نور. رنگ. بافت در طراحی داخلی

وضعیت
موضوع بسته شده است.

vahid_pakrou

عضو جدید
کاربر ممتاز



تأثيرات حاصل از رنگ ها
همواره لازمه ي دريافت نتيجه اي مطلوب از انجام هر نوع کار عملي، وجود اطلاعات و آگاهي لازم تئوري در آن زمينه است. ما در اين مقاله سعي کرده ايم اطلاعاتي را با همين موضوع و هدف ارائه دهيم. رنگ ها در دو بستر اصلي در محيط حضور مي يابند:

1. پوشش هاي اصلي فضاها شامل ديوارها، کف ها، سقف ها و درها.

2. لوازم دکوراسيون شامل مبلمان، پرده ها، فرش و غيره.

در مقام مقايسه اين دو قالب با هم، به لحاظ نقش دکوراسيوني شان در محيط، پوشش هاي فضا از اهميت بيشتري برخوردار مي باشند زيرا که نسبت به لوازم دکوراسيوني ثابت تر بوده و به گونه اي نقش پس زمينه را براي آن لوازم اجرا مي کنند.

در ميان اين پوشش ها، ديوارها به جهت وسعت حضورشان در فضا، جايگاه ويژه اي داشته و ميزان تأثير گذاريشان بر ديگر لوازم دکوراسيوني بسيار چشمگيرتر است. گذشته از موضوع تأثير بر روي ديگر لوازم محيط، ديوارها و رنگ انتخابشان در تغيير وسعت و نور فضا نيز بسيار مؤثر است.




رنگ هاي خنثي و رنگ سفيد
سفيد سمبل خلوص، بي گناهي، پاکي، آرامش و صلح است.

رنگ سفيد القاء کننده آرامش، صفا و آسايش است. سفيد به همراه خلوصش، يکي از کاربردي ترين رنگ ها در طراحي دکوراسيوني يک فضا است زيرا که با همه رنگ ها قابل ترکيب است. ( منظور از ترکيب در اين مباحث، کنار هم قرارگيري رنگ ها در يک کمپوزسيون ( ترکيب ) رنگي در فضا است.)

به کارگيري رنگ سفيد در فضا به خصوص براي پوشش هاي اصلي، آن مکان را روشن تر و بزرگتر جلوه مي دهد. بنابراين براي فضاهاي کوچک و کم نور انتخاب ايده آلي است. سفيد خالص هنگامي که با نور طبيعي نور پردازي مي شود، يک رنگ گرم را ايجاد مي کند ولي در زير نورهاي مصنوعي به نظر سرد مي رسد. در نتيجه با اضافه کردن نورهاي زرد، قرمز و قهوه اي در کنار نور مصنوعي مانند فلورسنت و يا افزودن لوازمي به يک و يا چند رنگ ياد شده در محيط تغيير مي کند. اين رنگ ها از کيفيت سفيد نمي کاهند بلکه آن را گرم تر مي کنند. رنگ سفيد براي فضاهائي با عناصر معماري قديمي و يا جهت ايجاد هماهنگي بين سبک هاي کاملاً مجزاي معماري بسيار ايده آل است. براي حفظ آرامش فضايي با سطوح سفيد مي توان از لوازمي با رنگ هاي خنثي و بافت هاي طبيعي مانند چوب استفاده نمود و براي ايجاد تضادهاي ظريف و زيبا، تعدادي رنگ هاي دراماتيک نيز به اين ترکيب افزود.




رنگ هاي خنثي
رنگ هاي خنثي، رنگ هايي هستند که از ميزان زيادي سفيد برخوردار بوده ولي به هيچ يک از رنگ هاي اوليه و ثانويه متمايل نيستند. با اين تعريف رنگ هاي کم مايه مانند صورتي کم رنگ يا آبي آسماني جز رنگ هاي خنثي محسوب نمي شوند ولي رنگ کرم يکي از رنگ هاي خنثي به حساب مي آيد. همين مسئله در مورد خاکستري روشن که از مشکي نشأت گرفته است نيز صدق مي کند. رنگ هاي خنثي در بسياري از مواد طبيعي مانند سنگ ها، خاک، زمين، چوب ، حصير، شن و امثال اينها و يا در برخي از موارد مصنوعي مانند فلز، شيشه، سيمان و غيره ديده مي شوند. رنگ هاي خنثي در دنياي دکوراسيون از اهميت بسياري برخوردار بوده و کاربردي هستند. خنثي بودن آنها به اين معناست که مي توانيد به راحتي در کنار هر رنگ ديگري بدون احتمال وجود از دست رفتن زيبايي هاي هر يک به خصوص رنگ ها، ترکيبي مناسب در فضا ايجاد کرد. با توجه به آنکه اين رنگ ها نيز آرام بخش و ملايم هستند. با پوشش ديوار به يکي از آنها مي توان پس زمينه خوبي براي نصب تابلو ، نوارهاي چاپي و کاغذي ، پرده ها به طور کلي ديوارکوب ها فراهم آورد. اگر فضا به قدري از لوازم دکوراسيوني پر شده باشد که احساس آرامش را بر هم ريزند، يکي از راههاي ايجاد تعادل در محيط با حفظ همان وسائل، رنگ آميزي سطوح اصلي يا تعويض پوشش هاي ثانويه مانند رومبلي، پرده و غيره به يکي از رنگ هاي خنثي است. هنگامي که قصد داريد قسمتي از فضا مانند يک ديوار، در، پنجره و يا حتي خرده ريزهايي مانند دستگيره، چوب پرده و به طور کلي هر وسيله اي که در محيط وجود دارد به محض ورود بيننده به داخل، نظر او را جلب نکند. آنها را به يکي از رنگ هاي خنثي رنگ آميزي کرده و يا رنگ خنثي را در انتخاب آنها در نظر بگيريد.

از اين خاصيت رنگ هاي خنثي براي رفع عيوب معماري و شکستگي ها و فرورفتگي ها مي توان بهره زيادي کسب کرد. به عنوان مثال با رنگ آميزي بخشي از فضا که داراي مشکل ساختاري است و شما نمي خواهيد فوري مورد توجه بيننده قرار بگيريد، توسط يکي از رنگ هاي خنثي به راحتي مي توانيد آن را در نظر اول بپوشانيد. به کارگيري رنگ هاي خنثي در محيط نيز با اهداف گوناگون دکوراسيوني صورت مي گيرد.

نصب تابلوئي به رنگ زرد، با خاصيت گرم در فضايي که اغلب پوشش ها و لوازم دکوراسيوني آن از رنگ هاي خنثي انتخاب شده است، مي تواند داراي دو هدف باشد:

1. جلب نظر بيننده به طرف اثر هنري تابلو که در اينجا با نورپردازي اين تأکيد را بيشتر کرده است.

2. تغيير فضاي يکنواختي با عنصري با رنگ آميزي گرمتر و انرژي دارتر. رنگ هاي خنثي در پرده هاي مختلف از روشن تا تيره وجود دارند و به لحاظ سبک جز ترکيبات رنگي مورد استفاده در سبک کلاسيک هستند.

به عنوان نمونه اگر طراح داخلي به لزوم جلوه دادن فرورفتگي در کنار پنجره و پله تأکيد داشت به طور قطع يک و يا ترکيبي از چند رنگ گرم را در کنار رنگ هاي ملايم و خنثي به کار مي برد تا به اين ترتيب نظر هر بيننده در حال عبور از آن محيط را به خود جلب کند. ولي اکنون با انتخاب اغلب پوشش هاي محيط به رنگ هاي خنثي مقصودي برعکس داشته و ممکن است هنگامي که فردي از پايين به بالا آمده و يا از پله ها به طبقه پايين مي رود حتي اين فضا را ناديده بگذرد.

منبع : ايران آذين
 

roya_arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
نور. رنگ. بافت در طراحی داخلی

نورپردازی معماری



LED، آخرین مرز در نورپردازی معماری ـ 1


Architectural Lighting

LED, The Latest Frontier on Architectural Lighting - 1


نور یکی از مهم­ترین عوامل کیفیت، پویایی و سرزندگی آثار معماری است و از نظر مفاهیم کیفی و نمادین و نیز از نظر کارکرد عملی از جایگاه ویژه­ای در رشته معماری برخوردار است. بی­جهت نیست که لوکوربوزیه در کتاب «به­ سوی یک معماری نوین» می­نویسد: «معماری بازی استادانه، صحیح و باشکوه احجام ترکیب­شده زیر نور می­باشد. چشمان ما تربیت شده­اند که فرم­ها را زیر نور ببینند. سایه و روشن است که این فرم­ها را آشکار می­سازد.» اگرچه اولین وظیفه نور روشن کردن فضا و فرم­های ساختمانی است، با این­حال نور، چه طبیعی و چه مصنوعی، علاوه بر این کارکرد اصلی خویش، می­تواند نبوغ معمارانه را برجسته­تر نماید، اشتباهات را بپوشاند و پنهان کند، توجه بیننده را جلب نماید و یا اینکه باعث شود مکانی مقدس یا امن به نظر برسد. فناوری­های جدید نورپردازی، ابزارهایی در خدمت نورپردازی معماری هستند که در سال­های اخیر مورد توجه طراحان بسیاری در اقصی­نقاط جهان قرار گرفته­اند. آنچه در ادامه می­خوانید، اختصاص دارد به معرفی LEDها، یکی از جدیدترین فناوری­های نورپردازی، که با استناد به مقاله­ای از Emilie W. Sommerhoff در نشریه The Architect’s Newspaper، شماره ویژه نورپردازی معماری، نوشته شده است:







LEDها (مخفف Light Emitting Diodes، به معنی دیودهای نورافشان) نیمه­رساناهای تولیدکننده نور هستند که در جاهای مختلف مورد استفاده قرار می­گیرند، و کاربرد آنها فقط به چراغ­های راهنما و ساعت­های زنگ­دار دیجیتال که چندین دهه پیش نخستین حوزه کاربرد LEDها بودند، محدود نمی­شود. در حال حاضر LEDها بطور روزافزونی برای کاربردهای معمارانه در سراسر جهان مورد توجه قرار می­گیرند. پیش از این، کاربرد گسترده LEDها در محیط­های بزرگ و وسیع غیرممکن به نظر می­رسید، اما اخیراً این فناوری پیشرفت قابل توجهی داشته است، به گونه­ای که LEDها کوچک­تر و روشن­تر شده­اند، برق کمتری مصرف می­کنند، می­توانند توسط کامپیوتر کنترل شوند، و تمام رنگ­های رنگین­کمان را به نمایش بگذارند. همین مزایا معماران و طراحان را به استفاده هرچه بیشتر از LEDها در کارهایشان ترغیب می­کند.
در حال حاضر بسیاری از سازنده­ها و صاحبان کارخانجات (حتی آنهایی که اخیراً این فناوری را به خط تولیدشان اضافه کرده­اند) به ساخت LEDها روی آورده­اند و چنانچه این محصول در زمره یکی از اصلی­ترین تولیدات­شان نیز نباشد، لااقل بخشی از برنامه کاری واحد R&D (واحد پژوهش و توسعه) آنهاست. Ted Chappell، رئیس کارخانه Erco Lighting در نیوجرسی که محصولات مبتنی بر فناوری LED تا سال 2002- 2003 به خط تولید آن اضافه نشده بود، می­گوید: «ما در نظر داریم از فناوری LED در تولید محصولات جدید و در حال ساخت­مان استفاده کنیم.»

LED، آخرین مرز در نورپردازی معماری ـ 2



Architectural Lighting

LED, The Latest Frontier on Architectural Lighting - 2


متداول­ترین کاربرد LEDها، تغییر رنگ زمینه صحنه­ها و همچنین استفاده به عنوان عناصر و جزئیات تزئینی در محیط­های­ بزرگ و وسیع است. Jim Benya، طراح نورپردازی و مدیر Benya Lighting Design در Tigard، Oregon که اخیراً مشغول طراحی و اجرای منظره آسمان نیمه­شب برای اتاق MRI یک بیمارستان، با استفاده از LEDهای آبی­رنگ است، می­گوید: «من اگر در کارم به یک رنگ اشباع­شده نیاز داشته باشم، به استفاده از LEDها روی می­آورم.» Ken Douglas، طراح نورپردازی و مدیر Illumination Arts در نیوجرسی، نیز مشغول طراحی و اجرای منابع توکار نور در نمای تاریک ساختمانی ساخته­شده از آجر قرمز است که شب­ها جلوه و ابهت­اش را به دلیل فقدان نورپردازی مناسب از دست می­دهد. او می­گوید: «ما در طرح­هایمان از LEDها بیشتر یا به عنوان یک عنصر زیبایی­شناسانه فرعی و به اصطلاح چاشنی کار، و یا به عنوان یک عنصر اصلی و کاملاً برجسته استفاده می­کنیم.»







بازسازی ساختمانPaco Rabannesque در سئول، کار UN Studio و Arup Lighting (شرکت­های مستقر در آمستردام): این ساختمان بتنی متعلق به دهه 1970 که سبک معماری آن را نمی­توان در یکی از طبقه­بندی­های مشخص جای داد، پشت لایه­ای متشکل از 4330 دیسک شیشه­ای یخ­زده که با همین تعداد LED پوشش داده شده، پنهان گشته است. هر دیسک همچون یک پیکسل بسیار بزرگ عمل می­کند و در نتیجه ساختمان به یک صفحه نمایش بزرگ تبدیل می­شود.
لامپ­های دیگر مثل لامپ­های metal halide نیز از قابلیت­ تغییر رنگ برخوردارند، بطوری­کهHorton Lees Brogden از این لامپ­ها برای نورپردازی ساختمان Met Life در نیویورک استفاده نموده و به نتایج بسیار جالبی نیز دست یافته است. لیکن Douglas در­­باره این لامپ­ها نظر دیگری دارد: «به همراه این لامپ­ها بایستی یا یک چرخ رنگی وجود داشته باشد یا یک عنصر فیزیکی که دور لامپ حرکت می­کند یا شیشه­ای که عقب و جلو می­رود، و هرگاه شما در نورپردازی یک عنصر متحرک داشته باشید، نتیجه کار خوب از آب درنمی­آید.»






فلورسنت­های RGB از گذشته منبع نور مناسب برای ایجاد جلوه­های تغییر رنگ بوده­اند و هنوز هم در برخی پروژه­ها همچون نمای برج 41 طبقه Deutsche Post در بن آلمان که در سال 2003 توسط Helmut Jahn طراحی شده است، با نتایج بسیار موفقیت­آمیز مورد استفاده قرار می­گیرند. با این وجود، طراحان زیادی همچون Darren Nolan، معمار شرکت Peter Marino + Associates، که اخیراً طراحی و اجرای یک ساختمان هشت­طبقه برای Chanel را در توکیو به پایان رسانده است، از LEDها برای نورپردازی نمای ساختمان­هایشان استفاده می­کنند. Nolan در این خصوص می­گوید: «ما مقایسه­هایی میان فلورسنت و LEDها انجام دادیم و در نهایت توجه به نتایج این مقایسه­ها در مقولاتی همچون قابلیت نگهداری، میزان تولید گرما و ثبات دمای رنگ، ما را متقاعد ساخت که از فناوری جدید استفاده کنیم.» یکی دیگر از قابلیت­های LEDها که معماران را به استفاده از آنها ترغیب می­کند، این است که LEDها می­توانند در نماهای مدرنیستی مرکب از شیشه و فلز جاسازی شوند و این امکان را بوجود بیاورند که طرح نورپردازی ساختمان در هر شب تغییر کند. با اینکه هزینه­های اولیه LEDها بیشتر است، اما به گفته Nolan، معماران به این نتیجه رسیده­اند که LEDها در درازمدت، به لحاظ اقتصادی باصرفه­تر هستند.


 

roya_arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
LED، آخرین مرز در نورپردازی معماری ـ 2

LED، آخرین مرز در نورپردازی معماری ـ 2

LED، آخرین مرز در نورپردازی معماری ـ 2



Architectural Lighting

LED, The Latest Frontier on Architectural Lighting - 3


عمر بی­نهایت طولانی LEDها، آنها را به یک گزینه کاملاً بی­عیب ­و ­نقص، جهت نورپردازی در محل­هایی که تعمیر و نگهداری لوازم و تأسیسات در آنها دشوار است، تبدیل می­کند. بر این اساس است که Paul Gregory، مدیر Focus Lighting در نیویورک، برای نورپردازی برخی قسمت­های هتل جدید Semiramisدر آتن یونان، از جمله نواحی که کاربرد انواع دیگر لامپ­ها در آنجا به دلیل محدودیت فضا دشوار و غیرممکن می­باشد، به استفاده از LEDها روی آورده است. Gregoryو کریم رشید، همکار او، با آگاهی و اطمینان کامل LEDها را برای این پروژه انتخاب کرده­اند، چرا که چهار سال قبل برای نورپردازی رستوران Morimoto در فیلادلفیا نیز از LEDها استفاده کرده بودند و به گفته خودشان هزینه نگهداری آنها در طول این مدت بی­نهایت پایین بوده و هنوز به خوبی کار می­کنند.







هتل Semiramis در یونان، کارPaul Gregory از Focus Lighting و کریم رشید: کاربرد LEDها به همراه شیشه رنگی به منظور افزودن جلوه­های تزیینی به کار

با اینکه شدت کلی نور خروجی از منابع LED موجود پایین است، اما LEDهای بسیار روشنی نیز، برای استفاده در فضاهای کوچک از قبیل جعبه­های نمایش یا فضاهای محصور، وجود دارند.همچنین LEDها برای کاربرد در سطوح واقع در هوای آزاد، مثل پله­ها و کف­­ها، یک محصول کاملاً ایده­آل هستند، زیرا فناوری آنها بگونه­ای است که در طیف وسیعی از دماها کارآیی خود را حفظ می­کنند، بر خلاف فلورسنت­ها که در سرما به خوبی کار نمی­کنند و نیز بر خلاف لامپ­های HID که در سرما سریع روشن یا خاموش نمی­شوند.از طرف دیگر چون LEDها برق کمی مصرف می­کنند، می­توانند با استفاده از نور خورشید و یا باتری نیز کار کنند که این ویژگی آنها را برای استفاده در محل­هایی که تأمین پیوسته و لاینقطع روشنایی در آنجا از اهمیت خاصی برخوردار است، به یک محصول کاملاً مناسب تبدیل می­کند. با توجه به همین ویژگی، Erco Lighting که اخیراً به تولید محصولات کاربردی مبتنی بر فناوری LED روی آورده، لوازم روشنایی خاصی برای راهنمایی و تعیین موقعیت به بازار عرضه کرده است که به عنوان چراغ­های راهنما در راه­ها و نیز چراغ­های ایمنی در ورودی­ها و پله­ها مورد استفاده قرار می­گیرند.






مرمت FAO Schwarz، کارPaul Gregory از Focus Lighting و David Rockwell: سقفی با 80000 LED که می­توانند برای طرح­های مختلف برنامه­ریزی شوند.

از آنجایی که LEDها تابش گرمایی ندارند، در محیط­هایی که گرما ممکن است به برخی اشیاء نورپردازی شده، همچون آثار هنری یا شکلات، آسیب برساند، کارآیی خوبی از خود نشان می­دهند. به همین علت در لامپ­های مورد استفاده در محیط­های کاری نیز کم­کم از این فناوری بهره جسته می­شود، چون عموماً در این محیط­ها کاربران کاملاً نزدیک به منبع نوری هستند و در نتیجه ممکن است دچار سوختگی شوند.لامپ Arkettoکه در سال 2004 توسط Luxo به بازار عرضه شد، طبق ادعای سازنده، تقریباً گرمای محسوسی تولید نمی­کند و دارای طول عمر 50000 ساعت است.البته از دیدگاه Benya، «اینکه LEDها به هیچ­وجه گرمایی تولید نمی­کنند، یک تصور غلط است. وقتی یک LED گرمایی تابش نمی­کند، در واقع به این معنی است که نمی­تواند خود را به این طریق خنک کند، اما همان­طور که می­دانیم، بایستی گرما از منبع نور به بیرون هدایت شود و هر چه قدرت روشنایی لامپ بیشتر باشد، مشکل گرمای ناشی از آن بغرنج­تر خواهد بود.» او خاطرنشان می­کند، خنک نشدن منبع نوری LED، تأثیرات منفی بر شدت نور خروجی و طول عمر لامپ می­گذارد، در نتیجه اگر بتوان این مشکل را حل کرد، LEDها کاربردهای معمارانه استانداردتری خواهند یافت.

LED، آخرین مرز در نورپردازی معماری ـ 4



Architectural Lighting

LED, The Latest Frontier on Architectural Lighting - 4



شکایت عمده طراحان از LEDها درباره نحوه کارکرد آنها نیست، بلکه به کاربردهای معمارانه آنها مربوط است، زیرابرخی کاستی­ها و ضعف­های موجود در LEDها که به آنها اشاره شد، از جمله پایین بودن شدت کلی نور خروجی، نداشتن تابش گرمایی و قیمت بالا، آنها را از وارد شدن به جریان اصلی کاربرد­های معمارانه دور نگهداشته­ است. البته واحدهای پژوهشی کارخانجات سازنده LEDها رفع این ضعف­ها را در کانون توجه خود قرار داده­اند. برای مثال، Color Kinetics بتازگی محصول جدیدی بنام IntelliWhite را به بازار معرفی کرده که در طیف گسترده­ای از دماها کارآیی دارد. همچنین طبق گفته Dave Shepard، مدیر فروش کارخانه صنایع نورپردازی Luxo که اخیراً یک چراغ کار LEDبه بازار عرضه کرده است، به نظر می­رسد قیمت قطعات و اجزاء LED حول­وحوش هر شش ماه پایین بیاید. از دیدگاه او، این صنعت در حال حاضر در آستانه یک کاهش قابل توجه در قیمت­هاست.











ساختمان جدید اداره مرکزی Chanel در توکیو، طرح Peter Marino: نمای تماماً شفاف این ساختمان از شیشه (با دید کنترل­شده) و LEDها تشکیل شده است که ساختمان را در طول روز کاملاً شفاف و در شب همچون فانوس نورانی می­سازند. این ساختمان دارای یک مدیر هنری است که طرح­های مختلفی را برای نمای آن برنامه­ریزی می­کند.

Benyaدر خصوص پیشرفت قابل توجه فناوری LEDها می­گوید: «من تا بحال هرگز در رشته کاری­مان، فناوری­ای ندیده­ام که در چنین دوره زمانی کوتاهی، به این اندازه توسعه یافته باشد. هر وقت شما بایستید و اندکی مکث و تأمل کنید، درمی­یابید آنچه امروز مشخص می­کنید، در آینده­ای نزدیک، سریع­تر از کامپیوتری که همین حالا خریده­اید، کهنه و منسوخ می­شود.» البته این سخن با آنچه که به اعتقاد Benya هدف نورپردازی معماری است، یعنی طراحی چیزی پایدار و بادوام، کاملاً در تعارض می­باشد. او همچنین با دیده شک به آینده LEDها می­نگرد و می­گوید: «ما از آنها تنها تا مدتی به عنوان ابزارهای مناسب برای نورپردازی یاد خواهیم کرد.» استدلال او برای این گفته خویش، وجود برخی معایب در LEDهاست، از جمله اینکه وقتی منبع نوری خراب می­شود، اغلب بایستی کل سیستم عوض شود، نه فقط یک لامپ. از آنجا که دیودها باید با استفاده از لحیم یا روش­های دیگر به یک سیستم الکتریکی پیچیده متصل شوند، در نتیجه وقتی یکی از آنها خراب می­شود، ممکن است کل سیستم نورپردازی آسیب ببیند. با این حال به اعتقاد او، این سیستم نورپردازی در نوع خود یک ابتکار نمونه و ماندگار است، چرا که در این روش، بر خلاف روش­های معمول، عامل روشنایی پوششی به دور یک حباب گرانقیمت است که می­توان پس از استفاده آن را دور انداخت.Douglas نیز دیدگاه متفاوتی درباره رشد استفاده از LEDها در چند سال گذشته دارد: «همچنان­که در اوایل دهه 1990، مهم­ترین ابزار نورپردازی لزوماً لامپ­های MR16 بودند و اهمیتی نداشت که آنها ابزارهای شایسته و مناسبی هستند یا نه، LEDها نیز در حال حاضر از چنین وضعیتی برخوردار هستند.»

با توجه به دیدگاه­های مختلف طراحان نورپردازی و بررسی مختصری که از مزایا و معایب LEDها در کاربردهای معمارانه به عمل آمد، این سؤال مطرح می­شود که آیا در آینده فناوری دیگری قادر خواهد بود که LEDها را از صحنه نورپردازی معماری کنار زند و جانشین آن شود یا اینکه این فناوری با تغییرات و اصلاحاتی چند، جای پای خود را در این عرصه محکم­تر خواهد کرد؟

 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
نورپردازي در آشپزخانه، حمام و هال ورودي

نورپردازي در آشپزخانه، حمام و هال ورودي

نورپردازي در آشپزخانه، حمام و هال ورودي
در آشپزخانه هاي قديم كه مانند امروز داراي كابينت هاي ثابت و جاسازي شده و محل مشخصي براي اجاق گاز، يخچال و ديگر وسايل آشپزخانه نبودند ، نورپردازي اغلب به وسيله يك چراغ آويز سقفي كه در مركز سقف آشپزخانه نصب مي شد انجام مي گرفت. چرا كه اغلب فعاليت هاي داخل آشپزخانه ( مانند آماده سازي مواد غذايي ) بر روي ميز وسط آشپزخانه انجام مي شد. اما آشپزخانه هاي امروزي با رديفي از كابينت ها ، اجاق و يخچال جاسازي شده به موازات و در كنار ديوارهاي آشپزخانه نيازمند شيوه ديگري از نورپردازي هستند. در آشپزخانه هاي امروزي قسمت اعظم كار در آشپزخانه بر روي سطح كابينت ها در كنار اجاق گاز و يا شير آب و سينك ظرفشويي انجام مي شود كه در اغلب آشپزخانه ها همگي در كنار ديوار قرار دارند اما هنوز چراغ هاي سقفي از وسط سقف آشپزخانه آويزان هستند ، در نتيجه افراد اغلب پشت به منبع نور و در زير سايه خود مشغول به كار هستند و هنگام كار از نور كافي برخوردار نيستند. با توجه به تغييرات ساختار آشپزخانه هاي امروزي نسبت به گذشته ، ما در بخش هايي از آشپزخانه كه اغلب محل انجام كار محسوب مي شود به نور كافي نياز داريم. مانند سطح روي اجاق گاز، سينك ظرفشويي و سطوح روي كابينت ها كه براي آماده سازي وسايل آشپزي و مواد غذايي مورد استفاده قرار مي گيرند. علاوه بر نياز به روشنايي در اين اماكن، فضاي كلي آشپزخانه نيز بايد از نور كافي برخوردار باشد. همچنين در بسياري از آشپزخانه ها بعضي از كابينت ها با درهاي شيشه اي و به صورت ويترين ساخته شده اند تا از آنها براي به نمايش گذاشتن ظروف زيبا و تزئيني استفاده شود. اين كابينت ها نيز نياز به نورپردازي داخلي دارند. به اين ترتيب ما نياز به يك مجموعه منابع نوري داريم كه هريك به صورت جداگانه قابل كنترل باشند.
نور كافي براي سطح روي اجاق گاز در آشپزخانه هايي كه داراي يك هواكش يا هود در بالاي اجاق گاز هستند به راحتي توسط چراغ هواكش تأمين مي شود. اگر بالاي اجاق گاز، هواكش مجهز به چراغ وجود ندارد بايد يك چراغ قابل تنظيم در بالاي اجاق گاز نصب شود. همچنين بالاي سينك ظرفشويي نيز به يك چراغ نياز تا شب هنگام نور كافي براي شست و شوي ظروف و مواد غذايي را براي ما فراهم كند. ترجيحاً هر يك از اين چراغ ها بايد داراي كليد كنترل مجزا باشند تا فقط در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گيرند
براي تأمين نور كافي در سطح روي كابينت ها از آنجا كه اغلب اين سطوح در زير كابينت هاي ديواري قرار دارند به راحتي مي توان از چراغ هاي مهتابي كه در زير كابينت ها نصب مي شوند بهره گرفت. به اين ترتيب چراغ هاي نصب شده در زير كابينت هاي ديواري بي آنكه ديده شوند و يا موجب آزار چشم باشند نور كافي را بر سطح روي كابينت ها مي تابانند. چنانچه كابينت هاي زميني عميق باشند و نور محيط به اندازه كافي درون آنها را روشن نكند براي دسترسي راحت به وسايل داخل اين نوع كابينت ها مي توان چراغ هاي كوچكي در آنها نصب كرد كه با كليدهاي اتوماتيك كنترل شوند و با باز و بسته شدن در كابينت ها روشن و خاموش شوند.
اگر آشپزخانه شما محل صرف غذا نيز هست استفاده از چراغ هاي سقفي كه ارتفاعشان قابل تنظيم است درست در بالاي ميز غذاخوري ايده خوبي است. اين چراغ ها مي توانند هنگام صرف غذا روي ميز را به خوبي روشن كنند و در مواقعي كه از ميز استفاده نمي شود فضاي كلي آشپزخانه را روشنايي ببخشند.
نورپردازي در فضاي حمام و دستشويي از اهميت كمتري برخوردار است و به سادگي با نصب چراغ هاي سقفي قابل اجرا است. در حمام و دستشويي علاوه بر چراغ هاي سقفي كه براي تأمين روشنايي محيط مورد استفاده قرار مي گيرند نصب يك چراغ ديواري در بالاي آينه نيز ضروري است اما توجه داشته باشيد كه براي اين منظور از چراغ هاي فلوئورسنت استفاده نكنيد زيرا نور اين چراغ ها موجب تغيير برخي از رنگ ها شده و تصوير شما را با رنگ هاي غيرواقعي در آينه منعكس مي كنند
نورپردازي قسمت هاي مختلف خانه ، هال ورودي، راهروها و راه پله ها را نيز فراموش نكنيد. اين اماكن در هر خانه اي بايد از نور فراوان برخوردار باشند به خصوص راه پله ها كه در حفظ ايمني و سلامتي خانواده و ميهمانان اهميت به سزايي دارد. در اينجا ايمني مهم تر از زيبايي است و بهترين روش نورپردازي روشن كردن مسير حركت و سطح روي پلكان با چراغ هايي است كه به ديوار نصب مي شوند و نور را به طرف پايين مي تابانند. استفاده از چراغ هاي ديواري كار تعويض لامپ را نيز ساده تر مي كند.
آنچه تاكنون بيان شد در جهت تأمين نور كافي و روشنايي لازم براي انجام فعاليت هاي گوناگون در هر يك از اتاق ها بود ؛ اما نورپردازي مي تواند در جهت زيباسازي و جلب توجه بيننده به سوي اشياي تزئيني و ويژگي هاي زيباي يك اتاق نيز باشد. براي اين منظور بهترين انتخاب چراغ هاي قابل تنظيمي هستند كه به صورت تك، دوتايي و سه تايي در بازار موجودند و پس از نصب در يك نقطه از ديوار مي توان هر يك از آنها را به سمت دلخواه تنظيم كرد به صورتي كه محل مورد نظر ما را روشن كند. نور اين چراغ ها را مي توان به راحتي بر روي يك ديوار، يك تابلو و يا يك مجسمه دلخواه تنظيم كرد و يا حتي بخشي خاص از اتاق ( مانند محل قرارگيري شومينه و يا يك آرك در سقف ) را به وسيله آنها روشن كرد.
طبقات داخل كابينت هاي در شيشه اي را نيز مي توان با استفاده از روش هاي گوناگون روشنايي بخشيد. اما يكي از بهترين راه ها نصب چراغ هاي كوچك در زير هر يك از طبقات ، و يا در مواقعي كه طبقات شيشه اي هستند نصب يك لامپ در قسمت بالا و يا پايين كابينت است.
 

سـعید

مدیر بازنشسته
نور. رنگ. بافت در طراحی داخلی



همه ی ما با Copy و Paste کردن آشنا هستیم. و روزانه از آن استفاده میکنیم. البته گاهی اوقات از آن استفاده ی مفید میکنیم و گاهی اوقات هم از Copy و Paste استفاده ی بد میکنیم مانند وقتی که می خواهیم مطالب یک وب سایت را به نام خودمان در جایی دیگر منتشر کنیم!
به هر حال شرکت فیلیپس تصمیم گرفته که از این روش یک استفاده ی مفید بکند. این شرکت سیستم نوری را طراحی کرده که قادر است نور یک قسمت از محیط را که شما انتخاب میکنید کپی کرده و نور بقیه قسمت های خانه را همانند آن تنظیم کند.

این سیستم به وسیله ی حسگر های ویژه ای این کار را انجام میدهد و قادر است که شدت نور - رنگ نور و درجه ی اشباع نور را تشخیص داده و نور را در دیگر بخش های خانه همانند آن تنظیم کند. این سیستم دارای یک دیتابیس مرکزی نیز هست که قادر است تنظیمات مختلف نوری را در خود ذخیره کند تا بعدا به آن دسترسی داشته باشید.

با این سیستم به راحتی میتوانید نور قسمتی از خانه را انتخاب کرد و به سیستم گفت که این نور را Copy کرده و در بقیه خانه Paste کند.

اطلاعات کامل در این مورد : http://tinyurl.com/32qfpw
 

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
بازی با رنگ ؛ humlegarden ، سوئد

بازی با رنگ ؛ humlegarden ، سوئد

بازی با رنگ ؛ humlegarden ، سوئد




طراحی داخلی منحصر به فردی که در این خانه به نام humlegården به کار رفته، بر اساس الگوهای سنتی خانه های سوئدی ، توسط دو معمار به نام های carl Larsson و josef frank طراحی شده. علاوه بر بافت سنتی خانه های سوئد، محیط اطراف این خانه هم در نوع انتخاب رنگ آن موثر بوده، چراکه محیط سر سبز اطراف این خانه ،فصل به فصل دچار تغییر رنگ می شود؛ از سفیدی و خاکستری زمستان تا روشنی و سبزی تایستان و قرمز و زرد پاییز.


برای شروع، این گروه معماری، ساختمانی نسبتا” قدیمی و با کیفیت را که در دوره ای حتی به عنوان هتل هم مورد استفاده قرار گرفته بود ، تقریبا” به صورت کلی بازسازی کردند. آنها از رنگ ها و شکل های خاص برای هر قسمت خانه استفاده کردند، به طوری که رنگ های هر قسمت، در انتهای اتاق ها به تدریج با رنگ های بخش های مرتبط ترکیب میشدند.


برای این تنوع رنگی ، انها از پارکت های کف بنا که هر کدام جداگانه به صورت سایه و نیم سایه و رنگ اصلی رنگامیزی شده بود استفاده کردند و در انتها هر کدام را به صورت مجزا در محل خاص خود نصب کردند، به طوری که رنگ و محل هیچ پارکتی به صورت اتفاقی انتخاب نشده. برای تاثیر گذاری بیشتر این تنوع رنگی فوق العاده، تمامی وسایل داخلی این خانه به رنگ سفید خالص طراحی شده است.








http://1memar.net منبع​
 
آخرین ویرایش:

artmiss

عضو جدید
نور پردازي و انواع آن (يك برنامه مناسب براي نورپردازي)

نور پردازي و انواع آن (يك برنامه مناسب براي نورپردازي)

درجامعه امروز افرادي كه به روش زندگي اهميت بيشتري مي دهند مدتها وقت مي گذراند تا محيط اطراف خود و ديگران را براي فعاليتهاي مختلفي مثل كار يا استراحت طراحي كنند،اين طراحي محيط و تمام جوانب آن مثل انتخاب مبلمان مناسب را زماني مي توانيد به نمايش بگذاريد كه يك نور پردازي آگاهانه و درست داشته باشيد.
بهترين و ايده ال ترين زمان طراحي نور پردازي در هنگام اجراي ساختمان و جايگذاري محلهاي مناسب براي نور پردازي هاي سقفي ،ديواري يا زميني است ولي تعداد محدودي اين شانس را دارند كه مثلا در هنگام اجراي ساختمان در كف اتاق براي نور پردازي به سمت بالا فضايي را ايجاد كنند،در اغلب موارد يك ساختمان تكميل شده براي طراحي در اختيار داريد كه تغييرات محدودي را مي توانيد به عنوان معماري داخلي در آن انجام دهيد،پس سعي كنيد در هنگام طراحي و يا قبل از گذاشتن هر وسيله اي در محيط به نور پردازي فكر كنيد.
نور پردازي بيشتر از روشنايي يك اتاق است ،حال و هواي محيط را تعيين ميكند و محيط را براي فعاليتي كه در آن انجام خواهد شد آماده ميكند و تاثير زيادي بر سلامت روح وروان دارد.
زيباترين وسايل نورپردازي اگر در جاي مناسب خود قرار نگيرند منابع نوري بي ارزشي هستند كه در صورت قرارگرفتن در موقعيت مناسب به فضا روح مي دهند و نقوش زيبايي از نور در محيط ايجاد مكنند ،نور مصنوعي مي تواند شبيه به نور طبيعي در محيط كنتراست (تضاد)ايجاد كند.

نور طبيعي
20 درصد فضاي يك اتاق را پنجره ها تشكيل مي دهند كه نور طبيعي را تامين مي كنند و نورپردازي مناسب بر تركيب نور مصنوعي و نور طبيعي تاكيد دارد.
وجود پنجره در اتاقها و تامين نور طبيعي از طريق آنها دليل داشتن نور كافي نيست.كميت و كيفيت نور طبيعي در هر خانه اي نسبت به خانه ديگر و اتاقي نسبت به اتاق ديگر متفاوت است.جهت قرارگرفتن خانه (شمالي يا جنوبي)اندازه و شكل اتاق و زواياي آن وتعداد پنجره ها از عوامل تاثير گذار بر روي نور طبيعي هستند.
نور شمال سردتر و ضعيفتر از نور جنوب است و رنگها را حقيقي تر از نور جنوب نشان ميدهد ،نور جنوب تن گرمي به رنگها مي دهد.
نور شمال كنتراست هاي تندي كه بين سايه و روشن نور جنوب ايجاد مي شود را ندارد.
سايز و شكل اتاق هم در نورگيري موثر است،مشخص است كه اتاقهاي كوچك نسبت به اتاقهاي بزرگ به نور كمتري احتياج دارند اما اين موضوع هميشه صادق نيست ،شكل و محل قرارگيري پنجره ها بر نياز به نورگيري اتاق موثر است.اتاق مستطيلي كه پنجره ها در عرض آن قرار گرفته اند نسبت به اينكه پنجره ها در طول قرار بگيرند به نور بيشتري احتياج دارد و اتاقي كه منظره آن با ساختمان ديگر ،حفاظ و يا درختي گرفته شده نسبت به همان اتاق با منظره باز به نور بيشتري نياز دارد.
از آنجا كه ما نمي توانيم جهت ساختمان را عوض كنيم با نور پردازي مصنوعي مناسب مي توانيم نواقص را جبران كنيم.
ما مي توانيم از حالات مختلفي كه نور طبيعي در ما ايجاد مي كند در نورپردازي مصنوعي استفاده كنيم،مثلا همانطور كه گفته شد نور تاثير زيادي بر سلامت روح و روان دارد،در روزهاي آفتابي كه نور باعث به وجود آمدن تشعشعات شفاف و سايه هاي موجدار مي شود،انسان ها پرانرژي تر و پر نشاط هستند و آمادگي آنها براي فعاليت روزمره بيشتر است در حالي كه در روزهاي ابري وخاكستري كه كنتراست بين سايه و روشنايي وجود ندارد انسانها كسل و بي حوصله هستند.
وقتي در طول روز وارد اتاقهايي مي شويم كه نور افتاب مستقيم به آنها مي تابد احساس سلامت ،گرما و نشاط مي كنيم در حاليكه اتاقهايي كه نور آفتاب به طور غيرمستقيم به آنها مي تابد احساس خمودگي ،بي حوصلگي و افسردگي را در افراد ايجاد مي كندوبه اين حالات تاثير رواني (psychology ) نور مي گويند.

يك برنامه مناسب براي نورپردازي
برنامه اي براي نور پردازي مناسب است كه انعطاف پذير باشد يعني در هنگام تغيير نيازها قابليت تطابق داشته باشد تا در موقعيت هاي متفاوت تاثيرگذار باشد.اين برنامه بايد قابليت روشن كردن تمام فضاهاي اتاق (با شدتهاي متفاوت)را داشته باشد.
براي تعيين الگوهاي روشنايي هر اتاق ابتدا قبل از هر كاري بايد ليستي از فعاليتهايي كه در آن اتاق انجام مي شود تهيه گردد،در صورت بزرگ بودن اتاق تنوع فعاليتها نيز زيادتر شده و كار را سخت تر مي كند.
در مرحله بعد با جواب دادن به چند سوال ساده وضعيت نورپردازي را مشخص مي كنيد،مثلا :
آيا در طول روز نور طبيعي براي روشنايي اتاق كافي است؟
آيا در گوشه اي از اتاق يا در برشي از ديوار كه نور طبيعي آن را روشن نمي كند به نور پردازي احتياج هست؟
آيا مي خواهيد محيط شما دنج و راحت يا سرد و بي روح باشد و يا كوچك و صميمي يا بزرگ و با عظمت باشد؟
معمولا هر اتاقي به تركيب سه نوع نورپردازي احتياج دارد،نور عمومي يا پس زمينه(back ground ) نور موضعي يا نور ( Focall task ) مخصوص كار، نور تاكيدي يا دكوراتيو (decorative )

نور عمومي
اين نور به اسم نور از بالا (over head) هم معروف است.اين نوع نور پايه برنامه ريزي براي نور پردازي است و براي جبران نور طبيعي در طول روز و ايجاد نوري يكنواخت در هنگام شب در محيط به كار مي رود.
نور عمومي به صورت مستقيم با لوسترها يا آويزهاي سقفي و يا به صورت غير مستقيم از طريق نورهاي كار گذاشته شده در فرورفتگي هاي سقف كاذب تامين مي شود.
اين نور كمترين سايه را در محيط ايجاد مي كند و نبايد بر روي چيز خاصي تاكيد داشته باشد تا محيطي يكنواخت و آرامش بخش به وجود بياورد.
روشن كردن بيشتر نقاط اتاق و فراهم كردن امكان ديد از مشخصات اصلي اين نوع نور است.
در كل پيشنهاد مي شود در هر 600 تا 700 سانتيمتر مربع يك منبع نور عمومي در محيط داشته باشيد.
نور عمومي با انواع ديگر نور كه براي فعاليت هاي مختلف مثل مطالعه ،انجام تكاليف ،تهيه غذا و...در نظر گرفته شده اند تركيب مي شود و آنها را تكميل مي كند.
رنگ سقف بر ميزان و شدت نور عمومي تاثير گذار است در مواردي كه رنگ سقف سفيد است ،رفلكس شديدتر از حالتي است كه سقف تيره رنگ باشد.

نور موضعي يا نور كار
اين نور منطقه خاصي را روشن مي كند و باعث جلب توجه بيشتر به آن منطقه مي شود.نور موضعي يا كانوني به ما كمك مي كند تا فعاليت به خصوصي مثل تهيه غذا ،مطالعه ،بازي با وسيله اي خاص را در امنيت و با راحتي انجام دهيم.
اين نور به علت شدت زياد پرتوافكني باعث به وجود آمدن سايه اطراف موضوع مي شود،پس بايد مراقب بود تا سايه بر روي منطقه كاري نيافتد.نور بايد در كنار يا روبروي فرد گذاشته شود،از قرار دادن اين نوع نور در پشت سر فرد خودداري كنيد.
يكي از انواع نور موضعي نورهاي روميزي ( desk lamp or table lamp )هستند كه روي ميز كار يا مطالعه قرار مي گيرند.اين نور يا بايد در وسط ميز كار گذاشته شود يا در جهت سمت نوشتن و خواندن (متن انگليسي يا فارسي) گذاشته شود،مثلا براي نوشتن و خواندن متن انگليسي نور سمت چپ فرد قرار مي گيرد.
درنورپردازي روميزي بايد توجه داشت كه لامپ ديده نشود و انتهاي كلاهك در هنگام نشستن بايد در خط چشم باشد زيرا ديده شدن لامپ باعث خستگي و ناراحتي چشم مي شود.
در اين نوع نورپردازي بهتر است از وسايلي كه كلاهك (سرپوش) يا گردن و بازوي بلند و قابل انعطاف داشته باشند،استفاده شود.كلاهك در اين وسايل از قسمت بالا و پايين باز است و نور را 40درصد از بالا و 60 درصد از پايين منتقل مي كند.
نورهاي كنار تخت،نورهاي ديواري،نورهاي زير كابينت،نور داخل آكواريوم همه از اين نوع نورپردازي هستند.وسايل نورپردازي براي كنار تخت و ديواري اگر با توجه به سبك طراحي محيط انتخاب شوند به خودي خود مي توانند يك وسيله دكوراتيو باشند.

نور دكوراتيو يا تاكيدي
نور پردازي تاكيدي مستقيم وبسيار قوي است و زيبايي آن بيشتر از كارايي اش مطرح است.اين نوع نورپردازي در حقيقت به ما مي گويد به چه چيزي نگاه كنيم يا ديد را به سمت عنصري خاص مثل آثار هنري ،گياهان و يا وسايلي گرانبها جهت مي دهد وتاثير آنها را براي بيننده بيشتر مي كند.
نور دكوراتيو (spot light ) به خودي خود مفهوم تاكيد دارد و تمركزي بي نقص با حالتي سحرانگيز ايجاد مي كند.
به طور كلي اين نوع نور 3 برابر روشنتر از نور عمومي اتاق است و كنتراست خوبي را در فضا ايجاد مي كند و نور عمومي را كامل مي كند.
بهتر است براي تنظيم اين نور در مواقع لزوم از تنظيم كننده ( dimmer )استفاده شود

پونه علي پوريان (كارشناسي ارشد طراحي صنعتي-مدرس دانشگاه آزاد)

 

*ملینا*

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونه منزلتان را با رنگ سبز زیبا کنید ...

چگونه منزلتان را با رنگ سبز زیبا کنید ...





استفاده از رنگ سبز در دکوراسیون امکانات بیشماری به شما می‌دهد و با هر رنگ دیگری توانایی ترکیب کردن را دارد. در این مطلب به چگونگی استفاده از این رنگ زیبا در دکوراسیون منزل می‌پردازیم.

چهره‌ای تازه:


یک رنگ سبز بهاری حتی تاریک‌ترین روزهای زمستان را می‌تواند روشن سازد. دیوارهای به رنگ سبز برگ‌ها و پرده‌های زیبا این اتاق نشیمن را فراگرفته‌اند. قرار دادن چند شاخه از شکوفه‌های بهاری در اتاق، حس بهاری را بیشتر تقویت کرده و استفاده از رنگ سفید و قهوه ای تیره به رنگ سبز اجازه داده است تا بدرخشد.
پوشیده شده در سبزی:


دیوارهای سبزرنگ، پرده‌ها و فرش طنین بصیرانه نرمی و ملایمت را در فضا پخش می‌کند. عناصر تک رنگ به عنوان زمینه‌ای خنثی عمل می‌کنند. نارنجی کدر و صندلی‌های قهوه‌ای در مقابل سبز برجسته می‌شوند و طراح با بکارگیری تزئینات دیگر مانند چراغ و میز زردرنگ و نقاشی رنگ روغن بالای شومینه تمام رنگ‌ها را در این اتاق گره ‌زده ‌است.

مهارت در انتخاب رنگ‌ها:


در یک اتاق ناهارخوری به رنگ سفید، یک فرش با طرح کاشی و به رنگ سبز می‌تواند به فضا برای ایجاد تنوع بسیار کمک کند. استفاده از سایه روشن رنگ خردلی در فرش، اتاق را با آشپزخانه مجاور پیوند می‌دهد و دو فضا را با هم متحد می‌کند. از رنگ سبز در قسمتهای دیگر اتاق به صورت لکه‌گذاری نیز استفاده‌شده‌است، مانند دستمال‌سفره‌ها و ظروف. در این اتاق استفاده از مبلمانی با رنگ تیره، رنگ سفید را متعادل می‌کند.

ترکیب رنگ‌ها:


دو رنگ سبز و قرمز فقط برای ایام کریسمس نیست این دو رنگ می‌توانند به عنوان دو رنگ مکمل در چرخه رنگی در کنار هم به دکوراسیون شما کمک کنند. البته استفاده از این دو رنگ الهامی از تعطیلات می‌باشد. در این اتاق، دیگر رنگها هم با رنگ سبز و قرمز آجری شریک شده‌اند مثل رنگ قرمز فلفلی تزئینات و سبز آووکادویی.

حرکتی جسورانه:


رنگ زرد-سبز جسوانه با یک رنگ سبز-آبی سرد در این اتاق آرامش بخش شریک شده اند. یک فرش با طرح هندسی زمینه را برای یک پالت رنگی فراهم می‌کند. به‌کار‌بردن رنگها در فرش و یا پرده‌ها یک راه عالی برای ساختن طرح رنگی برای یک اتاق با رنگ‌های یکپارچه می‌باشد.

رنگ‌های خنثی:


بکار بردن رنگ‌ها شاید یک عمل دلهره‌آور باشد، هنگامیکه در انتخاب رنگ دودل هستید یک رنگ خنثی را در اطرا ف امتحان کنید، مثل یک رنگ سبز روشن کرفسی و با تماس‌های کوچک رنگ‌های دیگر اتاق را تزئین کنید. شما می‌توانید از تزئینات رنگی و یا بالشتک‌های رنگی، تغییر بسیار چشم‌گیری در فضا ایجاد کنید.
انتخاب ماهرانه رنگ‌ها:

مبلمانی با طرح منحنی و به رنگ قهوه ای و رنگ سبز چمنی پرده‌ها اساس این اتاق را تشکیل می‌دهند. بالشتک‌های سفید با طرح‌های سبزرنگ به زیبایی اتاق افزوده است.

امکاناتی دیگر:


شما می‌توانید با استفاده از یک شمع و ربان و ابتکارتان یک کار ساده را به یک زیبایی عظیم تبدیل کنید. با بکار بردن یک ربان با پهنای متناسب به دور یک شمع و محکم کردن آن با پونز‌های تزئینی یک کار هنری زیبا ایجاد کنید. ربان‌های با پهناهای متفاوت را امتحان کنید، می‌توانید از چند ردیف ربان باریک روی شمع استفاده کنید و یا شمع و ربان به یک رنگ باشند. فقط به فاصله ربان با شعله توجه داشته باشید.

ویترین زیبا:


این مجموعه از بشقاب‌های سفید و ظرف‌های سرامیکی در پشت درهای بسته یک ویترین پنهان نشده‌اند و به صورت ماهرانه‌ای در یک قفسه کهنه مرتب شده‌اند. درهای باز قفسه، این مجموعه فریبنده و فضای داخلی روستایی آن را به نمایش گذارده است.
موزائیک‌های برگدار:

کاشی موزائیک‌های کوچک در چندین تن موافق و هماهنگ از رنگ سبز به این وان و دوش منظره ای از جنگل و احساس دوش گرفتن درمیان برگها را می‌دهد. کاشی‌ها در این رنگها فضایی آرامش بخش و در عین حال مفرح ایجاد کرده‌اند.

پالتی از رنگ‌های سبز:


در این اتاق نشیمن یک پالت از رنگ‌های سبز به‌کار‌ رفته‌است پرده‌های سبز-زرد و یک گلدان سرامیکی سبز-آبی و دیوار‌های سبز تیره در کنار سقف سفیدرنگ و تزئینات سفید و آبی در برابر یک نور مرکزی فضایی بسیار زیبا ایجاد کرده‌اند.

یک باغ در فضای باز:


یک کاناپه با رنگ سبز مسطح مانند یک باغ این فضا را پرکرده‌است. یک سبز کم رنگ و روشن بهترین انتخاب برای یک اتاق با سقف بلند و پنجره‌های عریض می‌باشد. در بکار بردن رنگ‌های تیره و و مبلمان با رنگ‌های سنگین باید بسیار دقت داشت. یک اتاق خنثی مانند این می‌تواند با بکار بردن بالشتک‌های رنگی و تزئینات رنگی و پرده‌های زیبا جلوه‌ای دیگر یابد.

رنگ لیمو ترش:


یک رنگ مانند این فضا می‌تواند دلتنگ‌ترین روز‌های هفته را شاد و روشن کند. کابینت‌های پوشیده شده از رنگ لیمویی و پیشخوان‌های به رنگ نقره‌ای-خاکستری و تزئیانت و ظروف به رنگ روشن بر زیبایی این آشپزخانه تأثیر بسزایی داشته‌است.



منبع:www.ganjinahsl.blogtak.com

 

*ملینا*

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونه منزلتان را با رنگ سبز زیباتر کنید (2)

چگونه منزلتان را با رنگ سبز زیباتر کنید (2)

مخلوطی از رنگ‌های سبز:


شاید انطباق رنگ‌ها کاری سخت و کسل‌کننده باشد، اما یادگیری انتخاب صحیح چند رنگ و قرار دادن آنها در کنارهم، حاصلی عالی برای یک اتاق خواهد داشت. دراین اتاق سایه‌های ساده‌ای از سبز زیتونی درتمام اتاق پراکنده است و باعث شده است که وسایل اتاق با هم هماهنگ و متحد باشند. حتی در شومینه هم از رنگ سبز استفاده شده است.
یک انتخاب زیرکانه:




مصرف زیاد از رنگ‌ها می‌تواند تأثیر آنها را از بین ببرد. دراین آشپزخانه خصوصیاتی چون اسباب استیل، دیوارهای مرمری و لوستر زیبا کانون توجه می‌باشند، اما با قرار دادن تنها یک رنگ سبز زمردی در فرش، زیبایی به فضا داده شده است.

جمع آوری رنگ‌های سبز:




در این آشپزخانه برای دادن جلوه‌ای زیبا از ظروف لعابی به رنگ سبز و آبی استفاده شده است. دیوارهای سبزو کابینت‌های سفید یک پس‌زمینه عالی برای این ظروف می‌باشد. این رنگ‌های آرامش‌بخش یک ناهار دلچسب را برای میهمانان به ارمغان می‌آورد.


رنگین کمانی به رنگ سبز:




تنالیته‌های رنگ سبز این اتاق نشیمن زیبا را رنگ‌آمیزی کرده است. انتخاب عاقلانه رنگ سبز زمردی دراطراف اتاق جلوه‌ای جذاب به آن داده است. سایه روشن‌های رنگ سبز درکنار رنگ نارنجی گلها و رنگ چوب تیره مبلمان زیباتر به نظر می‌رسد.

نظری حکیمانه:





نقاشی رنگ چوب یا خنثی درمبلمان در اتاقی که با رنگی متضاد رنگ شده، بسیارعالی جای می‌گیرد. سبز حکیمانه دیوارها در این اتاق ناهار خوری کمک عالی برای رنگ نارنجی گونه چوبها می‌باشد، همچنین رنگ سبز دیوارها احساسی از خانه‌های روستایی و سنتی به این فضا داده است.

یک جزء کوچک:



بعضی اوقات رنگها در فضا ویژگی خاصی ایجاد می‌کنند. دراین مکان این اسباب و اثاثیه هستند که فضا را خلق می‌کنند و اشاره‌هایی از رنگ سبز درفضا اسباب را با هم متحد می‌کند. ظهور رنگ سبز در فضا در این اتاق احساسی از طبیعت را تداعی می‌کند که در کنار رنگ‌های طبیعی پرده‌ها این احساس بیشتر نمایان می‌شود.
بیداری رنگ سبز:




این حمام سفید رنگ با رنگ سبز سیبی دیوارها به روز می‌شود. رنگ سبز جفت می‌شود با رنگ‌های صورتی و قهوه‌ای در این پرده دوش زیبا و شیک. یک لوسر بلوری زیبا این فضا را کامل می‌کند. برای افزودن جذابیت بیشتر به کاشی‌های سفید رنگ کاشی‌های تکی سبز رنگ به آن اضافه شده است.
بستنی میوه ای دو رنگ:



این دسر دو رنگ به اتاق خواب جلوه‌ای به روز و زیبا داده است. سفید شکری رختخواب پس‌زمینه عالی برای رنگ نارنجی تیره و سبز می‌باشد. انتخاب رنگ لیمویی برای این اتاق خواب شیرین بسیارعالی بوده است.
شبیه اما متفاوت:




یک جفت میزو صندلی در دو رنگ دراین فضا کنتراست ایجاد کرده‌اند. اما نگهداری رنگها در گروه سبز به فضا وحدت و یکپارچگی می‌دهد، رنگ‌های آبی و زرد فضا را خیالی کرده است.
کلید اصلی:




رنگ‌های سبز به طور چشمگیری سخت در کنارهم منطبق می‌شوند. زیرا سبزها می‌توانند مایه‌هایی از زرد یا آبی یا خاکستری یا قهوه ای در خود داشته باشند، اما خلق فضایی از رنگهای سبز غیر ممکن هم نیست. فرشها می‌توانند کلید اصلی باشند و انتخاب نور مناسب می‌تواند رنگها را در کنار هم تطبیق پذیر کند.
سبزی کلاسیک:


می‌توان برای ایجاد یک پالت رنگی کلاسیک در فضا از یک رنگ اصلی در قسمت‌های اصلی اتاق مثل دیوارها و رومبلی‌ها استفاده کرد و انتخاب یک رنگ روشن مثل زرد طلایی برای پرده‌ها درکنار دیگر وسایل به زیبایی اتاق می‌افزاید و کف چوبی شیک به گونه ای دیگر فضا را کلاسیک و زیبا می‌کند.

منبع:www.ganjinahsl.blogtak.com
 

سـعید

مدیر بازنشسته
۷ نکته درباره سازگاری رنگ‌ها و بافت‌ها

۷ نکته درباره سازگاری رنگ‌ها و بافت‌ها


۷ نکته درباره سازگاری رنگ‌ها و بافت‌ها




۱) در‌ تصویری که توی این ستون می‌بینید،‌ترکیبی از بافت‌های طبیعی خوشایند و یک فضای آرامش بخش روستیک همراه با چیدمانی مدرن را مشاهده می‌کنید که طیف رنگ‌های آبی در‌ آن باعث شده است فضا ملایم‌تر شود.

۲) دکوراتور در‌ این فضا از طیف رنگ‌های میانی آبی استفاده کرده است تا قدرت متعادل کردن رنگ‌های خنثی را داشته باشد. البته‌ این تونالیته‌ها نه خیلی باید روشن باشند و نه خیلی تیره؛ در غیر این صورت، دیگر تونالیته‌ها تحت تاثیر شدید قرار می‌گیرند.

۳) پرده‌ها با پارچه کتانی راه راه آبی تیره، پنجره را قاب گرفته‌اند و سطوح پایین‌تر اتاق با رنگ‌ها و بافت‌های طبیعی پوشیده شده است. همین تکرار و استفاده از بافت‌های طبیعی باعث خلق فضایی راحت و روستایی شده است.

۴) پارچه‌های بافت برجسته و موکت با ‌ترکیبی از رنگ‌های شتری، قهوه‌ای و طوسی مایل به قهوه‌ای، ظاهر سنگ‌فرش‌های قدیمی را ‌ایجاد می‌کند. به علاوه، مبلمان چوبی و اسباب و اثاثیه‌ای با جنس طبیعی به‌ این حظ بصری کمک می‌کند.

۵) اگر می‌خواهید فضایی مدرن خلق کنید، باید همانند تصویر زیر به دنبال مبلمانی باشید که بتواند مانند این رومبلی بوکله و دراور لیمویی رنگ، ‌ترکیبی از شکل‌های مدرن و بافت‌ها و سطوح پرداخت‌شده مناسب با حال و هوای اتاق داشته باشد.

۶) وسایل فضای پایین اتاق با بافت‌های طبیعی، مانند الیاف گیاهی سبد، الیاف کوسن‌ها، همچنین لوازم و وسایلی با سطحی براق در فضای بالایی اتاق، زمینه روستایی و مدرن را در‌ این اتاق باهم در می‌آمیزد.

۷) تناسب تابلوهای قرار گرفته روی دیوار بالای کاناپه با کاناپه کاملا هماهنگی دارد. در غیر‌ این صورت دکوراتور می‌توانست از یک تابلوی بزرگ به جای دو تابلو در همین اندازه استفاده کند.





 

سـعید

مدیر بازنشسته
۵ نکته درباره نورپردازی در خانه

۵ نکته درباره نورپردازی در خانه


۵ نکته درباره نورپردازی در خانه



۱) نورپردازی نکته مهمی است که اگر اصولی انجام شود، به ارتقای کیفیت چیدمان کمک می‌کند. در غیر این صورت، باعث افت دکور و دلزدگی می‌شود. اکثر اوقات نمی‌توانید نورپردازی غیراصولی خانه‌تان را تشخیص دهید، اما علایم و پیامدهای آن را حس می‌کنید. علایمی مثل سردرد، چشم درد و احساس نارضایتی از دکوراسیون خانه بدون اینکه دلیل مشخصی داشته باشد. اگر نورپردازی خانه را به صورت اصولی و آگاهانه اجرا کنید، فضای خانه تمیز، وسیع و خوشایند به نظر می‌رسد.

۲) یکی از نکات مهم در نورپردازی این است که حتما باید نور منعطف و قابل تغییر داشته باشد، نه یک نور ثابت. در این صورت به راحتی می‌توانید با چرخاندن کلید برق به هر میزان که مایل‌اید، نور مورد نظر را تنظیم کنید و اتاق را به یک اتاق پرنور و روشن یا اتاقی کم نور و شاعرانه تبدیل کنید.

۳) درست است که هر اتاق و هر فضایی در خانه نورپردازی مجزا و متفاوتی می‌خواهد اما باید نظام پیوسته و واحدی در نورپردازی کل خانه به وجود آید. برای مثال: آیا می‌خواهید همه چراغ‌ها با یک کلید روشن شود و یا هرکدام را جداگانه و با کلید مجزا روشن و خاموش کنید؟ به صورت معمول باید تعدادی مدار در هر اتاقی بگذارید و ۲ تا ۳ کلید برای خاموش و روشن کردن لامپ‌ها تعبیه کنید. توصیه می‌کنم برای این کار بیش از ۳ کلید در یک اتاق نصب نکنید.

۴) معمولا هر اتاقی به ترکیب سه نوع نورپردازی احتیاج دارد، نور عمومی یا پس زمینه، نور موضعی یا نور مخصوص کار، نور تاکیدی و یا دکوراتیو. با استفاده از این سه ترکیب می‌توانید قابلیت روشن کردن تمام فضاهای اتاق (با شدت‌های متفاوت) را داشته باشید.

۵) وجود آینه و شیشه‌های رنگی در خانه به زیبایی و بهتر شدن نورپردازی کمک می‌کند زیرا نورهای موجود را منعکس و دوچندان می‌کند و باعث تلطیف فضای خانه می‌شود. امروزه با وجود متنوع بودن رنگ شیشه‌های دکوراتیو، می‌توانید بنا بر رنگ دکوراسیون خانه، از شیشه‌های مختلف استفاده کنید. شیشه‌هایی که امروزه در بازار دکوراسیون وجود دارد، علاوه بر زیبایی خواصی مانند ضدمیکروبی و آنتی‌باکتریال بودن را دارند (از طریق پخش یون‌های نانوسیلور روی لایه خارجی شیشه، باکتری‌ها کاملا از بین رفته و عملکرد آنها مختل می‌شود. آنتی‌باکتریال بودن این شیشه‌ها، در گرما و رطوبت نیز از انتشار باکتری و کپک زدن جلوگیری می‌کند). همچنین در صورت شکستن این نوع شیشه‌ها، به خاطر داشتن یک لایه نگه دارنده، تکه‌های شیشه به این لایه می‌چسبد و مانع از بریده شدن دست افراد و آسیب‌های دیگر می‌شود.





 

young Eng

عضو جدید
کاربر ممتاز
نور پردازی و مکانیزم تولید نور و ارتباط با طراحی داخی و معماری

نور پردازی و مکانیزم تولید نور و ارتباط با طراحی داخی و معماری

نور پردازی و مکانیزم تولید نور و ارتباط با طراحی داخی و معماری

جهت مقابله با آلودگی نوری لازم است اطلاعاتی درباره نورپردازی و مکانیزم تولید نور (فیزیک نور) بدانیم. به همین دلیل به چند مفهوم مهندسی نور دراینجا اشاره می کنیم...
هر منبع نور به مقدار مساوی نور را به تمام جهات منتشر نمی کند بلکه درهر جهت مشخص فاکتور Candela power ، مقدار نور را در آن جهت تعريف می کند. در حقيقت می توان گفت مقدار نور در يک جهت خاص يا شدت درخشندگی با کندلا مشخص می شود.
• Candlepower
شدت نور با کندلا (Candela)اندازه گيری می شود. Candlepower معمولاً برای مشخص کردن شدت نور در جهات مختلف يک منبع نور به کار برده می شود.
• Candlepower Distribution Curve
يک منحنی (معمولا قطبی) ، که معرف تغييرات شدت درخشندگی يک لامپ يا دستگاه نور افکن از مرکز منبع نور است.
• روشنايی(Brightness)
روشنايی(ياLuminance ) در واقع شدت نوری است که به طور مستقيم از منبع به چشم ما می رسد.
• تشعشع(Glare)
وقتی جسمی درخشان در ميدان ديد ما قرارمی گيرد، تصويرايجاد شده در چشم ما معمولاً روشنتر از بعد از تطبيق چشم به نظر می رسد.
• شدت روشنايى (Illuminance)
1- در واقع چگالی شار درخشندگی بر روی سطح است، که بوسيله واحدFootcandle يا لوکس (Lux در واحدمتريک) اندازه گيری می شود. فرم معمول اين خاصيتIlluminance است.
2-Illuminance در واقع برای اندازه گيری مقدار خاصيت شار درخشندگی که در سطح ظاهر می شود، است. Illuminance متاثر از شدت ثبوت نور در جهت سطح و فاصله منبع نور با سطح و زاويه تلاقی نور رسيده به سطح است. به هرحال شدت روشنايى فاکتوری است که با چشم اندازه گيری نمی شود ولی معمول ترين ملاک در طراحی های نوری است.

• لومن (Lumen)
واحد پايه ربای اندازه گيری نور است. يک شمع سر ميز شام حدود 12 لومن و يک حباب 60 واتی سفيد با قدرت بيشتری در حدود 855 لومن، نور صاتع می کند.
اگر ما يک منبع نقطه ای نور يک کندلا در مرکز کره ای به شعاع يک فوت باشد که در حدود يک فوت مربع گشودگی در سطح آن دارد، مشابه چراغی است که يک لومن نور صاتع ميکند.
شدت نور: لومن
شار نوری عبوری از واحد زاویه فضایی (استرادیان) شدت نور نام دارد که بر حسب کاندلا سنجیده می شود. زاویه فضایی، زاویه ای است که از مرکز یک کره دیده می شود و سطح آن را در بر می گیرد. اندازه زاویه فضایی برابر است با نسبت اندازه سطح به مجذور شعاع کره. شدت نور در هر نقطه از فضا مستقل از دوری و نزدیکی به منبع نور به یک میزان است اما در جهت های مختلف نسبت به آن مقادیر متفاوتی دارد.
لومن : مقدار نور مرئي كه از يك منبع روشنائي دريافت ميشود يا ميزان شار نوري كه از هر استارديان زاويه فضائي خارج ميشود.

• تشعشع (Luminance)
شدت درخشندگی(روشنايی فوتومتريک) هر سطح در يک جهت مشخص به ازای يک واحد مشخص از آن سطح که در همان جهت مشاهده می شود، که با واحد Candela/m^2 اندازه گيری می شود.
شار درخشندگی (Luminous flux)
اندازه تمام نوری است که بوسيله منبع نور توليد می شود. در واقع مقدار نوری است که سطح جسم را بدون در نظر گرفتن جهت آن ترک می کند. يک لامپ 100واتی معمولی نئون، در حدود 1700لومن و يک لامپ 400 وات بخار سدیمی پر فشار درحدود 50000 لومن نور ساطع می کند. نرخ شار درخشندگی هر لامپ بوسيله شرکت های سازنده آن عرضه شده است و ليست مقدار لومن های لامپ های معمولی را می توان در Lamp Matrix يافت.
• شدت درخشندگی(Candelas)
شدت درخشندگی در واقع شدت امتداد نوری است که در يک جهت مشخص ساطع می شود. در واقع شدت درخشانی يک سيستم نوری در نمودارهای گرافيکی خاصی که منحنی های تغييراتی کندلا يا Candela power ناميده ميشوند مشخص می شوند. هم نمودارها قطبی وهم کارتزين در صنايع نوری برای اين هدف به کار می روند. اين اطلاعات معمولا در جدولهای رقومی مورد دسترس است.

• Lux شدت روشنایی
واحد اندازه گيری Illuminanceدر دستگاه متريک است. و در واقع مقدار نور واقع در صفحه ای متر مربعی است که در آن به طور يک نواخت شار نوری يک لومن بر آن بتابد. در واقع 76/10 لوکس مساوی با يک Foot candle است. يک لوکس مساوی با 09/0 Foot candle است. و يک دلوکس مساوی ده لوکس است

1-76/10 لوکس= 1 Foot candle
2- 1 لوکس= 09/0 Foot candle
3- 1 دلوکس= 10 لوکس

چگالی سطحی شار نوری تابیده به یک سطح را شدت روشنایی می نامند که بر حسب لوکس سنجیده می شود. میزان شدت روشنایی لازم برای کاربردهای مختلف، در مراجع پیشنهاد می شود. این پیشنهادات بر اساس دقت پیچیدگی کارهایی که باید انجام شود، ارائه می گردد.
به عنوان مثال برای کارهای ساده ای مانند راه رفتن در راهرو شدن روشنایی مورد نیاز 120 لوکس و در مورد کارهایی مانند مونتاژ ماشین ها و ابزار بسیار ریز که میزان دید انسان اهمیت زیادی دارد، شدت روشنایی بالا در حدود 1000 لوکس مورد نیاز است.
لوكس : واحد شدت روشنائي را به لوكس نشان ميدهند و يك لوكس واحد روشنائي تولید شده از فلوي نور يكنواخت يك شمع در سطح يك متر مربع است .
شدت روشنائي در بعضي از محلهاي آشنا
سطح خيابان 30 لوكس
اطاق نشيمن 100 لوكس
اطاق كار 300 لوكس
سطح زمين در خورشيد زمستان 10000 لوكس
سطح زمين در خورشيد تابستان 100000 لوكس
• شار نوری
شار نوری بیان کننده آهنگ تابش نور از یک منبع نوری است و بر حسب لومن اندازه گیری می شود. یعنی اگر یک منبع نقطه ای نور، با شدت یک کاندلا، درمرکز کره ای به شعاع یک متر قرار بگیرد، سطحی با مساحت یک متر مربع در داخل این کره، شار نوری ای برابر یک لومن دریافت خواهد کرد. هرچه لومن تولید شده توسط یک منبع نور به ازای هر وات توان ورودی بیشتر باشد منبع نور بازدهی بیشتری دارد.
• توزیع شدت نور:
منحنی پخش نور در مختصات قطبی، میزان شدت نور یک لامپ یا چراغ را در صفحه ای نشان می دهد که دقیقاً از مرکز لامپ یا چراغ می گذرد.
شدت نور در زوایای مختلف اطراف یک لامپ در جدولی نشان داده می شود. از آن جا که در بسیاری از حالات، توزیع شدت نوردر اطراف یک چراغ متقارن نیست، منحنی شدت نور را برای صفحات مختلف رسم می کنند. سه صفحه معمول عبارتند از: صفحه عمود بر محور لامپ, صفحه موازی با محور لامپ و صفحه با زاویه 45 درجه نسبت به محور لامپ. پس از انتخاب صفحات، منحنی شدت نور هر صفحه را می توان تهیه کرد. لامپ و ترکیب لامپ و چراغ هر کدام منحنی منحصر به فرد و مخصوص خود را دارد. منحنی شدت نور به طراحی چراغ، جنس پوشش چراغ و نوع بالاست بستگی دارد.
• درخشندگی:
عبارت است از نسبت شدت نور منبع (یا شی بازتابنده نور) به مساحت بخش تابنده منبع (یا مساحت آن بخش از شی که نور را باز می تاباند) هر چه مساحت سطح درخشان کوچک تر باشد، درخشندگی آن بیشتر است.
درخشندگی بر حسب کاندلا بر متر مربع (استیلب) یا کاندلا بر سانتیمتر مربع (نیت) سنجیده می شود. درخشندگی مناسب برای چشم انسان در محدوده 65 تا 6500 نیت است.
درخشندگي يا تراكم نور : اگر دو منبع نوراني كه شدت نور برابر ولي اندازه فیزيكي مختلف داشته باشند، اگر به طور پشت سر هم رويت شود منبعي كه كوچك تر است درخشنده تر به نظر ميرسد. واحد درخشندگي كانديلا بر متر مربع است (نيت) . يك كانديلا 60 برابر كوچك تر از شدت نور ساطع شده از يك سانتيمتر مربع سطح جسم سياه در درجه حرارت 2045 كلوين در جهت عمود بر سطح است .

• بهره وري:
رابطه نور خروجي را با توان ورودي توصيف مي كند. بهره وري به صورت لومن بر وات بيان ميشود. حداكثر مقدار بهره وري برابر 680 لومن بر وات است كه از يك لامپ فرضي كه هيچ گونه تلفات ندارد و همه تشعشع آن در طول موج 555/0 ميكرون صورت مي گيرد به دست مي آيد. در مورد لامپهاي التهابي 8 تا 20 لومن بر وات است كه پايين ترين بهره وري را در ميان لامپها دارند، براي لامپهاي فلورسنت تا حدود 90 لومن بر وات، براي لامپهاي جيوه اي تا حدود 50 لومن بر وات و براي لامپهاي سديمی تا بيشتر از 100 لومن بر وات است كه بالاتري بهره وري را در ميان لامپها دارند.
• چگالي توان ورودي:
مقدار توان بكار رفته براي مقاصد روشنائي در محدوده اي مشخص يا در كل ساختمان را تعريف مي كنند و بر حسب وات بر واحد سطح w/m2 بيان مي شود.
• دماي رنگ(کلوین):
دماي رنگ بر اساس رنگ تابيده شده از جسمي سياه در دماي معيين تعريف شده است و بر حسب درجه كلوين بيان ميشود. دماي رنگ بيشتر از 4000 درجه كلوين به عنوان نور سرد و دماي رنگ پايين تر از 3000 درجه كلوين به عنوان نور گرم در نظر گرفته مي شود .

گردآوري:سيد حامد ميرزاخليل

منابع: مهندسي روشنايي/ مهندس كلهر
مهندسي روشنايي/ گل محمدي

منبع :http://www.lightpollution.ir
 

raha

مدیر بازنشسته
بازی با نور

بازی با نور

بازیبا نور به اشکال مختلف می تواند در نمای ظاهری فضاتاثیرگذار باشد. حقه های بعدی مختلف که تنها با ایجادتغییرات در نورپردازی یک فضا ممکن است می توانند ابعاد آنرا نیز کوچک تر یا بزرگتر از آنچه هست نشان دهند. در اینجابه بعضی از این حقه های بصری اشاره می کنیم:
برایبلندتر جلوه دادن ارتفاع یک اتاق از چراغ های پایه دار کهروی زمین قرار می گیرند یا چراغ های دیواری که نور را بهسقف می تابانند استفاده کنید. روشن کردن سقف آن را بلندتراز آنچه هست نشان می دهد.
برای کوتاه تر جلوه دادنارتفاع اتاق و صمیمانه تر کردن آن نور را از سقف دور نگاهدارید و برای روشن کردنفضا از چراغ های دیواری که نور رابه پایین می تابانند و آباژورهایی با کلاه های سر بستهاستفاده کنید. همچنین جلب توجه بیننده به تابلوها و عناصردکوراتیوی که در ارتفاع کم روی دیوارها نصب شده باشند میتواند تاثیر بسزایی در کوتاه تر نمایاندن ارتفاع اتاقداشته باشد. چیدن مجموعه هایی از وسایل تزئینی روی سطوحپایین یا بر روی زمین و روشن کردن آنها با نوری متمرکز ازبالا هم همین اثر را دارد.
به منظور وسیع تر نشان دادنفضایی باریک و بلند کانون توجه را دیوار انتهایی فضا قراردهید. برای این کار مثلا پنجره ای که روی این دیوار است راچشمگیر سازید یا با قرار دادن یک اثر هنری بر روی آن وروشن کردن آن با یک نور نقطه ای متمرکز چشم را به آن جلبکنید. در مقابل سایر دیوارهای اتاق را با نور کمتر ویکدستی روشن سازید.
اگر می خواهید یک فضا بزرگتر به نظربرسد دو دیوار روبه رو به هم را با تاباندن نور کاملا روشنکنید به این ترتیب فاصله آنها بیشتر به نظر می رسد. همچنیندر صورت امکان از آینه در فضای اتاق استفاده کنید تا باترکیب انعکاس فضا در آینه و نحوه نورپردازی چرخش نور درفضا بهبود یافته و در نتیجه اتاق بزرگتر به نظر برسد. ازچراغ هایی که بر روی بازوهای قابل تنظیم نصب می شونداستفاده کنید و آنها را به آینه بتابانید.
برای کنترلنور در اتاق های بسیار روشن و آفتابی از سطوح مات به منظورجذب نور و پیشگیری از انعکاس ناخواسته آن بهره بگیرید. بهخاطر داشته باشید سطوح صیقلی مثل شیشه، فلز، کاشی و رنگهای روغنی نور را منعکس می کنند و در نتیجه بر شدت نور فضامی افزایند و ارتفاع را بلندتر جلوه می دهند. در مقابلسطوح مات و بافت دار بیشتر نور را جذب می کنند. همچنینهرچه سطوح تیره تر باشند مقدار بیشتری از نور را جذب میکنند.
برای اینکه فضایی را گرم و صمیمی جلوه دهید ازچراغ های رومیزی متعدد استفاده کنید. توجه داشته باشید ازکلاهک هایی با رنگ های گرم برای این چراغ ها بهره بگیریدتا فضا را با نوری گرم و جذاب روشن کنند به عنوان مثال بهجای کلاهک سفید از کلاهک های عاجی یا نباتی استفادهکنید.
پرده ای که به پنجره یک اتاق نصب می کنید تاثیرزیادی بر نما و حالت حکمفرما به آن خواهد داشت. زیرا پردهها می توانند میزان نور طبیعی که به یک اتاق وارد می شودرا کنترل کنند و همچنین پرده های شفاف همچون *****ی نور رامتاثر از رنگ خود عبور می دهند. بنابراین انتخاب پرده بایدبا توجه و دقت در این قابلیت ها صورت بگیرد.
چنان چه ازمنابع نور متعدد در یک اتاق استفاده می کنید، اما از نورکلی اتاق راضی نیستید قدرت لامپ بعضی از آنها را تغییردهید یا با تغییر دادن حباب چراغ ها که زیادی شفاف یا کدرباشند یا به رنگ مورد پسند شما نباشند و همچنین کلاهکآباژورها، رنگ و میزان نور کلی اتاق را برای خود دلپذیرکنید.
برای رنگین کردن یک فضا با نور می توانید حالتهای مختلفی به آن ببخشید. یکی از دیوارهای سفید را با نوریکه از ***** رنگی دلخواهتان عبور می کند روشن کنید. پیش ازانتخاب ***** تاثیر آن و روانشناسی رنگ ها را مطالعه کنید. نوری که از یک ***** زرد عبور می کند احساس بشاشیت وشادابی را ایجاد می کند. نور آبی تاثیری آرام بخش دارد کهاعصاب را آرامش می دهد و احساس تمایل به خواب را در شمازنده می کند. نور قرمز محرک و پرانرژی است و فعالیت و تحرکرا تشویق می کند. سبز شادابی و طراوت به فضا می بخشد و مارا به یاد طبیعت و زمین می اندازد. نور بنفش رنگ اما میتواند هم آرامش بخش و هم مهیج باشد، بسته به اینکه بیشتربه رنگ قرمز متمایل باشد یا به آبی تمایل داشته باشد.

منبع: روزنامه شرق
 

raha

مدیر بازنشسته
نورپردازی در آشپزخانه، حمام و هال ورودی

نورپردازی در آشپزخانه، حمام و هال ورودی



در آشپزخانه های قدیم که مانند امروز دارای کابینت های ثابت و جاسازی شده و محل مشخصی برای اجاق گاز، یخچال و دیگر وسایل آشپزخانه نبودند ، نورپردازی اغلب به وسیله یک چراغ آویز سقفی که در مرکز سقف آشپزخانه نصب می شد انجام می گرفت. چرا که اغلب فعالیت های داخل آشپزخانه ( مانند آماده سازی مواد غذایی ) بر روی میز وسط آشپزخانه انجام می شد. اما آشپزخانه های امروزی با ردیفی از کابینت ها ، اجاق و یخچال جاسازی شده به موازات و در کنار دیوارهای آشپزخانه نیازمند شیوه دیگری از نورپردازی هستند. در آشپزخانه های امروزی قسمت اعظم کار در آشپزخانه بر روی سطح کابینت ها در کنار اجاق گاز و یا شیر آب و سینک ظرفشویی انجام می شود که در اغلب آشپزخانه ها همگی در کنار دیوار قرار دارند اما هنوز چراغ های سقفی از وسط سقف آشپزخانه آویزان هستند ، در نتیجه افراد اغلب پشت به منبع نور و در زیر سایه خود مشغول به کار هستند و هنگام کار از نور کافی برخوردار نیستند. با توجه به تغییرات ساختار آشپزخانه های امروزی نسبت به گذشته ، ما در بخش هایی از آشپزخانه که اغلب محل انجام کار محسوب می شود به نور کافی نیاز داریم. مانند سطح روی اجاق گاز، سینک ظرفشویی و سطوح روی کابینت ها که برای آماده سازی وسایل آشپزی و مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر نیاز به روشنایی در این اماکن، فضای کلی آشپزخانه نیز باید از نور کافی برخوردار باشد. همچنین در بسیاری از آشپزخانه ها بعضی از کابینت ها با درهای شیشه ای و به صورت ویترین ساخته شده اند تا از آنها برای به نمایش گذاشتن ظروف زیبا و تزئینی استفاده شود. این کابینت ها نیز نیاز به نورپردازی داخلی دارند. به این ترتیب ما نیاز به یک مجموعه منابع نوری داریم که هریک به صورت جداگانه قابل کنترل باشند.

نور کافی برای سطح روی اجاق گاز در آشپزخانه هایی که دارای یک هواکش یا هود در بالای اجاق گاز هستند به راحتی توسط چراغ هواکش تأمین می شود. اگر بالای اجاق گاز، هواکش مجهز به چراغ وجود ندارد باید یک چراغ قابل تنظیم در بالای اجاق گاز نصب شود. همچنین بالای سینک ظرفشویی نیز به یک چراغ نیاز تا شب هنگام نور کافی برای شست و شوی ظروف و مواد غذایی را برای ما فراهم کند. ترجیحاً هر یک از این چراغ ها باید دارای کلید کنترل مجزا باشند تا فقط در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گیرند.

برای تأمین نور کافی در سطح روی کابینت ها از آنجا که اغلب این سطوح در زیر کابینت های دیواری قرار دارند به راحتی می توان از چراغ های مهتابی که در زیر کابینت ها نصب می شوند بهره گرفت. به این ترتیب چراغ های نصب شده در زیر کابینت های دیواری بی آنکه دیده شوند و یا موجب آزار چشم باشند نور کافی را بر سطح روی کابینت ها می تابانند. چنانچه کابینت های زمینی عمیق باشند و نور محیط به اندازه کافی درون آنها را روشن نکند برای دسترسی راحت به وسایل داخل این نوع کابینت ها می توان چراغ های کوچکی در آنها نصب کرد که با کلیدهای اتوماتیک کنترل شوند و با باز و بسته شدن در کابینت ها روشن و خاموش شوند.

اگر آشپزخانه شما محل صرف غذا نیز هست استفاده از چراغ های سقفی که ارتفاعشان قابل تنظیم است درست در بالای میز غذاخوری ایده خوبی است. این چراغ ها می توانند هنگام صرف غذا روی میز را به خوبی روشن کنند و در مواقعی که از میز استفاده نمی شود فضای کلی آشپزخانه را روشنایی ببخشند.



نورپردازی در فضای حمام و دستشویی از اهمیت کمتری برخوردار است و به سادگی با نصب چراغ های سقفی قابل اجرا است. در حمام و دستشویی علاوه بر چراغ های سقفی که برای تأمین روشنایی محیط مورد استفاده قرار می گیرند نصب یک چراغ دیواری در بالای آینه نیز ضروری است اما توجه داشته باشید که برای این منظور از چراغ های فلوئورسنت استفاده نکنید زیرا نور این چراغ ها موجب تغییر برخی از رنگ ها شده و تصویر شما را با رنگ های غیرواقعی در آینه منعکس می کنند.

نورپردازی قسمت های مختلف خانه ، هال ورودی، راهروها و راه پله ها را نیز فراموش نکنید. این اماکن در هر خانه ای باید از نور فراوان برخوردار باشند به خصوص راه پله ها که در حفظ ایمنی و سلامتی خانواده و میهمانان اهمیت به سزایی دارد. در اینجا ایمنی مهم تر از زیبایی است و بهترین روش نورپردازی روشن کردن مسیر حرکت و سطح روی پلکان با چراغ هایی است که به دیوار نصب می شوند و نور را به طرف پایین می تابانند. استفاده از چراغ های دیواری کار تعویض لامپ را نیز ساده تر می کند.

آنچه تاکنون بیان شد در جهت تأمین نور کافی و روشنایی لازم برای انجام فعالیت های گوناگون در هر یک از اتاق ها بود ؛ اما نورپردازی می تواند در جهت زیباسازی و جلب توجه بیننده به سوی اشیای تزئینی و ویژگی های زیبای یک اتاق نیز باشد. برای این منظور بهترین انتخاب چراغ های قابل تنظیمی هستند که به صورت تک، دوتایی و سه تایی در بازار موجودند و پس از نصب در یک نقطه از دیوار می توان هر یک از آنها را به سمت دلخواه تنظیم کرد به صورتی که محل مورد نظر ما را روشن کند. نور این چراغ ها را می توان به راحتی بر روی یک دیوار، یک تابلو و یا یک مجسمه دلخواه تنظیم کرد و یا حتی بخشی خاص از اتاق ( مانند محل قرارگیری شومینه و یا یک آرک در سقف ) را به وسیله آنها روشن کرد.

طبقات داخل کابینت های در شیشه ای را نیز می توان با استفاده از روش های گوناگون روشنایی بخشید. اما یکی از بهترین راه ها نصب چراغ های کوچک در زیر هر یک از طبقات ، و یا در مواقعی که طبقات شیشه ای هستند نصب یک لامپ در قسمت بالا و یا پایین کابینت است.
 

raha

مدیر بازنشسته
معجزه نور در خانه

معجزه نور در خانه

یكی از عناصر مهم در آرایش خانه، نحوه نورپردازی آن است. میزان نور و هم‌چنین كیفیت آن تاثیر مستقیمی روی جسم و روح انسان می‌گذارد. معمولاً افرادی كه در نور كم زندگی و كار می‌كنند، انسان‌های افسرده و پریشانی هستند در حالی‌که نور زیاد به‌خصوص بهره‌مندی از نور خورشید، انرژی مضاعفی را ایجاد می‌کند و خمودگی و كسلی را از بین می‌برد. دكتر «جوزف كاسوف» محقق رفتارهای اجتماعی و روانشناس دانشگاه كالیفرنیا می‌گوید: وقتی فرد در برابر نور زیاد قرار می‌گیرد، حالتی خودآگاه و خودپسند در او به وجود می‌آید، اما هنگامی كه با نور كم مواجه می‌شود، ناخودآگاه این احساس او كم می‌شود و به دنبال آن رفتاری ناخوشایند از او سر می‌زند. به عقیده دكتر كاسوف تغییرات بسیار جزئی در نور و روشنایی خانه می‌تواند روی میزان غذا خوردن افراد نیز تأثیر بگذارد، مخصوصاً برای افرادی كه تحت رژیم غذایی هستند.
نورپردازی در یك اتاق نه‌تنها در ایجاد آرامش بلكه در كوچك یا بزرگ نشان‌دادن فضای خانه نیز تاثیر می‌گذارد. هرچه فضای یك اتاق كم‌نور باشد كوچك‌تر و هرچه پرنور و روشن باشد، بزرگ‌تر جلوه می‌كند.
از آنجا كه نورها نیز رنگ دارند، همان تاثیرات رنگ‌ها را به‌همراه خواهند داشت، بنابراین در انتخاب منابع نور‌زا برای فضای خانه باید توجه ویژه‌ای به خرج داد. به‌عنوان مثال انتخاب نور سفید حاصل از لامپ مهتابی به تنهایی فضای دلگیر و افسرده‌كننده را سبب می‌شود، ولی اگر با نور زرد جایگزین شده و یا لااقل تلفیق شود، چنین نتایجی را نخواهد داشت. اصلی‌ترین منبع ورود نور و روشنایی خانه، پنجره آن است، پس برای استفاده از نور طبیعی نصب پرده‌های تور و حریر بهتر است. در شب نیز بهترین راه روشنایی منزل استفاده از لوستر، آباژور و چراغ‌های متناسب با ارتفاع سقف و رنگ دیوارها است.

▪ جایی برای همه خانواده
نورپردازی در اتاق نشیمن و پذیرایی كه محل تجمع افراد خانواده است اهمیت ویژه‌ای دارد. در نورپردازی اتاق نشیمن به این نکته باید توجه کرد كه آرامش، آسایش و انرژی را به اهل خانه القا كند، بنابراین بهتر است چراغ‌های دیواری و سقفی (هالوژن) كه نور ملایم دارند و با انعكاس نور از سقف به فضا گرمی خاصی به اتاق می‌بخشند، به كار برده شود. در عوض، برای اتاق پذیرایی كه باید بسیار پرنور و درخشان باشد از لوسترهای كمی بزرگ‌تر و طرح دار استفاده شود كه علاوه بر نور، زیبایی خاصی به اتاق می‌دهد.

▪ قلمرو کدبانوی خانه
آشپزخانه محل فرمانروایی كدبانوی خانه است، پس باید پر نور و روشن باشد. استفاده از چراغ هالوژن و لوسترهای تك‌چراغی انتخاب‌های خوبی برای تأمین نور مناسب آشپزخانه هستند.

▪ خواب خوب؛ نور مناسب
نور خوب در اتاق خواب، این امكان را به افراد می‌دهد كــه بعد از یــك روز سخــت كاری، خوابـــی راحــت داشته باشند. بهترین نور برای اتاق خواب، نور كنار تختخواب است كه برای مطالعه و حتی دیدن تلویزیون در نظر گرفته می‌شود. برای نور كنار تختخواب می‌شود از آباژورهای كنار تختی یا نوری که در قسمت بالای تخت تعبیه شده و یا روشنایی‌های دیواركوب استفاده كرد. اگر اتاق خواب محل كار نیز محسوب می‌شود، به کار بردن لامپ‌های رنگی كه در ایجاد آرامش مؤثرند بسیار مفید و مناسب است.

▪ نور طبیعی
نور طبیعی، یكی از ویژگی‌های مثبتی است كه یك خانه می‌تواند داشته باشد اما كیفیت نور در هر قسمت خانه متفاوت است و بستگی به جهت اتاق‌ها دارد. اتاق‌های رو به شمال، اتاق‌های سردی هستند، نور زننده‌ای دارند و نور مستقیم خورشید به آن‌ها نمی‌تابد. هنرمندان نقاش معمولاً اتاق كار خود را رو به شمال انتخاب می‌كنند تا در نور آن، بهتر بتوانند رنگ‌ها و طیف‌های مختلف را تشخیص بدهند.

اتاق‌های رو به شرق اولین اتاق‌هایی هستند كه با طلوع خورشید روشن می‌شوند، اما بعد از گذشت چند ساعت از زمان طلوع، سایه‌ای بلند و طولانی‌مدت بر آن‌ها سایه می‌افكند و بقیه روز دیگر خبری از نور خورشید در این اتاق‌ها نیست. بهتر است برای تعدیل‌ نور شدید و خیره‌كننده آفتاب در زمان طلوع، در این اتاق‌ها از نور مصنوعی استفاده شود. با این كار می‌توان در اواسط روز نیز تا حد ممكن، نور طبیعی روز را به نوعی در این اتاق‌ها ایجاد كرد. این تمهید برای اتاق‌های رو به شمال هم كارآیی دارد. اتاق‌های رو به جنوب، پذیرای نور و گرمای خورشید در تمام طول روز هستند، البته ممكن است در فصل‌های مختلف، كیفیت و میزان آن اندكی تغییر كند. بهتر است آشپزخانه، اتاق نشیمن و هر جایی كه معمولاً افراد خانواده مدت زمان زیادی را در آن‌جا می‌گذرانند، رو به جنوب باشد. اتاق‌های رو به غرب هم در گرم‌ترین ساعات روز، شاهد تابش نور خورشید هستند و زمانی كه نور شدید است، چشم را آزار می‌دهد. بعدازظهرها در این اتاق‌ها سایه می‌افتد و نور خورشید، ملایم‌تر می‌شود.
 

raha

مدیر بازنشسته
جایگاه نورپردازی در طراحی داخلی ساختمان

جایگاه نورپردازی در طراحی داخلی ساختمان



زندگی در ساختمان‌های سربه فلک کشیده امروزی، همواره در پرتوهای جانفزای نور خورشید قرار ندارد
قافله پیشرفت‌های بشری، از لامپ‌های شیشه‌ای خانگی ساده، اکنون به سیستم‌های بس مهیج نورپردازی رفته است و حتی کار را به جایی کشانده که از آن به عنوان یک علم و یک دانش کاملا سیستماتیک نام می‌برند.
امروزه به خصوص نقش این علم در معماری داخلی بسیار مهم و جذاب می‌نماید. با افزایش كارآیی صنعت برق و امكانات تكنولوژیك مربوط به آن،استفاده از محصولات وابسته به آن نیز رشد چشمگیری داشته است؛ چنانكه باید اذعان داشت روشنایی راه را برای یك تحول در شناخت و طراحی معماری باز كرده است.

این محصولات كه مشتمل بر انواع چراغ‌ها و سیستم‌های روشنایی هستند، ابزار اصلی نورپردازی را تشكیل می‌دهند. با تنوع این ابزار، طراحان با مساله‌ای مواجه می‌شوند و آن انتخاب صحیح وسیله نوری و تعیین محل مناسب برای آن است. چنین مشكلی پیچیده‌تر از تامین كمی نور است. اگر چه لامپ‌های عریان قادرند نیازهای كمی نور را به آسانی مرتفع كنند، واضح است كه جنبه‌های دقیق تامین آسایش و نكات ظریف زیبایی‌شناسی از عهده این وسایل ساده بر نمی‌آید. در حقیقت گره كار در تهیه و تامین نور نیست بلكه تنظیم منابع نوری برای خلق محیط مناسب بصری مساله اصلی است.

در بررسی‌های انجام شده پیرامون استفاده افراد از نور و چگونگی نور پردازی منازل مسكونی خود، اطلاعاتی راه‌گشا به دست آمده است كه راه را برای راهنمایی تولیدكنندگان، طراحان و نهایتا استفاده‌كنندگان باز می‌كند یا باعث سوق دادن آنان به سمت استفاده از منابع نوری مطلوب و راهنمایی تولید‌كنندگان، طراحان و نهایتا استفاده كنندگان باز می‌كند و یا باعث سوق دادن آنان به سمت استفاده از منابع نوری مطلوب و راهنمایی عموم به استفاده درست از منابع در اختیار می‌شود. ابتدا این نكات را مرور كرده و در ادامه نكاتی را درباره روشنایی عمومی از نظر می‌گذرانیم:

افراد مورد مطالعه در این مبحث در پاسخ به سوالی در زمینه استفاده از نور عمومی و موضعی در محل زندگی خود، اذعان دارند كه نور عمومی را بیشتر از نور موضعی در محل زندگی خود استفاده می‌كنند. 75درصد افراد نور عمومی و 25درصد نیز نور موضعی را مورد استفاده قرار می‌دهند. در مورد استفاده از انواع مختلف چراغ‌های روشنایی بازار، خرید و استفاده به ترتیب با 50درصد و 35درصد و 10درصد در اختیار چراغ‌های سقفی، دیواری و پایه دار زمینی قرار می‌گیرد كه این خود می‌تواند موید استفاده بیشتر مردم از نورهای عمومی در محل زندگی خود باشد.

رنگ غالب نورهای مورد استفاده نیز حكایت از آن دارد كه نورهای با رنگ سرد، بیشتر از رنگ‌های گرم در بین مردم طرفدار دارد. اكثر مصرف‌كنندگان و خریداران چراغ‌های روشنایی هنگام خرید محصول مورد نظر اولویتهایی را برای آن مدنظر خود دارند كه زیبایی منبع نور دهنده، كیفیت نوردهی آن، قیمت و نصب و نگهداری آن به ترتیب از عوامل دخیل در خرید و جذب مشتریان به محصولات است.

در اینجا به بررسی عواملی می‌پردازیم كه عوامل اصلی در روشنایی محیط محسوب می‌شوند. قابلیت دید در ناحیه تامین روشنایی مهمترین نیاز استفاده‌كننده در محیط است. این قابلیت به عواملی بستگی دارد كه به بعضی از آنها اشاره می‌كنیم:

شدت روشنایی: برای هر ناحیه تامین روشنایی خاص باید مقیاسی از منابع روشنایی، شدت خاصی از نور را ایجاد کنند. شدت روشنایی در سراسر ناحیه‌ای كه تامین روشنایی آن مدنظر است، باید به طور معقولی یكنواخت باشد. این به آن معنی است كه سر تا سر اتاق باید به میزان مناسبی روشن شود. این امر به منظور اجتناب از ایجاد نواحی تاریك در مساحت‌های زیاد است كه ممكن است در حالتی كه شخص مجبور است، از ناحیه تامین روشنایی مربوط به خود به اطراف نگاه كند، به تطابق چشم اثر بگذارد. شدت روشنایی باید با استانداردهای مربوطه انتخاب شود.

سطوح مجاور: از تفاوت زیاد در شدت روشنایی سطوح مجاور باید اجتناب شود. تفاوت بین شدت روشنایی سطوح مجاور نباید از نسبت ده به یك تجاوز كند، از این رو درخشندگی اطراف ناحیه تامین روشنایی باید كمتر از درخشندگی خود ناحیه تامین روشنایی باشد؛ در غیر این صورت، قابلیت دید در این ناحیه مختل مي‌شود؛ همچنین ممكن است باعث خستگی چشم شود؛ زیرا در این حال باید خود را دو برابر شرایط جدید تطبیق دهد. (مانند مواقعی كه چشم از صفحه تلویزیون به اطراف منحرف می‌شود و دوباره به صفحه بر می‌گردد.) در صورت تداوم این كار چشم خسته شده و منجر به ناراحتی‌هایی از قبیل سردرد، خستگی مفرد و غیره می‌شود، البته خطری دائمی به چشم وارد نمی‌آید.

حفظ شدت روشنایی: به منظور اطمینان از اینكه شدت روشنایی مورد نظر همواره تامین می‌شود، باید تدابیری برای حفظ شدت روشنایی، تعمیر و نگهداری و تمیز كردن چراغ‌ها اتخاذ شود. شدت روشنایی نباید هرگز به كمتر از 80 درصد مقدار توصیه شده افت كند. در طراحی‌های خوب روشنایی، برای جبران تقلیل نوردهی که بر اثر كهنگی لامپ و تجمع آلودگی روی چراغ‌ها به وجود آمده، شدت روشنایی اولیه بیشتر از مقدار لازم در نظر گرفته می‌شود.

كنترل خیرگی چشم: به منظور پیشگیری از ایجاد خیرگی ناراحت كننده چشم، ناشی از منابع نوری، درخشندگی آنها در زاویه‌های دید معمولی باید محدود شود. لامپ‌های بدون پوشش باعث ایجاد خیرگی ناراحت كننده چشم می‌شوند؛ زیرا درخشندگی آنها معمولا خیلی زیاد است. این امر در مورد لامپ‌های فلورسنت بدون پوشش در حالتی كه كار مداوم در زیر نور این لامپ‌ها مورد نیاز است نیز صادق است.
چراغ‌هایی همانند لامپ فلورسنت از نوع بلند با پایه‌های باریك بدون استفاده از وسایل كنترل چشم از قبیل پخش‌كنندهای منشوری یا شبكه‌ای به كار می‌روند. با این حال در حالی كه مدت زمان قرار‌گیری در زیر نور لامپ‌های فلورسنت بدون پوشش برای مثال در راهروهای اتاق استراحت و غیره كم باشد، استفاده از آنها قابل قبول است.

انعكاسات ناخواسته: برخی از انعكاسات ممكن است در كارآیی یا راحتی اشخاص اختلال ایجاد كنند؛ مثلا انعكاس نور از روی سطوح براقی كه روی آنها مطالبی نوشته شده است، معمولا این امر خارج از كنترل طراح روشنایی است؛ زیرا این مساله به وضعیت قرارگیری ناحیه تامین روشنایی نسبت به منبع نوری بستگی دارد.توزیع روشنی سطوح داخلی اصلی: علاوه بر كنترل درخشندگی منابع نوری، روشنی سطوح داخلی اصلی از قبیل دیوارها، سقف‌ها و غیره از طرق زیر حاصل می‌شود:

الف) در نظر گرفتن ضرایب انعكاسی مناسب برای سطوح.
ب) تامین روشنایی مناسب برای سطوح.

هدف از اتخاذ این تدابیر اجتناب از تفاوت‌های بیش از حد روشنی سطوح وسیع است كه در میدان دید قرار دارند؛ تفاوت‌های خیلی زیاد در روشنی سطوح همانند و درخشندگی بیش از حد منابع نوری باعث خستگی مفرط چشم‌ها می‌شود. از طرفی در صورتی‌كه روشنی خیلی یكنواخت باشد، تاثیر آن ایجاد محیط خسته‌كننده یا افسرده‌كننده است.

با اینكه توزیع روشنایی عمومی عامل اصلی است ولی شدت سایه‌ها نیز در محیط تاثیر می‌گذارد، شدت سایه‌ها به وسیله نوع توزیع نور تعیین می‌شود. مثلا نوردهی با زاویه بسته باعث ایجاد سایه‌هایی با شدت زیاد می‌شود. در حالی كه لامپ‌های فلورسنت سایه‌های ملایم ایجاد می‌كنند، سایه‌هایی با شدت زیاد معمولا مناسب نیستند به جز مواردی كه هدف ایجاد جلوه‌های ویژه باشد.

انتخاب مستقیم روشنایی: سیستم‌های روشنایی باید به گونه‌ای انتخاب شوند كه توزیع روشنی مورد نیاز را ایجاد كنند. این بدین معنی است كه در مورد آویز یا چراغ‌هایی كه روی سطوح نصب می‌شوند، در دفاتر كار و اماكن حداقل 30درصد نور منتشره باید به طرف بالا باشد، در این صورت می‌توان از كافی بودن روشنی سقف اطمینان حاصل كرد.

روشنایی غیرمستقیم: نحوه عمل این نوع روشنایی به صورت توكار است؛ در این حالت همه نورها به طرف سقف هدایت می‌شود و سایر سطوح اتاق، به وسیله انعكاس متقابل روشن می‌شود، نتیجه این امر خسته‌كننده است. زیرا توزیع روشنی بیش از حد یكنواخت است، همچنین این نوع روشنایی كارایی خوبی ندارد و فقط در موارد خاص باید از آن استفاده كرد.

محل قرارگیری چراغ‌ها: ترتیب قرارگیری چراغ‌ها به منظور نیل به توزیع روشنی دلخواه لازم است به گونه‌ای باشد كه نوركافی به قسمت‌های بالایی دیوارها و سقف برسد. این امر عموما نیاز به طرح قرار‌گیری چراغ‌ها در فواصل یكنواخت دارد تا بدین ترتیب شدت روشنایی مورد نیاز در صفحه مربوط به ناحیه تامین روشنایی حاصل شود در حالی كه ترتیب قرار‌گیری به صورتی است كه فواصل بین چراغ‌ها از مقدار حداكثر نسبت فاصله به ارتفاع نصب تجاوز نمی‌كند و فاصله از دیوارها نصف این فاصله می‌باشد.

به منظور حصول اطمینان از اینكه روشنی دیوار كافی است چراغ‌ها را لازم است حتی نزدیكتر به دیوارها قرار داد. در مورد چراغ‌های با نور دهی به طرف بالا، لازم است آنها را در فاصله حداقل 150 سانتی‌متر از سقف و حتی بیشتر از آن قرار داد، به طوری كه نور به طرف بالا به خوبی روی سقف توزیع شود.

رنگ و ترتیب رنگ‌ها: علاوه بر انعكاسات مناسب، سطوح باید دارای رنگ‌های مناسبی باشند؛ به طور كلی رنگ‌ها نباید قوی یا خیلی ضعیف باشند. رنگ‌های قوی می‌توانند باعث خستگی مفرط چشم شوند. مخروط‌های چشم در اثر خسته شدن باعث دیگر گونی تاثیر رنگ‌ها می‌شوند. رنگ‌های ضعیف نیز به همین صورت باعث خستگی چشم می‌شوند. ترتیب رنگ‌ها در قسمت‌های اصلی داخل اماكن، بایستی ساده و غیر مزاحم باشد. در ضمن به كمك مراكز آسودن بصری (به شكل صفحات آویزان از دیوار مثل تقویم و ...) محیطی كه از نظر بصری رضایت بخش است، ایجاد می‌شود، از پنجره‌ها نیز برای این منظور استفاده می‌شود.

رنگ‌های گرم عبارتند از: قرمز، زرد، كرم، قهوه‌ای و...
رنگ‌های سرد عبارتند از: آبی‌ها و سبزها و ...

انتخاب رنگ به محیط احساسی كه تمایل به ایجاد آن است، بستگی دارد. رنگ‌های گرم از لحاظ بصری فصل و مهیج هستند؛ در حالی كه رنگ‌های سرد آرام بخش و متعادل هستند. تاثیر دیگر رنگ‌های گرم یا سرد روی اندازه‌های ظاهری اتاق است كه كوچكتر و بزرگتر از مقدار واقعی به نظر برسند. رنگ‌های گرم باعث كوچكتر به نظر رسیدن اتاق می‌شوند.

در حالی كه رنگ‌های سرد اتاق را بزرگتر نشان می‌دهند.
انتخاب رنگ نور منبع نور به عوامل زیر بستگی دارد:

_كاری كه در ناحیه تامین روشنایی انجام می‌شود
_شرایط داخل اماكن
_سازگاری با سایر منابع نوری موجود مثل لامپ‌های نور زرد

برخی از كارهایی كه در ناحیه تامین روشنایی انجام می‌گیرند، نیاز به منابع نوری با بازده رنگ بسیار خوب دارند. مشخصه‌های منابع نوری در هر دو مورد بازده رنگ و دمای رنگ برای این كاربردها معمولا در استانداردهای مربوطه تعیین می‌شوند.

انتخاب دمای رنگ به شدت روشنایی بستگی دارد، در شدت روشنایی كم نیاز به دمای رنگ پایین است و در شدت روشنایی زیاد نیاز به دمای رنگ بالا. این انتخاب احتمالا پیرو این مساله است كه نور روز معادل دمای رنگ بالا با شدت روشنایی زیاد پنداشته می‌شود؛ در حالی كه نورش (دمای رنگ پایین كه حباب هنگام شب در اطراف آن می‌نشست) برابر با شدت روشنایی كم تصور مي‌شد.

انتخاب صحیح منابع نوری و ترتیب رنگ‌ها یك امر تجربی است، زیرا در مورد اینكه رنگ‌های مختلف در زیر نور منابع نوری مختلف و در محیط‌های مختلف چگونه به نظر خواهند رسید جز با تجربه شخصی نمی‌توان نظر داد.
رنگ نور، آن تاثیر حسی است كه به وسیله مجموعه طول موج‌های مختلفی توسط چشم دریافت می‌شود، ایجاد می‌شود. رنگ نور را نباید به عنوان یك مشخصه سطوح منعكس كننده نور تلقی كرد. رنگ نورهای منعكس شده از سطوح به انتخاب نوع منبع نوری بستگی دارد. نهایتا اینكه تصمیم‌گیری در مورد اینكه یك سطح رنگی در زیر نور یك منبع نور خاص چه رنگي به نظر خواهد رسید با استفاده از تجربیات عملی ممكن می‌گردد.

منبع
 

raha

مدیر بازنشسته
نور در فضاهای داخلی

نور در فضاهای داخلی

اگر از نور کامل و طبیعی خورشید که گستردگی و کیفیت آن قابل مقایسه با نورهای دیگر نیست صرف نظر کنیم، استفاده از نور آبی مصنوعی و چراغ های روشنایی، به نیازی ضروری و همیشگی تبدیل شده است.
به خصوص نقش نورپردازی در معماری داخلی بسیار مهم و جذاب می نماید.
با افزایش کارآیی های صنعت برق و امکانات تکنولوژیک مربوط به آن، استفاده از محصولات وابسته به آن نیز رشد چشمگیری داشته است؛ چنانکه باید اذعان داشت روشنایی، راه را برای یک تحول در شناخت و طراحی معماری باز کرده است.
این محصولات که مشتمل بر انواع چراغ ها و سیستم های روشنایی هستند، ابزار اصلی نورپردازی را تشکیل می دهند. با تنوع این ابزار، طراحان با مسئله ای مواجه می شوند و آن انتخاب صحیح وسیله نوری و تعیین محل مناسب برای آن است. چنین مشکلی پیچیده تر از تامین کمی نور است.



اگر چه لامپ های عریان قادرند نیازهای کمی نور را به آسانی مرتفع کنند، واضح است که جنبه های دقیق تامین آسایش و نکات ظریف زیبایی شناسی از عهده این وسایل ساده برنمی آید. در حقیقت گره کار در تهیه و تامین نور نیست بلکه تنظیم منابع نوری برای خلق محیط مناسب بصری، مسئله اصلی است.

در بررسی های انجام شده پیرامون استفاده افراد از نور و چگونگی نورپردازی منازل مسکونی خود، اطلاعاتی راه گشا به دست آمده است که راه را برای راهنمایی تولیدکنندگان، طراحان و نهایتاً استفاده کنندگان باز می کند یا باعث سوق دادن آنان به سمت استفاده از منابع نوری مطلوب و راهنمایی عموم به استفاده درست از منابع در اختیار می شود.

ابتدا این نکات را مرور کرده و در ادامه، نکاتی را درباره روشنایی عمومی از نظر می گذرانیم. افراد مورد مطالعه در این مبحث در پاسخ به سؤالی در زمینه استفاده از نور عمومی و موضعی در محل زندگی خود اکثراً اذعان دارند که نور عمومی را بیشتر از نور موضعی در محل زندگی خود استفاده می کنند. 75% افراد، نور عمومی و 25% نیز نور موضعی را مورد استفاده قرار می دهند.
در مورد استفاده از انواع مختلف چراغ های روشنایی، بازار خرید و استفاده به ترتیب با 50% و 35 % و۱۰% در اختیار چراغ های سقفی، دیواری و پایه دار زمینی قرار می گیرد که این خود می تواند موید استفاده بیشتر مردم از نورهای عمومی در محل زندگی خود باشد.



رنگ غالب نورهای مورد استفاده نیز حکایت از این دارد که نورهای با رنگ سرد، بیشتر از رنگ های گرم در بین مردم طرفدار دارد. اکثر مصرف کنندگان و خریداران چراغ های روشنایی هنگام خرید محصول مورد نظر، اولویت هایی را برای آن مدنظر دارند که زیبایی منبع نوردهنده، کیفیت نوردهی آن، قیمت و نصب و نگهداری آن، به ترتیب از عوامل دخیل در خرید و جذب مشتریان به محصولات است.
در اینجا به بررسی عواملی می پردازیم که عوامل اصلی در روشنایی محیط هستند. قابلیت دید در ناحیه تامین روشنایی، مهمترین نیاز استفاده کننده در محیط است. این قابلیت به عواملی بستگی دارد که به بعضی از آنها اشاره می کنیم.

شدت روشنایی:

برای هر ناحیه تامین روشنایی خاص باید میزان منابعی از شدت روشنایی ایجاد شود.
شدت روشنایی در سراسر ناحیه ای که تامین روشنایی آن مدنظر است باید به طور معقولی یکنواخت باشد. این بدان معنی است که سر تا سر اتاق باید به میزان مناسبی روشن شود. این امر به منظور اجتناب از ایجاد نواحی تاریک با وسعت زیاد است که ممکن است در حالتی که شخص بایستی از ناحیه تامین روشنایی مربوط به خود به اطراف نگاه کند بر تطابق چشم اثر بگذارد.شدت روشنایی باید با استانداردهای مربوطه انتخاب شود.

سطوح مجاور:

از تفاوت زیاد در شدت روشنایی سطوح مجاور باید اجتناب شود. تفاوت بین شدت روشنایی سطوح مجاور نباید از نسبت ده به یک تجاوز کند. از این رو درخشندگی اطراف ناحیه تامین روشنایی باید کمتر از درخشندگی خود ناحیه تامین روشنایی باشد؛ در غیر این صورت، قابلیت دید در این ناحیه، مختل می شود.
همچنین ممکن است باعث خستگی چشم شود، زیرا در این حال باید خود را دو برابر با شرایط جدید تطبیق دهد. (مثل هر بار که چشم از صفحه تلویزیون به اطراف منحرف می شود و دوباره به صفحه بر می گردد). در صورت تداوم این کار، چشم خسته شده و منجر به ناراحتی هایی از قبیل سردرد، خستگی مفرد و غیره می شود.

حفظ شدت روشنایی:

به منظور اطمینان از اینکه شدت روشنایی مورد نظر همواره تامین می شود، باید تدابیری برای حفظ شدت روشنایی، تعمیر و نگهداری و تمیزکردن چراغ ها اتخاذ شود.
شدت روشنایی نباید هرگز به کمتر از 80 درصد مقدار توصیه شده افت کند. در طراحی های خوب روشنایی، برای جبران تقلیل نوردهی در نتیجه کهنگی لامپ و تجمع آلودگی روی چراغ ها، شدت روشنایی اولیه، بیشتر از مقدار لازم در نظر گرفته می شود.

کنترل خیرگی چشم:

به منظور پیشگیری از ایجاد خیرگی ناراحت کننده چشم ناشی از منابع نوری، درخشندگی آنها در زاویه های دید معمولی باید محدود شود.
لامپ های بدون پوشش، باعث ایجاد خیرگی ناراحت کننده چشم می شوند زیرا درخشندگی آنها معمولاً خیلی زیاد است. این امر در مورد لامپ های فلورسنت بدون

پوشش در حالتی که کار مداوم در زیر نور این لامپ ها مورد نیاز است نیز صادق است.
چراغ هایی همانند لامپ فلورسنت از نوع بلند با پایه های باریک، بدون استفاده از وسایل کنترل چشم از قبیل پخش کننده های منشوری یا شبکه ای به کار می روند. با این حال، در حالی که مدت زمان قرارگیری در زیر نور لامپ های فلورسنت بدون پوشش برای مثال در راهروهای اتاق استراحت و غیره کم باشد، استفاده از آنها قابل قبول است.

انعکاسات ناخواسته:

برخی از انعکاسات ممکن است در کارایی یا راحتی اشخاص، اختلال ایجاد کنند؛ مثلا انعکاس نور از روی سطوح براقی که روی آنها مطالبی نوشته شده است. معمولاً این امر خارج از کنترل طراح روشنایی است؛ زیرا به وضعیت قرارگیری در ناحیه تامین روشنایی نسبت به منبع نوری بستگی دارد. توزیع روشنی سطوح داخلی اصلی: علاوه بر کنترل درخشندگی منابع نوری، روشنی سطوح داخلی اصلی از قبیل دیوارها، سقف ها و غیره از طرق زیر حاصل می شود:

1. درنظرگرفتن ضرایب انعکاسی مناسب برای سطوح .
2. تامین روشنایی مناسب برای سطوح

هدف از اتخاذ این تدابیر، اجتناب از تفاوت های بیش از حد روشنی سطوح وسیع است که در میدان دید قرار دارند. تفاوت های خیلی زیاد در روشنی سطوح همانند و درخشندگی بیش از حد منابع نوری باعث خستگی مفرط چشم ها می شود. از طرفی در صورتی که روشنی، خیلی یکنواخت باشد، تاثیر آن ایجاد محیط خسته کننده یا افسرده کننده است.

با اینکه توزیع روشنایی عمومی عامل اصلی است ولی شدت سایه ها نیز در محیط تاثیر می گذارد. شدت سایه ها به وسیله نوع توزیع نور تعیین می شود. مثلاًنوردهی با زاویه بسته باعث ایجاد سایه هایی با شدت زیاد می شود؛ در حالیکه لامپ های فلورسنت سایه هایی ملایم ایجاد می کنند.
سایه های با شدت زیاد، معمولاً مناسب نیستند؛ به جز مواردی که هدف، ایجاد جلوه های ویژه باشد.

انتخاب مستقیم روشنایی:


سیستم های روشنایی باید به گونه ای انتخاب شوند که توزیع روشنی مورد نیاز را ایجاد کنند. این بدین معنی است که در مورد آویز یا چراغ هایی که روی سطوح نصب می شوند، در دفاتر کار و اماکن، حداقل 30 درصد نور منتشره باید به طرف بدن باشد. در این صورت می توان از کافی بودن روشنی سقف اطمینان حاصل کرد.

روشنایی غیرمستقیم:


نحوه عمل این نوع روشنایی به صورت توکار است. در این روش همه نورها به طرف سقف هدایت می شود و سایر سطوح در اتاق به وسیله انعکاس متقابل روشن می شود. نتیجه این امر، خسته کننده است؛ زیرا توزیع روشنی بیش از حد یکنواخت است.
همچنین این نوع روشنایی کارایی خوبی ندارد و فقط در موارد خاص باید از آن استفاده کرد.

محل قرارگیری چراغ ها:

ترتیب قرارگیری چراغ ها به منظور نیل به توزیع روشنی دلخواه لازم است به گونه ای باشد که نورکافی به قسمت های بالایی دیوارها و سقف برسد.
این امر عموماً نیاز به یک طرح قرارگیری چراغ ها در فواصل یکنواخت دارد تا بدین ترتیب شدت روشنایی مورد نیاز در صفحه مربوط به ناحیه تامین روشنایی حاصل شود. در حالی که ترتیب قرارگیری به صورتی است که فواصل بین چراغ ها از مقدار حداکثر نسبت به فاصله به ارتفاع نصب تجاوز نمی کند و فاصله از دیوارها نصف این فاصله است.

در مورد توزیع با زاویه بسته:

به منظور حصول اطمینان از اینکه روشنی دیوار کافی است چراغ ها را لازم است حتی نزدیک تر به دیوارها قرار داد. در مورد چراغ های با نوردهی به طرف بالا لازم است آنها را در فاصله حداقل 150 سانتی متر از نصف و حتی بیشتر از آن قرار داد؛ به طوری که نور به طرف بالا به خوبی روی سقف توزیع شود.



انتخاب رنگ نور منبع نور به عوامل زیر بستگی دارد:

1. کاری که در ناحیه تامین روشنایی انجام می شود.
2. شرایط داخل اماکن
3. سازگاری با سایر منابع نوری موجود مثل لامپ های نور زرد

برخی از کارهایی که در ناحیه تامین روشنایی انجام می گیرند، نیاز به منابع نوری با بازده رنگ بسیار خوب دارند. مشخصه های منابع نوری در هر دو مورد بازده رنگ و دمای رنگ برای این کاربردها معمولاً در استانداردهای مربوطه تعیین می شوند.

انتخاب دمای رنگ به شدت روشنایی بستگی دارد. در شدت روشنایی کم، نیاز به دمای رنگ پایین است و در شدت روشنایی زیاد، نیاز به دمای رنگ بالا . این انتخاب احتمالاً پیرو این مسئله است که نور روز معادل دمای رنگ بالا با شدت روشنایی زیاد پنداشته می شود، در حالی که دمای رنگ پایین که بشر هنگام شب در اطراف آن
می نشست، برابر با شدت روشنایی کم تصور می گردید. انتخاب صحیح منابع نوری و ترتیب رنگ ها یک امر تجربی است، زیرا در مورد اینکه رنگ های مختلف در زیر نور منابع نوری مختلف و در محیط های مختلف چگونه به نظر خواهند رسید جز با تجربه شخصی نمی توان نظر داد

منبع
 

raha

مدیر بازنشسته
نقش رنگ در طراحی داخلی

نقش رنگ در طراحی داخلی



همگان می دانیم که افراد مختلف به رنگ های خاصی تمایل نشان می دهند. استفاده از این تمایل اشخاص به عنوان وسیله ای برای تشخیص شخصیت آنها موضوع بحث انگیزی است، چرا که افراد با یکدیگر تفاوت دارند. هر یک از ما خصوصیات شخصی خاص خود را داریم و احساساتمان را به سبک و سیاق خاص خود بیان می کنیم. در جهان نمی توان دو نفر را یافت که در ابراز احساساتشان پیرو شیوه یکسانی باشند. از طرف دیگر احساسات افراد به طرق مختلف قابل تضعیف و تحریک است و مثلا با تغییر محیط ای که در آن زندگی می کنند، به سبب الگوهای روانشناسی به نتایج بهتری در ایجاد شادابی، صمیمیت، آرامش افراد خانواده دست یافت. ویژگی های خیابان و کوچه ای که خانه ما قرار دارد، ترکیب حجمی، نورگیری، تقسیم بندی فضاهای داخلی، مبلمان داخلی، نحوه رنگ بندی و حتی مقیاس به کار رفته همه و همه به عنوان فاکتورهای مهمی برای تعریف یک مسکن مناسب عمل می کنند. ویژگی های فرهنگی، نوع روابط خانوادگی و حریم های اجتماعی و غیره از جمله عواملی هستند که نیاز های روحی و جسمانی ساکنین را تعریف می کنند و وظیفه یک طراح داخلی است که تعاملی محکم بین موارد یاد شده با جنبه های عملکردی فضا، برقرار سازد .



رنگ عاملی مهم در طراحی فضا: رنگ ها می توانند به شیوه های مختلف تاثیراتی بنیادین در زندگی بر جای گذارند که از جمله مهم ترین آنها می توان به تاثیر آنها بر احساسات اشاره کرد. جهانی که انسان در آن زندگی می کند، متشکل از هزاران رنگ و تونالیته های مختلفی است که موجودات و اشیا را برای ما جذاب تر و حتی به گونه ای معنوی، عمیق تر نشان می دهند. هر کدام به سبب ویژگی های شیمیایی و روانشناسانه ای که دارا هستند، منبع مهمی از انرژی، در جهت فزونی سلامت و نشاط روح و روان در انسان ها به شمار می روند. جهانی تک رنگ، با تونالیته های محدودی را با طبیعت اطراف خویش مقایسه کنید و یا خود ساکن شهری سیاه و سفید بدانید، بدون هیچ کنتراستی و هیجانی. معنای زندگی تغییر یافته و سردی و مردگی بر همه جا حاکم می شود. فضایی بی روح و عاری از هر جنب و جوشی که تشنه جرعه ای رنگ است. مساله رنگ به سبب تاثیرات مهم روانشناسانه اش، در مقوله شهر و فضاهای معماری امری مهم به شمار می رود؛ تا بدانجا که تخصصی با عنوان رنگ بندی و رنگ شناسی فضاهای شهری در بین هنرمندان مطرح شده است. هماهنگی در رنگ مثل هماهنگی در نت های موسیقی است و از اهمیت ویژه ای در ایجاد هارمونی مناسب و چشم نواز به مانند قطعه موسیقی برخوردار است. برای رسیدن به اهدافی همچون کارکرد مناسب، زیبایی بصری، هارمونی فضایی، و تأثیر محیطی و روانی مؤثر و مثبت در طراحی داخلی، مستلزم استفاده هماهنگ، منسجم، معنی‎دار و زیبا از عناصر طراحی است. در یک طرح مطلوب همه عناصر و اجزاء در نسبت به تاثیرات کیفی و معنایی که به فضا اعمال می کنند در ارتباطی تنگاتنگ با هم قرار دارند. بر این اساس، موفقیت هر طرح بستگی کامل به چگونگی ترکیب عناصر و الگوهای سه‎بعدی فضا دارد. تجربه سالیان دراز کار با رنگ ثابت کرده است که رنگ ها نیز مثل انسان ها، از جهات مختلف با یکدیگر مرتبط اند و سلیقه ها و صفات مشترکی دارند و یا برعکس ناهموان و متضاد یکدیگرند. شاید تصور كنید كه نارنجی و سرخ متضاد همند، در حالی كه در دایره رنگ كنار هم قرار می گیرند و دارای هارمونی هستند. خریدن یك دایره رنگ، كه در آن نحوه ارتباط رنگ ها و چیدمان آنها و رنگ های مكمل مشخص شده است و در اكثر فروشگاه های لوازم هنری وجود دارد، با ارزش است تا قبل از خریدن زرد گریپ فوروتی و سبز زیتونی برای رنگ كردن اتاق خواب، نگاهی به آن بیندازیم.
رنگ بندی اتاق ها و استفاده از مصالحی که بتواند خصوصیات رنگی و بافت مورد نظر ما را برآورده سازد بسیار مهم و در عین حال قدرت اعمال نفوذ بر تغییرات کالبدی فضا را نیز داراست؛ کارهایی که برای تعدیل و تقسیم بندی دیواره های رنگی انجام می گیرند می تواند به عنوان ایده ای برای تعیین کالبد فیزیکی فضای نیز عمل کند و جنبه های کاربردی طراحی را با معیارهای زیباشناختی همراه سازیم. به عنوان مثال مساله روشنایی و استفاده از نور طبیعی در طراحی یک اتاق بسیار مهم است ولی نحوه کنترل نور، انتخاب رنگ و مصالحی که نور را از خود عبور می دهند به خلاقیت و قدرت طراح در ایجاد هماهنگی که وی بین کارکرد روشنایی اتاق و مطلوبیت فضا بستگی دارد.
استفاده از چرخه رنگ، روشی مطمئن برای یافتن رنگ های متناسب با رنگ مورد نظر ماست. چرخه رنگ متشکل از دوازده رنگ است که سه رنگ قرمز، زرد و آبی در آن رنگ های اولیه و رنگ های میان آنها به عنوان رنگ های ثانویه شناخته می شوند. هر رنگ در این چرخه می تواند با رنگ های کناری خود که رنگ های هم خانواده اش محسوب می شوند و همچنین رنگ مقابلش که رنگ مکمل آن است به خوبی ترکیب شده نتیجه ای زیبا و موزون بیافریند. استفاده از رنگ های هم خانواده که در چرخه رنگ در کنار هم قرار گرفته و به اصطلاح همسایه هستند ترکیبی ملایم و هماهنگ را ایجاد می کند که نگاه بیننده را به راحتی از یکی به دیگری رهنمون می شود. استفاده از یک رنگ با میزان کمی از رنگ مکمل آن چنانچه به درستی و در اندازه های صحیح صورت گرفته باشد نتیجه ای درخشان و چشمگیر می آفریند و بر جذابیت مجموعه رنگی حاضر می افزاید و مانع غالب شدن کامل یک رنگ بر فضای اتاق می شود.
چنین عواملی در انتخاب رنگ برای بناها، دکوراسیون داخلی و مبلمان فضا، رویکرد های مختلفی را در طراحی ایجاد می کند. رنگ یکی از عوامل تعیین کنند سبک و سیاقی است که بدان طریق با محیط پیرامون خود ارتباط بر قرار می کنیم و بیشتر از هر عامل مستقل دیگری می تواند فضای کسالت بار و یکنواخت اطراف را به مکانی روح بخش مبدل سازد. عوض کردن رنگ دیوار ها می تواند بیش از تغییر مبلمان یا حتی ساختار یک اتاق، نتایج چشم گیری به بار آورد. تا كنون خانه های بسیاری به رنگ بژ و كرمی و تنالیته های آن رنگ آمیزی شده اند و رنگ استاندارد معمول برای خانه های جدید مگنولیایی است اما باید تصور نمود که در شرایط مختلف اجتماعی و به خصوص اقلیمی، چگونه باید از این رنگ ها استفاده کرد و یا دیوار هایی به رنگ های ملایم و نامحسوس مثل استخوانی، برای زندگی كردن بسیار مناسبند؛ اما ایجاد كنتراست در آنها با انتخاب رنگ های خاص در لوازم جانبی منزل و روكش ها و رومبلی ها باعث روح بخشی به فضا می شود.
برای آنکه بتوانیم ارتباطی درست میان طبیعت خود با دکوراسیون داخلی خانه برقرا سازیم، باید بیاموزیم که ترس از متفاوت بودن با سایرین را از خود برانیم؛ مشکلی که امروزه بسیار با آن در گیریم و بسیاری از طراحی های معماری و داخلی را تحت الشعاع قرار می دهد. نمی توان در جامعه ای سیاه و سفید، تفکری رنگی داشت و فردایی بهتر را تصور کرد. غالبا خود را در حصاری از رنگ هایی به تحمیل عرف و جامعه «معقول» و «بی روح» و بی رمق قرار می دهیم، رنگ هایی که مانع از بروز احساسات و نمایان شدن خود واقعی ما می گردد.به منظور کمک برای ایجاد فضایی مطلوب و دلنشین در محیط زندگی خود و بهره گیری هر چه بهتر از رنگ ها، لازم است اطلاعات گسترده تری درباره ارتباطات فردی خویش با رنگ ها نایل شویم و مواردی را درک کنیم که علاقه مندی یا بیزاری به رنگ های خاص را در مورد ما آشکار می سازد. با بذل توجه بیشتر به قدرت رنگ ها در خانه های خود ممکن است از آنچه به واسطه این کار نمایان می شود به شکلی خوشایند یا ناخوشایند غرق حیرت شویم. رسیدن به ترکیب رنگ مناسب در اتاق، لباس و یا هر مورد دیگر، نه فقط جلب توجه می کند که حالتی از اطمینان و آرامش را نیز القا می کند.
کار موثر با رنگ بیش از همه به تحریک حس خلاقیت نیازمند است. به دست آوردن یک ترکیب رنگ مناسب که درست با منظور و هدف فرد، منطبق باشد خود به نوعی «آفرینش» محسوب می شود.
برای بدست آوردن چیدمانی مناسب از رنگ ها در فضاهای داخلی گام های اولیه زیر ضروری است:
1- آن مطلبی را که با زبان رنگ می خواهید به بیننده بگویید در اندیشه خود آماده داشته باشید.
2- یگ رنگ اصلی که سخن گوی پر قدرتی برای بیان آن مطلب باشد، پیدا کنید.
3- رنگ های دیگری که در اطراف آن می چینید، باید در هماهنگی کامل باشد.
4- آنگاه به عنوان یک رهبر طرح وارد شده و این بار سلیقه هنری خود را در چیدن این ابزار های فنی دخالت دهید.
به کاربردن رنگ در فضاها و یا مبلمانی ساده معمولا نیازمند مهارت زیاد و گران قیمت نیست. یک طراح معماری خوب می تواند بسیاری از نیاز های محرک روانی با استفاده از مطالبی که گفته شد و اندکی خلاقیت در جهت رفاه مصرف کنند گان به کار گیرد؛ مخصوصابه وسیله گوناگونی و اجتناب از تک رنگ بودن.

منبع : ماهنامه دکوراسیون داخلی داریس - علی خیابانیان
 

raha

مدیر بازنشسته
رنگ در دکوراسیون : سیاه و سفید

رنگ در دکوراسیون : سیاه و سفید



مباحث زیادی در خصوص این که سیاه و سفید، رنگهای واقعی هستند یا نه، مطرح شده است. وقتی تمام طول‌موج‌های طیف به سطح یک شیء جذب شوند، آن شیء، سیاه به نظر می‌رسد و وقتی تمام این طول موج‌ها از سطح شیء بازتابند، شیء، سفید به نظر می‌رسد. وقتی سیاه و سفید کنار هم قرار می‌گیرند، ترکیب کلاسیک و مکملی را به نمایش می‌گذارند که خیره کننده، ناب و زنده است. این ترکیب، در عین حال، بی‌پیرایه و برجسته است. تصورکنید که خطوط تایپ شده مشکی روی صفحه سفید، ستارگان سفید در آسمان شب، راه‌راه‌های بدن گورخر و نیز لباسهای سفید و سیاه چه جذابیتی دارند. مقیاس متغیر بین سفید و سیاه، رنگهایی مانند استخوانی، بژ، خاکستری و سربی را پدید می‌آورد.
این ترکیب، رنگهای دیگر را به حال تعادل درمی‌آورد؛ نه بیش از حد بر آنها تاکید می‌کند و نه در سایه‌ی خود قرارشان می‌دهد. خاکستری را هم می‌توان با ترکیب دو رنگ مکمل به‌ دست آورد. راهروی خانه‌ی خود را خاکستری کنید. در این صورت، فضای بی‌رنگ و بی‌جهتی را برای ایجاد دکور مورد نظر خود در اختیار خواهید داشت. این ترکیب، اصلاً تند نیست و از اهمیت سایر وسایل اتاق هم کم نمی‌کند. همچنین اگر خاکستری را بین دو رنگ قوی قرار دهید، گذر از آنها راحت‌تر می‌شود.
سفید و سیاه به برخی رنگها جلوه خاصی می‌دهند. اگر مشکی را به قرمز اضافه کنید، نتیجه‌ی آن قهوه‌ای تیره می‌شود؛ در حالی که سفید می‌تواند قرمز را به رنگ‌مایه‌های ملایم‌تری تبدیل کند، مثل قرمز خشخاشی یا صورتی ملایم مثل گچ صورتی. وقتی از رنگ‌مایه‌های روشن یک رنگ خاص استفاده می‌کنید مطمئن شوید که اصل این رنگ، تند و قوی است. در غیر این صورت، به رنگ سفیدی با مایه‌هایی از رنگ مورد نظرتان خواهید رسید که بیشتر به ایجاد یک ترکیب کسل‌کننده می‌انجامد.



سفید را می‌توان برای اصلاح تیرگی یک رنگ تند به‌ کار برد. همان طور که تجربه کرده‌اید و می‌دانید، انتخاب رنگ دیوار از میان رنگهای موجود، کار سختی است. بخصوص چون همه‌ی رنگها روی یک کارت بزرگ وکنار یکدیگر نمایش داده شده‌اند و انتخاب، مشکل است.
اگر رنگ مورد نظرتان را روی دیوار امتحان کردید و دیدید که بیش از اندازه بر محیط اطرافش تأثیر می‌گذارد، امولسیون سفید مات را به آن رنگ اضافه کنید تا به رنگ روشن‌تر و ملایم‌تری برسید. سفید را همچنین می‌توان برای کاهش تأثیر رنگهای تند به کار برد. اگر سفید روی درها، ستون‌ها، کف، اطراف شومینه و وسایل چوبی به کار رود، به تقسیم رنگ کمک کرده به اتاق شکل می‌دهد.
رنگ مشکی نیز برای ایجاد تمایز و فاصله گذاری بسیار کارساز است. اگر روی قاب عکس و اطراف تصاویر، روی خطوط، روی کوسن‌ها و پای دیوار به کار رود، جلوه‌ی زیبا و شیکی خواهد داشت. این رنگ را که با سفید در مقابلش، در اتاقهای شاهانه‌ی قرن هجدهم به کار می‌رفته می‌توان در اندازه‌های کوچک روی اشیاء، لوازم و برخی جزئیات معماری به کار برد.
سیاه و سفید، ابزار مناسبی برای ستایش اهمیت سایه در رنگها هستند. وقتی می‌بینیم که چگونه رنگی مثل آبی از نیلی تیره به آسمانی کمرنگ می‌رسد، می‌توانیم تفاوت در اشباع رنگ از یک سوی طیف تا سوی دیگر آن را بررسی کنیم. همان طورکه سیری رنگ را در نظر می‌گیریم، سایه‌های موجود را هم باید مورد توجه قرار دهیم.

منبع
 

raha

مدیر بازنشسته
کنتراست در رنگ و اهمیت آن در طراحی داخلی

کنتراست در رنگ و اهمیت آن در طراحی داخلی

می دانیم رنگ مایه یا تونالیته در ارتباط با محیط از اهمیت خاصی برخوردار است . در نتیحه هنگام بوجود آمدن کنتراست نیز این عامل نقش مهم تری از رنگ ایفا می کند از سه جنبه ای که برای رنگ قایل شدیم ( جنبه رنگی , میزان اشباه , درخشندگی ) آنکه به جنبه سایه روشن یا رنگ مایه نزدیکتر است یعنی میزان اشباع آن از همه مهمتر است . یوهانس ایتن نظریه خود را درباره رنگها بر مبنای ساختهای موجود در آنها قرار داده است و کنتراستهای مختلفی را در این زمینه مطرح می کند که مقدم بر همه آنها کنتراست رنگمایه است . شاید قبل از این نوع کنتراست مهمترین کنتراست رنگی کنتراست سرد و گرم باشد که در ان رنگها را به دو گروه گرم یعنی زرد و قرمز وسرد یعنی ابی و سبز تقسیم می کند کیفیت دور شونده و عمق داررنگ سبز- آبی باعث شده است که از انها برای نشان دادن ساختهای دور استفاده کنند در حالی که کیفیت قوی تر قرمز- زرد را به هنگام بیان انبساط مورد استفاده قرار می دهند. از این کیفیات در تجسم بخشیدن به فضا استفاده های شایانی می شود زیرا از طریق گرمای رنگ تقریبا" مقدار مسافت را می توان حدس زد . ایتن کنتراستهای رنگی دیگری نیز مطرح ساخته است که از آن جمله اند کنتراست مکملها و کنتراست همزمان.کنتراست مکمل ها تعدال یافتن نسبی رنگهای سرد و گرم است . بر طبق نظریه رنگ مونسل در گردونه رنگ رنگ های مکمل در مقابل یکدیگر قرار می گیرند رنچهای مکمل بصورت جامد یا ذره ای دو خصوصیت دارند : اول انکه هنگام مخلوط شدن تولید نوع میانه خاکستری می کنند دوم آنکه اگر در مجاورت یکدیگر قرار گیرند خصوصیت رنگی یکدیگر را با شدت بسیار زیادی نمودار می کنند . ...

زرد رنگ مثلث و سه گوش است مانند مثلث که گوشه های مختلف و نوک های تیز دارد ، زردنمون ه های متنوع دارد و همه تقریبا" آزار دهنده اند . انواع زرد ها با انواع سه گوشها همسنگی می کنند ، نمونه کامل و بهترین آن زرد طیف خورشید ( کادمیوم میانه ) است که با مثلث متساوی الاضلاع تطبیق می کند . زردهای سبزگین با مثلثهای باز کشیده و زردهای تند آزار دهنده با مثلثهای تند و ایستاده برابرند . ایستایی خط عمود و شکلهای عمودی با رنگ زرد تشدید می شود همچنان که رنگ زرد در مثلث ، تندتر ، متشعشع تر ، آزار دهنده تر و هیجان آور تر است . شعله و شراره از دگردیسیهای مثلث زرد به وجود می آید . هنگامی که زرد در دایره جا گرفته ، از ویژگیهای خود می کاهد و آرامتر شده به سبزی می گراید و نیز شدت (( آبیت )) آبی را هم می کاهد . در مربع بر زینگی تاریک – روشن و زینگی رنگی خود می افزاید و نارنجی فام می شود یعنی از شدت و هیجان وحدت خود کم می کند و متعادل تر می گردد در حالی که در کیفیت رنگی اش هیچ دگرگونی ایجاد نمی شود.

سرخ رنگ مربع است . قرمز یا سرخ تیره فام رنگ مستطیل است . قرمز در مستط یل کشیده افقی ، رنگ ( آلیزارین ) و مایل به بنفش به خود می گیرد و در مستطیل عمودی از سردی خود کاسته سرخ می شود یعنی گرمتر و متعادل تر می گردد. در این حال رنگ ژرانیوم یا ماژنتا ( تقریبا" ارغوانی روشن ) به وجود می آید و حس می شود . رنگ سرخ طیف خورشید ، رنگ مربع است با چهار گوشه راست و چهار پهلوی برابر ، این رنگ در مثلث خصیصه نارنجی پیدا می کند و در دایره بنفش گون می شود . در صورتی که در بیضی قرار گیرد ، خصیصه قهوه ای می یابد ، زیرا قهوه ای رنگ بیضی است و از سرخ و سیاه و یا از سرخ و آبی تیره ( پروس یا کبالت سیر ) به هنگام هم آمیزی به وجود می آید . در مورد نارنجی ، یعنی آمیزه زرد مادی و سرخ مادی ، باید گفت که با شکلهایی تطبیق می کند که ازبرخورد مثلث و مربع به وجود آمده باشند و ذوزنقه یکی از این گونه شکلهاست .

نارنجی نیز در مثلث روشنتر و زردگین و در مربع سرخگین به نظر می آید . سبز در مثلث فعل تر از سبز در مربع است. در مربع حالت اعتدال سرخ به خود می گیرد یعنی در ع ین آرامش بر شدت نیروی ع ین آرامش بر شدت نیروی محرکه خود می افزاید و آماده دگردیسی می شود .این سبز در دایره ، تیره فام و آبی گین می شود. آبی رنگ آسمان و در عین حال خود گرا و گیرای بیننده است و دایره ، شکلی است دورانی و با چرخش خود بیننده را به درون و مرکزش می کشاند و با آبی توافق کامل دارد . یک آبی روشن در دایره با آبی تیره در یک شکل نا مشخص همسنگ است همچنان که آبی تیره در یک مستطیل کشیده به آبی روشن می گراید و در یک مستطیل عمودی به سبز گرایش پیدا می کند . آبی در مثلث سبز گون میشود و فعال می گردد و در ضمن از خشونت مثلث کاسته آن را معتدل می کند. آبی در مثلث مانع تبذیر نیروهایش می شود . آبی در مربع بنفش گون می شود و یا حالت قهوه ای به خود می گیرد ( به ویژه اگر آبی گرم باشد ) . بنفش در مربع قرمز گون و در مثلث سرخ فام می شود . قهوه ای رنگی است که در موارد متعدد با بیضی تطبیق داده شده است . بیضی شکل دورانی دو کانونی است که سرد است ولیکن در تضاد با سردی خود است . قهوه ای رنگی است که از قرمز گرم و آبی گرم و یا هر قرمز با سیاه ایجاد می شود. قهوه ای رنگی چرکین ، ولی نیرومند و پر توان است.


یادداشت ها :

•مبانی نظری هنر های تجسمی ( دکتر حبیب الله آیت اللهی )
•هنر رنگ نوشته ژوهان ایتن ( ترجمه محمد حسین حلیمی )

منبع:آیگاه
 

ادمک تنها

عضو جدید
بکار گیری نور طبیعی در معماری داخلی

بکار گیری نور طبیعی در معماری داخلی

بکار گیری نور طبیعی در معماری داخلی


جایگاه نورپردازی در طراحی داخلی ساختمان

زندگی در ساختمان‌های سربه فلک کشیده امروزی، همواره در پرتوهای جانفزای نور خورشید قرار ندارد
قافله پیشرفت‌های بشری، از لامپ‌های شیشه‌ای خانگی ساده، اکنون به سیستم‌های بس مهیج نورپردازی رفته است و حتی کار را به جایی کشانده که از آن به عنوان یک علم و یک دانش کاملا سیستماتیک نام می‌برند.
امروزه به خصوص نقش این علم در معماری داخلی بسیار مهم و جذاب می‌نماید. با افزایش كارآیی صنعت برق و امكانات تكنولوژیك مربوط به آن،استفاده از محصولات وابسته به آن نیز رشد چشمگیری داشته است؛ چنانكه باید اذعان داشت روشنایی راه را برای یك تحول در شناخت و طراحی معماری باز كرده است.
این محصولات كه مشتمل بر انواع چراغ‌ها و سیستم‌های روشنایی هستند، ابزار اصلی نورپردازی را تشكیل می‌دهند. با تنوع این ابزار، طراحان با مساله‌ای مواجه می‌شوند و آن انتخاب صحیح وسیله نوری و تعیین محل مناسب برای آن است. چنین مشكلی پیچیده‌تر از تامین كمی نور است. اگر چه لامپ‌های عریان قادرند نیازهای كمی نور را به آسانی مرتفع كنند، واضح است كه جنبه‌های دقیق تامین آسایش و نكات ظریف زیبایی‌شناسی از عهده این وسایل ساده بر نمی‌آید. در حقیقت گره كار در تهیه و تامین نور نیست بلكه تنظیم منابع نوری برای خلق محیط مناسب بصری مساله اصلی است.

در بررسی‌های انجام شده پیرامون استفاده افراد از نور و چگونگی نور پردازی منازل مسكونی خود، اطلاعاتی راه‌گشا به دست آمده است كه راه را برای راهنمایی تولیدكنندگان، طراحان و نهایتا استفاده‌كنندگان باز می‌كند یا باعث سوق دادن آنان به سمت استفاده از منابع نوری مطلوب و راهنمایی تولید‌كنندگان، طراحان و نهایتا استفاده كنندگان باز می‌كند و یا باعث سوق دادن آنان به سمت استفاده از منابع نوری مطلوب و راهنمایی عموم به استفاده درست از منابع در اختیار می‌شود. ابتدا این نكات را مرور كرده و در ادامه نكاتی را درباره روشنایی عمومی از نظر می‌گذرانیم:
افراد مورد مطالعه در این مبحث در پاسخ به سوالی در زمینه استفاده از نور عمومی و موضعی در محل زندگی خود، اذعان دارند كه نور عمومی را بیشتر از نور موضعی در محل زندگی خود استفاده می‌كنند. 75درصد افراد نور عمومی و 25درصد نیز نور موضعی را مورد استفاده قرار می‌دهند. در مورد استفاده از انواع مختلف چراغ‌های روشنایی بازار، خرید و استفاده به ترتیب با 50درصد و 35درصد و 10درصد در اختیار چراغ‌های سقفی، دیواری و پایه دار زمینی قرار می‌گیرد كه این خود می‌تواند موید استفاده بیشتر مردم از نورهای عمومی در محل زندگی خود باشد.
رنگ غالب نورهای مورد استفاده نیز حكایت از آن دارد كه نورهای با رنگ سرد، بیشتر از رنگ‌های گرم در بین مردم طرفدار دارد. اكثر مصرف‌كنندگان و خریداران چراغ‌های روشنایی هنگام خرید محصول مورد نظر اولویتهایی را برای آن مدنظر خود دارند كه زیبایی منبع نور دهنده، كیفیت نوردهی آن، قیمت و نصب و نگهداری آن به ترتیب از عوامل دخیل در خرید و جذب مشتریان به محصولات است.

در اینجا به بررسی عواملی می‌پردازیم كه عوامل اصلی در روشنایی محیط محسوب می‌شوند. قابلیت دید در ناحیه تامین روشنایی مهمترین نیاز استفاده‌كننده در محیط است. این قابلیت به عواملی بستگی دارد كه به بعضی از آنها اشاره می‌كنیم:


شدت روشنایی: برای هر ناحیه تامین روشنایی خاص باید مقیاسی از منابع روشنایی، شدت خاصی از نور را ایجاد کنند. شدت روشنایی در سراسر ناحیه‌ای كه تامین روشنایی آن مدنظر است، باید به طور معقولی یكنواخت باشد. این به آن معنی است كه سر تا سر اتاق باید به میزان مناسبی روشن شود. این امر به منظور اجتناب از ایجاد نواحی تاریك در مساحت‌های زیاد است كه ممكن است در حالتی كه شخص مجبور است، از ناحیه تامین روشنایی مربوط به خود به اطراف نگاه كند، به تطابق چشم اثر بگذارد. شدت روشنایی باید با استانداردهای مربوطه انتخاب شود.

سطوح مجاور: از تفاوت زیاد در شدت روشنایی سطوح مجاور باید اجتناب شود. تفاوت بین شدت روشنایی سطوح مجاور نباید از نسبت ده به یك تجاوز كند، از این رو درخشندگی اطراف ناحیه تامین روشنایی باید كمتر از درخشندگی خود ناحیه تامین روشنایی باشد؛ در غیر این صورت، قابلیت دید در این ناحیه مختل مي‌شود؛ همچنین ممكن است باعث خستگی چشم شود؛ زیرا در این حال باید خود را دو برابر شرایط جدید تطبیق دهد. (مانند مواقعی كه چشم از صفحه تلویزیون به اطراف منحرف می‌شود و دوباره به صفحه بر می‌گردد.) در صورت تداوم این كار چشم خسته شده و منجر به ناراحتی‌هایی از قبیل سردرد، خستگی مفرد و غیره می‌شود، البته خطری دائمی به چشم وارد نمی‌آید.

حفظ شدت روشنایی: به منظور اطمینان از اینكه شدت روشنایی مورد نظر همواره تامین می‌شود، باید تدابیری برای حفظ شدت روشنایی، تعمیر و نگهداری و تمیز كردن چراغ‌ها اتخاذ شود. شدت روشنایی نباید هرگز به كمتر از 80 درصد مقدار توصیه شده افت كند. در طراحی‌های خوب روشنایی، برای جبران تقلیل نوردهی که بر اثر كهنگی لامپ و تجمع آلودگی روی چراغ‌ها به وجود آمده، شدت روشنایی اولیه بیشتر از مقدار لازم در نظر گرفته می‌شود.

كنترل خیرگی چشم: به منظور پیشگیری از ایجاد خیرگی ناراحت كننده چشم، ناشی از منابع نوری، درخشندگی آنها در زاویه‌های دید معمولی باید محدود شود. لامپ‌های بدون پوشش باعث ایجاد خیرگی ناراحت كننده چشم می‌شوند؛ زیرا درخشندگی آنها معمولا خیلی زیاد است. این امر در مورد لامپ‌های فلورسنت بدون پوشش در حالتی كه كار مداوم در زیر نور این لامپ‌ها مورد نیاز است نیز صادق است.
چراغ‌هایی همانند لامپ فلورسنت از نوع بلند با پایه‌های باریك بدون استفاده از وسایل كنترل چشم از قبیل پخش‌كنندهای منشوری یا شبكه‌ای به كار می‌روند. با این حال در حالی كه مدت زمان قرار‌گیری در زیر نور لامپ‌های فلورسنت بدون پوشش برای مثال در راهروهای اتاق استراحت و غیره كم باشد، استفاده از آنها قابل قبول است.

انعكاسات ناخواسته: برخی از انعكاسات ممكن است در كارآیی یا راحتی اشخاص اختلال ایجاد كنند؛ مثلا انعكاس نور از روی سطوح براقی كه روی آنها مطالبی نوشته شده است، معمولا این امر خارج از كنترل طراح روشنایی است؛ زیرا این مساله به وضعیت قرارگیری ناحیه تامین روشنایی نسبت به منبع نوری بستگی دارد.

توزیع روشنی سطوح داخلی اصلی: علاوه بر كنترل درخشندگی منابع نوری، روشنی سطوح داخلی اصلی از قبیل دیوارها، سقف‌ها و غیره از طرق زیر حاصل می‌شود:
الف) در نظر گرفتن ضرایب انعكاسی مناسب برای سطوح.
ب) تامین روشنایی مناسب برای سطوح.

هدف از اتخاذ این تدابیر اجتناب از تفاوت‌های بیش از حد روشنی سطوح وسیع است كه در میدان دید قرار دارند؛ تفاوت‌های خیلی زیاد در روشنی سطوح همانند و درخشندگی بیش از حد منابع نوری باعث خستگی مفرط چشم‌ها می‌شود. از طرفی در صورتی‌كه روشنی خیلی یكنواخت باشد، تاثیر آن ایجاد محیط خسته‌كننده یا افسرده‌كننده است.
با اینكه توزیع روشنایی عمومی عامل اصلی است ولی شدت سایه‌ها نیز در محیط تاثیر می‌گذارد، شدت سایه‌ها به وسیله نوع توزیع نور تعیین می‌شود. مثلا نوردهی با زاویه بسته باعث ایجاد سایه‌هایی با شدت زیاد می‌شود. در حالی كه لامپ‌های فلورسنت سایه‌های ملایم ایجاد می‌كنند، سایه‌هایی با شدت زیاد معمولا مناسب نیستند به جز مواردی كه هدف ایجاد جلوه‌های ویژه باشد.

انتخاب مستقیم روشنایی: سیستم‌های روشنایی باید به گونه‌ای انتخاب شوند كه توزیع روشنی مورد نیاز را ایجاد كنند. این بدین معنی است كه در مورد آویز یا چراغ‌هایی كه روی سطوح نصب می‌شوند، در دفاتر كار و اماكن حداقل 30درصد نور منتشره باید به طرف بالا باشد، در این صورت می‌توان از كافی بودن روشنی سقف اطمینان حاصل كرد.

روشنایی غیرمستقیم:
نحوه عمل این نوع روشنایی به صورت توكار است؛ در این حالت همه نورها به طرف سقف هدایت می‌شود و سایر سطوح اتاق، به وسیله انعكاس متقابل روشن می‌شود، نتیجه این امر خسته‌كننده است. زیرا توزیع روشنی بیش از حد یكنواخت است، همچنین این نوع روشنایی كارایی خوبی ندارد و فقط در موارد خاص باید از آن استفاده كرد.

محل قرارگیری چراغ‌ها:
ترتیب قرارگیری چراغ‌ها به منظور نیل به توزیع روشنی دلخواه لازم است به گونه‌ای باشد كه نوركافی به قسمت‌های بالایی دیوارها و سقف برسد. این امر عموما نیاز به طرح قرار‌گیری چراغ‌ها در فواصل یكنواخت دارد تا بدین ترتیب شدت روشنایی مورد نیاز در صفحه مربوط به ناحیه تامین روشنایی حاصل شود در حالی كه ترتیب قرار‌گیری به صورتی است كه فواصل بین چراغ‌ها از مقدار حداكثر نسبت فاصله به ارتفاع نصب تجاوز نمی‌كند و فاصله از دیوارها نصف این فاصله می‌باشد.

به منظور حصول اطمینان از اینكه روشنی دیوار كافی است چراغ‌ها را لازم است حتی نزدیكتر به دیوارها قرار داد. در مورد چراغ‌های با نور دهی به طرف بالا، لازم است آنها را در فاصله حداقل 150 سانتی‌متر از سقف و حتی بیشتر از آن قرار داد، به طوری كه نور به طرف بالا به خوبی روی سقف توزیع شود.

رنگ و ترتیب رنگ‌ها: علاوه بر انعكاسات مناسب، سطوح باید دارای رنگ‌های مناسبی باشند؛ به طور كلی رنگ‌ها نباید قوی یا خیلی ضعیف باشند. رنگ‌های قوی می‌توانند باعث خستگی مفرط چشم شوند. مخروط‌های چشم در اثر خسته شدن باعث دیگر گونی تاثیر رنگ‌ها می‌شوند. رنگ‌های ضعیف نیز به همین صورت باعث خستگی چشم می‌شوند. ترتیب رنگ‌ها در قسمت‌های اصلی داخل اماكن، بایستی ساده و غیر مزاحم باشد. در ضمن به كمك مراكز آسودن بصری (به شكل صفحات آویزان از دیوار مثل تقویم و ...) محیطی كه از نظر بصری رضایت بخش است، ایجاد می‌شود، از پنجره‌ها نیز برای این منظور استفاده می‌شود.

رنگ‌های گرم عبارتند از: قرمز، زرد، كرم، قهوه‌ای و...
رنگ‌های سرد عبارتند از: آبی‌ها و سبزها و ...

انتخاب رنگ به محیط احساسی كه تمایل به ایجاد آن است، بستگی دارد. رنگ‌های گرم از لحاظ بصری فصل و مهیج هستند؛ در حالی كه رنگ‌های سرد آرام بخش و متعادل هستند. تاثیر دیگر رنگ‌های گرم یا سرد روی اندازه‌های ظاهری اتاق است كه كوچكتر و بزرگتر از مقدار واقعی به نظر برسند. رنگ‌های گرم باعث كوچكتر به نظر رسیدن اتاق می‌شوند.
در حالی كه رنگ‌های سرد اتاق را بزرگتر نشان می‌دهند.

انتخاب رنگ نور منبع نور به عوامل زیر بستگی دارد:
_كاری كه در ناحیه تامین روشنایی انجام می‌شود
_شرایط داخل اماكن
_سازگاری با سایر منابع نوری موجود مثل لامپ‌های نور زرد

برخی از كارهایی كه در ناحیه تامین روشنایی انجام می‌گیرند، نیاز به منابع نوری با بازده رنگ بسیار خوب دارند. مشخصه‌های منابع نوری در هر دو مورد بازده رنگ و دمای رنگ برای این كاربردها معمولا در استانداردهای مربوطه تعیین می‌شوند.
انتخاب دمای رنگ به شدت روشنایی بستگی دارد، در شدت روشنایی كم نیاز به دمای رنگ پایین است و در شدت روشنایی زیاد نیاز به دمای رنگ بالا. این انتخاب احتمالا پیرو این مساله است كه نور روز معادل دمای رنگ بالا با شدت روشنایی زیاد پنداشته می‌شود؛ در حالی كه نورش (دمای رنگ پایین كه حباب هنگام شب در اطراف آن می‌نشست) برابر با شدت روشنایی كم تصور مي‌شد.
انتخاب صحیح منابع نوری و ترتیب رنگ‌ها یك امر تجربی است، زیرا در مورد اینكه رنگ‌های مختلف در زیر نور منابع نوری مختلف و در محیط‌های مختلف چگونه به نظر خواهند رسید جز با تجربه شخصی نمی‌توان نظر داد.
رنگ نور، آن تاثیر حسی است كه به وسیله مجموعه طول موج‌های مختلفی توسط چشم دریافت می‌شود، ایجاد می‌شود. رنگ نور را نباید به عنوان یك مشخصه سطوح منعكس كننده نور تلقی كرد. رنگ نورهای منعكس شده از سطوح به انتخاب نوع منبع نوری بستگی دارد. نهایتا اینكه تصمیم‌گیری در مورد اینكه یك سطح رنگی در زیر نور یك منبع نور خاص چه رنگي به نظر خواهد رسید با استفاده از تجربیات عملی ممكن می‌گردد.
برگرفته از وبلاگ :.kolbehhhh.blogfa.com
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ادمک تنها

عضو جدید
نقش رنگ در طراحی داخلی

نقش رنگ در طراحی داخلی

نقش رنگ در طراحی داخلی


همگان می دانیم که افراد مختلف به رنگ های خاصی تمایل نشان می دهند. استفاده از این تمایل اشخاص به عنوان وسیله ای برای تشخیص شخصیت آنها موضوع بحث انگیزی است، چرا که افراد با یکدیگر تفاوت دارند. هر یک از ما خصوصیات شخصی خاص خود را داریم و احساساتمان را به سبک و سیاق خاص خود بیان می کنیم. در جهان نمی توان دو نفر را یافت که در ابراز احساساتشان پیرو شیوه یکسانی باشند. از طرف دیگر احساسات افراد به طرق مختلف قابل تضعیف و تحریک است و مثلا با تغییر محیط ای که در آن زندگی می کنند، به سبب الگوهای روانشناسی به نتایج بهتری در ایجاد شادابی، صمیمیت، آرامش افراد خانواده دست یافت. ویژگی های خیابان و کوچه ای که خانه ما قرار دارد، ترکیب حجمی، نورگیری، تقسیم بندی فضاهای داخلی، مبلمان داخلی، نحوه رنگ بندی و حتی مقیاس به کار رفته همه و همه به عنوان فاکتورهای مهمی برای تعریف یک مسکن مناسب عمل می کنند. ویژگی های فرهنگی، نوع روابط خانوادگی و حریم های اجتماعی و غیره از جمله عواملی هستند که نیاز های روحی و جسمانی ساکنین را تعریف می کنند و وظیفه یک طراح داخلی است که تعاملی محکم بین موارد یاد شده با جنبه های عملکردی فضا، برقرار سازد .


رنگ عاملی مهم در طراحی فضا: رنگ ها می توانند به شیوه های مختلف تاثیراتی بنیادین در زندگی بر جای گذارند که از جمله مهم ترین آنها می توان به تاثیر آنها بر احساسات اشاره کرد. جهانی که انسان در آن زندگی می کند، متشکل از هزاران رنگ و تونالیته های مختلفی است که موجودات و اشیا را برای ما جذاب تر و حتی به گونه ای معنوی، عمیق تر نشان می دهند. هر کدام به سبب ویژگی های شیمیایی و روانشناسانه ای که دارا هستند، منبع مهمی از انرژی، در جهت فزونی سلامت و نشاط روح و روان در انسان ها به شمار می روند. جهانی تک رنگ، با تونالیته های محدودی را با طبیعت اطراف خویش مقایسه کنید و یا خود ساکن شهری سیاه و سفید بدانید، بدون هیچ کنتراستی و هیجانی. معنای زندگی تغییر یافته و سردی و مردگی بر همه جا حاکم می شود. فضایی بی روح و عاری از هر جنب و جوشی که تشنه جرعه ای رنگ است. مساله رنگ به سبب تاثیرات مهم روانشناسانه اش، در مقوله شهر و فضاهای معماری امری مهم به شمار می رود؛ تا بدانجا که تخصصی با عنوان رنگ بندی و رنگ شناسی فضاهای شهری در بین هنرمندان مطرح شده است. هماهنگی در رنگ مثل هماهنگی در نت های موسیقی است و از اهمیت ویژه ای در ایجاد هارمونی مناسب و چشم نواز به مانند قطعه موسیقی برخوردار است. برای رسیدن به اهدافی همچون کارکرد مناسب، زیبایی بصری، هارمونی فضایی، و تأثیر محیطی و روانی مؤثر و مثبت در طراحی داخلی، مستلزم استفاده هماهنگ، منسجم، معنی‎دار و زیبا از عناصر طراحی است. در یک طرح مطلوب همه عناصر و اجزاء در نسبت به تاثیرات کیفی و معنایی که به فضا اعمال می کنند در ارتباطی تنگاتنگ با هم قرار دارند. بر این اساس، موفقیت هر طرح بستگی کامل به چگونگی ترکیب عناصر و الگوهای سه‎بعدی فضا دارد. تجربه سالیان دراز کار با رنگ ثابت کرده است که رنگ ها نیز مثل انسان ها، از جهات مختلف با یکدیگر مرتبط اند و سلیقه ها و صفات مشترکی دارند و یا برعکس ناهموان و متضاد یکدیگرند. شاید تصور كنید كه نارنجی و سرخ متضاد همند، در حالی كه در دایره رنگ كنار هم قرار می گیرند و دارای هارمونی هستند. خریدن یك دایره رنگ، كه در آن نحوه ارتباط رنگ ها و چیدمان آنها و رنگ های مكمل مشخص شده است و در اكثر فروشگاه های لوازم هنری وجود دارد، با ارزش است تا قبل از خریدن زرد گریپ فوروتی و سبز زیتونی برای رنگ كردن اتاق خواب، نگاهی به آن بیندازیم.
رنگ بندی اتاق ها و استفاده از مصالحی که بتواند خصوصیات رنگی و بافت مورد نظر ما را برآورده سازد بسیار مهم و در عین حال قدرت اعمال نفوذ بر تغییرات کالبدی فضا را نیز داراست؛ کارهایی که برای تعدیل و تقسیم بندی دیواره های رنگی انجام می گیرند می تواند به عنوان ایده ای برای تعیین کالبد فیزیکی فضای نیز عمل کند و جنبه های کاربردی طراحی را با معیارهای زیباشناختی همراه سازیم. به عنوان مثال مساله روشنایی و استفاده از نور طبیعی در طراحی یک اتاق بسیار مهم است ولی نحوه کنترل نور، انتخاب رنگ و مصالحی که نور را از خود عبور می دهند به خلاقیت و قدرت طراح در ایجاد هماهنگی که وی بین کارکرد روشنایی اتاق و مطلوبیت فضا بستگی دارد.
استفاده از چرخه رنگ، روشی مطمئن برای یافتن رنگ های متناسب با رنگ مورد نظر ماست. چرخه رنگ متشکل از دوازده رنگ است که سه رنگ قرمز، زرد و آبی در آن رنگ های اولیه و رنگ های میان آنها به عنوان رنگ های ثانویه شناخته می شوند. هر رنگ در این چرخه می تواند با رنگ های کناری خود که رنگ های هم خانواده اش محسوب می شوند و همچنین رنگ مقابلش که رنگ مکمل آن است به خوبی ترکیب شده نتیجه ای زیبا و موزون بیافریند. استفاده از رنگ های هم خانواده که در چرخه رنگ در کنار هم قرار گرفته و به اصطلاح همسایه هستند ترکیبی ملایم و هماهنگ را ایجاد می کند که نگاه بیننده را به راحتی از یکی به دیگری رهنمون می شود. استفاده از یک رنگ با میزان کمی از رنگ مکمل آن چنانچه به درستی و در اندازه های صحیح صورت گرفته باشد نتیجه ای درخشان و چشمگیر می آفریند و بر جذابیت مجموعه رنگی حاضر می افزاید و مانع غالب شدن کامل یک رنگ بر فضای اتاق می شود.
چنین عواملی در انتخاب رنگ برای بناها، دکوراسیون داخلی و مبلمان فضا، رویکرد های مختلفی را در طراحی ایجاد می کند. رنگ یکی از عوامل تعیین کنند سبک و سیاقی است که بدان طریق با محیط پیرامون خود ارتباط بر قرار می کنیم و بیشتر از هر عامل مستقل دیگری می تواند فضای کسالت بار و یکنواخت اطراف را به مکانی روح بخش مبدل سازد. عوض کردن رنگ دیوار ها می تواند بیش از تغییر مبلمان یا حتی ساختار یک اتاق، نتایج چشم گیری به بار آورد. تا كنون خانه های بسیاری به رنگ بژ و كرمی و تنالیته های آن رنگ آمیزی شده اند و رنگ استاندارد معمول برای خانه های جدید مگنولیایی است اما باید تصور نمود که در شرایط مختلف اجتماعی و به خصوص اقلیمی، چگونه باید از این رنگ ها استفاده کرد و یا دیوار هایی به رنگ های ملایم و نامحسوس مثل استخوانی، برای زندگی كردن بسیار مناسبند؛ اما ایجاد كنتراست در آنها با انتخاب رنگ های خاص در لوازم جانبی منزل و روكش ها و رومبلی ها باعث روح بخشی به فضا می شود.
برای آنکه بتوانیم ارتباطی درست میان طبیعت خود با دکوراسیون داخلی خانه برقرا سازیم، باید بیاموزیم که ترس از متفاوت بودن با سایرین را از خود برانیم؛ مشکلی که امروزه بسیار با آن در گیریم و بسیاری از طراحی های معماری و داخلی را تحت الشعاع قرار می دهد. نمی توان در جامعه ای سیاه و سفید، تفکری رنگی داشت و فردایی بهتر را تصور کرد. غالبا خود را در حصاری از رنگ هایی به تحمیل عرف و جامعه «معقول» و «بی روح» و بی رمق قرار می دهیم، رنگ هایی که مانع از بروز احساسات و نمایان شدن خود واقعی ما می گردد.به منظور کمک برای ایجاد فضایی مطلوب و دلنشین در محیط زندگی خود و بهره گیری هر چه بهتر از رنگ ها، لازم است اطلاعات گسترده تری درباره ارتباطات فردی خویش با رنگ ها نایل شویم و مواردی را درک کنیم که علاقه مندی یا بیزاری به رنگ های خاص را در مورد ما آشکار می سازد. با بذل توجه بیشتر به قدرت رنگ ها در خانه های خود ممکن است از آنچه به واسطه این کار نمایان می شود به شکلی خوشایند یا ناخوشایند غرق حیرت شویم. رسیدن به ترکیب رنگ مناسب در اتاق، لباس و یا هر مورد دیگر، نه فقط جلب توجه می کند که حالتی از اطمینان و آرامش را نیز القا می کند.
کار موثر با رنگ بیش از همه به تحریک حس خلاقیت نیازمند است. به دست آوردن یک ترکیب رنگ مناسب که درست با منظور و هدف فرد، منطبق باشد خود به نوعی «آفرینش» محسوب می شود.
برای بدست آوردن چیدمانی مناسب از رنگ ها در فضاهای داخلی گام های اولیه زیر ضروری است:
1- آن مطلبی را که با زبان رنگ می خواهید به بیننده بگویید در اندیشه خود آماده داشته باشید.
2- یگ رنگ اصلی که سخن گوی پر قدرتی برای بیان آن مطلب باشد، پیدا کنید.
3- رنگ های دیگری که در اطراف آن می چینید، باید در هماهنگی کامل باشد.
4- آنگاه به عنوان یک رهبر طرح وارد شده و این بار سلیقه هنری خود را در چیدن این ابزار های فنی دخالت دهید.
به کاربردن رنگ در فضاها و یا مبلمانی ساده معمولا نیازمند مهارت زیاد و گران قیمت نیست. یک طراح معماری خوب می تواند بسیاری از نیاز های محرک روانی با استفاده از مطالبی که گفته شد و اندکی خلاقیت در جهت رفاه مصرف کنند گان به کار گیرد؛ مخصوصابه وسیله گوناگونی و اجتناب از تک رنگ بودن.
 

m@hn@z.d

عضو جدید
کاربر ممتاز
جادوی رنگ آبی در دکوراسیون!!

جادوی رنگ آبی در دکوراسیون!!


رنگ آبی تیره یا روشن می‌تواند آرامش‌بخش، تسکین‌دهنده و لطیف باشد. به صورت‌های مختلفِ استفاده از رنگ آبی که در این گالری آورده‌ایم، نگاه کنید و از آنها الهام بگیرید.آرام و باب روز:



آبی ساکت، سبز کمرنگ و ترکیب رنگ‌های خنثی یک‌ هارمونی عالی برای پس‌زمینه رنگ‌های نارنجی خشخاشی بالشتک‌ها و تزئینات صورتی پرده ایجاد می‌کند.

ملاقات جدید‌ها و قدیمی‌ها:


سایه روشن‌هایی از رنگ آبی یک زندگی جدید به فضا می‌دهد. ملاقات موارد کهنه و با جدیدها در یک فضا به متعادل شدن آن کمک می‌کند، مانند تصویر که کامپیوتر در کنار ظرف‌های آنتیک و عتیقه و اثاثیه سیاه رنگ بسیار شیک و جالب توجه می‌باشد.
سبک کارکشته و پیچیده:

رنگ آبی تیره روکش یک جفت صندلی و پرده از زمین تا سقف آویزان شده دولتمندی و توانگری را دراین اتاق بیشتر نشان داده است. کارهای هنری منحصربه‌فرد، نقاشی خاکستری کمرنگ و مفروش سفید زیبایی و تجمل‌گرایی را بیشتر نشان داده است.

دلفریب و زیبا:


یافتن یک پارچه که باب سلیقه باشد بسیار سخت است و بهترین و اولین راه برای ایجاد یک طرح رنگی عالی برای دکوراسیون پارچه‌ها می‌باشند، ترکیب پارچه‌های مختلف که در یک خانواده رنگی باشند هم باعث زیبایی هرچه بیشتر اتاق می‌شود و هم بسیار مشکل است.
سفید و نیروی دریایی:

بهترین راه برای ایجاد یک طرح رنگ، ترکیب یک رنگ ناب با سفید می‌باشد. در این تصویر آبی نیروی دریایی دیوارها با رنگ سفید مبلمان و اثاثیه و تزئینات یک کنتراست زیبا ایجاد کرده‌اند. رنگ سفید ساده روتختی می‌تواند به راحت با یک رنگ دیگر هر زمان که نیاز شود عوض شود و ایجاد یک طرح رنگی زیبای دیگر کند.
تنالیته‌هایی از رنگ آبی:

یک تکه از پارچه راه‌راه که تنالیته‌های مختلف از رنگ آبی می‌باشد، هنگامیکه در بالای تاج تخت آویزان شود یک طرح رنگی برای اتاق خواب ایجاد می‌کند. تفاوت سایه روشن‌های آبی روی دیوار در قاب هنری و حتی کتاب کنار تخت تکرار شده است.
گرم و سرد در کنار هم:


در این فضای ورودی رنگ آبی روشن سرد در کنار تن‌های گرم زمین و تزئینات چوبی بسیار زیبا به نظر می‌رسد. رنگ سفید فوق‌العاده میز با یک صندلی راحت با طرحی منحنی برای ایجاد تعادل در ظاهر کار به خوبی جفت شده است.
پس‌زمینه‌ای خوشرو:

کاشی‌های آبی و زرد لیمویی و سبز زمردی و سیاه به خوبی در کنار رنگ سفید و روشن کابینت‌ها هماهنگ شده‌اند و جلوه زیبایی به این آشپزخانه داده است.
زرد و آبی:

آبی، سفید و زرد آفتابی یک ترکیب عالی و پخته می‌باشد، در اینجا چندین رنگ از آبی‌های تیره و روشن در روتختی راه‌را ه و گلدار دیده می‌شود.
روشن و دوست داشتنی:

رنگ سبز دریایی کابینت‌های آشپزخانه به طور قطع رنگ عادی و عمومی نیست، اما با جفت شدن در کنار رنگ آبی روشن دیوارها به آشپزخانه زیبایی خاصی داده است. رنگ کردن درهای کابینت یک راه عالی برای تغییر دادن کابینت‌های قدیمی و خسته‌کننده می‌باشد.
الهامی از اقیانوس‌های پهناور:

رنگ آبی روشن در قاب و سفالینه‌ها به خوبی هماهنگ است با رنگ خنثی دیوار و تزئینات زیبای چوبی. به آسانی می‌توان با تغییر قاب اقیانوسی طرح رنگی جدیدی به فضا داد.
قایقرانی:

در یک اتاق با سبک موضوعی، می‌توان به وسیله بکار بردن رنگ‌های شاد کمی تفریح کرد. موضوع اصلی دراین اتاق قایقرانی می‌باشد که طراح در رنگ و وسایل ازاین موضوع استفاده کرده است و با بکار بردن یک فرش به رنگ ساحل به موضوع نزدیکتر شده‌اند.
شیک و درجه یک:

رنگ‌های آبی روشن، قهوه ای و بژ یک پالت رنگی عالی و کارکشته ایجاد می‌کند. در این اتاق نشیمن تزئینات و سقف سفید رنگ با زمین چوبی روشن یک ترکیب عالی ایجاد کرده است.
تازه و مدرن:

رنگ آبی صبورانه دیوارها دریک فضای مدرن به خوبی ترکیب می‌شود با رنگ سیاه و سفید. رنگ سفید جزییات و پنجره‌ها به زیبایی این فضا بسیار کمک کرده است.






تهیه و ترجمه: گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
 

m@hn@z.d

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونه منزلتان را با رنگ سبز زیباتر کنید!

چگونه منزلتان را با رنگ سبز زیباتر کنید!


استفاده از رنگ سبز در دکوراسیون امکانات بیشماری به شما می‌دهد و با هر رنگ دیگری توانایی ترکیب کردن را دارد. در این مطلب به چگونگی استفاده از این رنگ زیبا در دکوراسیون می‌پردازیم.استفاده از رنگ سبز در دکوراسیون امکانات بیشماری به شما می‌دهد و با هر رنگ دیگری توانایی ترکیب کردن را دارد. در این مطلب به چگونگی استفاده از این رنگ زیبا در دکوراسیون منزل می‌پردازیم.

چهره‌ای تازه:


یک رنگ سبز بهاری حتی تاریک‌ترین روزهای زمستان را می‌تواند روشن سازد. دیوارهای به رنگ سبز برگ‌ها و پرده‌های زیبا این اتاق نشیمن را فراگرفته‌اند. قرار دادن چند شاخه از شکوفه‌های بهاری در اتاق، حس بهاری را بیشتر تقویت کرده و استفاده از رنگ سفید و قهوه ای تیره به رنگ سبز اجازه داده است تا بدرخشد.
پوشیده شده در سبزی:



دیوارهای سبزرنگ، پرده‌ها و فرش طنین بصیرانه نرمی و ملایمت را در فضا پخش می‌کند. عناصر تک رنگ به عنوان زمینه‌ای خنثی عمل می‌کنند. نارنجی کدر و صندلی‌های قهوه‌ای در مقابل سبز برجسته می‌شوند و طراح با بکارگیری تزئینات دیگر مانند چراغ و میز زردرنگ و نقاشی رنگ روغن بالای شومینه تمام رنگ‌ها را در این اتاق گره ‌زده ‌است.

مهارت در انتخاب رنگ‌ها:



در یک اتاق ناهارخوری به رنگ سفید، یک فرش با طرح کاشی و به رنگ سبز می‌تواند به فضا برای ایجاد تنوع بسیار کمک کند. استفاده از سایه روشن رنگ خردلی در فرش، اتاق را با آشپزخانه مجاور پیوند می‌دهد و دو فضا را با هم متحد می‌کند. از رنگ سبز در قسمتهای دیگر اتاق به صورت لکه‌گذاری نیز استفاده‌شده‌است، مانند دستمال‌سفره‌ها و ظروف. در این اتاق استفاده از مبلمانی با رنگ تیره، رنگ سفید را متعادل می‌کند.

ترکیب رنگ‌ها:



دو رنگ سبز و قرمز فقط برای ایام کریسمس نیست این دو رنگ می‌توانند به عنوان دو رنگ مکمل در چرخه رنگی در کنار هم به دکوراسیون شما کمک کنند. البته استفاده از این دو رنگ الهامی از تعطیلات می‌باشد. در این اتاق، دیگر رنگها هم با رنگ سبز و قرمز آجری شریک شده‌اند مثل رنگ قرمز فلفلی تزئینات و سبز آووکادویی.

حرکتی جسورانه:



رنگ زرد-سبز جسوانه با یک رنگ سبز-آبی سرد در این اتاق آرامش بخش شریک شده اند. یک فرش با طرح هندسی زمینه را برای یک پالت رنگی فراهم می‌کند. به‌کار‌بردن رنگها در فرش و یا پرده‌ها یک راه عالی برای ساختن طرح رنگی برای یک اتاق با رنگ‌های یکپارچه می‌باشد.

رنگ‌های خنثی:


بکار بردن رنگ‌ها شاید یک عمل دلهره‌آور باشد، هنگامیکه در انتخاب رنگ دودل هستید یک رنگ خنثی را در اطرا ف امتحان کنید، مثل یک رنگ سبز روشن کرفسی و با تماس‌های کوچک رنگ‌های دیگر اتاق را تزئین کنید. شما می‌توانید از تزئینات رنگی و یا بالشتک‌های رنگی، تغییر بسیار چشم‌گیری در فضا ایجاد کنید.
انتخاب ماهرانه رنگ‌ها:

مبلمانی با طرح منحنی و به رنگ قهوه ای و رنگ سبز چمنی پرده‌ها اساس این اتاق را تشکیل می‌دهند. بالشتک‌های سفید با طرح‌های سبزرنگ به زیبایی اتاق افزوده است.

امکاناتی دیگر:


شما می‌توانید با استفاده از یک شمع و ربان و ابتکارتان یک کار ساده را به یک زیبایی عظیم تبدیل کنید. با بکار بردن یک ربان با پهنای متناسب به دور یک شمع و محکم کردن آن با پونز‌های تزئینی یک کار هنری زیبا ایجاد کنید. ربان‌های با پهناهای متفاوت را امتحان کنید، می‌توانید از چند ردیف ربان باریک روی شمع استفاده کنید و یا شمع و ربان به یک رنگ باشند. فقط به فاصله ربان با شعله توجه داشته باشید.

ویترین زیبا:


این مجموعه از بشقاب‌های سفید و ظرف‌های سرامیکی در پشت درهای بسته یک ویترین پنهان نشده‌اند و به صورت ماهرانه‌ای در یک قفسه کهنه مرتب شده‌اند. درهای باز قفسه، این مجموعه فریبنده و فضای داخلی روستایی آن را به نمایش گذارده است.
موزائیک‌های برگدار:

کاشی موزائیک‌های کوچک در چندین تن موافق و هماهنگ از رنگ سبز به این وان و دوش منظره ای از جنگل و احساس دوش گرفتن درمیان برگها را می‌دهد. کاشی‌ها در این رنگها فضایی آرامش بخش و در عین حال مفرح ایجاد کرده‌اند.

پالتی از رنگ‌های سبز:


در این اتاق نشیمن یک پالت از رنگ‌های سبز به‌کار‌ رفته‌است پرده‌های سبز-زرد و یک گلدان سرامیکی سبز-آبی و دیوار‌های سبز تیره در کنار سقف سفیدرنگ و تزئینات سفید و آبی در برابر یک نور مرکزی فضایی بسیار زیبا ایجاد کرده‌اند.

یک باغ در فضای باز:



یک کاناپه با رنگ سبز مسطح مانند یک باغ این فضا را پرکرده‌است. یک سبز کم رنگ و روشن بهترین انتخاب برای یک اتاق با سقف بلند و پنجره‌های عریض می‌باشد. در بکار بردن رنگ‌های تیره و و مبلمان با رنگ‌های سنگین باید بسیار دقت داشت. یک اتاق خنثی مانند این می‌تواند با بکار بردن بالشتک‌های رنگی و تزئینات رنگی و پرده‌های زیبا جلوه‌ای دیگر یابد.

رنگ لیمو ترش:


یک رنگ مانند این فضا می‌تواند دلتنگ‌ترین روز‌های هفته را شاد و روشن کند. کابینت‌های پوشیده شده از رنگ لیمویی و پیشخوان‌های به رنگ نقره‌ای-خاکستری و تزئیانت و ظروف به رنگ روشن بر زیبایی این آشپزخانه تأثیر بسزایی داشته‌است.


www.seemorgh.com/lifestyle
 

m@hn@z.d

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونه منزلتان را با رنگ قرمز زیباتر کنید!

چگونه منزلتان را با رنگ قرمز زیباتر کنید!


تزئین کردن با رنگ قرمز چهره خاصی به اتاق می‌دهد و اتاق را گرم و صمیمی می‌کند. در این مطلب نشان داده‌ایم که چگونه می‌توان از رنگ قرمز در منزل استفاده کرد.دکوراسیون با رنگ قرمز:

دکوراسیون با استفاده از رنگ قرمز به اتاق گرمی و صمیمیت و جذابیت خاصی می دهد.در این مطلب ما شما را با قدرت رنگ قرمز در ایجاد فضایی زیبا و امروزی آشنا می‌کنیم.
موفقیت نقطه کانونی:


یک رنگ‌بندی آرام در اتاق چشم را نوازش می دهد. با قرار دادن مبلمانی با رنگ قرمز در اتاق یک نقطه کانونی ایجاد می‌شود که به آن روح جوانی و شادابی می‌دهد.
قدرت رنگها:


در این اتاق دیوار به رنگ قرمزی پر رنگ نقاشی شده است، برای از دست ندادن جلوه این رنگ روی دیوار، از کتابخانه‌ایی با نمای باز استفاده شده است که همچون پس‌زمینه ای خود را نمایان کند. با وجود این پس زمینه قرمز رنگ، شومینه با رنگ سیاه خود را زیباتر نشان داده می شود.
رنگ، حیله ای خودمانی:


با قرار دادن روکوبهای چوبی سفید رنگ، رنگ قرمز لاکی دیوارها جذابیت بیشتری دارد. به کار بردن این رنگ تیره در این اتاق، حیله ای است که طراح در این اتاق انجام داده است. این اتاق کوچک با داشتن رنگ تیره عمق بیشتری خواهد یافت، در نتیجه بزرگتر به نظر خواهد رسید.
قابی بزرگ:


رنگ قرمز در دیوار این اتاق، مانند قابی بزرگ و کاذب برای این کار هنری بزرگ سایز می‌باشد که بخوبی این اتاق را از حالت بلند و باریک خارج ساخته و زیبایی وصف ناپذیر به اتاق داده است.
استفاده ای دیگر از رنگ قرمز:



اگر شما هنوز برای انتخاب رنگ قرمز برای دیوارهای اتاقتان مطمئن نیستید، می‌توانید با قرار دادن ملحقات قرمز رنگ مانند یک مبل کوچک یا یک تابلوی هنری زیبا و یک شال قرمز اطمینان پیدا کنید که می‌توانید به خوبی در کنار رنگ قرمز زندگی کنید.

فنون نقاشی:


سعی کنید هنگامیکه دیوار اتاق را با رنگ قرمز، رنگ آمیزی می‌کنید قاب پنجره‌ها را هم رنگ کنید در این هنگام تمام توجهات به اثاثیه و ملحقات آن جلب می‌شود.بنابراین انتخاب رنگ مناسب برای پرده‌ها بسیار مهم می‌باشد.
کارهای هنری، مرکز توجه:



رنگ قرمز این دیوار باریک، کاملاً به عنوان یک قاب برای این کارهای هنری می‌باشد. اگر شما چنین فضایی در خانه تان ندارید سعی کنید از نوارهای باریک قرمز رنگ در اطراف قاب‌هایتان استفاده کنید.
یک تیر، دو نشان:


اگر شما درصدد خریداری یک مبلمان به سبک معاصر هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم مبلمانتان را به رنگ قرمز آتشی انتخاب کنید که هم نیاز به مبلمان را رفع کرده باشید و هم مبلمانتان به عنوان یک اثر هنری با سکب معاصر و مدرن در اتاق خود را نشان دهد.
رنگ قرمز در اتاق کودکان:


اتاق بچه‌ها بهترین مکان برای ایجاد یک طرح جسورانه با رنگ قرمز می‌باشد. سعی کنید از یک کاغذ دیواری با طرحی شاد و سرزنده مثل این اتاق استفاده کنید. شما می‌توانید از هنر چاپ با ایده‌های خودتان اتاق کودکتان را تزئین کنید.
رنگ قرمز در تخت خواب:


شما می‌توانید از رنگ قرمز در طرح‌های مختلف در روتختی، ملافه و بالشها استفاده کنید. تخت خواب یک تجربه عالی برای کار با رنگها برای خلق فضایی هنری و زیبا می‌باشد.


www.seemorgh.com/lifestyle
 

elahe84

عضو جدید
http://www.digsdigs.com/photos/bold-house-design-in-taby-2.jpg

در اين تصاوير نمونه هايي از استفاده مناسب از رنگ در دكوراسيون ميبينيم







در این تصویرآبی سقف در كنار پرده های سفید آسمان را تداعی میكندو رنگ های زنده در قسمت پایین خانه از یكنواختی محیط كاسته و فضای زیبایی ایجاد كرده











 

آرانوس

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بزرگی خانه با کمک رنگ ها

بزرگی خانه با کمک رنگ ها

[FONT=&quot]بزرگی[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]خانه با کمک رنگ ها[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]رنگ ها می توانند بر احساس ما از محیط تاثیر بسزایی داشته باشند و شرایط محیطی را برای ما متفاوت القا کنند . انتخاب رنگ باید علاوه بر ایجاد ظاهری خوشایند و هم راستا با دیگر وسایل و مبلمان منزل به جلوه ای که از محیط به دست ما می دهد و نقشی که در کیفیت معماری ساختمان می گذارد نیز توجهی داشته باشد .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]با جادوی رنگ‌ها می‌توان معایب یك خانه را برطرف كرد، فضای اتاق را بزرگ‌تر یا كوچك‌تر نشان داد، سقف خانه را كوتاه یا بلند كرد و یا راهروها را پهن و باریك جلوه داد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]رنگ های روشن حتی از خانواده رنگ های گرم، فضا را روشن تر و بزرگتر جلوه می دهند[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]و[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]درست برعکس رنگ های تیره اگرچه از میان رنگ[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]های سرد انتخاب شوند، فضا را کوچکتر می[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]نمایانند و با جذب درصدی از نور آن محیط، از[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]روشنایی موجود نیز می کاهند[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]كافیست سقف خانه را تیره كرده، ناخودآگاه احساس می‌كنید پایین‌تر آمده است دلیل آن ویژگی رنگ‌های تیره است كه جلوتر به نظر می‌آیند. برعكس اگر می‌خواهید سقف بلندتر دیده شود، از رنگ‌های روشن، ترجیحا سفید استفاده كنید.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]این مسئله به سادگی در مورد دیوارها هم صادق است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]اگر[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]مایلید دیوارها به شما نزدیك شوند، آن‌ها را[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]تیره و اگر می‌خواهید ‌به عقب برگردند از یك[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]رنگ روشن استفاده كنید[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]اگر اتاقی مستطیل دارید و می‌خواهید مربع به نظر آید، دیوارهای كوچك‌تر را تیره و دیوارهای بزرگ را روشن كنید. این كار باعث می‌‌شود دیوارهای انتهایی نزدیك آمده و اتاق متقارن‌تر شود.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]اگر اتاقی گرم و نرم‌ می‌خواهید رنگ گرم و تیره را انتخاب كنید. چون احساس گرما به فضا می‌دهد، اتاق را محصور و حس صمیمیت را القا می‌كند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]اگر بخواهید اتاق بزرگ، جادار و دلباز به نظر برسد، رنگ سفید (یا حتی‌الامكان روشن) بهترین گزینه است. چون رنگ سفید نور را منعكس كرده در نتیجه اتاق بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]پس تغییر درك اندازه یك اتاق به آسانی با استفاده از رنگ امكان‌پذیر است.[/FONT]
منبع:www.iran-iran.ir
 

rm_arch

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رنگهای سیاه و سفید!

رنگهای سیاه و سفید!

دکوراسیونی مدرن با استفاده از رنگهای سیاه و سفید
برای اینکه منظره ای بانشاط به شکلی پیچیده خلق کنید از رنگ های سفید و سیاه استفاده کنید.

تجربه ای مدرن
ست کردن رنگ سبز با سیاه و سفید فضایی مدرن ایجاد می کند، حتی اگر در آن محیط از مبلمان های مختلفی استفاده شده باشد. سعی کنید که کاغذهای سیاه و سفید را با یک طرح بسیار زیبا روی یک تخته باریک آهن ربایی یا تخته اعلانات نصب کنید.


دیوار شومینه را رنگ کنید

دیوار شومینه را رنگ آبی بزنید و از رنگ سیاه و سفید برای خود شومینه استفاده کنید. در قسمت طاقچه شومینه هم وسایل ریز و تزئینی خاکستری رنگ قرار دهید.


برجسته و زیبا

استفاده از رنگ مشکی برای دورتادور در ورودی و استفاده از رنگ آبی برای دیوارها زیبایی خاصی به قسمت ورودی ساختمان بخشیده اما نقاشی گرافیکی روی در، آن را برجسته و زیباتر نشان می دهد. استفاده از یک قالیچه با رنگ خنثی فضا را از حالت خسته کننده بیرون می آورد.



تقسیم بندی زیبا و چشمگیر

استفاده از پرده ای با طرح پرهای طاووس و برگ اتاق نشیمن را از قسمت ورودی ساختمان جدا کرده است و زیبایی خاصی به این فضا افزوده است. عکسها و آثار هنری قاب شده در ترکیبهای رنگی سیاه و سفید از یک نواختی و بی رنگی آن فضا کاسته است.



اعجاب استفاده از چهارطرح و چهاررنگ

استفاده از ترکیب چند طرح مختلف هنری، طرحهای زیبا و ظریف را از طرحهای پیچیده متمایز می کند. رنگ آبی و صورتی به طرز غیر منتظره ای با رنگ سیاه و سفید ست شده است .


دکور کردن با استفاده از هنر مدرن

استفاده از هنر مدرن و یک صندلی با رویه طرح دار (اگرچه کوچک هم باشد) تاثیر بسزایی در ایجاد فضایی آرام دارد. با استفاده از یک گلدان گل طبیعی و یک میز و صندلی به فضای اتاق حیاتی دوباره ببخشید.


دنج و زیبا

سیاه و سفید را با رنگ قهوه ای روشن مایل به زرد دیوار یا کرم ست کنید. خط های کلاسیک دسته صندلی با یک پارچه صورتی متمایل به قرمز در قسمت تکیه گاه صندلی هنر مینی مالیست را تکمیل می کند.



درمعرض دید گذاشتن وسایل

شما می توانید وسایل سیاه و سفید بیشتری به دکوراسیون تان اضافه کنید. برای این کار می توانید از ظروف سیاه و سفید و لوازم دیگر استفاده کنید و آنها را در معرض دید بگذارید. نه تنها چیدمان سیاه و سفید زیبایی خاصی به آشپزخانه و اتاق ناهارخوریتان می بخشد بلکه حتی وسایل مورد نیازتان در دسترس خواهد بود.


استفاده از رنگ سیاه و سفید برای سرو غذا

استفاده از رنگ و طرحهای سیاه و سفید، یک زیبایی خاص گرافیکی به فضا می بخشد. بنابراین در انتخاب طرحهای مختلف راحت باشید. از پارچه های رنگی برای زیباتر نشان دادن چیدمان میز غذا استفاده کنید مانند تصویر زیر که از دستمال سفره صورتی رنگ استفاده کرده است
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
جذابيت باشكوه در تلفيق رنگ‌هاي آبی و قهوه‌ای

جذابيت باشكوه در تلفيق رنگ‌هاي آبی و قهوه‌ای

رنگ آبی از رنگ های سرد است که با يادآوري صداي دلنواز دريا آرامش و سکون در افراد به وجود مي‌آورد. اين رنگ در همنشيني با بسياري از رنگ‌ها ریتم موزون و زیبايی مي‌آفريند و چشم بیننده را محو تماشای خود مي‌کند زيرا علاوه بر حس آرامش، روحیه افراد را نيز بالا مي‌برد و اعتماد به نفس را در وجود آن‌ها افزایش مي‌دهد.


یکی از رنگ‌هايی که به طرز عجیب و معجزه‌آسايی بارنگ آبی ترکیب مي‌شود و هارموني زيبايي خلق مي‌كند، رنگ قهوه‌ای است. رنگ قهوه‌ای از رنگ‌های خنثی است كه حس آرامش و اعتماد را در افراد بالا می‌برد و تا حدودی شبیه ویژگی‌های رنگ آبی عمل مي‌كند؛ وقتی که این دو رنگ در کنار هم قرار می‌گیرند همانندیک آهنگ ریتمیک و موزون، یک موسیقی جذاب را پديد مي‌آورند، تركيبي که انسان را ازهرگونه افکار منفی، ستیزه‌جویانه و ناامیدكننده دور می‌کند.



رنگ قهوه‌ای تنالیته‌های مختلفي مانند شکلاتی، قهوه‌ای روشن، نسکافه‌ای، قهوه‌ای سیر، شتری و... دارد و به همان نسبت رنگ آبی نيز دارای تنالیته‌های گوناگوني همچون آبی اقیانوسی،آبی ارغوانی، آبی آسمانی، سرمه‌ای و... است.

از همنشینی هر کدام از این ته رنگ‌ها در کنار هم می‌توان لذت برد به شرط آنکه به درجه سیری و روشنی آن‌ها توجه شود. اين ترکیب نبايد بیش از حد سیر یا بیش از حد روشن شود. گاهی اوقات دو زمینه رنگی روشن و تیره در کنار هم می‌توانند صحنه خیره‌کننده‌ای را برای ناظر فراهم کنند. از این ترکیب زیبا و جالب در همه فضای منزل خویش می‌توانید استفاده کنید و زيبايي و آرامش توامان را به خانواده‌تان هديه دهيد.

فضای اتاق خواب یکی ازفضاهای خصوصی در هر منزلی است که محل آرامش و استراحت افراد خانواده به شمارمي‌رود، بنابراین باید تا جايی که امکان دارد با چیدمان فضای داخل، این آرامش راچندین برابر کنید. همانطور که اشاره شد، طیف آبی یکی از رنگ‌های تلطیف‌كننده است وشما می‌توانید با همنشینی این رنگ در کنار قهوه‌ای، آرامش را در اتاق خواب خویش پديد آوريد. پس از بازگشت از یک روز کاری پر استرس به منزل، آرامش را با تركيب آبي و قهوه‌اي تجربه خواهيد كرد.

به عنوان نمونه در ذهن‌تان مجسم کنید دیوارهای اتاق خواب به رنگ سفید رنگ‌آمیزی شده و در داخل این فضا یک تخت چوبی به رنگ قهوه‌ای تیره قرار دارد. ملحفه و روتختی‌های آن به رنگ آبی اقیانوسی در طرح‌های آبی، سفیدراه‌راه، چهارخانه و... است و بالشتک‌های روی تخت به رنگ آبی اقیانوسی و در مدل تکرنگ هستند؛ به خاطر داشته باشيد این تک رنگ بودن، رنگ آبي را بيشتر جلوه مي‌دهد. درکنار این تخت پاتختی از جنس و رنگ تخت قرار مي‌گيرد كه بر روي آن چراغ خواب نسکافه‌ای قرار دارد، پرده‌های این فضا از دو رنگ تلفیقی آبی اقیانوسی و سفید درمدل‌های مختلف (راه‌راه، چهارخانه و...) شبیه روتختی تختخواب تهيه شده و در کف اتاق هم فرشی تزئینی به رنگ نسکافه‌ای وجود دارد که از طریق چراغ سقف كه آن هم به رنگ نسکافه‌ای است جلوه‌اي صدچندان يافته است.

شما می‌توانید از طرح‌ها ومدل‌های مختلف و از تناليته‌هاي دیگر این دو رنگ استفاده کنید و با سلیقه خود محیط منزل‌تان را بياراييد.

اتاق پذیرايی یکی از عمومی‌ترین و در عین حال مهم‌ترین فضاهای منزل است، زیرا ميهمانان شما اغلب تنها اين فضاي خانه را مي‌بينند؛بنابراين محیط باید به گونه‌ای باشد که حس صمیمیت را در آن‌ها زنده کند. برای ايجادمحیطي صميمي و آرام می‌توانید از این دو رنگ کمک بگیرید.

در نظر بگیریددیوارهای فضاي نشيمن و پذيرايي به طور یک در میان به رنگ آبی آسمانی و سفیدرنگ‌آمیزی شده‌اند و پارچه‌های مبل چوبی با رنگ قهوه‌ای تیره، به رنگ تلفیقی شکلاتی و نسکافه‌ای راه‌راه انتخاب شده است. بر روی مبل‌ها کوسن‌هايی به رنگ آبی اقیانوسی گذاشته شده‌اند. پرده‌های این مکان به رنگ آبی اقیانوسی و فرش کف هم به رنگ نسکافه‌ای است. در کنجی از این فضا گنجه چوبی کوتاهی قرار دارد و در روی گنجه که همرنگ مبل‌هاست یک رومیزی به شکل مربع و در ابعاد کوچک در وسط سطح رويی این گنجه قرار مي‌گیرد. اين روميزي به رنگ تلفیقی آبی اقیانوسی و سفید چهارخانه است و روی آن دو شمعدان نقره‌ای رنگ قرار دارد. داخل شمعدان‌ها با دو عدد شمع نسکافه‌ای رنگ پرشده و در داخل شومینه‌ای که در گوشه قرار دارد گلدانی سرامیکی به رنگ قهوه‌ای کم‌رنگ (نسکافه‌ای) قرار دارد.

داخل اين گلدان را با رزهای هلندی آبی رنگ پركنيد تا ببينيد این فضا چقدر لوكس و شیک به نظر می‌رسد و ميهمانان را به ديدن زيبايي دعوت مي‌كند.

فضاي بعدي كه در همه منازل مورد توجه قرار دارد،آشپزخانه است که برای کدبانوی منزل محیط بسیار مهمی است. اگر ابعاد آشپزخانه کوچک باشد می‌توانید دیوارهای آن را به رنگ سفید درآورید و اگر بزرگ است می‌توانیددیوارهای آن را همانند فضای پذیرايی رنگ‌آمیزی كرده و به طور یک در میان به رنگ آبی آسمانی و سفید رنگ‌ كنيد. اگر آشپزخانه کوچک است و از طرفي از سفیدی تنها لذت نمی‌برید می‌توانید سطوح دیوار را به رنگ سفید و سقف آشپزخانه را به رنگ آبی آسمانی رنگ کنید. پرده‌های چهارخانه آبی و سفید یا تک‌رنگ آبی انتخاب كنيد و بر روی میزی که وسط آشپزخانه برای صرف غذا قرار دارد، زیربشقابی‌هايی به رنگ نسکافه‌ای بگذاريد. بر روی آن‌ها بشقاب‌های سرمه‌ای رنگ و در وسط میز گلدانی سرامیکی به رنگ سفید که داخل آن پر از گل‌های آبی رنگ رز هلندی است قرار دهید. روی سنگ اپن آشپزخانه نیز یک ظرف چوبی قهوه‌ای به شکل‌های مختلف (بیضی، دایره و...) با ارتفاع كوتاه قرار دهید وداخل ظرف را براي تزئین با گل‌های خشک آبی رنگ پر کنید. با لوستر آبی رنگ سقف،انعکاس زیبای نور را که به محیط می‌تابد ببینید و از این محیط خیره‌کننده لذت ببرید.

در سرویس‌های بهداشتی هم می‌توانید ترکیبات مختلف این دو رنگ را خلق کنید. فرض کنید کاشی‌های این مکان در طرح‌ها و رنگ‌بندی‌های مختلف آبی است، رنگ دیوارها سفید و رنگ سقف آبی شده است و لوازم بهداشتی این فضا به رنگ نسکافه‌ای است؛حوله‌های حمام هم به رنگ آبی در کنار روشويی آویزان شده‌اند. پرده جداکننده قسمت وان حمام از سرویس بهداشتی به رنگ آبی است. این مکان حتما براي شما آرامش به ارمغان می‌آورد.
در تک‌تک فضاهای خانه‌تان می‌توانید از همنشینی اين دو رنگ بازمینه‌های مختلف رنگی و طرح‌های مختلف بر مبنای سلیقه خود استفاده كرده و لذت آرامش و سکون را از نزدیک لمس کنید.


منبع :باشگاه دانشجویان پیام نور
.
.
.
 
آخرین ویرایش:
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا