي مختلف و راه هاي گوناگوني وجود دارد که به برخي از آنها در ذيل اشاره مي شود:
الف) لينولئوم يا مکالئوم
همان طور که مي دانيد لينولئوم و مکالئوم پوشش هاي لايه اي از جنس پلاستيک هستند که ضدآب بوده و به عنوان کفپوش در قسمت هاي مختلف ساختمان قابل استفاده هستند. اين لايه هاي پلاستيکي به راحتي با تيغ هاي موکت بري بريده مي شوند. بنابراين شما مي توانيد طرح مورد نظر را که در قالب الگوي کاغذي پيش از اين آماده کرده بوديد، بر روي يک تکه لينولئوم متناسب با ابعاد طرح قرار دهيد و با تيغ موکت بُري خطوط و مکان هاي معين شده را ببريد. به دليل آنکه اين لايه ها داراي قطر چند ميلي متري بوده و امکان استفاده از آنها به صورت مُهر به تنهايي وجود ندارد نيازي به دسته اي ديگر است. بنابراين دو تکه چوب عمود بر هم و متناسب با اندازه مُهر آماده کنيد و با ميخ و چسب چوب به هم متصل کنيد. سپس لايه مُهر را با چسب صنعتي به سطح تکه چوب افقي بچسبانيد و از تکه چوب عمودي به عنوان دسته مُهر استفاده کنيد. حال با آغشته کردن سطح مُهر به رنگ به وسيله غلتک و يا قلم مو، مهر را به ديوار بزنيد و چاپ را انجام دهيد.
توضيح: نوع رنگ مورد استفاده براي چاپ با مُهر ، معمولاً رنگ هاي روغني ساختماني است ولي در مواردي که قرار است چاپ بر روي چاپ ديگر انجام گيرد و يا به طور کلي سرعت خشک شدن چاپ مورد اهميت است، از رنگ هاي آکريليک استفاده مي شود.





ب) ساخت مُهر با ميوه جات




براي ساخت مُهر با ميوه جات راه هاي بسيار راحت و ابتکاري وجود دارد. به عنوان مثال شما مي توانيد يک سيب، گلابي، پرتقال يا نارنگي يا هر ميوه ديگري مانند آنها را به دو نيم تقسيم کنيد و از سطح داخلي هر نيمه به عنوان مُهري براي چاپ فرم ميوه انتخابي با انتقال همان بافت ميوه استفاده کنيد.




همانطور که در تصوير ملاحظه مي کنيد، نکَته جالب توجه اين است، که سطح مقطع گلابي آماده چاپ با چند رنگ و به وسيله قلم مو رنگ آميزي شده است. بنابراين هنگامي که با سطح روي پارچه تماس پيدا مي کند شکل گلابي رنگ آميزي متنوع چاپ مي شود که پس از اتمام کار با قلم مو به طور مستقيم برگ و انتهاي ساقه نيز طراحي شده است. همانطور که در تصاوير فوق ملاحظه کرديد، براي انجام چاپ مُهر، لزومي به انتخاب ديوار، کف يا سقف نيست بلکه شما مي توانيد از لوازم دکوراسيونيچوبي يا پارچه اي نيز استفاده کنيد. تنها لازمه به کارگيري چنين تکنيکي، مسطح بودن بستر چاپ است.

منبع : ماهنامه ی ايران آذين
 

nastaran-20

عضو جدید
کاربر ممتاز
رنگ‌های مناسب برای یك اتاق خواب

رنگ‌های مناسب برای یك اتاق خواب

از آنجا كه اتاق خواب خصوصی ترین فضا در هر خانه است، در طراحی دكوراسیون و انتخاب رنگ آن باید پیش از هر چیز سلیقه و نیازهای شخصی صاحب آن را در نظر گرفت، با این وجود نباید از اصول طراحی رنگ در دكوراسیون و تاثیرات ناخودآگاهی كه هر یك از خانوادههای رنگی بر روی روح و روان ما به جا میگذارد، غافل شد.
ضمن مدنظر داشتن سلیقهی صاحب اتاق خواب باید كاربرد یك اتاق خواب را نیز در نظر داشت. یك اتاق خواب باید همواره فضایی آرامش بخش و راحت باشد كه مكانی مناسب برای خواب و استراحت را فراهم آورد.
هنگام طراحی رنگ یك اتاق خواب بهتر است از انتخاب رنگهای درخشان پرهیز كنیم. چرا كه ممكن است هنگام استراحت این رنگها آزاردهنده به نظر برسند؛ اما چنانچه رنگهای زنده را بیشتر می پسندید، سایه های مختلف رنگ آجری در كنار كرمهای غنی و سیاه میتواند انتخابی مناسب باشد.
اگر به دنبال اتاق خوابی با فضای گرم سنتی و اندكی تجملی هستید، استفاده از رنگهای به كار رفته در صنایع دستی شرقی راه حلی مناسب برای دستیابی به چنین فضایی است.
رنگهای گرمی چون طلایی، نارنجی ها، قرمزهای پرمایه و آجری های به كار رفته در طرحهای سنتی شرقی عاملی مهم در ایجاد نمایی باشكوه و گرم در یك دكوراسیون هستند. علاوه بر به كارگیری این رنگها در فضای اتاق استفاده از پارچه های ابریشمی و كتان طرحدار، تابلوها و مجسمههای زینتی شرقی، پارچههای سوزندوزی و قلمكار غنا جذابیت این دكوراسیون را دوچندان می كند. برای نیل به موفقیت در تركیب سطوح طرحدار گوناگون در چنین دكوراسیونی لازم است سطوحی ساده و روشن به منظور استراحت چشم در فضای اتاق در نظر گرفته شوند كه رنگ ساده و روشن روی دیوارهای اتاق می تواند این نقش را به خوبی ایفا كند.
همچنین آویزهای پارچهای در قسمت بالا و پشت تخت فضایی رمانتیك و خاص به اتاق می بخشد و می تواند تختخواب را بیش از پیش به كانون توجه در اتاق تبدیل كند. در مقابل دكوراسیون های سنتی دكوراسیونهای تك رنگ قرار گرفته اند كه با به كارگیری تنالیته های مختلف یك رنگ فضایی آرام و یكنواخت را پدید می آورند. رنگهای روشن نمای آفتابی و پرنشاط و در همان حال ساده و آرامش بخش را در برابر دیدگان بیننده قرار می دهند.



تركیب رنگهای زرد و سبز از آنجا كه سبز یكی از رنگهای مشتق شده از زرد است، در فضای اتاق خواب بسیار موفق و مناسب خواهد بود. اما باید به خاطر داشته باشیم كه غالب شدن رنگ سبز بر زرد در یك اتاق نشیمن بر جذابیت و زندگی در آن می افزاید، اما در یك اتاق خواب اختصاصی قسمت اعظم فضا به رنگ زرد سادگی و آرامشی كه لازمه یك اتاق خواب است به آن می بخشد؛ حال آن كه غالب شدن رنگ سبز در اتاق خواب بیش از میزان لازم به فضا شور و انرژی میبخشد.
انتخاب رنگ در اتاق كودكان خود از قواعدی جداگانه برخوردار است. اتاق خواب نوزادان را بهتر است با رنگهای ملایم و پاستلی آرایش كنیم. اتاق خواب كودكان خردسال و نوجوانان را نیز میتوانیم با رنگهای شاد و پرانرژیتر زینت دهیم.
استفاده از تركیب رنگهای هارمونیك كه در چرخه رنگ در كنار یكدیگر قرار گرفته اند نیز در دكوراسیون یك اتاق خواب می تواند بسیار موفقیت آمیز باشد. به عنوان مثال استفاده از تنالیته های مختلف رنگ بنفش و سبز در كنار یك رنگ روشن متضاد مانند كرم فضایی زیبا می آفریند. آنچه باید در طراحی رنگی دكوراسیون یك اتاق خواب همواره در نظر داشته باشیم این است كه نه تنها انتخاب مجموعه های از رنگها بلكه میزان به كارگیری آنها و سطوحی كه اشغال می كنند در مقایسه با هم نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است.
همچنین ایجاد رابطه میان سطوح رنگی گوناگون با استفاده از جزئیاتی چون یك قاب عكس، حاشیه های كاغذ دیواری نصب شده به دیوار، تكرار طرح خاصی بر روی ملحفه و روبالشی ها و یا حتی قرار دادن یك جفت آباژور یا گلدان بر روی پاتختی ها یا میز آرایش میتواند به دكوراسیون یك اتاق انسجام و هماهنگی بیشتری ببخشد

منبع : مجله اینترنتی صبح بخیر ایران
 

nastaran-20

عضو جدید
کاربر ممتاز
رنگ ، عنصر اصلی دکوراسیون

رنگ ، عنصر اصلی دکوراسیون

تاثیرات حاصل از رنگ ها

همواره لازمه ي دريافت نتيجه اي مطلوب از انجام هر نوع کار عملي، وجود اطلاعات و آگاهي لازم تئوري در آن زمينه است. ما در اين مقاله سعي کرده ايم اطلاعاتي را با همين موضوع و هدف ارائه دهيم. رنگ ها در دو بستر اصلي در محيط حضور مي يابند:
1. پوشش هاي اصلي فضاها شامل ديوارها، کف ها، سقف ها و درها.
2. لوازم دکوراسيون شامل مبلمان، پرده ها، فرش و غيره.
در مقام مقايسه اين دو قالب با هم، به لحاظ نقش دکوراسيوني شان در محيط، پوشش هاي فضا از اهميت بيشتري برخوردار مي باشند زيرا که نسبت به لوازم دکوراسيوني ثابت تر بوده و به گونه اي نقش پس زمينه را براي آن لوازم اجرا مي کنند.
در ميان اين پوشش ها، ديوارها به جهت وسعت حضورشان در فضا، جايگاه ويژه اي داشته و ميزان تأثير گذاريشان بر ديگر لوازم دکوراسيوني بسيار چشمگيرتر است. گذشته از موضوع تأثير بر روي ديگر لوازم محيط، ديوارها و رنگ انتخابشان در تغيير وسعت و نور فضا نيز بسيار مؤثر است.

رنگ سفید

سفيد سمبل خلوص، بي گناهي، پاکي، آرامش و صلح است.
رنگ سفيد القاء کننده آرامش، صفا و آسايش است. سفيد به همراه خلوصش، يکي از کاربردي ترين رنگ ها در طراحي دکوراسيوني يک فضا است زيرا که با همه رنگ ها قابل ترکيب است. ( منظور از ترکيب در اين مباحث، کنار هم قرارگيري رنگ ها در يک کمپوزسيون ( ترکيب ) رنگي در فضا است.)
به کارگيري رنگ سفيد در فضا به خصوص براي پوشش هاي اصلي، آن مکان را روشن تر و بزرگتر جلوه مي دهد. بنابراين براي فضاهاي کوچک و کم نور انتخاب ايده آلي است. سفيد خالص هنگامي که با نور طبيعي نور پردازي مي شود، يک رنگ گرم را ايجاد مي کند ولي در زير نورهاي مصنوعي به نظر سرد مي رسد. در نتيجه با اضافه کردن نورهاي زرد، قرمز و قهوه اي در کنار نور مصنوعي مانند فلورسنت و يا افزودن لوازمي به يک و يا چند رنگ ياد شده در محيط تغيير مي کند. اين رنگ ها از کيفيت سفيد نمي کاهند بلکه آن را گرم تر مي کنند. رنگ سفيد براي فضاهائي با عناصر معماري قديمي و يا جهت ايجاد هماهنگي بين سبک هاي کاملاً مجزاي معماري بسيار ايده آل است. براي حفظ آرامش فضايي با سطوح سفيد مي توان از لوازمي با رنگ هاي خنثي و بافت هاي طبيعي مانند چوب استفاده نمود و براي ايجاد تضادهاي ظريف و زيبا، تعدادي رنگ هاي دراماتيک نيز به اين ترکيب افزود.

رنگ های خنثی

رنگ هاي خنثي، رنگ هايي هستند که از ميزان زيادي سفيد برخوردار بوده ولي به هيچ يک از رنگ هاي اوليه و ثانويه متمايل نيستند. با اين تعريف رنگ هاي کم مايه مانند صورتي کم رنگ يا آبي آسماني جز رنگ هاي خنثي محسوب نمي شوند ولي رنگ کرم يکي از رنگ هاي خنثي به حساب مي آيد. همين مسئله در مورد خاکستري روشن که از مشکي نشأت گرفته است نيز صدق مي کند. رنگ هاي خنثي در بسياري از مواد طبيعي مانند سنگ ها، خاک، زمين، چوب ، حصير، شن و امثال اينها و يا در برخي از موارد مصنوعي مانند فلز، شيشه، سيمان و غيره ديده مي شوند. رنگ هاي خنثي در دنياي دکوراسيون از اهميت بسياري برخوردار بوده و کاربردي هستند. خنثي بودن آنها به اين معناست که مي توانيد به راحتي در کنار هر رنگ ديگري بدون احتمال وجود از دست رفتن زيبايي هاي هر يک به خصوص رنگ ها، ترکيبي مناسب در فضا ايجاد کرد. با توجه به آنکه اين رنگ ها نيز آرام بخش و ملايم هستند. با پوشش ديوار به يکي از آنها مي توان پس زمينه خوبي براي نصب تابلو ، نوارهاي چاپي و کاغذي ، پرده ها به طور کلي ديوارکوب ها فراهم آورد. اگر فضا به قدري از لوازم دکوراسيوني پر شده باشد که احساس آرامش را بر هم ريزند، يکي از راههاي ايجاد تعادل در محيط با حفظ همان وسائل، رنگ آميزي سطوح اصلي يا تعويض پوشش هاي ثانويه مانند رومبلي، پرده و غيره به يکي از رنگ هاي خنثي است. هنگامي که قصد داريد قسمتي از فضا مانند يک ديوار، در، پنجره و يا حتي خرده ريزهايي مانند دستگيره، چوب پرده و به طور کلي هر وسيله اي که در محيط وجود دارد به محض ورود بيننده به داخل، نظر او را جلب نکند. آنها را به يکي از رنگ هاي خنثي رنگ آميزي کرده و يا رنگ خنثي را در انتخاب آنها در نظر بگيريد.
از اين خاصيت رنگ هاي خنثي براي رفع عيوب معماري و شکستگي ها و فرورفتگي ها مي توان بهره زيادي کسب کرد. به عنوان مثال با رنگ آميزي بخشي از فضا که داراي مشکل ساختاري است و شما نمي خواهيد فوري مورد توجه بيننده قرار بگيريد، توسط يکي از رنگ هاي خنثي به راحتي مي توانيد آن را در نظر اول بپوشانيد. به کارگيري رنگ هاي خنثي در محيط نيز با اهداف گوناگون دکوراسيوني صورت مي گيرد.
نصب تابلوئي به رنگ زرد، با خاصيت گرم در فضايي که اغلب پوشش ها و لوازم دکوراسيوني آن از رنگ هاي خنثي انتخاب شده است، مي تواند داراي دو هدف باشد:
1. جلب نظر بيننده به طرف اثر هنري تابلو که در اينجا با نورپردازي اين تأکيد را بيشتر کرده است.
2. تغيير فضاي يکنواختي با عنصري با رنگ آميزي گرمتر و انرژي دارتر. رنگ هاي خنثي در پرده هاي مختلف از روشن تا تيره وجود دارند و به لحاظ سبک جز ترکيبات رنگي مورد استفاده در سبک کلاسيک هستند.
به عنوان نمونه اگر طراح داخلي به لزوم جلوه دادن فرورفتگي در کنار پنجره و پله تأکيد داشت به طور قطع يک و يا ترکيبي از چند رنگ گرم را در کنار رنگ هاي ملايم و خنثي به کار مي برد تا به اين ترتيب نظر هر بيننده در حال عبور از آن محيط را به خود جلب کند. ولي اکنون با انتخاب اغلب پوشش هاي محيط به رنگ هاي خنثي مقصودي برعکس داشته و ممکن است هنگامي که فردي از پايين به بالا آمده و يا از پله ها به طبقه پايين مي رود حتي اين فضا را ناديده بگذرد.

منبع : ماهنامه ی ایران آذین
 

nastaran-20

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای زیباتر کردن دکوراسیون منزل از چه رنگهایی استفاده کنیم؟

برای زیباتر کردن دکوراسیون منزل از چه رنگهایی استفاده کنیم؟

رنگ یکی از جالب ترین جنبه های دکوراسیون است. طراحان دکوراسیون امروزی تقریباً همه قوانین سابق در ارتباط با استفاده از رنگ های گوناگون و ترکیب آنها با یکدیگر را در هم شکسته اند و امروز هر رنگی را می توان در دکوراسیون منزل به کار برد. دیگر مرزها و محدویت های گذشته در کاربرد رنگ ها در دکوراسیون رعایت نمی شوند و شاید به همین دلیل انتخاب مجموعه رنگی دلخواه برای دکوراسیون یک خانه مشکل تر شده باشد. اما هنوز راه هایی برای تشخیص مجموعه رنگی مناسب برای هر خانواده وجود دارد. امروزه بیش از هر چیز به سلیقه و روحیات ساکنین خانه توجه می شود. هر یک از ما احتمالاً ایده هایی درباره رنگ های مورد علاقه خود داریم و انتخاب و سلیقه ما اغلب بهترین راهنما برای انتخاب مجموعه رنگی مناسب برای محل زندگی و منزلمان است. اگر به یک پارچه کنفی رنگ پریده، یک رومیزی بنفش پررنگ و یا لباس هایی به رنگ های زنده و درخشان تمایل دارید اینها می توانند راهنمای شما در انتخاب مجموعه رنگی مناسب برای منزلتان باشند. در قدم اول کلیه لوازمی که در منزل دارید و آنها را به خاطر رنگشان دوست می دارید در یک جا جمع کنید. این وسایل ممکن است عبارت باشند از یک روسری، یک سرویس بشقاب، صابون یا کارت تبریک و یا هر آنچه به واسطه رنگش مورد پسند شما است. کتاب ها و مجله هایی که در رابطه با ترکیب رنگ هستند، تهیه کنید و با مطالعه آنها اطلاعات کافی در رابطه با ایجاد ارتباط میان رنگ های گوناگون کسب کنید.
رنگ هایی که شما می پسندید، ترکیب آنها با یکدیگر در یک مجموعه واحد ، و تأثیر نور موجود در فضا بر آنها عواملی هستند که نتیجه کار را تحت تأثیر قرار می دهند.
هنگامی که رنگ های مورد پسندتان را انتخاب کردید با استفاده از مداد رنگی، مداد شمعی، آبرنگ و یا هر وسیله رنگ آمیزی دیگری که در اختیار دارید آنها را در کنار هم بر روی یک قطعه کاغذ سفید آزمایش کنید. اندازه سطوح رنگی مختلف را تغییر دهید و به آنها کمی سفید برای روشن تر شدن اضافه کنید. به چرخه رنگ مراجعه کنید و با استفاده از آن رنگ مورد نظرتان را یافته در کنار آن امتحان کنید. به خاطر داشته باشید که رنگ های منتخب شما وقتی بر روی سطح دیوارهای اتاق اجرا شوند تاثیری بسیار قوی تر از نمای آنها بر روی یک قطعه کاغذ خواهند داشت. وقتی به یک ترکیب رنگی رضایت بخش رسیدید توجه داشته باشید که تأثیر نور موجود در محیط و شرایط منزل خود را نیز در نظر بگیرید . به عنوان مثال دیوارهای زرد درخشان برای یک خانه آفتاب گیر در منطقه ای با آب و هوای گرم و آفتابی ، بسیار زیبا به نظر می رسند؛ اما همین رنگ بر روی دیوارهای یک اتاق شمالی که از نور طبیعی کمی بهره مند است نازیبا و کسل کننده خواهد بود. در چنین اتاقی استفاده از رنگ زرد خردلی نتیجه ای بسیار مناسب تر خواهد داشت. نور چه از نوع طبیعی و چه مصنوعی باشد تأثیرات مختلفی بر رنگ خواهد داشت و آگاهی از این امر هنگام طراحی رنگ یک فضا ضروری است. دقت کنید که در چه زمانی از روز و به چه میزان نور طبیعی به هر یک از اتاق های شما می تابد و رنگ مورد نظرتان برای هر یک از اتاق ها را در نور همان اتاق بیازمایید.




انتخاب رنگِ مناسب برای پوشش دیوارها اولین قدم در طراحی رنگی برای دکوراسیون هر اتاق است ؛ اما شاید یافتن رنگ های متناسب با آن برای دیگر اجزای دکوراسیون کمی مشکل تر به نظر برسد. استفاده از چرخه رنگ، روشی مطمئن برای یافتن رنگ های متناسب با رنگ مورد نظر ماست. چرخه رنگ متشکل از دوازده رنگ است که سه رنگ قرمز، زرد و آبی در آن رنگ های اولیه و رنگ های میان آنها به عنوان رنگ های ثانویه شناخته می شوند. هر رنگ در این چرخه می تواند با رنگ های کناری خود که رنگ های هم خانواده اش محسوب می شوند و همچنین رنگ مقابلش که رنگ مکمل آن است به خوبی ترکیب شده نتیجه ای زیبا و موزون بیافریند. استفاده از رنگ های هم خانواده که در چرخه رنگ در کنار هم قرار گرفته و به اصطلاح همسایه هستند ترکیبی ملایم و هماهنگ را ایجاد می کند که نگاه بیننده را به راحتی از یکی به دیگری رهنمون می شود. استفاده از یک رنگ با میزان کمی از رنگ مکمل آن چنانچه به درستی و در اندازه های صحیح صورت گرفته باشد نتیجه ای درخشان و چشمگیر می آفریند و بر جذابیت مجموعه رنگی حاضر می افزاید و مانع غالب شدن کامل یک رنگ بر فضای اتاق می شود.
در این جا به برخی از اصطلاحات متداول طراحان دکوراسیون در ارتباط با رنگ اشاره می کنیم:
رنگ های آکسان: رنگ های تند و درخشانی که برای زنده کردن و انرژی بخشیدن به یک مجموعه رنگی به آن اضافه می شوند، مانند رنگ صورتی تند چند کوسن و یک جفت شمع در یک اتاق نشیمن که با خانواده رنگ کرم رنگ آمیزی شده است.
رنگ زمینه: رنگ زمینه رنگی است که در بزرگ ترین سطوح و به بیشترین میزان در یک فضا مورد استفاده قرار گرفته است مانند رنگ دیوارهای یک اتاق. رنگ زمینه ، اغلب به عنوان پس زمینه ای برای سایر رنگ های به کار رفته در اتاق مورد استفاده قرار می گیرد و سایر رنگ ها مانند رنگ های آکسان یا متضاد را در خود جای می دهد.
رنگ های متضاد: این رنگ ها در کنار هم تاثیری چشمگیر بر بیننده باقی می گذارند چنان که حتی پس از بستن چشم ها این تاثیر تا مدت کوتاهی در ذهن بیننده باقی می ماند.
رنگ های سرد: این رنگ ها حاوی مقدار زیادی رنگ آبی هستند، به عنوان مثال خاکستری هایی که شامل مقداری رنگ آبی باشند احساس سردی و سرما را در شما ایجاد می کنند در حالی که خاکستری حاوی قرمز یا بنفش قرمز حس گرما را در بیننده القا می کنند و ویژگی دیگری خواهند داشت.
رنگ های مکمل: این رنگ ها که در چرخه رنگ در برابر یکدیگر قرار دارند در کنار هم نمایی چشمگیر و متعادل می آفرینند. این رنگ ها هرگز از یک خانواده نیستند و حداکثر تفاوت را با یکدیگر دارند. به عنوان مثال می توان چند کوسن نارنجی تند را در زمینه ای از رنگ آبی نمونه بارزی از این ترکیب در نظر گرفت.
رنگ های غالب: رنگ غالب همیشه رنگی که در بزرگترین سطوح و به بیشترین میزان در مجموعه ای به کار رفته ، نیست بلکه رنگی است که بیش از بقیه رنگ ها نظر را به خود جلب می کند.
یک خانواده رنگی: شامل مجموعه ای از رنگ ها می شود که به نوعی با یکدیگر مرتبط هستند برای مثال خانواده آبی شامل مجموعه ای از رنگ های آبی است که از یک سو با آبی سبزها شروع می شود و از سوی دیگر به رنگ های آبی بنفش ختم می شود. خانواده قهوه ای از رنگ قهوه ای و قهوه ای خاکستری تا پرده های نارنجی و قرمز را شامل می شود.
رنگ های گرم: این رنگ ها محتوی مقدار قابل ملاحظه ای قرمز هستند. حتی برخی از آبی ها نیز ممکن است به واسطه وجود مقداری قرمز در آنها در این مجموعه جای بگیرند.
رنگ های هم پرده: اینها رنگ هایی هستند مانند رنگ زرد پررنگ و آبی پررنگ ، این رنگ ها لزوماً از یک خانواده نیستند بلکه هر دو دارای میزان مساوی از رنگ قرمز یا آبی هستند و هیچ یک بر دیگری غلبه نمی یابند.
 

nastaran-20

عضو جدید
کاربر ممتاز
رنگ در دکوراسیون : سیاه و سفید

رنگ در دکوراسیون : سیاه و سفید



مباحث زیادی در خصوص این که سیاه و سفید، رنگهای واقعی هستند یا نه، مطرح شده است. وقتی تمام طول‌موج‌های طیف به سطح یک شیء جذب شوند، آن شیء، سیاه به نظر می‌رسد و وقتی تمام این طول موج‌ها از سطح شیء بازتابند، شیء، سفید به نظر می‌رسد. وقتی سیاه و سفید کنار هم قرار می‌گیرند، ترکیب کلاسیک و مکملی را به نمایش می‌گذارند که خیره کننده، ناب و زنده است. این ترکیب، در عین حال، بی‌پیرایه و برجسته است. تصورکنید که خطوط تایپ شده مشکی روی صفحه سفید، ستارگان سفید در آسمان شب، راه‌راه‌های بدن گورخر و نیز لباسهای سفید و سیاه چه جذابیتی دارند. مقیاس متغیر بین سفید و سیاه، رنگهایی مانند استخوانی، بژ، خاکستری و سربی را پدید می‌آورد.
این ترکیب، رنگهای دیگر را به حال تعادل درمی‌آورد؛ نه بیش از حد بر آنها تاکید می‌کند و نه در سایه‌ی خود قرارشان می‌دهد. خاکستری را هم می‌توان با ترکیب دو رنگ مکمل به‌ دست آورد. راهروی خانه‌ی خود را خاکستری کنید. در این صورت، فضای بی‌رنگ و بی‌جهتی را برای ایجاد دکور مورد نظر خود در اختیار خواهید داشت. این ترکیب، اصلاً تند نیست و از اهمیت سایر وسایل اتاق هم کم نمی‌کند. همچنین اگر خاکستری را بین دو رنگ قوی قرار دهید، گذر از آنها راحت‌تر می‌شود.
سفید و سیاه به برخی رنگها جلوه خاصی می‌دهند. اگر مشکی را به قرمز اضافه کنید، نتیجه‌ی آن قهوه‌ای تیره می‌شود؛ در حالی که سفید می‌تواند قرمز را به رنگ‌مایه‌های ملایم‌تری تبدیل کند، مثل قرمز خشخاشی یا صورتی ملایم مثل گچ صورتی. وقتی از رنگ‌مایه‌های روشن یک رنگ خاص استفاده می‌کنید مطمئن شوید که اصل این رنگ، تند و قوی است. در غیر این صورت، به رنگ سفیدی با مایه‌هایی از رنگ مورد نظرتان خواهید رسید که بیشتر به ایجاد یک ترکیب کسل‌کننده می‌انجامد.




سفید را می‌توان برای اصلاح تیرگی یک رنگ تند به‌ کار برد. همان طور که تجربه کرده‌اید و می‌دانید، انتخاب رنگ دیوار از میان رنگهای موجود، کار سختی است. بخصوص چون همه‌ی رنگها روی یک کارت بزرگ وکنار یکدیگر نمایش داده شده‌اند و انتخاب، مشکل است.
اگر رنگ مورد نظرتان را روی دیوار امتحان کردید و دیدید که بیش از اندازه بر محیط اطرافش تأثیر می‌گذارد، امولسیون سفید مات را به آن رنگ اضافه کنید تا به رنگ روشن‌تر و ملایم‌تری برسید. سفید را همچنین می‌توان برای کاهش تأثیر رنگهای تند به کار برد. اگر سفید روی درها، ستون‌ها، کف، اطراف شومینه و وسایل چوبی به کار رود، به تقسیم رنگ کمک کرده به اتاق شکل می‌دهد.
رنگ مشکی نیز برای ایجاد تمایز و فاصله گذاری بسیار کارساز است. اگر روی قاب عکس و اطراف تصاویر، روی خطوط، روی کوسن‌ها و پای دیوار به کار رود، جلوه‌ی زیبا و شیکی خواهد داشت. این رنگ را که با سفید در مقابلش، در اتاقهای شاهانه‌ی قرن هجدهم به کار می‌رفته می‌توان در اندازه‌های کوچک روی اشیاء، لوازم و برخی جزئیات معماری به کار برد.
سیاه و سفید، ابزار مناسبی برای ستایش اهمیت سایه در رنگها هستند. وقتی می‌بینیم که چگونه رنگی مثل آبی از نیلی تیره به آسمانی کمرنگ می‌رسد، می‌توانیم تفاوت در اشباع رنگ از یک سوی طیف تا سوی دیگر آن را بررسی کنیم. همان طورکه سیری رنگ را در نظر می‌گیریم، سایه‌های موجود را هم باید مورد توجه قرار دهیم.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا